Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Těžké časy nafty. Francie chce vyšší daň, Česko to neřeší

Řidiči naftových aut platí ve většině zemí nižší spotřební daň, než kdyby jezdili na benzín. To se ale může změnit. I v reakci na aféru s emisním problémy naftových motorů Volkswagenu uvažují některé země o větším zdanění dieselu u čerpacích stanic. Z něj mívají státní pokladny často méně než z benzínu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P28e44t29r 30Š16i34m51e64k 2129807406578

Naprosto správné řešení správným směrem. Nafta v 21. století na silnice už opravdu nepatří. Stejně jako 30 let staré plečky. A to jak osobáky, náklaďáky i traktory. Ve velkých městech je elektromobilita a přechodně CNG ideálním řešením. A velká města se dají elegantně zásobovat i vlakem, nebo nákladním metrem.

0/−4
20.10.2015 18:33

J28i72n41d88ř45i30c26h 55Š89k34o67p53e82k 4115981690755

pokud máš problém s provozem starších aut a strojů, doufám, že se vystěhuješ z domu či bytu, pokud je energeticky náročnější než v současné době nově stavěné byty a domy

+2/0
20.10.2015 18:55

P97e19t22r 85Š18i53m47e20k 2869657826328

Za prvé mi prosím netykejte. Do školy jsme spolu nechodili. Za druhé to není totéž. U domu či bytu se dá průběžnou modernizací energetická efektivita postupně zlepšovat, což se u mobilního prostředku dá velmi obtížně. Dále pokud na provoz i náročného domu použiji čistý zdroj energie, bude spotřeba pouze velká, nikoliv zatěžující prostředí zplodinami a odpady. Bude to pouze ekonomický problém. Když jsem dneska ráno jel do práce za starou Ifou, nebylo za ní vidět. V tom je ten rozdíl. Katastrofou je například to, že vláda znovu dovolila uvádět do provozu vozidla bez omezení stáří. Uvést do provozu auto starší např. 20 let by mělo být dražší, než pořízení auta nového.

0/−4
20.10.2015 19:14

P93e45t40r 65P94a48v65l34a35t98a 7826650167761

Pokud budou lidé na to nové auto mít, tak to si ho pořídí. Oni to nedělají pro zábavu, ale proto, že na nic lepšího prostě nemají.

0/0
20.10.2015 23:20
Foto

K71a54r93e62l 62T50o49m65á42š15e41k 7474169857329

Já jsem nikdy auto neměl, ale mám astma. Když jsem na silnici, dusím se. To, že se u nás preferuje nafta, je zvěrstvo. Nejde o energetickou úsporu, ale o zdraví. Ti, co jsou v autech nic nečuchají

+1/0
21.10.2015 9:57

T44o97m19á39š 88T16a12t72í17č52e45k 5140302190728

Tak to si přispěju a tyknu si taky, šlechetné mudrcu.

0/0
21.10.2015 20:54

T83o22m12á52š 46T69a47t42í71č30e69k 5520942740338

Elektromobil - to je ten zázrak, co jezdí na proud ze zásuvky, žejo? :-P

0/0
21.10.2015 20:55

P88e16t28r 28Š48i76m47e67k 2969477826478

Průser je,  a ne jen pro astmatiky, moderní auto s filtrem pevných částic typicky českých vykukem demontovaným, aby to jako prý líp jelo. Když si český blb koupí naftový motor na pojížďky po městě na 2km apod. nemůže se divit. Pro plíce a krevní oběh  je to katastrofa, pro bujení rakoviny taky. Ano elektromobil se dobíjí proudem ze zásuvky, ano v současnosti vyráběná z části z fosilních paliv, ale celé je to o tom dívat se dopředu a ne dozadu. Německo už dokázalo zásobovat celou zem jen z obnovitelných zdrojů. Technologie a možnosti čisté mobility máme už dnes. Celá moderní Evropa se vrací k veřejné dopravě a vlakům. Například rychlodráze z Berlína do Vídně přes Prahu a Brno by autem, ani letadlem nebylo možné konkurovat.

0/0
22.10.2015 17:21

T91o88m54á96š 13T61a21t95í67č63e93k 5820782960378

Souhlasím s drtivou většinou tvýho příspěvku. Až na toto: "Německo už dokázalo zásobovat celou zem jen z obnovitelných zdrojů." To je propaganda, že Goebbels a jeho veledílo vůči ní vypadají jako vejminek z kotovic oproti Empire State Building.

0/0
22.10.2015 19:28

P70e96t26r 85Š41i29m22e77k 2229247246908

Kvalitní propaganda je třeba. Ale teď vážně. http://www.enviweb.cz/clanek/energie/103921/novy-rekord-obnovitelne-zdroje-pokryly-temer-100-spotreby-elektriny-v-nemecku Jasně, bylo jen krátkodobě, pomohla i neděle, ale jde to.  Řešili jsme to už na škole v alternativních zdrojích energie. Německá Energiewende je příkladem toho, že to jde. I třeba to, o jaký kus dál jsou s CNG v dopravě. A dovolím si tvrdit, že stejná změna myšlení nás čeká i u vody a jejím hospodaření s ní. A argument, že lidé kupují stará auta kvůli ceně a tomu, že nemají na nová? Cena za ujetý km v jednom člověku v autě je srovnatelná s leteckou dopravou.http://www.zalesem.cz/tag/44-duvodu-proc-jezdit-vlakem/page/3/

Někde ve skriptech jsem měl ještě lepší srovnání.

0/0
22.10.2015 21:45

M54a44r44e64k 84H49r32u64b93y 6797402251558

...Cesko vubec leccos neresi.. :-P:-/

+1/0
20.10.2015 16:31
Foto

K90a22r21e92l 47T63o33m64á96š49e39k 7354509657619

Nafta by měla být dražší než benzin, protože ničí nače zraví vypouštěním oxidů dusíku a jemného prachu. Ovšem klimatologové si jicení pro nižší produkci CO2 a Babiš kvůli své bionaftě

+1/0
20.10.2015 15:28

P59e68t41r 29N90o46v96o14t23n29y 1581280931

Když zakážete diesely, tak se automobilky vrhnou na zvětšování účinnosti benzínových motorů a za chvíli jsme s NOx tam, kde jsme byli u nafty. :-)

+2/0
20.10.2015 15:38

M57a15r16e12k 46H54r25u73b30y 6647102301758

Pokud se budou zuby nehty drzet nesmyslneho CO, tak ano. Pokud by se zamerili na snizovani produkce toho opravdu nebezpecneho (NOx, PMx,...) tak ne.

Ale to by u odpovednych uredniku vyzadovalo uz trochu znalosti a hlavne zajmu:-/

0/0
20.10.2015 16:32

V37l31a78d46i24m54í24r 81C97i42h29l71a 8821368107743

Něco by se s těma smradlavýmy dieslama mělo udělat. Před chvílí jsem musel docela zbytečně předjet jeden pasat, abych se neudusil smradem.

"Dýzl" na silnici nepatří, smrdí Rv

+3/−3
20.10.2015 13:00

K24r88y34š44t73o46f 13L91a34n29í47k 1299160435935

je to politicke rozhodnuti, ze je benzin luxusnejsi zbozi a vlady jej tedy mohou zdanit vice nez naftu, ktera je pro hospodarstvi dulezitejsi.

normalne  se cena prece odviji od vyrobnich nakladu a predevsim dle nabidky a poptavky. z cehoz mi vyplyva, ze pri stejnem zdaneni by byl benzin o ten soucasny danovy rozdil levnejsi. pokud by toho dopravci chteli vyuzit a benzin se zacal prodavat vice, pravdepodobne by se cena nafty a benzinu trznimi mechanismy dostala na nejakou rovnovaznou uroven, protoze jejich vyroba je technologicky provazana a existovala-li by zvysena poptavka po benzinu, vznikal by prebytek nafty, jejiz nasledny odbyt by musel byt podporen snizenim jeji ceny nebo zvysenim ceny benzinu.

0/0
20.10.2015 11:19

P21e63t89r 26N30o76v90o50t22n14y 1481430331

Nevzniká náhodou při běžné destilaci ropy nafta/benzín  v určitém poměru?  Pokud se nějak takhle "politicky"  omezí spotřeba nafty, klesne její cena, protože bude vlastně odpadem a vzroste cena benzínu.  Asi se dá krakovat, ale na to se bude muset investovat do provozů a takto vyrobený benzím bude opět dražší.

+2/0
20.10.2015 10:28

D18a69l27i82b42o47r 30R89o85z41s51y92p56a42l 7430313306939

K vyššímu zdanění benzínu není důvod.

+4/0
20.10.2015 10:16

R78a35d84e76k 71N72e20u58m92a21n42n 5922612418635

konkurence mezi státy

vyšší zdanění nafty = kamiony a autobusy budou tankovat a tedy platit daň v zahraničí

0/0
20.10.2015 21:45

P58a10v21e77l 11Ř33a11p56e90k 7732136849785

Jakékoli zdanění masového automobilismu je pořád příliš malé, dokud počty aut narůstají, navzdory tomu, že už se nikam pořádně nevejdou.

+1/−8
20.10.2015 9:56

C83y43r18i77l 81P27a48v88e38l43k42a 4166692748195

Nafta má nižší daň kvůli náklaďákům a busům. A tak to má být - diesel patří do náklaďáku a né do přecpané Paříže v každém malém pežotku!

+5/0
20.10.2015 9:53

M40i91c29h18a98l 94P10a79v72l30á82t 9653763124829

Jenze kdyz pod hloupou zaminkou stat naftu danove zvyhodni, dopadne to presne takhle blbe. A pak mame uplne zbytecne smrad v ulicich..

0/0
20.10.2015 13:55

J29i80n97d16ř73i24c37h 97Š84k82o59p45e19k 4215811430685

STÁT NAFTU DAŇOVĚ NEZVÝHODŇUJE !!

benzín může mít vyšší spotřební dań, protože na něm nestojí celé hospodářstí (doprava, zemědělství) atd. a navíc nehrozí při vyšší spotřební dani, že lidi budou svá auta tankovat v zahraničí, což by dopravci ve chvíli dražší nafty dělali.

+1/0
20.10.2015 19:08

V27á41c81l80a42v 21P64a70v84e48l17e97k 1180966646324

Jojo, Francie uvítá jakoukoliv událost k tomu, aby mohla zvýšit daně ;-D

Nezavedli tam již daň z daně? V této oblasti jsou dost pokrokoví...

+6/0
20.10.2015 9:38

V60í41t 58H85o88l75l12e66r 8777912192236

každý chceme levně koupit rohlík,chleba,máslo,ovoce,zeleninu,maso,mléko,svetr,televizi,pračku,myčku,ledničku..., každý chceme cestovat autobusem levněji ,levněji koupit byt který byl postaven vozy s naftovým motorem. Cena se odvíjí od dopravy nákladními vozy - traktory v zemědělství ,stavební stroje , autobusy ,čistění města .....

Nejenom tohoto všeho se ta zvýšená daň dotkne .

+4/−1
20.10.2015 9:23

L21u49k43á62š 18Š11m32a18h83e51l 2477984652944

Ty dvě koruny nebudou hrát skoro žádnou roli... naopak, cena dopravy je nyní dosti nízká a tvoří průměrně cca 2-3 % koncové ceny zboží (jen u zboží velkého objemu dopravovaného na velké vzdálenosti je to více). Daleko větší problém jsou u těch autobusů nízké platy řidičů a u nákladních aut to, že je řídí každý, kdo se umí podepsat...

0/−1
20.10.2015 10:40

J18i53n51d59ř76i84c50h 48Š54k87o30p11e19k 4415511150775

cenu zboží by mělo navýšit mýto, které by zdražilo běžné zboží v ČR vyráběné, které se ale dováží z druhého konce světa

0/0
20.10.2015 19:09

M74a43r72e60k 71K36o67s63t55e87l62e10c51k56ý 6173476888

Nějak SE tu při těch diskuzích jaksi pozapomnělo, že z ropy se dá vyrobit nafta a benzín jen v určitém poměru. A záleží na druhu ropy a technologii používané pro její zpracování!

Boj proti naftě v dopravě je současně možná i bojem proti ruské ropě v Evropě!

Z těžké ropy z Ruska se vyrobí více nafty a méně benzínu než z ropy z Mexického zálivu nebo Saudské Arábie.

V Americe je provoz rafinérií jednodušší a tedy i levnější. Proto může být výsledný produkt levnější a benzínu mají podstatně více. V Evropě jsou rafinerie složitější a zpracování ropy je náročnější a dražší. A všecny produkty je nutné zpeněžit, proto by měl zůstat zachovaný i určitý poměr mezi spotřebou nafty a benzínu.

Takže vůbec nejde o nějakou daň nebo emise! Je to technologický a hlavně asi politický problém!

+8/0
20.10.2015 9:04

P19e17t58r 34H49o59r45á35k 1989943189304

Není jediný důvod, proč by nafta měla být daňově zvýhodňována. Když už bychom se zabývali dopady na okolí, tak by nafta měla být naopak více zdaněna !!! Takže žádám okamžité odstranění tohoto nehorázného okrádání majitelů benzinových aut !!

+7/−4
20.10.2015 8:42

P80e30t98r 52P98a42v31l89a61t45a 7916790327191

Aha, aby sousedovi chcípla koza také, že. Nebylo by lepší snížit ty daně obecně?

0/0
20.10.2015 23:25

P30ř94e59m90y86s77l 53H12r92o61m94a70d26a 2184326118351

Tak protěžování nafty je nesmyslné. Je v ní více energie než v benzínu, dělá mnohem větší emise a více ohrožuje zdraví. Nejhorší jsou staré nafťáky s vyklepanejma filtrama.  To je potřeba začít opravdu důrazně kontrolovat na STK!

+4/−1
20.10.2015 8:28

P10e68t68r 46P67o81s78p52í14š17i15l 4678294556236

To "protěžování" je dané tím, že na ni jede celá ekonomika. Ať už je to zemědělství, stavebnictví, nákladní, železniční a dokonce i lodní doprava. Naftové osobáky jsou jen vedlejší produkt. Myslím si, že spotřeba nafty v osobákách dělá jen celkem malé procento na celkové spotřebě nafty v ekonomice.

+9/0
20.10.2015 8:46

J41a69r37o35s15l13a44v 26P42l12a75c96h59e46t46k59a 7736526236909

To tezko

0/−7
20.10.2015 9:05

R53a31d50e60k 57D91o18l17e35ž49a93l 2879933750250

První odstavec je nepravdivý. Ne ve většině zemí, ale ve většině zemí EU. Proto je v Evropě takový podíl dieselů v osobních autech a jinde na světě není.

+6/0
20.10.2015 8:09

P13e76t61r 73P10o94s64p34í29š34i79l 4128554546696

V EU máme vysoké zdaňování paliv, takže si lidé kupují naftová auta, aby ušetřili. Pokud u automobilů střední třídy ušetříte díky naftové motorizaci třeba 5 litrů paliva na 100 km, tak je to už "zajímavý" důvod si v Evropě pořídit auto na naftu. Mimo Evropu toto tak neřeší. Schválně se podívejte, kolik u nás někde na parkovišti objevíte "větších" aut co jezdí na benzín.

+3/0
20.10.2015 8:51

J68i17n54d12ř98i49c26h 15Š84k53o54p52e18k 4345761360125

příklon k dieslům v osobní dopravě je důsledkem nízkých mezd a relativně drahého benzínu

Pokud by stál benzín k platu obdobně jako v USA, nikdy nebude řešit spotřebu a nebude mít důvod přecházet na jiné palivo

+2/0
20.10.2015 19:10

P70e52t69r 44P69a74v60l27a53t35a 7856360387661

v USA je spotřební daň na benzín kolem 6%. Litr mě tam vycházel v přepočtu na dvacku...

0/0
20.10.2015 23:27

H38o15n79z94a 34M28a85r31e22š 7134369458672

Politikum krome spotrebni dane odvede obcan jeste DPH. Takze z litru benzinu se politifi obohati nejmene o 18,-

+6/0
20.10.2015 7:33

P24a51v19e80l 21Ř10a13p75e52k 7822276979715

A další 1,50 Kč Burešovi na biopaliva.

+2/0
20.10.2015 9:58

J83a36r48e32k 71W78o97l26f 5260859790

Francie je odstrašující příklad Evropy, jak to nemá vypadat, když je "přelevicováno" ... Rv

+11/0
20.10.2015 6:37

P29e96t41r 77H51o65r48á32k 1669483259584

Tak zrovna tady to nemá s levicí nic společného, tady je to naopak zcela namístě ze zdravého rozumu.

0/−3
20.10.2015 8:43

J38a83n 75N54o26v65á34k 9385368214175

Zdravý rozum by radil snížit příliš vysokou daň z benzínu, levičák radí zvýšit daně z ostatních paliv (nafta, LPG, CNG) aby se dorovnaly k benzínu.

+2/−1
20.10.2015 10:38

P30e23t46r 84H64o14r72á87k 1259343919944

Zdravý rozum velí především srovnat zdanění benzínu a nafty. A to se tady děje. A pochybuju, že by se dalo rozlišit, jestli jde o levicové nebo pravicové řešení, to jsou jenom takové plky.

+1/0
20.10.2015 14:50

J41e80n16d44a 73K40r60á59s49a 1279876328

Obliba  nafty  v Čechách,  byla a možná  ještě  je  způsobena  možností  jezdit  na levnou  kradenou  naftu!  Třeba  mašinfírové , obsluhy  různých  mechanismů, záložních  zdrojů tím  byli  pověstní  !Prodejem si solidně  přivydělávají. .:-P

+2/−2
20.10.2015 6:34

P72a42v93e31l 71N98o29v54á89k 9691295709316

Proč píšete o Čechách, když je nafta oblíbená v celé EU? A dodávky nebo náklaďáky jsou v 95% jen na diesel; čest výjimkám jako Fiat Ducato. Právě u těchto aut je rozdíl ve spotřebě diametrální a vzhledem k podobným cenám benzínu a nafty v EU se benzín nikomu nevyplatí.

+1/−1
20.10.2015 6:47

J51e12n47d12a 44K51r70á22s59a 1839596848

Psal jsem,že u nás,je obliba nafty,zvýšená i díky možnosti koupit ukradenou za nižší cenu ! Nafta patří do traktorů a do kotlů ! ;-)

0/−1
20.10.2015 12:06

M84a28r93e61k 80K55o69s73t29e95l41e40c40k93ý 6923626918

V Čechách? A co na Moravě a ve Slezsku, tam nafta oblíbená není?

0/−1
20.10.2015 8:47

J74a85n 89P46o25l13a18n18s57k12ý 4242537803121

Já spíš nechápu to, že se na naftu a benzín vůbec ještě jezdí. Zaspali jsme minimálně 80 let. Při tom automobilky sami na tom můžou těžit ještě více než v klasických podmínkách. Auta by měli pouze pronajímat. Ale pronájem by obsahoval i náklady na provoz, včetně paliva - čímž by samozřejmě měla být kombinace solárních panelů na autě, rekuperace, a ten zbytek po tom samozřejmě dobíjet pomocí zásuvky, které opět budou napájeny ze Solárních panelů a nebo klidně 5x rozšířit Temelín - dokud to je ještě za nižší náklady jde, protože to o čem píšu, to už klepe na dveře. Zaplatit tak měsíčně 10000, ale s tím, že už nemusíte řešit to, co najedete? Můžete jet klidně až do anglie? Myslím, že na tenhle deal dostanou každého.Zrovna včera při projíždce na kole jsem si všímal, jak ten hnusnej, smradlavej kouř valí z aut stejně, jako z komína, kde se topí uhlím. No a když na to někdo šlápne, tak to je tak o rakovinu.

0/−6
20.10.2015 6:23

J29a44r47e21k 23W44o35l95f 5170479240

Proč se jezdí na benzín a naftu, to je vtip? Z čeho by si pak ropní šejci kupovali zlaté kalachy a lamborghini, právě ropní magnáti dohlíží na to, aby se na nic jiného ještě nějaký čas nejezdilo.

+4/−1
20.10.2015 6:33

P60a76v81e50l 69N13o21v75á29k 9961905849986

Myslím, že můžete snít dál. Proti rozšíření atomových zdrojů je skoro celá Evropa, uhelné elektrárny mají oproti dieselovým motorům nízkou účinnost a produkují ještě více odpadu, než samotné motory. Větrné elektrárny se hodí jen někde a devastují krajinu, sluneční panely na auta jsou krásné scifi, ale je to tak na zapnutí stěračů a navíc doposud není vyřešena otázka co se solárními panely po skončení jejich životnosti. Obsahují spoustu rakovinotvorných jedů a likvidace není.

Jinak pronájem aut existuje formou operativního leasingu a velké firmy jej využívají, aloe nařídit jej plošně pro celý svět asi nelze, že? Navíc pro menší provozce, kteří plánují využívat jeden vůz i deset a více let se nevyplatí.

Ještě je možnost následovat americký způsob přepravy - přejít na benzín, jenže to by se musely objemy motorů a rozměry kamiónů zvětšit o cca 40% a snížit cena benzínu rovněž o cca 40% (rozdíl ve výkonu mezi dieselovými a benzínovými motory). A to zase žádná vláda v EU nikdy neudělá, protože by přišli o značnou část příjmů do státního rozpočtu. Takže ve finále jsou největším viníkem znečišťovatelů ovzduší jednotlivé státy EU.

+5/0
20.10.2015 6:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.