Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jak se v Plzni vyrábí trolejbusy: skříně, klacky a bludiště kabelů

Trolejbusy z plzeňské Škody Electric brázdí ulicemi Bratislavy, Sofie, Říma, Rigy a mnoha dalších měst. V rozlehlém závodě v západočeské metropoli přesto nenajdete drahé frézovací stroje, lakovnu ani svařovnu. Ještě před třinácti lety Škoda vyráběla celé vozy. Dnes je výhodnější koupit prázdné schránky od autobusových firem a zajistit do nich jen elektrovýzbroj.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M83i37c79h26a13l 15K78o24l17á53ř 9210531810

Mě fascinuje ta stať o kondenzátorech. Co za kondenzátory má trolejbus k dispozici, že dokáže do nich ukládat dostatek energie při jízdě z kopce, aby mu to pomohlo při jízdě do kopce? Jo takhle kdyby tam byly akumulátory nebo rekuperační jednotka napojená na troleje, to bych chápal... ale kondenzátory??

+2/−1
22.10.2015 21:32

M92a30r33t80i42n 85K61u51ř81í19t15k57a 6417316918645

Ten kondenzátor, přesněji superkondenzátor byl původně zamýšlen za účelem, aby trolejbus (nebo tramvaj) dokázal po výpadku napájení ujet aspoň kousek, protože k výpadkům dochází většinou na těch nejblbějších místech, např. uprostřed křižovatky.

+1/0
22.10.2015 21:47
Foto

A51n37t52o27n30í14n 57L33o48m 8762754699915

Přijde mi, že autor článku nějak splácal víc informací dohromady. Na střeše bych čekal filtrační kondenzátory jako součást trakčního měniče v meziobvodu. Ty slouží "pouze" k vyhlazení napětí pro střídač. Pokud se počítá s pojezdem bez trakčního vedení tak se energie čerpá z trakční baterie (k tomuto účelu vhodně navržené - dostatečná kapacita). Supercapy na vozidlech zatím nedávají moc smysl. Používají se občas na zmodernizovaných rozvodnách pro zlepšení poměrů rekuperace nebo k dorovnávání proudových špiček. Jinak "rekuperační jednotka" není nic jiného než tranzistor řízený tak, aby proud ze střídače (vyrobený trakčním motorem v generátorickém režimu) tekl buď přímo (přes rekuperační odporník) do troleje (jeli v trakčním vedení odběr) nebo se energie maří v brzdném odporníku.

0/0
23.11.2015 14:53

M41a26r14t10i59n 73Z81l24a48t20u69š55k90a 8117284740681

Smutné.

Trolejbusy měly úplně jinou karoserii (tuhost) než autobusy. Není se čemu divit, že se to po pár desítkách tisíc kilometrů celé sype, praskají tomu rámy, nápravy,...

+3/0
22.10.2015 17:47

J71i83ř85í 58K64o26c67u36r61e87k 6725104415648

Pár desítek tisíc ten trolejbus najezdí za rok. Že by to odcházelo po roce?

+2/0
22.10.2015 17:58

M19a90r59t50i91n 11Z57l80a56t20u49š13k26a 8827704380131

Zkuste se zeptat třeba v Brně, jak často stoji trolejbusy 25Tr.

http://www.bmhd.cz/evidence-dpmb/vozp.php?ntyp=25Tr&dopravce=DPMB

+3/0
22.10.2015 18:11

M38a58r78t14i91n 82K42y75p98r 2452725974844

Tak nevím, jestli jste chtěl tímto odkazem své tvrzení vyvrátit nebo potvrdit. Ano, zhruba u poloviny vozidel došlo po pěti až šesti letech provozu k prasknutí zadní nápravy. Nejsem si jistý, jestli trolejbus za pět let v pravidelném provozu najezdí pár desítek tisíc kilometrů.

+1/0
22.10.2015 18:23

M18a24r16t54i60n 64Z41l59a35t72u21š90k36a 8757184610981

Ano, po pěti až šesti letech. Ale už poněkolikáté.

21Tr a 22Tr jezdí bez problémů už cca 15 let.

0/0
22.10.2015 18:29

M84a65r32t84i44n 50K61u60ř27í17t26k74a 6927646838815

Ano, navíc Brno pomalu skupuje ojeté 21Tr z ostatních měst a po generálce ve vlastních dílnách jsou v lepším stavu, než když vyjely z Ostrova.

+1/0
22.10.2015 21:50

R70o11m35a96n 71P31o16l95á52č12e84k 5676239645

I kdyby byl denní proběh byl jenom 100 km( což bude určitě víc, tůrak i 300km) a vezmeme 250 pracovních dní, tak to máme 25 000 km rok...

+1/0
22.10.2015 18:36
Foto

A17n34t24o98n60í17n 74L10o73m 8722534939435

1rok je cca 60tis km (z praxe)

0/0
23.11.2015 14:22

M56a24r84t42i18n 36K18y65p74r 2812635374624

Kde se tak děje? A trolejbusy neměly vyšší tuhost karoserie než autobusy. Měly mohutnější rámy a nápravy, což bylo dáno těžkou klasickou výzbrojí (stejnosměrné elektromotory + odporová regulace). Současná elektrická výzbroj, tedy asynchronní elektromotory a elektronická regulace váží zlomek klasické výzbroje a není příliš těžší než spalovací motor s převodovkou Např autobus Solaris Urbino váží 12,7 tun a z něj vycházející Škoda 28Tr 13,7 tuny. Nevím, jestli je nutné tento hmotnostní rozdíl řešit nějakou výrazně tužší konstrukcí vozidla. Naopak použití stejných prvků s autobusy může vést u rozumného provozovatele k jistému sjednocení parku vozidel a tím i snížení nákladů na údržbu díky unifikaci.

+1/0
22.10.2015 18:09

M59a35r41t41i65n 93Z46l61a10t91u60š92k13a 8767174690361

Jenže elektromotor má trošku jiný rozjezd než spalovací motor.

Dřív měly kloubové trolejbusy běžně hnané dvě nápravy. Dnes většinou pouze jednu. A třeba v kopcovitém Brně se to pořád sype.

+2/0
22.10.2015 18:20

J62i53ř76í 87E59r81b67e69n 1753404156987

V ještě kopcovitějším Ústí nad Labem byly dvoumotorové 15Tr a 22Tr asi nejvhodnějšími vozidly MHD.

0/0
23.10.2015 23:20

M41a51r59t71i97n 57K48u68ř42í16t59k56a 6807556328335

Na to se přijde po až pár letech, kdy ty nové trolejbusy začnou předčasně odcházet.

0/0
22.10.2015 21:52

Š49t14e59f10a94n 48D28i20c59k73o 9104535722716

Od roku 2002 používá plzeňská Škoda Electric moderní způsob výroby, kdy karoserie, respektive celé základní vozidlo, kupujeme od výrobců autobusů. 8-o

Tak ja si vlastne  moderne vyrábam chleba z máslom. 

Kúpim chleba a natriem ho z máslom. ;-D

+3/−2
22.10.2015 17:43

M88a62r41t62i68n 50K11y30p15r 2282675114924

No a? Pokud ten chleba s máslem budete po kompletaci prodávat dráž než vás stál chleba a máslo, kde je problém? Jak moc se to liší od situace, kdy automobilka nakupuje plechy? Neměla by mít ještě vlastní válcovnu? A co ocelárnu? A černouhelný a železnorudný důl?

+4/0
22.10.2015 17:50

Š56t92e30f17a13n 58D44i29c71k79o 9144135922326

čo je na to MODERNÉ si dačo kúpiť ???

0/−2
22.10.2015 19:38

J49i21ř34í 57K93o94c70u27r95e25k 6275864815328

Tak to už máte k moderní výrobě trolejbusů kousek. Stačí naučit se na chleba s máslem dávat salám, vejce, sýr, salát, kolečko rajčete a máte obložený chlebíček. Ty už se dají prodávat.

+6/0
22.10.2015 18:08

J28i98n40d42ř92i54c71h 26Š39k65o95p94e38k 4515271820375

no pokud aspoň tu elektriku sami vyrábějí, tak dejme tomu.

Ale jestli i vnitřky  nakupují a jen to skládají dohromady, tak to není nic moc budoucnost tehdejšího podniku

0/−1
22.10.2015 16:47
Foto

B58r74o27n60i19s80l70a72v 16G32a38b96r14y88š 2262769211

I když je skelet odjinud, ještě pořád trolejbusy nesou značku Škoda. :-) Jsem rád, že máme ve světě takovou stopu.

+5/0
22.10.2015 17:22

J10i71n48d70ř20i48c59h 32Š80k67o60p98e65k 4285981230865

ale jestli kupují i elektro, tak je to cizí skládačka s logem Škodovky.

Byl by to stejně český výrobek, jako skládačka Tatra pro armádu

0/−1
22.10.2015 17:30

T68o22m63á70š 19M27o69r68a85v31č42í28k 3347756793275

V cizině je taky spousta českých skládaček s cizím logem a jsou na své výrobky pyšní:)

0/0
22.10.2015 17:39

J26i50n54d43ř65i48c35h 67Š37k37o22p20e72k 4495131380835

ale to, že se na celosvětovou skládačku dá logo české firmy, z toho ještě nedělá ve skutečnosti český výrobek

0/−1
22.10.2015 17:58

P27a30v14l22a 50H90r54a78d12i33l26o26v14a 3567911801804

A ? Kde je problem?

+1/0
22.10.2015 21:03
Foto

B48r77o54n79i31s30l85a95v 42G81a15b59r94y46š 2272149441

To už se musíte poptat jinde.

Sběrače by měly být taky české, od Lekovu.

0/0
22.10.2015 18:05

H17a54n74u15š 75H59o10r63á63k 9241184506333

Elektro - no trazistory skodovka nevyrabi... ale jo, lze rict ze to skodovka vyrabi sama.

0/0
22.10.2015 18:36

P79a30v38e91l 11M35a83r13e94š 8105270267175

Umění je právě v tom jak to poskládat a především kam to výhodně prodat.

Vyrobit, vyrobit umí každej blbec...

+1/0
28.10.2015 10:09

T18o49m29á16š 86M97o22r68a48v46č15í75k 3717286543255

Tak když se to nevyplatí, tak se to nevyplatí. Ten podnik tu není o tom, aby se vám zalíbil, ale aby fungoval i po finanční stránce. Z toho pak může zaplatit zaměstnancům jejich mzdy.

+2/0
22.10.2015 17:38

P67e15t76r 54M19a11r83š30á13l44e91k 9295402224549

No já jsem taky smutnil, že zrušili fabriku v Ostrově n. O, kde se stavěly celé trolejbusy, včetně karoserií. Ale pravda je, že takhle jsou flexibilnější, nabízejí trolejbusy na základě několika typů autobusových kastlí od několika výrobců. Navíc řada dopravních podniků vyžaduje unifikaci trolejbusů a autobusů a právě tohle je příležitost pro Škodu.

+3/0
22.10.2015 17:41
Foto

B56r87o68n50i60s43l56a37v 19G38a64b41r83y32š 2252389171

Osobně si myslím, že nemělo smysl ji rušit. Prostě by se ty skelety dovážely tam a rovnou by je odzkoušeli na testovací trati do Jáchymova.

V každém případě je škoda, že to tam uzavřeli.

0/0
22.10.2015 18:07

J38i86ř37í 93E50r70b96e16n 1643984126517

Jestli se nemýlím, tak ostrovská Škoda fungovala desítky let ve starých továrních prostorech nějaké bývalé textilky bez jakýchkoliv důkladnějších stavebních investic, maximálně se tam přesunulo/dokoupilo pár strojů. Takže to v roce 2000 už byla prakticky vybydlená zóna...

Což nic nemění na tom, že tamní výroba byla zlikvidována dost podrazácky: nejprve Škoda tvrdila, že nejsou zakázky na trolejbusy a že pro těch pár kusů za rok se nevyplatí držet sólo závod, že to přenesou k sobě do Plzně. A sotva se tak stalo, najednou se začali chlubit zakázkami na desítky a stovky trolejbusů ročně...

+1/0
23.10.2015 23:24

M16a91r37t36i91n 57K86y13p76r 2932815204774

Soběstačnost ve všem ať to stojí co to stojí je blbost. Dejme tomu, že Škodovka začne na trolejbusy dělat vlastní kastle, jenže při malosériovosti produkce (trolejbusů se nikdy nebude dělat tolik co autobusů) bude dražší než výrobce, který si koupí karosérie od velkosériového výrobce autobusů. A pak bude po budoucnosti velmi rychle.

+2/0
22.10.2015 17:46

J66i26n54d69ř98i96c87h 16Š84k90o52p83e59k 4165271700445

na druhou maximální spoléhání na subdodavatele je cesta do pekel.

Viz soupravy Siemens a jejich kvalita skříní

0/−1
22.10.2015 17:59

P94e44t53r 84M13a45r36š15á91l74e37k 9345402444159

Jenomže Škoda používá kastle od několika výrobců.

+1/0
22.10.2015 18:06

J26i26n83d53ř52i46c65h 11Š24k44o30p11e83k 4515411510695

to siemens bude mít pravděpodobně taky.

Ale on sice řekl, že za to může subdodavatel, ale to investora nezajímá, jemu jde o celek a i problémy subdodavatelů škodí samotnému výrobci

0/−1
22.10.2015 18:08

P41a42v97e47l 65M92a62r80e27š 8645170327595

Tak změni subdodavatele.Autobusových výrobců je ve světě dost a změna bude otázka max měsíce

+1/0
28.10.2015 10:12

J80i54ř55í 47K66o42c32u72r28e97k 6395434385498

Vlastnní sedačky... vlastní výrobu plechů, vlastní drátovnu, vlastní slévárnu, vlastní výrobu barev... neměli by mít vlastní důl na železnou rudu, aby ji nemuseli kupovat?

Jo je to skládačka, dokonce i ty procesory a operační systém pro informační tabule si nechávají posílat.

Vždyť i váš notebok je skládačka od několika firem. CPU, RAM, mainboard, disk, baterie, wifi modul - pokaždé jiný výrobce. A pochybuju že HP (Acer, Lenovo, Mac) má vlastní slévárnu a válcovnu, ve které si vyrábějí kovové šroubky.

+2/0
22.10.2015 18:04

J81i44n51d62ř59i32c66h 92Š96k45o67p60e33k 4305721340805

;-D jasně.

Ale co stane se, nepochopils ;-D

0/−1
22.10.2015 18:06

P57e77t64r 63L75u54k46á83š 7979280961221

R^

+1/0
22.10.2015 16:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.