Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Honda se celý život hnal za zvukem motoru, svět naučil jezdit na mopedu

Z umouněného technického nadšence se stal jedním ze symbolů japonského průmyslu. Soičiró Honda začal s opravami jízdních kol v dílně svého otce a dnes jeho jméno nese jedna z největších automobilek světa. Jeho legendární moped se stal jedním ze symbolů osobní mobility.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J76a58n 26K87r24u48p66k72a 4156408615252

1) Proc to neni v rubrice Auto?

2) S tim zvukem to je naprosta pravda. Zvuk motoru Honda me posledne zlomil pri vyberu auta. :-)

0/0
9.11.2015 9:33

P95a31v94e93l 47Š13e27v45č92í48k 6240155339880

V šedesátých letech jsme byli největší výrobc motocyklů na světě. Naše značky Jawa a ČZ získávaly vavříny na závdech a soutěžích po celém světě. Včetně vítězství ve slavné Šestidení, několika titulů v Mistrovství světa v motokrosu a také tituly na ploché dráze. Dnes u nás výroba motocyklů prakticky neexistuje když tedy pominu živořící Jawu pod vedením přebarveného komanče. Co nedokázali zničit nacisté ani komunisté, dokázala Klausova zločinná banda za pár let. Motocyklovou výrobu ČZ která vyráběla i 80% komponentů pro Jawu bezplatně "darovali" italské Cagivě, Ta ji vyrabovala, zlikvidovala výrobní zařízení, zanechala dluhy a odtáhla.

Motorky byly v roce 89 samozřejmě zastaralé stejně jako kolbenky Jawa a ČZ. Vše se ale dalo zachránit. Je to chtělo mít přístup a vůli jako mají lidé typu pana Hondy. V roce 89 se cpali na světové trhy teprve Číňané. Stačilo jít jejich cestou, koupit licence na japonské motory a začít právě s mopedy o kterých se píše. Já je totiž prodávám a něco o nich vím. Nezničitelné, úsporné motory nadčasové konstrukce v podvozcích které by jsme dokázaly vyrábět lepší než tehdy Číňané. Jenže to by si po Pyšáku musel národ uvědomit, v jaké jsme situaci, že musíme dělat od rána do večera a žít ve skromnosti, abychom dohlali bohaté sousedy na Západě po kterých jsme pošilhávali. Místo strojů a technologií jsem jsme ale nakoupili nová auta, elektroniku a obrazně prožrali v barevných jogurtech. Každý chtěl být dealerem nebo managerem, dělat a tvořit nikdo.

Teď jsem před chvíli dokoukal na závody a jdu ještě do dílny a zrovna budu chystat novou činskou motorku, abych ji měl vzorně připravenou na krámě před jarní sezónou. Raději bych tam měl tedy Čezetu. Strakoničtí hlupci ji ale nechali vyrabovat.

+1/0
8.11.2015 15:59

J57i26ř28í 17Č67e39r47m75á80k 9490217279424

Kdo myslite ze v 89 ty fabriky nejcasteji privatizoval? No jasne ze stranicti komousi, kteri to meli z prvni ruky a tem o nejake budovani znacky a vyvoj rozhodne neslo. Vytunelovat a hotovo.

+1/0
8.11.2015 18:01

P55a47v26e84l 66Š83e25v63č50í13k 6510815369220

Nebylo to vždy za účelem tunelování. Některé firmy se snažili majitelé oživit a zachránit. To si třeba myslím i o Jawě. K úpadku přispělo více faktorů. Jednak to získal karierní nadutec a i kdyby to získal odborník, podmínky zde byly takové, že by i tak zkrachovalo. V mentalitě lidí pokračoval socialismus, nebylo to postaveno na pracovitosti a strojírenství zanikalo plošně, takže přestali být dodavatelé. Jawu tehdy chtěla údajně získat Honda, to snad ale neprošlo. Mohlo se jít cestou Škodovky. Značka Jawa měla zvuk a Honda přes ni mohla vyrábět prodávat levné modely. Dnes Jawu znají jen pamětníci a za nějakou dekádu nikdo.

Ostatně, prodávám i "Číňany" s motorem Honda ve kterém je automatická spojka jejiž licenci kdysi koupila Honda od Jawy.

0/0
8.11.2015 19:29

J57i22ř52í 68G67a70b94r41i98e43l 8662630794757

Licenci nekoupila, ale okopírovala a ukradla. Až po soudním rozhodnutí zaplatila celkem směšnou částku. Většina ekonomických úspěchů stojí v lepším případě na neetickém a bezohledném základu.

0/0
9.11.2015 8:24

P83a13v61e47l 98Š85e42v77č18í33k 6600635309460

Tak už to ve světě byznysu chodí. Na vlastní oči jsem viděl v Čezetě hejna japonských motorek které zkoumali zevnitř, dělali desmodromické rozvody dle Ducati, motokrosové válce dle KTM. Je také známé, že Japonci, než začali závodit, jezdili nějaký rok po závodech a fotili či filmovali co bylo možné.  Číňané to dělali jak by smet. Např. Blatovi kopírovali jeho minibajky. Jenže Blata je také nevynalezl, použil rozumy odjinud. V ČZ chtěli vyrábět motorové pily a stacionární motory, Tak vývoj zahájili tím, že koupili pily Stihl a Husqvarna, rozebrali do posledního šroubku a dle nich začali konstruovat vlastní. Stejně tak stabilní motory. Vše dostali do stadia prototypů, utratili spousty peněz a pak je přestalo bavit.

Jde ale o to, že Japonci dobrý nápad uměli využít a jsou neskutečně pracovití. Nikdo Jawě ani ČZ nebránil pracovat jako Japonci a nyní Číňané. Jen naše národní mentalita.

0/0
9.11.2015 8:49

J75i89ř16í 58G55a85b77r17i19e53l 8792280984887

Tenhle nápad byl ale chráněn patentem.. Takže trochu rozdíl. To že soud přiznal odškodnění byla slabná náplast, protože Japonci mezitím rozjeli výrobu ve velkém.

0/0
9.11.2015 10:04

P82a46v18e82l 79Š62e25v51č26í19k 6130285879950

Podrobnosti neznám, trochu jsem ale googloval a nalezl informaci, že Honda platila Jawě poplatek za každý motocykl dodaný do zemí, kde měla Jawa svou spojku patentovanou. Tuším, že ochranná lhůta patentů je 20 let. Takže budou již dávno propadlé.

Otázkou ovšem je, proč sama Jawa svůj patent nevyužila a nevyužívá, Tedy pamatuji Kývačku s touto spojkou, vyrobili jich malou sérii a neprosadilo se to.

0/0
9.11.2015 10:26

J58o32s32e91f 80V88o81s53i56c87k56y 4693317136843

To, ze Cagiva ukradla vyrobni zarizeni ve Strakonicich jsem slysel od komousu take - pry aby znicila konkurenci. Tak si predstavte, ze v Tynci/nS  jeste nikdo nic neukradl, vse na svych mistech a JAWA vyrabi jen asi 800 motorek rocne. To se tedy ma ta Cagiva ceho bat, jako konkurenta !

+2/0
8.11.2015 18:06

P61a58v26e49l 33Š93e38v69č45í21k 6130375719710

Nevím co vám řekli komouši, já se s nimi nestýkám. V ČZ jsem kdysi dělával a později vedle Čezety i podnikal, takže to mám z první ruky, Dnešní majitel Jawy nám za komančů dělat technického ředitele a jednoznačně se podílel svou hloupou bolševickou karierní nadutosti na jejím technickém úpadku. V tom pokračoval, když privatizoval Jawu. Ta nebyla rozkradena způsobem jako ČZ,m úpadek tam postupoval jiný způsobem. Primárně to bylo ale nastaveno podmínkami Klausovy privatizační gerily a Havlovým sluničkářstvím. Z patriotizmu jsem býval i prodejcem Jawy, stejně jako ČZ. Byla to ztráta času a energie. Kolik Jaw se prodá na českém trhu se dá dohledat ve statistikách. V roce 2014 to bylo 50ks.

Cagiva motocyklovou ČZ získala aniž vložila korunu. 26% fabriky dostali za několik beden bezcenné technické dokumentace, tehdejší technici tvrdili, že to byl okopírovaný japonský motor který se nikdy v ČZ nezačal vyrábět. Na dalších 26% kolbenky si Cagiva půjčila od Evropské banky pro obnovu a rozvoj, tím měla 52% majoritu a v ČZ si dělala co chtěla. Lidé to věděli a mlčeli, měli strach o místa o které stejně přišli, když Cagiva zkrachovala. Z bývalého největšího podniku v Jižních Čechách zůstala cca třetina a motocyklovou značku ČZ definitivně pozbyli. Tenkrát po odchodu Cagivy pro udržení ještě vyrobili motorová kola s italským motorem. Také jsem je z patriotizmu prodával. Byl to propadák a poslední jsem prodal pod cenou. Možná jsem byl poslední prodejce nového motocyklu z ČZ, Motokolem před 100 lety začínali a za Klause také skončili. Dnes prodávám a vydělávám na činských mopedech.

0/0
8.11.2015 19:14
Foto

J27a61n 95H62a55v24e38l64k96a 3731526101365

Hezký příběh, charismatický člověk. Ten jeho citát „Skutečně nejvzácnější chvíle v životě se dají počítat na okamžiky, kdy je dotčena vaše duše.“ znám v jiném překladu („... kdy je vaše duše hluboce rozrušena“) už mnoho let. Velmi inteligentní protiváha Budhově tvrzení „příčinou utrpení je žízeň".

0/0
8.11.2015 14:19
Foto

J75a86n 78H93a10v66e35l76k84a 3191896271605

A ta holka na 2. fotce je moc hezká.

+1/0
8.11.2015 14:20

M46a29r93t30i19n 70L29a56c92o 7413416418

10/12 Honda NR 750

Motor s oválnymi piestami a 8 ventilmi na valec!

0/0
8.11.2015 13:09

M66a16r21t19i57n 88M72i46k24o43l68á77š85e35k 7510620813

Jj poslední pěkná Honda (teda aspoň pro mě)... Když se podívám na současnou produkci Hondy (ale ono to platí i pro další Japonce), tak co se týče technické stránky, tak jsou určitě na úrovni, ALE ten design je prostě zoufalej :-/

0/0
8.11.2015 13:17

L98i10b59o43r 60D93a29n92ě76k 4267581683

skoro souhlasím, ale zrovna Mazda vzhledově nejen že vyčnívá mezi japonci, ale pro mě vyčnívá i v celosvětovém měřítku.

0/0
8.11.2015 15:03

M94a43r29t72i82n 90M18i45k13o48l93á55š57e81k 7590930523

Já mě sice na mysli motorky, ale tak nevadí...:-)

0/0
8.11.2015 15:38

M67a36r70t28i96n 59L79a46c22o 7733386938

Pre mňa je posledná pekná Honda najstarší Hornet...

0/0
8.11.2015 15:24

P59a88v93e39l 26Š51e59v77č69í50k 6310125679350

Hornet? Vynikající motor v rámu z jeklu. Jezdi jsem na tom a co z to, že je v tom motor jako zvon, ale vítr mi při cca od 120ti vylamuje hlavu.

Měl jsem možnost jezdit před pár lety na celé řadě testovacích Hond a jako motorku pro potěšení bych si vybral litrové dvouválcové VTR 1000 a jako pojížděčku pro něj do garáže, malé endurko Varadero 125.

0/0
8.11.2015 16:14

J50o27s10e48f 18V36o91s31i57c29k98y 4873577316553

NR 750, to byla posledni ctyrtaktni Honda na okruzich. Neuspela ! Proto potom uz jezdily jen Hondy 2-taktni - a vitezily !

0/0
8.11.2015 14:22

M44a88r40t29i51n 73L31a52c95o 7793226198

Ak si dobre spomínam, NR koncepciou motora tak predbehla dobu, že oválne piesty boli zakázané. Bolo to proste príliš drahé a príliš revolučné. Dodnes stretávam mechanikov, ktorí nikdy nepočuli o pieste v tvare plechovky od sardiniek.;-)

0/0
8.11.2015 15:31

P71a49v98e11l 30Š11e96v20č71í20k 6300515799730

Potřebovali obejít tehdejší technické předpisy pro závodní pětistovky které povolovaly jen 4 válce. Takže jakoby píst zdvojili a narvali do oválného válce. Tedy brilantní technické řešení, ovšem choulostivé a drahé. Tříválcové dvoutaktní "pumpičky" se osvědčily lépe, za zlomek peněz.

0/0
8.11.2015 16:21

R60u11d45o18l70f 16D69o46v50i98č57í79n 1259386705152

Mená motoriek sú odvodené od ich zvukov ;-)

http://YouTu.be/HnGX5jL-lhg

+4/0
8.11.2015 12:56

O89n75d67ř36e89j 11B56u32r87e25š 5470104133639

Mohlo by to být obsáhlejší.... Takovej článek nečlánek.

0/−1
8.11.2015 12:10

A24l79e28x 15Š64t60a45j35n42e71r 7201244685833

Máknul si! R^

0/0
8.11.2015 11:54

J71i58n94d16ř43i13c82h 39C50h32a51r71v84á97t 2172674511550

hezkej dědula :-)

0/0
8.11.2015 11:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.