Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát šikanoval rodinnou IT firmu ha-vel, rozhodl antimonopolní úřad

Ministerstvo vnitra nemělo právo ptát se na použité technologie a ani ostravskou IT firmu ha-vel internet vyloučit z několika vyhraných tendrů. Ve sporu, který trvá již několik měsíců, tak rozhodl Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Firma už dříve podala proti státu žalobu na náhradu škody.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I74v24a89n 37P55r51o38c60h61á30z83k69a 3631554745285

Jen aby se jim neozvala paní Dáša kvůli licenčnímu poplatku za příjmení našeho exprezidenta...

+3/0
19.11.2015 23:55

P57e77t91r 11K57o48l45o59u91š96e78k 6549828873744

Antimonopolní úřad může rozhodnou jak chce a nikdo s tím nic neudělá a nikdo nemá ani páru, kde je pravda. Toť rozhodování na území ČR.

1) Vnitro se mohlo ptát co má firma ha-vel za technologii, aby zvýhodnila jiné.

2) Vnitro se mohlo ptát co má firma ha-vel za technologii, protože s ní má špatnou zkušenost a znovu nechce spadnou do té samé louže.

Kde je pravda? Poslední kdo na to odpoví je antimonopolní úřad. Ten řeší stejně jako soudy pouze formality, nikoli fakta. Bohužel.

Rohozdnutí institucí na území ČR mají mnohdy ceny papíru, nebo několika miliard, podle toho o čem se rozhoduje :(

0/0
19.11.2015 23:06

J52i36n76d43ř72i27c53h 64Š32k73o84p68e53k 4265611320775

"

2) Vnitro se mohlo ptát co má firma ha-vel za technologii, protože s ní má špatnou zkušenost a znovu nechce spadnou do té samé louže."

Tohle těžko můžeš u výběrka použít. Nemůžeš odmítnout obecně technologii nebo firmu, jen proto, že s ním máš jednu špatnou zkušenost.

+1/0
20.11.2015 7:12

F31r42a71n33t30i93š53e72k 65H50o91r94á59k 2402809176474

... máte pravdu, že obecně nelze odmítnout technologii, protože s ní má špatnou zkušenost..... Zcela jednoznačně však může v podmínkách určit, jaká technologie bude použita.....

0/0
20.11.2015 11:47

R61o74m70a12n 93K29o55r28e16c 9626202152218

Formálně ano, fakticky se to nedělá, protože to nemá žádný smysl. V tomto případě - pokud by si dali do podmínek, že na poslední míli nebude WIFI, tak to vůbec nic neříká o tom, že ta WIFI nebude o kousek dále v infrastruktuře, kterou podmínky již nepokrývají. Nebo u subdodavatele, atd.

Proto seuž z logiky věci popisují požadované vlastnosti toho, co nakupuji, nikoli toho, čím mi to přivezou. Také si při nákupu v eshopu nedáváte podmínku, aby to nevezli otřískanou dodávkou, které může prasknout guma, definujete kvalitu zboží a dodací lhůtu. Je problémem dodavatele, jak to splní. Může mít například dvě otřískané dodávky, co pojedou společně, kdyby ta první selhala.

+1/0
20.11.2015 13:48

F27r55a46n98t73i21š77e18k 34H79o97r31á79k 2962319136784

No nevím, ale s tou dodávkou jste trochu mimo.... Jste vůbec schopen pochopit, že je rozdíl mezi zbožím a službou? Patrně nikoliv, jinak byste nemohl napsat to, co jste napsal....

0/−1
20.11.2015 17:35

L36u55k12á47š 79S15l51á47n88s61k89ý 4231823437336

Roman to napsal velmi správně. Jen vy jste asi nepochopil, že dodávka zboží je služba, stejně jako připojení k internetu.

U obou lze velmi dobře nastavit SLA a sankce za neplnění.

0/0
20.11.2015 20:41

M62a41r40t54i87n 14K85a92r31á23s83e65k 1458314959974

Spíš bych se přikláněl že mimo budete vy. Služba "datové připojení" se definuje parametry jako je propustnost, dostupnost (zprůměrovaná za rok a za všechny koncové body), kvalita připojení (delay, jitter, ztrátovost),MTU,  doplňkové služby(šifrování, QoS) a spoustou dalších možných parametrů, ale nikomu se neříká, jakou technologií to má dělat. Je jeho starost, aby to fungovalo tak jak je napsané v podmínkách a pokud nefunguje, aby technologii změnil, ale koncového zákazníka zajímá že data tečou a neškytají.

0/0
30.11.2015 18:46

D74a30n83i58e40l 77T65s25c17h66e93r31n73a87y 2555432669242

pokud je to technologie, umoznujici unik utajovanych dat, tak ano

0/0
1.12.2015 6:45

J87o55s44e89f 72B34r47o51ž26e53k 7573905672801

Propojení ministerstva vnitra na veřejné 5GH wifině? To si snad dělají legraci. Neznám zadávačku, ale pokud tohle nevyloučili hned při zadání, tak mají zavřít toho, co odpovídal za výběrko. Vždyť to musí být součást kritické infrastruktury. 

A samozřejmě dodavatel dodá ten největší shit.

+1/−2
19.11.2015 22:20

L52u39k93á25š 18K22m49e14n10t 5619877724950

Tak pokud to nikdo nedal do podmínek ve výběrovém řízení, tak firma, pokud výběrové řízení vyhrála, tedy splnila všechny kladené podmínky nejlépe, tak si to může v podstatě pustit i na 2,4GHz. Prostě pokud to na bezdrátu ve volných pásmech být nemělo, tak to mělo být v zadání výběrového řízení. 

Měnit podmínky po jeho skončení není možné a firma má dost oprávněný nárok se soudit. To, že výběrové řízení vypracoval někdo, kdo tomu nerozumí, není problém firmy, ale daného natvrdlého úředníka.

+5/0
19.11.2015 23:35

D28a98n98i49e94l 20T12s63c80h19e28r85n93a84y 2165392249972

v tom pripade by ale firma mela rucit i za nasledne skody zpusobene unikem  dat, jakakoli bezdratova technologieje derava jak cednik, navic snadno zarusitelna, takze pokud byli jedini kdo nabizel bezdratove reseni, tak je to v poradku, pokud nebyla vyloucena konkurence s dalsim bezdratem, to by pak byl problem

0/0
1.12.2015 6:44

R63o18m12a63n 92K45o26r49e51c 9166752162408

Pokud si představujete, že Ministerstvo vnitra je jedna obrovská betonová kostka, která když objedná konektivitu, přivede jí tam někdo 4 dark fibery z různých směrů a přivede jimi konektivitu k různým poskytovatelům z důvodu zálohování, tak fakt ne. Ministerstvo obhospodařuje spoustu dislokovaných pracovišť, kde stačí naprosto normální připojení, přes které se otevře VPN tunel a všichn jsou spokojeni. Už jen požadované SLA 99,5% asi jasně říká, o jakou kvalitu jim šlo.

Když si kupujete jakoukoli službu, neřešíte technologii, ale vlastnosti služby. Nejde čistě o dostupnost, ale o mnoho jiných parametrů, záleží na tom, jak si SLA definujete. Ale stále je to o vlastnosti služby, nikoli toho, co tu službu zajišťuje.

0/0
20.11.2015 13:44

P89a21v45e73l 54N96o54v57á51k 5716702508748

Dle veřejných zakázek  byl požadavek MV garance SLA pod 99,5% což 5Ghz WiFi splní dosti těžko. Tím už ty možnosti byli trochu omezeny.

0/−3
19.11.2015 21:31

R22o15m88a35n 54V28i93t31h73o74u42s 3195951456560

SLA 99,5% :-P;-), není na této technologii až tak zásadní problém, zejména ve venkovských oblastech. Záleží na redundanci podstatných prvků, nastavení sítě a schopnosti rychlého zásahu technika.

0/0
20.11.2015 2:14

R59o93m62a22n 74K43o22r55e14c 9736692652688

Co to prosím je "SLA pod 99,5%"? On si opravdu někdo objednává službu s tím, že trvá na tom, aby to nemělo vyšší dostupnost, než 99,5%? Ale no tak...

Mimochodem, víte, co je to 99,5%? To je celková suma výpadků zhruba 1,8 dne za rok. Tohle bych nechtěl ani doma. Jestli takto ministerstvo zadalo podmínky a za předpokladu, že to ta firma umí postavit správně, plus jsou vhodné lokální podmínky, je to naprosto bez problémů realizovatelné i na WiFi.

0/0
20.11.2015 13:29

J10i19r60i 60R90u31s93n50o36k 4465272497603

Podle něj stát nemá řešit, jakým způsobem je služba provedena, hlavní je výsledek a kvalita služby.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stat-sikanoval-rodinnou-it-firmu-rozhodl-antimonopolni-urad-ptq-/ekonomika.aspx?c=A151119_171219_ekonomika_rts

Tohle je podle me hodne nabubrele tvrzeni. Zakaznik snad ma pravo resit, jakym zpusobem bude sluzba provedena. Koneckoncu to taky plati.

0/−1
19.11.2015 21:07

P21e94t89r 71T98y22č87k57a 6225942229762

Zakaznik si to ma dat do zadani.

+4/0
19.11.2015 23:11

R87o62m47a70n 76V79i50t54h33o65u15s 3735331586440

Asi tak.

0/0
20.11.2015 2:15

R53o34m64a52n 35K75o56r93e60c 9446182832968

Ne. Zákazník má právo požadovat definovanou dostupnost služby. Jak je jí dosaženo, je už nepodstatné, většinou to ani nedokáže posoudit z dané technologie. Navíc to v mnoha případech ani nejde určit, protože dodavatelé si dále objednávají subdodávky od dalších poskytovatelů atd.

0/0
20.11.2015 13:33

O65n56d22ř60e47j 65Z78e54m16a86n 5870744508699

Tak nevím, ale pokud jde o propojení dvou míst, tak tam se to přece dělá směrovou anténou, velmi úzce směrovou a tak to je i podstatně méně náchylné na rušení a spojení je i podstatně stabilnější.

+4/0
19.11.2015 19:50

M19i66c71h33a66l 35T88o38m22i68n69s57k33ý 9611865907764

Vím že lidé nemají rádi malé internetové firmy s vlastníkem fyzickou osobou.

Ale dávají přednost firmám s neprůhledným vlastnictvím.

Za toto mé tvrzení dám ruku do ohně. Osobní zkušenost. 

Nejprve firma s mým jménem. Poté úplně ta samá firma se stejným vybavením, se stejnou infrastrukturou, ale vlastník skrytý, A 5x víc zakázek.

Lidi si představují, že vás živí a že jste zloděj, konkrétního vlastníka a závidí. Když nevidí vlastnickou strukturu, tak jste pro zákazníky firma a nepředstavují si již že si za jejich prachy užíváte...

+2/0
19.11.2015 19:27

A25d45a42m 70B35e98r57n61a71r21d 3784747783576

ha-vel je docela velká a známá firma.

0/0
19.11.2015 19:30

M65i47c10h16a33l 50T76o45m59i40n40s67k82ý 9471775947304

princip je stejný. Zákazníci dají raději přednost firmám, kde konkrétního vlastníka nedohledáte. O2, t-mobile, vodafone atd.....

+1/0
19.11.2015 19:33

M31i54c10h96a96l 34T34o76m94i45n33s18k73ý 9261275437924

...když lidi neznají konkrétního vlastníka, tak lidi tolik nezávidí. Leda že by to byl Babiš, Kelner apod. kde zákazník ví, že jeho příjem zvedne naprosto zanedbatelně.

0/0
19.11.2015 19:42

M90a98r67t23i85n 83H52o74u67b95a 6213941689898

asi jsme kazdy jiny.

ja napr. kdyz hledam nejaky produkt nebo sluzbu, tak je mi jasne, ze na tom nekdo vydela. i ja delam, abych si vydelal.  vlastne jsem si myslel, ze to je jasne kazdemu

+1/0
19.11.2015 20:05

M77i34c42h82a53l 57T12o64m50i13n80s98k73ý 9811105357324

Já jsem jako vy, já také nezávidím. A dokonce jsou i ti, kteří nechají vydělat bohatšího souseda kterého hlavně znají.

Ale většina lidí je jinde.

0/0
20.11.2015 11:41

J65o50s65e13f 84B14r31o63ž41e23k 7223545592651

tak to jste se moc netrefil, neb zrovna třeba první O2 je vlastník jasně a veřejně známý.

+2/0
19.11.2015 22:24

M79i83c50h63a27l 94T90o84m60i49n43s96k12ý 9721825137524

viz výše

0/0
20.11.2015 11:37

Š11t85e95f84a72n 12F48r22i30č57a 7772328933706

Zadavatel měl možnost definovat podmínky soutěže. Jestliže stanovil dodatečné podmínky až po odevzdání nabídek, dokonce až při vyhodnocování soutěže, tak to je samozřejmě pozdě.

+11/0
19.11.2015 19:24

Š50t37e57f31a42n 92F96r59i70č14a 7702598803526

Kdo chce psa bít, hůl si najde.

+2/0
19.11.2015 19:21

A44d70a33m 60B68e40r19n11a58r79d 3824987773606

Negarantované 5 GHz pásmo by se nelíbilo ani mi. Je to stejné, jako kdyby vám natáhl někdo dvoulinku přes silnici a tím vám posílal data. Funguje? Jedeme a zákazníku plať.  V případě výpadku máme SLA a to stihneme natáhnout znova.  Mám problém v jedné lokalitě se symetrikou 4M, kde dodavatel na SLA (4 hodiny) kašle a klidně zaplatí pokutu na nedodržení SLA. A v negarantovaném pásmu můžou být výpadky. a protože budou kratší než dohodnuté SLA tak v podstatě o nic nejde.

+1/0
19.11.2015 19:20

P77e82t69r 36Š81t27ě49p 2363603440346

Zákazníci si neuvědomují, že dostávají přesně to, co si zaplatí. Pokud dodavatel plní SLA podle smlouvy NEBO podle smlouvy platí penále, v podstatě nemáte nárok si na cokoliv stěžovat, máte přesně to, co jste si objednali a zaplatili. Jestli chcete dostupnost na pět devítek, připravte si pořádně tlustou prkenici... Měli jsme zákazníky, kteří si na "cloudu" za pár stovek měsíčně, bez garance připojení a s SLA na dostupnost asi 90% rozjeli business-critical servery a pak hulákali, když to chvíli nefungovalo. Ovšem připlatit si za vyšší dostupnost? Neeee, to je moc drahé!

+1/0
19.11.2015 20:06

L80u20k17á87š 45K23m67e41n88t 5419777224170

Tak to je samozřejmě možné. Ale pokud víte, že bezdrát na volných pásmech nechcete, tak si to máte dát do zadání výběrového řízení. 

Nechat někoho vyhrát výběrové řízení, zcela legitimně po splnění všech podmínek a pak mu sdělit, že na 5GHz to nechcete prostě není v pořádku. Pokud to chtěli v licencovaném pásmu, měli to tam dát. Pokud bezdrát nechtěli vůbec, měli to tam dát do podmínek. 

To je prostě o tom, že výběrové řízení dělal někdo, kdo tomu absolutně nerozumí a pak se to svedlo na firmu. Ta ale pokud splnila všechny požadavky a výběrové řízení vyhrála, tak má nyní právo se domáhat realizace nebo alespoň odškodného. A je velká škoda, že se suma takového odškodného nedá u nás vymáhat po úředníkovi, co to má na svědomí.

+4/0
19.11.2015 23:32

T97i42b12o20r 28V56i72z61v19a97r81y 9194354863885

Výborně, takže bude zřejmě následovat soud atd. To sice zaplatí stát, ale to přeci nebyl stát sakra, to byl jasně určený úředník, prostě něčí šlendrián. Já se v práci spletu, případně něco špatně zadám, a nic se neděje, zaplatí to stát?

+3/0
19.11.2015 19:18

A53d69a27m 31B96e98r33n15a38r89d 3504907473846

To nikdo nemusel špatně zadat. Je to neférovost dodavatele.

0/−3
19.11.2015 19:21

L19u29k87á51š 91K24m74e28n16t 5339507264760

A co je na tom neférového. Budu po vás chtít auto, jasně řeknu jakékoli auto. Vy mi ho dodáte, bude zcela v pořádku, ale já vám ho vrátím a budu chtít peníze zpět proto, že není modré. Bude to moje chyba nebo vaše jako dodavatele? Zde je případ stejný. Firma splnila všechny podmínky, vše co bylo dle zadání požadováno. A pak si někdo najednou vymyslel, že na 5GHz to nechtěli. Ale v zadání to nemají, takže to není chyba dodavatele, co vyhrál. Ale je to chyba nedouka v úřednickém křesle, který to zadání zpracovával. Měli jasně vymezit přípustné technologie v zadání.

+4/0
19.11.2015 23:39

P17a57v96e89l 63S13o41b53o10t87k18a 5940854

R^

+1/0
19.11.2015 18:39

M10i43c77h14a89l 65B31e69d71n22á71r89e46k 4450952399945

Škoda, že článek nepíše nějaky odborník. Musel by uvést, že realizace přívodu technologií 5GHz je dnes již značně problematická, protože pásmo je často příliš zarušené a garance služby rapidně klesá.

Podle mého jen někdo šlejdriánsky zadal tendry a když zjistil, že zadání vyhovuje i pětka, tak začal kopat kolem sebe :)

Navíc pětku dneska umí zarušit každý de.Bil, tak se divím že s Ha-vel někdo nezametl technicky.

+6/−1
19.11.2015 18:35

P97a24v72e57l 16S37o30b42o53t11k82a 5810774

Co je psáno v zadávaci dokumentaci, to je dáno.

+7/0
19.11.2015 18:40

P74e87t63r 83T28y87č28k71a 6555452369202

Zarušené jak kde. Halfar má pravdu v tom, že rozhodující je výsledná kvalita služby.

+3/0
19.11.2015 19:05

M85a86r34e77k 90Š23i93m18o13n 2574227958708

Na jednu stranu máte pravdu ( i když v době, kdy se tenhle tendr zadával, tak 5GHz bylo stále ještě dost volné), na druhou stranu nelze někoho vylučovat z tendru jen proto, že zadání neplánovaně připouští určitou technologii. A i když je technologie negarantovaná, je zodpovědností dodavatele, aby spojení zajistil, pokud to bude řešit nějakým opravným kodem, jeho věc.

+7/0
19.11.2015 19:05

M36a84r70e76k 68Š33i76m68o88n 2404937258588

Tak pardon, tendr byl zadáván loni.

Každopádně pokud zadavatel nechce negarantovanou technologii, má to uvést v zadání. Pokud to tam neměl, měl tendr zrušit a vypsat nový, ne jen vylučovat jednotlivé účastníky.

+7/0
19.11.2015 19:08

L81u22d20v16í79k 52G27a22j79d26o43š55í29k 2325903684822

Přesně tak. Není žádná "negarantovaná technologie". Garanci dává poskytovatel a jak si to zařídí je jeho věc.

+3/0
19.11.2015 19:14

J66o83s15e70f 32B27r90o85ž83e68k 7663865182271

Naprostá blbost. Tohle nemůže fungovat ani v soukromé firmě, natož při zakázce pro MV. Bezpečnost a kritická infrastruktura vám asi nic neříkají.

0/−1
19.11.2015 22:21

P44e47t96r 96T45y35č90k47a 6165262289182

Proc mu? On sbad delal zadani?

+1/0
19.11.2015 23:14

R72o90m59a35n 77V57i45t96h71o21u57s 3735761506870

Věcná. Tatíci Internetu by Vám řekli, že NEGARANTOVATELNÝ je sám Internet (jako síť) a že je to jedna z jeho základních vlastností. (Funguje na principu tzv. Best Effort Services.) Tedy pokud je dodržena síťová neutralita, což je (zatím) požadavek unijní i české legislativy.

Samozřejmě, pokud je na stejné bázi poskytována jak služba (Internet) tak vybudována síť, jejímž prostřednictvím je služba poskytována (zde bezlicenční WiFi), roste pravděpodobnost výskytu nějakého problému. Nicméně právě od toho je SLA a smluvní pokuty.

Jinak pokud soutěžitel ví, že na té dané technologii umí potřebné kvality dosáhnout, tak se obávám, že "pochyby" MV spíše než skutečná nekvalita zavinil FUD, šířený konkurenčními operátory (kteří to "měli vyhrát").

0/0
20.11.2015 2:33

M88i87c65h43a52l 22B39e34d37n83á84r93e70k 4470412929675

Tím chci říct, že ha-vel nemůže službu garantovat v požadované kvalitě, protože mu to kdokoli může rušit a on s tím nenadělá nic. A on to moc dobře ví.

0/−1
19.11.2015 19:17

F64r15a97n81t23i91š19e41k 19N60o80v47á75k 6851485706571

Ovšem ani nikdo jiný, platí to o jakékoliv wifině.

+2/0
19.11.2015 19:20

J49a58r26o37s62l74a29v 77Č29e10s49á72n60e13k 8108725260801

Tento clanek je rozhodne zajimavy, nicmene zda se ze neprosel korekci gramatiky a k porozumeni obsahu je nutne si ho procist nekolikrat. Viz.: "Nechceme se pouštět za každou cenu do další(ch) žalob" 

pote je v clanku mnohokrat zmineno ze firma se jmenuje "ha-vel internet" a najednou od pulky clanku se o ni mluvi jen jako o firme "ha-vel".

0/0
19.11.2015 18:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.