Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Odpověď Deutsche Bahn na časté stávky: testují vlaky bez strojvůdců

Deutsche Bahn trápí stávky strojvedoucí. Ty se staly impulsem pro testování samořídících vlaků. Ve světě jsou vlaky bez strojvedoucích běžné. Problémem ale je, že v Německu se potkává na jednom místě více druhů dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J85i97ř33í 28T86e28p10r 4107700885885

.... a zase se budu opakovat citátem z Pelíšků: "A skláři nebudou mět co žrát!" ;-(

Nazývejte si mě levičákem jak chcete, ale dneska to jsou pokladní v Tescu, zítra strojvedoucí, pozítří ...........

Domyslete si to do důsledku (v extrémních počtech) kdo na tom vydělá a kdo na tom prodělá.

Prodělají na tom všichni, protože nebude kupní síla když nebudou výplaty. Těch pár marketingových, ekonomických a advokátních expertů a několik profesí pro malý počet obdorníků, co nahradí miliónovou pracovní sílu to nakupivání nevytrhnou.

+1/0
29.11.2015 9:09

M62a60r52t93i56n 96R69u85z64i58c92k65a 1132738646377

Ulice jsou plne majitelu staji, podkonich, sluzek, kovaru, atp.,...

0/−1
29.11.2015 11:50
Foto

S78t47a59n55i27s86l92a81v 55T32e58s61a27ř 9967544532924

Z pohledu častosti stávek by mělo být už dávno všechno automatické hlavně ve Francii. Mimochodem, už se ví, proč tam před týdnem vykolejilo to TGV, řízené strojvůdcem?

0/0
23.11.2015 11:15

M91i56r15o31s83l89a42v 83Z45i52k92m42u30n53d 6318902317618

Začal brzdit trochu později, zabezpečovací zařízení tem není dosud v činnosti, jednalo se o testovací jízdu ...

0/0
28.11.2015 16:43

M21i43r71o75s66l69a48v 34Z48i17k68m67u13n48d 6718912807188

To je sice pěkné, ale stačí, aby nějaký šmudla zatáhl za záchrannou brzdu nebo zablokoval dveře a co s vlakem bez strojvedoucího, který je jako jediný schopen "něco" udělat. Většina "osobních" vlaků = RB (RegionalBahn) jezdí obsazena jen strojvedoucím, kontrola jízdenek se provádí namátkově kontrolním "komandem" ... takže místo strojvedoucího by se "tam" musel dát někdo jiný, kdo může stávkovat  ...

+2/0
22.11.2015 18:05

P31e57t63r 68N22e43c50h50a87n22i11c14k40ý 7353756928420

Autonomní řízení vlaků má rozhodně větší šanci než autonomní auta. Auta se musí potýkat se strašným množstvím nepředvídatelných situací a hlavně automobil je jistou svobodou pohybu člověka nezávisle na okolnostech. Vlak má stejně nalajnovanou trasu pomocí nějaké centrální autority, jede po jedinečné jízdní dráze, kde mimo úrovňových křížení není prakticky moment překvapení. Senzory na zabezpečení přejezdů nebo kolejišť vyjdou možná levněji než množství senzorů, kterým musí být zabezpečena autonomní auta. Nevidím ani velký problém s různými typy vlaků, pokud všechny typy vlaků budou umět pracovat se zabezpečením na trati. Stejně vlaky jezdí podle volných traťových úseků.

+2/0
22.11.2015 11:05

J59a48n 26F88r44o81l59í51k 6346240775484

Proč za to neposadí některého z těch milionu inženýrů ze Sýrie a Afghanistánu? Jistě budou rádi pracovat za tisíc euro na měsíc.;-D

0/0
22.11.2015 10:13

Š53t70e38f71a23n 68F73r96i51č30a 7382348263806

Na krátké samostatné trati bez náročných sklonových poměrů a s mimoúrovňovým křížením s jinými druhy dopravy je takové "laboratorní" řešení realizovatelné. V podstatě by se ale jednalo o zcela novou trať.

+1/0
21.11.2015 22:20

P35e32t43r 76N42e90c20h16a21n53i64c28k86ý 7743146278860

Nemusí být krátká. Co taková VRT? Prakticky izolovaná trať se speciálním dispečinkem a zabezpečením co samo reguluje rychlost. Vlak se akorát musí pohybovat celou dobu po stejně zabezpečeném úseku, aby to nedopadlo jako v Santiagu

+1/0
22.11.2015 11:07

O28l72d11ř44i51c72h 41J26a65n12e94č89e38k 8199906723621

ano na novostavbě VRT by to asi bylo realizovatelné docela snadno. navíc v těch vlacích je tak jako tak posádka (průvodčí, ...), takže by i kdo měl řešit nestandardní situace.

ale odizolovat stávající tratě na bezpečný provoz by bylo dost náročné.

0/0
23.11.2015 14:32
Foto

M56i36l18o57s81l85a37v 46D58i83v16i93š 1815976925341

Nevím, jestli rozumíte o co jde, v současnosti jsou k dispozici systémy, které dokáží fungovat zcela autonomě - rozpoznávat padlé/padajíci stromy, lidi/zvěř na trati, správně nastavené výhybky, číst návěštidla atd. Samozřejmě volat v případě problémů. Obdoba toho,

co je k dispozici pro auta, s tou výhodou, že vlak má trať danou.

0/0
22.11.2015 11:41

M42i19r61o24s46l82a59v 11Z60i75k88m25u25n82d 6438732547338

Dneska jsou tak sofistikované systémy, které dokáží lak na vlasy vyhodnotit jako požár, takže vlak se zastaví z důvodu "požáru" a na vlaku není nikdo, kdo by ho zprovoznil. Tak se bude čekat desítky minut, až se "odněkud" dostaví někdo, kdo vybaví nouzové tlačítko ... V německých pustinách, kde se jede často dlouhé minuty docela hloupé. Nebylo by lepší ty strojvedoucí zaplatit tak, aby neměli důvod ke stávce ...

0/0
22.11.2015 18:15

O27l77d19ř39i46c85h 72J96a92n87e34č31e83k 8139126653941

souhlas - krom poslední věty. proč by se dopravce měl nechat vydírat svými zaměstnanci jen proto, že ti zaměstnanci mají možnost vzít si za rukojmí miliony cestující? pokud mají pocit, že jsou tak špatně placení a jinde by dostali víc, proč prostě nejdou pracovat jinam? odboráři si ten důvod ke stávce stejně najdou vždy.

0/0
23.11.2015 14:35
Foto

V98o38j57t25ě72c76h 16P95a15v96l22í30k 5754501424488

Přesně tak, pokud se lak na vlasy bude vyskytovat méně často (na počet zastavených vlaků), než stávka, je to pro DB pořád plus.

0/0
29.11.2015 10:11

V57l79a24d25i13m72í75r 50F48i88b70i75g38e90r 5844231591864

Ono to možná nebude ani tak o stávkách jako spíš o tom, že strojvůdců ubývá, v ČR je dnes celkem problém sehnat strojvůdce a v cizině to nebude jiné. Kolem Prahy dnes je možné provozovat vlaky bez obsluhy City Elephanty mají automatické řízení, ale otázkou je jak by to reagovalo na problémy jako se stal ve Studénce. Jestli by vlak začal brzdit dřív, nebo by do toho vlítnul plnou rychlostí a obětí mohly být stovky.

0/0
21.11.2015 17:13
Foto

M43i44l95o17s54l10a12v 42D41i87v60i75š 1275476915811

Začal by brzdit dřív. Většina těch nejmodernějších systémů právě tato nebezpečí (stromy, mosty a jiné překážky) neustále vyhodnocuje.

+1/0
22.11.2015 11:43

J36a32n 86M50u91c36h62a 8169766822166

no jo, akce odboraru maji casto podobny vysledek - prestehovani firmy za levnejsi pracovni silou, nahrazeni lidske prace strojem apod.

ale to odborarum nevysvetlis ;-D

+4/−3
21.11.2015 15:20

L40u67c23i22a97n 70P87a16p96a51z49i35a24n 5234697411865

Nesmysl, není to odpověď na oprávněná práva pracujících v dopravě, ale reakce na světový vývoj, který ale má mantinely, které jsou v závěru textu jasně řečené, takže pro Německo téměř nerealizovatelné.

+1/−1
21.11.2015 9:21

V89á72c71l33a82v 55Š64o61b36r 5193932177810

"oprávněná práva" co to je za novotvar?

0/−1
21.11.2015 12:04

L89i40b70o93r 70J74a27n75e62č15e38k 4405945395861

Když Google dokaze vytvorit automatem rizena auta, proc by to neslo s vlaky? Provoz na zeleznici je vyrazne jednodussi nez na silnici.

PS: Odbory jsou prezitek, jejich role by mela byt na urovni zajmoveho sdruzeni zahradkaru.

+3/−2
21.11.2015 9:09

O96l71d37ř32i94c74h 26J13a21n82e56č22e58k 8609716613931

však to jde a dávno to existuje. ale je dost problém něco takového bezpečně a spolehlivě provozovat jinde než v metru nebo na zkušební trati! popravdě provoz aut 'bez řidiče' v městkých ulicích si vůbec nedovedu představit

0/0
21.11.2015 20:17
Foto

M98i25l61o18s64l30a51v 94D23i21v36i67š 1425916875251

Tak to vás v příštích letech čeká slušnej šok. Už normálně jezdí.

0/0
22.11.2015 11:47

O77l64d63ř80i71c21h 16J72a37n58e21č24e61k 8689256903531

po městě? a to budou jezdit 10 km/h, aby každé dítě, které nečekaně vyskočí zpoza auta do vozovky, nebylo hned mrtvé?

0/0
23.11.2015 14:37
Foto

M44i41l79o77s77l41a51v 85D37i80v63i88š 1455776895671

Ano jezdí v normálním provozu po městech. Ti děti "vidí" úplně stejně jako lidský řidič, jen reagují rychleji a nikdy nejsou nesoustředěný.

0/0
23.11.2015 17:25
Foto

M95i79l94o17s79l31a86v 18D88i80v15i19š 1375426545951

Je to o tom, že u auta se jedná o svobodné rozhodnutí "řidiče" nebo v tomto případě spíš pouze majitele vozu riskovat svůj život. U vlaku riskujete životy všech cestujících. To si nikdo nechce vzít na triko, ač by ve skutečnosti už v dnešní době spíše životy zachraňovaly (autonomní systém neporuší maximální rychlost a nerozšlehá se v zatáčce jako ve Španělsku a pravděpodobně by brzdil daleko dřív ve Studénce atd.) Je to jen o alibismu těch zodpovědných.

0/0
22.11.2015 11:47

A45l24a97n 59Ř18e47p98k32a 4225946

A strojvedoucí nebudou mít co žrát :-P No i když ono to zase tak horké nebude, asi tak jako i řidiči osobních aut z povolání ještě dlouho nahrazeni nebudou (Google a spol. si to můžou testovat jak chtějí, ale mouchy to má pořád).

+2/0
21.11.2015 8:39

V44á40c52l82a90v 80Š30o55b65r 5873292827720

Hlavní mouchou je především to že na silnici za volantem jiných aut jsou stále lidi.

Ideální pro bezpečnost na silnicích by ve skutečnosti bylo lidské řidiče zcela zakázat a nechat vše automatům.

+2/0
21.11.2015 12:05

O23l54d70ř87i96c35h 42J57a93n36e67č52e31k 8799406593581

nemyslím, že pohyb konvenčně řízených aut by byl tou hlavní překážkou - pokud automatická auta budou pracovat na bázi detekce okolí a nikoliv na bázi vzájemné komunikace (což si nedokážu představit - aby se byť i jen Evropa dohodla na jednotném protokolu), tak je úplně jedno, jestli ostatní auta na silnici řídí člověk nebo počítač. riziko nepředvídatelného manévru je sice u auta řízeného člověkem asi vyšší, ale u toho řízeného počítačem není nulové.

0/0
21.11.2015 20:23
Foto

M80i72l94o83s86l55a65v 16D88i34v87i80š 1765656755621

Ono to je spíš o tom, že se "nepředvídatelně" chovají ty Google auta. Ono například (díky radaru) vidělo nebrzdícího cyklistu za křovím na křižovatce a zastavilo, aby ho neohrozilo. Člověk za ním to do toho auta napral, protože byli na hlavní a on neviděl žádný důvod, proč by auto před ním mělo náhle zastavit. Atd...

0/0
22.11.2015 11:51

O50l83d14ř47i58c11h 96J79a46n49e13č83e39k 8699106883951

to ovšem není vina toho Google auta, ale toho za ním, který nedodržel bezpečnou vzdálenost! Vy přeci vždycky musíte jen tak, abyste byl schopen reagovat, když auto před Vámi udělá něco neočekávaného! a pokud by to Google auto nezabrzdilo a nenechalo se sejmout ze zadu, tak by asi samo sejmulo toho cyklistu???

0/0
23.11.2015 14:40

T16o17m56á87š 88T35a97t15í81č18e10k 5530762270708

Nojo, když chce někdo na víc než na chleba s cibulou, tak je potřeba ho nahradit strojem. :-/

+2/0
21.11.2015 1:07

L90u89c79i94a35n 21P98a78p74a24z46i46a52n 5804757281345

A pak se zjistí, že ten stroj je ještě dražší a poruchovější než ten člověk. Takže se zase vše přehodnotí a opráší úcta k pracujícím lidem. Ostatně vyrobit stroj musí také lidé. A i oni nechtějí jen chléb a cibuli.

0/0
21.11.2015 11:34

P98e84t69r 57N29e73c60h57a16n41i76c91k95ý 7353696318420

Na mnoha místech už to zjistili, třeba v automobilkách. Spoustu úkonů stroj dokáže, ale jeho údržba, výroba a vyladění a obsluha stojí jako práce několika dělníků desítky let

0/0
22.11.2015 11:08
Foto

M92i48l88o14s62l83a17v 37D80i72v52i88š 1555346155891

Jo přesně tak, podívejte se třeba na bagry, zlatý doby dokud se vše kopalo ručně. Nebo automaty na lístku, lahve. Myčky nádobí. Lidskou práci a lásku nenahradíš.

0/0
22.11.2015 11:53

J75i54ř90í 57K22o70c26u28r46e29k 6795314855788

Kolik lidí na světě má jejich plat? Ono by se mohlo stát, že ve vlaku bude kamera a dálkově to bůde dozorovat jeden Ind. Ein Zug, ein Mann.

Ale jo, uděljeme to. Seštroujme všechny bagry a pojďme všecko kopat ručně. Čím víc lidí se nadře, tím víc si vydělají. Nebo ne?

+2/0
21.11.2015 14:29

M88a75t24ě19j 86V36o38n29d45ř10i61č30k48a 4104180688606

Rozhodně nesouhlasím s tvrzením, že je vlak řízený počítačem běžný. Je totiž nutné odlišovat 2 různé typy kolejové dopravy. Všechny jmenované příklady železnic bez strojvůdce jsou UZAVŘENÉ systémy o monotónním provozu, pravidelném jízdním řádu, se stále stejnými typy vlaků. V Německu se ale patrně uvažuje o automatizaci řízení vlaku po běžné trati, kde jezdí mnoho druhů vlaků, což je ve světě minimálně ojedinělé.

+1/0
20.11.2015 23:22

L17u70k12á30š 80K77o73h30o32u32t 7698674432149

to že nám něco technologie umožňuje neznamená, že to máme dělat.

Samořídící auta, vlaky, místo dělníků roboti a místo prodavačů automatické pokladny.

Vítejte ve světě kde nikdo nic nekupuje, protože už všichni sedí na úřadu práce.

+3/−2
20.11.2015 23:16

A84l50a11n 83Ř75e73p45k46a 4785606

Sedí na ÚP a když jdou nakoupit, tak se dívají toho robota co jim vzal práci;-D nebo spíš:-/ ale to je prostě pokrok. Nicméně robot neumí doplňovat, rovnat zboží, kontrolovat záruky... takže lidi budou stále potřeba.

0/0
21.11.2015 8:40

J55i18ř90í 94K91o31c26u19r77e68k 6725594835588

Mno tak se podívejte na zdanění. Díky tomu, že člověk stojí firmu 2x tolik, než si vydělá čistého,  (čistá vs. superhrubá), tak se prostě vyplatí koupit svařovacího robota než shánět 3 svářeče, kteří za 5 roků budou firmu stát na odvodech do státní kasy tolik, co ten robot.

+1/0
21.11.2015 14:32

P17a96v50e88l 64M14a67r61e11š 8955760787475

Za pět let? Možná za dva roky.

0/0
21.11.2015 17:13
Foto

M26i42l93o24s69l91a51v 73D71i86v77i37š 1105156595881

Ehm, vy jste neviděl automatické sklady Amazonu? Tohle přesně umí a docela dobře. Je to o tom, že se lidé holt přesouvají na jiné činnosti a těch bude stále dost a s menším úsilím ma celá společnost daleko více. Co bylo křiku, když přicházely auta. V USA byla celá studie o tom, jak to zničí ekonomiku, protože to nejsou jen vozkové, ale podkoní, lidé kolem stájí, zájezdní hostince atd. Jak to dopadlo už všichni víme...

0/0
22.11.2015 11:58

L74i41b34o66r 51J75a77n33e56č81e73k 4915925175931

Jojo, vezmete si kladivou a bezte je rozbijet, jako to delali vasi kolegove pred 150 lety.

+1/0
21.11.2015 9:11

V28l23a83s10t76i82m53i12l 67F41i84a44l20a 1712601644

Už víte proč mají němčtí soudruzi slušné platy? Protože si je vystávkují.

Stávkuje se tam totiž skoro pořád, někdo za něco. Je to naprosto legitimní nástroj.

To zatím u nás máme názor, že máš být rád za práci, která rodinu neuživí a pro zbytek je potřeba dojít na sociálku.

Stávkují přeci netáhla ...

Jé šéfe vy máte nový auto.

No a když budeš makat ještě víc a zodpovědněji, více přesčasů a nedělí zadara, koupím si brzy nové a ještě lepší.

+3/−4
20.11.2015 23:12

J81a59n 64J74e13m90e25l61k51a 1255150

Je to smutné srovnání, jak sviští ty autonomní příměstské vlaky v Dubai, Kuale Lumpur, Singapuru. A jak perfektně funkční systém mají na "jízdenky" - Oupnkrad se nekoná, vše funguje, platí se za vzdálenost. Interier - nic není poničené.. Žádní sprejeři, škrkači, žvýkačky.

V Singapuru jim nějaká autonomní jezdily už 2002!

Když to porovná člověk s Ostravou, tak jsme opravdu tak 80 let zpět. Tramvaj se zastávkama co 50m, doba jízdy do centra 40 min. Kdyby se místo kravin použily EU peníze třeba na tyhle věci..

+1/0
20.11.2015 22:46

J24a52n 95J18e54m95e63l36k32a 1225460

A u nás máme problém namontovat detekci překážek a analýzu provozu na přejezdu.. A automatické pokutování..

+1/0
20.11.2015 22:21

T63o72m70á20š 66K43n73a57i55f66l 6223920697240

Kdyz uz do vyctu automatickych meter byla zarazena viden... Proc tam neninpraha?

0/0
20.11.2015 21:19

O93l18d60ř92i96c73h 13J54a86n29e71č31e43k 8179636853231

jak už tu několikrát padlo, ano vlaky bez strojvedoucího již leckde fungují, ale v metru a v podobných systémech, určitě ne na běžné železnici. i v Kodani nejde o nic jiného než o metro a pokud autorka tvrdí, že skoroautonomní metro jezdí ve Vídni, tak to tam rovnou mohla napsat i Prahu, kde ten strojvedoucí ovládá dveře, světla a řeší nestandardní situace. myslím, že v automatizaci řízení je pražské metro dál než vídeňské.

v případě klasické železnice by asi ani tak nebylo překážkou míchání couráků, rychlíků a nákladních vlaků na týchž kolejích, ale to, že na běžných kolejích se vyskytuje spousta přejezdů, lidí, zvířat, spadlých stromů a mnoho dalších věcí, které v metru nejsou. a nezapomínejte ani na konvenčně (tedy strojvedoucím) řízené soupravy - ona přestavba na kompletní automatizaci, tedy na situaci, kdy na dané trati budou výlučně automatické soupravy, bude trvat mnoho let, tedy pokud to nebude krátzký zkušební úsek.

+12/0
20.11.2015 21:11

M36a64r45e94k 90Š14i91m33o80n 2864937698488

Autonomě řízená auta se pohybují v Kalifornii běžně. Laserové senzory, ultrazvukové senzory, kamery s rozpoznáváním tvarů. Vlaku by stačila čtvrtina toho, co má to auto. Kromě toho by

+1/0
21.11.2015 2:49

M12a59r35e92k 60Š87i13m43o34n 2484437198858

Eh nějak jsem to nedopsal, ale co už kašlu na to, jdu spát.

0/0
21.11.2015 2:51

O50n48d45ř10e66j 92S68e52m84e37c34k28ý 8131136678685

Nedopsal, ale budu reagovat aspoň na ten začátek. Co třeba diametrálně rozdílné brzdné vzdálenosti auta a vlaku? Bude ta detekce fungovat spolehlivě i na delší vzdálenosti?

+1/0
21.11.2015 10:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.