Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VW svolá v Německu k úpravám 2,4 milionu aut, z toho 300 tisíc škodovek

Německá automobilová skupina Volkswagen svolá k úpravám zařízení pro kontrolu emisí jen v Německu 2,46 milionu vozů s naftovými motory. Technické úpravy nelegálního softwaru se z toho mají týkat i 286 970 vozů české dceřiné automobilky Škoda, napsal německý list Die Welt bez udání zdrojů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M43a65r17t47i70n 30M68i90k20o10l28á28š78e64k 7810320913

Minulý týden přišel VW s něčím, co mi skutečně vyrazilo dech.

Smrdutej dýzl zachrání: http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/volkswagen-uz-vi-jak-bude-opravovat-podvadejici-motory-zmeni/r~9575ddb2945211e5928a002590604f2e/

Takhle jednoduchý to je.

Mřížka bude vložena do sacího potrubí před váhu vzduchu a jejím účelem prý bude usměrňovat proudění vzduchu tak, aby senzor průtoku vzduchu dodával přesnější hodnoty. Anglicky se to jmenuje flow straightener a tento prvek se bude montovat současně s novým software.

No to je síla. Jak řečeno, čekal jsem, že VW přijde s nějakým nákladově optimalizovaným pseudořešením pro klientelistické evropské prostředí, ale že až takhle, to jsem fakt nečekal. Zdá se, že VW involvoval Horsta Fuchse (který je beztak původním vzděláním automechanik), protože takové řešení silně připomíná výrobky z teleshoppingu, které vyvíjí Horst se svým týmem.

Motor VW 1.6 TDI, který se montoval například do Octavií, má váhu vzduchu neboli MAF Continental. Jedná se o komponent standardního provedení, kterého se už vyrobily mraky. Vyrábějí je všichni výrobci, například taky Pierburg nebo Bosch, a všechny mají stejný nebo podobný princip spočívající v ochlazování kovového prvku proudícím vzduchem, přičemž toto ochlazování je úměrné množství a teplotě nasávaného vzduchu. Tyto senzory se postupem času podařilo vychytat, aby byly přesné a spolehlivé. Dosahovaná přesnost je 2% ve statickém provozu nebo 5% s uvážením pulzace vyvolané motorem. Ano, je pravda, že MAFy jsou k dostání s mřížkou a bez mřížky a taky je pravda, že ta mřížka je tam skutečně kvůli tomu, aby usměrňovala proudění vzduchu kolem sondy. Mřížka není potřebná v případě, pokud je trubka před MAFem dostatečně rovná, a protože u Octavie 1.6 zjevně je dostatečně rovná, byl použit MAF bez mřížky. Přidáním mřížky do MAFu by se jeho výstup příliš nezměnil

0/0
30.11.2015 10:30

M68a94r70t50i61n 27M34i95k91o65l46á45š54e91k 7790610483

Fotky na serveru Autojunk ukazují jakýsi tubus, pravděpodobně vytištěný na 3D tiskárně, vložený před váhu vzduchu. V zadní části válce je vybrání pro sondu MAFu, která se tak ocitne uvnitř tohoto válce. Signifikantním znakem tubusu je právě mřížka, která je poměrně robustní. A já jak se na to dívám, tak začínám tušit, co tohleto je. Jednak je válec o něco menšího průměru než sací trubka (jinak by do ní nešel zasunout), ale především mřížka má poměrně tlusté stěny a současně je celkem hustá. Celý tento udělátor nebude fungovat jako narovnávač proudění, ale jako restriktor.

K čemu může být dobré, aby sání prolezlo méně vzduchu? Diesel má jiný způsob řízení složení směsi než benzínový motor. U benzínového motoru se (kromě motorů pracujících v nehomogenním módu) řídí plynovým pedálem škrtící klapka a tou zase množství vzduchu, ke kterému systém řízení směsi nadávkuje palivo. U starých motorů to realizovala jednoduchá pneumatická logika v karburátoru, u nových je to úkol řídícího počítače. Proto se mimochodem plynovému pedálu říká plynový. U vznětového motoru by se měl plynový pedál jmenovat palivový, protože diesel je řízen dávkou paliva a škrtící klapku nemá. Diesel pracuje vždy s přebytkem vzduchu a tím i kyslíku, což má i při nižších spalovacích teplotách za následek produkci oxidů dusíku. U motorů s vyššími emisními specifikacemi (zhruba od EURO-2 výše) je proto třeba EGR neboli recirkulace spalin, kdy se do sání přivádějí výfukové plyny a míchají se se vzduchem, čímž se přebytek kyslíku eliminuje a potlačuje se tak produkce NOx. Množství recirkulovaných spalin popisuje tzv. EGR rate, tedy poměr hmotnosti přivedených spalin k celkové hmotnosti nasátého vzduchu. EGR má svoje fyzikální a termodynamické limity, jeden z nich například je, že při malém zatížení motoru systémem EGR ani při zcela otevřeném ventilu nepřiteče dostatek spalin k tomu, aby vytěsnily přebytečný kyslík a účinnost EGR začne klesat. http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2015112904

0/0
30.11.2015 10:31

T81o22m40á74š 23K75u91c88h21a69ř 3147431378251

Popisujtete to správně. Včetně toho, že spíš než o usměrnění vzduchu jde o zaškrcení sání. Výsledek bude podobný zanesenému filtru sání - míň to pojede a víc to bude chlastat. Zjevná odrbávačka, emise sníží možna o 15% ale dost to poškodí zákazníka. Ale jiné řešení ani nikdo nečekal. Zdánlivě úprava vše zlegalizuje, přitom půjde snadno odstranit, aby zákazník nechtěl auto reklamovat. A všichni budeme předstírat, že je vše ok.

0/0
30.11.2015 11:56

P85e92t56r 84Č31e61r67m81á48k 9818515779630

Né tak docela, kompenzace jistým omezením sání bude provedena lepším řízením a zvýšením tlaku vstřikování (více http://www.auto.cz/upravy-motoru-tdi-mozna-nebude-tak-zle-zvysi-se-i-vstrikovaci-tlak-rekl-vyvojar-90766). Takže dělat závěry jak to údajně poškodí zákazníka když to ještě nemá ani jedmo auto je zbytečné. Krom toho se to týka jen motorů 1.6 nikoliv celé řady ea189. 

To že to celé řešení je tak " jenom jako" je pravda, ale to bude tím že i ten problém je "jenom jako", stávající stav je v eu naprosto legální, takže řešení je adekvátní...

0/0
30.11.2015 12:20

T32o55m65á18š 48K65u40c81h69a90ř 3277541288771

Kdyby to takhle bez ztráty kytičky šlo, udělali by to už dřív a neuchylovali by se k podvodu.

0/0
30.11.2015 13:47

P61e49t56r 29Č62e64r50m59á52k 9968165579980

Však se taky k žádnemu podvodu neuchylovali, resp. jediná věc která byla v kolizí s legálností bylo neůplné popsání funkcí emisního systému při homologaci v usa - tedy to že ta funkce není popsána, nikoliv to že existuje.

0/0
30.11.2015 14:54

J80a10n 72B57u33r45i22a69n 2433549614650

Pane redaktore, jsem z toho Vašeho článku volako zmetěný.

Těch 300 tis škodovek je v Německu nebo kde?

A dále jsem myslel, že svolávací akce a celý skandál je kvůli neplnění limitů emisí. A nyní jsem se dozvěděl, že problém je v neplnění deklarované spotřebě.

Jak jsem psal - jsem z toho volako zmetěný.

0/0
30.11.2015 10:22

M76i96c42h26a11l 39F39r13ý82d15a 1412909623872

Nebuďte pane Buriane, je to jednoduché. Ve skutečnosti se spotřeba aut měří tak, že se autu změří produkce CO2 a z těchto naměřených hodnot se vypočítá spotřeba. Vychází se při tom z predikce, že když spálím hromadu něčeho - vyprodukuji nějaké množství CO2 a když spálím 3x takovou hromadu toho samého něčeho, tak vyprodukuji 3x více toho stejného CO2 - neboli přímá úměra. Ovšem spalovací motor produkuje promě CO2 ještě celou řadu dalších různých plynů, z nichž největší dopady na zdraví populace nemá CO2, ale NOx (oxidy dusíku). A u produkce těchto plynů (je jich více, proto NO "x" = -ný; -natý; -itý; -ičitý.... -ičelý = tosi jistě pamatujete z chemie) výše uvedená přímá úměra neplatí až tak docela. Ty jsou závislé hlavně na okamžitém složení spalované směsi a průběhu jejího hoření.

0/0
30.11.2015 13:40

J23a23n 71B12u67r11i89a66n 2593819954420

Díky pane Frýdo - tohle je mi kupodivu známé. A je mi rovněž známé, že čím nižší spotřeba, tím účinější motor ale na druhou stranu více NOxů. Protože při vyšší účinnosti motoru dojde k tomu, že nám dusík zreaguje s kyslíkem.

Proto dnešní ekologická auta mají vyšší spotřebu než motory staré 8 let.

0/0
30.11.2015 14:04

G93u18s16t18a28v 93S93o63j84k66a 1178433505674

Tak proč se bude přepisovat software? Čeho tím VW u těch motorů dosáhne?

 

a) změní parametry motoru (výkon, spotřeba) = podvod na spotřebitelích při koupi vozidla?

b) nezmění parametry motoru - neprojde na emisích?

0/0
30.11.2015 10:01

P75e54t25r 74Č68e80r94m44á32k 9978975409860

A) Výkon se nezmění, možná jeho průběh, což ale nemění parametr udávaný při jeho prodeji. A udávaná spotřeba se jednak dopočítává z jiného parametru (co), a jednak se úpravou také nesmí změnit, jinak by skutečně byl problém.

B)S emisema problém není a nebude, projde jak auto s původní verzí sw tak tou novou.

0/0
30.11.2015 10:18

P60e74t20r 47Č60e30r68m45á30k 9958745869460

Tolik lží a nesmyslů v jednom článku... 

Jednak software jako takový není nelegální, což ani z podstaty nemůže, a právě německá KBA toto potvrdila ( viz http://www.auto.cz/nemecky-urad-pry-nepovazuje-kontroverzni-software-vw-za-zavadny-90413).

To že KBA schválila úpravu je sice pravda ale v podstatě je to formální, protože aktualizace sw je bežný servisní zásah, takže to vw udělal spíše pro formu.

A poslední věc je ta, že svolávací akce není v žádném případě povinná, na to neexistuje právní prostředí a kdykoliv toto někdo napíše tak lže. A vzhledem k tomu že původní homologace jsou platné a uznávané (viz vyjádření KBA), tak reálně nikdo majitele nedonutí si tam novou verzi nahrát. Jiná věc je že řadový němec dá auto do autorizáku na standartní prohlídku a aktualizace sw proběhne tak nějak automaticky.

0/0
30.11.2015 9:19

T96o97m12á55š 15K37u60c10h34a45ř 3507831228241

Jestliže homologace získaná podvodem není zpochybněna a svolávačka není povinná, tak se automobilkám vyplatí i přes pokutu podvádět i příště.

0/0
30.11.2015 9:39

P46e58t85r 17Č19e86r17m43á88k 9748295569230

Tak jelikož se nejedná o podvod ale vlasnost, logicky to můžou zpochybňovat media ale nikoliv homologační autorita. A nevím o jaké pokutě mluvíte, pokutu řeší VW na US trhu, ale v evropě nikoliv právě proto že z hlediska legislativy žádný problém v eu není.

0/0
30.11.2015 9:52

T81o31m54á57š 50K86u32c83h96a41ř 3757911698781

To, že je to "vlastnost" vám moc nežeru. :-) Být při testech v jiném režimu, než v reálném provozu je podvod. Je to obdobné, jako by elektrárna zapínala odsíření, jen když je identifikována kontrola v areálu. To prostě podvod je.

0/0
30.11.2015 13:44

P85e35t39r 68Č62e47r16m31á85k 9448885649980

Žrát to nemusíte, ale je to fakt ;-) Auto se chová předepsaně přesně v té sekvenci která je požadována, tudíž kdybyste jel v na silnici v identickém režimu jako při homologačních testech, auto by se chovalo také identicky. To že to je nemožné, protože v reálných podmínkách není možné takové sekvence nikdy dosáhnout, je věc jiná. Můžeme se bavit o kreativitě vývojářů bosche a možná o morální stránce (i když tam to pokulhává, protože vw dělá běžnou činnost v rámci výrobců automobilů), ale nikoliv o podvodu.

0/0
30.11.2015 14:51

G38u62s19t37a35v 58S24o78j77k78a 1868103955894

Žádnou spotřebu to nezvýší a spotřebu nesníží a ta částka taky nesouhlasí. Kouzelná eurotrubka z Wolfsburgu vyřeší vše;-D

0/0
30.11.2015 9:15

J39o49s26e19f 24Š49e17m30e17l58í15k 7669181160597

Už se moc těším, až se začnou řešit "nesrovnalosti mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou u některých vozů" taky u jiných značek. Padni komu padni. To bude veselo.

+4/0
30.11.2015 9:09
Foto

J45a20k68u84b 87S92o31b87o14t50k43a 6544108187566

Líbí se mi ta nová koncepce - software nahradíme hardwarem. Kouzelnou trubkou ;-D

+3/0
30.11.2015 9:04

J51i68ř65í 57U75r80b69a34n 4734256903188

Tohle je už skutečně  na okamžité zrušení redakce. Babiši vzpamatuj se... Tady nejsme v Mongolsku (chápu, nechtěl jsem Mongolů dotknout) ale ani někde na salaši, abys nám tohle servíroval

+4/0
30.11.2015 8:51

J54i59ř31í 68U49r17b29a42n 4674276243188

nechtěl jsem se...

+1/0
30.11.2015 8:52
Foto

T95o18m61á21š 68D80v93o17ř22á60k 7175466107591

Upravte si prosím dávkování narkotik. Také nemám Bureše rád...

0/0
30.11.2015 9:42

S40t77a74n85i94s69l95a84v 75M37u82č80k92a 6461797755870

2,4 aut zase není tak moc aut, to se jim vejde do jednoho servisu;-D

+4/0
30.11.2015 8:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.