Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stavby dálnic jsou ohroženy. Nemají posudky dopadu na životní prostředí

Česko letos přijalo nový zákon, který změnil pravidla u vydávání posudků vlivů staveb na životní prostředí. Kvůli dokumentu EIA, který je nově v souladu s evropskými směrnicemi, jsou nyní ohroženy velké dopravní stavby. Evropská komise totiž posudky vypracované podle starého zákona i přes snahy státu nechce uznat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M56a76r80t92i94n 18K33o67u74š76a 6595674634

Pojďme se raději zamyslet jak přibrzdit nárůst moci (dříve rudých) zelených fanatiků a to Českých i evropských. Často jsou to nezvolení aktivisté.

Jsou to lidé co nic neprodukují a žijí z daní produktivní sféry.

Za odměnu produktivním lidem komplikují a prodražují život.

O přírodu tady většinou vůbec nejde, hlavně o moc a byznys.

Stačí se podívat na jejich argumentaci, téměř nikdy neobsahuje konkrétní údaje, protože o nich by se mohla vést diskuse.

0/0
3.2.2016 12:33

L53u83d13ě31k 21M63u66s97e57l35í32k 3806609

Brouk a babka zase vyhrávají nad lží a nenávistí

0/0
4.12.2015 6:29

P92a17t52r13i76k 69K92o73u18b64a 3872682730695

Ekoteror pokracuje RvEURv;-O

+2/−1
3.12.2015 21:42

J27i98ř40í 21K41o87c84u10r66e58k 6195214815248

Ještě, že Karel IV tohle řešit nemusel. Jinak by ten most museli dostavět Jagelonci

+3/0
3.12.2015 13:39

F20r58a28n54t69i24š56e39k 60N31o73v81á96k 6701785746481

Inu když se do naší země nechá kecat kdejaký cizinec, tak to funguje ještě hůř než kdysi.

+1/−2
3.12.2015 11:48

J43o52s89e96f 80T58r94ö21g48l 8729182176846

Právě, že to podle EU funguje v tomto případě lépe. Posudek EIA má dva účely - posoudit vliv stavby na ŽP a doporučit změny, které by negativní vlivy zmírnily. Řada posudků EIA podle nejstaršího zákona (včetně dopravních staveb) se dělala v podstatě jen na oko, aby se EU nažrala (za komunistů EIA nebyla) a stavba zůstala pokud možno stejná a projekt se neměnil (práce pro ŘSD apod.). I díky tomu se řada staveb zasekla a sekají se doteď. EU tuto praxi kritizovala už dávno, teď sklízíme jen plody vládní nečinnosti.

+2/0
3.12.2015 14:03

J54a67k58u20b 59K97o16s 3686232130554

Á, pán bude ekolog-aktivista :-)

+1/−2
3.12.2015 14:35

J69o68s79e88f 66T15r87ö39g87l 8829692766386

Pán dělá odborně v oblasti ŽP, aktivista není. Detaily si můžete vygooglit :-)

+3/0
3.12.2015 14:38

P33e23t77r 69H59o58r74á83k 1319533459294

Pán je odborník? Výborně, tak se zeptám. Co se rozumí stavbami s ukončenými povolovacími řízeními. Taková stavba D1 přerov - lipník má stavební povolení už dávno a už se staví. Původně se snad mluvilo o stavbách, které dosud nemají stavební povolení. Jinak tu EIU považuji za zbytečnou u staveb, které se staví, stejně se to bude stavět dál, jen se to zdrží zbytečně o několik roků, což mne úplně vytáčí. Rv

0/0
3.12.2015 15:00

J24o47s59e29f 76T41r73ö38g85l 8509212896246

Na legislativu staveb ale odborník nejsem, moje specializace je environmentální mikrobiologie a biotechnologie :-). O stavby, EIU atd. se zajímá, spíše ze zájmu. Dotaz by měl směřovat spíše na nějakého právníka.

Tzv. "coherence stamp" zavedený novelou by měl prokázat, že nedošlo ke změně parametrů podstatných pro souhlasné stanovisko o vlivu na ŽP mezi procesem EIA a povolovacím řízením. Chápu to tak, že na už povolené (potažmo rozestavěné) stavby se vztahovat ani nemůže. Navíc dělat nový posudek EIA na rozestavěnou stavbu je v principu ptákovina, protože případná teoretická likvidace rozestavěné stavby představuje další dost zásadní zásah do ŽP a obnova původních ekosystémů je obvykle obtížná popř. nemožná.

0/0
3.12.2015 18:11

P31e80t66r 30N76o96v71o96t81n81y 1351830381

Pošlete do Brusele pár kamionů toaletaku, když si na ty papiry tak potrpí.

0/−5
3.12.2015 9:10

J98o63s54e79f 84T47r35ö53g47l 8899492786676

Hlavní problém je v tom, že posudky EIA podle staršího zákona z roku 1992 se obvykle nedělaly objektivně, ale účelově. Když hodnotitel nešel investorovi na ruku, práci příště nedostal a v některých případech byly dokonce zadávány posudky nové u "vhodnějších" hodnotitelů (viz např. jezy na Labi). Upozorňovala na to řada lidí, upozorňovala na to EU už nejméně 10 let, nicméně se u nás nic neudělalo a teď pláčeme nad rozlitým mlékem.

+11/0
3.12.2015 9:01

V15á38c12l98a47v 71P66o79u44s36t92k26a 3100751472

A teď se budou dělat objektivně?

+1/0
3.12.2015 9:23

P56e27t65r 76N93o92v13o74t74n40y 1701350511

Cim vic papiru, tim vetsi objektivita. Podle EU.

+3/0
3.12.2015 9:31

J87o76s43e76f 79T97r39ö66g68l 8789812876216

To už se dělají po změně zákona někdy po roce 2000. Podle prvního zákona se např. nemusely porovnávat varianty a hlavně posudek nebyl veřejný, max. k nahlédnutí na příslušném úřadě (michodem posudek k D8 se dokonce ztratil!). Dnes jsou všechny posudky na webu MŽP, takže zjevné manipulace se dají odhalit daleko lépe. Je k nim i vypořádání připomínek atd. Proces je daleko transparentnější. Stejně tak jde těžko zadat nový posudek místo nehodícího se, když ten starý na webu visí, to je příliš do očí bijící.

+1/0
3.12.2015 13:57

L71u29c29i28a85n 67P46a59p15a89z72i83a12n 5734217341375

Místo hloupého hádání s EU by Česko konečně mělo konat a dávno zahájit kroky tak, abychom vše plnili jak se má. Místo toho pořád hledáme jakési slepé kličky, které vedou jen do pekla. To, že musíme zavést naše zákony v tomto do souladu s právem v EU se vědělo jistě hodně let, proč je tedy nyní takové překvapení? Proč se dávno neděli atesty EIA podle požadavků EU? Čekalo se na zázrak? Inu, Čechystán, dobře, že budeme potrestáni za naši hloupost! V tomto případě jsem na straně EU, když to zvládne i Rumunsko či Bulharsko, pak není omluvitelné, že my jsme takto hloupí a naivní.

+10/−2
3.12.2015 8:41

P16e11t40r 37Č55a58d59a 6496301770182

Váš příspěvek je naprosto odtržený od reality, náte vůbec ponění o tom jak fungují procesy a jednání s orgány EU, a co se vlastně v minuosti stalo, a proč to vedlo k této situaci.

0/−7
3.12.2015 8:51

P89a58v85e94l 15J81a41n54í54k 9229832666

Protože čeští zákonodárci jsou papežtějští než papež :-(

+6/0
3.12.2015 9:04

V14i38l70é52m 13B95a95r64á54k 4436517569806

Jsme odsouzeni k zániku. Místo abychom stavěli, tak se budeme sr...s papíry,, místo bombardování se v německém parlamentu hádají, zda je to právně přípustné...

+7/0
3.12.2015 8:27

Z19u40z90a72n68a 36J28ů26z81o96v98á 7239965164677

Neříkal Ťok, že příští vánoce pojedeme po D8 do Drážďan na nákupy?

+1/0
3.12.2015 8:18

J39o91s81e79f 92N27o72v32á27k 6863160452339

proč bychom tam měli z Brna jezdit?

0/−1
3.12.2015 8:34

R81a52d45e24k 44N47o33v71a10k 9624813529570

na ramadán? ;-)

+1/−1
3.12.2015 11:11

P87e55t73r 52Č88a97d88a 6956241510682

Nedávno byl novelizován zákon (EIA) podla požadavků EU (aby se tzv. mohlo čerpat), výsledkem je paskvil, který umožňuje v daleko větší míře zastavit jakýkoliv projekt, takže lze očekávat daleko více problémů než v minulosti.

Na "tvorbě" tohoto díla se podílely i nevládní "zelené" instituce (tedy další nevolené instituce), a společně s orgány EU tak dosáhly "úspěchu". Toto je jeden z příkladů rozvinuté EU (socialistické) demokracie.

+6/−5
3.12.2015 8:01

M76a87r91e67k 68J54a81n 2293812914102

Kdo to spatlal EU nebo raději my? Obávám se že EU je v tom nyní nevině když v jiných státech EU už dle vás "paskvil" platí více jak deset let a dálnice se staví na rozdíl od Česka o sto šest. Docela dobrý příklad ve výstavbě dálnic je Německo, nebo že by tam to dělali blbě na rozdíl od nás , kde vše funguje ?;-)

+7/0
3.12.2015 8:16

P53e63t98r 61Č67a43d67a 6906281960492

Německo má jiné postavení v rámci EU, takže není "buzerováno". Zákon byl v podstatě vnucený, jakákoliv česká vláda, pravicová, levicová, jiná, by sama o sobě nikdy takový nesmysl neschválila.

+1/−6
3.12.2015 8:22

M68a33r44e70k 23J63a55n 2343912564302

To jsou keci. Ještě že je ta EU alespoň naší neschopnost máme na koho svést. V tom jme přeborníci Německo je od EK stejně buzerováno jako Česko jenom ,že se tady o tom nepíše. Stačí si občas přečíst Welt. Copak ta EIA to prdt proti tomu, že naše skvělá vláda a bezchybní politici nepřistoupili na mezinárodní EU průkaz pro naše invalidy. Po cestách v EU by jim mezinárodní průkaz přinesl spousty výhod. Takhle je to jen o to co to je ta kartička.

+5/−2
3.12.2015 8:30

J72i75r70k45a 78N42o93v36á70k 6382665945559

Tak to pro mě je prd kartička pro invalidy a radši bych dálnice.

0/0
3.12.2015 8:40

L30u88k89á45š 30Š61m56a59h49e79l 2477324432334

A já bych radši železnice, jako mají v západní Evropě (tedy 160 km/h na regionálních tratích a min. 230 km/h na dálkových). Každý chce holt něco jiného, no...

+1/0
3.12.2015 8:59

M82a68r65t35i66n 17F96r42i36č 4852961978

Was ist das P.R.D.T. ? ;-)

+1/0
3.12.2015 9:24

J87o57s34e69f 78T40r66ö49g25l 8929732656876

Dobrým příkladem může být hlavně Polsko, tam se staví nejrychleji v EU.

+1/0
3.12.2015 9:03

L70i93b73o22r 36M90o97u56č98k69a 1538127725412

z EU cerpani skonci, nebojte

0/0
3.12.2015 8:17

M37a48r32e56k 62J59a33n 2633672114242

Ano a dálnice a další stavby v Česku taky.

0/0
3.12.2015 8:32

M19a67r90c76e83l 67B75i90l68č78í46k 1131670243591

Frydek je klasicka ukazka. Vsichni vi ze neni normalni ab centrem obce projelo 100ticic aut a nemelo to zadny negativni vliv, zaroven ale obchvat mozna nepide udelat bez vykopani zajimavych odrid petrklicu a jesterek a tudiz radsi at cesta centrem skodi lidem.

+4/−1
3.12.2015 7:17

P15a98v41e58l 63J26a75n67í34k 9219762696

to si nemyslím. Nikdo nechce zrušit obchvat, ale je třeba přemýšlet šířeji a hledat kompromisy.

+2/0
3.12.2015 8:13

A27d13a38m 46F39i16s20e21r 9803397644

Věřte, že se najdou jistí "lidé", kteří ten obchvat nechtějí.

0/0
3.12.2015 8:16

P31a84v84e36l 80J71a58n11í29k 9879482106

To se najdou vždy a všude. :-( Stejně tak se najdou "jistí" lidé, kteří jej chtějí za každou cenu, právě tam :-(

+2/0
3.12.2015 8:26

P27a63v35e51l 60B92e91ň33a 8516713906

A taky jsou lidé kteří obchvat moc chtějí, protože si dříve skoupili pozemky tam kde obchvat měl jít a chtějí se na tom pěkně namazat. A jiní lidé nechtějí, aby se tito politici namazali. Obchvat F-M je zapeklitá situace nejen kvůli petrklíčům a žabičkám.

0/0
3.12.2015 11:47

J15i73ř65í 49K98o72c61u13r48e34k 6695764375778

Jo, třeba takový kompromis - tahač pojede po obchvatu a návěs přes centrum, tím pádem nebudou zplodiny ve městě, ale na obchvatu. :-P

Musíme být přece ekologičtí a ikdyby měly kamiony deset roků popojíždět přes město, tak je třeba bojovat za snížení emisí z dorpavy. Viz obchvat Plzně.

A bacha na chřástala investičního, pardon, polního. Žije téměř po celé čr, takže existence tohoto druhu může být ohrožena libovolnou stavbou. Kromě OZE elektráren, ty jsou dost zelené nato, aby se se stavěly i v CHKO. Orel sklaní si bude muset poradit.

+1/0
3.12.2015 13:31

P41a49v86e61l 62J74a50n38í63k 9389292756

Všichni co tady nadávají na EU a EIA by si článek měli přečíst ještě jednou a všimnout si, že je jasně napsáno, že STÁT věděl o celém problému minimálně DESET let, takže není vina na straně EU, nýbrž na straně ČR.

+27/−4
3.12.2015 6:56

V79á67c59l87a47v 41P78o23u92s30t16k16a 3180121552

To je sice pravda, ale ve skutečnosti je tento fakt naprosto nepodstatný. Za tu dobu byly postaveny stovky staveb nikomu to nevadilo a nevadí a ani vadit nebude.

+1/−6
3.12.2015 7:12

P35a45v60e92l 93Š58i24m81e61č51e45k 5883191261647

V tomhle KOCOURKOVě to je právě všechno ŠPATNĚ !!!

+1/−1
3.12.2015 7:45

P45a12v21e79l 96J81a44n87í46k 9329452576

Bohužel s Vámi nemohu souhlasit, protože ten fakt je v tomto případě dosti podstatný. Deset let měli úředníci na přípravu a to že se na to vykašlali je jejich problém nikoliv problém EU. A o tom, zda stavby vadí nebo nevadí, bychom mohli vést sáhodlouhé diskuse, ale to není předmětem této diskuse.

+7/−1
3.12.2015 8:12

P64e47t28r 79Č55a53d71a 6936131280762

... možná byste si měl zjistit jakým způsobem se diskutovalo a vyjednávalo o podobě nového zákona, zřejmě jste u toho nebyl.

0/0
3.12.2015 8:17

P35a81v30e52l 77J36a94n94í88k 9139752656

Jak to souvisí s tím, že deset let se ví, a až nyní se to řeší? Mám to chápat tak, že pokud s nějakým rozhodnutím nesouhlasím, nemusím jej dodržovat? :-(

+6/0
3.12.2015 8:28

P70e14t96r 32Č58a52d10a 6726561700232

Nemáte pravdu. Už vůbec není pravda, že "deset let se ví, a až nyní se to řeší".

+1/−3
3.12.2015 8:32

P66a26v23e33l 64J42a64n54í70k 9419822446

Asi máte lepší informace ... nikdy jsem neřekl, že vím vše :-)

0/0
3.12.2015 9:01

M53i25r61e90k 19G20a36j49e67r 5611716619190

Kdyz vite vice, nez je psano v clanku, tak nas s tim muzete obeznamit. Nebo se bojite?

+1/0
3.12.2015 15:46

V51á56c48l44a59v 28P13o78u20s16t85k61a 3220711402

Co je předmětem této diskuse? Že byl přijat zákon, který zastaví schválené a rozetstavěné ! stavby? Kdyby byl přijat před deseti lety, tato situace nenastane? Tehdy by takové stavby nebyly? 

Účelnost takového zákona vůbec nezmiňuju, to je opravdu na jinou diskusi.

+1/−1
3.12.2015 8:20

P55a47v31e94l 38J30a61n78í43k 9909182636

Předmětem této diskuse je , že zákonodárci věděli deset let, že se toto může stát a měli jednat a ne začít až pět minut po dvanácté :-(

+2/−1
3.12.2015 8:29

V46á44c73l98a64v 50P70o55u90s17t15k35a 3810641412

No a co? Před pěti lety by byla situace jiná? Za pět let by to bylo také jinak? Je úplně jedno kdy ten zákon byl přijat. Problém je, že byl vůbec přijat.

0/−2
3.12.2015 8:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.