Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nejbližší rychlovlaky k Česku. Němci otevřeli 123 kilometrů nové tratě

V Česku se o rychlovlacích jen mluví, v Německu konají. V neděli nově otevřený úsek mezi Lipskem a Erfurtem přivedl rychlá spojení dosud nejblíže Česku. Projekt ukazuje, že stavby nových tratí pro rychlovlaky nejsou tak drahé, jak tvrdí jejich odpůrci a projektanti v Česku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J33a96n 73J87e25m84e27l86k96a 1965920

615mil/km je prostě více než 300mil/km. Koridory byly ještě mnohem levnější.

Německo má stavebnictví na zcela jiné úrovni a asi nekorupční. Srovnejme si kvalitu velké části českých dálnic a německých rakouských. A pak jejich cenu. Smutné..

Češi by to pravděpodobně stavěli za 800M/km a je možné, že by to dopadlo dost špatně, že část by se musela předělávat.

Po 20 letech je třeba dle wikipedie generální oprava, která může činit 50 % stavebních nákladů. tedy z 615 třeba 300 mil/km.

Jinými slovy mezi Prahou a Brnem, defakto než ji dostavíte, začne se vám z druhého konce možná rozpadat :-) (pokud půjde novým terénem, kde není možné využít původní tratě do doby než se postaví komplet nová trať, do té doby je na nic), Ps: Hitlerova dálnice.

Zcela jiné požadované přesnosti..

Rychlovlak Pendolíno 700M, servisní náklady možná 0,5 - 1 Kč/km na osobu, jízdenku (pravda tento příklad může být zkreslen)

Flirt 190 km/h, 300M, nízká hmotnost, nízké náklady na elektřinu a poplatky za použití cesty poloviční. Doba jízdy Praha Brno 1:15 - 1:20 místo 55 min u rychlosti na 350 km/h. (což je více než dostatečně konkurenceschopné)

Nestavějme věci z EU, které nepotřebujeme jen proto, že na to jsou dotace.

Jediné co by mělo smysl začít je Brno - cca Jihlava, Havlíčkův Brod. Tím by se zkrátila cesta Brno Praha a výrazně zlepšilo spojení jihu republiky (Brno - Budějovice) kde je jedna velká infrastrukturní tma. Jen by Pražáci museli upustit od svého egocentralismu. A dál by se stát mohl rozhodnout jestli pojede na Kolín nebo Benešov. A já myslím, že by pak měla naopak lepší smysl Praha Kolín VRT. A nakonec Kolín - Havl Brod. Tímto provedením by šlo vždy okamžitě využívat původní trať. A 100 km Brno - Jihlava, Havl. Brod = cca 80 mld, což by šlo utáhnout. Šlo by stavět po etapách.

0/0
16.12.2015 12:10

V36á56c81l84a86v 92S42v61o87b90o74d75a 5896468499

Naši slovutní projektanti by měli jít na stáž do Německa,aby viděli,jak se to dělá a neříkali,že to nejde a že je to drahé.

0/0
14.12.2015 23:03

J48i86r32k12a 18D90v47o16ř85á51k 4505120523168

Stačilo by aspoň OBČAS připustit konkurenci zahraničních firem. Když ty české mají údajně tak malou kapacitu, že se musí hodně zdražovat...

0/0
16.12.2015 17:35

M49a50r51t48i24n 43R56u68z79i69c76k24a 1872318426587

Stejne se mi nejvice libi N700 a Hayabusa, sice jne 320km/h, ale celkove reseni trati, odbavovani cestujicich, zrychleni na max. rychlost za 180sec., celkem super, vsimnete si zabran na nastupistich a take ocislovanych vstupu primo na nastupistich... naklapeni je reseno naklopenim trati a tak staci mensi polomery oblouku...

https://www.youtube.com/watch?v=VdFD2hy7kFM

https://www.youtube.com/watch?v=geAEAEC6dL8

https://www.youtube.com/watch?v=kMFEr7GizcU

https://www.youtube.com/watch?v=lF69i9iSXts

https://www.youtube.com/watch?v=f2id45s6TmE

0/0
14.12.2015 22:21

M31a83r50t75i46n 40R64u94z87i12c88k50a 1942428456907

Tak predevsim, stavba VRT a klasicke trate je cenove temer totozna - jedine co o neco cenu navysi jsou pripadne tunelove useky a mostni viadukty.

Mj. CR bude za chvili ostrov pomalych vlaku, nebot VRT trate v Rakousku, Nemecku, Polsku, Madarsku se propoji a pres CR nikdo nepojede a tim padem bude nerealne cestovat za praci na vzdalenejsi mista a utrpi tim i turistika...

V Madarsku se zacne stavet VRT z Budapesti smerem na Belehrad a z Vidne do Budapesti.

Kdyby se nekecalo, ale konalo, mohli Nemci jezdit z Berlina do Vidne pres Prahu a Brno... a z Mnichova do Berlina pres Prahu.

Ceske stavebni firmy si ztezuji dlouhodobe, ze jsou vyrazovani nebo se nemohou zucastnit staveb VRT nebot nemaji zadne zkusennosti, narozdil treba od polskych firem, ktere teprve nedavno kupovaly pendolina a uz maji v proozu nebo ve vystavbe trate na 250km/h

+3/0
14.12.2015 21:40

J89i54ř47í 49J33o37z74a 3128913780161

Napred se musi utratit miliony za projekty... chvili to nechat lezet ladem. Pak vyvolat verejnou diskuzi zda ma stavba smysl. Vypracovat dalsi projekt za par milionu a zacit stavet. Takze za 20 - 30 let se dockame. Mimichodem nekdo zde zminuje, ze v Libereckem kraji je jedinou elektrifikovanou trati tramvajova sit MHD. Zrovna jeden z tech prikladu kde se projektuje nekolik let, porad se o tom mluvi, ale nikdo nic nestavi. Ano je to projekt nove tramvajove trati ze zastavky Fugnerova (terminal MHD) na sidl. Rochlice... tramvaj tam mela jezdit uz pred x lety a dodnes nestoji ani kilometr koleji...

+2/0
14.12.2015 17:57

J62i34ř92í 13J26o73z37a 3298663600761

Pan Sura (autor tohoto clanku) je z Liberce. Mohl by mi zde sdelit proc do ted nebyla zahajena stavba tramvajove trati do Rochlic? Dekuji.

0/0
14.12.2015 18:01

V69á19c85l56a59v 22S54v16o72b46o33d85a 5346428829

Mimochodem,v Libereckém kraji snad ani neexistují dvojkolejné tratě? Všechno jsou jednokolejky?

0/0
14.12.2015 23:00

O91l34d92ř18i48c82h 66J34a12n69e94č98e71k 8769676233781

ano je to tak - opět, jediná dvojkolejka v kraji je liberecká tramvaj (tam mají zato ale hned šest kolejnic vedle sebe místo čtyř ;-))

+1/0
15.12.2015 12:00

J40o22s83e38f 62D76o77u61d57e84r16a 5684380486687

To Polsko je trochu špatný příklad. Trať Katovice-Varšava byla postavena v 70. letech jako spojení strategických uhelných revírů ve Slezsku s hlavním městem čistě pro nákladní dopravu. Je rovná jak pravítko, takže poláci ji jen opravili a dosadili zabezpečovací zařízení a HURÁ, máme VRT;-D (technicky stejně nejde o VRT, protože se tam jezdí max 200km/h)

Když chtěli před pár roky začít budovat skutečnou moderní síť VRT(tzv. Y-line) zjistili, že to totálně nemůžou finančně utáhnout, ani s pomocí fondů, a šli od toho, tož tak...

+6/0
14.12.2015 15:27

F69e43l80i12x 36M57e22d92e13k 7835834850647

VRT je jednoduše jakákoli trať s designovou rychlostí od 200 km/h.

I přesto, že rekonstrukce tratě takového rozměru na 200 km/h není zrovna nejlepší investice do budoucna, je to pořád lepší, než trať ležet ladem.

+2/0
14.12.2015 17:44

J23a81r39e15k 33K53a54l22i57v53o38d57a 7256563891976

CMK neměla být stavěna jenom k hlavnímu městu ale až k moři. Na pokračování už ale nebyly peníze. Fakt, že měli od roku 1977 trať s geometrií na 250 a 200 km/h slavnostně zprovoznili až v prosinci 2014 hovoří sám za sebe. https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_4

Zdroj: Wikipedia

+1/0
14.12.2015 21:43

M60a64r72t31i36n 38R38u94z65i85c31k28a 1282808536787

no, ale oni jezdi 200... ale my max. 160...

0/0
14.12.2015 21:45

M89a23r47t74i55n 10R44u83z92i55c21k88a 1522538216107

https://www.youtube.com/watch?v=Jq1UF_Vk674

0/0
14.12.2015 21:43

J31a94r52e28k 20K63a38l84i53v43o49d47a 7326363931766

Známe...

0/0
14.12.2015 21:57

J10i59ř67í 11Z18á25h51o59r30a 5883385792269

Podle mě moc nejde srovnávat náklady na dráhy v česku a německu. Češi jsou chataři a tak projekty hodně prodražuje chata pro každého ze stavební firmy, kdežto němcům stačí holé náklady. Nejsou tedy dražší, ale zase jsou kvalitnější. Třeba alianz arenu v mnichově vč. infrastruktury postavili za 4mld kaček, my sazka arenu v praze za 17mld kaček.

+2/0
14.12.2015 13:21

P49e52t21r 74N30a96j32d38e34k 7677356843621

V Rakousku začali budovat VRT až teprve nedávno, v době kdy už měli vybudovanou perfektní dálniční síť. Měli bychom postupovat stejně !! Pohled na českou dálniční síť je žalostný, desítkami českých měst se valí tranzitní kamiónová doprava a nejsou peníze na vybudování obchvatů. Takže si klidně sněte o VRT z Prahy do Brna (stejně se ji na 99,9% nedožijete), ale nesnažte se mi namluvit, že je to to, co ČR teď nutně potřebuje ;-D 

Mimochodem vlakem z Tokia do Osaky to trvá 153 minut. Z Prahy do Brna kupodivu taky 150 minut. Šinkazenem přes celé Japonsko víc než 11 hodin, vlakem přes celé Česko to trvá  pod 5 hodin. Co z toho plyne? VRT v Česku je momentálně celkem zbytečná.

+7/−7
14.12.2015 11:01

R31a21d60e96k 61J66a61n44a88t91a 9855196914162

Současná politika Evropy je tzv. energetická bezpečnost. A veřejná doprava. zjeména železniční, znamená výrazné energetické úspory.

Je to dost důležité, jestě víte, jaké politicko bezpečnostní problémy závislost na dovozu ropy způsobuje (proč si myslíte, že Evropa Saudům tak podlézá?).

+6/−2
14.12.2015 11:11

P52e91t97r 31N35a57j67d14e89k 7377716113391

... a proto na většině tratí v Česku jezdí desítky let staré neúsporné motoráky ;-D Jestli má někde smysl investovat na železnici, tak je to do elektrifikace tratí. VRT nechme příští generaci, až nebudou vědět co s penězi.

+1/−6
14.12.2015 11:22

R70a48d74e90k 41J26a54n92a40t97a 9325376714272

VRT eletrifikované jsou.

Elektrifikovat klikaté jednokolejné lokálky je ekonomický nesmysl, protože při nízké hustotě provozu (ta vyšší nebude, právě kvůli té jednokolejnosti a klikatosti) se náklady elektrifikace nikdy nesplatí.

+4/0
14.12.2015 11:53

P81e59t59r 34N65a38j89d78e45k 7367466103361

V takovém libereckém kraji jsou jediné elektrifikované traťě tramvaje ;-D A když se podívám na mapu ČR, tak vidím desítky okresních měst, kde se jiný vlak než motorák nedostane.

0/0
14.12.2015 12:40

R94a27d30e33k 35J59a36n90a94t24a 9115546914462

V Libereckém kraji si dnes (tj. bez souběžné radikální modernizace) elektrifikaci nezaslouží žádná trať.

0/0
14.12.2015 12:51

O22l22d92ř74i93c63h 39J84a53n40e12č16e72k 8489906123471

pokud se bavíme o 'klasické železnici' včetně dálkové a nákladní dopravy tak ne.

pokud se bavíme o lokálkách s vozy lehké stavby - tedy něco mezi vlakem a tramvají - tak by to trati do Tanvaldu, Frýdlantu a Zittau podle mě velmi dobře snesly. a ty jsou všechny ve velmi dobrém stavu (vyjma úseku přes Polsko do Zittau ;-)). ale to by zas způsobilo jiné provozní problémy - rušení přímých spojů apod.

0/0
14.12.2015 12:56

P54e41t89r 59N75a19j74d96e76k 7447366863451

Takže železnici v Libereckém kraji ponecháme na úrovni 19. století a místo toho raději budeme budovat 21. století v okolí Prahy?

0/0
14.12.2015 13:34

O58l79d72ř91i77c66h 51J60a51n45e95č20e72k 8899306283851

to není dobré řešení, ale prostá elektrifikace tratí kolem Liberce nic neřeší. NIC.

aby to mělo nějaký efekt, musel byste je taky zrychlit - což ve stávající trase mnohdy takřka nejde - a pokud na ně chcete dostat náklad, tak i zdvojkolejnit. a než to všechno, tak už by bylo lepší postavit novou trať. v tomto případě nikoliv VRT, ale 'normální' trať řekněme pro 120 - 160 km/h.

+1/0
14.12.2015 14:03

P87a98v92e75l 56M23a12t86o45u12š28e77k 5260297138964

Zase tak úplně bych s tím nesouhlasil. Nevím, do jaké míry znáte třeba trať Dresden - Chemnitz - Zwickau a dále směr Hof a Norimberk. Konkrétně v úseku z Drážďan do Chemnitzu (já mu ještě někdy stále říkám Karl-Marx-Stadt) jde o extrémně sklonově i směrově náročnou trať (zhruba jako Liberec - Česká Lípa), ale stávající motorové (byť je trať dávno elektrizována, jsou díky naklápění t. č. nejrychlejší) vlaky kategorie RE a IRE tento úsek jezdí i se třemi zastávkami (Tharandt, Freiberg, Flöha) přesně za 1 h 1 min. Vzdálenost je přitom cca 80 km. Myslím, že Liberec si zaslouží z větší části novou trať tak možná ve směru od Prahy (třeba s dalším i odbočkami). Do ostatních směrů by mohly být stávající tratě postačující, pokud by byly optimalizovány a hlavně udržovány v dobbrém stavu.

0/0
14.12.2015 14:25

O17l81d32ř42i80c70h 34J59a86n12e94č92e48k 8129296533771

bohužel neznám (a klidně říkejte 'Karl-Marx-Stadt', já taky pořád říkám 'švermák' místo 'Dolní náměstí' ;-)). dobrá pro trať z Lbc do Lípy by optimalizace ve stávající trase mohly stačit. tam není dálnice a ani ta intenzita dopravy není taková. ALE Vy sám píšete, že jde o dieslové jednotky (s naklápěním) - tedy s mým hlavním tvrzením, že elektrifikace sama o sobě nic moc neřeší vůbec nejsme v rozporu. a pokud byste tam chtěl dostat ve velkém náklad, musíte zdvojkolejnit a to by asi i do ČL bylo jednodušší stavět úplně novou trať, než zdvojkolejňovat tu stávající po svazích Ještědu.

jinak když mluvím o stavbě nové trati z Liberce, tak mám na mysli Liberec - Turnov a dále na Prahu a/nebo Hradec Králové (anebo místo Hradce alespoň odbočku z Boleslavi do Nymburka), jinde to nemá smysl, možná v opravdu hodně dlouhém horizontu by to mohlo mít smysl ještě přes Zittau do Němec.

0/0
14.12.2015 14:52

O89l55d37ř92i69c12h 66J69a14n41e63č33e82k 8349266923221

které trati v Libereckém kraji by podle Vás měly být elektrifikovány?

díky vysoké hustotě provozu bych viděl prostor na tratích z Liberce do Tanvaldu (a případně dále do Polska), Frýdlantu a Zittau plus odbočka do Josefova Dolu.

tam ovšem žádné 'staré neúsporné motoráky' nejezdí - elektrifikace by cestujícím lepší komfort nepřinesla, spíš zhoršila, protože by ubylo přímých spojů, takže je to čistě otázka ekonomiky provozu.

a navíc by tím vznikl elektrifikovaný ostrůvek bez napojení na zbytek české elektrifikované sítě. ani ze Zittau dál elektřina není.

0/0
14.12.2015 12:53

O64l18d97ř85i15c27h 73J42a87n53e27č19e47k 8439826733981

elektrifikace má smysl, pokud je intenzita (objem) přepravy dostatečná na to, aby se to ekonomicky vyplatilo.

anebo pokud je v dané oblasti elektřina výrazně snáze dostupná než nafta (dříve uhlí), což je případ alpských lokálek a zubaček, ale nikoliv ČR.

tím nechci říct, že v ČR nejsou trati, kde by elektrifikace měla smysl.

0/0
14.12.2015 11:58

M35i72r74o14s47l78a64v 71Z75i39k70m36u14n77d 6788102367468

Kromě toho má elektrifikace smysl na trati s náročným stoupáním, což paradoxně trati na Liberecku jsou, protože elektrická trakce s přebytkem trakčního výkonu umožňuje jízdu i ve stoupání traťovou rychlostí, na rozdíl od trakce motorové ... Např. jízdní doba někdejších rychlíků mezi Hradcem Králové a Libercem se dvěma lok řady 753 (ex T 478.3) byla o cca 30 minut kratší než když vlak táhla jedna lokomotiva ...

0/0
14.12.2015 13:00

O21l55d91ř84i38c62h 60J80a57n48e60č66e96k 8799586833971

to ano - pamatuju ten rozdíl jestli 2 až 3 vagony spěšného vlaku táhl z Turnova do Rychnova motorový vůz nebo lokomotiva.

ale v první řadě je třeba si říci, s jakým provozem na té trati vlastně počítám. pro současný osobní provoz na tratích z Liberce do Jaroměře nebo České Lípy jsou stávající motorové vozy (více méně) dostatečné. a pokud by se stát rozhodl, že přesune dopravu na železnici a začal opravdu konat, bylo by lepší postavit z Liberce do Hradce a do Prahy úplně novou trať, protože prostou elektrifikací se kapacita trati (co do počtu vlaků) nezvýší, tzn. náklad by se na ni stejně nevešel a zdvojkolejňovat stávající trať by byl nesmysl.

0/0
14.12.2015 13:24

P52e27t18r 27N38e43c23h39a87n13i16c83k74ý 7483196208950

Rychlík z Liberce do Pardubic je skvělý a rychlý, kromě relace Liberec - HK/Pardubice bohužel. Téměř libovolný úsek mezi Turnovem a Jaroměří ten vlak zvládá i rychleji než auto. Další problém je Turnov - Praha, rychlá trať, ale ne pro relaci Turnov - Praha a pak je problém i umístění nádraží v Boleslavi. Marginálními úpravami by se však dalo k těm 2 hodinám LB-Praha (centrum-centrum) dostat, každopádně nová a rychlá trať by byla 10x lepší, jen nevím jak vyřešit Turnov - Liberec, který je největší brzdou veškerého spojení z Liberce skoro kamkoliv na jih a východ.

0/0
14.12.2015 13:54

O71l28d16ř50i44c22h 53J66a31n25e20č18e41k 8899766303781

jak říkám - jde o to, jakou dopravu tam chcete mít. pokud nákladní a konkurenceschopnou osobní dálkovou, bez novostavby Liberec - Turnov včetně dlouhých tunelů se neobejdete. a nic jiného tam silnici konkurovat nemůže.

a pokud by byla kapacitní novostavba Liberec - Jičín - HK, spěšné vlaky pro obsluhu stanic podél stávající trati tam klidně můžou zůstat.

0/0
14.12.2015 14:07

V36i81k28t29o81r 22N77á55r50o58ž53n95ý 3829102518

pokud by se stát rozhodl, že přesune dopravu na železnici a začal opravdu konat, .....

Stát nezačne konat. A víte proč ? Protože by tím zahubil podnikání . Protože železnice je pro většinu podnikatelů absolutně k ničemu. A pokud by stát to dovedl do fáze , že by nutil používat železnici...podnikatelé by byli nuceni si budovat své sklady a investovat spousty peněz do překládky.

0/0
14.12.2015 14:04

P55a11v18e39l 76M56a17t15o64u59š17e27k 5120307568234

1) Bez většiny našich podnikatelů bych si uměl život docela dobře představit. A myslím, že nejsem jediný. Nepotřebuji, aby každá věc, kterou koupím, včetně těch nejzákladnějších, pocházela od neidentifikovatelného výrobce (Made in EU apod.) vzdáleného možná stovky nebo tisíce km a obohatily se na ní tři překupnické firmy. Jenže právě takoví podnikatelé si naši vládu vydržují.

2) V takovém Švýcarsku se sklady skutečně budují podél železnic a funguje to. Dokonce je to asi podmínkou. Navíc se tam evidentně příliš nekonají zbytečné přepravy zboží křížem krážem jako u nás (a la jedno maso z Příbrami do Náchoda, jiné, úplně stejné maso z České Skalice do Berouna apod., hlavně že kvete podnikání). Myslím, že i v Rakousku mají podobné trendy.

0/−2
14.12.2015 14:49

J38o63s94e21f 36B91r75o88ž16e37k 7943935622981

Bez té většiny podnikatelů - byste neměl ani co do úst ani nic jiného. On totiž i ten místní zemědělec o kterém tady mluvíte je podnikatel a i když je jen 50 km od vás, kde vyrábí co já vím sýry, tak jeho produkci musí někdo rozvést do obchodů. Bez silnic skončí. Železnice je jim k ničemu.

+2/0
14.12.2015 16:06

V69i47k24t68o61r 39N80á46r52o31ž28n75ý 3629682748

Je vidět , že nemáte ani šajn o tom , jak funguje obchod. Máte jeden velký globální trh. Na tomto trhu máte prodávající a nakupující. Prodávající se snaží prodat. Nemusí se mu to povést v místě svého působení , ale může se mu to povést v nějaké vzdálenější lokalitě. Abyste toto odboural , musel byste zavést centrálně plánované hospodářství tak jako to bylo za komančů. Kde státní normy určovaly takřka vše , takže produkty jednotlivých výrobců se mezi sebou moc nelišily a státní úřad veškeré obchodní vztahy pevně stanovil.

0/0
14.12.2015 17:58

R93a75d34e92k 45J24a42n86a87t25a 9625356284332

Abyste toto odboural, stačí zavést mýto pro nákladní automobily alespoň v takové výši, v jaké poškozují silnice. Jistě jste četl o tom, kolikrát větší zátěž znamená jízda kaminou oproti osobnímu vozu. Výše mýta tomu ale neodpovídá.

Pak obchodníci dají přednost bližšímu výrobku před vzdálenějším. Omezila by se také záplava levných čínských šuntů.

+1/0
14.12.2015 18:13

V48i61k22t52o64r 89N68á12r43o67ž26n41ý 3909202738

I když mýto bude dvojnásobné , nezmění se vůbec nic. Pořád bude levnější přepravovat po silnici , než využívat železnici. Nikoho to nebude motivovat k tomu , aby si stavěl železniční vlečky či další sklady a vázal svoje finance v neproduktivně ležícím zboží. Čínskými šunty je zaplaven celý svět , není to pouze o Evropě či ČR. A už vůbec toto není o železniční či silniční dopravě. To by se muselo zavést mýto na použití "námořní trasy" ;-)

0/0
14.12.2015 19:45

M91a60r39t16i24n 21R61u69z10i26c83k36a 1602358526987

To je hezka diskuse, ale kdyby stat (staty EU) se konecne dohodli a zacali konat, tak zbozi nepojede ze Spanel ci Recka k nam a opacne kamiony, ale po zeleznici mnohem rychleji a vyrazne levneji (on ten provoz je pak na stavu silnic znat)...

Stat nekona jednoduse proto, ze je v evrope hodne silna automobilova loby a take celkem podstatna cast prumyslu stoji na automotive... jenze ona konat bude muset, dalnice se totiz nedaji donekonecna stavet a rozsirovat a nejsou zrovna levne...

Navic diskuse o tom, ze je podnikatelum k nicemu je nesmyslna, je jasne, ze koleje vam nikdo nepostavi ke kazdymu nakupaku a do kazdy vesnice ci stodoly, k tomu urcena neni, to mate jako s leteckou dopravou, take nebudete argumentovat tim, ze stavet letiste je blbost, protoze s nim nepristanete v hornich kotehulkach... zeleznice je pro dalkovou dopravu na centralni prekladiste a odtud se rozvazi v miste nakladnimi vozy a nemusi jit zrovna o snuru kamionu jako v pripade dalkove dopravy.

0/0
14.12.2015 22:45

J14i62ř23í 14K69o16c33u97r78e16k 6915414665768

A tím vysokým mýtem získáte desítky slotů pro nákladní vlaky, které to odvezou a ani nebudou potřebovat druhou kolej ... do Škodovky. Prostě stačí napálit pořádné mýto a i jednokolejka zvládne 4 nákladní vlaky za hodinu oběma směry s průměrnou rychlostí 60 km/h. Stejně tak zavedením vysokého mýta vznikne kapacita železnice v relaci Praha-Kladno ze Zlína do Brna začnou jezdit přímé vlaky.

0/0
15.12.2015 14:52

J13i32r32k23a 95D64v33o28ř14á21k 4865910223358

Což ovšem nevypovídá ani tak o schopnostech nezávislé trakce jako takové, ale o schopnostech velice zastaralé ř.753, ne?

0/0
16.12.2015 17:33

P79a62v17e75l 89M68a22t78o77u16š13e85k 5360407378184

V Rakousku v první řadě většinu nákladu přepravují po železnici (samozřejmě od určité vzdálenosti, ne mléko z kravína do sousední vesnice), možná i proto tam mají perfektní dálniční síť. Ve Švýcarsku totéž v ještě dokonalejší podobě (tam mají vlečky i supermarkety). Naproti tomu ČR je kamionová velmoc a dělá vše proto, aby byla ještě větší (velkosklady bez možnosti napojení na železnici, dovážení základních potravin z Polska a Německa = zbytečné přepravy apod.).

+4/0
14.12.2015 11:14

P29e29t12r 33N22a61j14d47e39k 7877746843581

Nákladní doprava a VRT spolu nějak souvisí? Ale jděte...

0/−2
14.12.2015 11:35

P12a26v76e93l 96M27a25t97o25u51š96e63k 5340547258194

To se ptejte sám sebe. Tu souvislost jste zavedl vy, já jen reagoval na vaše slova o dálnicích a o kamionech.

0/0
14.12.2015 11:55

O19l37d91ř90i95c90h 66J88a87n23e28č58e69k 8459116933361

po VRT se dají vozit i náklady (neříkám, že zrovna těžké nákladní vlaky s uhlím).

a i kdyby ne, přesunutím dálkové osobní dopravy na VRT se na původní trati uvolní kapacita pro náklady.

+3/0
14.12.2015 12:00

R30a74d88e36k 91J39a22n21a19t14a 9775146684862

Konkrétně dnes nejvíce diskutové VRT v ČR (Praha-Brno a Praha-Litoměřice) mají být čistě osobní. Pak je totiž jejich stavba výrazně levnější.

0/0
14.12.2015 12:03

O16l87d38ř30i60c81h 93J62a20n59e87č15e82k 8989656383781

může být - takové detaily neznám. nicméně můžete mi prosím vysvětlit proč? předpokládám, že hlavním důvodem je nápravové zatížení a sklonové poměry, ale je nějaký důvod, proč by v noci na 'čistě osobní' VRT nemohl lehký nákladní vlak, jehož nápravové zatížení není vyšší než u osobních (ty kvůli lokomotivě tak jako tak na nějakých 20 tun na nápravu vyjdou) a který tam lokomotiva i do kopce utáhne dostatečnou rychlostí?

0/0
14.12.2015 12:10

R49a13d36e14k 78J36a81n27a96t78a 9785856864872

Ano, sklonové poměry. Kratší a levnější tunely, kratší a levnější mosty. A lehký vysokorychlostní vlak nepotřebuje na jízdu do kopce téměř žádnou energii, stačí mu setrvačnost získaná předchozí jízdou ...

Lehčí nákladní vlak by tam teoreticky mohl, ale dopravci mají raději vlaky těžké, protože ty jsou nejvíc efektivní (nejvíc vydělají) - mj. proto se tzv. tranzitní koridory modernizují na nejvyšší třídu zatížení D4.

0/0
14.12.2015 12:33

O83l28d35ř21i69c40h 25J49a21n42e67č64e38k 8489856563231

to záleží na tom, co ten vlak veze - plošiňák s auty nebo s kontejnery s lehkým nákladem bude mít nápravové zatížení dost možná i nižší než takový railjet, takže jediná otázka by byla kolik vagonů a lokomotiv se zapřáhne - kvůli dynamice jízdy resp. jízdě do kopce.

bohužel takovéhle věci se v ČR dnes vozí kamiony.

že se koridory modernizují na nejvyšší zatížení je logické, protože ty těžké náklady (uhlí...) nemáte kudy jinudy poslat. když se postaví VRT a stávající trati s vysokou třídou zatížení zůstanou, zůstanou na nich i ty těžké náklady.

0/0
14.12.2015 13:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.