Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Aerolinky natahují dobu letu. Aby mohly hlásit, že nemají zpoždění

Čím dál víc letů přistálo bez zpoždění, chlubí se aerolinky po celém světě. Ve skutečnosti to ale neznamená, že by dopravci skutečně létali přesněji. Letadla totiž mají stále stejnou rychlost, přesto podle letových řádů trvá cesta v řadě případů déle než třeba před deseti lety. Dopravci si totiž uměle dobu letu navyšují, aby mohli tvrdit, že létají na čas. Důvodem jsou ale i delší vzdálenosti mezi terminály a ranvejí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

S28t30a39n21i38s88l93a54v 54T28e55s91a77ř 9707614272444

České dráhy jezdí tytéž tratě taky stejně dlouho jako v dobách, kdy vlaky tahala parní lokomotiva s třetinovým výkonem a zastávkou pro tankování vody.

Pravda, v nových jízdních řádech se občas objevilo, že na stejné trati jsou stanice vzdálené 21km, přestože předchozích 78 let to bylo 19km. Kvůli ceně jízdenek.

0/0
9.1.2016 18:45

M29i57r65o46s68l48a21v 56Z82i84k38m44u77n31d 6678162727778

Co se míní dobou letu ?

Na silnici nebo železnici je to doba odjezdu vlaku (rozjezdu) do příjezdu (zastavení).

Co je to v letecké dopravě ? Okamžik, kdy se letadlo odlepí od ranveje (skutečný ODlet) do okamžiku kdy letadlo dosedne na ranvej (PŘÍlet) nebo čas od okamžiku zavření dveří letadla nebo dveří vstupního tunelu nebo skončení "check-in" do okamžiku kdy cestující projdou dveřmi letadla nebo dveřmi výstupního tunelu do celního prostoru nebo zavazadlového prostoru či haly ? Ty "vedlejší časy" mohou být v určitém okamžiku delší než vlastní doba pobytu letadla ve vzduchu ...

+1/0
3.1.2016 18:19

T58o18m63á55š 51K86n28a87i79f95l 6363720277690

Imho je ten duvod uplne nekde jinde... A to v "kompenzacich" za zpozdeni. Takhle maji mnihem vetsi rezervu na male mimoradnosti....

Na vedlejsim mediu, ktere tenhle clanek prevzalo, z toho delaji aferu (" aerolinky maji novy trik")

I kdyby s tim chteli "manilulovat" ukazatelem zpozdeni... Je to zcela ciste a naprosto ferove.

0/0
29.12.2015 15:29

K11a62r60e35l 60M63o81k61r89y98k 3816158193

no mě čeká let Tokio - Istanbul 9017 km a ukazuje to to dobu letu 12:55 a přitom z Aucklandu do Seoulu to je 9630 km tj o více jak 500 km více a letěl jsem to "jen" 12 hodin

že by to bylo o tolik "uměle natáhlé" ??

0/0
28.12.2015 17:58

T25o20m49á34š 33K70n97a82i67f35l 6653110247580

Tady bude hrat roli jetstream... Tokyo - evropa je proti vetru, ktery let dovede pekne prodlouzit.

+1/0
29.12.2015 15:30

P50a60v41e59l 55V21e20t74e76š67n17í79k 7215238765567

Tak je pravda, že když v pondělí ráno přistanete ve Frankfurtu na terminálu 2, tak vás čeká slušná dopravní zácpa. Pak vás povozí kolem nákladního (cargo) terminálu, projedete se kolem hangárů (Lufthansa technik), objedete letištní budovu a přestoupíte na autobus, kterým se projedete tunely pod budovami a vystoupíte ven.

Pokud odtamtud pokračujete vlakem, pak musíte ujít asi 800m na monorail, který vás převeze do terminálu 1 a odtamtud ujít dalšího půl kilometru na "long distance trains".

No a odlet? Pokud se ozve, že letadlo odlétá z "remote location", tak vás potěš. Po uplynutí "boarding time" vás čeká asi 20 minutová cesta autobusem kamsi za letiště (můžete si cestou prohlížet letadla). Potom budete v letadle čekat na cestující, kteří se zasekli někde v odbavovacím procesu. A nakonec .... se letadlem projedete po letišti (cca 15 minut), počkáte si v dopravní zácpě na volnou runway (10 minut) a konečně si vychutnáte necelou hodinu letu do Prahy.

+4/0
28.12.2015 16:48

M72a56r69e80k 18K71l68u56f12a 3498554704276

Letadla létaly.... OMG Rv;-O

+10/0
28.12.2015 10:22

T94o34m69a58s 49A32u20g39u66s31t59y97n 6147456711650

Není nad to, když mají čas plánovaný příliš optimisticky, kdy je plhodinové zpoždění standard. Pak se to zpozdí o další půl hoďku a uletí vám přípoj. Super.

Letěl někdy pan Sůra letadlem a přestupoval s tím, že měl každou letenku koupenou zvlášť?

0/−1
28.12.2015 9:50

R25a90d85o69s90l77a91v 54K53l76a41u87d71a 5134538714642

Jeden pilot mi tenkrát řekl... Když se někam potřebuju dostat rychle, letím letadlem... Když včas, tak jdu pěšky. Kupovat každou letenku zvlášť je sebevražda... Kor když jí člověk kupuje s tím, že nejde přebookovat.

+2/−1
28.12.2015 9:54

T13o59m72a81s 20A62u73g53u46s43t88y47n 6317206671330

Ono to někdy taky jinak nejde. Nebo jde, ale zrovna svůj nejbližší let bych jako jednu letenku měl za 27 tis., takhle jej mám za 8. Nevím jak pro koho, ale pro mě docela podstatnej rozdíl.

+2/0
28.12.2015 10:03

T83o45m33a64s 84K57o13t55a76l 8147944544783

A jak jinak to asi dělat? Kupuji cca 20 letenek měsíčně a to si prostě přimý nebo navazující lety moc vybírat nemůžete. A co se týká přesnosti, tak cestovat s ČSA je stejný jako ČD - když je zpoždění jen 20 minut, tak to beru jako jejich úspěch..

+3/0
28.12.2015 10:06

L50u93k27a16s 36C49o41d22r 6928422790331

Radoslav ma pravdu. Kdo lita casto, tak vicemene vi, co si v ramci letenek muze nebo nemuze dovolit. Mit kratkej cas na prestup a navazujici letenku, co je nemenna/nevratna je v lepsim pripade stresujici zazitek a v tom horsim poukazka na pekne velkej prusvih. Jasne, cas od casu se spojum na dvou letenkach clovek nevyhne, ale chce to delat s rozmyslem a nehrotit casy prestupu uplne na krev. Koneckoncu od toho jsou tabulky MCT a weby typu flightstats, aby clovek tyhle veci nejak rozumne vychytal...

0/0
28.12.2015 10:23

P94a46v41e58l 64N16e55d30ě30l48a 5296170474981

kdo létá pravidelně, tak ten ví, co si může dovolit. A tudíž nezůstane na letišti. Prostě ví.

0/0
28.12.2015 12:55

L27u11k68a35s 43C57o77d98r 6668912930301

Vetsinou to vyjde, ale problem je v tom stresu kolem a ruznejch nenadalejch okolnostech. Pred casem jsem se treba potreboval celkem rychle dostat z Guamu na Sachalin a i kdyz jsem si dal v Manile na prestup celkem dost casu (kterej jsem pak z vetsi casti prosedel v *G lounge), tak me nechteli agenti z nejakyho bizarniho duvodu typu "nemate tranzitni razitko na boarding passu" nechat naboardovat letadlo do Seoulu. Resil jsem to s nima pul hodiny, ve vzduchu dost realne viselo idb (a tim padem prosvihnuti letu z ICN do UUS, kterej lital jenom trikrat za tejden), ale nakonec dostali rozum a pustili me dal. Ale znova bych to fakt prozivat nechtel...

0/0
28.12.2015 15:36

T25o83m27a90s 70A51u89g83u61s61t66y24n 6277496881980

kolik je podle vás teda potřeba na přestup? 6 se zdá být dostatečná rezerva, přesto jsem letěl do Paříže se zpožděním právě těch 6 hodin, naštěstí jsem tam končil...

0/0
29.12.2015 14:59

J57a30n 55T96a97r87a50b24a 4216346169469

Zpoždění resp. delší doby letu mají značnou měrou na hrbu přeplněná letiště, viz běžné čekací doby na přistání na letištích DXB, LHR, .....

V Dubaji je to kolem půlnoci i hodina resp. desek koleček nad zálivem nebo nad Ománem. LHR pátek večer 50 minut zcela běžně.

Totéž se děje na odletech při čekání na start.

Další vliv má změna dříve kratších tras, nelétá se přes Ukrajinu, Irak, Sýrii, Izrael,.... to jsou další minuty až desítky minut navíc.

Některé společnosti kvůli přeletovým poplatkům raději volí delší trasu přes jeden stát než krátké přelety přes dva další, ostatně palivo je velmi levné, byť dle účtování palivových příplatků se to nezdá.

A zbytek je alibismus některých společností.

+1/0
28.12.2015 10:09

L74u26k47a73s 65C69o84d40r 6458132560581

Jenze pokud pomineme mimoradny zpozdeni typu pocasi nebo technicka zavada, tak ty ostatni duvody jsou vicemene pravidelny. Takze si staci vyjet z flightstats nebo flightaware jak na tom ten muj let posledni mesic byl co se tyce routingu a casu odletu/priletu, a podle toho planovat cas na prestup. Pokud tam u delsich letu vidim rozptyl treba mezi 11-13 hodinama (v zavislosti na trasovani a vetru), tak si k tem deklarovanym 11 hodinam letu automaticky prihodim dalsi dve hodiny rezervy...

0/0
28.12.2015 10:28
Foto

P65a56v24e65l 48P12o21k25o18r88n98ý 2196714480322

České dráhy či co to bylo před rokem 1989 měly tehdy opakovaně zpoždění. Tak jsem se průvodčího ptali, proč o to zpoždění neopraví jízdní řád. S úsměvem nám řekl, že to již několikrát udělali. Tedy aerolinky využívají "české zkušenosti".:-)

0/0
28.12.2015 9:33

R26a95d76o76s59l27a82v 47K85l44a28u49d61a 5784138684212

Aerolinky se především brání proti stěžovatelům, kteří mají touhu se neustále soudit. Třeba kvůli zpoždění. Normální člověk ví, že třeba let přes Atlantik může být klidně o hodinu delší, nebo také pomalejší.

+1/0
28.12.2015 9:40

P27a97v48e42l 40V35a57n71ě31č94e31k 4664373481641

nebo?

0/0
28.12.2015 9:49

R92a31d62o23s49l35a79v 98K47l72a76u78d14a 5824718624382

kratší:-P

+1/0
28.12.2015 9:52

J84a39n 96T54a49r82a83b64a 4506286869949

True Air Speed vs Ground Speed je jádro pudla. Mít na 4000km letu protivítr 200km/h nebo opačně, je dost rozdíl.

+2/0
28.12.2015 10:13

R87a25d29m17i79l83a 67S57i50m54č71á90k27o49v93á 5675573785675

lítám celkem často a poslední dobou se už několikrát stalo, že jsme vyletěli o 10-15 minut dříve... teď už chápu proč, aby neměli zpoždění :-)

+1/0
28.12.2015 8:29

R48a32d67o38s51l18a66v 48K80l78a39u84d84a 5614218514832

To je normální. Letadlo není tramvaj. Jakmile je palivo doplněné, cestující na svých místech a jejich zavazadla v zavazadlovém prostoru, není na co čekat. Pokud je na nebi volno, vzhůru do oblak.

+15/0
28.12.2015 8:37

J60a58n 95T12a86r93a79b44a 4846356629319

Jistě, pokud ovšem následně nedoplňují dvě hodiny cargo na maximální vzletovou hmotnost, jak se to běžně děje na PVG.

0/0
28.12.2015 10:14

R43a88d96e91k 49Č29o56s 3656576908648

Ono to určitě není tak, že by si pilot určil, že radši odletí o chvilku dřív. On má určený tzv. slot (okno), ve kterém musí odstartovat, protože na něj má naplánovanou i trať. Kromě toho i letiště velmi přesně plánuje pohyb letadel a odbavení. Vzhledem k tomu, že řízení provozu je mnohem víc automatizované, stává se že dispečer velmi operativně zjistí volný slot i trať a pokud do okna má letadlo připravené ke startu, pošle ho tam.

+12/0
28.12.2015 8:43

T71o27m28á76š 70K25n86a16i65f38l 6513820967290

Na "slot" nepada ani zdaleka kazdy let...

0/0
29.12.2015 15:33

J70o46s45e72f 57R16i33c41h85t59e45r 9496865917223

Vzlétli nebo odletěli. Vyletět můžete leda tak z práce za to že v pracovní době píšete na idnes ptákoviny ;-)

+1/−1
28.12.2015 9:30

R90a94d28o13s67l40a39v 69K74l13a73u68d48a 5564648154472

A není to jedno? Důležité je, že všichni vědí o čem je řeč. Taky vím že na železnici nejsou zatáčky. Ale vím co tím pisatel myslí.

0/−1
28.12.2015 9:34

J24o94s29e58f 19R29i83c42h57t48e84r 9426265347753

Když malý dítě řekne "mám dvě roky", tak ho taky opravíte, i když mu každej rozumí.

+2/0
28.12.2015 10:05

R98a23d53m46i55l63a 92S61i39m16č75á96k54o42v63á 5925383935405

:-) to bych musela vyhodit sama sebe :-) ale jinak, děkuji za upozornění, zasloužím exemplární trest !

0/0
28.12.2015 18:46
Foto

J12a72k96u91b 42V85a98š29k34o 1828904832423

Tak to je snad v pořádku. Je mi milejší letět 2 hodiny bez zpoždění, než 2 hodiny se zpožděním pul hodiny. Už jen kvůli plánování návaznosti dalších spojů.

+17/−2
28.12.2015 7:53

R85a48d91o48s43l21a67v 90K59l11a66u28d13a 5534858874252

Asi tak... Taky jsem tenkrát zažil běh letištní halou (tedy tranzitem). Připadal jsem si jak McCallistři.

+6/0
28.12.2015 8:43

J83i91r14i 32D93o73b35r25ý 9608149693

Souhlas. V jednom z pripadu jsem mel s sebou 2 kufry. Jeden prestoupit stihnul druhy ne. ;-D(cca hodina zpozdeni diky nejakym technickym problemum)

0/0
28.12.2015 9:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.