Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kamionová doprava v Česku už nemá kam růst. Železnice zůstává pozadu

Vlakům se nedaří dohnat silniční přepravu zboží. Na jednu tunu na kolejích připadají čtyři tuny nákladu na silnici. Za prvních devět měsíců stoupl objem přepravy v kamionech téměř o 17 procent, na železnici o necelých šest procent. Česká kamionová doprava už narazila na své kapacitní limity.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M65a46r32e10k 25V26y64m61a57z41a20l 5478196432640

Nemyslím si, že pozadu zůstává železnice jako taková...pozadu zůstávají hlavně politici, kteří už před 20 lety mohli změnou zákona vytlačit tranzitní kamionovou dopravu na koleje, jako ve Švýcarsku....

+3/0
1.1.2016 16:14

R30a72d69e85k 15J37a94n72a46t39a 9215716634982

Změna zákona nestačí. Naší železniční síti chybí kapacita. Chybí svě koleje z východu na západ republiky. A chybí dvě koleje do Německa (dnes vede do Německa jediná pro nákladní dopravu použitelná trať a to je málo).

0/0
3.1.2016 23:41

D82a94n74i61e86l 41D30r19n51e71c 6521579836572

Jsou potřeba především terminály pro rychlou překládku intermodálních jednotek (kontejnery ISO, ACTS, ale i návěsy). Kamionová doprava vyhrává hlavně z důvodu vyšší rychlosti a flexibilitě. Právě v rychlosti má železniční doprava potenciálně navrch, vždyť lze vyrobit i nákladní vagony na 160 km/h. Flexibilitou příliš konkurovat nemůže, pokud se ale oba systémy propojí, dostaneme ekologickou, rychlou a flexibilní nákladní dopravu. Za povšimnutí jistě stojí systémy Cargobeamer, Modalohr, Megaswing, BOXmover a Flexiwagon (ten ale asi není běžně použitelný v ČR).

+3/0
1.1.2016 14:02

P43a69u92l 94J90a98r55o18s 2303828490

No a misto zeleznicnich trati,ktere pry nejsou nyni efektivni,udelaji cyklostezky.Vubec jsou na vedoucich mistech lidi,kteri nemysli do budoucnosti.Kdyz,cheji mit pracovni prilezitosti ve mestech a obcich,tak i male lokalni trate jsou pro investory dulezite.Na kole tam asi tezko firma potrebne veci pro vyrobu doveze.

+5/0
31.12.2015 18:14

J89i91ř10í 92E88r53b61e65n 1783614656587

Taky cyklostezky se pokud vím dělaly zatím jen tam, kde byla postavena nová železniční trať a původní stopa opuštěna, například na Moravě. Nevím o tom, že by se jediná trať rušila jen kvůli cyklostezce.

Na to tady jsou jiní kabrňáci, aby z běžné trati dokázali papírově vykouzlit neefektivní smětiště - ať už jde o Horní Slavkov nebo o Kozí dráhu, kde se velmi angažovali ústečtí ODSáci a jejich konfident v ČD, jistý Petr Hinterholzinger, t.č. ve výkonu trestu...

+1/0
31.12.2015 18:18

P60a76u23l 55J78a10r26o37s 2303788610

Ona tu trat vyplavila povoden myslim 2009.Pry by oprava stala vice,nez udelat cyklostezku.O tom sile pochybuji,ale odsouhlasili to jednim hlasem plus pro cyklostezku.

0/0
31.12.2015 19:00

R13o53m43a30n 72J18e89s61c22h35k70e 9938415377305

Na dvou zrušených tratích se postavily cyklostezky. Nezamyslice - Morkovice a Kyjov - Mutěnice. Předtím se to cíleně rušilo. Trať se neopravovala, náhradní doprava nenavazovala a pak se řeklo, že lidé nemají zájem. Na to se trati zrušily. Zrušily se stovky vleček. Špatná dopravní politika státu.

+1/0
1.1.2016 18:57

V96í19t86ě77z32s91l84a19v 25K81l44o29z54í90k 3911619694387

No a ja vim, treba ta streka do Noveho Jicina od Hodslavic.

+1/0
2.1.2016 15:54

P87a55v58e68l 80Ř52a74p27e49k 7392866659445

Kamionová doprava se tolik rozmohla pouze vinou morálně vadného systému masového automobilismu. Kamiony jsou totiž efektivní hlavně v tom, že náklady přepravy přenášejí na všechny okolo. Privatizace zisků a socializace ztrát. Obce by měly mít pravomoc zpoplatnit průjezdy kamionů, příp. jejich průjezd zcela zakázat. Pak by se terpve věci vrátily do normálu. Místo toho máme nesmylný mýtný systém, který zpoplatňuje ty komunikace, kde kamiony vadí nejméně.

+11/−2
31.12.2015 13:50

J84a35n 80F89r39o58l97í86k 6756930375614

Podle Vašich měřítek je morálním státem snad jen Severní Korea a IS. Všude jinde se prohánějí morálně závadné kamiony.;-D

+2/−6
31.12.2015 13:52

R84a52d63e98k 69J59a65n42a16t84a 9775606264652

A co Švýcarsko, které tranzitní kamionovou dopravu reguluje a hlavní železniční projekty za desítky mld. franků (Lotchberg a Gotthard base tunnel) staví především kvůli zlepšení podmínek pro železniční nákladní dopravu?

+6/0
31.12.2015 14:25

M21i60c82h61a97l 52P79a95v19l47á63t 9613423634829

To nic nemeni na uchylnosti te teze o vine "morálně vadného systému masového automobilismu". Zajimalo by mne, proc pan Rapek tolik nenavidi auta a psy. Racio bych v tom vsak patrne hledal marne..

0/−3
31.12.2015 17:07

J61i93ř28í 95E83r38b88e75n 1573884736547

Když se zamyslíte nad tím, díky čemu je lidstvo tam kde je, pak masový individuální automobilismus je skutečně do jisté míry zvrhlost. Lidstvo bylo úspěšné vždy jen tehdy, pokud lidé spolupracovali, kooperovali, podíleli se na společné práci. Individualisti (od egyptských vojevůdců po Edisona, Teslu nebo i Zuckerberga) uspěli jen tehdy, pokud jejich práce byla prospěšná celku - ale individualismus bez ohledu na potřeby ostatních (tj. "já chci jet autem a ti ostatní pitomci mě nezajímají") není tím, co postrkává lidstvo vpřed. Ale berte to jen jako filozoficko-sociologickou vsuvku.

+5/0
31.12.2015 18:23

P59a59u16l 73J64a33r28o97s 2243348770

Radek.Tady je totiz tolik blbcu ve vedeni statu mest,obci,kteri nemaji vubec sajn o tom do ceho je lepe investovat pro budoucnost a pracovni prilezitosti.Tady kde nyni bydlim,udelali z zeleznicni trate cyklostezku.Prace je tady malo a hledaji investory kteri by tady zacali neco a prineslo to pracovni prilezitosti prostor jiz tady maji.Jenze si asi mysli,ze to co budou potrebovat pro vyrobu,budou vozit na kolech,po cyklostezce.

+2/0
31.12.2015 18:24

J50i56ř65í 74K14o10c47u36r94e81k 6795214665818

Ani všeobecná železniční povinnost nedokáže vyrobit kapacitu trati mezi Kladnem a Pradubicemi. Aniž by opravila pravobřežku. Vozit sýry z Želetavy vlakem do Třebíče je taky nesmysl. Jó vozit věci ze Španělska do ČR vlakem, to by smysl dávalo. Jenže to by ve Španělsku nesměl být široký rozchod a ve Francii stávka. Ten rozchod se dá překopat, ale odboráři...

+1/−1
31.12.2015 13:05

P76a86v76e44l 13Ř92a87p52e92k 7302886459815

...leda nakopat :-P

0/0
31.12.2015 13:51

M39i42c44h48a58l 82P52a70v39l18á33t 9883383314939

Technicka stranka je v pohode, odborare nikdo neumravni ani u nas, natoz ve Francii. Ale nejvetsi zabou na prameni jsou samotne CD. Jejich pristup k nakladni doprave je ostudny i v kontextu celeho tohohle socialistickeho bordelu, ktery tu v Eurosajuzu, v CR obzvlast, bohuzel mame.

+1/−3
31.12.2015 17:09

J90i73ř47í 91E34r95b76e56n 1823934316457

CD neprovozují nákladní dopravu už řadu let.

+5/0
31.12.2015 18:01

M34a57r35t76i38n 31Č70a14p90e55k 6330951687944

Ve Španělsku je na normální rozchod připojená Barcelona a přes VRT i další města. A vytvořit VR jednotku pro nákladní dopravu není problém. Už se zkoušelo využití poštovního TGV pro nahrazení nákladních letadel mezi Paříží a Londýnem. A u přeprav kontejnerů není změna rozchodu problém, což dokazují přepravy z Číny s dvojí změnou rozchodu.

0/0
10.1.2016 11:03

P51e67t63r 87Č15e81r97v95e78n54ý 3386639487149

Náklaďáky je potřeba pořádně zdanit. Pak by jich tolik na silnicích nebylo. A že to zaplatí spotřebitel? Kecy. 40ti tunové kolosy devastují dálnice. Ty se pak musí opravovat. Vznikají tam kolony, zdržení a stát to stojí nemalé prostředky. Když se to sečte, to jsou obrovské náklady. Kdo to nakonec zaplatil? Každý daňový poplatník. Železnice je nevytížená. Rezervy tam jsou. Ale dopravce k přechodu na koleje nic nemotivuje. Tranzitní kamiony by po silnicích v takové míře jezdit nemuseli.

+4/−1
31.12.2015 12:55

J81i59ř50í 27K22o58c94u44r62e78k 6115284345398

Rezervy tam jsou. Určitě. Musí. Když to řekli, tak stopro jsou. Stačí udělat ETCS a bude to pravda.

Kontejnery k volbám nechodí. Takže vláček vezoucí 55 sedaček, z toho 30 obsazených, má přednost před 40 vagony nákladního vlaku. Protože v tom osobáčkou jedou voliči.

Pak by jich tolik na silnicích nebylo. ... a díky tomu by bylo méně zboží. A třeba Škodovka by z Vrchlabí předstala vozit převodovky do Bratislavy. Protože to vlastně není potřeba, obyčejný člověk si kupuje auto, takže vožení převodovek ho nezajímá.

0/−2
31.12.2015 13:09

R47o67m76a78n 95J82e37s23c68h76k22e 9328495557125

Nemáte pravdu. SŽDC pouští nákladní vlaky NEX před osobáky. Dle předpisu. A nám občas ujede přípoj v Brně Židenicích. NEX totiž platí více peněz.

0/0
1.1.2016 19:03

J96a22n 88F26r87o54l50í38k 6206470725604

Státní Cargo také nic nemotivuje poskytovat konkurenceschopné služby. Když chybí peníze natáhnou jen ruku ke státu. Kdyby SŽDC a Cargo řídil nějaký Jančura vypadalo by to jinak než když tam sedí zpřátelené osoby s ANO a ČSSD.

+1/−5
31.12.2015 13:51

J87i87ř61í 69K80o51c60u37r12e75k 6415804215908

Státní kargo jde pomalu a jistě ke dnu. Pomalu... Naštěstí je tu nemálo soukromníků, kteří vozí. Ale narážejí na odpor, neboť na ně si stát vzpomene jen prostřednictvím FÚ. :-/

0/−2
31.12.2015 13:53

J23a81n 38F93r71o12l92í46k 6506890835394

Neschopnost státní dráhy vidím na praktickém příkladu. Mezi Děčínem a Saskem jezdily kdysi kamiony po železnici. Na vypůjčených německých vagonech a za dotace EU. Až oboje skončilo padla i tato přeprava.

+2/0
31.12.2015 13:57

R79a88d18e56k 38J15a45n93a48t60a 9985956694712

Nevím, co myslíte "státní drahou", ale vozit celé kamiony na vagonech je obecně nesmysl, který má smysl leda někde pod alpským průsmykem.

Smysl železniční prpravy jsou celé kontejnery resp. ucelené vlaky mezi logistickými centry na dlouhou vzdálenost, tj. zde např. Hamburg-Uhříněves, ne Sasko-Lovosice (ne, Děčín to nebyl)o.

+2/0
31.12.2015 14:31

V21i53k35t65o40r 77N35á73r71o21ž44n48ý 3449792238

Tato RoLa vznikla a byla udržována při životě jenom proto , protože s kamiony na Cínovci byly neskutečné problémy...

0/0
31.12.2015 14:37

R47o97m76a39n 11J62e51s79c72h69k94e 9868715397245

Nikdo nechce vozit jednotlivé vagóny ani ČD CARGO. Je to totiž ztrátové.

Kdo za to může ? Naši politici - hodně věcí pokazili. Proč zrušili stovky vleček ? To jsou věci, které mělo ministerstvo dopravy řešit.

0/0
1.1.2016 19:11

M85a67r31t59i58n 66Č80a19p21e58k 6650171767734

Protože stát zaplatí stavbu a údržbu silnice panu podnikateli až před vrata, kdežto tu vlečku si musí platit ze svého. Dokud bude stát tolik dotovat silniční dopravu, ke změně nedojde. Dnes platí kamion ze spotřebí daně z paliv cca 6 korun za kilometr jízdy.

+1/0
10.1.2016 11:16

R18o92m35a31n 56J49e82s68c93h17k29e 9418795647695

ČD Cargo si tvrdě musí na sebe vydělat. Udělal se kompromis a zvýšily se mzdy pouze o 1 %. Pouze nechce vozit ztrátové jednotlivé vagóny. Ty nechce totiž vozit nikdo. Kdo za to může ?

0/0
1.1.2016 19:07

V52l15a94s59t85i53m22i87l 85F22i42a37l86a 1282731934

Idealni by bylo logisticke centrum, ktere zajisti nalozeni celeho kamionu na vlak a tento potom pres republiku do dalsiho kde sjede z vlaku a dorazi do skladu firmy.

Problemem tu bude rychlost prepravy.

+1/−2
31.12.2015 12:23

J84a77r71d78a 44H72o40f31m55a54n90n 4600125284

problém je v celém systému železnice a začíná u odborářů této firmy

+1/−9
31.12.2015 12:44

J77i11n20d65ř15i63c15h 30Š33k61o30p17e22k 4885281620645

a odboráři jsou problém proč ? Protože nechtějí dělat 12 h soboty, neděle za minimální mzdu ?

+4/−1
31.12.2015 12:46

J94a10r32d51a 69H10o30f96m22a83n48n 4140945914

ne ....protože jsou brzdou všech změn a pletou se tam kde nemají

+2/−6
31.12.2015 12:48

J20i68n17d21ř32i70c80h 63Š67k72o60p26e50k 4715321830215

a jakých změn ? Změn pracovních podnínek na úroveň pomalu nevolnictví třeba v hyper/super krámech ?

+4/0
31.12.2015 13:26

J68a89r59d89a 38H59o58f77m80a23n53n 4310245114

hyper/super krám = železnice ?? 8-o

0/0
31.12.2015 13:48

J34i41ř50í 60E98r10b66e57n 1803114376377

V hyper/superkrámech nemají odbory a dělá se tam od nevidím do nevidím za minimální mzdu. Vy nevidíte tu obrovskou fluktuaci a zároveň laxnost tamních nijak nemotivovaných pracovníků?

+2/0
31.12.2015 18:03

R70o35m28a38n 97J22e11s24c57h54k15e 9638595207395

Mnoho let chodím do jednohou Kauflandu. A fluktuaci tam nevidím. Vidím stejné tváře.

Asi to nebude tak hrozné jak píšete. Dcera tam byla na brigádě a v pohodě. Dokonce zvyšovali mzdy.

0/0
1.1.2016 19:18

J40a19n 27F59r49o65l48í29k 6746890715314

Začíná to u managorů. Ti odboráři jsou jako brzda až na posledním vagonu.;-D

+1/0
31.12.2015 13:54

R27o62m86a88n 31J62e66s33c40h48k81e 9108515167655

Problém je v ministerstvu dopravy, které nekoná nebo koná špatně. Změny odhlasovali poslanci. Kdo rozbil ČD ? Za to můžou odboráři ?

0/0
1.1.2016 19:15

P56e28t76r 90Č50e69r69v56e40n31ý 3606719877519

Všechno jde, když se chce. Tranzitní kamiony bych automaticky překládal na železnicici.

+2/0
31.12.2015 12:59

R60a38d65e76k 94J47a36n68a33t52a 9955356794892

Nechápete, že hlavní problém je v nedostatečné kapacitě našich tratí. Této republice zoufale chybí dvě koleje z východu na západ ČR a dvě koleje do Německa.

Přístup ministerstva, popsaný v článku (cit. "neexistuje racionální důvod pro rozšíření") je otřesný.

+5/0
31.12.2015 14:27

J57o19s74e52f 82J19ů29z51a 1828488123607

Z deseti tras do Německa se využívají asi 4 nebo 5. Kdyby opravdu zoufale chyběly koleje do Německa, oživila by se nákladní doprava třeba přes Vojtanov.

+1/−1
31.12.2015 16:11

V69i32k65t37o59r 73N25á72r11o81ž15n14ý 3149792968

Tak zrovna na tuto stranu není třeba nic otevírat. Potřebujete trasu na Bavorsko...

+2/0
31.12.2015 17:23

R33a75d80e64k 70J78a21n47a65t77a 9775616684982

Myslíte tu neeletrifikovanou, málo únosnou, jednokolejku?

My potřebujeme únostnost, kapacitu a efektivitu - tj. trať co vydrží nejvyšší nápravový tlak, je dvojkolejná a elektrifikovaná.

+3/0
1.1.2016 1:41

J76i88ř63í 25K34o25c70u40r72e78k 6805624775178

Proč proboha strkat kontejner s návěsem i tahačem na vagon, když stačí na vagon přeložit jen ten kontejner? Naložení tahače na vagon trvá 5 minut. Nejsou to vejce a není možné jich naložit 40 na 40 vagonů za pět minut. Zabare to asi dvě až čtyři hodiny, podle toho, kolik jich nakládáte. Samotný kontejner se dá přeložit za minutu.

A jedno logistické centrum pro ČR nestačí. Kupodivu, je jich potřeba víc a pak to z něj rozvozit po okolí. Jenže to logistické centrum stojí nemalé peníze a musí si na sebe samo vydělat. Plus je třeba, aby mělo napojení na silniční síť lepší než místní komunikací přes náves okolo kostela, jak je tomu v Brně.

+1/−1
31.12.2015 13:15

V52l14a69s72t84i85m52i70l 28F77i32a48l32a 1652861594

Však jo já se nehádám, jestli tak nebo tak, hlavně nějak.

Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody

0/0
31.12.2015 15:24

P96a14v25e95l 22Š28e88v79č88í18k 6660595969980

Je to jednoduché, pokud bude ten socialistický moloch dražší než kamionová doprava, tak kalkulačka rozhodne kde dopravu objednat. Ekologie neekologie. A k tomu ještě nutné připočítat větší pružnost kamionu.

Nedávno jsem řešil dopravu kontejneru ze Slovenska a náklaďákem až k baráku bylo o polovinu levnější než u ČD Cargo.

+3/−3
31.12.2015 11:12

V12á91c71l67a43v 94P15o91u75s26t38k58a 3210411752

Pořád to říkám. Drahé, neefektivní a pomalé. Zbytek jsou jen kdyby, naprosto zbytečná kdyby.

+1/−2
31.12.2015 11:34

J12i58n82d80ř74i73c65h 65Š65k88o63p33e80k 4635281360555

hm jenže železnice je dražší, protože vlaky platí všechny náklady za použití kolejí.

Kamiony platí jen na zpoplatněných úsecích, jsou tak uměle levnější než vlaky

+6/−1
31.12.2015 12:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.