Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kultovní reklamy: Nejlepší spot všech dob měl namále. Prosadil si ho Jobs

Žádná reklama se neproslavila tak, jako spot oznamující nástup počítače Macintosh z roku 1984. Snímek natočený režisérem filmu Blade Runner Riddley Scottem se manažerům Applu zpočátku nelíbil, nakonec se však o jeho komerčním nasazení nechali přesvědčit. Udělali dobře. Stal se z něj reklamní zázrak, ke kterému stačilo jediné vysílání - během utkání Super Bowlu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J10i82ř93í 75N26e75u41m13e77i62s98t63e28r 2102535183891

Ty řady pochodujicich jsou jednoznacne odkaz na Languv Metropolis.

+6/0
7.1.2016 8:10
Foto

K76a76r91e95l 26H83r68u20š56k41a 2221501978747

Já v tom zase vidím odkaz na The Wall...

0/0
7.1.2016 11:09

M49a62r75e71k 87Z26a80h10r67a72d59i59l 6394769555951

Což byl částečně odkaz na Metropolis...

+1/0
7.1.2016 11:41

J40i93ř15í 19N84e71u42m15e82i98s35t65e69r 2432295623781

The Wall, Brazil, Blade Runner - všichni se na Metropolis alespoň podívali, než se do toho pustili. Ale ten pochod tunelama je tam skoro identický. Tzv drone - trubci.

+3/0
7.1.2016 15:32

M87a58r10t51i38n 64J91i19r75o19u29s46e66k 7546905635608

Reklama je kultovní, nicméně realita statistiky je neúprosná. Takto vypadá zastoupení MAC ve vzorku 223 milionů zařízení, které dostávají pravidelné aktualizace Avast. Zároveň tristních 6% pro Windows 10. XP mají stále ještě 13%. :-)

-

http://www.imagebam.com/image/afb1d8456931603

+1/−1
7.1.2016 0:25

P11e28t45r 88J89a76n30d70a 9873887894251

Ano, neúprosná, ale rovněž tak hloupá a nicneříkající. Nezlobte se na mě, ale posuzovat rozšíření platformy nebo OS dle distribuce Avastu ...

Jenom tak od boku, nebylo by mnohem více vypovídající podívat se na statistiku přístupů na nějaký web, server apod.?

+5/0
7.1.2016 2:26

P40a33v52e96l 80K50u28r55f53ü12r38s22t 3108183625239

tak podle přístupů na web microsoft.com budeme mít statistiku, že je windows na téměř 100% zařízení ;-) nejlepší čísla jsou z prodeje, dají se jistě zjistit počty prodaného HW i počet zakoupených licencí..

0/0
7.1.2016 11:46

O67n26d54ř44e11j 19M42i11c26h89l96o80v79s80k49ý 4753118935444

Aha, takže rip-off devatenácetvosumdesátštyry je nej spor všech dob. Takhle se to má. Kreativita je pomalu vulgarismus.

+2/−1
6.1.2016 23:50

O84n75d49ř84e13j 72M18i16c97h88l33o87v80s24k16ý 4123718445554

* spot.

0/0
6.1.2016 23:50

D24a31n89i51e79l 90M52i46l74l71e61r 8624200160720

Super Bowl mě nezajímá, reklamy mě nezajímají, Apple mě nezajímá a tuhle reklamu jsem viděl teď poprvé v sekci ekonomika. A ekonomii jsem na střední vždycky nesnášel. Trochu moc paradoxů na jeden článek. Asi to bude tím Orwellem, ten mě sem přitáhl.

Mimochodem iDnes nesnáším taky, připomíná Velkého Bratra. :-P

0/−4
6.1.2016 23:26

D76a46n28i40e50l71a 91H12i43l21d92e11b26r66a72n77d76t41o55v79á 4230940341684

Trochu masochismus, utrácet svůj cenný čas zrovna tady - a ještě další psaním komentáře... by možná i jeden řekl? :-D

+8/0
7.1.2016 9:21

I93v59a35n43a 44V46e35s22e81l17á 2461683829405

jo nechapu co tu dela kdyz je otravenej z celyho sveta

0/−1
7.1.2016 11:31

P92a83v31e29l 56K39u85r88f36ü78r12s93t 3838313635369

jste to dostal nebo co..?;-)

+2/0
7.1.2016 11:47

P59e81t22r 59S46k89o45k58a67n 3969849793289

Paradoxne dnesni uzivatele jsou casto uz v tom Orwelovskem 1984. Tehdy to byla svym zpusobem revoluce v uvazovani o osobnich pocitacich (nebo pozdeji chytrych telefonech). Dnes uz je to casto opravdu jen vysledek marketingu a s myslenkou to nema nic spolecneho - krome toho ze mit 1 usb port zaroven jako nabijecku je super cool featura.

+5/0
6.1.2016 23:20
Foto

K18a29r13e94l 45H47r71u57š93k48a 2931811148337

"Paradoxne dnesni uzivatele jsou casto uz v tom Orwelovskem 1984."

Souhlas. Vynucené upgrady OS, OS, který odesílá neznámá data, sledování uživatelů za pomoci cookies...

+1/0
7.1.2016 11:11

P56a40v49e61l 14M57a55l57e64č56e33k 1934125477725

Mate tam dvakrat za treti :-)

0/0
6.1.2016 22:17

P61a58v53e16l 69M28a59l97e98č48e83k 1914775647435

To patri jinam. Prosim cele vymazat.

0/0
6.1.2016 22:18

J27a77n 41U66l88r27i27c45h 9809326729594

Chápu, kam to patří. :-) To víte, takové věci se stávají. A když na to přijdete, už to nejde opravit. :-)

0/0
6.1.2016 22:19

M63a56r70t51i44n 33K84o42p88e49c75k43ý 3158967429504

To je ale legrační, ta diskuze níže. Asi jako kdyby vyšel článek o tom, že Kmotr je jedním z nejlepších filmů všech dob a někdo napsal, že se mu to nelíbí. OK, proti vkusu žádný dišputát, říkalo se. Že to není reklama na výrobek? Ani neměla být. Měla to být reklama na to, že přichází revoluce v této oblasti. A ona opravdu přišla. A navíc - o žádné reklamě se v těch letech nepsalo víc, takže miliony čtenářů se o Macintosh dozvěděli následně z novin. Nastartovalo to novou éru. A bylo to inspirací i pro ostatní reklamní tvůrce, kteří pochopili, že reklama někdy o výrobku vůbec být nemusí. Příklad - viděl jsem skvělou reklamu s bubnující gorilou na čokoládu Cadbury. Není to vůbec o té čokoládě. Ale vidělo jí na TV a na netu snad sto milionů lidí. A ti pak ostatním říkají "viděl jsem skvělou reklamu na Cadbury, i když to o té čokoládě vůbec není" - mluví tedy mimoděk i o výrobku, který získal úžasnou popularitu. Je to mimochodem další "kultovní reklama" do tohoto seriálu. https://www.youtube.com/watch?v=Wy52yueBX_s

+4/0
6.1.2016 22:04

J23a30n 65U77l92r31i38c55h 9629456589544

1. V reklamě je jakžtakž vyjádřeno poselství, že s nějakým Macintoshem začíná nová éra, revoluce. To je značně vágní a také fádní. tahle myšlenka je v některém spotu snad v každém reklamním bloku.

2. Macintosh znamenal novou éru, ale z ničeho neplyne, že to bylo v důsledku toho spotu. Vždyť na ty počítače musela běžet masivní reklamní kampaň a ten spot byl jen jedním z mnoha jejích prvků.

3. Reklamy, které propagují jen značku a nikoli výrobek je a vždy bylo hodně. Typické je to třeba v potravinářství, jak píšete. Ale u typově nového výrobku je nutné komunikovat i jeho vlastnosti, ne jen emblém výrobce.

0/−2
6.1.2016 22:18

M43a23r72t82i96n 67K94o50p37e95c48k68ý 3918327539774

ad 1) Pokud máte na mysli, že je reklamním revolučním poselstvím "s touto pastou budou mé zuby konečně bělejší", tak máte pravdu. Nicméně tato reklama byla o revoluci celého segmentu a byla vizionářsky pravdivá jako celý Jobs. Takové "revoluce" se dějí jen jednou za mnoho let.

ad 2) Máte pravdu. Tato reklama byla jenom startér, roznětka atomovky, proto šla jen jednou. Následovala běžná kampaň o vlastnostech výrobku, s tím tvůrci samozřejmě počítali. Ale bez této roznětky by zaujala mnohem méně lidí.

ad 3) Mluvíte o "image reklamách". Kdybyste toho o reklamě věděl více, tak po nich opravdu následují reklamy produktové, racionálnější, faktické. Nelze obojí najednou. V první fázi řeknete "přichází něco obrovského", ve druhé fázi řeknete CO přichází. Ta první obrovsky motivuje k zájmu, ta druhá dokáže, že zájem je oprávněný, protože výrobek má super vlastnosti.

+1/0
6.1.2016 22:38

J11a96n 61U91l83r75i32c59h 9669946669424

ad1) Macintosh byl samozřejmě revoluční produkt a reklama byla v tom směru pravdivá. Ale ten spot byl špatný a neúspěšný. Na úspěchu Macintoshe nemá žádný podíl.

ad 2 a 3) Startovací spot v kampani být může ( i když já osobně jsem k jeho účinkům velmi skeptický ) a tento byl tak zajisté i míněn. Ale nepovedl se a zákazníky nezaujal. Média referovala o hezkém orwellovském motivu, ale ne o počítačích. Nevěřím ani vteřinu, že to mělo vliv na spotřebitele.

0/0
6.1.2016 23:02

M28a25r87t98i73n 40K97o75p76e91c46k46ý 3118907239264

Inu dobrá, tvrdohlavče, snad se shodneme aspoň na tom, že vy ani já nejsme Steve Jobs. :-) Ale zatímco já ho alespoň dobře chápu, vy sedíte na druhé straně stolu s těmi všemi členy představenstva firmy, kteří byli touto reklamou zhrozeni a nechtěli ji pustit. A snad se shodneme i na tom, že tu značku udělal Steve a nikoliv ti členové představenstva. :-)

+1/0
6.1.2016 23:09

M80a95r84t69i76n 60K53o65p82e66c69k67ý 3898227269124

A ještě dodatek - o kolika reklamách se takhle diskutuje ještě více než 30 let po jejich vzniku? A neuvědomujete si, že i tyto vášnivé diskuze o kvalitě nějaké reklamy na nějakou značku dělají té značce po mnoha letech reklamu jen tím, že o té značce diskutujeme? :-)

+3/0
6.1.2016 23:13

J10a61n 32U21l18r49i93c61h 9339776109194

Hmmmm... Na tom něco je.

0/0
6.1.2016 23:46

P60a24v89e92l 61D16r78o69t19á95r 7643674719324

Diskutuje??

Nevýznamný server IDNES.cz vytahuje staré reklamy, aby před ně mohl dát reklamy, do nich mohl dát reklamy a za ně mohl dát reklamy.

Tomu neříkám DISKUZE.

0/0
7.1.2016 9:05

L25u17k69á39š 84H63l74a43v45i49č68k12a 1171409124

Pane Ulrichu..já myslím, že jste mimo!

0/0
6.1.2016 22:50

J32a45n 98S59i44m14o68n 4766765169

Osobně si myslím, že ze Steva žijí ještě dnes. Reklama má nádech Another brick in the wall od Pink floyd. Mě se líbí.

+5/0
6.1.2016 21:43

P83a43v56e92l 13D95o64m48i84n34i85k 8908925913468

Reklama skvělá. Perfektní. A ad výtka diskutéra Králíčka k "sportovnímu kladivu". Vůbec jste to nepochopil - jedná se o jeden ze symbolů bolševického (srp a kladivo),resp. totalitního režimu, takže přesné v detailu.

+21/−3
6.1.2016 20:10

M43a27r77t49i33n 58K97r47á66l86í59č65e18k 4373273565405

Eeeeee? Symbol komunismu (delnicke tridy) je uplne neco jineho. Sportovni kladivo, kterym se hazi vypada uuuplne jinak: https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Hod_kladivem :-P

+2/−4
6.1.2016 20:27

J92a33n 11P30a28v50e41l 8523142638316

Jenže ono nejde o nějaké sportovní kladivo. Na něj každý kašle. Jde o nějaký symbol, který pozná průměrných americký chlápek či žena z tehdejších let. Jde o reklamu, o symboly. Ne o nějakou technickou věrnost.

+4/−4
6.1.2016 20:56

P16e25t40r 51H17u22b10á86č89e36k 8535560844946

Jenže ... Jde o autora článku, který neviděl sportovní kladivo. Četl jste vůbec ten článek?

+3/0
6.1.2016 22:32

K88a15r53e40l 55A21d66a77m55e97c 1692891251247

Myslím, že pan Králíček nekritizuje samotnou reklamu, ale chybu autora článku, který popisoval tu herečku jako "hrdinku se sportovním kladivem". Jinak s Vámi souhlasím :)

+2/0
6.1.2016 21:46

M76a45r96t28i94n 75K40r50á55l17í58č94e36k 4403653145495

Ano, presne tak. Reagoval jsem na souslovi "hrdinku se sportovním kladivem". Nebo mi nekdo vysvetli, co je na tom perliku sportovniho?

+3/0
6.1.2016 21:59

J75i25ř34í 38J44u87ř22i57c52a 2638383691

To, že ta herečka byla sportovní kladivářka, tuším.

0/−1
6.1.2016 22:28

P42e81t26r 96H84u20b53á39č34e61k 8185640484596

;-D;-D;-D

+2/0
6.1.2016 22:40

P45e80t60r 83H36u21b51á58č92e74k 8905850414566

Tak že cokoliv vezme kladivářka do ruky, stává se sportovním kladivem. Chápu to dobře?

+3/0
6.1.2016 22:42

J83i69ř52í 21J12u80ř22i35c42a 2978503301

Pokud má sexy cervene sportovni trenky tak samozrejme ano. :-P

+4/0
6.1.2016 23:47

P22e74t25r 24H16u69b89á83č52e41k 8965670374276

;-D R^

0/0
7.1.2016 3:50

P28e83t87r 51H15u98b77á95č54e63k 8185960614676

On to pochopil, ale umí i číst, (Ještě že tě máme.)

+1/0
6.1.2016 22:27

J46i19r48i 61K42u16c97e75r42a 5787670306952

to se mi nelíbí :-/

+8/−3
6.1.2016 19:44

J57o14s52e72f 83Z83d84r61á38h46a90l 2910510511268

Nejsem odbornikem na marketing nicmene tato reklama na me pusobi spise odpudive. Sice je v tom kus vizionarstvi a dvojsmyslu ale I tak nic moc. Snad jen to ze to Apple nastartovalo mezi obycejne lidi.

Co takhle vanocni kamion coca coly? Ten uz jede po dekady a ty prachy co jim to vydelava po celem svete musi byt neskutecne...

+3/−2
6.1.2016 19:43

M29a60r15t19i17n 32K46o43p91e44c34k31ý 3288517509194

Já odborník na marketing jsem, takže vím, že ze dne na den o tehdy celkem neznámé značce začaly mluvit miliony lidí. To se podaří zcela výjimečně, je to vrchol toho, co může reklama dosáhnout. Pokud jde o "kamion Coca Coly", ano, to je také kultovní reklama. V USA. Ale u nás (a nejen u nás, týká se to značné části Evropy) ji museli stáhnout, protože působila výrazně negativně, téměř pobuřovala - jako že santa nám krade ježíška. :-)

0/−4
6.1.2016 22:10

J82a84k13u30b 91K12o89s 3346222760154

Nevím jaký jste odborník, ale kamion Coca Coly jsem viděl v televizi před pár dny.

+5/0
6.1.2016 22:38

J17o71s57e69f 90Z63d81r56á81h72a57l 2220720201708

Tak ted sis nabehl-jaky odbornik kdyz nevis ze ta reklama normalne jede a kazdy rok jela jak u nas tak ve zbytku evropy!?! Ta fama o ukradeni jeziska vznikla na trapnem facebooku a nijak neovlivnila pocet vysilani teto reklamy. Kamion v realu jezdil krizem krazem po vetsine evropskych zemi (vcetne cr). Toz tak ty experte. Tebe musi mit sef rad kdyz se vydavas za odbornika a vis o tom mene nez laik...

0/0
7.1.2016 6:09

J59a37k59u62b 65Š19a87f37a17n17d47a 7315337261691

Když vystrčím na kameru holou pr..l a NOVA to pustí do vysílání večer před sportem tak o tom druhý den bude mluvit taky půlka ČR. Na to nepotřebuji být nějaký genius.

0/0
7.1.2016 12:32

J80a95n 40U26l38r70i44c74h 9429666459934

1. Myšlenka zajímavá, ale celkový divácký dojem spíše nepříjemný, což je u reklamy jasná chyba.

2. Spot snad dopře propaguje značku, ale není v něm vůbec nic o tom, co je to Macintosh. Přitom to měla být reklama na nový výrobek, který veřejnost neznala. V to směru je spot nefunkční a absurdní.

3. Celkově tedy nic moc.

3. Ridley Scott je můj nejoblíbenější režisér. Ale Blade Runner nestojí za nic. Nejlepší jeho filmy jsou jednoznačně Black hawk down a Gladiator.

+7/−17
6.1.2016 19:37

J68i45n35d71ř39i19c31h 52Č62í74ž59e20k 9940292446509

Hodnotíš 32 let starou reklamu. Macintosh byl první v domácnosti použitelný počítat. Žádná konkurence. Když v čase, kdy na televizi čučelo půl Ameriky něco, nač nebyli zvyklí, účinek to mělo obrovský. A 44 cen také o něčem hovoří. Celkově tedy Něco Moc.

+9/0
6.1.2016 19:50

J62a52n 42U57l40r21i91c60h 9819566809984

Ale v té reklamě přece není ani slovo o tom, že Macintosh je domácí počítač. Nač pak taková reklama? Co se zní divák dozvěděl? Nic. Jak na něj zapůsobila? Depresivně.

+3/−2
6.1.2016 19:55
Foto

R24a62d26o94m29í25r 29Š91r80á44m18e21k 4128720176164

Domnívám se že to v roce 2016 nemůžete objektivně posoudit. Nicméně tuto reklamu prověřila historie, která váš názor spolehlivě vyvrací. Nic si z toho dělejte. Mne také reklamy příliš nebaví.. :-)

+9/0
6.1.2016 20:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.