Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Místo strojvůdce autopilot. SŽDC přidala zařízení pro plynulou jízdu

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončila další část pokrytí české železnice zařízením pro automatické vedení vlaků. Pokrývá už přes tisíc kilometrů. Strojvedoucí tak na některých tratích v Česku mohou nově řízení vlaků přenechat víceméně kompletně automatu. Využívat ho může zatím ale jen část lokomotiv a jednotek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J55i49ř26í 22K32o51c71u87r62e26k 6885514695348

Je to nové, bude to k ničemu. Posměváčků se najde tolik, že ... jaktože to sami dávno nevymysleli líp a nedali zdarma ke stažení?

Každý je odborník, přece ví, že když je to nové ... a když o tom čte prvně, tak to přece musí být nové. Rozhodně to nebude tak, že by to mohlo už být dávno vyzkoušené, to by se o tom už dávno přece psalo. Jenže odborníci se přece nebudou zabývat ověřováním doměnek, to je pod úroveň odborníka.

Článek z roku 2008:

http://technet.idnes.cz/city-elefant-pantograf-ktery-je-lepsi-nez-pendolino-fhw-/tec_technika.aspx?c=A080406_170731_tec_technika_rja

+1/0
6.1.2016 17:24

M73i35r20o33s43l36a43v 63Z38i53k59m69u53n47d 6148282827618

Co je na tom nového ? Zkušební provoz se dělal na elektrických jednotkách 470.001-004 a lok 136.034 cca před 20 lety na trati Praha - Kolín ... ... především je nutná montáž balíz, které slouží k informování vlakového počítače o poloze vlaku ... a řídící obvody musí být přizpůsobeny k tomu, aby mohly s AVV komunikovat ...

V zásadě je to vymakané a pokud TO strojvedoucí omylem nevypne, jako na té Masaryčce, tak je to bezvadné ...

0/0
7.1.2016 9:07

M82i60r83e54k 82K93r96o40u28p78a 8116439287762

Jen opravim, jinak souhlas: v tomto pripade nejde o balizy ale MIBy

0/0
7.1.2016 20:11

P73e90t67r 27N46o80v72o94t90n21y 1721610621

Tak už to víme skoro všechno :-) Teď jen tedy kolik při té zakázce za 200 M bylo nainstalováno těch MIBů.

0/0
6.1.2016 11:58

P97e34t83r 43N43o37v19o85t72n88y 1801360381

Tak jsem našel tohle - http://www.opd.cz/Modules/OpdProject/Pages/Project.aspx?id=312 jeden MIB cca 70 000,-

0/0
6.1.2016 16:40

J46a95n 24S83ů36r19a 4405923793552

poslední >použít pro ECTS

Spolupráce s ETCSúspěšně odzkoušena na 362.166 a 471/971.042. Ve spojení s ETCS je to ideálnídvojice.

Pod záštitou EU běžípodobný projekt, takže časem to bude i interoperabilní.

Jinak systém jevyužíván už od roku 1991 a celkově má „najeto“ něco mezi 40 a 80 milionykilometrů, takže se dá říci, že dětské i pubertální nemoci už překonal :-)

0/0
6.1.2016 11:48

J45a11n 45S79ů67r87a 4685723803312

3.část >Šikovnýstrojvedoucí to umí bez zpoždění.

Šikovnýstrojvedoucí si omezí tažnou sílu, aby mašina neklouzala. Jinak samozřejmě prokaždé zařízení existují limity jeho použitelnosti. Když bude dálnice samý led,bude sněžit a mlha, tak taky nedojedete z Prahy do Brna za 2 hodiny

>Jsemzvědav,jak automat bude fungovat při bouřkách.

Normálně.Systém je pod několikerým elmg stíněním (Faradayova klec), bouřky mu nevadí.

>vychýlenívagonu do vedlejší koleje

Od toho tamje ten strojvedoucí, který má řešit mimořádnosti, ale nemá se zabývat rutinníregulační činností (kterou křemík zvládá o několik řádů lépe).

> kolik tenklandr mezi koleje může stát

Samotnýklandr stojí pár tisíc, něco stojí jeho náplň (asi taky tak), něco jeho montáž,něco výluka pro montáž, něco vymyšlení, jaký kód do něj "nasypat"(protože to kódování musí splňovat určitá kritéria) a něco stojí i vypapírování.Suma sumárum jsou to desetitisíce

>jestli tok něčemu je.

Je. Šetří tofírům práci, šetří to technická zařízení na mašině a vozech a šetří to energii/ naftu. Změřené úspory na jednom vlaku až okolo 30%.

+2/0
6.1.2016 11:46

J41a97n 16J44e45m67e16l19k89a 1105120

30% no.. Zajímalo by mě jaké algoritmy na to používají, s čím počítají. Ale v Dubai na zcela automatické příměstské dráze, která je asi top, je vidět, že to udělalo kus cesty, ale stále je vidět občas nějaká drobná moucha. Zejména třeba u klesání a spol.

0/0
6.1.2016 12:10

J86a89n 17S44ů76r79a 4175833633302

2. část

>průmyslový PC

PC se nepoužívá, jsou to průmyslové systémy na jiné architektuře a bez operačního systému (který jen zdržuje a navíc obsahuje chyby, které sice můžete najít, ale ne už odstranit).

>Podobné odpovídače i s bateriemi stojí řádově stovky korun.

S RFID systémem se uvažovalo, ale není dostatečně zajištěna jeho spolehlivost pro uvažované rychlosti a prostředí např. pod vrstvou sněhu a ledu (útlum vf signálu, dostatečná ostrost křivky síly signálu)

>Ve vlaku pak je potřeba počítač s dětsky jednoduchým prográmkem, který si pomatuje kdy přejel předchozí bod a zná mapu kolejí. A dle nějakého algoritmu dopočítá rychlost.

No a ten "dětsky jednoduchý algoritmus" zas tak jednoduchý není. A nestačí tu rychlost jen spočítat, neméně důležité je i "donutit" mašinu, aby tou rychlostí taky jela. Pokud si myslíte, že když jedete 160 a mašině řeknete "teď jeď 100" a ona vám to za sekundu vyplní, tak jste na poměrně zásadním omylu.

+3/0
6.1.2016 11:44

J77a47n 41S96ů56r50a 4965143253982

Spoluautor systému AVV, který zde nemá profil a nemůže tak přispívat do diskuze, mě požádal o zveřejnění odpovědí na některé dotazy diskutujících, rád tak činím:

soupravysoukromých dopravců: soukromídopravci (zatím) zájem neprojevili.

>kdyžnějaký vtipálek rozmístí pár falešných bodů,

Nestane senic, systém ví, kde má jaký bod očekávat a kódování je zabezpečené. Když vpůlce dálničního tunelu u Plzně nějaký vtipálek namontuje ceduli"Bratislava doleva", tak taky nezabočíte.

>Traťováčást včetně propojení a řídících systémů vyjde na daleko víc než pár milionů.

Traťová částse nikam nepropojuje, mobilní část vychází z toho, že většina zařízení už namašině stejně je. To "navíc" je opravdu za několik málo set tisíckorun.

>Stačítrať pokrýt přitroublímy odpovídači, kteří vědí kde se nachází.

Odpovídačneví, kde se nachází. On jenom dává nějaký kód. Ale vymyslet to kódování tak,aby splňovalo požadavky na určitou spolehlivost a bezpečnost není zas až takovásranda.Polohu kpřijatému kódu doplní mobilní část na základě mapy tratě.

>software,který je schopný napsat talentovanější žák ZŠ v mobilním telefonu.

Soft sám osobě složitý není, ale je to mnoho různých jednoduchých věcí, které se musejíudělat tak, aby dohromady dělaly to, co dělat mají, a dělaly to správně. Třebaměření rychlosti se zdá být zdánlivě jednoduché, ale když se přidají požadavkyna její derivaci (a kdo jste někdy derivoval číslicový signál, tak víte, o čemmluvím :-), která zároveň ale nesmí být zpracována až za dlouhý čas (což jetřeba už 1 sekunda), tak si myslím, že ten talentovanější žák ZŠ by se museljmenovat třeba Einstein. Řízení vzduchové brzdy je něco podobného. Představtesi, že sedíte v autě, jedete 130, šlápnete na brzdu a 10 sekund se nic neděje,poté začne brzda pozvolna nabíhat.

+2/0
6.1.2016 11:43

J15a96n 47J88e79m48e67l13k31a 1125780

A můžu se zeptat. Počítá s vtipálky, idioty, teroristy, když by někdo značky před zatáčkou ukradl, zneškodnil, zastínil. Srovnává to systém s mapou a stavem km? Když ty značky jsou pasivní..

0/0
6.1.2016 12:03

J53i58ř21í 38K44o90c18u61r88e27k 6115714795388

vtipálek, idot i terorista můžou udělat jednu věc: Před vlak namontovat výkolejku a poslat ho z trati pryč. Je to jednodušší a nemusíte mít nic než kus železa. Vtipálek, idiot i terorista můžou pověsit z mostu cihlu na špagátě. Stejně tak můžou před vlak postavit auto, osobní i nákladní.

+3/0
6.1.2016 17:06

M95i13r70o58s68l92a95v 85Z87i84k20m96u86n98d 6678252597978

Právě jste se dopustil trestného činu návodu ke spáchání trestného činu obecného ohrožení ...

0/0
7.1.2016 9:16

J66a48n 33J88e30m67e22l59k88a 1515360

Tak to snad napadne každého..

0/0
7.1.2016 16:06

M80i14r34o66s60l82a45v 96Z54i62k19m82u66n70d 6368282477138

Ukrást ji může, pokud na to bude mít odpovídající nástroje, zastínit nemůže, to jsou magnety. Když ten bod bude chybět, tak prostřednictvím dalšího bodu si to počítač dopočítá nebo bude požadovat potvrzení od strojvedoucího ...

Zařízení je v zásadě blbuvzdorné ...

0/0
7.1.2016 9:15

J18i92ř72í 67P12r15a41ž14á17k 9810132461182

Nebude nutné před zavedením do "ostrého" provozu 100% eliminovat zloděje kovů (drážních kabelů)?

+1/0
6.1.2016 10:28

P14e53t59r 16N80o85v39o36t26n32y 1281150451

Na traťové části moc kovů není.

0/0
6.1.2016 11:01

J57i65ř66í 27K93o49c73u56r79e58k 6625234115288

No a kabely od vzejdového návěstidla (světelného) nebo dráty z drátovodu od návěstidla (mechanického) ukrást nemůžou?

0/0
6.1.2016 17:10

J55o75s62e93f 18H53o15n38e17š 7631552420173

Jsem zvědav,jak automat bude fungovat při bouřkách.Pokud vypadne,tak je zaděláno na obrovský kolaps,protože tolik strojvůdců nebude k dispozici.Nebo když dojde k vychýlení vagonu do vedlejší koleje,které dispečeři nezazamenají a pustí tam soupravu.Stalo se to v Horaždovicích

0/−4
6.1.2016 8:58

P75e91t69r 54N62o65v57o74t47n88y 1871620711

To jste asi spatne pochopil, strojvedoucí tam porad sedí a ještě dlouho sedět bude.

+9/0
6.1.2016 9:34

J61o33s93e95f 92H78o66n14e79š 7501692340953

Určitě to nedělají kvůli tomu,že strojvůdci zůstanou na svém místě.To by byly vyhozený peníze

0/−2
6.1.2016 11:04

P90e51t36r 58N63o48v16o65t79n86y 1871180591

Někdy možná v hodně vzdálené budoucnosti a po dalších vylepšeních. V článku máte, že to zlepšuje ekonomiku provozu u teď i se strojvedoucím na stanovišti.

+3/0
6.1.2016 11:12

V45l69a59d18i85m73í40r 45F91i80b43i20g69e75r 5744131951514

Stačí když trochu nasněží nebo zafouká a kolaps je skoro jistý. Strojvůdce tam být musí a byl tam i na Masarykově nádraží jak vjel vlak až do vestibulu před pár měsíci akorát to automatické vedení vlaku nebylo zapnuto.

0/−1
6.1.2016 9:37

J10a30k65u73b 15Ř47í87h34a 4495559152801

Tak dávat do souvislosti sníh, nebo vítr se situací na Masarykově nádraží v létě......

Zaprvé. Systém, který pracuje venku bez zastřešení, kde není vyřešena 100% funkčnost i při nepříznivém počasí je tak nějak nanic. To si snad SŽDC pohlídá. To by bylo diletantství, které by 1 člověk asi mohl dopustit. Ale v celém systému se šťourá tolik lidí, že to snad nějakého chytráka napadlo.

Zadruhé. Možnost vypnutí AVV musí být. Strojvedoucí musí mít možnost zasáhnout do řízení. Ale jde o nastavení pravidel, kdy\ tak může nastat. Například nerozumím tomu, proč to bylo dovolené právě v prostoru nádraží. Možná předpisy vycházely z technického stavu z dřívějška. Je to blbé přirovnání, ale dost systémů se vylepšuje za provozu. Typický příklad je letectví. Může být tisíce předpisů, ale vždy jednou za čas se najde nějaká situace, na kterou není předpis, checklist, nebo je, ale zastaralý. Po vyšetřováí nejdůležitější závěr je vždy úprava předpisů, aby se do budoucna podobné situaci zabránilo.

0/0
6.1.2016 13:38

V16l87a42d43i95m53í71r 63F94i92b59i98g70e91r 5474931711414

AVV m§že být vypnuto i u nádraží, jen se na to nesmí zapomenout:-). Osobně si myslím, že to je skvělá věc. Vlaky zastaví přesně kde mají, jezdí efektivněji a šetrněji než strojvůdce ale stále to není ono. Velkým problémem může být údržba. V těch balízách kde jsou magnety na AVV jsou hodně citlivé na správné usazení (kdyby se to přehodilo mohl by to být slušný prů....)

0/0
6.1.2016 16:26

P62e83t45r 86N86o93v70o64t21n29y 1601340831

Proč prů ...?

0/0
6.1.2016 16:41

J40i21ř44í 37K32o36c42u78r59e34k 6865144365158

Protože odborníci neví, že vlak ví, kde která balíza má asi tak být. A jelikož odborníci neznají zdrojové kódy, tak zcela špatně předpokládají, že programátor byl idiot.

+1/0
6.1.2016 17:14

V74l44a54d49i40m77í24r 52F95i10b28i10g48e71r 5414411511134

Protože pak by to nezastavilo tam kde má, buď brzo nebo pozdě

0/0
12.1.2016 11:57

M70a19t29ú86š 36E64l25i66a38š 3610136594575

už ste videli vlak bez strojvodcu? :)

0/0
6.1.2016 12:39
Foto

B81r60o88n94i30s66l78a29v 56G68a86b25r44y18š 2312879701

Ovšem, v automatickém metru. :-)

0/0
6.1.2016 14:44

J46o27s81e83f 43V26l84t87a18v89s34k72y 3485625491453

Parizske metro jezdi bez strojvedoucich a na pneumatikach.

0/0
6.1.2016 15:14

V51á46c49l58a75v 21H74o71l82a24j 1501424

Nesmí ale pršet, sněžit, být mlha a vůbec nějak vlhko, protože se city elefant prokluzuje a dokáže na 10km při třech zastaveních udělat i čtyři minuty zpoždění. Šikovný strojvedoucí to umí bez zpoždění.

+5/−1
6.1.2016 8:42

J71i90ř56í 92K78o67c24u84r76e72k 6485434135178

Ani nejšikovnější strojvedoucí neodkáže nahradit pískovač, který na kěkterých CityElefantech není nainstalován. Což, ale určitě víte.

+1/0
6.1.2016 17:12

L21i76b54o55r 17V16e47s78e91l71ý 2819386932352

K čemu se tedy např. na 471.049 montovalo měření spotřeby písku? :-)

0/0
6.1.2016 19:56

J52a20n 11J29e75m52e25l26k42a 1405930

Když to není povinné.. Když už to tam je, tak se divím, že to povinně nehlídá překročení rychlosti a přejetí červené. Zejména, když jsou soukromí dopravci osobní i nákladní.

0/−2
6.1.2016 8:31
Foto

J94a43n 23V61o36l68f 1827207236

K tomuto slouží povinný VZ... Není-li VZ, musí být na stanovišti dva strojvedoucí...

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vlakový_zabezpečovač

0/0
6.1.2016 10:18

J76a82n 35J36e53m92e73l22k41a 1575320

https://cs.wikipedia.org/wiki/MIREL nevypadá, že by to bylo zas tak super.

0/0
6.1.2016 10:46
Foto

M26a57r29t53i16n 58P31i11š16t78o47r93a 8758138636139

A když nějaký vtipálek rozmístí pár falešných bodů, může se stát, že se vlak otočí a jede zpět, protože si myslí, že přejel?

0/−23
6.1.2016 6:41
Foto

P73e79t74r 21P81r85o20c43h66á48z61k87a 3732976162344

To je asi tak stejně snadné jako kdybyste řekl, že nějaký vtipálek převezme část řízení letového provozu a bude posílat letadla na jiná letiště.:-(Rv

+16/0
6.1.2016 7:24

P13e68t77r 85N93o18v30o20t60n19y 1171940381

Tak rozhodne bude jednodussi nekam na trat mezi koleje nainstalovat svuj vlastni odpovidaci prvek, nez prevzit rizeni letoveho provozu :-) Ale vlak se da zastavit mnohem jednodušeji.

0/−4
6.1.2016 9:47

T88o58m 32J89u89r98e42č66k45a 6495402465855

Pokud ho tam někdo dá, tak jej vlak stejně bude ignorovat, protože ho nenajde v databázi instalovaných bodů. ;-)

+1/0
6.1.2016 11:21
Foto

M85a67r95t43i36n 17P72i22š90t17o34r77a 8198658586649

Jen jsem se chtěl ujistit, zda je to odolné proti fyzickému přesunu bodu i se stavbou, krádeži certifikátů z nestřeženého zařízení apod.

0/0
6.1.2016 16:11

K60a71r77e25l 14Ř77e89h39á97č82e97k 9722670661282

Jsou tím vybaveny i lokomotivy a soupravy soukromých dopravců?

+1/0
6.1.2016 6:13

T47o48m17a32s 62A23u27g81u98s32t26y96n 6517966211800

nejsou, jinak by JS nezpomněl napsat nějaký chvalozpěv

+8/0
6.1.2016 6:21

K82a11r84e77l 62Ř30e80h17á76č65e44k 9532190981532

Možná by tedy měli investovat spíše do bezpečnosti než do kávy zdarma. Ale české ovečky utáhnout spíše na kávu zdarma než na vyšší bezpečnost. Překvapuje mě, že tím nejsou vybaveny ani soupravy Leo expresu, přece jen jsou to nové soupravy.

+3/0
6.1.2016 7:54

J33o87s86e39f 11N43a95v50r42á89t77i92l 9874792478410

V čem je podle vás bezpečnost nedostatečná?

0/0
6.1.2016 9:52

J85i12ř63í 88K65o81c50u84r27e35k 6245844575818

No jste evidentně odborník, takže informace o tom, že AVV není zabezpečovač, ale optimalizátor jízdy, je pro vás asi zcela zbytečná.

Povinné bude až ETCS. Ale to vy, jakožto odborník, zcela jistě víte a také víte, kteří soukromníci a na kterých lokomotivách ho (ne)mají. Takže říkat, že soukromníci raději budou investovat rovnou do ETCS je také zbytečné. Nač ztrácet čas fatky, když můžeme rozdávat knížecí rady.

+1/0
6.1.2016 17:18

Z38d89e32n71e73k 62B20e81d78n10a86r 7607516867839

Kolik může stát pokrytí celé sítě podobnými body? V nejhorším pár miliónů. Je nepochopitelné jak amatersky a pomalu se podobné věci zavádějí.

+1/−7
6.1.2016 5:33
Foto

K36a92r36e39l 34Š58n50a54j19d87á51r46e12k 7218744284215

Zdravim, pohybuju se v oblasti drazni techniky a mohu Vas ujistit ze "par milionu" to stat nebude. Oni si to firmi hodne cenni od how-know po splneni prisnich draznich podminek a jeste do toho musite zapocitat certifikaci pro zeleznici. Par milionu mozna stoji vybaveni vlaku jednotkou AVV.

+3/0
6.1.2016 5:56

Z92d60e60n87e70k 26B16e84d31n14a32r 7637126157399

Co je na tom složitého. Ano firmy si na tom pakují kapsy za spolupráce se zkorumpovanými pracovníky SŽDC, ale celá ta věc je strašně jednoduchá. Stačí trať pokrýt přitroublímy odpovídači, kteří vědí kde se nachází. Vše ostatní dopočítá software, který je schopný napsat talentovanější žák ZŠ v mobilním telefonu. Dobře, když teda koupíme pro jistotu průmyslový PC a naprogramovat to necháme externí firmu, pořád není nejmenší důvod se dostat na víc než desítky miliónů pro kompletní území.

Podobné odpovídače i s bateriemi stojí řádově stovky korun. To, že se občas nějaký porouchá nemůže nijak moc vadit, protože není problém jích osadit násobek potřebného množství.

+1/−2
6.1.2016 8:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.