Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Praha - Ostrava 79 Kč. Cenová válka dostala ceny jízdenek na nové dno

Na trase mezi Prahou a Ostravou se po vánočním zdražování rozjíždí nové kolo cenové války mezi třemi dopravci. Zlevnila cestování pro dospělé až na 79 korun za více než tři sta kilometrů dlouhý úsek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D14a95v98i24d 27G45a40j30d61a 5370349292941

Jako bývalý zaměstnanec ČD mohu potvrdit,že v této společnosti určitě nefunguje všechno jak má.To ovšem je u tak velké firmy pochopitelné.A hlavně s takovou historií.Prochází neustále velkými změnami a modernizací.Žádná z firem provozující osobní železniční dopravu takto neinvestuje.Je třeba se na to podívat trochu očima státní firmy.Jsou to investice do státního majetku.Tedy našeho.Jezdí mnoho moderních souprav,služby se vylepšují.Se soukromými dopravci jako jedinými není prostě možno vůbec počítat.Jsou založeni na principu generování zisku.Jakmile by neexistovaly pro stát zadní vrátka jak zajistit dopravní obslužnost ,došlo by skutečně na objednávání u soukromých dopravců.A paradoxně k prodražení služeb.Vidíme to u všech firem,které zajiťují služby pro stát.Voda,různé počítačové sítě,systémy.Nevýhodně sepsané smlouvy.Nejhorší výsledky přináší spolupráce soukromého sektoru se státem.To co se děje s cenama za dopravu na této trati mně spíše přijde jako křeč.Jakoby ty firmy hrály vabank.

+1/0
9.1.2016 16:08

O89t40t12o 23N80o39v78a20k 8360838136469

Nemate pravu, jen voda, el a jine monopolni veci, ktere proste obcan nemuze brat od jinud.

Doprava neni monopol, drahy nezajistuji diky sve neschopnosti vubec nic, skoro nic neprepravuje a vse jede pres dalnice a cesty, hlavne zbozi.

CD nic nemodernizuji, modernizace trati probiha tak, ze za stejne penize mohli mit trat rychleji, ale nebude, proze se to udela na 2x za stejnou cenu.

CD tak leda zrusit a postavit znova ;-))

IT je chybou statu, ne firem, spickove IT firmy zde jsou, jsem IT velmoc, dejte zakazku RedHatu a kluci z Brna najdou talenty a ti muzou psat spickovy SW pro statni spravu a dat OS za velmi rozumny pasusal ... jenze korupce s Microsoftem a rodinymi IT firmickami, ktere dodavaji brak za neskutecne penize ... to neni chyba soukromeho sektoru, naopak ten sektor je napojen na stat a jen se tam krade.

Ale je pravda, vodovody, plyn, kanalizace, elektrina nema v soukromych rukou co delat, ale stat nesmi krast. Obcan totiz nema moznost realne zmeny.

Doprava, mame vlaky, autobusy, taxiky, soukroma auta, sdilena auta, Uber, motorky, kola atd. ... ja jsem dojizdeni do prace vyresil tak, ze jsem se prestehoval, taky varianta.

0/−2
9.1.2016 19:22

V24a75c43l69a40v 81H67a75j19e34k 3496779299

Podíl nakladni železniční dopravy v CR je stále výrazně vyšší než v západní Evropě a CD cargo je stale z hlediska přepravovanych objemů stále největším dopravcem. Po přijetí unijni legislativy je celkem logicke,že i CR se tě západní Evropě bude v nákladní přepravě přibližovat.

0/−1
9.1.2016 22:16

J75a76n 92J49e54m67e53l49k56a 1825620

Rychlá železnice je taky monopolní věc. Systémem jeden doprace jedna trať, 15 let. Zejména tam, kde je rychlejší než autobus 100 km/h nebo kde jsou zácpy.) Vlak je navíc často pohodlnější. Navíc proti dotované dopravě lze těžko dělat nedotované např. autobusy. Takže monopol.

Pokud nevidíte, že vozový park ČD, interiéry i úklid se na mnoha tratích zlepšil, tak jste asi slepý.

ČD a stav infrastruktury jsou celkem už 2 samostatné věci. To nerozlišujete. A na tom "virtuální" dopravci pouze jezdící po státní infrastruktuře celkem nic nezmění na zlepšování tratí.

+2/0
10.1.2016 9:34

V53l72a73d68i68m53í92r 69F24i20b80i31g64e86r 5914961511614

Asi si nahrábli zvýšenými cenami před vánoci, tak teď to cestujícím kompenzují;-)

0/0
8.1.2016 13:40

M29a79t15ě61j 44V61o62n11d26ř85i39č44k91a 4734280598166

„Nejsme z podobných akcí nadšeni, prosazujeme stabilně výhodné ceny, ale reagovali jsme na vývoj situace na trhu,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Zdroj:http://ekonomika.idnes.cz/cenova-valka-praha-ostrava-snizila-ceny-na-79-korun-fv9-/eko-doprava.aspx?c=A160107_110716_eko-doprava_suj

Zajímavé, když naprosto totéž udělaly Dráhy PO příchodu Regiojetu, byl to strašný problém. A najednou z toho Ondrůj není nadšený ;-D. Pak se ještě rychle přispěchalo s tvrzením, že snížit ceny nesmí jen dominant. Není náhodou dominantem dnes už Regiojet, když už se chlubí 13-ti vozovými soupravami? :-P

+12/0
7.1.2016 20:04

L85e18o92p16o49l80d 55H18o14r65á95k 4712848669752

Konkurence je prostě přínos pro cestující. Ale bohužel jedna trať nestačí. Co zbytek ČR?

+2/0
7.1.2016 19:26

J56o96s94e63f 81H47o20n39e17š 7151512760833

Jsem zvědav kdo koho bude obvinovat z predátorských cen

+7/0
7.1.2016 19:17

J83o74s87e56f 45D36v84o20ř42á67č22e39k 9332164365565

je super že na konkurenční trati se dá za cca 300km jizdy vlakem zaplatit 79,-kč, kdežto na nekonkurenční tratí (praha-havlíčkuv brod) cca 120km se jezdi jen s čd a za 180,-kč, tak se ptám proč na teto trati jezdí jen čd za plnou cenu nikdy žádna akce zde nebyla to tu trasu jezdím skoro denně, vlakama šílené kvality, někdy kupé smrdí že je lepší zustat v uličce, proč sždc nepustí konkurenci na všechny trati aby se mohla vest cenová válka všude?

+4/−10
7.1.2016 18:05

F96r15a54n11t71i68š45e75k 33V95a34n48ě97k 1637984447397

SŽDC je pustí kohokoliv kdo zaplatí dopravní cestu a je jim to úplně jedno. Takže tam soukromý dopravci klidně můžou jezdit po 10 minutách. Spíše problém bude v tom, že pro soukromníky jste neatraktivní lokace.:-)

+14/0
7.1.2016 18:12

J78i34ř29í 89K17r24e48j40č90a 8454631376

Pokud soukromník dostane na této trati stejné dotace od kraje jako ČD bude i tato trať pro něj atraktivní.:-)

+1/−2
7.1.2016 18:30

F50r51a23n13t12i59š17e45k 31V81a22n16ě52k 1797224397597

To ano (v tomto případě od ministerstva dopravy a nejde o dotace, ale o proplacení objednaných služeb, stejně jako když si kraj objedná obsluhu obcí autobusem) a stane se tam monopolistou jako ČD a bude tam jezdit za podobné ceny. Proč by to neudělal. Soukromník není charita.

+6/0
7.1.2016 18:35

J71a44n 13J23e94m92e37l11k37a 1175960

Ne za podobné, ale většinou vyšší :-)

0/0
7.1.2016 20:42

R39a62d41e76k 10J21a94n55a81t34a 9935606484362

Vidím, že potřebujete vysvětlit hodně věcí.

1) Prvně, pokus srovnávat akční omezenou nabídku se základním jízdným dostupným kdykoliv, značí váš omezený rozhled v oboru.

2) Za druhé, SŽDC žádnou konkurenci nezakazuje. Už mnoho let může jezdit každý dorpavce, kde chce (vyřídí si licenci, požádá o kapacitu a pokud je, což na Praha-HB je, bude mu vyhověno).

3) Za třetí, měl byste chápat, že na pomalé trati Praha-HB, s paralelní dálnicí, vedoucí navíc nevelkými městy, jsou náklady na oskm mnohem (a tím myslím klidně 5-6x) vyšší, než na trati rychlé, spojující několik krajských měst.

4) No, a z toho za čtvrté vyplývá, že se na této trati komerční provoz nemůže vyplatit. Proto ho tu stát objednává, což se dělá zpravidla pouze u jednoho dopravce. Pravda, nemusel by to objednávat u ČD, ale u jiného dopravce by byla výše jízdného podobná - protože bod 3) a protože se v tendrech soutěží co nejnižší dotace, což je s takto extrémně nízkým jízdným v rozporu.

Pokud chcete extrémně nízké ceny, tak řešením pro Vysočinu je VRT Praha-Brno. Provoz na VRT se totiž zpravidla komerčně vyplatí a proto může vzniknout i neřízená konkurence.

+9/−1
7.1.2016 18:25

M93i56r51o17s83l64a43v 35Z11i40k72m29u33n36d 6568302757108

Provoz na VRT se komerčně vyplatí, pokud tam budou jezdit desítky tisíc cestujících denně, tohle nelze předpokládat mezi Prahou a Brnem, které jsou z hlediska počtu obyvatel celkem malé lokality ... VRT "na západě" byly budovány jako alternativa k přetíženým letištím, ve Francii s tím začali na trase Paris - Lyon ... letadla už nestíhala ... to v případě trasy Praha - Brno nehrozí ...

0/0
8.1.2016 7:47

M32a10r47t91i29n 80N38o52v68o26t82n77ý 3476506511744

A proč by se to nedalo předpokládat? Odhad počtu cestujících mezi Brnem a Prahou je 20 - 30 tisíc za den. A kdyby byla jízdní doba 1 hodina, tak bych do Prahy jezdil častěji. A určitě bych nebyl sám.

0/0
8.1.2016 8:53

R68a98d80e59k 29J32a42n94a36t39a 9455366914702

Ale to právě budou. Po D1 dnes jezdí desítky tisíc vozidel denně. A připočítejte lidi v současných EC, připočítejte lidi ve vlacích na Ostravu (jejich nejvyšší vrstva totiž bude jezdit také tudy, protože to bude rychlejší). A připočítejte lidi, co přibudou kvůli dopravní indukci (zkrácení jízdní doby na polovinu způsobí, že se realizují cesty, které by se jinak nerealizovaly).

+1/0
8.1.2016 13:19

J29i35ř14í 28E59r26b35e56n 1633314366547

A připočtěte lidi, které by VRT přilákala k mezinárodnímu cestování a ulevili by tak kapacitu dnešních mezistátních rychlíků

0/0
8.1.2016 15:54

J22i74ř18í 27E62r35b78e81n 1613864306947

5) no a z toho za páté vyplývá, že kdyby se na tuto jednu trať vpustil jiný dopravce a neuznával by přitom jízdní doklady ČD, šlo by o razantní snížení komfortu cestování a každý by si (stjeně jako u autobusu) musel při každém přestupu kupovat novou jízdenku a v součtu tak zaplatil klidně dvojnásobek dnešních cen.

+1/0
8.1.2016 15:53

P50a12v77e14l 95Š91m50í92d25e75k 6549630523438

SouhlasR^

0/0
9.1.2016 10:07
Foto

J31a90n 58V42a52l26a37l92í77k 6306299270226

praha-havlíčkuv brod 129 Kč

+1/0
7.1.2016 19:41

M82a11t23ě88j 66V47o82n33d19ř23i57č51k66a 4384840618956

Ty vlaky šílené kvality bych rád viděl. A stejně ta zapáchající kupé. Jezdím vlakem už hodně dlouho, ale narazil jsem na minimum kupé s odérem. Vlaků šílené kvality, jak říkáte, si však troufám tvrdit, je v ČR již po skrovnu. A kor u rychlíků Praha - HB - Brno, kde sice jezdí také vozy s koženkovými kupé, ale v menšině. Zbytek soupravy tvoří vozy rekonstruované v 90. letech, nejde sice o žádný luxus, ale nabídnou dle mého mínění kulturní cestování, navíc si lze vybrat mezi kupé a velkoprostorem. Pokud však považujete za šílenou kvalitu absenci zásuvek, klimatizace, tak to pak ano.

+4/0
7.1.2016 19:43

O98n62d62ř19e91j 56P89l13í54v77a 9770225181983

vězte, že látkový potah, který má ale už také odžito, jinak prosezelé sedačky a celkově zašlý a špinavý interiér nijak nezachrání - o těch zásuvkách a klimě nemluvím, stačilo by, aby těsnila okna, v zimě a dešti nepříjemné, záchody kapitola sama pro sebe. Nejezdím trasu Praha - Havl. Brod, jezdím po nejvytíženějším koridoru u nás, bohužel ale do města, kde nestaví vlaky vašších kategorií, ano, za cenu jedině obyčejného jízdného, je ta kvalita ŠÍLENÁ

0/0
10.1.2016 11:09

M83a76t73ě37j 19V24o62n65d95ř15i59č97k81a 4444840118586

No to je ale něco jiného, vy patrně jezdíte po trati 010 Praha - Česká Třebová a jste odkázán na rychlíky Praha - Česká Třebová - Brno, případně Praha - Luhačovice. A tady máte pravdu, co jezdí na těchto rychlících patří k tomu nejhoršímu, co ČD mají. Do Havlíčkova Brodu jezdí oproti této lince zlaté kočáry. Pravdou však je, že již brzy by měly být soupravy první jmenované linky (Praha-Brno) za zbrusu nové jednotky Interpanter :-)

0/0
11.1.2016 5:31

A97n17t26o33n30i64n 58B72l18a65z98e63k 4928152547951

Tak proc ti spartane vsude po republice jezdi a na Banik jich jezdi jak do mariase.....kdyz to maji tak levne?!;-)

0/−1
7.1.2016 17:53

J14i57ř66í 89D63o57š51l80í46k 7965668143419

To chce mit zazite. Ja jezdim trasu Praha Morava casto a tak uz vim, ze Leos ma ty uterky fakt levny. Naopak ve spickove dny, tj. patek, nebo nedele se vyplati jed Pendolinem. Regiojetem nejezdim, ze vsech dopravcu je nejpomalejsi.

+9/0
7.1.2016 15:16

K57r18y67š68t76o29f 23L11a82n60í56k 1199770465155

az na ten "jed" souhlas.

+2/0
7.1.2016 15:41

A95n65t41o21n54i53n 84B40l37a43z68e43k 4598742517821

Praha Morava a co Slezsko? protoze zastavka Ostrava Svinov je treba ve Slezsku.;-)

0/0
7.1.2016 17:54

J66i91ř67í 76D18o90š95l33í37k 7355818133739

To se me uz netyka, ja jezdim jen Moravu.

0/0
8.1.2016 14:10

P16e43t54r 78N14o74v50o41t34n91ý 9861149320375

Když jsem jel naposledy do Ostravy, tak jsem se s celou rodinou u Jančury dostal pod litr za zpáteční jízdenku. Vyznat se v system slev ČD, to chce fištrón, nechápu např., proč musím svému čtyřletému synovi kupovat jízdenku pro dítě nad 6 let, když jede víc dětí, služby nula, s tím můžou ČD jít někam. Když nemusím, tak s nimi nejedu.

+2/−13
7.1.2016 15:09

F40r42a59n78t50i18š18e72k 52V85a77n38ě86k 1747454877267

Protože je to dle vyhlášky ministerstva financí. Ministerstvo proplácí max. dvě děti, když požadují jedno místo k sezení.

+10/0
7.1.2016 15:20

M27a12r36t62i37n 34Š88p79á69d 4762429351676

To si užijte, máte to i s čajíčkem.

+1/0
7.1.2016 16:06

R74a89d13e67k 67J92a93n74a12t61a 9655966694122

V "systemu slev ČD" se vyznávat nemusíte. Stačí zadat požadavek do e-shopu a ten vám slevu vybere. Není to optimální vždy, ale na tak jednoduchý dotaz, jako je Praha-Ostrava, to optimální je.,

+7/0
7.1.2016 17:11

P92e36t46r 62N65e87c14h69a85n29i10c76k15ý 7353896698480

S ČD o víkendu 2 dospělí + 3 děti za 700 na celý den

+3/0
8.1.2016 9:35

J41i40ř26í 27E12r48b83e16n 1763934326527

Tak to vás natáh, matko.

Víkendová celodenní celosíťová skupinová jízdenka Českých drah stojí 679 Kč a můžete s tím jezdit po celé republice, ne jen na jedné trati.

+4/0
8.1.2016 15:58

J98i74ř96í 40R63y86s 3864427396784

To není normální stav,i když to je výhodné,ale jít pod cenu je nefér a všude ve světě je to trestáno,jako"dumping".Naočkovat konkurenci na dráhu,je nesmysl a Rakousko Uhersko na to přišlo již před sto lety a proto dráhy zestátnilo..Je to stejné jako s očkováním demokracie a je to dogmatismus,tentokrát "liberalistický"

+9/−2
7.1.2016 14:29

J68i79ř70í 30K27r48e67j25č88a 8494221906

Dříve byly i letecké společnosti státní a dnes jsou vesměs soukromé. Když dnes nabízí letecká společnost akční ceny za lety po Evropě už od 10 EUR tak to také už cestujícím nepřijde divné. Konkurence má být samozřejmě i na dráze - díky ní se i ČD změnila k lepšímu. Nakonec to samé platí i o poště.

+2/−3
7.1.2016 14:48

M26a65t39ě84j 74V33o96n78d59ř20i19č46k42a 4304340788746

S leteckou dopravou se ale železniční, alespoň ta česká vnitrostátní, nedá srovnávat. Když cestujete z Prahy do Barcelony, Londýna, Istanbulu a nechcete maximálně šetřit (-> autobus), vyberete si automaticky letadlo, protože je nepoměrně rychlejší. Navíc je cestující většinou ochotný jet v jakoukoli denní dobu, třeba i noční, protože i tak člověk ztráví na cestě méně času. To ale u nevysokorychlostního vlaku neplatí. Jízdní doba není většinou nesrovnatelně rychlejší oproti autu ani proti autobusu. Proto vlak by mel nabídnout, aby nalákal lidi k hromadné dopravě obecně, pravidelné intervaly, v rámci možnosti co nejkratší -> flexibilita (podmínkou je nepovinná rezervace), uznavani jízdenek různých dopravců apod. Nicméně za současného stavu k uznávání jízdenek jen těžko dojde, ale to i k ostatním mnou jmenovaným věcem. Každý si může jezdit jak chce, což podle méně není pro cestujícího úplně ideální. Osobně jsem zastancem koncesi, kdy by si dopravce vysoutěžil dopravu tam a tam, musel by jezdit od rána do večera v daných intervalech za takové a takové ceny s takovou a takovou kapacitu. Do vypršení koncese by mel garanci toho, že bude jezdit na trati sam a bude se muset snažit generovat zisk (šlo by o systém bez dotaci, proč taky Praha-Ostrava) -> snažit se přilákat co nejvíc cestujících -> zlepšovat služby.

0/0
7.1.2016 19:59

J70a12n 81J15e11m60e56l47k41a 1285650

Já rozhodně zastáncem koncesí nejsem. V GB stojí lístek na poslední chvíli třeba 16Kč/km 2 třída, 1třída 25 kč/km. DB jsem se koukal 4-5kč/km. A db mají lepší vozy.

0/0
7.1.2016 22:04

M67a19t78ě42j 13V86o82n79d73ř33i12č22k19a 4424100188686

Už jsem slyšel takovouhle kritiku koncesí. Nemůže však snad objednavatel cenu v určitých mezích předurčit? Myslím si zkrátka, že divoký konkurenční boj na železnici není ideální - když má dopravce dočasný monopol, může se soustředit lépe na zvyšování služeb a také, díky tomu, že všichni cestující jedou s ním a on má tak vysoké příjmy, může jezdit i v sedlové ranní, poledni a večerní (nocni) časy, neboť je ziskovější spoje zadotují (a aby je skutečně jezdil a neškudlil peníze v kapse mu nakáže opět objednavatel).

0/0
8.1.2016 7:07

J60a82n 83J28e42m45e24l78k20a 1185210

Já nemám rád omezování podnikání. Pak jsme u korupce, klientelismu, což je mnohem horší. Jistě může asi vymezit, kde co v soutěži. Otázka zda to udělá nebo bude chtít dělat, zvláště zkorumpovatelný regionální politik, na kterého není vidět. Teď nemá co vytunelovat, protože musí dodržet standard ČD, ČD mu to vyúčtuje. Není prostor. Jen objednává.

Ceny v rozmezí.. no to už je toto. Když dostane infrastrukturu, která je rychlejší než bus - zácpy, příměstská, 200 km/h infrastruktura a výš např. na Brno, bude zneužívat uděleného monopolu. A to je Anglie.

0/0
8.1.2016 9:36

M78a37t36ě91j 78V22o91n11d40ř14i39č42k51a 4974100468106

To máte pravdu, vesměs s vámi souhlasím. Ale máme tu také Švýcarsko, kde jezdí vlakem nejvíce lidí v Evropě a nějaký volný trh na železnici, kde by si každý jezdil, jak chce, neexistuje. Všechno ma pevně dany standard, všechno v pravidelných intervalech, od kuropeni po noc.

+1/0
8.1.2016 11:42

R69o95m68a59n 47M77e80i45d80l 2489759437286

Až to bude za dvacku tak se svezu...

+3/−2
7.1.2016 14:13

K34r76y73š68t20o54f 73L84a26n62í87k 1269670295775

vydrzte, třeba to budete mit v duchodu zadarmo

+1/0
7.1.2016 15:43

J54a84n 90C46o24n41s19t48a25n94t29i88n 1582211433400

co nic nestojí, za nic nestojí - takže pendolino ever (páč čas jsou peníze) ;-D

+5/−3
7.1.2016 13:56

T52o34m96á85š 15M65o76r39a88v91č36í84k 3787156713315

Leoexpress je výrazně pomalejší?

+2/0
7.1.2016 14:06

J19a60n 66K36o63b84ě95r14s91k66ý 1350526251343

Od nového jízdního řádu ano .Ze zrychlených spojů udělal pomalé co staví všude (Studénka, Suchdol nad Odrou) a přidal ještě zastavování v Kolíně a v Zábřehu na Moravě.

+4/0
7.1.2016 14:13

T83o36m15á29š 56M72o43r32a91v48č28í23k 3167346493825

No jo, máte pravdu. Nejrychlejší je IC Opava, pak Pendolino a o něco rychlejší než 160 km/h Leo je i Jančura.

+1/0
7.1.2016 14:35

K63a45r88e57l 67Ř48e60h76á13č87e48k 9102800231982

Pendolino je o 5 minut rychlejší než IC Opava

+1/0
7.1.2016 14:46

K51r85y73š66t51o57f 73L84a24n57í75k 1379730875455

nektere je dle JR na minutu stejne rychle, nektere o 3 minuty rychlejsi, ale o 5 minut zadne.

0/0
7.1.2016 15:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.