Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Švýcaři losují, kdo pojede vlakem. Nejdelší tunel otevře v červnu

Švýcarskou železnici letos čeká přelomová událost. V červnu poprvé projedou vlaky nejdelším železničním tunelem v Evropě. Zájem o jízdu prvními vlaky Gotthardským tunelem má mnohonásobně více lidí, než kolik bude v soupravách volných míst.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A86l80a88n 87Ř72e28p50k76a 4945916

Jen nechápu, co z toho bude cestující mít, že tam pojede mezi prvními? :D Si počkám a koupím si jízdenku bez problému později, nemám rád počáteční navály :)

+1/−1
13.1.2016 8:42

O38l68d59ř69i35c84h 19J14a66n86e53č37e58k 8339726653161

co z toho kdo má, že jde na premiéru nové epizody Star wars?

+1/0
13.1.2016 12:43

A83l36a56n 20Ř92e12p52k87a 4835506

To by mě taky zajímalo :)

+1/−1
13.1.2016 14:24

O21l62d48ř64i64c38h 49J26a34n28e53č66e58k 8979726493541

no tak asi tak :-) některým na tom prostě strašně moc záleží...

+1/0
13.1.2016 17:30

P26a59v31e64l 25F17a22r66a 9497477804441

Budou tam první a všem to budou vyprávět a ukazovat jízdenku z první jízdy! ;-)

Lidi už jsou takoví.

0/0
20.1.2016 11:23

R65a17d81e50k 44J97a50n27a32t88a 9975186174472

Oceňuji, že pan Sůra vybral zajímavé téma, kterému se u nás málokterý novinář věnuje.

Jen na konci je chyba. Cestující o vyhlídkovou cestu nepřijdou. Horem samozřejmě i nadále vlaky jezdit budou, ty zastávkové.

+2/0
12.1.2016 21:34

O46l61d26ř76i58c47h 53J57a36n37e61č85e95k 8549366963241

to záleží na tom, jak ten poslední odstavec chcete chápat - podle mě je to v pořádku.

většina cestujících - ti v dálkových vlacích - o tu vyhlídkovou trasu skutečně přijdou. jenže to většinu z nich netrápí, je zajímá, že se rychleji dostanou, kam potřebují.

že zůstane možnost se po té dráze projet regionálním / turistickým vlakem - ano, samozřejmě.

0/0
13.1.2016 12:31

M90a67r80i67e 21V71e25r24n10e31r31o31v37a 5618226565

Srovnej: Blanka - práce 8 let, délka 6,4 km; Gotthard - práce 17 let, délka 57 km (složitější infrastruktura, koleje apod.).

+6/0
12.1.2016 12:32

M76a70r59i49e 71V88e42r90n18e80r53o88v58a 5128946895

Já vím, je zde spousta proměnných, ale teoreticky by se ve Švýcarsku Blanka postavila za 1,9 roku a u nás Gotthard za 71 let :-)

+6/0
12.1.2016 12:35

R34a73d17e50k 35U78r34b88a10n 4629570264317

Viděla jste někdy vlak? Je dost velký rozdíl protáhnout koleje pod horou nebo dálnici pod městskou zástavbou. Víc by se hodilo srovnání s metrem, ale i tak se musí vrtat pod domy, což je mnohonásobně problematičtější.

+2/−1
12.1.2016 13:48

M35a97r75i48e 38V28e83r75n57e52r11o34v88a 5598406285

Vlak jsem ještě neviděla. Můžete mi ho přibližně popsat?

+2/−1
12.1.2016 13:49

R36a64d96e35k 41U95r62b53a71n 4309960454697

Skutečně to tak vypadá, když si dovolíte srovnávat Blanku s Gotthardským tunelem.

0/−2
12.1.2016 13:53

M48a18r40i26e 69V82e81r76n49e30r83o21v23a 5768316165

No, když to berete tak vážně ;-D

+1/0
12.1.2016 14:10

R25a45d29e93k 70U73r97b60a89n 4899380444317

No mě to přide jako docela hloupá kritika.

0/−1
12.1.2016 14:26

R75a17d30e48k 16U18r43b69a18n 4299750584507

Jen pro srovnání, v Gotthardu je vedena každé koleje zvlášť v tubusu, zatím co do Blanky by se vešli troje koleje do každého tubusu.

+2/−1
12.1.2016 13:58

O86l44d23ř24i27c29h 41J47a56n83e77č50e98k 8749206793361

tak v článku se píše, že každý z tubusů Gotthardu má v průměru 10 metrů, čili není o moc užší než Blanka.

ono by to samozřejmě nešlo srovnávat ani kdyby ty tunely byly stejně dlouhé a je asi úplně jedno jestli tím mají jezdit auta nebo vlaky. ano Blanka je mělko pod domy v mnohdy spíše nestabilním podloží, na druhé straně rubat v žule 2 kilometry pod povrchem taky není jako vzít krumpáč a vykopat si na zahrádce základy pro plot.

+2/0
12.1.2016 14:41

R79a54d46e54k 72J22a62n71a17t68a 9865456164262

V žule se rube velice snadno. V Norsku ani mnohé tunely nemusí být vyzděné, drží to samo. Hlavní problémy u Gotthardu souvisely s délkou. musely se stavět 2 pomocné štoly, razilo se ze tak vlastně ze 6 stran, aby se to vůbec za tech 17 let stihlo ...

0/0
12.1.2016 21:37

O52l45d30ř85i63c46h 74J71a19n13e83č29e33k 8519966163431

žula sice výborně drží pohromadě, ale zas je hrozně tvrdá, takže z tohohle pohledu se v ní rube těžko. myslím si, že je rychlejší provrtat vápenec a tunel obezdít, než provrtat žulu a nechat ji holou.

0/0
13.1.2016 12:34

J88á80n 49K31o21t94ú23č 2316604518196

Z dopravného hľadiska je to obrovský krok vpred, ale dúfam, že zostanú nejaké spoje aj na starej trati, tam by som sa previezol omnoho radšej. Kukať na tmu môžem kdekoľvek v metre. :)

+4/0
12.1.2016 12:11

M60i53r11o49s67l34a15v 78Z87i56k43m60u17n44d 6428702537888

Bez obav, ráno jede z Airola zastávkový osobní vlak, jednotka 524, stejně tak vlaky IR obsluhující Airolo, Faido, Biascu jistě zůstanou, resp. počet osobních vlaků se může paradoxně zvýšit. Zastávkové osobníky byly kolem roku 1992 nahrazeny autobusy právě kvůli vysokému zatížení trati. Když budou nákladníky jezdit dírou, tak se uvolní kapacita pro osobníky ...

K dovršení efektu zkrácení cestovní doby musí být dokončen ještě tunel Ceneri mezi Belinzonou a Luganem ...

+4/0
12.1.2016 12:23

O20l73d10ř34i63c56h 35J76a30n33e34č72e41k 8859326623581

ono je otázka kolik nákladníků bude novým tunelem moci jezdit, aby tam nepřekážely osobním expresům, ale část určitě, přinejmenším v noci.

asi se dá očekávat, že to bude něco jako na Lötschbergu, kde IC jezdí Basistunnelem, nákladníky přes den spíš po původní trati víc přes kopce kratším tunelem, tím novým dlouhým můžou hlavně v noci, ale i tak je na původní trati dost prostoru pro zastávkové osobníky, a to ještě tím horním kratším tunelem pendluje autovlak, protože tam nikde není žádná silnice přes / skrz hory, což na Gotthardu nebude potřeba, resp. kamiony nebudou vozit z jednoho konce tunelu na druhý, ale přes celé Švýcarsko až do Itálie.

0/0
12.1.2016 14:49

M59i81r78o64s27l91a37v 54Z76i55k29m41u85n77d 6348682427498

Basistunel Lötschberg je částečně jednokolejný, proto je tam omezená propustnost, ve dne se honí náklady kopcem, v noci dolem ... nicméně se horem "honí" polonoční IC 1093/1095 ze Spiezu ve 23,05 protože se nevejde do díry.

Na Gotthardu jede co hodinu ICN z/do Chiassa nebo Lugana, k tomu 8 EC z/do Milana ... čili v jednom směru v současné době maximálně dva vlaky za hodinu ... ve svazkovém GVD mohou jet na blok za "osobní" dopravou aby dojely na konec tunelu "na blok" před dalším "osobním" EC/ICN ...

Z obrázků jsem nevyčetl, že by se počítalo s nějakou dopravnou jako s předjížděcím místem, stanice jsou Sedrun ( > přestupy na MGB) ... a Faido. Zda tam budou "předjížděcí" koleje pro předjetí nákladníku nelze vyčíst (tedy alespoň se mi to nepodařilo) ---

+1/0
12.1.2016 16:41

O76l18d35ř89i54c24h 89J13a80n53e25č25e56k 8379546853821

že není Basis-Lötschberg plně dvojkolejný jsem nevěděl, dík za info. to samozřejmě zřetelně kapacitu snižuje. navíc tam ty vlaky částečně jezdí v půlhodinovém intervalu (60/30/30) a to už pak fakt moc prostoru pro pomalejší náklady nezbývá.

na druhou stranu, pokud na Gotthardu v tunelu nebude možné předjíždět, tak při odstupu mezi dvěma IC/EC 30 minut taky takřka žádný prostor pro náklad nezbyde: osobník bude s malou rezervou potřebovat 20 minut, nákladník 40, čili by ten nákladník do tunelu musel hned za osobníkem a na konci tunelu by ho už téměř dojížděl ten další osobník. takže nákladníky se tam rozumně vejdou jen při hodinovém odstupu mezi osobníky a pak je pochopitelně optimální jich tam poslat co nejvíce rychle za sebou.

0/0
12.1.2016 16:53

R87a74d33e92k 81J71a79n86a10t15a 9445446544102

Lötschberg je částečně jednokolejý jen dočasně, plánují ho dodělat.

Uprostřed Gotthardu je podzemní stanice. Jestli se v ní ale dá předjet nákladní vlak osobním, si nejsem jist.

0/0
12.1.2016 21:32

O13l97d45ř54i53c32h 69J37a64n73e23č20e83k 8399606973901

ano v dlouhých tunelech se stanice staví (např. pod Semmeringem se s ní taky počítá), ale myslím, že hlavně jako nouzové odstávky, pochybuju, že tam plánovaně osobní rychlíky budou předjíždět nákladní vlaky. už jen proto, že jak jsme se shodli s p. Zikmundem, dává smysl posílat do takovéhoto tunelu vždy několik nákladních vlaků za sebou - a odstavit v podzemí 5 náklaďáků, aby je mohl předjet osobní rychlík, to už by asi bylo fakt náročné. tak prostorná ta stanice nejspíš nebude.

0/0
13.1.2016 12:39
Foto

B98r94o45n93i19s55l94a45v 54G12a53b18r55y68š 2352539211

Koukat na rozvoj švýcarské dopravy je opravdu radost. :-) A když k tomu připočtu jejich zdravý rozum...

+5/0
12.1.2016 10:07

J26i20ř82í 10M63a23c60e20k 3585795714871

Jet tunelem je pro toho, kdo se rád kochá krajinou, pěkná otrava. Jednou jsem jel rychlovlakem z Říma do Milána, těšil jsem se na Apeniny mezi Florencií a Boloňou, a místo toho celý asi 100km úsek byl v tunelu, jen občas na pár vteřin vlak vyjel z tunelu, aby hned zajel do dalšího.

+3/0
12.1.2016 9:20

O49l35d11ř23i56c44h 59J63a18n88e88č59e17k 8779666823551

viz níže - ta stará trať nezanikne, můžete se po ní svézt courákem. ale hold si musíte vybrat jestli romantiku nebo rychlé spojení, obojí najednou většinou nejde

+4/0
12.1.2016 9:55

O28l53d83ř40i27c44h 86J18a85n45e80č83e83k 8599756333571

jinak teda mně na těch moderních tuneloidních tratích spíš než absence krajiny za oknem vadí absence internetu - když nefunguje ani můj USB modem pro mobilní síť, ani vlaková Wifi - to vyřeší až pokrytí tunelů signálem mobilních operátorů podobně jako v metru

0/0
12.1.2016 11:57

R76o51m93a97n 34J74e88s13c37h30k32e 9928855567775

U Bolzana na Brennerbahnu je také tunel 13 km, také ubyl pěkný úsek krajinou.

0/0
12.1.2016 19:42

J63a40r35e86k 57K32a90l24i14v69o97d78a 7796333381236

Škoda, že se nedozvíme, jestli je tunel nejdelší na světě nebo v Evropě. Je tam obojí....

+1/0
12.1.2016 7:49

M36a58r72e88k 40M60a29l29ý 1182508241160

Tak když je nejdelší na světě, bude i v Evropě :-) Ale jo, je to zmatené, to je na iDnes normální.

0/0
20.1.2016 11:26

J65a85n 92J59e34m16e30l29k50a 1455100

Zase smekám, rozhodovat o nákladech v referendu :-) U nás by se donedávna losovalo, kdo postaví. After party by byla jasná.

+4/0
12.1.2016 7:12

M81i85r37o88s37l36a95v 19Z78i98k17m95u43n22d 6668472127208

O nákladech se rozhodovalo v referendu = ve filmovém komentáři jsou použita slova "švýcarský lid rozhodl" > navozuje to nehezkou formulku "diktatura proletariátu" (ve druhém pádě) a lidem volení politici se podrobili ...

To ovšem nemá nic společného s tím, kdo díru dlabe, na tohle byla samozřejmě taky výběrová řízení (soutěže) a vzhledem k délce tunelu se na tom podílelo více zhotovitelů. Nehledě na to, že souběžně se ve Švýcarsku dlabala řada dalších tunelů, např. přímo v Zürichu "durchmesserlinie" mezi Oerlikonem a Zürichem HB ...

+1/0
12.1.2016 12:29

P16e77t16r 18V83i57n28t76r47l54í72k 3136184711

Gratuluji Švýcarům. Jde to i bez "tunelování", korupce atd a užitek z toho mají všichni, rozdíl? Oni si to uvědomují a dělají vše proto, aby to tak bylo

+10/0
12.1.2016 0:22

J89i58ř89í 13H12o70v90o92r22k41a 8447166572895

Však "romantika" nezanikne. Akorát nebudou jezdit 4 páry osobních vlaků do hodiny, ale pouze jeden.

+13/0
11.1.2016 23:28

O59l46d66ř68i27c19h 44J67a93n73e11č79e70k 8609876513451

tak tak - viz Lötschberg ve Švýcarsku anebo třeba Semmering v Rakousku, pokud se tam ten Basistunnel jednou dostaví

+1/0
12.1.2016 9:52

J74a89n 45E15m83m32e62r 2444408283233

Pro romantiku to bude lepší, protože (aspoň doufám), budou ty couráky stíhat zastavovat v zastávkách, což teď nečiní, protože už by to stará trať v tom zběsilém provozu nepobrala. No ale pendolíno nad Wassenem si už nevyfotíme.

+1/0
12.1.2016 12:20

O65l73d72ř76i98c38h 26J10a86n14e85č98e37k 8319646263121

jasněže pro romantiku to bude lepší, na to pendolíno máte ještě skoro celý rok čas ;-)

kde couráky nestíhají zastavovat? na stávající trati přes Gotthard? to bohužel nevím, v těch končinách jsem byl jen jednou autem. na Lötschbergu i na Semmeringu zastavovat stíhají.

0/0
12.1.2016 14:51

J32a10n 40K14o69b95ě69r26s22k83ý 1740246131333

No jo šotouši ;-D:-)VR^

+2/−10
11.1.2016 22:11

P85a89v30e12l 29N11o33v79o42t43n86ý 4630402881907

fajn, už jsem se zaregistroval, tak uvidíme, zdali to vyjde. Když je to 1:320, tak by to mohlo vyjít :-)

+1/−1
11.1.2016 21:55

M18a82r29e16k 60T22ů40m87a 4182948766122

Pokud jste občan Švýcarska, nebo tam máte povolení k pobytu, tak hodně štěstí... Pokud ne, tak se obávám, že máte smůlu...

+8/0
11.1.2016 22:31

O60l86d53ř51i85c83h 80J98a19n16e29č44e25k 8789516673951

proč by tu nemohl být nikdo s povolením k pobytu ve Švýcarsku? já mám taky pobyt mimo ČR, byť tedy ne ve Švýcarsku

0/0
12.1.2016 10:13

V26l15a65s79t35i14m10i55l 18S52v21o54b11o22d16a 7523978715924

"Tak, milé děti, a co z toho plyne? Ano? Pepíček se hlásí?"

"Já vím, paní učitelko... že to jde i bez dotací z EU."

"Správně Pepíčku!"

+29/−7
11.1.2016 21:45
Foto

J87a91n 11V79a58l88a80l11í63k 6836909810696

až na to že Švýcarsko není v EU tak proto nemá ty dotace ;-D

+9/−16
11.1.2016 22:02
Foto

J72a90n 91V88a21l31a35l81í53k 6946769400696

děkuji za mínusi a od kdy je prosím Švýcarsko v EU??

+1/−7
11.1.2016 22:05

J53i17ř93í 23K91o26c16u58r78e14k 6245354165908

Já vím, paní učitelko... že to jde i bez dotací z EU.

+5/0
11.1.2016 22:12
Foto

J53a12n 46V70a27l70a50l81í20k 6296269410756

a víte jestli jim nedala nějaké dotace státní kasa???

0/−7
11.1.2016 22:17
Foto

J45a20n 44V95a33l49a88l44í73k 6176509910736

Stavba tunelu vyšla na 303 miliard korun, Švýcaři o ní rozhodovali v referendu. Náklady země platí hlavně z výnosů mýta od kamionů, spotřební daně a daně z přidané hodnoty.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/nejdelsi-zeleznicni-tunel-je-ve-svycarsku-fjp-/eko-doprava.aspx?c=A160111_170651_eko-doprava_suj

tak přeci jen dotace ;-D

+2/−4
11.1.2016 22:18

J74a21k92u86b 76K63o14s 3406812790164

Z toho plyne, že si to Švýcarsko, jako stát, postavilo za své.Nikoli z peněz EU, Norských fondů nebo čert ví koho. Ale to bude asi nad vaše chápání.

+6/−1
11.1.2016 23:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.