Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Míří Jumbo do důchodu? Boeingu ubývají objednávky, zpomalí výrobu

Jedna z ikon dálkového létání začíná pociťovat výrazně menší zájem leteckých společností. Boeing musí omezit výrobu letadla 747-8 na jeden stroj za dva měsíce a jeho další budoucnost je nejistá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J38a38n 16P24r10o54c13h55á76z50k15a 5956462238777

Tak zrovna Airbus má na A380 objednávky na 5 let dopředu.

+3/0
23.1.2016 23:29

L98u39c42i41a17n 85P14a53p16a81z74i31a75n 5454927961945

Není nad evropského výrobce. A také ruské letadlo má lepší budoucnost než toto Jumbo.

0/−10
23.1.2016 21:41

Z34b10y57n96ě90k 53K29o83ř71í98n59e77k 9384273139472

Jaké ruské letadlo má budoucnost soudruhu? 8-o

+6/−1
23.1.2016 22:25

T38o51m55á45š 39B21u84r84a 4322346494

Pan Papazian má patrně na mysli to éro, co bude v Rusku teprve vyrobeno. Zřejmě dle hesla, že jde o zemi, kde zítra znamená již dnes.

+6/0
23.1.2016 23:26

M77i77c67h61a78l 55M79i95l88l26e85r 9546192579682

i slepi maji narok se vyjadrit jak to vidi;-)

0/0
24.1.2016 4:11

J18o35s35e24f 87R77i36c91h34t88e56r 9676835487253

Meleš pátý přes devátý a blábolíš naprostý nesmysly

+1/−1
23.1.2016 18:18

V34á72c51l75a51v 26P19a29v13l96í42k 9372860604824

je možné být více specifický, když už píšete tak dramatický komentář?? díky.

+1/0
23.1.2016 18:56

J42o96s75e30f 84R58i69c43h55t22e85r 9536775157213

Pardon, ono to patřilo níže jako reakce na jeden komentář. Chyba systému.

0/0
23.1.2016 20:23

S71e41i79d63l 53P44e78t67r 1411591885324

Prostě přichází soumrak čtyřmotorových letadel v civilní dopravě.

Jsou dražší na výrobu i údržbu, no a o náklady jde dnes v první řadě ...

Především však technickým vývojem již víceméně pominul hlavní důvod výroby a používání 4motorů - norma ETOPS.

Dnes i dvoumotory mají ETOPS 300+ minut což bohatě i na dálkové linky stačí a není již třeba živit, sebou vozit a servisovat kvůli tomu další dva kousky navíc.

Ostatně A-380 na tom s objednávkami též není nijak "vesele" (posledních 14 měsíců nesehnali jedinou novou objednávku) a již dnes lze víceméně s jistotou tvrdit, že celkovým počtem dosáhne tak 1/3 vyrobených ks jumba.

+1/−2
23.1.2016 17:42

J38i81ř60í 90K74u18l91í91k 3796467970897

ad "lze víceméně s jistotou tvrdit, že celkovým počtem dosáhne tak 1/3 vyrobených ks jumba."

To asi máte křišťálovou kouli :-) Je dobré ohlédnout se i do minulosti a zjistíte, že i tomu jumbu trvalo 45 let, než se dostalo na těch 1500 vyrobených kusů a za tu dobu prodělalo čtyři generační obměny.

Ani ty čtyři motory bych šmahem neodsuzoval. Dnešní twins mají sice ETOPS 300, ale při poruše jednoho motoru musí zahájit divert na nejbližší možné letiště, zatímco když vypadne jeden motor ze čtyř, letí se dál až do cílové destinace (pokud zrovna letadlo nehoří ;-)

Výrobně je quad-jet samozřejmě draží, ale taky má větší kapacitu a provozní náklady mohou být stejné jako u twin. viz odkaz:

http://leehamnews.com/2015/12/11/bjorns-corner-twins-or-quads/

Takže ohledně budoucnosti A380 nejsem tak skeptický, pokud nějaká aerolinka v dalších 15-20 letech bude chtít letadlo pro 500+ pasažérů schopné doletu 15000km, tak moc nemá na výběr. :-)

+5/0
24.1.2016 0:11

Z54d90e26n38ě88k 96T48e14s18n41e65r 1616721439263

Ono stačí jeden větší vojenský průšvih a objednávky od americké armády a smluvních dopravců se jen pohrnou...

+1/0
23.1.2016 17:05

J14i73ř65í 26K41u62l29í86k 3816647460767

Plánuje se výroba 2ks 747-8 jako náhrada za současné dvě Air Force One, ale že by měla armáda zájem o 747 docela pochybuji. Na zásobování nebo tankování za letu mají docela jiné typy. A ti "smluvní dopravci", to je kdo? :-)

+1/0
24.1.2016 0:26

Z61d85e35n73ě72k 50W35e72r36n15h88a69r92t 6547795892728

To je už vcelku fuk. Trh se pořád posouvá jinam. To ale nic nezmění na tom, že 747 už nafurt bude naprostá legenda, ikona, dopravní letadlo, které ovlivnilo svět. Stačí se na to podívat. Takových dalších už moc není, možná jen DC-3. Koneckonců, už jen to, že se vyrábí pomalu padesát let... a kdoví, kolik desítek let ještě bude lítat.

+2/0
23.1.2016 16:51

M29a86r57t58i14n 27V35a62v15ř45í69k 4662188611902

Je to logický vývoj, Emiráti v této kategorii dominují s A380 a mnoho evropských společností přechází také částečně nebo úplně k Airbusu. Boeing na stagnaci B747-8 zas až tak netratí. Většinou na nové jumbo použil technologie vyvinuté v rámci programu Dreamliner na který se směřuje budoucnost. A prodej typu 777 bude ještě dlouhou dobu dobrý byznys v této kategorii, a nová 737NG také bude ještě dlouho na nebi...

+5/−1
23.1.2016 16:09

J22o45s62e78f 43R68i24c36h10t16e21r 9246145727713

Meleš pátý přes devátý a blábolíš naprostý nesmysly.

0/−6
23.1.2016 18:27

M60a72r56t67i94n 17S87e71d43o59n71a 2685366806679

Jako cestujici v economy tride s vyskou cca 2 metry me to nemrzi, A 380 nabizi vice mista pro nohy.

+1/−2
23.1.2016 13:53

L63u74k23a76s 33C39o75d45r 6308572920851

To preci nezalezi na modelu letadla, ale na tom jak konkretni aerolinka nakonfiguruje interier :-)

+21/0
23.1.2016 13:58
Foto

T50o46m89a23s 62C90a53b72a22k 8985235544139

Presne tak. Když si Blue Style cestovka objedna do karibiku jedno levne letadlo u Travel Servisu s tim, ze nezaplati ani vodu, taky nemůžete nadavat personalu Travel Servisu. Ti nemůžou za to, ze mate dve mezipřistání a hladolet, to si urcuje objednavatel, tzn.cestovka.

0/0
23.1.2016 14:06

R49ó11b12e16r74t 42H42e68g46e41d97u46s 6799429945255

Zdá sa , že nástupca 747 nehrozí náklady na vývoj príliš vysoké a odbyt mizerný, v podstate Airbus prevezme trh Boeingu bez toho aby ho to stálo 1euro...škoda, že Obama nechce Air Force One A380 ;-D

+1/−3
23.1.2016 13:48

M51a97r73t18i65n 51H81r30o96u80d25n62ý 5687672494297

4motoráky jsou dražší na údržbu, mají i horší účinnost využití paliva. Obecně platí, že dvojice velkých motorů má společně podstatně vyšší účinnost využití paliva, než "stádečko" 4 menších motorů. To jsou zákony mechaniky strojů.

Navíc opadá zájem o velkouzlovou leteckou dopravu. Čas jsou peníze, takže je dnes zkrátka výhodnější letět z jednoho středního letiště na jiné střední letiště rovnou, než přestupovat ve velkokapacitních uzlech z/do "velkokapacitních vepřínů" typu 747-8 nebo A380.

Navíc co jsem viděl, tak výroba A380 taky není žádná sranda, jsou tam dosti velké logistické problémy s přepravou dílů mezi jednotlivými výrobními závody, často v různých státech. Je to už zkrátka prasácky velké.

Menší letadlo je i bezpečnější investice, protože při krizi se určitě prodá jako ojetina lépe/snadněji než létající "velkokapacitní vepříny", které využije jen pár aerolinek na světě.

+1/−2
23.1.2016 13:34

L20u36k32a37s 68C70o87d25r 6348482180481

S tim vyuzitim paliva to neni tak jednoznacne, je potreba vzit v uvahu nekolik dalsich faktoru:

- vetsi motor je obvykle efektivnejsi nez mensi motor (tj. bod pro dvoumotoraky, ktere maji na stejnou hmotnost vetsi motory)

- motor pracujici na vyssim procentu vykonu je efektivnejsi nez motor, ktery jde vetsinu doby "na pul plynu" (tj. bod pro ctyrmotoraky, jejichz motory nepotrebuji tak velkou rezervu vykonu)

- modernejsi motor je vetsinou efektivnejsi nez starsi model (bod jak pro koho)

+2/0
23.1.2016 13:57

L52u42k29a94s 37C31o23d35r 6148872600671

Jinak koho zajima spotreba paliva u modernich letadel, ma tady par zajimavych prikladu (vesmes to potvrzuje to, co jsem napsal v predchozim prispevku)

https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft#Example_Values

+1/0
23.1.2016 14:03

J80a15n 35P58r78o73c11h95á21z86k20a 5576152358547

Zajímavé. To vysvětluje, proč jsou u Delta Airlines tak oblíbené 767 i u Long haul letů.

0/0
24.1.2016 11:32

M63a82r49e68k 56K12l38u87f76a 3848864414546

Když ti vysadí jeden motor u čtyřmotorového letadla, nedostaneš se do tak vážné situace z hlediska bezpečnosti posádky, jako když ti ten jeden motor vysadí u letadla dvoumotorového (= přijdeš o 50% výkonu a velmi výrazně klesne manévrovatelnost a ovladatelnost stroje).

0/−1
23.1.2016 15:53

A41l45e41š 58P67e50c31h43á21č18e50k 1322522957607

proto bych dělal osmi motoráky..... to by byla paráda.... ale to asi neklapne :-)

+3/−1
23.1.2016 16:06

M42a84r24e69k 82K66l40u84f44a 3408574394926

:-)

0/0
23.1.2016 16:07

P38e50t71r 46Š29i68l60h79a38n 7518162837913

A já bych dělal šestnáctimotoráky ;-D

+2/0
23.1.2016 16:42

A42l54e42š 26L26i60n50h94a12r62t 7258140734247

Jako u Hindenburgu.....

0/0
23.1.2016 16:45

R55o11m10a10n 38K57o92r92e49c 9716312632908

... minulý týden letěl například tento typ letadla naposledy u Air France ...

______________

U žabožroutů docela logické. V čem jiném by měli létat, než v tom původně francouzském Airbusu, co se dnes vyrábí v Číně?

B747 je ikona mezi letadly a pro mne jedno z nejpohodlnějších a hlavně nejpohodovějších letadel. A pokud by se i teď přestaly tyto letouny vyrábět, mám jistotu, že se s nimi budu setkávat ještě minimálně desítky let. Naštěstí.

+1/−14
23.1.2016 13:30

J26i32ř90í 77P40o76s49p22í96š68i27l 5798175436895

Airbus (a to ho nemusím) se vyrábí v Číně? Na čem jedete? Vlastníky společnosti Airbus jsou EADS (80%) a BAE Systems (20%), dvě největší evropské zbrojařské společnosti. Airbus zaměstnává kolem 50 000 lidí ve čtyřech evropských zemích: ve Francii, Německu, Velké Britániia Španělsku. Konečná montáž se provádí v Toulouse (Francie) a Hamburku (Německo).

+15/0
23.1.2016 13:37

L75u35k67a71s 15C22o59d78r 6378222570891

A od roku 2009 i v Cine v Tianjinu, ale jenom pro lokalni trh...

0/0
23.1.2016 13:44

M98i92c82h21a62l 34M43i28l14l33e32r 9476632619262

nastesti....

0/0
23.1.2016 14:22

A86n82t30o92n94i67n 27B66l81a98z26e50k 4418462937771

Tohle letadlo mi bude chybet. :-( Krasavec budici respekt narozdil od A-380.

+13/−3
23.1.2016 13:15

D30a49n77i56e39l 85K16r91o45n87e38r 7654534866137

Take se mi libi vic nez A380...je to takova elegance

+2/0
23.1.2016 13:44

P20e87t35r 75Š58i44l26h89a72n 7418212827943

Souhlas. Akorát ta zkrácená verze... Vypadá to jako z lega :-)

0/0
23.1.2016 16:44

A21l92e96š 33L35i13n81h68a16r31t 7408800894837

Je to krásný stroj, a ikona.Stejně jako Concorde, i když se to nedá srovnávat.

+1/0
23.1.2016 13:13

L14u66k11a73s 79C77o87d37r 6258642860591

Jumbo bylo pravem nekolik desitek let legendou leteckeho nebe, ale uz je opravdu cas posunout se dal a predat stafetu modernejsim strojum. Osobne me trochu mrzi, ze se tim padem uz asi nikdy nedockame velkeho letadla vyrobeneho specificky pro japonsky trh (jakym byly po dlouha leta prave specialni verze 747 s kratkym doletem) - sledovat, jak se behem necelych 20 minut zvladne do jumba naboardovat pres 560 lidi, aniz by se vevnitr citili jak sardinky, byl hodne zajimavy zazitek a velka lekce z efektivity leteckeho provozu.

+8/0
23.1.2016 12:49

M60i39c75h46a45l 55H90o94r98á48k 7649124619704

Souhlasím. Jen bych přidal, že B 747 má něco, co A 380 schází - charisma. Nemohu si pomoci, ale 747 má něco, co bych jen nerad nazval "duší", ale je tam prostě nějaká část, co jiným, současným a moderním letounům schází. Vyzkoušel jsem 747 jako cestující u mnoha společností a po fůzi s Northwest i u Delty a vždy mě to letadlo baví. Vím, že není nejmodernější (byť současně produkované 747-8 je konkurenceschopné), ale má něco navíc...

+7/−1
23.1.2016 13:05

R53o85m74a39n 59K88o98r61e42c 9946662942378

DOKONALE řečeno. Nikdy jsem se v ničem necítil lépe a to už jsem letěl z velkých dopravních letadel v podstatě ve všem.

+2/0
23.1.2016 13:33

L19u72k74a73s 16C32o70d74r 6488852900441

Ja jsem teda ve vsem neletel (z tech nejbeznejsich modelu mi chybi 707, DC-8 a Concorde), ale nejlip jsem se citil v DC-10, to byla spravna klasika :-)

0/0
23.1.2016 13:41

M70i39c90h37a87l 64H93o35r23á18k 7679934399884

Nejsem si jist, zda B 707 ještě někde létá. Neměl jste na mysli B 717?

0/0
23.1.2016 19:22

L49u95k98a61s 94C86o33d58r 6958512730331

707 donedavna letal v Iranu :-) 717 je nuda (jde o prejmenovany MD-95), tim uz jsem samozrejme letel :-)

0/0
24.1.2016 4:07

L39u47k68a23s 25C85o30d15r 6588362600471

Presne tak, 747 ma charisma. Kdyz jsem byl na slavnostnim poslednim letu 747 u Singapore Airlines, tak jsme se s par lidma bavili s kapitanem, co bude delat dal. Nasadil ten nejvic znudeny vyraz v obliceji a odpovedel, ze bude litat s A380 :-)

+2/0
23.1.2016 13:38

V66á55c84l71a13v 84P82a41v14l10í79k 9842490654464

nutno dodat že Boeing 747-8 je výrazně modernizovaná verze jak elektronicky, tak třeba aerodynamikou/úsporou paliva, nebo zvýšením kapacity počtu cestujících.

Já čekal mnohem více objednávek a větší zájem a konkurenceschopnost k A380...

Nojo, jenže B777-300ER je v tomto skoro stejný a efektivita ještě větší...

+3/0
23.1.2016 13:07

M74i22c42h48a63l 63H34o55r65á10k 7919814739334

Většina společností preferuje dvoumotorová letadla s ETOPS :(

0/0
23.1.2016 13:08

A40l69e88š 57L41i16n19h25a30r73t 7238200684327

Co znamená ETOPS?

0/0
23.1.2016 16:48

M58i62c28h57a77l 20H18o72r19á72k 7959234209884

ETOPS je zkratka předpisu, kterým se upravují podmínky, podle nichž mohou letět dvoumotorová letadla být ve vzdálenosti větší, než je čas 60 min od pevniny, respektive úplně přesně od nejbližšího letiště. Zlí jazykové ovšem tvrdí, že zkratka znamená Engines Turns Or Passengers Swim :)

0/0
23.1.2016 16:58

A84l78e30š 21L58i11n44h21a31r52t 7438550314547

Aha děkuji.

0/0
23.1.2016 17:02

J48o28s38e93f 41R74i92c46h51t23e70r 9646605307953

60 minut? S tím by se asi oceán přeletět nedal, nemyslíš? ;-)

0/0
23.1.2016 18:26

M91i44c30h26a34l 45H98o61r64á19k 7349214379194

Vždyť píšu "ve vzdálenosti větší, než je čas 60 min". Ještě odbočím - oceán se nelétá nejkratší spojnicí dvou bodů, ale trasy vedou

právě s ohledem na vzdálenost od pevniny

+1/0
23.1.2016 18:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.