Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát kvůli boji dopravců ročně platí desítky milionů. Netratíme, říká

Zhruba 87 milionů korun stálo ministerstvo dopravy v roce 2014 zavedení volné konkurence na trati mezi Prahou a Ostravou. Tolik stát zaplatil třem dopravcům jako kompenzace za slevy, které musí se zákona poskytovat. Ministerstvo ale tvrdí, že to není nevýhodné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R52o46m85a49n 68P29o19l16á48č66e89k 5616449645

Když se budeme hodně hodně pitvat, tak stát přichází o mýtné, protože před reko D1 dost lidí jezdilo i busy, protože jinak si moc reálně vysvětlit nárůst...

0/0
27.1.2016 23:27

T10o11m96a50s 53N62o66v72o83t62n26y 1351264446715

Busů jezdí pořád stejně po D1

0/0
28.1.2016 2:01

R86o16m73a20n 46K81o96r47e71c 9586252352668

Přesně tak. Do vlaku vleze jen málokdo.

0/0
28.1.2016 23:20

L93a43d31i93s85l20a49v 61S67t11a67r50ý 5985837295761

To je mi blbost argumentovat odvodem DPH, pojištěním z mezd nebo dani z přijmu. Jediný relevantní argument je využití dopravní cesty, ale tato částka asi tak závratna nebude.

0/0
27.1.2016 13:13

M83i65l92a80n 32G31a27j74d38á89c44s 3626285987132

Vydělal obcan, který jezdí právě po této jedné trati. Všichni ostatní na to doplácejí.

0/−1
27.1.2016 10:33

L80a14d51i46s27l68a81v 14S31t57a61r46ý 5545167185771

Místo desítek aut jede jeden vlak. To asi smysl ma.

0/0
27.1.2016 13:19

R40o96m63a52n 81P41o69l73á22č21e98k 5766219815

Z pohledu ekonomiky? Vůbec ;-)

0/0
27.1.2016 23:29

R59o26m14a82n 67K47o27r79e77c 9396662962208

Nemá. Tedy, pokud se na to nedíváte očima železničního odboráře. Jinak je to úplně jedno. Resp., lepší by byla ta auta, ale co už, těch pár lidí, co pomohou snížit brutální ztráty neefektivní železnice, není nic podstatného.

0/0
28.1.2016 23:22

M76i10r72e65k 38Z83á83v36o83d87n11ý 7492387320198

2 <<< 60 ... Celkem jasné, jak moc stát "vydělal" :)

0/−1
27.1.2016 9:55

J76a52k55u70b 14Š54a46f79a86n37d11a 7355197921791

Jak vydělal máte napsáno v článku.

0/0
27.1.2016 10:01

M82i74r51e74k 71Z63á45v20o35d21n81ý 7972757880308

Ano, totální demagogie MD i daných firem. Čísla jsou jasná.

0/0
27.1.2016 10:03

P94e66t97r 88P57á67v62e23k 3515480715556

Stát možná přímo nevydělal, ale vydělal občan. Jel jsem před regulací i po ní a jsem si jistý, že mě jízdenky vyšly výrazně levněji (se všemi 3mi dopravci, paradoxně nejvíce s ČD). Asi je netřeba se přít, že celkový objem cestujících na železnici (Pha-Ova) se zvýšil a to mimo jiné ulevilo dopravě na silnicích (pokud budeme předpokládat, že nikdo nejede z Prahy do Ostravy na výlet jen proto, že je to dnes levnější), což státu/občanům taky pomohlo. Rozhodně se zvedla zaměstnanost (samozřejmě lze argumentovat, že by zaměstnanci RJ a LEO jen dělali někde jinde) a koupili se další stroje (údržba - práce), zvedli se poplatky za drážní cestu (=> více peněz do SŽDC),... Neviděl bych to tak černě.

+1/0
27.1.2016 10:09

M36i85r51e55k 81Z11á73v93o31d65n63ý 7792447140888

S něčím souhlasím, s něčím nikoliv.

1) Občan na tom s větší části skutečně vydělal. Jezdí levněji a jezdí toho více (výjimkou jsou okrajové spoje, u kterých se situace zhoršila).

2) Stát na tom nevydělal. Určitě ne finančně. Ale ani jinak, protože díky této deregulaci přestal mít jakýkoliv vliv na dopravní obslužnost. Zvýšení zaměstnanosti tam sice je, ale marginální (těch pár míst nikoho je z makroekonomického pohledu nic).

3) Co se týče zisků pro SŽDC, tak to máte pravdu.

0/0
27.1.2016 10:13

P19e60t78r 42N63e81c21h47a80n40i52c94k90ý 7353176878610

1) Pouze Občan jezdící mezi stanicemi, kde soukromníci zastavují a mimo několik výjimek nepotřebuje přestupovat nikam dál a v časech, kdy dopravci jezdí vydělal. V případě okrajové poptávky mu prostě nic nepojede. Občan cestující mezi zastávkami, kde soukromníci nezastavují na tom mohl vydělat pokud jede po koridoru a nemá slevu a pořídí nějakou ČD akční na konkurenční trase jen nastoupí a vystoupí jinde. Zhoršilo se mu však spojení a zpožďují se mu osobní vlaky a rychlíky, okrajové spoje také ubývají. Občan necestující po koridoru akorát přišel o těch 80 mega na obslužnost což se mohlo projevit sníženou objednávkou rychlíků od MD (ale také se to někde nemuselo projevit vůbec). Jestli by modernizace vozů na koridoru (a uvolňování starších vozů pro další tratě) probíhala stejně rychle i bez konkurence je otázka, ale probíhala by.

2 + 3) Souhlasím akorát Stát vliv mít nepřestal, pořád může objednávat rychlíky, ale nedělá to, nesnaží se výpadek v místech a časech, kde se konkurenční boj nevyplatí nějak kompenzovat. Z čehož vyplývá bod 1

0/0
27.1.2016 10:54

M30i24r73e63k 98Z34á40v51o92d87n56ý 7102447410348

Ještě bych rád dodal, že je to neudržitelný stav, kdy všichni dopravci prodělávají (i když se snaží namluvit opak). Jakmile dojde nejslabší odpadne - zvýší se ceny, sníží počet spojů ... A zřejmě dojde i k nižším kompenzacím od státu, nicméně určitě se to nevrátí na původní hodnoty a navíc stát i nadále nebude moci zasahovat na této trati.

+1/0
27.1.2016 10:21

M76i32l58a33n 41G87a92j22d71á14c39s 3176105697302

Stát vydělal prostřednictvím SŽDC o 270 mil Kč ročně více díky poplatkům od soukromníků. Stejný stát vydává ročně o 9 miliard více na dopravní obslužnost ČR než před liberalizací. Mně to vychází na -8,73 miliard.

0/0
27.1.2016 10:40

P98e40t39r 56P91á82v82e74k 3445950785186

Tak za rok 2014 měl RJ tržby 240 mil. a LE 135. Jestli tedy dohromady odebrali ČD z TRŽEB 375 milionů a podle vás to způsobilo ztrátu 9mld, tak to jsou v ČD borci...

Neobjednává si náhodou stát něco úplně jiného než před liberalizací?

0/0
27.1.2016 13:16

M32i39l27a59n 34G39a18j62d65á58c83s 3386375877362

Nikdo nikomu nic neodebral. Počet cestujících na této trati stoupl vzhledem k velmi nízké ceně. Jak došlo ke zvýšení dotací o 9 mld bylo vysvětleno níže.

0/0
27.1.2016 20:46

P80e51t36r 30P11á44v92e27k 3355100135126

Nějak jsem ten článek nepochopil, může mi to někdo vysvětlit?

Původně - kompenzace za slevy 2 mil.

Dnes - kompenzace za slevy pro 3 dopravce + objednávky Ova-Slovenské hranice (u všech 3 dopravců) 87 milionů.

Má někdo k dispozici rozpad, kolik jsou které částky, tzn. kompenzace RJ, kompenzace LEO, kompenzace ČD a objednávka RJ, objednávka ČD, objednávka LEO?

Protože i kdyby objednávky tvořili polovinu z 82 milionů, stále by se objem studentů, důchodců a invalidů na trati musel zdvacetinásobit... takže mi to pět přijde celé zavádějící...

0/0
27.1.2016 9:51

P77e83t48r 74P58á95v91e23k 3145480735226

čísla jsou uvedena i zde, ale mělo by to být jen za komerčně provozované tratě, takže u ČD jen za Praha-Ova. Protože jinak není možné, aby RJ dostal na kompenzacích víc, než ČD za celou republiku ;-)

http://ekonomika.idnes.cz/prukazkari-jezdi-hlavne-s-jancurovymi-vlaky-a-autobusy-pj3-/eko-doprava.aspx?c=A150303_151459_eko-doprava_rny

0/0
27.1.2016 9:56

J57a75n 39S22ů46r74a 4805713633552

Kompenzace za slevy se týká jen spojů, které nejsou v závazku veřejné služby. U ostatních pod smlouvou je v ceně úhrady.

+1/0
27.1.2016 10:21

P93e48t63r 54N51e86c31h93a33n41i98c39k14ý 7593866738450

No vtip je v tom, že šlo podobný rozsah objednat levněji třeba i u těch dvou dalších dopravců, ale to by stát musel naplánovat, připravit, projednat se všemi, vysoutěžit, vybrat, promyslet tarify, návaznosti, vliv na kapacitu a to by bylo moc práce. "Dělejte si co chcete, my vám to doplatíme" je jednodušší

+1/0
27.1.2016 10:06

V62í78t90ě43z66s46l87a55v 87K86l27o87z23í63k 3381309164307

Jančura vymyslel první drážní perpetum mobile, on je vlastně charita. Vše co dostane jde státu zpět. Tak se má podnikat. To je mluvčí, ten to umí podat!!!Rv

+3/−1
27.1.2016 9:37
Foto

J92a79n 20V42a47l70a27l26í79k 6876259760106

RegioJet vše, co dostane od státu na kompenzacích nařízených slev, zpátky vrátí a zaplatí ještě více,“ tvrdí jeho mluvčí Aleš Ondrůj.

To jako chce říci že by zdravotní a sociální + daně jinak neplatili?

0/0
27.1.2016 9:10

M17a85r87e16k 36M10a75r12t14i96n 8179634406430

Tak samozřejmě, že to je od Ondrůje demagogická věta. Ty on využívá velmi často a velmi rád.

+2/0
27.1.2016 9:37

M17i16r53o84s74l75a39v 79Z53i51k82m68u58n95d 6948292707758

Ondrůj je demagog ... když byl mluvčím ČD tak o témže technickém problému mluvil jinak než když se stal mluvčím žlutého dopravce ... přitom nemá žádné technické vzdělání příslušného směru ... jeho vyjádření byla tak průhledně nekompetentní, že si mezi "šotouši" vysloužil přezdívku HLÁSNÝ TROUBA ...

Udivuje mne, že ještě nezmínil, kolik peněz odvedl žlutý dopravce v rámci spotřební daně v cenách PHM pro autobusy nebo žlutou posunovací lokomotivu na Smíchově ...

0/0
27.1.2016 9:43

R98o70m49a86n 15K76o50r24e79c 9306272772158

Argumentovat šotouškou sektou je opravdu úsměvné. :-)

0/0
28.1.2016 23:24

J44a39k16u85b 82Š71a80f71a90n34d40a 7565177621831

Tak je to samozřejmě překroucené. Ale je pravda, že kdyby RJ (a spol) nebyly, nebyly by tyto příjmy a pod. Je to obdobné jako investiční pobídky. Berte to z pohledu státu jako investici.

0/0
27.1.2016 10:04

J27o16s53e17f 11B87a92l64o43u45n 4650656785971

Firmy pana Jančury jsou jedním z největších distributorů mf dnes a významný inzerent,takže kdo vyhraje "anonymní průzkum průzkumníka Sůry"?;-D;-D

+1/−4
27.1.2016 9:00

P35e25t98r 32N34e14c62h24a65n87i42c87k13ý 7273976588610

2011: 29 párů - 2 miliony

2014: 44 párů - 87 milionů + osekání okrajových spojů. Chápu, že ministerstvo i pan Sůra budou obhajovat jak se to vyplatilo, ale chtělo by to trochu lépe

+1/0
27.1.2016 8:42

J73a30n 42S60ů95r13a 4205343963432

K osekání okrajových spojů a zhoršení dostupnosti: zkuste porovnat počet přímých vlaků do Prahy například pro obyvatele Zábřehu, Hranic, Přerova, Studénky před a po...

0/0
27.1.2016 8:44

P51e23t31r 48N36e24c16h21a36n15i41c17k39ý 7583226538380

Myslíte třeba zrušený Ostravan, který mohl v půl deváté večer z Prahy odvést lidi do Studénky a Suchdola, kde měli přípoje na všechny strany?

+2/0
27.1.2016 8:47

M51i22r54e14k 60Z25á46v17o13d14n77ý 7912637130298

Mně je třeba jako obyvatel Zábřehu celkový počet spojů ukradený, když nejezdí přes den dostatečně rozloženě :)

+1/0
27.1.2016 10:03

M24i79l65a79n 24G73a21j49d76á12c91s 3476355687872

V Německu se poučili že špatných zkušeností z Británie, kde jezdí na jedné trase Londýn-Birmingham 7 dopravců a stát prodělává miliardy. Proto v Německu nic takového neexistuje. Když privatizace, tak jedině celou trať. U nás dva soukromníci jezdí a ČD platí že svých údržbu nádražních budov, vytápění. To jsou nerovné podmínky pokřiveného trhu.

+5/−3
27.1.2016 8:36

R34o31m46a90n 66S94t55o30n95e19k 1699323889171

ČD nádražní budovy převádí na SŽDC :-)

0/0
27.1.2016 8:41

M12i16l57a22n 77G14a20j44d41á87c58s 3366485427642

Ano. Převádí už několik let. Nemělo se náhodou toto udělat jako první ještě před spuštěním celé akce?

+2/0
27.1.2016 8:57

M82a22r54i69a77n 45K88e67c42h66l38i57b84a19r 3590273649

To je jen část pravdy. Největší konkurencí pro Deutsche Bahn nejsou jiné železniční podniky, ale FlixBus, MyFernBus a kdejaká další busová společnost, která začala po liberalizaci trhu jezdit cca 4x levněji než matka dráha.

+1/0
27.1.2016 8:54

M51i26l87a94n 89G40a76j55d20á30c21s 3116595777452

Ano souhlasím. Konkurence busů a vlaků je všude na světě a je v pořádku. Vzpomeňme slevy jízdného na trase Praha-Brno kde je právě silná konkurence busů. Tady máme ovšem jednu trať a nerovné podmínky pro tři dopravce.

0/0
27.1.2016 9:04

J81a63n 54J85e19m43e47l33k69a 1685540

A čím jsou nerovné?

0/0
27.1.2016 9:50

M44i46l80a86n 55G77a97j19d82á90c47s 3946275637382

Provoz a.údržbu nádražních budov má na svých bedrech dosud ČD. Zákazníci ostatních dopravců tyto budovy používají také ale neplatí za ně.

0/0
27.1.2016 9:53

T10o89m78a46s 30N64o78v78o48t89n77y 1631204646175

Chudinky dráhy. A že jim nevadí, když v těch budovách vybírají nájem třeba od obchodníků, na který jim přispívají i ti cestující zlé konkurence. Nebo se pak dráhy o tržby z nájmů budou dělit s Leo a RJ, když je jejich cestující také používají?

+1/0
28.1.2016 2:05

P53e56t65r 69P18á11v74e82k 3395240135106

Tak taky si oba soukromníci musí své pobočky od majitele budovy (ČD/SŽDC) pronajmout, takže na provoz budovy takto přispívají nepřímo. Minimálně na pražském hlavním nádraží to bude docela pálka, vzhledem k obchodům kolem.

+1/0
27.1.2016 9:43

J47a19n 97J71e16m90e90l79k18a 1325790

To si právě nemyslím. Když privatizace a jeden dopravce na trati, tak monopol a astronomické ceny a konec snažení. Těch pár desítek milionů by u Sobotky rázem zahučelo jinde a dřív než by se ušetřilo. Takže mě to neštve. Navíc sždc má vyšší příjem z dopravní cesty.

0/0
27.1.2016 9:49

M88i17l24a81n 12G17a16j86d29á55c72s 3356395507692

Už to tady bylo řečeno. Astronomická cena je nesmysl, poněvadž existuje konkurence autobus, automobil atd.

0/0
27.1.2016 10:32

J96a68n 91J87e13m63e90l50k74a 1785110

Není nesmysl. Dejte si srovnání času toho vašeho London Birmigham. Vlak 1:24 auto 2:23 + zácpy+parkování. Bus na tom bude ještě hůř. Tedy částečný monopol. Vlak je navíc z podstaty pohodlnější a bezpečnější.

0/0
27.1.2016 10:53

J80a79n 90J13e73m25e73l48k43a 1885280

A jak my vysvětlíte tu cenu 15Kč/km London Birmigham za 2. třídu. Není to astronomická cena?

0/0
27.1.2016 10:56

J92a60n 11J36e16m95e22l27k62a 1355460

Já tam vidím hlavně Virgin Trains. Jací jsou ti další. Na opravdu stejných kolejích?

0/0
27.1.2016 10:03

J76a49k31u81b 49Š40a91f84a53n32d40a 7365387151151

A co myslíte pojmem "trať"? Pokud bude jezdit někdo do HK tak pak musí jezdit i vše do Ostravy, Brna, Slovensko... Protože z Prahy to jede po stejných kolejích..

0/0
27.1.2016 10:10

J49a63n 68J61e24m76e31l63k78a 1735930

Zajimavé, že zákazník tam opět platí za volný výběr času jízdné 15 Kč / km. Když prodělává stát miliardy, tak kde ty peníze jsou;-D

0/0
27.1.2016 10:13

M52i61l63a43n 78G65a82j27d54á54c36s 3346935907972

Provozování osobní dopravy je prodělečné na celém světě. Existují úseky, které mohou být výdělečné. To byla trasa Praha-Ostrava před liberalizací.

0/0
27.1.2016 20:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.