Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

EasyJet otestuje první hybridní letadlo na světě, chce uspořit na palivu

Pasažéři společnosti easyJet můžou v budoucnu dostávat k pití vodu, kterou vyrobí ekologický palivový systém letounu. Letecká firma totiž jako první aerolinka na světě otestuje takzvané hybridní letadlo. Od zkušební technologie s nulovými emisemi si slibuje miliardové úspory na palivu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P98a70v34e12l 52S22o56b52o16t16k65a 5540964

NASA dokonce představila prototyp raketoplánu poháněného elektřinou:

http://www.ebay.com/itm/USA-NASA-Space-Shuttle-Discovery-COLUMBIA-8-with-Light-Sound-Diecast-Model-/181553265374

+1/0
3.2.2016 13:34

P71a17v25e80l 46M97a94r24e56š 6155695442889

Místo sedadel budou na palubě rotopedy a všichni šlapat, a dobíjet baterie;-D

+2/0
3.2.2016 13:30

M 81M 1179518561118

Letadlo, které "popojíždí" na ranveji? Správný termín je "pojíždění" a "k" ranveji. Lidi, když už něco chcete psát technického, tak ať je to fakticky a česky správně.

Když vidím, že takovéto články jsou fakticky špatně (a autor nerozumí tomu, o čem píše), jak mám potom věřit, že u ostatních článků (o oblastech, kterým já rozumím méně) také není odvedena šlendriánská práce?

+3/0
3.2.2016 12:53

M52i31l28a28n 32Č49e19r50n66ý 5913699289172

Marylin Manson?8-o

0/0
3.2.2016 15:21

V49á20c88l93a82v 28S24v69o42b77o51d64a 3631679620390

normálnější článek http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3427926/Easyjet-unveils-hybrid-plane-powered-BATTERIES-serve-waste-water-craft-s-fuel-cell-passengers.html

+1/0
3.2.2016 12:52

O48l10d58ř14i36c12h 74J52a87n92e41č36e57k 8389316853861

super, díky, konečně chápu, jak to má fungovat :-)R^

(takže elektromotory na podvozcích pro pojíždění a elektronika na palubě mohou být napájeny jednak z baterií dobíjených při brzdění a ze solárů, druhak elektřinou z vodíkových článků, protože ta rekuperovaná + ze solárů by nejspíš nestačila)

0/0
3.2.2016 13:18

P62a94v77e92l 23S68o38b85o69t19k53a 5750634

Ale ani vodíkový článek není řešení, ten je příliš měkký tak i v experimentálních autech aj. je použit jen pro dobíjení akumulátorů.

0/0
3.2.2016 13:32
Foto

J67i80ř56í 20D27v90o21ř23á80k 5465459450158

Otázka je , jestli není potřeba motory před startem zahřát ? Pak je celý ten systém tak trochu postavený na hlavu .

0/0
3.2.2016 14:52

O89l85d87ř21i13c55h 65J77a11n72e83č46e34k 8419306283651

no, dobrá, tak se ta elektřina z toho vodíkového článku nebude používat přímo, ale půjde nejprv do akumulátoru a pak až ke spotřebiči... není to pitomost?? 8-o:-/

0/0
3.2.2016 15:26

B91e31d75ř34i34c59h 78V46o20t39ý74p72k80a 7571429561178

Po mě FT z mobilu předplatné nechtělo, teď už jo.

Tak co jsem vyčetl:

Nyní je v každém letadle je v ocase pomocná turbína na výrobu elektřiny, když neběží hlavní motory (tu si zhulená autorka asi popletla s tím palivovým článkem). Místo téhle turbíny tam dají baterie. Ty budou plnit funkce současné APU a zároveň budou vozit letadlo po letišti. Baterky se budou budou dobíjet při přistání systémem KERS z formule 1 - letadlo nebrzdí jen motory, ale i hodně výrazně koly podvozku. Dále se budou baterky dobíjet za letu ve dne fotovoltaickými panely. Úspora paliva bude realizovaná tím, že jednotka APU nebude žrát kerosin a při pojíždění po letišti nepoběží hlavní motory. Jinak na letovou fázi to nebude mít absolutně žádný vliv. Je to ale úplně jiný článek ;-O;-D

+4/0
3.2.2016 12:44

V77á51c97l57a16v 96S20v84o66b18o72d73a 3921599890940

ty vodíkové články píšou i jinde, takže tam asi budou také

0/0
3.2.2016 12:48

B24e54d23ř69i80c65h 36V18o74t91ý25p89k14a 7291259501888

Jenže to psala taky ženská :-)

http://edition.cnn.com/2016/02/02/aviation/easyjet-hybrid-plane-hydrogen-fuel-cell/

Podle toho je místo klasických baterií použit opravdu vodíkový článek a odpadním produktem reakce je voda. Jak přesně tenhle vodíkový článek funguje se tam nedozvíme.

0/0
3.2.2016 13:00

B27e62d78ř30i17c84h 33V65o49t66ý51p16k72a 7271799841778

Tipnul bych, že vodík získají elektrolýzou vody ;-)

0/0
3.2.2016 13:06

O65l12d28ř86i36c22h 25J88a82n23e80č30e79k 8469926313841

ale ne v letadle ;-) to by totiž bylo poněkud perpetum mobile - elektrolyzovat vodu abych získal vodík a ten následně slučovat s kyslíkem abych získal elektřinu :-P

+1/0
3.2.2016 13:23

B75e95d20ř74i17c68h 89V14o40t97ý83p12k11a 7731459141368

Ten článek je tam právě jen na uskladnění energie. Ohromný příkon při přistání by klasické baterie nedaly. Voda se spotřebuje a při uvolnění elektřiny zase vyrobí. Pitná bude skoro tak dobře jako technická posypová sůl :-P

0/0
4.2.2016 4:26

O63l22d32ř11i89c50h 63J40a34n71e52č44e68k 8299576833871

dík za vysvětlení R^ - zas tak zběhlý v těchhle věcech nejsem.

a možná právě kdyby se do té vody nasypala ta technická posypová sůl, tak by pak pitná byla :-P;-)

0/0
4.2.2016 16:37

V51á83c73l13a58v 42S38v82o94b24o40d85a 3801489450250

jak přesně funguje vodíkový článek si můžete najít jinde a opravdu při tom vzniká jako odpad H2O

0/0
3.2.2016 13:10

T52o82m80á98š 82C84z55a56k43o81j 6961474685710

ale teda demi-vodu bych pasažérům nepodával, leda bych jim chtěl ublížit :D

0/0
3.2.2016 15:03

O77l35d27ř23i32c61h 39J33a14n78e92č28e93k 8359326543521

vodíkový článek tam bude taky, protože elektřina z akumulátoru získaná rekuperací při brzdění a ze solárů na to všechno stačit nebude.

použít se to dá asi i za letu - pro napájení palubní elektroniky. ale určitě ne pro let samotný ;-)

0/0
3.2.2016 13:22
Foto

J32i17ř28í 25D46v76o84ř14á66k 5385279680758

Tak turbína nebude žrát kerosin , ale celý ten systém něco váží a tipnul bych , že možná i řádově víc . Ale určitě to mají dobře spočítané .

0/0
3.2.2016 15:02

V45á90c23l33a46v 14S67v66o26b83o85d28a 3781119150630

tak to je článek hodný idnes... na technetu se asi kluci musej válet smíchy nebo rudnout studem, podle toho jak vážně se berou jako idnesáci :-/

+4/0
3.2.2016 12:32

P89a29v33e87l 38S74o40c50h55a 5405588422188

Muze mi nekdo vysvetlit, jak 4% spotreby paliva pripadajici na popojizdeni mohou u jednoho letadla dat usporu 50 tisic tun paliva rocne?

Tech 50 tisic tun ta A320 nespotrebuje ani kdyby 24h/365 stale vzletala - vzdyt to vychazi na prumer 5.7t na hodinu...

Nicmene, kdybychom tedy tech 50000t prijali za nejakou rocni spotrebu, tak na ty 4% je "jen" 2000t...

0/0
3.2.2016 12:08

O65l33d22ř63i37c43h 12J14a70n88e28č85e84k 8159326423951

v tom článku je tolik nesmyslů, že tohle už je jen drobnost (vlastně jde 'jen' o hodně špatnou formulaci) - těch 50 tisíc tun paliva je očividně za celou jejich flotilu, nikoliv za jedno letadlo, těm 50 tis. tun úspory odpovídá i těch 25 až 35 mio USD.

0/0
3.2.2016 12:27

M67i75l78a50n 75M18u92s79i47l 4693601722765

Nerozumim tomu jak muzeme vedet kolik spolecnost usetri kdyz system zatim nefunguje a tudiz nevime kolik bude celkem stat?

0/0
3.2.2016 12:06

B15e55d35ř57i60c60h 72V64o50t67ý13p58k29a 7401159121538

Jde o systém KERS známý z F1. Kromě rekuperace energie při přistání bude baterie dobíjet fotovoltaický panel. Na ten blábol s vodou musel autor hulit fakt dobrej matroš 8-o

https://next.ft.com/content/dc6235ca-c901-11e5-a8ef-ea66e967dd44

+1/0
3.2.2016 12:05

O69l17d17ř58i72c81h 62J67a88n24e28č82e89k 8729506413921

bohužel moc z nás asi předplatné FT nemá :-(

ale dík za info, něco takového jsem si myslel.

jenže - pořád nechápu, jak ledadlo může při brzdění rekuperovat. F1 brzdí mechanicky - není problém poslat to přes dynamo. letadlo standardně brzdí zpětným tahem. jak má prosím vznikat ta elektřina???

0/0
3.2.2016 12:31

V83á71c59l36a53v 71S68v41o26b18o75d90a 3551769870770

tak kola se točí ne

0/0
3.2.2016 12:33

O92l10d53ř64i27c41h 72J71a89n70e45č54e80k 8609936613271

jenže z toho se u letadla ve srovnání s proudovým motorem dá získat jen zlomek energie?? dost pochybuju, že by na těch 20 minut pojíždění stačila

0/0
3.2.2016 12:36

V35á56c42l51a26v 25S44v48o27b56o73d86a 3761439460400

nevím jak je to udělané, ale jak jinak by při brzdění získali energii než od kol

0/0
3.2.2016 12:38

O15l95d72ř96i75c75h 51J98a86n46e82č36e24k 8609646233241

no právě - to je to, co bych rád, aby mi někdo vysvětlil. jak jinak než od kol mě moc nenapadá a přitom od kol je to u letadla podle mě marginální množství.

0/0
3.2.2016 12:41

V73á30c30l54a35v 76S84v18o26b10o83d97a 3841239370970

tak jsem si to našel jinde. bude to získávat energii při brzdění z kol a zároveň to bude mít vodíkové a fotovoltaické články

+1/0
3.2.2016 12:46

O23l74d63ř31i63c50h 59J14a43n64e78č41e17k 8349656903601

jo, díky za odkaz, teď už je to jasné R^

jen mě teda překvapuje, že letadlo dost výrazně brzdí i koly.

a každopádně s tím podáváním té 'nejčerstvější a nejčistší vody' pasažérům k pití je to dost úlet. pan Davies sice asi skvěle rozumí elektronice nebo leteckým motorům, biofyzice ale už o poznání méně :-P na mytí rukou a splachování záchodu je ta voda samozřejmě zcela o.k.

0/0
3.2.2016 13:29

T72o13m22á26š 85C79z29a86k87o59j 6741664105120

no mám pocit že čistá H20 není vhodná ani na mytí rukou

0/0
3.2.2016 15:06

O33l54d38ř10i84c10h 91J59a32n70e25č21e70k 8969526113911

no, dobrá, ani tam asi není optimální, ale určitě škodí méně než v žaludku a konec konců ruce jistě přicházejí do styku s mnohem většími svinstvy než s destilkou. a pokud spolu s tou destilkou na ty ruce přijde taky mýdlo???

0/0
3.2.2016 15:30

T43o91m47á22š 19C24z80a37k94o44j 6431744905830

Žaludek by byl větší problém, v létě mi říkali, že při kontaktu kůže s demi-vodou kůže zbělá, jak to zní vytáhne soli a minerály

0/0
3.2.2016 17:23

O46l42d61ř55i85c78h 34J79a89n67e22č79e51k 8109736183311

to máte každopádně pravdu, ale otázkou je délka a intenzita expozice. koupat se v ní by určitě dobré nebylo, ale myslím, že při rychlém opláchnutí rukou a následném otření do ručníku by Vám to neublížilo. zvlášť v kombinaci s mýdlem nebo kdyby tu vodu trochu 'přisolili'.

nemám teď po ruce destilku do chladiče, ale dost pochybuju, že na ní jsou varování typu "při kontaktu s pokožkou místo ihned omyjte velkým množstvím vody z kohoutku / potoka / kaluže, při vniknutí do očí okamžitě vyhledejte lékaře".

0/0
4.2.2016 16:42

J43i86ř66í 40M74a62c88e23k 3405565714891

Takže autorka nám chce říci, že cestující budou pít destilovanou vodu? A tu vodu budou cestující lapat za motorem za letu?

0/−1
3.2.2016 11:55

J65o57s83e40f 85R77i77c18h51t65e31r 9676635117783

Ten článek je slátanina. Pokud vím tak jde o to, že to letadlo po zemi bude jezdit na elektromotor. Ten elektromotor je poháněnej "baterkou". A ta "baterka" se dobíjí když letadlo přistane a při brždění se mu "točí kolečka".

+1/0
3.2.2016 11:48

O98l39d71ř80i62c85h 23J98a86n33e52č71e79k 8729416553321

ano na ty nesmysly v článku už tu upozornili jiní.

ale ještě jedno bych tady vypíchl: ze článku vůbec nechápu, jestli letadlo má vodík spalovat a tedy z něj energii opravdu získávat, anebo jestli má jít jen o jakousi rekuperaci energie, kdy by se při 'brzdění' nějakým způsobem dobíjely baterie a ty se pak používaly třeba na to pojíždění po letišti? (odhlédněme od toho, že u bicyklu, auta, tramvaje, vlaku si člověk brzdnou rekuperaci představí snadno - jak by letadlo mělo z přebytečné kinetické energie dobíjet baterie mi moc jasné není)

možná autor mohl dát k dispozici odkaz na zdroj, abychom si to mohli přečíst v originále, místo abychom tu spekulovali nad bláboly.

+1/−1
3.2.2016 11:27
Foto

J61i89ř34í 19D37v48o65ř32á95k 5105789770658

Hinderburg ?

+1/0
3.2.2016 11:16

P98a76v72e82l 89S83o67b75o18t13k51a 5580954

No to je ovšem taková hloupost, že k tomu nemá smysl ani technicky argumentovat.

Autorka článku nemůže mít gymnázium nebo jinou střední školu kde se bere fyzika... Že by SOU kuchař/číšník?

+1/0
3.2.2016 11:12

P17e42t15r 97V45i20n20t97r15l72í76k 3686704901

Budu pít vodu, kterou vyrobí letadlo ve kterém letím? No to jsem si vždycky přál...

+1/0
3.2.2016 11:11
Foto

L16u57b66o85m43í31r 31J33a74n98o95t82a 5576864566535

:-/ voda z palivového systému, pomazánka z hydraulického zařízení, dezert z recyklovaného gufera a k tomu nějaké to zkopírované počteníčko z mediální skupiny MAFRA. R^

+3/0
3.2.2016 11:09

R85a82d60e41k 41N32o26v97a64k 9684663679930

všechno už je realita. Stačí si přečíst složení výrobků neburešovo firem

0/0
3.2.2016 11:28

L14u95k24a28s 92C61o27d51r 6278172360741

Mozna by bylo fajn nechat psat podobne technicke clanky nekoho z Technetu. Z tohohle textu se neda dozvedet prakticky nic. Na nektere zjevne nesmysly uz dostatecne upozornili dalsi lide v diskuzi.

+9/0
3.2.2016 10:53

R82a66d16e11k 62Č61o32s 3506606858928

Uf. To je zase blábol. K využití vodíku v letectví máme zhruba stejně daleko jako k solární 737.

+2/0
3.2.2016 10:52

J18o39s58e82f 41P67i31š74v63e63j39c 5706136818639

To je zase článek o technice, který určitě psal někdo s humanitním (tedy většinou nepotřebným) vzděláním. Tedy článek ze kterého se nelze dozvědět prakticky nic.

+10/0
3.2.2016 10:42

P64e35t39r 12S68u74c33h65ý 1578649194956

Produktem bude "nejčistější a nejčerstvější voda" ...... no z fyzikálních zákonů je to pravda, ale taková voda se nazývá destilovaná (dá se koupit na benzínce) a k pití je naprosto nevhodná a nebezpečná.

+12/0
3.2.2016 10:39

P11e17t43r 26K42a27r12a16s 3877433777

Přesně tak :-) Navíc jako dopravce bych si rozhodně nedovolil servírovat vodu "z motoru", protože ten psychologický negativní efekt na spotřebitele může být značný. Další věcí jsou i rizika kontaminace takové chemickou reakcí vyrobené vody jinými látkami, které se v motoru mohou nacházet. Přeci jen je zde řeč o hybridním pohonu, tedy není to jen vodík a kyslík, který se při spalování / řízené explozi slučuje ve vodu, ale i další látky, které s ní nutně přijdou do styku.

Osobně bych si takovou vodu rozhodně nedal a to nejen s poukázáním na to, že je de facto destilovaná a tedy zdraví škodlivá sama o sobě.

0/0
3.2.2016 10:47

P84e82t95r 42N71o20v53o95t12n29y 1971960961

V palivovém článku nic neexploduje. :-) Ale i tak je to asi blbost, konzumovat čistou H2O. Možná na vaření čaje nebo kávy.

+1/−2
3.2.2016 10:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.