Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Řídící výbor ČD kývl na převod nádraží, podle právníků je ale riskantní

Řídící výbor Českých drah ve čtvrtek souhlasil s převodem nádraží na Správu železniční dopravní cesty. Právníci státního dopravce ale pár týdnů před plánovaným prodejem upozorňují, že převod je příliš rizikový. Transakci ještě musí schválit dozorčí rada a představenstvo ČD.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J41a35r32o24m32í87r 39P70r67a74u86s 9337957650986

Až nebude na platy manažerů, oni zase kývnou a pro jistotu přidraží i jízdné, aby bylo co vyplácet na další kvartál.

Jeden musí žasnout, jak pár diletantů, dokáže zlikvidovat takový kolos jako byly České dráhy.

+1/−1
5.2.2016 18:34

R70a37d33e81k 34J75a79n71a35t84a 9535726554912

Jak přesně se ČD "likvidují"? Už skoro 10 let přepravní výkon roste (tj. lidi jezdí více vlakem).

Jinak souvislost mezi mzdami manažerů a cenami produktů hledá jen magor. Podíl odměn vedení na obratu velkých společností je zanedbatelný. Mnohem důležité, než jakou má vedení mzdu, je, jak rozhoduje - každé rozhodnutí má vliv na hospodaření vyšší než je výše mzdy.

Mezi prostým lidem ale panuje přesvědčení, že by měl ředitele dělat nějaký manták za třicítku. Nejlépe dělnického původu. To se komunistům podařilo nacpat do podvědomí hodně pevně.

+1/0
6.2.2016 14:05

L50a64d53i53s88l21a97v 20D26i84b64l84í20k 5808728453120

Co zas vymýšlejí? Nádraží využívají města a obce pro zabezpečení dopravní obslužnosti obyvatel, tedy převést do jejich majetku s dodatkem o zákazu prodeje budov a pozemků třetím osobám. V nádražních budovách je spousta prostoru pro galerie, muzea nebo pro nějaké další volnočasové aktivity.

+2/0
5.2.2016 10:35

B94o63h74u42s42l65a14v 17K44r60á62l96í39k 2771250839786

Nádraží jsou součástí dráhy a tudíž mají a vždycky měly patřit vlastníkovi dráhy. A dopravce taky má platit poplatky za užití dopravní cesty pouze vlastníkovi dopravní cesty, nikoliv kdejakým trafikantům u trati. Pokud některá budova není k provozování dráhy potřeba, tak ať je vyjmuta z příslušenství a pozemku dráhy, ale pak na ni pochopitelně dopravci nebudou nijak přispívat.

+2/0
5.2.2016 15:27

R27o20m43a79n 17J53e10s60c21h47k26e 9498645977985

Na nádraží má být čekárna a záchody. Mnohdy není. Vaše přidané hodnoty by tam měli být až potom.

+1/0
5.2.2016 15:39

R88a81d58e18k 79J59a17n97a49t46a 9535596444232

"Na nádraží má být čekárna a záchody."

Pak je ovšem třeba říct, kdo to tento luxus bude platit. Uvědomte si, že konkurentem (ať už v dálkové, či regionální dorpavě) jsou autobusy, kterým často stačí kůl s cedulí u kraje silnice a za použítí silnic oproti vlaku skoro nic neplatí.

+1/0
6.2.2016 14:20

R86o17m48a10n 41J63e62s12c32h86k19e 9738815317275

Kdo přispívá Praze na metro ? Kdo udržuje nádraží ve velkých městech ? My na lontě nejsme lidé ? Za Rakouska byly dokonce čekárny 1.a 2.třídy a pak čekárny 3 třídy.

Když vidite velkou budovu nádraží, tak snad jedna místnost pro cestující SŽDC nezrujnuje. Chyba byla rozkouskování železnice.

+1/0
7.2.2016 6:36

J86a66n 79J61e63m17e56l28k17a 1145280

Regionální politici někdy nemají příliš pochopení pro dopravu, a co 4 se jejich názory mění podle větru. V některých případech by to fungovalo, jinde ne. Spíš nějaký společná spolupráce obec + sždc.

0/0
5.2.2016 20:20

R19a21d93e42k 63J93a65n47a33t40a 9765496324442

Mnoho nádražních budov se ČD snaží už dlouho prodat. Za všechny např.

http://nemovitosti.ceskedrahy.cz/nemovitost/NB502656/byvala-vypravni-budova-domazlice

Město by si to klidně koupit mohlo, cena není závratná. Ovšem stále je tu ten základní problém. Pokud se nejedná o statisícové město, je provoz velké nádražní budovy ztrátový. Někdo to tudíž musí trvale dotovat. Kdo?

0/0
6.2.2016 14:10

S46t86a59n71i98s15l77a85v 80K61r78e72j96c80a15r 6397876413954

Jistě, otázka by se též mohla položit i obráceně! Proč se vůbec železnice stavěla, a proč, když v jejich počátcích za jejím budováním jako klíčový subjekt nestál panovník ale podnikatel, tak proč když jsou dnes přítěží je prostě nezrušit a nezbourat. To platí i o nádražích k těmto komunikacím patřícím. V kronikách měst a obcí se zájemci dočtou, že při budování zastávek a pozdějších nádraží před panovníkem byl podnikatelský subjekt, málokterá stavba a památka v minulosti byla zřizována na záměru panovníka nebo církevního režimu.

0/−4
5.2.2016 9:24

P23e54t50r 17N88i33v25n18i43c96k85ý 3202274575277

Protože tehdy nebyly dotace. ;-D

Dneska se kdejaký podnikatel nechá dotovat (levným odkupen pozemků, dotací pracovních míst, daňovými prázdninami, ...), aby se milostivě rozhodl podnikat. Kdyby dotace nebyly, podnikatelé by stejně podnikali a investice si zaplatili ze svého. Stát (voliči) jsou hloupí, že takto vyhazují SVÉ peníze, díky čemuž bují korupce a křiví se podnikatelský trh (někdo dotace dostane a je nespravedlivě zvýhodněn vůči ostatním).

0/−1
5.2.2016 9:33

M27i30c96h56a17l 97M50a32l39ý 5422634899953

Ale byly dotace, bez nich by nevznikla většina železniční sítě a už vůbec ne zapadlé lokálky, které nebyly výnosné ani v prvních 20 letech 20. století, natož po masivnějším nástupu automobilismu.

+3/0
5.2.2016 10:19

R84o42m93a52n 45J53e19s89c94h78k69e 9488825967435

Tehdy byly dotace a garance příjmů. Zemský výbor přispíval na kilometr slušnou částkou. Šlo především o místní dráhy na podporu venkova. Vydělávaly málo a brali to jako služba pro lid. Nejenom u nás ale i v Sasku a Bavorsku. Také vojáci měli zájem na široké síti železnice.

+1/0
6.2.2016 7:10

O88l94d51ř61i25c79h 62J83a41n41e33č96e71k 8319216743351

železnice se stavěla, protože to ve své době byl bezkonkurenční dopravní prostředek.

a i v dnešní době je za určitých podmínek bezkonkurenční, takže plošně ji likvidovat by byl nesmysl.

tím neříkám, že nemá smysl rušit provoz na některých lokálkách, resp. rušit ty lokálky jako takové, a že nemá smysl bourat drážní budovy, pokud je nikdo nepotřebuje a nechce - stejně jako se bourají staré fabriky.

+2/0
5.2.2016 10:23

M42a29t33ú11š 13B42e74n72a48k 9378314512373

Ja by som začal rušiť cesty, tiež sú pre majiteľa len príťažou z ktorej v podstate nič nemá. Keby boli ziskové tak ich určite vlastný nejaký podnikatel. (aplikovaná logika príspevku nado mnou)

0/−1
7.2.2016 0:43

P18e34t11r 16N43o44v89o11t74n25y 1311570611

Hlavak za 150 M :-D

+4/0
5.2.2016 9:08

J21a21n 55J46e67m83e13l44k15a 1635720

A "nové" Brněnské za min 22 miliard ;-)

+3/0
5.2.2016 9:21
Foto

K42a85m61i76l 87P76e52c41i42n14o32v98s94k64ý 9867751831332

tak 3x prosím,.. ;-D;-D

0/0
5.2.2016 12:06

P67e13t11r 52N50o31v62o27t11n68y 1471470921

10x a vic. Vic tam ted mozna daji taliani za rok jako najem.

0/0
6.2.2016 0:06

J13a70n 37J73e57m81e23l22k96a 1725890

Stále mi není jasná jedna věc? Budou součástí převdou za 3 miliardy i nyní nevyužité cargo plochy vhodné pro parkování aut? (Pro parkování slouží na Slovensku Bratislava Komárno, Itálii a určitě i jinde) Bez toho to totiž nemá smysl dělat. Nebo je necháme někam odklonit, zašantročit, rozprodat za mrzký peníz 3. stranám, které tam pak dělají činnosti nesouvisející s dráhou. Viz "nejhezčí nádraží" v ČR, kde chtěly ČD Cargo areál zpeněžit. Přestože cca 10 zbývajících vyhrazených parkovacích míst před nádražím bylo totálně plných.

+1/0
5.2.2016 9:06

B25o57h87u22s60l81a80v 17K28r20á46l59í71k 2881440409236

Od toho by možná měl být územní plán obce. Ať si pozemek koupí kdo chce, ale prostě tam musí zřídit P+R parkoviště.

+1/0
5.2.2016 15:32

J70a75n 83J92e94m21e29l38k66a 1895390

Od toho podle mě není územní plán. Od toho má být management v ČD a SŽDC, který by měl za ty peníze chápat, že železníce taky potřebuje zákazníky, nejen dotace, a že dnes dojedou k vlaku lidi často autem, zejména, když busy jezdí někde 3* za den nebo nenavazují a za vlastní nekonkurenceschopné jízdné. A ne že si management dočasně vylepší příjmy a zisk, zalepí díry prodejem plochy za pár .. třetí osobě.

0/−1
5.2.2016 18:29

R92o70m20a70n 40J21e37s92c42h50k65e 9298875407285

Chyba byla rozbít železnici od politiků. Neudržují se nádraží a čekárny se ruší. Čekáme v dešti a na mrazu. To je ten pokrok. Ano je hodně spojů, to je v pořádku. Ale také rozbití na kraje a nenavazování vlakových spojů je špatné. Každý kraj podle sebe. Já pak musím čekat. To pak vyhání lidi z vlaků. I cena není malá.

0/0
6.2.2016 7:17

J81a65r21o65s84l22a51v 10Š51m31e87j95d29a 8452689839920

Kocourkov hadr. To snad není pravda. prodat nádraží. Trafikant prodá trafiku a bude nabízet cigarety vedle na stolečku.....................Důležité je" prý "zboží.

Degenerace podnikání v přímém přenosu..........

+3/−3
5.2.2016 8:32

J90a50n 23Z57e98m75a28n 1596605514966

Je to trochu jinak. Trafikant prodá trafiku, následně si ji pronajme a za rok dá za nájem víc, než za kolik jí prodal ;-D

0/0
5.2.2016 9:37

J71i14n55d95ř62i75c38h 62Š26k11o14p26e50k 4695681480525

ale zase bude in, že nepodniká ve vlastním, ale v drahém nájmu

0/0
5.2.2016 10:35

O24l17d56ř73i66c72h 37J46a26n70e82č89e91k 8169346703541

potřebuje autobusový dopravce pro svou činnost něco kromě autobusu a parkoviště / garáže? nepotřebuje. silnice nevlastní, pouze za jejich užití vlastníkovi platí (silniční daň, mýto), autobusová nádraží také leckdy patří jiným subjektům a dopravce za jejich použití případně platí.

0/0
5.2.2016 10:26

B37o46h74u91s43l53a17v 15K66r90á85l33í71k 2861390369756

Ale označníky zastávek dosud podle zákona o silniční dopravě zřizuje dopravce. A provozuje informační systém na nich. Což ovšem není ideální řešení v případě, kdy zastávku užívají dva, tři nebo i deset dopravců.

+2/0
5.2.2016 15:34

P44e52t94r 33N15i40v28n58i45c15k54ý 3722344945787

Pokud budou nádražní budovy sloužit jako čekárny, bude jejich provoz platit SŽDC - taže žádné náklady pro ČD.

Pokud tam chce ČD prodávat jízdenky, ano pak bude muset platit nájem, ale v 21. století je toto nutné? Lístky si mohou zákazníci koupit přes internet nebo ve vlaku. Stačí ponechat pokladny (spíš informace) jen v největších stanicích, i když ani tam to nevidím nezbytně nutné.

+3/−1
5.2.2016 8:21

O55l95d42ř31i72c59h 79J63a48n67e10č80e50k 8239536823531

ponechat pokladny / informace s omezenou provozní dobou alespoň v některých větších stanicích vidím jako rozumné, je to tak i v Rakousku nebo Německu, kde se jinak drtivá část jízdenek prodává v automatech (a v poslední době online) - kvůli prodeji měsíčních kuponů, pro složitější případy (mezinárodní jízdenky apod.), poradenství.

problém ale je stav české společnosti, resp. její nezanedbatelné části - jak ta nádraží (čekárny) budou vypadat, když je necháte přístupná a neobsazená? ;-(

+2/0
5.2.2016 8:28

P62e26t70r 81N75i30v31n15i56c42k96ý 3482624415417

Nainstalovat tam kamerový systém vyjde levněji, než tam živit nádražáka.

0/−3
5.2.2016 9:00

J95a16n 76K75l54i17m63a 7250643870552

Tenhle názor už je přežitej. Když se opuštela nádraží z důvodu dálkového řízení tratí první co bylo tak chmaták ukradl kamerový systém a pak nastala totalní demolice. Na nádraží už totiž ani nikdo nebydlí nájem je tak neskutečně drahý že mnoho podnájemníků si raději pořídilo vlastní bydlení. Vše je to učelově řízeno aby v privatizaci měl majetek minimální cenu. Hadejte kdo si ho potom koupí

+2/0
5.2.2016 9:28

O64l15d58ř76i45c91h 31J11a20n17e34č96e79k 8759206253251

ale moc to nepomůže

0/0
5.2.2016 10:19

R26o82m24a85n 36J67e84s44c45h77k37e 9458985107155

Spoustu čekáren dráhy zrušily. Obyčejní lidé nemají šanci na nápravu.

0/0
5.2.2016 15:42

P92a29v64e26l 56B79l96a15ž26e60k 6311341716191

Z hlediska budoucí konkurence na železnici je potřeba, aby žádný dopravce nevlastnil žádnou náádražní budovu. To by pak mohlo vypadat jako dnes na některých nádražích, že majitel nechce pronajout konkurenci ani kousek místa na prodej jízdenek...

+11/−1
5.2.2016 8:09

O96l98d43ř90i47c98h 81J72a68n38e47č73e42k 8109246923641

ale v soutěžích pak brečí, že se narozdíl od soukromníků musí starat o nádraží a mají tudíž vyšší náklady 8-o

nechat při dělení původních ČD na dopravce a SŽDC byl těžko pochopitelný omyl - je přeci jasné, že nádraží patří ke kolejím, nikoliv k vlakům...

+14/0
5.2.2016 8:09

J21a17n 28J13e59m20e93l68k45a 1295760

A není to snad pravda? Že v těch 13 miliardách je vlastně i částečně platba za infastrukturu? Vytápění čekáren, pokladny, ne automaty, dohled..

0/0
5.2.2016 9:24

M97a34r15t43i22n 34K47l77i92m53e60š 6116335307600

Tak teď mají možnost se nádraží zbavit a ještě vydělat na režijky, tak směle do toho :-)

0/0
5.2.2016 9:32

P36a78v81e47l 96N90a32v95r20á26t53i16l 4472884499314

Správné by bylo, kdyby nádražní budovy dostaly kraje nebo města. Ty je pak mohou nabízet k pronájmu službám (restaurace, kiosky apod.) a dopravcům (prodejny jízdenek). SŽDC si může nechat pro údržbu jiné budovy (depa, dílny a pod.), případně si může kancelář v hlavní budově pronajmout. Takto by byl zajištěny férové podmínky pro všechny dopravce. ČD došlo, že budovy jsou business, o který teď přijdou. Dají se totiž čerpat různé dotace na jejich údržbu a provoz a tyto peníze se pak dají zajímavě utrácet. Tyto boční příjmy teď budou ČD chybět.

+3/−2
5.2.2016 8:02

O12l79d14ř74i44c33h 13J60a17n61e46č10e20k 8599156933821

u nádraží, kde nesedí nikdo z SŽDC, by to jistě bývalo bylo nejlepší řešení. u větších nádraží, která jsou intenzívně využívána více subjekty, si nejsem úplně jistý, nicméně nemusí přeci mít všechna nádraží v republice stejného vlastníka.

kdyby nádraží byla ve vlastnictví státu, otevřelo by to i cestu ke zvelebení jich samotných i jejich okolí a ke stavbě v ČR tolik chybějících 'P+R' parkovišť - ČD mají spoustu jiných starostí a na takovéhle věci nemají peníze, ale pokud pozemky patří jim, obec s tím těžko může něco dělat, i když by třeba chtěla.

+4/0
5.2.2016 8:16

O98l82d25ř86i96c31h 85J74a38n93e26č68e28k 8109876533311

sorry teď vidím, že jsem napsal něco jiného, než co jsem chtěl ;-)

druhý odstavec měl začínat "kdyby nádraží byla ve vlastnictví OBCÍ" ;-)

+1/0
5.2.2016 8:29
Foto

D58a31v29i54d 26H13o74m30o40l44a 4532322849593

Měl jsem stránku otevřenou od včera, tak jsem tento doplněk neviděl...ale v intencích předchozího...kde by na to vzaly ty obce?

Leda snad, že by to obec od ČD koupila a obratem to pronajala někomu za tržní nájem a do smlouvy zakotvila, že do tehdy a tehdy musí zvelebit nebo přistavět a tak...to by ale podle mě skončilo mnoha průšvihy....

0/0
5.2.2016 8:45

O21l58d33ř48i15c34h 44J14a57n27e10č15e38k 8869916883611

na obce se to mělo převést už při dělení původní firmy, nebo prodat za symbolickou cenu, to by se mohlo i teď - v případě malých nádraží bez komerčního potenciálu.

obce (případně kraje) na opravu / zvelebení svého jednoho nádraží resp. na přístavbu infrastruktury (parkoviště) najdou peníze mnohem snáz než ČD / SŽDC / ministerstvo, které těch nádraží ve správě mají / měly by stovky až tisíce a navíc se starají primárně o dopravu.

a především těm obcím velmi záleží na tom, aby to jedno jejich nádraží vypadalo co k čemu a bylo pro místní použitelné - úředníkovi v Praze je maloměstské nádraží někde v pohraničí naprosto ukradené Rv

0/0
5.2.2016 10:34
Foto

D57a56v87i10d 82H73o37m81o79l49a 4652662859413

Stát je obvykle ten nejhorší hospodář, takže bych si nedělal iluze,, nemluvě o tom, že by mě zajímalo, kde by asi bral na to budování těch parkovišť apod., zvlášť, pokud by musel od ČD ta nádraží koupit.

+1/0
5.2.2016 8:42

J51i52ř44í 15J19o93z60a 3818283860531

Klidne bych jedno koupil a bydlel bych v nem...

0/0
5.2.2016 8:00

M73i11c54h20a73l 86B38o50k82l95a75ž95u58k 9373848942657

http://nemovitosti.ceskedrahy.cz/

+1/0
5.2.2016 9:07

M35a84r77e47k 70Š84v57e62c 8934812816

Já tedy vůbec nechápu, proč ČD ty nádraží vůbec vlastní.Jestliže je ČD dopravce a SŽDC provozuje infrastrukturu, patří nádraží a železnice z logiky věci i pod SŽDC. Je to hybrid. Jako kdyby ČSA vlastnilo letiště anebo autobusoví dopravci vlastnili autobusová nádraží. Stejně tak je to nesmyslné vůči ostatním dopravcům - proč tedy nějaká nádraží nevlastní třeba Regiojet? A taky nechápu, proč by jim SŽDC měli vůbec platit, je to jen převod zjedné státní firmy do druhé, ekonomicky to nedává smysl. Navíc, většina nádraží je v otřesném stavu, pokud se správa železnic bude o ně lépe starat (snad), jecině dobře.

+14/0
5.2.2016 7:57

J93i10ř74í 37J11o55z19a 3728823710151

Autobusova nadrazi nekteri dopravci vlastni... napr. CSAD JIHOTRANS Ceske Budejovice

+3/0
5.2.2016 8:02

P61a37v25e13l 45N75a55v84r76á34t98i94l 4562434189164

Logicky máte pravdu, jenže ČD je špatně řízena a proto potřebuje všechny dostupné peníze, které může urvat. Přes SŽDC se tam ty peníze dají dostat. ČD je v konkurenčním prostředí, SŽDC nikoliv. Stát peníze narve do SŽDC a ty pak do ČD formou odkupu budov. Jednoduché, těžko napadnutelné. Skrytá nezákonná pomoc státu.

+6/0
5.2.2016 8:05

O12l25d96ř57i79c15h 55J56a81n31e47č94e12k 8279216223921

'skrytá' ani moc ne ;-)

+1/0
5.2.2016 8:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.