Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Českým drahám loni ubyli zákazníci. Viní z toho hlavně rozsáhlé výluky

Českým drahám po letech růstu mírně klesl počet cestujících. Podle dopravce za to mohou zejména výluky a také nižší cena pohonných hmot, která lidi motivuje více jezdit autem. Zvedl se ale zájem o dálkové vlaky, informovaly České dráhy na páteční tiskové konferenci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O82n66d32ř24e49j 95M23a27l77ý 3664923353793

Na trase mezi Kolínem a Prahou je zpoždění spíš běžnou záležitostí než výjimkou... už by s tím mohli něco udělat...

0/−1
6.2.2016 9:33

V52á35c51l78a53v 47N37o78v19o92t40n96ý 7985423630564

Pro mne jako občasného cestujícího různými směry (ne Pha-Ova) je jasná volba bus. A hlavní důvod je cena, neboť bez inkarty je "zákaznické" jízdné spíš "antizákaznické" ... ;-O

0/−1
5.2.2016 19:54

R37a66d21e46k 63J94a35n33a42t63a 9745276354642

Tam, kde jezdí hodně autobusů, nabízí ČD "včasnou jízdenku", kterou, názvu navzdory, si v e-shopu můžete koupit i těsně před odjezdem.

Znáte její cenu na relaci, kterou máte na mysli?

+1/0
5.2.2016 20:33

F28i54l38i46p 57S73m67o30l10a 9677338771727

Možná by pomohlo, kdyby spojení na delších tratích, kde jezdí jen osobáky, které mají návaznost na vlaky na koridorech, byly alespoň párkrát denně nahrazeny spěšnými vlaky, které zastavují jen ve větších stanicích. Osvědčilo se to například na trase Náchod-Choceň, kde místo dvou osobních vlaků s přestupem v Týništi nad Orlicí, jezdí třikrát denně spěšný vlak přímo a cesta se tak z hodiny zkrátí na 35 minut. Pro mě, který jezdí z Brna, pak cesta do Opočna skoro o tři čtvrtě hodiny rychlejší a místo dvou přestupů absolvuji jen jeden.

0/0
5.2.2016 19:51

J73i91r27k50a 63D58v69o49ř10á81k 4885260573108

To je hezké psát o tom, že v regio ubylo cestujících, ale přibylo jich ve stejných oblastech v autech nebo busech? Není to třeba v něčem jiném? Kdyby to bylo v dálkovině, řekl bych třeba spíš, že se lidem přestalo vyplácel lomit jízdné, takže "cestujících" je míň, ale lidí ve vlaku stejně.;-D Dál, v PID mi připadá, že opadlo nadšené průvodčích pípat každou bémkartu když někdo jede jen stanici nebo dvě. Chodí důsledněji až za vnitřním pásmem.

0/0
5.2.2016 16:33

R28a45d88e72k 20J53a54n73a84t68a 9615846884872

Ano. Vliv může mít menší dělení jízdenek.

Že je dobré při cestě do zahraničí rozdělit jízdenku na vnitrostátní a zahraniční úsek, věděl leckdo.

Jenže poslední roky stále více lidí jezdí na akčí mezinárodní jízdnenky z e-shopu, a tam už bývá dobrá cena i bez dělení. Rázem tak ze dvou cestujících vnikne jeden, který jede delší vzdálenost ...

+1/0
5.2.2016 16:39

R17a65d53e22k 84J31a60n40a25t23a 9215676644242

"Českým drahám v roce 2015 i přes pokles počtu cestujících stouply tržby a přepravní výkon. To v praxi znamená, že lidé jezdí delší dobu."

----------------

To neznamená, že jezdí delší dobu, ale že jezdí na větší vzdálenost. Jednotka přepravního výkonu je osobokilometr, ne osobohodina.

+5/0
5.2.2016 15:29

F28r72a49n30t98i73š49e83k 21S93t23r34n28a98d 4174575889786

Často cestuji vlaky za letní turistikou. Rok 2015 jsem však doslova "prospal" jako medvídek brtník. Málo jsem používal vlaková spojení ze dvou příčin. Zejména pro značné výluky na tratích, které mi znemožnily přepravu se zavazadlem ( "terénní tříkolový transportér" ) nezbytný pro vícedenní bivak vandry. Tahat se s těžkým báglem na zádech dokáže každý osel. A též pro značná tropická vedra po celý červen, červenec a srpen. Letní horúčava neumožnila ani jednodenní výlety. Kéž by to letos v létě bylo lepší ... max. +30°C ve stínu.

+1/−1
5.2.2016 13:28
Foto

B68r81o42n43i37s75l41a36v 49G86a29b75r61y51š 2872399551

To já spíš opačně, za loňský rok jsem najezdil vlakem nejvíc v historii. A není to proto, že bych měl rád výluky, ale prostě jsem měl víc důvodů jezdit.

0/0
5.2.2016 14:13

J22i28ř41í 84N25e48v32r54l59a 8982593129607

Není se čemu divit. SŽDC měla loni výluk ažaž. Typický příklad, co jsem zažil několikrát: Výluka mezi Prahou a Čerčany - místo vlaku z hlavního nádraží jede náhradní autobusová doprava, ale až ze Smíchova, pak ještě přesednout na vlak.... to pak spousta lidí dala logicky přednost přímému autobusu.

Navíc když dává Jančura s Leošem jízdenky mezi Prahou a Ostravou třeba za 130 korun.... není se čemu divit - cena je přeci pro většinu lidí to hlavní kritérium, s kým pojedou. (Hlavně že pak Jančura žaluje dráhy za podnákladové ceny...) Takže pak lidi logicky naplňují konkurenci.

Ale ono se to zase letos zlepší a já osobně to drahám přeju. :)

+5/0
5.2.2016 13:11

P33e66t34r 42N97a81j81d83e44k 7737886723341

1. Vlakem se v ČR vyplatí jet snad jen na trase Ostrava-Praha (úroveň a rychlost cestování) a pak ještě v okolí Prahy (extrémně nízké ceny). Zbytek republiky je celkem zoufalý a pohodlím ani cenou nedokáže konkurovat.

2. Mnoho lidí odrazuje naprosto zbytečná přiblblá INkarta. Je to byrokracie navíc, zdržuje to, otravuje to, je nutné ji sebou neustále nosit a ještě stojí relativně dost peněz. A z principu odmítám platit o třetinu vyšší cenu jen proto, že jsem si nekoupil přihřátou INkartu, která by se mi v součtu stejně ani nevyplatila.

+1/−14
5.2.2016 11:48

P61e63t45r 41N71o45v87o52t93n39y 1561920531

Když se vám v součtu nevyplatí, tak můžete jezdit bez ní. ;-D V okolí Prahy nejsou extrémně nízké ceny, platí tam normální tarif ČD nebo tarif PID.

+7/0
5.2.2016 11:54

P42e19t87r 77N75a80j33d87e63k 7627516293521

Jsou tam extrémně nízké ceny díky ročním kuponům PID.

+1/0
5.2.2016 12:05

P16e57t70r 76N54o52v22o89t86n67y 1181270371

Rocni kupon je jen v pasmu P0, dalsi pasma jsou srovnatelna s tarifem ČD. Integrovanou dopravu ale nemaji jen v Praze.

+1/0
5.2.2016 12:22

P23e23t17r 38N37a76j48d54e49k 7717956663961

Čtvrtletní kupón na 1 vnější zónu za 760 Kč je taky směšná cena. To je 8 Kč za den, takové ceny jinde v republice nenajdete.

+2/0
5.2.2016 12:32

P17e48t45r 97N11o93v21o28t39n40y 1811270831

Jezdím do 5. pásma z hranice P0 na traťovku ČD a rozdíl proti PIDu nebude ani 1000 Kč za celý rok. Radši jsem ale zákazníkem ČD. Inkartu pak použiju i při příležitostných jízdách jinam, takže budu asi na nule.

+2/0
5.2.2016 13:15

P14e80t62r 55N50o79v59o48t66n19y 1801340341

Tak pardon, jezdím do 4. pásma(pět i s vnitřním) a je to stejně drahé PID 4x3000, roční + ČD 3650 + 8400.

0/0
5.2.2016 13:24

P73e80t96r 65N84a74j19d57e44k 7737546873661

Čtvrtletní traťová jízdenka na jeden jediný kilometr stojí u ČD 740 Kč. Jízda vlakem po celé zóně 1 v tarifu PID stojí 760 Kč, když k tomu připočtu zonu P za 900 Kč, tak můžete za 1660 Kč jezdit po obrovskem uzemi 50x40 km 5 druhy dopravy. Cenovy ekvivalent u ČD je 9 km tratova jizdenka za 1554 Kč.

0/0
5.2.2016 13:30

P24e15t18r 83N82a35j21d53e71k 7677906933311

Tedy spíš 10 km za 1628 Kč.

Viz https://www.cd.cz/assets/vnitrostatni-cestovani/jizdenka/ceniky-jizdneho/cenik2e-mesicni-13-12-2015.pdf

0/0
5.2.2016 13:32

P26e16t57r 49N38o64v72o76t29n40y 1311720551

Já ale jezdím z Prahy a do Prahy do práce, nejkratší cestou, mně je k ničemu jezdit okolo Prahy. A tak to má většina lidí.

0/0
5.2.2016 13:34

P16e17t36r 69N16a18j66d83e64k 7537406823361

Většina lidí to má tak, že nebydlí na nádraží, tedy se k tomu nádraží musí nějak dostat, tedy museli by si kupovat ještě jízdné na autobus. Dále většina lidí nejezdí jen do práce a z práce, ale taky za nákupy, kamarády, kulturou, sportem.

+1/0
5.2.2016 13:39

P54e23t79r 11N22o15v71o63t58n12y 1981930441

Ano, takoví jsou, ale nebude jich většina, spousta obcí bez železnice má přímé autobusové spojení. Za nákupy, kamarády, kulturou, sportem - většinou tam, kam do práce. Za nákupy navíc ještě autem.

0/0
5.2.2016 13:53

P88e25t88r 93N74a86j20d37e29k 7137276123601

Naprosto drtivná většina cestujících si nevystačí jen s traťovou jízdenkou z bodu A do bodu B. Opravdu málokdo má dům i práci u nádraží.

+1/0
5.2.2016 14:18

P82e36t46r 60N62o27v66o12t19n59y 1951270281

To jsem nepsal, já mám vnitřní pražské pásmo. Ale dostat se na jeho hranici mě stojí stejně jak s tarifem ČD, tak PID. Upřímně, kdybych musel ještě řešit přestup na vlak z atobusu, tak uvažuji o jiné práci, nebo jezdím na vlak autem. Podle toho jsem i vybíral nemovitost.

+1/0
5.2.2016 14:30

R25a11d90e56k 14J36a74n71a28t51a 9945696784532

Tak na nádraží se dá dojít i pěšky. Např. v Čelákovicích to máte do 10 minut z velké většiny města.

A je to nejen zadarmo, ale i zdravé :-)

+3/0
5.2.2016 15:32

P72e97t35r 19N62a98j61d32e44k 7277976493811

Tak jedině, že bychom se všichni přestěhovali do Čelákovic.

0/0
5.2.2016 16:49

R37a42d79e64k 91J75a55n70a18t45a 9715976894372

Jistě chápete, že to je jen příklad. Pešky se chodí i leckde jinde. Třeba v Černošicích nebo Všenorech.

+1/0
5.2.2016 17:33

P88e64t84r 51N89o82v72o92t13n82y 1491420281

Chcete vyjmenovat vsechna vetsi sidla ve Středočeském kraji, ktera leží na dráze vedoucí do Prahy? :-)

0/0
5.2.2016 17:41

J66a91n 65J73e57m64e53l46k39a 1475850

Které jsou ovšem pouze pro místní.

0/0
5.2.2016 13:59

P12e93t32r 81N63a61j62d21e71k 7707716673591

Nejsou.

0/0
5.2.2016 14:00
Foto

B75r18o65n18i43s38l95a24v 59G57a88b77r52y71š 2242439461

Otravuje mě s sebou pořád nosit peníze, občanský průkaz a řidičák. Je to byrokracie navíc, zdržuje to, otravuje to...

+4/0
5.2.2016 11:57

P89e59t26r 97N48o95v59o90t39n50y 1291380701

Řidičák, techničák, co dva roky STK, povinné ručení, servisní prohlídky, dvakrát ročně pneumatiky, nedejbože, když se stane nehoda(byť nezaviněná), to je teprve papírů. Inkartu mám v peněžence a v podstatě o ní nevím. :-)

+9/0
5.2.2016 12:00
Foto

B56r93o34n16i97s49l97a44v 12G10a51b71r52y45š 2422139211

Sám bych to neřekl líp. A to ještě nepočítám to věčné hledání levnějšího benzínu a parkovacího místa. :-)

+2/0
5.2.2016 12:02

P89a48v76e35l 80Š22ť51a60s36t21n16ý 6274148864758

Na roční zdravotní taky nechodíte, když máte tu inkartu?:)

+1/−1
5.2.2016 12:06

P85e87t10r 94N53a45j73d73e45k 7117876583731

Většina lidí to auto musí tak jako tak živit a většina lidí to auto má, ne každý to má 10 kroků na nádraži a může si dovolit fungovat bez auta.

+1/−3
5.2.2016 12:08

P36e95t59r 27N86o27v60o80t61n44y 1751800821

No ja ho mam taky. Takze vim, ze blba inkarta je proti tomu vubec nic.

+1/0
5.2.2016 12:32

P54e70t37r 90N27a96j22d74e84k 7637446473591

Nic to není. Abych se 10x do roka svezl vlakem, na to se mi ta karta prostě nevyplatí. A platit o třetinu vyšší jízdné kategoricky odmítám.

0/−1
5.2.2016 12:36
Foto

B74r26o74n40i33s92l63a76v 33G39a60b87r39y86š 2362949341

To už je ale Váš problém. Já jsem loni nalítal vlakem 29 tis. km. IN50 se mi vrátila během 3 - 4 měsíců.

Auto by mi bylo k ničemu. Starat se o něj, týden by mi hnilo na parkovišti, starosti s pohonnými hmotami, s STK, hlídat toto, hlídat tamto škrábat okna v zimě, přezouvat, nejistota při hledání parkovacího místa, na parkovišti mi ho můžou poškrábat nebo vykrást, dávat pozor při cestě... je to prostě spousta starostí a já jsem línej člověk. A ano, je to můj problém. Proto jezdím v pohodlí vlakem. :-)

+1/0
5.2.2016 12:55

P53e34t24r 69N90a12j45d53e83k 7897456983501

Evidentně takových jako vy je velmi málo. Já tu jenom píšu, že INkarta zbytečně odrazuje potencionální cestující od používání vlaku a to je prostě fakt, já jsem toho důkazem.

0/−1
5.2.2016 13:36

P42e25t79r 37N52o44v16o30t20n82y 1271160311

A konkrétně v čem vás odrazuje? Pokud máte málo jízd do roka, tak se vám prostě nevyplatí a nemusíte ji řešit. Pokud jezdíte hodně, ušetříte. Vaše nějaké bloky zajít na pokladnu a vyřídit si inkartu jsou jen váš osobní problém.

+1/0
5.2.2016 13:56

P41e76t13r 86N20a85j78d60e20k 7207336883831

V tom, že cena s IN25 je na úrovni ceny autobusu, tzn. většina potencionálních cestujících ani nemá důvod si ji kupovat. To je jako by supermarket plošně zvýšil ceny o třetinu a řekl vám, že s kartou za 500 Kč vám dá slevu a můžete nakupovat za ceny jak u konkurence.

0/−1
5.2.2016 14:16

P24e38t86r 49N12o27v76o81t96n45y 1181120431

Ceny autobusů neznám. Pro mě služba ČD - jízda vlakem - o level výš, takže si klidně i připlatím. Ale s in-kartou mě to vychází stejně jako ten autobus(podle vás). Nakonec i článek tomu dává za pravdu - výluky a tedy NAD(pomalejší, méně kvalitní) žene lidi pryč.

+3/0
5.2.2016 14:23

P90e88t13r 42N50a95j63d69e69k 7687506963781

Proč jet vlakem s přestupem na autoubus, když můžou jet autobusem bez přestupu, že?

0/−1
5.2.2016 14:30

P59e29t89r 32N14o55v47o68t30n76y 1431700791

Pokud tam vůbec přímo jede a pokud je zhruba stejně rychlý.

+1/0
5.2.2016 14:33

P10e39t48r 44N40a93j83d76e93k 7897566763681

Tak evidentně je, když ubylo cestujících.

0/−1
5.2.2016 14:34

P36e35t24r 53N68o45v52o33t67n56y 1911730411

Všichni přešli do autobusů?

0/0
5.2.2016 14:35

P61e63t74r 70N21a69j70d70e95k 7347316353381

Určitě ne.

0/0
5.2.2016 14:39
Foto

B56r22o11n64i39s42l54a44v 29G22a54b76r17y96š 2282559421

Nemůžete na to pohlížet takto. Teda jasně že můžete, ale to není ten správný přístup. Do naší vsi jezdí autobus do většího města 4x denně. Vlak k nám jezdí 4x denně s přestupem. Ale já ten přestup nevnímám jako zátěž, ale mám 2x větší možnost vybrat si ze spojení, které mi více vyhovuje. Někdo je omezen těmi 4 přímými autobusovými spoji, ale já jsem svůj způsob dopravy rozšířil o další 4 spoje, kterými se do města můžu dostat.

Tím, že někdo nevyužívá přestupy jen kvůli svému pohodlí (když tahám něco těžkého nebo je toho moc, taky nepřestupuju), se o dost ochuzuje. "Jé, přímo mi to jede až za půl hodiny, tak počkám." A já bych řekl: "Do stejného cíle mi to jede za 5 minut. Sice přestupuju, ale budu tam dřív."

Navíc spousta vyspělých dopravních systémů je založena na přestupech. Zmiňuju se o tom i ve své disertační práci.

+1/0
5.2.2016 14:59
Foto

B81r55o69n97i41s30l11a33v 78G85a16b97r40y11š 2912279401

Tak pokud máte takový banální problém, pak se divím, jak můžete vůbec provozovat auto. ;-D

Je to to samé, jako když si s sebou berete řidičák a občanku. Akorát já mám místo řidičáku IN50. Pravda, mám i řidičák, ale jen z prestiže... Nemám ani služební auto a odmítám ho, i když mi jej šéf už několikrát nabízel.

+1/−1
5.2.2016 14:04

P88e39t31r 12N27o59v29o95t42n50y 1301930131

Tak to já asi kategoricky odmítnu platit jízdné, když lidi s in100 jezdí zadarmo. ;-D

0/−1
5.2.2016 13:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.