Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Výroba turbín: Pára v elektrárně je i stokrát hustší než nad hrncem

Stotunové kolosy turbín se v plzeňské hale firmy Doosan Škoda Power rodí několik měsíců. Základy obráběcích strojů v továrně sahají hluboko do země. Části celků o hmotnosti desítek i stovek tun do sebe musí zapadat s přesností na setiny milimetru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V63l42a81d92i42m52í36r 84S56t82r32u15s87k15a 4829404433844

Je to čím dál horší, nejen, že redaktoři neumějí psát česky, pletou si podmět s přísudkem, nečtou po sobě text, takže tam mají dvakrát stejná slova, navíc ani zbla nerozumějí tématu o kterém píší. Navíc jako v tomto případě nerozumějí fyzice viz - turbína je zařízení měnící tepelnou energii páry na pohybovou nebo znalecky zavádějí nové terminy technici - stropní jeřáb, doufám, že ve Škodě mají pevné stropy

0/0
17.2.2016 20:59

P11e63t71r 16S64z61a42p66p62a33n95o34s 8205917124183

Mám s výrobkem Škoda power jako operátor bloku EPRU 2 tu nejlepší zkušenost, jsou to fachmani, kteří mohou ukázat zlaté české ručičky kdekoliv na světě a věřte, že můj názor nemá s reklamou nic společného. :-)

+2/0
17.2.2016 17:59

V71l54a96d56i47s34l20a30v 93B68u72r36y67š45e15k 1359722857444

mě by třeba zajímalo, co je to paroplynový stroj, technika mě zajímá a nikdy jsem nic takového neviděl a nevím, co si pod tím představit, viděl jsem turbiny parní, plynové i turbiny vodní, parní turbiny pohání pára a plynové spaliny a vodní tlak vody, jak ale funguje paroplynová turbina mě jasný neni

0/0
17.2.2016 17:14

J41a82n 97S80a49l35o79m28o40n 4599450891305

Já to tady hlouběji v diskusi popsal :-).

0/0
17.2.2016 17:17

J96a26n 60S84a83l95o60m89o43n 4769460911355

Vlastně v Počeradech to vypadá, jako kdyby na začátku toho procesu byl morot z Boingu 777 :-). Principielně je ta turbína také podobná turbíně leteckého motoru.

0/0
17.2.2016 17:22

J74a31n 56S96a33l47o74m59o28n 4209890151715

http://www.cez.cz/cs/vyroba-elektriny/paroplynove-elektrarny/jak-funguje-paroplynova-elektrarna.html A samozřejmě je tam i virtuální prohlídka EPC PPC.

0/0
17.2.2016 17:23

M76i28r93o59s83l13a48v 75S20u16c59h31y 5390219940110

Neexistuje paroplynový stroj, ale soustrojí. Plynová turbína svými spalinami ohřívá vodu, ze které vyrobí páru pro turbínu parní. Tím se zvyšuje termodynamická účinnost cyklu.

+1/0
17.2.2016 17:25

V63l46a15d55i73s14l32a31v 17B22u70r39y11š85e35k 1559232177774

soustrojí jsou dva a více strojů, parní a plynová turbina v soustrojí zatím nikde nepracují a Škoda je celkem jistě nevyrábí

0/0
17.2.2016 18:53

K66u39r58t 73P97l26a24t67t71i35g 4664218515735

V roce 1953 jsem videl odejitou 20 tun rotor I s vikem skrze strop haly a pistalo to v chladici vezi 50 - 60 metro vedle haly. co se stalo? delali generalku, no a po par tydnech zacali turbine a generator najizdet./ Regulator reguloval ale kdy pri 3000 ot/min mel zacit skrtit, neskrtilTurina sla az na 9000 otacek apak odesla stropem.. n a kazde srane vika 80 sroubu 36tmmvythnute jk spagety.Srouby v kuplunku mezi turbinou a generatore-na snimcich tady je videt jeden kuplunk- yriznute tak hladce jako by byli zabrousene. Sef mechanic nechal troche zabrusovaci pasty n a hridelce regulatoru. Dostal tenkrat 12 roku.Byli jsme tam naexkursi 2dny pozdeji-uciliste s dvouleto9u prumkou. To byla nejvetsi havarie co jsem videl v tomhle remesle.

+3/0
17.2.2016 15:20

M95a81r14t44i40n 66K53u95č85e47r23a 8729469889832

Zaj

0/0
17.2.2016 16:51

M60a45r23t60i54n 64K51u89č47e87r40a 8159419969632

Zajímavá historka. Bohužel tolik pravopisných chyb, že to téměř nejde přečíst.

+3/0
17.2.2016 16:52

T95o69m96á43š 28C81z89a24k55o63j 6801794915450

https://nolstuijt.wordpress.com/2011/11/27/duvha-powerstation-turbine-blowup-sa/

Nedávno v JAR

0/0
17.2.2016 19:54

J10i61ř37í 40K16o35c21u15r65e86k 6315154445258

A docela se divím, že Škodováci nedodávají turbíny i do Číny, kde se staví elektrárny ve velkém.

0/0
17.2.2016 13:37

P14e34t34r 55N41o89v77o25t39n27y 1161930461

Možná dodali jednu. Zbytek zvládla čínská kopírka. :-)

+2/0
17.2.2016 13:49

V88i59k79y74r 72B15o89h85u60m10i98l 15S84t57r39a82n74s38k83y 9657858886319

A už Doosan montuje pořádná (rozumějte jako dříve) ložiska, nebo ten sajrajt z dovozu co se sype již v garanci?

+4/0
17.2.2016 13:00

B17o49h88u23m30i69r 43M30a45l69ý 6462616357892

Můžete popsat?

+1/0
17.2.2016 13:30

J23a26n 24S57a64l14o35m28o70n 4829600941495

Plynová turbína pro paroplynovou elektrárnu má ještě jedno specifikum a to je to, že musí vydržet obrovské teploty, protože je roztáčena přímo z plynového hořáku. Spaliny prochází celou turbínou a následně jsou směřovány do ohříváku, kde teprve ohřívají vodu a mění ji v páru pro parní cyklus. Tam už je "standardní" parní turbína.

+5/0
17.2.2016 12:42

V10l42a50d17i56s67l52a40v 84B58u84r29y51š39e63k 1389682337324

na první řadě lopatek bývá teplota při základním výkonu až 1300 stupňů, nemyslím si ale, že by Škoda něco takovýho vyráběla, to umí pár firem na světě a u nás jsou na paroplynech pokud vím tak Siemens, ve Vřesové jsme měli cosi francouzkýho a jede to tam myslím pořád

0/0
17.2.2016 16:54

J48a68n 58S23a35l10o81m63o12n 4459650381285

Vřesová stále jede. Byl jsem tam u spouštění a pak před cca šesti lety jsme tam dělali něco na buzení na parním generátoru a komunikaci s centrálním energetickým dispečingem aby to mohl řídit přímo. To samé jsem pak dělal na Tisové.

Na Počeradech jsem projektoval komplet kabelové trasy (tedy Basic design se zbytkem mi už museli pomoct kolegové, protože detail bych sám nedal pro množství práce a krátkost času). Počerady mají standardní paroplynové turbíny Siemens, který je staví pro hodně elektráren.

0/0
17.2.2016 17:17

J79a69n 10S79a38l22o78m19o94n 4159630401945

Ještě taková drobnost. Plynová turbína na Vřesové má přívod pro Zemní plyn, přívod pro "Energetický plyn" (uhelný CO) a vzduch. V podstatě je tedy na dvě paliva, případně směsný plyn. :-) Počerady jsou čistě na Zemní plyn.

0/0
17.2.2016 17:19

V16l34a50d95i59s47l60a21v 35B90u86r17y49š35e92k 1659162747564

já to tam taky znám, kompresor jsme tam čistili skořápkama z ořechů z nedaleké věznice, to byly časy

0/0
17.2.2016 18:50

Z40d15e59n50ě59k 34S26t89o23d36o43l15a 8287281295746

Stropní jeřáby? Ty jsou nad těmi portálovými?

+12/−1
17.2.2016 12:14

J40a66r51o97s14l27a92v 87J81o92s39e12f 5282230120304

Ano, správně. Stropní jeřáb je ten u stropu, pod ním na portálech jezdí portálový. Ale ten tam asi nemají, jen ten stropní. Je mi jasné, že článek psal EXPERT, patrně mladý novinář - ti znají úplně vše. Jen jim unikají občas odborné termity a trochu gramatika. To však dohánějí sebevědomím a drzostí plácat (psát) takovéto bláboly.

+6/−1
17.2.2016 12:29

J57i32ř35í 45K64o74c25u79r69e33k 6345764295728

Nejsou to mostové jeřáby, ty pod stropem? Portálový jsem na fotkách nezahlédl a termín stropní jeřáb čtu prvně.

+5/0
17.2.2016 13:47

J68a86r73o93s36l23a18v 69J39o47s26e76f 5562300320974

Jasně mostový. Omlouvám se psal jsem to v rychlosti.

0/0
17.2.2016 18:14

R75o21m16a84n 81S91t81r63a10j25t 8866818735794

Ten jeřáb je mostový.

0/0
17.2.2016 17:37

J49a72r25o23s16l64a17v 91J98o93s60e28f 5842180670184

To ty soustruhy pohání stlačený zemní plyn (CNG)? To je pro mne nová zkušenost! Myslím, že by to stálo za poučný článek! Nejlépe od stejného autora! Já znám jen CNC soustruhy, tak se rád poučím!

+10/0
17.2.2016 12:06

J54a91r81o92s22l27a91v 47J79o85s33e73f 5772490400444

A korunu tomu dává CNG program. Ten asi spoří to CNG! ;-D

0/0
17.2.2016 12:10

P88a89v74e11l 63V50o64j24á16č75e27k 6552666960830

Prosím redakci, aby podobné články nechávala zpracovat Technetem. Takhle akorát zkazíte velmi zajímavé téma. Děkuji.

+21/0
17.2.2016 11:54

J24a55r55o33s15l88a60v 61J57o35s44e36f 5822900390514

Moje řeč, zlatá slova!!

+4/0
17.2.2016 12:35

M68a58r70t38i20n 17T14e66s88a77ř 2759263943713

Co by psali kluci na ekonomickém? Moudra o krizích se nerodí každý den! Tady jim to opraví čtenáři.

0/0
17.2.2016 15:32

J35o50s95e70f 76V28o54s44i51c82k37y 4423497656363

Kazdy kilogram turbiny ma cenu mezi 1000 az 1500 Kc . . .Co je to proti 1kg prvni turbiny na modernim leteckem motoru ! Ta turbina ma vyssi cenu, nez je cena zlata ! Na kazdem letounu, aspon za 4 000 000 US$ turbin !

0/0
17.2.2016 11:49

M67a72r84t63i17n 67D84i37v85i75š 3205887653549

kus poctivé strojařiny....od návrhu až po výrobu. well done

+1/0
17.2.2016 10:56

V39i71k65y88r 31B83o48h65u15m72i83l 17S26t75r42a95n70s51k76y 9987268916219

jen ta ložiska, bohužel dnes již z asijského? dovozu....kdyby nemršila jméno tradičního výrobce

+1/0
17.2.2016 13:02

B18o36h86u96m63i29r 60M87a61l98ý 6142796267472

Máte představu jak taková ložiska vypadají?

0/0
17.2.2016 13:28

J20a64n 27S70a61l10o10m55o90n 4919510401255

Pro rozjezd turbíny kluzná, následně v otáčkách turbína "plave" na vrstvičce tlakového oleje. Alespoň u těch elektráren které znám. :-)

0/0
17.2.2016 16:31

B34o42h88u49m62i27r 63M38a11l34ý 6302286147272

To souhlasí. Do ložiskového pouzdra je spodem tlačen olej který turbinu nadzvedne a ona skutečně plave. V těch ložiskách jsou pouzdra z měké slitiny asi hliníku, (kompozice). Ten olej tam musí být dříve než se turbína hne jinak by ložisko vydřela. I několik desítek tun těžkou turbinou se dá lehce otáčet.

0/0
17.2.2016 17:22

J20a84n 12S46a58l93o85m16o33n 4169460251915

Já vím, zažil jsem co se stalo když se omylem vypnula tamazací čerpadla a nezafungovali ochrany...

0/0
17.2.2016 17:29

Z65b27y44n45ě65k 48K94o27ř97í22n46e86k 9264873459842

Není to spíš naopak?

Při "nulových" otáčkách je turbína nadzvedávána tlakovým olejem a při otáčkách stačí prakticky "beztlaký" olej, který maže kluzné ložisko.

0/0
17.2.2016 18:39

J43a97n 65S43a88l25o52m53o42n 4569540181105

Ne, je to jak říkám, plave to až od nějakých otáček.

0/0
17.2.2016 22:18

J36a51n 33S69a60l45o92m65o67n 4819330851295

Totiž ono je to tak, že při roztáčení se ta turbína, i když je skvěle vyvážená, trochu vlní. To je v pořádku, protože s určitým kmitáním je počítáno a je v toleranci. Když se pak roztočí na optimální otáčky prakticky se "vznese", ale myslím že nějaký strojař to vysvětlí lépe :-)

0/0
17.2.2016 22:23

V96l47a25d30i70s58l10a71v 35B49u12r35y75š22e72k 1129882217394

no, ten olej je do ložiska přiváděn tlakově z boku tak, aby po směru otáček byl mazací otvor 90 stupňů před spodní částí ložiska, po roztočení turbiny natáčecím zařízením rotor nabere olej pod spodní část, takže k tření kov na kov dojde jen poměrně krátkou dobu, těžké rotory však mají zvedací olej, tam by to takhle nefungovalo

0/0
17.2.2016 22:40

V93l90a55d88i75s35l79a93v 79B26u61r73y79š24e91k 1769372337704

větší turbiny mají olej mazací a zvedací, rotor je při nízkých otáčkách mazán zespoda a zboku, ve vyšších otáčkách se zvedací čerpadlo vypne a k mazání postačí čerpadlo mazací, rozhodně nesmí dojít k styku rotoru s ložiskem, menší turbiny s lehčím rotorem mají jen čerpadlo mazací

0/0
17.2.2016 22:28

R97o53b46e74r85t 49P96e92l48n72á90ř 3768561514

nadhera, takovej monstrozni kus oceli... Mozna by stalo zato uvest ze pocitace se uplatnuji take pri navrhu turbiny, coz je jeden z duvodu proc jsou nove turbiny efektivnejsi nez ty starsi. Na CNG jezdi autobusy.

A jaky sou teda ty tlaky? Jak rychle se takova turbina toci?

+1/0
17.2.2016 10:48

K39u93r72t 18P70l88a50t76t77i82g 4204608695875

3000 az 3500. podle site. bud 50 Hz. nebo 60 Hz.. Tlaky ruzne. Od vysokotlakove casti turbiny- ty mensi kola s lopatkami - az po kola s nejvetsim prumerem je nizkotlakova cast. Meli jsme v elektrarne napr. svycarskou Brown-Boweri a ta jela na prehratou paru-200 az 250 celsia- tlak si uz ne[amatuji / Bylo to 1955.

+2/0
17.2.2016 11:20

K43u98r83t 49P40l89a66t92t28i15g 4164908815865

PS- 3000 az 3500 ot. za minute.

0/0
17.2.2016 11:22

J17a12n 13S69a19l44o84m51o82n 4159480821935

Páru máte správně, rychlosti také :-). Jinak teď se také postavila turbína na nadkritickou páru a ta má 350°C, ale tlaky si taky nepamatuju. :-)

0/0
17.2.2016 12:34

J29i70ř35í 23K25o60c63u93r63e33k 6595854895588

Není kritický bod vodní páry až při 374 °C? Přičemž nad touto teplotou může být tlak páry naprosto libovolný, nezkapalní.

+1/−1
17.2.2016 13:19

J20a88n 65H27r88u11š43k74a 9744237107260

tak dnes se staví nadkritické bloky s párou přes 600°C...350 neni ani kriticka teplota...

+1/0
17.2.2016 14:56

J84a45n 59S92a45l65o46m69o94n 4669140881545

oj, to jsem se ustřelil :-).

0/0
17.2.2016 16:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.