Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Elektromobily začnou brzy vytlačovat klasická auta, tvrdí analýza

Automobilový průmysl čeká za několik let velký zlom. Elektromobily a hybridní vozy budou levnější než klasická auta na fosilní paliva. Uvedla to agentura Bloomberg. Rozšíření aut na elektřinu by tak mohlo zažehnout další ropnou krizi. Pokud by surovina následně ještě víc zlevnila, na trendu to nic nezmění, boom elektro aut se jen o pár let odloží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F74r33a84n36t76i95š56e27k 62K55a21l80v14o33d70a 5547277953331

No moc tomu nevěřím. OLED budou mnohem levnější a nahradí TFT displeje. Budou se vytvářet na tiskárnách podobných 3D tiskárnám. A skutek utek...Možná tak Tesla by to vyřešil, ale ten vyděsil giganty tím, že chtěl lidem dát elektřinu zdarma.

0/0
11.3.2016 18:44

J69i75ř57í 16H31a43r66t56l 6126930738226

No řekl bych,že u nás to rozšíření zas až tak nehrozí.Pokud bych měl v brzké době pořizovat auto,tak to jistí nějaký bazar nebo inzerát.Na nové auto v žádném případě není a myslím,že se moc nebudu mýlit,když řeknu,že většina lidí v tomhle našem státečku na nové auto taky nemá.Jo to by se nějak muselo hnout s těma našima podprůměrnýma mzdama.Koupil jsem 6 let starého Forda,letos je mu 13 roků a doufám,že s ním brzo překonám republikový průměr stáří vozů u nás. Auta na elektřinu jsou pěkná,taky bych si dal říct,ale pro normální lidi nedostupná.No až takový nějaký bude stát do 150 000Kč,tak tu tyhle články můžete psát do aleluja.Za 550 000Kč tu leda tak můžete dávat fotky bez nějakých popisů a blábolů,jak se tahle auta rozšíří.

+1/0
7.3.2016 13:17

M22a81r20t73i94n 16K73o55u86š94a 6445254544

Eko fanatická analýza je zcela zmatená, postavená na dojmech. Blábol.

0/0
3.3.2016 12:20
Foto

J93a95n 80Č56e50r44m34á34k 4189478875277

zdalipak někdo počítal i s přebudováním mostů aby vydržely mnohem větší hmotnost oněch elektromobilů, které by po nich právě jely?... Vezměme v úvahu, že dobíjení baterií se u pump snadno vyřeší výměnou elektrolytu, ovšem ony baterie jsou stále velmi těžké...

0/0
1.3.2016 21:50

F27i62l91i19p 48N54e33s87p43o98r 6977937598752

Coze? Vzdyt auto na elektrinu je cele z hliniku a je daleko lehci nez obyc auto.

0/0
1.3.2016 22:10
Foto

J48a53n 49Č45e73r41m41á60k 4379468855107

bez akumulátorů možná... Krom toho, celohliníková auta už také nějaká jsou. Jejich cena je však velmi vysoká, což brání masivnějšímu rozšíření...

0/0
2.3.2016 18:25

J60a58n 49N86e14u44m31a56n76n 6525805465475

Co to je za blbost? ;-D

Ony jsou mosty stavěné jen pro osobáky?

+1/0
3.3.2016 9:38

M50i21r37o20s93l97a86v 96S74u95c79h83y 5710729560850

Experti z OPECu se mýlí. Přece nebudou prorokovat konec zlatých časů. Já se na věc dívám z trochu jiného úhlu pohledu. Největší výrobce aut na světě je Čína, vyrábí asi čtvrtinu aut celosvětově. V loňském roce vedení ČLR rozhodlo o rapidním snížení emisí do 5ti let. Silniční dopravu to rozhodnutí nemine. Čína je také zcela dominantním výrobcem baterií. Řešení se nabízí úplně samo. Ty předpoklady OPECu budou jen v Číně překonány do roku 2020.

Článek jasně hovoří o tom, že se očekává výrazný pokles cen elektromobilů. V momentě, co budou cenově srovnatelné s ostatními vozidly, vlastně pro jízdu ve městě nebudou mít konkurenci. Já najezdím denně po městě v průměru 50-60 km, maximálně 100 km. Když budu mít auto s výdrží 120 km, budu spokojen. Přes noc strčit na nabíječku a ráno zase hurá na cesty.

Můj odhad do roku 2040 je, že většina aut v té době bude elektro. Jen polykači dálničních kilometrů budou hybridy s prodlouženým dojezdem.

+2/0
1.3.2016 11:49

J65a35n 54D33u48d92e73k 2480552947623

Váš odhad je pravděpodobně správný. Sranda je, že v dřív se strašilo, že dojde ropa. Ona nedojde. Prostě ji lidi už nebudou používat.

0/0
2.3.2016 20:03

M71i13r98o94s72l13a96v 33S30u14c49h42y 5480989130850

Ropa je nepostradatelná v chemickém průmyslu, téměř veškeré plasty jsou dnes na bázi ropy (i když se intenzivně pracuje na její náhradě). A kdyby nic jiného, její spalování je nesrovnatelně ekologičtější než pálení hnědého uhlí.

0/0
3.3.2016 13:18

V62o68j13t41ě71c74h 69R20o27u35b23a98l 9570463872643

Pro větší rozšíření elektromobilů bude nutné nejen jejich technologické zlepšení ale především důkladná rekonstrukce stávajících rozvodných sítí elektrické energie. Stačí si přepočíst současnou spotřebu benzínu na Joule. Další problém budou nabíjecí místa, tohle se ze zásuvky běžné domovní instalace zařídit opravdu nedá.

+2/0
1.3.2016 8:45

M97a45r24t93i75n 11K17a79r73á48s36e80k 9258913168338

Na Joule to nema smysl prepocitavat, je treba porovnavat realnou spotrebu aut a dojdete cca k pomeru 1 litr na 3 kWh (pocitano u nafty, u benzinu to bude trochu horsi pro benzin). Pak zjistite, ze kdyby cela republika jezdila osobaky elektromobily miste spalovaku, tak nebude nijak zasani narust spotreby (ani ne tolik co rocne vyvazime...

+3/0
1.3.2016 8:56

P45a16v21e79l 51O62b89d96r42ž87á76l46e89k 6976754838252

Počítám, že původní autor narážel hlavně na transfery a skladování té energie.

U benzínu/nafty naložíte těch 90 MWh do cisterny a odvezete kam je potřeba (čerpací stanice), tam složíte do nádrže a může to tam čekat klidně měsíc, než přijede zákazník - tak elektřinu musíte dostat v reálném čase do místa, kde si chce zákazník zrovna nabíjet.

+1/0
1.3.2016 11:07

M84a43r13t83i19n 20K61a60r32á67s32e47k 9888933348288

No to jo, ale i kdyby jezdili vsichni na EV (coz je mimo realitu) tak to nebude nijak zasadne vyssi zatez na sit nez je dnes, jedine s cim by byl vyraznejsi problem jsou verejne rychlonabijecky, ale tam jde spise o lokalni cast site aby byla dostatecne dimenzovana....

0/0
1.3.2016 11:28

P88a63v50e34l 18O22b44d54r26ž60á86l33e70k 6896744728522

Vliv bych tam viděl - když i průkopníci elektroaut razí systém - přes den jezdit, v noci nabíjet. Takže se nám bude vytvářet celkem výrazná špička v domácnostech a to v objemech, se kterými se nepočítá. Zvlášť na sídlištích nejsou sítě stavěné tak, aby každý byt v paneláku měl 5-6 hodin v kuse trvalý odběr 11 kW.

Zvlášť, když typický panelák má do bytů 1fázové přípojky s 20A hlavním jističem.

0/0
2.3.2016 11:33

J64a40n 57F13r49o35l95í59k 6286290945664

Socialistům pro rozšíření bude stačit zvýšit spotřební daň na benzín a naftu o 10000 %, zavést euro 15, zavést silniční daň 100000 ročně a Ťok nechá upravit pokuty za jízdu ze spalovacím motorem z 5000 na 50000. ;-D

0/0
1.3.2016 11:43

V58í52ť93a 52K27r10u43t35i58š 1170714985577

30.000 USD? Za ty peníze je v USA SUV ve vrcholné motorizaci, automatem a 4x4, v evropském ekvivalentu tak 1M CZK. Takže pokud za to má být nějaké vozítko na úrovni nižší střední se všemi současnými nevýhodami elektromobilu, tak masové rozšíření ještě chvíli potrvá.

+3/0
1.3.2016 7:51

H67o57n32z37a 89K42r91o59u94ž33e62k 3764259498377

Jo analýza tvrdí, tak to bude určitě pravda. Stejně jako tohle:

http://ekonomika.idnes.cz/vyvoj-v-cenach-ropy-0ox-/eko-zahranicni.aspx?c=A150919_025929_eko-zahranicni_rts

+3/0
1.3.2016 6:20

M53i74l88o92š 49D86v66o18ř92á80k 8525887406471

elektromobil je tuze zajimava vec! sam ho pouzivam, ale dojedu s nim maximalne tak na Petriny.

Pak mi dojde prodluzovacka :- (

+2/0
1.3.2016 0:57

P92e57t68r 58P54e80t77r 6723312388863

Je to optimistické ale ne nereálné, v západním světě tomu i věřím. Musíte si taky uvědomit, že spalovací motory jsou teď levné ale nemusí být věčně, on ten hon za ekologií dost prodražuje výrobu, vývoj, údržbu, provoz těch aut, přidávají se nové a nové systémy, složité na výrobu a hlavně poruchové a postupně se auta stávají draží a dražší. Pokud budou postupně polehoučku zdražovat a zároveň se budou elektromobily zlevňovat a zvyšovat se jejich dojezd (za poslední roky se vyvynuly o dost) tak není nereálné aby tvořily významou část prodejů.

Fabii elektromobil asi jen tak nenahradí ovšem u vyšších tříd (třeba nad půl milionu pořizovací ceny) bude brzo výhodnější elektromobil a lidí s takovým rozpočtem na auto není málo (v západní Evropě a USA, na Ukrajině a v Rusku bude samozřejmě ještě 30 let jezdit pořád ta samá Lada)

0/0
29.2.2016 23:10

M12a17r63t28i40n 75K12a60r16á80s83e27k 9788583698108

No ony ty auta "zdrazuji a zdrazuji", ale za cenu fabie combi v holobytu v roce 2001 si dneska koupit auto o tridu vetsi s peknou vybavou (nominalne stejnou cenu, kde je za ty roky inflace)

+2/0
29.2.2016 23:34

P48e39t56r 46J52a60r21o12š 2754931275697

kdyz pominu fakt, ze vetsina lidi v CR by si na elektromobil stejne musela vzit hypoteku, tak mi to zhlediska cen elektriny pripomina 90.leta, kdyz vsem vtloukali do hlavy, at si poridime plynove pripojky, protoze plyn je strasne levnej a provoz domacnosti bude za hubicku. kam se od te doby ceny plynu dostaly vime vsichni. a stejne to bude i s elektrinou po rozmachu elektromobilu.

+2/0
29.2.2016 23:07

J67a59n 80K52r59p16e47c 5796133884622

podle me analyzy k rozvoji elektromobilu nikdy nedojde, protoze napresrok na zemi pristanou hodni ufouni a daji nam jen tak z pleziru teleportacni technologii a nadsvetelny pohon.

+2/0
29.2.2016 23:04

A15n50t37o34n66í19n 39S88c98h84i80n38d42l74e91r 8433507945609

tak masové rozšíření nevím, přecejenom ne každý stát je na tom jako Norsko, kde se na nákup elektromobilu štědře přispívá (paradoxně ze zisku z ropy).

+2/0
29.2.2016 22:54

A41n92t55o98n41í66n 72S21c89h96i59n76d51l95e24r 8363547915469

já tomu věřím, zrychlení na to to má, a ty tresty za vytlačování ze silnice jsou dost nízké...

+1/0
29.2.2016 22:51
Foto

J15i27ř84í 86B30a47b77i67n71s95k83ý 7517469268561

jediná budoucnost je vodík , vodík který se uvolní teprve ve spalovacím prostoru , a potom slunce , ovšem dokud budou energie předmětem komerce nemá nikdo s ničím šanci cena el. energie na burzách klesla o 50% proti loňskému roku a komu z vás zlevnily elektřinu ?

+1/−1
29.2.2016 22:22

J40i56ř15í 35P61r63a98ž10á25k 9150542221592

Připomíná mi to články z učebnice ruštiny z 60tých let. Ty začínaly vždy: Víte že za 10 let bude v SSSR..... a následovala nějaká optimistická chiméra, která není splněna do dnes.

+7/−2
29.2.2016 21:03

R86o78b57e87r24t 73M87r39o89c13z51k81o53w71s52k81i 7448820409854

leckdo považoval za chiméru, solární panely, naftová auta, větrné elektrárny, roboty atp.

nejsme v SSSR pane Pražák, přece jen tyhle předpovědi pocházejí z nějakých analýz a když ty analýzy jsou nezávislé tak často i vyjdou, ovšem nikdo to nikdy zaručit nemůže, je to předpoklad s nějakou pravděpodobností že ta budoucnost vyjde když se splní toho a toto a toto, a nestane se neočekávatelná událost která by to zpomalila nebo zhatila...

+1/−1
29.2.2016 21:17

R26o61b38e52r14t 23M72á25s72l89o 1381651157387

V padesátých letech tyto analýzy předpokládaly prudký rozvoj automobilů na jaderný pohon ...

+2/−1
29.2.2016 21:25

R18o49b65e61r53t 41M51r10o65c12z82k78o19w36s57k42i 7708700819734

kdo ty analýzy dělal? jak říkám jsou objektivní a neobjektivní a navíc ani všechny seriózní analýzy vyjdou, to je prostě nemožné

+1/−1
29.2.2016 21:26

R77o34b49e15r82t 10M10á71s66l10o 1731851767257

Googlete třeba Ford Nucleon...

+1/0
29.2.2016 21:29

R63o12b25e81r39t 97M43r25o94c36z68k35o14w46s67k39i 7288660829404

ten pohon nikdy neexistoval, to nebyla žádná analýza ale scifi

Projekt nikdy nepřekročil stádium makety, postavené v měřítku 3:8.

0/−1
29.2.2016 21:30

R60o82b98e60r77t 52M41á79s43l65o 1371961127927

Ale všichni věřili tomu, že je to budoucnost. Dělali na tom ve spoustě automobilek. Protože ropa měla dojít. Už 1914 vyhlásili, že je jí na max 10 let.

+3/0
29.2.2016 21:33

R72o55b26e87r41t 82M39r61o39c23z45k57o95w63s14k37i 7808160129454

jistě, snažili se stvořit něco co neexistuje, to je ok, ale není to analýza, ale pokus o nový vynález inspirovaný ze scifi

řekl bych že elektromobily jsou mnohem reálnější než byl vůz nucleon a analýza jejich získávání podílu na trhu a v provozu vychází z realistických údajů jako pokles ceny baterií a zvyšování jejich výkonu či kapacity o reálná procenta...

0/−1
29.2.2016 21:36

R64o79b13e64r13t 85M66á63s81l38o 1971711327217

Mě osobně by se také elektromobily líbily. Minimum pohyblivých součástí, jen čtyři elektromotory, žádná převodovka, spojka ani šíleně složitý spalovací motor. Nemá se na tom vpodstatě co rozbít, takové auto by mohlo vydržet desetiletí. Problém ovšem je, že taková auta výrobci nechtějí, co by pak ty další desetiletí vyráběly, že? Vývoj jde naopak opačným směrem, lehké přeplňované motory, které vydrží sotva pět let, a pokud to náhodou přežije tak to pro jistotu odpráskne elektronika.

Mě osobně by se dokonce líbily i ta auta na jaderný pohon, realizovatelné to samozřejmě je - koneckonců jedno už jezdí po Marsu.

Ale právě analytici často neberou v úvahu politická rozhodnutí, boj společností, ovlivnění veřejného mínění a dokonce velmi často nerozumí technické části a nejčastěji je výsledek analýzy prostě předem zadán. Proto mám apriori nedůvěru ke všem analýzám, které si hrají na to, že budoucnost vidí naprosto jasně. Analýzy se nedělají, aby se něco zjistilo, analýzy se dělají na objednávku toho kdo jí zaplatí.

PS: Jsem programátor-analytik.

+6/0
29.2.2016 22:02

M73a22r22t40i35n 10V11a98n53ě84k 9244307562763

Nic si z toho nedělejte. Jsou i horší povolání.

+1/0
29.2.2016 23:58

R75o16b84e30r94t 65M38á91s51l61o 1831541267747

Já si nestěžuji :-), jen jsem chtěl vysvětlit, že ne vše je třeba analytikům věřit.

0/0
1.3.2016 1:21

J78i10ř24í 73P34r83a89ž91á24k 9490802121442

Uvedl jsem analogii, která platí i pro dnešní snílky. Takže pro ty méně chápavé: v diskusi zde někdo vypočítává, kolik by vážila baterie pro dojezd jako auto se spalovacím motorem. Užitečné zatížení dnešního vozu by bylo záporné, nezbylo by ani na hodně lehkého řidiče. K tomu připočtěte, že tu těžkou baterii musíte celou dobu vozit a celý vůz musíte nadimenzovat na ty daleko větší váhy, tedy masivnější, těžší a celou tu váhu musíte vozit...

Tudy zatím cesta nevede. takže čeká dlouhá cesta R and D.

+1/0
29.2.2016 21:34

M65a36r27t50i82n 39K88a87r74á53s76e76k 9658813808698

Ale aby elektromobily mely uspech, tak nemusi mit na jendo nabiti dojezd jako auto na bezin, v tom je ten vtip.

Pokud by bylo za dobrou cenu, tak muze mit velky uspech i auto s realnym dojezdem 100 km....

0/−1
29.2.2016 23:38

J60i55ř80í 82P35r29a53ž69á50k 9940712861832

Zatím elektroauto stojí násobně víc. A hlavně když započítáte do ekologické stopy i životní cyklus baterie, tak jsou škody značné. Najděte si něco o těžbě lithia,.....

Při masovém rozšíření ještě problémy s nabíjením - dimenzování a stabilita sítě,... Znamenalo by to úplné přestavění.

0/0
1.3.2016 5:53

M90a44r49t91i31n 72K65o34u20š11a 6245364864

To by znamenalo vlastnit dvě auta, jeden elektrický krám na objíždění baráku a druhé auto, když potřebuju někam dojet.

0/0
3.3.2016 12:17

J14a55n 47F95r67o12l18í31k 6636930985284

Četl jsem ve VTM (věda a technika mládeži) někdy v roce 1970, že v roce 2000 budou všechny automobily i létat. No mají16 let zpoždění.;-D

0/0
1.3.2016 11:46

R19o46b81e56r10t 86M67r11o14c83z18k36o83w44s19k25i 7448490539654

Toto je dokonalý příklad neobjektivní "analýzy" ;-D

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) ale předpovídá, že elektrovozybudou v roce 2040 tvořit jen jedno procento aut.

Že v roce 2040! budou elektrovozy tvořit jen jedno procento je naprostý vtip a s analýzou to nemá nic společného. Je to jen propaganda aby lidi eletromobily nekupovali...

0/−2
29.2.2016 21:25

J56i47ř25í 96P32r53a36ž69á78k 9610372501492

Tak jděte s dobou, pokrokáři, a kupte si sám elektroautomobil.;-D;-D

+1/0
29.2.2016 22:06
Foto

P73e22t36r 82N77o20v24o56t34ň81á29k 1475201223338

Elektromobily jsou budoucností, ovšem jen pro vyspělé země, takže i když jich ve vyspělých zemích bude za deset dvacet let jezdit desítky procent, tak v poměru k celému světu to budou sotva jednotky procent.

+2/−1
29.2.2016 20:46

T91o91m86á24š 49R43e71k70t30o84r 1338554597979

Mimochodem elektromobily jsou řešitelné i s dnešními bateriemi, jejich množstvím a el. sítí. Ale nesměly by to být auta s motorem 100kw. akové minivozítko jako cityel (co šlo bohužel do kytek) s malou váhou pro jednoho člověka aa 4kw motorem by fungovat mohlo... Jen by nesmělo nové stát jako normální auto!

+1/0
29.2.2016 20:24

P32a52v55e67l 86O19b32d82r41ž65á38l39e19k 6316644948592

4 kW má nějaký lepší skútr. To opravdu není auto.

0/0
2.3.2016 7:15

M22i40r13o 76M85o73r23i10c 5165124502153

Dnes stojí 90kWh aku 20-22 tis. EUR a váži asi 900kg. Do dvoch rokov bude 900kg obsahovať 120 kWh energie a bude stáť 12-13 tis. EUR.

Dnes na tú batériu Tesla prejde 400km. Pri 120kWh to bude 530km.

Áno, elektrika v aute má budúcnosť. Do 5 rokov bude elektrické auto dostupné rovnako, ako bežný diesel.

Ak by bolo v CZ 2mil áut, kde priemerný nábeh je 6000km/rok tak ročný nábeh 2mil áut by bol 12mld km. Spotreba e-auta je 0,15 kWh/km... tj 1800 GWh na 12mld km

Každý blok JE vyrobí ročne ca 4000GWh elektriky... Keďže JE beží vo dne v noci v rovnakom výkone, tak nočný prúd je často jalový, neminie sa....

Takže inak povedané, milión áut by spotrebovalo 40% elektrickej energie, ktorá sa vyrobí v jedinom bloku JE. Pre elektriku je dostupná infraštruktúra aj kapacitne aj prenosovou sústavou. Akumulátory sa rýchlo zlepšujú a podstatne rýchlešie zlacňujú. Sú jednoznačnou budúcnosťou.

Bežne sa vodík vyrába z CH4, teda zo zemného plynu.

Skomprimovať H2 na použiteľnú hodnotu je drahšie, ako nabiť batériu.

Ukladanie energie pri elektrine je podstatne jednoduchšie, ako pri multi-tlakovej nádrži.

0/−2
29.2.2016 20:23

T97o54m63á63š 58R12e39k72t78o33r 1128104187609

A proč by ty baterie měli jako zlevnit když je jich nedostatek?

+2/0
29.2.2016 20:25

M30i84r20o 33M49o15r35i34c 5205254552303

masovou produkciou - bežný jav.

0/−1
29.2.2016 20:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.