Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlaky svezly nejvíc lidí za dvacet let, ubývá cestujících v autobusech

I přes nejvyšší počet výluk v historii má tuzemská železnice za sebou rekordní rok, především díky cestujícím na delší vzdálenosti. Ve veřejné dopravě naopak dál ubývají lidé v autobusech. Ukazují to čerstvě zveřejněné statistiky za celý rok, které na svých stránkách zveřejnilo ministerstvo dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R76a14d83e29k 51J29a86n78a40t38a 9645646104612

"Vlaky také stále nedosahují počtu přepravených lidí v dálkových a regionálních autobusech, přepravují jich zhruba polovinu."

To je sice pravda, ale tím, že vlakem se jezdí na delší vzdálenost, železnice naopak na pravidlených linkách vede v přepravním výkonu (8303 vs 6219 mil.oskm), což je pro ekonomiku důležitější ukazatel.

0/0
1.4.2016 17:26

V75l26a97d47i76m26í71r 66S15ý16k14o76r90a 7968326242860

Někdo by se již mohl zamyslet nad vytvářením železničních jízdních řádů kraji.Ve stanicích, které protínají regionální tratě více krajů dochází k nepřípojům a často k minutovému ujetí vlaku a hodinovému čekání na další přípoj.Tím dochází k největšímu úbytku zákazníků.Dobrá návaznost přípojů bývala kdysi výsadou železnice.

0/−1
1.4.2016 15:58

R83a42d19e82k 17J53a63n50a48t17a 9345306264232

Porovnáte-li dnešní jízdní řády a jízdní řády před rokem 1989, zjistíte (pro vás) překvapivou věc. Návaznosti jsou dnes lepší a vlaky jezdí častěji. Ale proč si nostalgicky nezavzpomínat, že ....

Staré jízdní řády, např. zde: http://www.zelpage.cz/trate/ceska-republika

+1/−1
1.4.2016 17:18

V16l37a66d76i24m21í33r 73S78ý20k19o97r77a 7248746372890

Nikdo neporovnává dnešní jízdní řády s těmi před rokem 1989,ale stačí se podíva na ty z let 1990-2009 a prostudovat si tratě,které procházejí více kraji, např.Mladá Boleslav- Stará Paka.

0/0
1.4.2016 22:34

P55a26v50e80l 31Ř90a78p67e72k 7432966389185

Po téměř sto letech epochy nesmyslného masového automobilismu se lidé, alespoň pokud mají rozum, vracejí zpět k dopravnímu prostředku, který odstartoval blahobyt naší civilizace - k vlaku R^

A nutno dodat, že tehdy byly dráhy a vlaky až na výjimky soukromé, včetně infrastruktury. Éra masového automobilismu, posilovaná lidmi jako byl Hitler (výstavba dálnic), představovala v podstatě znárodnění veškeré dopravy a nástup dopravního socialismu, ze kterého se jen obtížně vymaníme.

0/0
31.3.2016 14:25

M46a46r88e91k 97M49a33l29ý 1182128621190

Bavíte, jako obvykle :-)

+1/0
31.3.2016 14:43

J63i98ř72í 19E74r48b74e20n 1273774136747

Uz pred prvni svetovou valkou byla na nasem uzemi drtiva vetsina trati i provozu na nich ve statnich rukach. Vyjimkou byly Bustehradka nebo Ustecko-teplicka, pokud se nepletu, a i ty byly zestatneny kratce po valce. On totiz statni provoz s jednitnym tarifem a synergickym efektem rezijnich cinnosti byl radove efektivnejsi nez desitky malych draznich spolecnosti...

+1/0
31.3.2016 20:37

J42a83n 45V87a18l51o77u36c45h 6692727718190

Jistě, nejprve se státu do stavby něčeho tak pochybného jako jakási "dráha" nechtělo, pak (díky soukromé Ferdinandce) začuchal zisk, tak stavěl (Přerov-Praha-Drážďany), po dvaceti letech při prázdné kase rozprodal co se dalo, pak zase ty hlavní trati koupil a podporoval lokálky (už povětšinou do "končin, kde lišky dávají dobrou noc", protože tam, kde místní "zlí kapitalisté" chtěli uspět, už si přitáhli lokálku z hlavního tahu za svoje peníze předtím)...

A to jsme stále ještě v éře Rakouska-Uherska, takže ohánět se nějakou hospodářskou prozíravostí státu a zestátněním jako nejlepší formou železnice je trochu pošetilé.

+1/−1
1.4.2016 6:58
Foto

D85a26v34i14d 69F47r24a86n70e67k 6913153580978

Ten první odst. jste napsal krásne a pravdive. Silnicní doprava- tedy aspoñ ta na vetsí vzdálenosti- je krokem zpátky.

+2/0
1.4.2016 1:46
Foto

B93r31o28n89i68s42l23a58v 24G13a45b21r66y34š 2362729921

"...přepravní výkon, tedy součet počtu cestujících a ujetých kilometrů..."

Opravdu součet? Nemá to být spíš součin? :-)

Jinak lidé mění své návyky ohledně dopravy, to je pravda, ale velmi pomalu. Ještě pořád jsou tací, co si stání v kolonách užívají každý den a stáním prý šetří svůj čas. ;-D

+5/0
31.3.2016 13:00

M36a10r98e88k 32M50a16l57ý 1402888861700

Lidi nestojí v těch kolonách dobrovolně. Potřebují se někam dopravit a i přes ten fakt, že nějaký čas stráví v koloně, i tak dají přednost autu z mnoha důvodů - časová flexibilita, úspora času, pohodlí, atd...

Nelze paušalizovat, že ten který způsob přepravy je vždy lepší :-)

0/−3
31.3.2016 14:11
Foto

B26r53o81n58i52s82l15a27v 79G14a38b94r36y11š 2302679581

No jo, v koloně jste úžasně flexibilní... ;-D Já se můžu vyčůrat i za jízdy. Dokážete to v autě taky? :-)

O úspoře času ani pohodlí se nedá mluvit. Když jsem jel na služební cestu do Plzně, šéf mě a kolegovi nabízel auto. Odmítli jsme ho, protože během cesty můžeme oba dospávat nebo si číst, nehledě na to, že se během cesty v autě nemůžu ani protáhnout nebo natáhnout nohy. Kolega spěchal zpátky a já jsem chtěl v Plzni ještě zůstat, čili někdo by musel ustoupit - časová flexibilita tedy žádná.

Nechci nic paušalizovat, to jsou prostě moje zkušenosti. A víc si cením času. Držením volantu žádný čas neušetřím.

+5/0
31.3.2016 14:22

M80a88r60e97k 73M65a14l59ý 1192708791210

Flexibilita co se týče času odjezdu, to jste fakt natvrdlý, nebo to jenom děláte? :-)

Do Plzně to mám z Prahy hodinku, teď když je tunel, tak ani nehrozí větší zácpy. Jet mohu kdy chci a vrátit se z Plzně taky kdy chci a ne když právě jede vlak. A to jste vybrat město kam vlak jezdí docela často. Když vyberete něco s horší dostupností vlakem, tak auto vyhraje. Alespoň teda u mně, protože si svého času taky vážím a nehodlám ho trávit ve vlaku déle než v autě nebo čekáním na přestup.

Ale do Ostravy na otočku (pracovní cesta) bych jel taky vlakem, to dává smysl.

0/−2
31.3.2016 14:42
Foto

B42r38o53n35i86s97l59a62v 61G23a50b31r54y23š 2312709141

No ale my právě odjíždíme z Prahy. :-) Natvrdlý jste možná Vy, protože nechápete úsporu času. Ano, přijet a odjet můžete, kdy chcete, o tom žádná. Ale pokud pojedeme dva jedním autem, pak je jeden z nás v nevýhodě, protože ten druhý si pobyt v Plzni nemůže prodloužit nebo zkrátit.

Takže ještě jednou: jaký čas ušetřím držením volantu, když ve vlaku si můžu něco prostudovat nebo se i vyspat? Vy jste řízením ztratil dejme tomu dvě hodiny jízdy. Já jsem sice jel dohromady 3 hodiny, ale tu dobu ve vlaku dokážu na rozdíl od Vás efektivně zužitkovat. Takže jsem ztratil snad necelou hodinu přesunem na nádraží a zpět a přesunem z plzeňského nádraží někam a zpět.

+3/0
31.3.2016 14:53

M61a31r29e47k 97M58a98l36ý 1722518871770

Rozumím vašemu pohledu, chápu to. Ale to neznamená, že je jediný správný. Každý má jiné požadavky na přepravu, někdo chce rychlost a flexibilitu a netouží ve vlaku číst nebo spát, radši řídí a je doma o hodinu-dvě dřív.

Jezdím do práce přes 500 km a představte si, jezdím to autem, i když kolikrát jsou kolony, prší, v zimě bývá i dálnice zamrzlá, je to riziko. Ale zvládnu to za 5-6 hodin, někdy i dřív. Hromadnou dopravou bych to jel půl dne, letadlem zhruba tolik co autem, ale jak se dostanu na/z letiště a co pak v týdnu bez auta...

Chci tím říct, že ne vždy je ten váš/můj pohled aplikovatelný pro každého a nelze paušálně a posměšně říct:

"Ještě pořád jsou tací, co si stání v kolonách užívají každý den a stáním prý šetří svůj čas."

Hezký den.

0/0
31.3.2016 15:03
Foto

B98r43o21n34i15s46l75a84v 68G49a13b70r15y96š 2672479391

Když nejsou schopni najít jinou alternativu, pak mám prostě pocit, že si to užívají. A v mém případě takové dlouhé dojíždění by znamenalo už i možnost ubytování. Jasně, že toto opatření nemůžu aplikovat všude, ale kolik času si užijete s rodinou, když jezdíte do práce 5 - 6 hodin a 8 hodin jste v práci? Sotva se stačíte vyspat.

Ještě by bylo dobré se zeptat, zda jezdíte takhle každý den nebo zda jste v práci pokaždé 8 hodin.

V každém případě za 5 - 6 hodin udělám spoustu práce a nehodlám jej trávit držením volantu a zíráním před sebe.

+1/0
31.3.2016 15:15

M52a60r43e42k 55M56a49l59ý 1732438781530

Pracuji v zahraničí a samozřejmě tam v týdnu bydlím :-) Jezdím Po-Pá nebo Po-Čt.

Ano, těch 5-6 hodin je ztráta času. Jenomže opakuji, jiná rozumná alternativa v tomto případě jednoduše není, tak co chcete vymýšlet. A pracovat nehodlám ani kdybych jel vlakem nebo busem (půl dne ztráta času), za to mě neplatí :-)

Prostě někdy alternativa k autu je a někdy není, smiřte se s tím že někdy je auto lepší.

0/−1
31.3.2016 15:25
Foto

B98r23o55n71i83s61l78a39v 96G48a75b55r85y44š 2222289581

Já přece nepopírám výhody auta, sám u nás na vsi řídím. Ale ve městě nebo mezi velkými městy to už pro mě nemá smysl. Auto by mi akorát hnilo na parkovišti. A na to, abych s ním jel dvakrát týdně, je to mrhání penězi.

+1/0
31.3.2016 15:49

J41a11r89m60i96l30a 90F54i44a53l86o71v73á 2419135950415

Jasně,že vlaky svezly víc lidí,když většina autobusů nejezdí o :-(víkendech

0/0
31.3.2016 12:25

J35i56r97k30a 44D88v18o42ř13á83k 4865560203448

Jde o srovnání s předchozím rokem.

0/0
31.3.2016 17:51

R31o11b41e42r88t 91S11t92a63n27i49s17l90a67v 1327175724595

JJ, to je super, už bych Olomouc - Praha na školení nedal autem jak za "mlada" , je to prostě super vlakem, kafíčko oplatek :-) :-):-):-)

+4/0
31.3.2016 12:23

L74u85k70á60š 21Č65i11p52e64r26a 4163668876434

Je opravdu fajn vidět, že železniční doprava znovu ožívá. Díky tomu, že dojíždím do škol už 5 let, tak musím říct, že železniční doprava je mnohem pohodlnější. Autobusy jsou věčně přeplněné a v létě je autobus pomalu jako pařník. Jinak by to chtělo začít modernizovat tratě. Vozový park je slušný, ale pořádně se nedokáže využít plný potenciál, když vlak na většině trati jede malou rychlostí.

+8/0
31.3.2016 12:02

T51o49m72á98š 70M17o48r67a41v92č80í80k 3377966503195

To je jen čistě váš subjektivní pocit? Tak tedy z mého subjektivního pohledu mají autobusy klimatizaci již 16 let, rezervaci na místo a přeplněné být nemůžou. Vlaky využívám proto, že už jsou taky klimatizované, využívám rezervaci na místo a díky konkurenci jsou levnější než autobus. Navíc pořád věřím, že mám větší jistotu dojet v čas.

+2/−3
31.3.2016 12:11

L94u21k36á12š 44Č57i59p50e30r75a 4863498466754

Není to můj subjektivní pocit. Vy to berete z pohledu dálkových spojů, já zase z pohledu regionální. A opravdu mi věřte, že stát v přeplněném autobuse tělo na tělo při 30° vedrech není fajn. Ve vlaku se dají aspoň otevřít okna a je tam více místa jak pro osoby, tak osobní zavazadla.

+7/0
31.3.2016 12:16

T56o59m61á73š 49M27o59r18a11v52č15í17k 3537776783405

Když to tedy vezmu z regionálního hlediska, tak přecpané autobusy tady moc nevidím, ale bohužel ani žádnou železniční trať, takže stejně musím zvolit tu autobusovou dopravu :)

0/−1
31.3.2016 12:19

T38o13m12á55š 31M94o40r84a97v92č89í31k 3777936293985

Ale abych nebyl nefér, tak z nejbližšíhé města jezdí do krajského vlak, ale je dražší, není klimatizovaný a výrazně pomalejší s tím, že někdy musíte dvakrát přestupovat. Autobus je vždy levnější, rychlejší a dopravní zácpy tu nejsou.

0/−3
31.3.2016 12:23

T30o65m45á31š 29M62o57r32a58v86č19í83k 3967376133815

Mínusovat fakta je tak trošku zbytečné, ne?

0/0
31.3.2016 13:58

R70a89d46e83k 46J90a54n61a29t75a 9755556374372

Autobus "vždy levnější" je pod vás fakt? Možná pro toho, kdo neumí počítat a kupuje na každou cestu novou jízdenku v pokladně.

Vždyť si stačí uvědomit, že na železnici existují časové jízdnenky a/nebo internet a jezdíte i více než 2x levněji.

0/0
1.4.2016 17:22

L39u17k32á15š 85Š87m42a57h21e75l 2547784952434

Někde možná ano... v mém případě měsíční dojíždění vlakem 294 Kč (i se započítáním pořizovacích nákladů na In-Kartu, kterou ale používám i jinam, to je pod 400 Kč), autobusem 840 Kč (20 pracovních dní * 2 cesty * 21 Kč). Vlak jízdní doba 13 minut, bus 14-16 minut. Vlak jezdí každou hodinu a mimo špičku a o víkendech 1x za 2 hodiny, bus jezdí metodou náhodných výstřelů, o víkendu dva spoje za den.

+2/0
31.3.2016 13:58

M84i56c87h69a89l 18N60o87v57á44k 7620399207824

Protože se neustále staví příměstské terminály, autobusy budou na přepravě oslabovat.

Cestující se bude stále víc rozhodovat, jestli je pro něj pohodlnější vlak, nebo autobus. Docela hodně vlakových stanic má ve větších městech lepší infrastrukturu, než nově zřízené terminály.

Co se týče automobilů, tady také může získat vlaková doprava zákazníky, neboť se v budoucnu může stát, že budou do větších měst zakazovat vjezd aut s nižším emisním plněním.:-)

+4/0
31.3.2016 11:55

P11e52t85r 12V94i30n56a12ř 6603913503257

Další PR ČD o tom, jak údajně modernizovaly..

A věta o tom, jak lidi nebaví čekat v kolonách, mě také pobavila.. Ono totiž čekat ve vlaku ČD, ve kterém se v zimě netopí, je opravdu komfort a nadstandard.. ;-D

0/−15
31.3.2016 11:51

R49o23b77e70r38t 66H93o20m75o72l87k16a 4653298760502

Za to by měl být extra příplatek

0/0
31.3.2016 11:55

M59i87r52e56k 76Z58á55v67o89d52n83ý 7742867810948

Jo, PR ČD o tom, jak soukromníci táhnou, jo? Vy musíte být skutečně světový unikát :))

+6/0
31.3.2016 12:23

L95i28b73o67r 46Z19a85v16ř94e44l 8109166381642

Jezdím vlakem denně a ještě se mi vámi popisovaný stav nestal. Jste jen jeden z několika neznalých co vlakem jel tak před 20 lety nebo vůbec!!

0/0
1.4.2016 10:14

P79e46t75r 53V15i52n72a48ř 6933483893667

Jezdim co týden, Praha, Liberec, Brno, Ostrava, Olomouc. Nějaká další ne moc chytrá poznámka?

0/0
1.4.2016 10:45

D20u80š85a82n 29M33o93u76r91e86k 7902607397411

Cestujících by bylo ještě mnohem víc, kdyby se tu stavěly pořádné tratě v nové stopě(nemusí být hned VRT..), místo nesmyslného lití desítek miliard do modernizace tratí ve stopě koridorů postavených před 160-170 lety !

Ono se stále mluví o koridorech na "160 km/h", ale REÁLNÁ rychlost je dnes v celé trase např. Brno-Česká Třebová 90 km/h. Prostě to tam jede hodinu.....

Pak se nelze divit, že Brno-Praha vlakem přes velké zlepšení letos už prakticky nejde stlačit níže, pod 2:20-2:30.

Po D1 je to rychlejší i s dnešními uzavírkami, natož bez nich. A jakákoli VRT by přitom ty města spojila za hodinu..

+7/−1
31.3.2016 11:28

P72e80t56r 21S76c51h26w13a19r15z 7178319803381

Ano, ale zásadní problém je opravdu to, že by se to (alespoň zčásti) vést v nové stopě, protože se taky musí vejít lokálky a náklady. Jen výkup pozemků by se táhl roky (desítky let).

0/−3
31.3.2016 11:50

M32a56t34ě35j 77V79o98n15d29ř21i25č75k22a 4614720918546

Když jsme dokázali vybudovat dálnice, dokážeme i VRT. Je to uplně stejné.

+5/0
31.3.2016 12:22

P25e23t73r 79S90c90h81w70a48r49z 7168709793751

No, a že se ty dálnice staví přímo raketovým tempem a problémy s výkupem pozemků nejsou :-P.

+1/0
31.3.2016 13:17

M52i64r54o44s62l65a81v 59G41r66o61s45s95m10a38n64n 8402279604

Přesto za posledních 25 let byly postaveny stovky kilometrů dálnic. Železnic jen několik kilometrů.

+1/0
31.3.2016 18:05

P91e17t16r 58N41o64v51o63t39n39y 1911440481

Brno - Česká Třebová rozhodně není "na 160 km/h", tam je na pár kouscích možná 120.

0/0
31.3.2016 11:54

T45o27m33á57š 17M37o39r88a42v62č42í22k 3387556853705

Maximálka je tam 140, ale průměr maximálky je bohužel cca 90 km/h....a to je ten nejdůležitější údaj, pokud chcete cestovat po železnici.

+2/0
31.3.2016 12:06

O19n84d75ř53e29j 82P88l45í16v22a 9790205111523

Nic jako průměr maximálky se nurčuje (pokud máte maximálku 140, tak průměr je logicky 70, taková informace je ale k ničemu), nazývejme to třeba maximální rychlost x skutečná nebo teda průměrná cestovní rychlost, ta je vždy menší, vlaky zastavují, je to logické. U aut je to ale podobné, jen to lidi bagatelizují. Nemůžete si představovat, že když máme maximální povolenou rychlost 50/90/130, že tím taky po celou dobu pojedete - křižovatky, odpočívadla, ostatní řidiči, dopravní omezení, dočasné snižování rychlosti, zatáčky, které prostě 90kou neprojedete.... To, že někteří pak honí čas překračováním rychlosti je věc zcela jiná a na železnici by si to NIKDO nedovolil!

+2/0
31.3.2016 15:33

R30o48m32a22n 10N77o75v80a57k 6129861702596

rychlejsi autem ano, autobusem rozhodne ne. Ovsem musite pripocitat kazdotydenni totalni blokady na D1, ktere cestu velmi casto prodluzuji

+1/0
31.3.2016 20:56

J53a73n 45T12i18c65h92ý 8290532260898

Praha a Brno ještě nejsou tak velké, aby uživily VRT

0/0
3.4.2016 9:34
Foto

D51a93v56i29d 87F88r42a92n89e26k 6543183930378

Konecne to lidem zacíná docházet, ze je vlak tou nejrychlejsí, nejbezpecnejsí a nejekologictejsí pozemní dopravou. Hlavní dopravní investice bych smeroval práve sem a nebál bych se ani výstavby zcela nových tratí i tam, kam vede pouze silnice. Doprava po silnicích by mela být jen doplñkovou, predevsím ta individuální, a nikoliv preferovanou, jak se bohuzel stále deje. Ale treba se blýská na lepsí casy.

+5/−1
31.3.2016 11:26

M37a72r65e58k 33M45a71l69ý 1202708541170

Každý člověk si dokáže vyhodnotit jaký druh dopravy je pro jeho potřeby nejlepší. A nevidím důvod pro tvrzení:

"Doprava po silnicích by mela být jen doplňkovou, predevsím ta individuální"

Taky záleží kam se jede. Kdybych potřeboval na jeden den otočit Praha-Ostrava, jedu pravděpodobně vlakem. Pokud kamkoliv jinak, jsem si skoro jistý, že použiju auto :-)

+1/−4
31.3.2016 11:31

M33a75r32e41k 92M47a49l87ý 1392638541670

Nechápu co je na tom k mínusování. To, že hlásám názor, že způsob dopravy si každý dovede svobodně vybrat sám dle svých preferencí? Nevím, no...

0/−1
31.3.2016 14:46

L82i69b21o79r 55Z85a63v56ř98e91l 8269526331692

ne pane, kdyby jste se obtěžoval použít tu kouli na krku, došlo by vám za jisté, že nesouhlas je s posledním odstavcem a poslední větou!!

0/0
1.4.2016 10:20

M38a91r25e80k 82M85a73l79ý 1652658691570

A odkud to asi mám vědět, milý pane, že s kterou konkrétní větou je nesouhlas? Kouli na krku mám, ale není věštecká, tak opravdu nevím, s čím ti lidi co mínusují nesouhlasí. Takže u vás je to ta poslední věta... OK, děkuji za váš názor.

A to je opravdu na mínusování můj názor a moje preference dopravy, když řeknu, že PRO MOJE POTŔEBY je téměř vždy lepší auto než vlak? Někdo to může mít opačně a preferuje skoro vždy vlak a je to v pořádku. Tak nevím proč mínusovat to, že někdo má jiné požadavky na přepravu a že tedy používá auto. Je to divné :-)

0/0
1.4.2016 10:49







Najdete na iDNES.cz