Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlaky svezly nejvíc lidí za dvacet let, ubývá cestujících v autobusech

I přes nejvyšší počet výluk v historii má tuzemská železnice za sebou rekordní rok, především díky cestujícím na delší vzdálenosti. Ve veřejné dopravě naopak dál ubývají lidé v autobusech. Ukazují to čerstvě zveřejněné statistiky za celý rok, které na svých stránkách zveřejnilo ministerstvo dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R64a43d39e51k 47J41a72n52a36t16a 9125816964412

"Vlaky také stále nedosahují počtu přepravených lidí v dálkových a regionálních autobusech, přepravují jich zhruba polovinu."

To je sice pravda, ale tím, že vlakem se jezdí na delší vzdálenost, železnice naopak na pravidlených linkách vede v přepravním výkonu (8303 vs 6219 mil.oskm), což je pro ekonomiku důležitější ukazatel.

0/0
1.4.2016 17:26

V16l54a72d91i33m47í48r 30S14ý24k54o23r35a 7868856322540

Někdo by se již mohl zamyslet nad vytvářením železničních jízdních řádů kraji.Ve stanicích, které protínají regionální tratě více krajů dochází k nepřípojům a často k minutovému ujetí vlaku a hodinovému čekání na další přípoj.Tím dochází k největšímu úbytku zákazníků.Dobrá návaznost přípojů bývala kdysi výsadou železnice.

0/−1
1.4.2016 15:58

R51a81d86e52k 59J71a21n39a25t25a 9375606904632

Porovnáte-li dnešní jízdní řády a jízdní řády před rokem 1989, zjistíte (pro vás) překvapivou věc. Návaznosti jsou dnes lepší a vlaky jezdí častěji. Ale proč si nostalgicky nezavzpomínat, že ....

Staré jízdní řády, např. zde: http://www.zelpage.cz/trate/ceska-republika

+1/−1
1.4.2016 17:18

V17l13a92d91i10m52í16r 24S51ý28k25o23r35a 7368926272460

Nikdo neporovnává dnešní jízdní řády s těmi před rokem 1989,ale stačí se podíva na ty z let 1990-2009 a prostudovat si tratě,které procházejí více kraji, např.Mladá Boleslav- Stará Paka.

0/0
1.4.2016 22:34

P64a50v82e56l 39Ř25a54p62e93k 7102806929325

Po téměř sto letech epochy nesmyslného masového automobilismu se lidé, alespoň pokud mají rozum, vracejí zpět k dopravnímu prostředku, který odstartoval blahobyt naší civilizace - k vlaku R^

A nutno dodat, že tehdy byly dráhy a vlaky až na výjimky soukromé, včetně infrastruktury. Éra masového automobilismu, posilovaná lidmi jako byl Hitler (výstavba dálnic), představovala v podstatě znárodnění veškeré dopravy a nástup dopravního socialismu, ze kterého se jen obtížně vymaníme.

0/0
31.3.2016 14:25

M32a91r53e33k 90M15a32l92ý 1922328111450

Bavíte, jako obvykle :-)

+1/0
31.3.2016 14:43

J66i44ř34í 44E58r84b12e32n 1963904946497

Uz pred prvni svetovou valkou byla na nasem uzemi drtiva vetsina trati i provozu na nich ve statnich rukach. Vyjimkou byly Bustehradka nebo Ustecko-teplicka, pokud se nepletu, a i ty byly zestatneny kratce po valce. On totiz statni provoz s jednitnym tarifem a synergickym efektem rezijnich cinnosti byl radove efektivnejsi nez desitky malych draznich spolecnosti...

+1/0
31.3.2016 20:37

J79a60n 72V77a46l47o57u15c43h 6572957928310

Jistě, nejprve se státu do stavby něčeho tak pochybného jako jakási "dráha" nechtělo, pak (díky soukromé Ferdinandce) začuchal zisk, tak stavěl (Přerov-Praha-Drážďany), po dvaceti letech při prázdné kase rozprodal co se dalo, pak zase ty hlavní trati koupil a podporoval lokálky (už povětšinou do "končin, kde lišky dávají dobrou noc", protože tam, kde místní "zlí kapitalisté" chtěli uspět, už si přitáhli lokálku z hlavního tahu za svoje peníze předtím)...

A to jsme stále ještě v éře Rakouska-Uherska, takže ohánět se nějakou hospodářskou prozíravostí státu a zestátněním jako nejlepší formou železnice je trochu pošetilé.

+1/−1
1.4.2016 6:58
Foto

D81a13v11i22d 24F70r56a60n54e92k 6583193380598

Ten první odst. jste napsal krásne a pravdive. Silnicní doprava- tedy aspoñ ta na vetsí vzdálenosti- je krokem zpátky.

+2/0
1.4.2016 1:46
Foto

B98r35o10n57i83s21l54a58v 25G55a83b52r40y32š 2862379501

"...přepravní výkon, tedy součet počtu cestujících a ujetých kilometrů..."

Opravdu součet? Nemá to být spíš součin? :-)

Jinak lidé mění své návyky ohledně dopravy, to je pravda, ale velmi pomalu. Ještě pořád jsou tací, co si stání v kolonách užívají každý den a stáním prý šetří svůj čas. ;-D

+5/0
31.3.2016 13:00

M37a12r98e30k 84M75a33l91ý 1282158791290

Lidi nestojí v těch kolonách dobrovolně. Potřebují se někam dopravit a i přes ten fakt, že nějaký čas stráví v koloně, i tak dají přednost autu z mnoha důvodů - časová flexibilita, úspora času, pohodlí, atd...

Nelze paušalizovat, že ten který způsob přepravy je vždy lepší :-)

0/−3
31.3.2016 14:11
Foto

B37r18o96n63i47s66l95a66v 30G33a28b89r66y65š 2552119761

No jo, v koloně jste úžasně flexibilní... ;-D Já se můžu vyčůrat i za jízdy. Dokážete to v autě taky? :-)

O úspoře času ani pohodlí se nedá mluvit. Když jsem jel na služební cestu do Plzně, šéf mě a kolegovi nabízel auto. Odmítli jsme ho, protože během cesty můžeme oba dospávat nebo si číst, nehledě na to, že se během cesty v autě nemůžu ani protáhnout nebo natáhnout nohy. Kolega spěchal zpátky a já jsem chtěl v Plzni ještě zůstat, čili někdo by musel ustoupit - časová flexibilita tedy žádná.

Nechci nic paušalizovat, to jsou prostě moje zkušenosti. A víc si cením času. Držením volantu žádný čas neušetřím.

+5/0
31.3.2016 14:22

M11a62r35e31k 10M18a23l91ý 1902788501340

Flexibilita co se týče času odjezdu, to jste fakt natvrdlý, nebo to jenom děláte? :-)

Do Plzně to mám z Prahy hodinku, teď když je tunel, tak ani nehrozí větší zácpy. Jet mohu kdy chci a vrátit se z Plzně taky kdy chci a ne když právě jede vlak. A to jste vybrat město kam vlak jezdí docela často. Když vyberete něco s horší dostupností vlakem, tak auto vyhraje. Alespoň teda u mně, protože si svého času taky vážím a nehodlám ho trávit ve vlaku déle než v autě nebo čekáním na přestup.

Ale do Ostravy na otočku (pracovní cesta) bych jel taky vlakem, to dává smysl.

0/−2
31.3.2016 14:42
Foto

B34r91o91n49i78s94l28a75v 54G76a83b30r41y83š 2172789791

No ale my právě odjíždíme z Prahy. :-) Natvrdlý jste možná Vy, protože nechápete úsporu času. Ano, přijet a odjet můžete, kdy chcete, o tom žádná. Ale pokud pojedeme dva jedním autem, pak je jeden z nás v nevýhodě, protože ten druhý si pobyt v Plzni nemůže prodloužit nebo zkrátit.

Takže ještě jednou: jaký čas ušetřím držením volantu, když ve vlaku si můžu něco prostudovat nebo se i vyspat? Vy jste řízením ztratil dejme tomu dvě hodiny jízdy. Já jsem sice jel dohromady 3 hodiny, ale tu dobu ve vlaku dokážu na rozdíl od Vás efektivně zužitkovat. Takže jsem ztratil snad necelou hodinu přesunem na nádraží a zpět a přesunem z plzeňského nádraží někam a zpět.

+3/0
31.3.2016 14:53

M39a28r20e76k 90M51a13l26ý 1932158181870

Rozumím vašemu pohledu, chápu to. Ale to neznamená, že je jediný správný. Každý má jiné požadavky na přepravu, někdo chce rychlost a flexibilitu a netouží ve vlaku číst nebo spát, radši řídí a je doma o hodinu-dvě dřív.

Jezdím do práce přes 500 km a představte si, jezdím to autem, i když kolikrát jsou kolony, prší, v zimě bývá i dálnice zamrzlá, je to riziko. Ale zvládnu to za 5-6 hodin, někdy i dřív. Hromadnou dopravou bych to jel půl dne, letadlem zhruba tolik co autem, ale jak se dostanu na/z letiště a co pak v týdnu bez auta...

Chci tím říct, že ne vždy je ten váš/můj pohled aplikovatelný pro každého a nelze paušálně a posměšně říct:

"Ještě pořád jsou tací, co si stání v kolonách užívají každý den a stáním prý šetří svůj čas."

Hezký den.

0/0
31.3.2016 15:03
Foto

B49r55o74n26i25s95l98a36v 96G26a85b59r81y10š 2552859501

Když nejsou schopni najít jinou alternativu, pak mám prostě pocit, že si to užívají. A v mém případě takové dlouhé dojíždění by znamenalo už i možnost ubytování. Jasně, že toto opatření nemůžu aplikovat všude, ale kolik času si užijete s rodinou, když jezdíte do práce 5 - 6 hodin a 8 hodin jste v práci? Sotva se stačíte vyspat.

Ještě by bylo dobré se zeptat, zda jezdíte takhle každý den nebo zda jste v práci pokaždé 8 hodin.

V každém případě za 5 - 6 hodin udělám spoustu práce a nehodlám jej trávit držením volantu a zíráním před sebe.

+1/0
31.3.2016 15:15

M11a67r34e16k 23M21a49l32ý 1232568111500

Pracuji v zahraničí a samozřejmě tam v týdnu bydlím :-) Jezdím Po-Pá nebo Po-Čt.

Ano, těch 5-6 hodin je ztráta času. Jenomže opakuji, jiná rozumná alternativa v tomto případě jednoduše není, tak co chcete vymýšlet. A pracovat nehodlám ani kdybych jel vlakem nebo busem (půl dne ztráta času), za to mě neplatí :-)

Prostě někdy alternativa k autu je a někdy není, smiřte se s tím že někdy je auto lepší.

0/−1
31.3.2016 15:25
Foto

B46r61o11n23i66s66l37a38v 54G25a67b21r78y53š 2412119341

Já přece nepopírám výhody auta, sám u nás na vsi řídím. Ale ve městě nebo mezi velkými městy to už pro mě nemá smysl. Auto by mi akorát hnilo na parkovišti. A na to, abych s ním jel dvakrát týdně, je to mrhání penězi.

+1/0
31.3.2016 15:49

J18a50r56m40i52l13a 49F63i42a41l63o76v92á 2819525340565

Jasně,že vlaky svezly víc lidí,když většina autobusů nejezdí o :-(víkendech

0/0
31.3.2016 12:25

J79i33r58k68a 43D88v57o21ř55á52k 4655940443668

Jde o srovnání s předchozím rokem.

0/0
31.3.2016 17:51

R17o30b88e39r91t 10S89t31a57n19i27s12l93a96v 1907475744385

JJ, to je super, už bych Olomouc - Praha na školení nedal autem jak za "mlada" , je to prostě super vlakem, kafíčko oplatek :-) :-):-):-)

+4/0
31.3.2016 12:23

L35u28k84á31š 10Č67i49p17e66r81a 4403568956964

Je opravdu fajn vidět, že železniční doprava znovu ožívá. Díky tomu, že dojíždím do škol už 5 let, tak musím říct, že železniční doprava je mnohem pohodlnější. Autobusy jsou věčně přeplněné a v létě je autobus pomalu jako pařník. Jinak by to chtělo začít modernizovat tratě. Vozový park je slušný, ale pořádně se nedokáže využít plný potenciál, když vlak na většině trati jede malou rychlostí.

+8/0
31.3.2016 12:02

T47o95m96á68š 71M92o23r42a55v89č12í10k 3597256863635

To je jen čistě váš subjektivní pocit? Tak tedy z mého subjektivního pohledu mají autobusy klimatizaci již 16 let, rezervaci na místo a přeplněné být nemůžou. Vlaky využívám proto, že už jsou taky klimatizované, využívám rezervaci na místo a díky konkurenci jsou levnější než autobus. Navíc pořád věřím, že mám větší jistotu dojet v čas.

+2/−3
31.3.2016 12:11

L24u64k15á90š 65Č19i47p31e98r88a 4703528926324

Není to můj subjektivní pocit. Vy to berete z pohledu dálkových spojů, já zase z pohledu regionální. A opravdu mi věřte, že stát v přeplněném autobuse tělo na tělo při 30° vedrech není fajn. Ve vlaku se dají aspoň otevřít okna a je tam více místa jak pro osoby, tak osobní zavazadla.

+7/0
31.3.2016 12:16

T48o27m61á30š 14M56o10r93a77v12č45í21k 3857396413965

Když to tedy vezmu z regionálního hlediska, tak přecpané autobusy tady moc nevidím, ale bohužel ani žádnou železniční trať, takže stejně musím zvolit tu autobusovou dopravu :)

0/−1
31.3.2016 12:19

T67o88m90á79š 28M26o91r90a15v80č86í58k 3477726143525

Ale abych nebyl nefér, tak z nejbližšíhé města jezdí do krajského vlak, ale je dražší, není klimatizovaný a výrazně pomalejší s tím, že někdy musíte dvakrát přestupovat. Autobus je vždy levnější, rychlejší a dopravní zácpy tu nejsou.

0/−3
31.3.2016 12:23

T88o62m66á62š 82M96o93r81a16v24č69í36k 3887306963605

Mínusovat fakta je tak trošku zbytečné, ne?

0/0
31.3.2016 13:58

R91a67d90e13k 62J12a52n30a11t68a 9395976754222

Autobus "vždy levnější" je pod vás fakt? Možná pro toho, kdo neumí počítat a kupuje na každou cestu novou jízdenku v pokladně.

Vždyť si stačí uvědomit, že na železnici existují časové jízdnenky a/nebo internet a jezdíte i více než 2x levněji.

0/0
1.4.2016 17:22

L44u40k39á41š 68Š95m75a73h43e84l 2907954962214

Někde možná ano... v mém případě měsíční dojíždění vlakem 294 Kč (i se započítáním pořizovacích nákladů na In-Kartu, kterou ale používám i jinam, to je pod 400 Kč), autobusem 840 Kč (20 pracovních dní * 2 cesty * 21 Kč). Vlak jízdní doba 13 minut, bus 14-16 minut. Vlak jezdí každou hodinu a mimo špičku a o víkendech 1x za 2 hodiny, bus jezdí metodou náhodných výstřelů, o víkendu dva spoje za den.

+2/0
31.3.2016 13:58

M11i32c64h26a59l 89N96o54v14á22k 7480369597244

Protože se neustále staví příměstské terminály, autobusy budou na přepravě oslabovat.

Cestující se bude stále víc rozhodovat, jestli je pro něj pohodlnější vlak, nebo autobus. Docela hodně vlakových stanic má ve větších městech lepší infrastrukturu, než nově zřízené terminály.

Co se týče automobilů, tady také může získat vlaková doprava zákazníky, neboť se v budoucnu může stát, že budou do větších měst zakazovat vjezd aut s nižším emisním plněním.:-)

+4/0
31.3.2016 11:55

P42e80t38r 64V82i40n11a34ř 6943583883377

Další PR ČD o tom, jak údajně modernizovaly..

A věta o tom, jak lidi nebaví čekat v kolonách, mě také pobavila.. Ono totiž čekat ve vlaku ČD, ve kterém se v zimě netopí, je opravdu komfort a nadstandard.. ;-D

0/−15
31.3.2016 11:51

R64o25b92e56r27t 71H15o54m19o98l46k74a 4813258320462

Za to by měl být extra příplatek

0/0
31.3.2016 11:55

M85i34r28e29k 69Z25á59v11o13d62n41ý 7232797100968

Jo, PR ČD o tom, jak soukromníci táhnou, jo? Vy musíte být skutečně světový unikát :))

+6/0
31.3.2016 12:23

L68i66b70o61r 42Z38a21v65ř30e64l 8549686321812

Jezdím vlakem denně a ještě se mi vámi popisovaný stav nestal. Jste jen jeden z několika neznalých co vlakem jel tak před 20 lety nebo vůbec!!

0/0
1.4.2016 10:14

P91e89t11r 25V78i86n18a34ř 6693183933987

Jezdim co týden, Praha, Liberec, Brno, Ostrava, Olomouc. Nějaká další ne moc chytrá poznámka?

0/0
1.4.2016 10:45

D43u55š24a18n 73M41o39u98r48e15k 7242547707131

Cestujících by bylo ještě mnohem víc, kdyby se tu stavěly pořádné tratě v nové stopě(nemusí být hned VRT..), místo nesmyslného lití desítek miliard do modernizace tratí ve stopě koridorů postavených před 160-170 lety !

Ono se stále mluví o koridorech na "160 km/h", ale REÁLNÁ rychlost je dnes v celé trase např. Brno-Česká Třebová 90 km/h. Prostě to tam jede hodinu.....

Pak se nelze divit, že Brno-Praha vlakem přes velké zlepšení letos už prakticky nejde stlačit níže, pod 2:20-2:30.

Po D1 je to rychlejší i s dnešními uzavírkami, natož bez nich. A jakákoli VRT by přitom ty města spojila za hodinu..

+7/−1
31.3.2016 11:28

P57e23t62r 97S15c70h90w77a30r69z 7518219643301

Ano, ale zásadní problém je opravdu to, že by se to (alespoň zčásti) vést v nové stopě, protože se taky musí vejít lokálky a náklady. Jen výkup pozemků by se táhl roky (desítky let).

0/−3
31.3.2016 11:50

M20a60t42ě10j 52V48o38n77d20ř16i55č80k36a 4924820538836

Když jsme dokázali vybudovat dálnice, dokážeme i VRT. Je to uplně stejné.

+5/0
31.3.2016 12:22

P86e70t17r 82S60c21h17w19a87r38z 7518769923471

No, a že se ty dálnice staví přímo raketovým tempem a problémy s výkupem pozemků nejsou :-P.

+1/0
31.3.2016 13:17

M32i29r73o77s38l54a80v 53G27r64o29s44s52m91a59n89n 8632849474

Přesto za posledních 25 let byly postaveny stovky kilometrů dálnic. Železnic jen několik kilometrů.

+1/0
31.3.2016 18:05

P26e66t34r 92N23o36v98o31t92n43y 1591980351

Brno - Česká Třebová rozhodně není "na 160 km/h", tam je na pár kouscích možná 120.

0/0
31.3.2016 11:54

T42o22m17á57š 17M28o14r25a39v15č26í89k 3287416753635

Maximálka je tam 140, ale průměr maximálky je bohužel cca 90 km/h....a to je ten nejdůležitější údaj, pokud chcete cestovat po železnici.

+2/0
31.3.2016 12:06

O27n38d47ř87e90j 55P31l64í94v80a 9640115541593

Nic jako průměr maximálky se nurčuje (pokud máte maximálku 140, tak průměr je logicky 70, taková informace je ale k ničemu), nazývejme to třeba maximální rychlost x skutečná nebo teda průměrná cestovní rychlost, ta je vždy menší, vlaky zastavují, je to logické. U aut je to ale podobné, jen to lidi bagatelizují. Nemůžete si představovat, že když máme maximální povolenou rychlost 50/90/130, že tím taky po celou dobu pojedete - křižovatky, odpočívadla, ostatní řidiči, dopravní omezení, dočasné snižování rychlosti, zatáčky, které prostě 90kou neprojedete.... To, že někteří pak honí čas překračováním rychlosti je věc zcela jiná a na železnici by si to NIKDO nedovolil!

+2/0
31.3.2016 15:33

R60o83m15a29n 19N19o79v52a41k 6569651422116

rychlejsi autem ano, autobusem rozhodne ne. Ovsem musite pripocitat kazdotydenni totalni blokady na D1, ktere cestu velmi casto prodluzuji

+1/0
31.3.2016 20:56

J36a28n 76T32i18c67h54ý 8380262300608

Praha a Brno ještě nejsou tak velké, aby uživily VRT

0/0
3.4.2016 9:34
Foto

D46a51v65i84d 92F21r47a49n23e84k 6553653160228

Konecne to lidem zacíná docházet, ze je vlak tou nejrychlejsí, nejbezpecnejsí a nejekologictejsí pozemní dopravou. Hlavní dopravní investice bych smeroval práve sem a nebál bych se ani výstavby zcela nových tratí i tam, kam vede pouze silnice. Doprava po silnicích by mela být jen doplñkovou, predevsím ta individuální, a nikoliv preferovanou, jak se bohuzel stále deje. Ale treba se blýská na lepsí casy.

+5/−1
31.3.2016 11:26

M22a65r54e47k 85M16a41l34ý 1222298371760

Každý člověk si dokáže vyhodnotit jaký druh dopravy je pro jeho potřeby nejlepší. A nevidím důvod pro tvrzení:

"Doprava po silnicích by mela být jen doplňkovou, predevsím ta individuální"

Taky záleží kam se jede. Kdybych potřeboval na jeden den otočit Praha-Ostrava, jedu pravděpodobně vlakem. Pokud kamkoliv jinak, jsem si skoro jistý, že použiju auto :-)

+1/−4
31.3.2016 11:31

M41a92r85e14k 32M67a83l67ý 1712678231660

Nechápu co je na tom k mínusování. To, že hlásám názor, že způsob dopravy si každý dovede svobodně vybrat sám dle svých preferencí? Nevím, no...

0/−1
31.3.2016 14:46

L48i45b28o92r 87Z51a71v20ř26e94l 8559876821772

ne pane, kdyby jste se obtěžoval použít tu kouli na krku, došlo by vám za jisté, že nesouhlas je s posledním odstavcem a poslední větou!!

0/0
1.4.2016 10:20

M44a54r15e26k 53M64a64l43ý 1432178291970

A odkud to asi mám vědět, milý pane, že s kterou konkrétní větou je nesouhlas? Kouli na krku mám, ale není věštecká, tak opravdu nevím, s čím ti lidi co mínusují nesouhlasí. Takže u vás je to ta poslední věta... OK, děkuji za váš názor.

A to je opravdu na mínusování můj názor a moje preference dopravy, když řeknu, že PRO MOJE POTŔEBY je téměř vždy lepší auto než vlak? Někdo to může mít opačně a preferuje skoro vždy vlak a je to v pořádku. Tak nevím proč mínusovat to, že někdo má jiné požadavky na přepravu a že tedy používá auto. Je to divné :-)

0/0
1.4.2016 10:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.