Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlaky proti kamionům. Železničáři chtějí rovné podmínky s autodopravci

Železnice v Česku dál ztrácí svůj podíl na trhu nákladní dopravy. Tuzemští železniční nákladní dopravci to však chtějí změnit: poprvé se spojili do nové organizace, které chce lobbovat za lepší podmínky pro dopravu zboží po tuzemských kolejích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D31a12l45i35b56o78r 62C52h41l39u32p 5757432473794

základní problém je chybějící návaznost na železniční dopravu. Nové závody se staví na zelené louce, nemají sklady, kamion si naporoučení na určité hodiny a druhý třetí den stojí zboží u zákazníka v DE, NL, F atd.. S tímto může železnice těžko soupeřit, chybí překladiště na nádražích, technika, lidé a především fakt že to musí zas nějaký kamion na nádraží přivést, tam přeložit a podobně na konci hovoří jasně proti požadované rychlosti. Železnice by měla jasně dominovat v přepravě uhlí, kontejnerů, dřeva. Systém Ro-La by byl zajímavý nicméně jde jen o částečné převedení kamionů na železnici a nikoli o překlopení dopravy zboží jako takové

0/0
6.4.2016 8:41
Foto

M43i87c43h77a51e41l 64D62o53s57t96a42l 8783571477345

No vzhledem k tomu,že kolová nákladní doprava je velice pružná a operativní lze ji zařadit před dopravu po kolejích.Kdyby byla udělaná koncepce,tak jako má Rakousko.Pokud by se udělal terminál na Rozvadově a v oblasti Břeclavi či Ostravy.Pro tranzitní dopravu by bylo výhodné jak pro dopravce tak pro řidiče.Řidič si udělá pauzu,odpočne si a když bude cena stejná jako kdyby kamion projel na naftě přes republiku.Mohly by se tu i rozvinout i skladovací,překladové terminály a mohutné parkoviště se zázemím pro řidiče.Tím by případně mohli v těchto lokalitách najít práci mnoho lidí.Nemuseli by kamiony poskakovat v kolonách na D1.Je nyní ale otázka za jak dlouho by byli schopna dráha dopravit kamion z jednoho terminálu na druhý a hlavně také za kolik.Tímto by mohla vzniknout symbioza dopravy nákladní po ose a po kolejích.Ministerstvo by pak mohlo kápnout nějakou dotací v případě,že by si na sebe nevydělali.Není to ale projekt na pár let a vzhledem k tomu že se tu politici mění jako fusakle a každý má svoje pojetí a předešlé koncepce se ruší a dělají se zase jiné podle toho kdo vyhraje koryto daného ministerstva.

+1/0
5.4.2016 15:35

K35a57r51e82l 37K73r64o53u16l37i35k 7229909365294

Úplatky od železničářů politici nedostanou - jasný výsledek!

0/0
3.4.2016 12:13

F10r32a74n70t69i50š26e58k 81P65l49á90š76e58k 1459822947937

Asi hodne lidi zklamu, ale to, ze clanek vysel 1.dubna neznamena, ze jde o april. Pracuji u jednoho z uvedenych dopravcu a vim, ze je to mysleno uplne vazne.

+1/0
3.4.2016 8:39

D15a95v27i90d 64H51a69m32b89á71l24e16k 4512710270374

Bylo by to jenom dobře, nicméně publikovat takovýto článek (pokud je pravdivý) 1. dubna může jen trotl...

0/0
3.4.2016 10:59

M96a19r14e85k 76Š82i18m98o69n 2264877818868

Čistě teoretická otázka: Vlak má normální rozchod 1435mm. Což vychází z původního anglíckého prototypu a ten vychází z původního rozchodu římských cest a ten byl stanoven prostě "na dva koňské zadky". Nyní se ale dost často staví izolované trati. Nebylo by praktičtější stavět koleje na mnohem širší rozchod třeba něco jako 3-4 metry? Pohodlí ve vlaku by se zvětšilo a prřepravit by se dalo mnohem víc rozličného nákladu.

0/−2
2.4.2016 14:31

R94o69b53e39r27t 85P39r11a18ž67á33k 4108466605540

To je dost nesmysl. trať by zabírala o hodně víc místa, totéž nádraží, bourala by se kvůli tomu zástavba a vůbec. Na to už je pozdě.

0/0
2.4.2016 15:34
Foto

D44a74v24i77d 73K48r61á36s78e19n26s31k87ý 7287310487

Tohle mělo v plánu nacistické německo. Třímetrový rozchod, obrovité patrové vagony, monstrózní lokomotivy. Upadlo v zapomnění - stejně jako jiné jejich megalomanské plány. Viz Wikipedie - článek je stručněji i v anglické verzi. https://de.wikipedia.org/wiki/Breitspurbahn_%28Nationalsozialismus%29

+1/0
2.4.2016 19:17

M62i87r45o94s11l69a76v 33Z84i87k35m87u51n80d 6858392327628

Izolované trati - tohle udělalo z bezpečnostních důvodů carské Rusko 1520 mm (dříve 1524 mm), resp. Finsko. Španělsko má 1676 mm, ale současně staví VRT tratě s rozchodem 1435 mm, nicméně u speciálních souprav existují automatické zařízení umožňují změnu rozchodu dvojkolí za jízdy ... a to dokonce i u nákladních vozů ...

0/0
3.4.2016 10:18

P63a93v12e20l 17S47o42v43i73č29k10a 4636508825852

Různé rozchody jsou dány různým vývojem z minulosti, ani tak ne bezpečností. Rusko mělo 1524 a až pár desítek let dozadu teprve upravili normu na 1520mm. Ne však z důvodu bezpečnosti,ale kvůli menšímu opotřebení okolků se mi zdá.

0/0
3.4.2016 11:17

M29i69r21o11s64l53a73v 96Z89i91k85m22u72n83d 6978332867988

Izolované trati - tohle udělalo z bezpečnostních důvodů carské Rusko 1520 mm (dříve 1524 mm), resp. Finsko. Španělsko má 1676 mm, ale současně staví VRT tratě s rozchodem 1435 mm, nicméně u speciálních souprav existují automatické zařízení umožňují změnu rozchodu dvojkolí za jízdy ... a to dokonce i u nákladních vozů ...

0/0
3.4.2016 10:18

M34i63r37o45s51l79a96v 61Z66i95k56m32u31n46d 6528112327208

Izolované trati - tohle udělalo z bezpečnostních důvodů carské Rusko 1520 mm (dříve 1524 mm), resp. Finsko. Španělsko má 1676 mm, ale současně staví VRT tratě s rozchodem 1435 mm, nicméně u speciálních souprav existují automatické zařízení umožňují změnu rozchodu dvojkolí za jízdy ... a to dokonce i u nákladních vozů ...

Železniční doprava má proti silniční tu výhodu, že nákladní vlaky mohou jet i 160 km rychlostí, na rozdíl od kamionu, povinnou bezpečnostní přestávku řidiče nahradí vystřídání strojvedoucího a vícesystémová lokomotiva může vézt nákladní vlak z přístavu v Burgasu / Varně, Constanci přes celou Evropu do Hamburgu nebo až do Norska či Švédska ... Podobně z chorvatské Rijeky nebo slovinského Koperu ...

0/0
3.4.2016 10:24

M73a38r66t19i89n 95N22e28r31m34u69t 9597757958239

Vážení příznivci železnice, nebál bych se, kombinovaná přeprava jednou bude, v budoucnosti. Až bude stát nafta 100Kč/l, nebudou peníze na stavbu dálnic, a do práce budou všichni zase jezdit na kole a pro jídlo na venkov. Předpokládám, že to bude za nějaké další světové války.

+2/−2
2.4.2016 10:58
Foto

I64m26r28i58c82h 27S41u13c13h86a77r49s66k70ý 8496693705611

Milí pane asi nečtete zprávy :-/ nafta nebude stát 100 Kč neboť ropy přebytek a zájem minimální. ;-)

+1/0
2.4.2016 18:22

M86a59r57t42i25n 73N40e33r33m58u71t 9917177298609

Za války bude na lístky, takže na černém trhu ta cena určitě taková bude;-)

0/0
3.4.2016 12:46

D18u66š29a34n 52D48i92t42r35i62c32h 3228566543579

Takže kromě toho že to je apríl, je potřeba srovnávat srovnatelné. To znamená poplatek za dálnice, proti poplatku za kilometr po kolejích. Proti tomu náklady na silnice a náklady na údržbu a výstavbu železnic.

V těchto číslech zjistíte že silnice je na tom výrazně lépe než železnice a bylo by dobré s tím něco udělat.

+2/0
2.4.2016 0:19
Foto

J81i64ř97í 96D88v46o65ř31á11k 5545289580938

DOST DOBRÝ APRÍL .

+1/0
1.4.2016 20:57

F81r40a21n78t57i88š57e14k 29P44l28á22š92e26k 1319782917617

Proc myslite? Je to naprosto pravda (vznik onoho sdruzeni).

0/0
3.4.2016 8:41

J83i77n74d75ř17i92c19h 40L23u52k44e28š 3799334893980

A mohl by někdo napsat kolik platí státu vlaky? Jezdil jsem kamionem a jen co jsem si hrubě spočet podle toho, koli jsem najezdil měsíčně, kolik jsem najel po dálnici, to dělalo za silniční daň, mýto a daň z PHM 800 000 CZK za JEDINÝ kamion za rok. To je málo na opravy dálnic? předpokládám, že výše uvedené platby by měly jít do fondu dopravní infrastruktury...

+1/−5
1.4.2016 19:44

R59a93d51e52k 63J66a96n53a62t29a 9785846944292

Možná vás to překvapí, ale spotřební daně platí vlaky taky.

+8/−1
1.4.2016 19:45

V43á52c18l91a44v 79P28o15u33s27t69k27a 3750151692

No a co?

0/−2
1.4.2016 19:54

P10e64t94r 31N93o66v37o36t49n96y 1261800311

Abyste si nemysleli, že je to za silnice.

+1/0
1.4.2016 20:50

J23i86n23d34ř44i93c18h 90L20u86k88e20š 3809534703330

Mně to nepřekvapuje, dráhy neznám, proto se ptám, co má stát za to, že se zboží přepraví po železnici. Jen jsem psal, že z kamionů je peněz dost na špičkové silnice, obchvaty atd. Jenže tady se to rozkrade... A že dráhy nejsou konkurenceschopné není jen tím, že údajně platí víc státu. Jsou dobré tak akorát na navážení uhlí do elektráren a těžký průmysl. To tu bylo za komunistů. Ale teď, když je tu spousta malých firem, i v odlehlých vesnicích je jednodušší a rychlejší zavolat na spedici a zítra máte zboží na místě...Dnes není vše nalinkované na pětiletky. Je to dané trhem. Objednáte na netu, zítra to chcete mít doma. Vlakem nereálné...

+1/−6
1.4.2016 21:34

Š82t45e90f91a83n 61F64r83i62č11a 7622168253676

Kamiony způsobují výrazně více škod než užitku. Tomu jevu se říká "záporné externality".

+5/−1
2.4.2016 5:42

M94a27r98e95k 91Š45i14m44o81n 2814957778888

Jak tu někdo napsal, je nutné započítat nepřímé škody, které způsobují kamiony (zábor další půdy, exhalace atd.) Ale jinak samozřejmě železnice má místo tam, kde se veze velký náklad jedním směrem například 1000 osobních auto na patrových vozech do přístavu v Hamburku, nebo 1000 tun ledku nebo potaše do chemičky v Ústí. Zkuste si to představit na kamionech.

0/0
2.4.2016 14:36

J77i15n21d22ř22i65c13h 65L60u35k87e47š 3609324383710

Trochu nechápu pojem zábor další půdy a exhalace. To jako tratě, vlečky, nádraží jsou ve vzduchoprázdnu a diesellokomotivy nesmrdí, a uhelné elektrárny také ne?(elektrifikované tratě). Kdybyste chtěl vozit všechno vlakama, tak na stavbu vleček zaberete víc půdy než na silnice....

0/−2
2.4.2016 23:11

J43i40ř12í 74Š51t90ě71d20r84a 5610352281477

Kdesi jsem četl krásný popis elektrické mašiny: "Elektrická lokomotiva je parní stroj, který jezdí v Praze a smrdí v severních Čechách"

0/0
8.4.2016 11:27

P19e95t15r 71Š86i78m50e87k 2499507226128

Za ničení prostředí, stavění zbytečných dálnic, truck center, šlapek u silnic, poházených pneumatik, blokování dopravy v kopcích v zimě, rozbitých vlaků na přejezdech, zavazení při parkování kdekoliv je to furt ještě málo

+4/0
1.4.2016 20:13

M43a90r20t58i40n 23N74e72r47m50u93t 9127477858439

Ale zboží v obchodech a zaměstnanost ve strojírenství, které nás táhne nahoru, vám nevadí, že?

+1/0
2.4.2016 10:42

J11a37n 60S40ů83r27a 4965263913412

Tak jen poplatek za železniční dopravní cestu za rok 2014 celkem 2,289 miliardy Kč, pak je tu spotřební daň z nafty u dieselů a dph, u elektřiny kromě dph ještě poplatek za OZE. Nejde to ale počítat jen čistě takto, je třeba ohodnotit škodlivost obou dopravních prostředků ve vztahu k bezpečnosti, životnímu prostředí, hluku atd.

+1/0
1.4.2016 23:41

J88i45n59d30ř55i90c60h 62L49u57k79e10š 3359314213530

Za co mínus? Za zeptání? Opravdu nevím, kolik platí vlaky...

0/0
2.4.2016 1:53

M74a25r67t11i12n 34Č11a44p49e59k 6880201387834

Zhruba 100 korun/km. Což je cca 10x více než "těžce daněná" silniční doprava, která v tom má započítanou i spotřební daň a mýtné, které se neplatí všude.

0/0
2.4.2016 17:50

M46i73r28o26s51l77a25v 51Z91i58k42m49u96n37d 6628102127388

Tyhle platby taky hradí činnost dálniční / dopravní policie, spolufinancuje se zdravotnictví jehož užívají účastníci silničních nehod ... Vlastník kamionu dotuje vlastníky vozidel nepodnikatelů osvobozených od silniční daně. Rovněž paušální roční dálniční známka pro "osobní vozidla" je směšně nízká, činí 4,10 Kč / den, tedy cca tolik co zaplatí kamion za jeden km jízdy ...

Cena za použití železniční dopravní cesty je za 1 km vyšší než to, co zaplatí kamion za shodný km ...

0/0
3.4.2016 10:30

T40o52m80á58š 89K38r63a44i24n80a 7954120504348

Paušální roční dálniční známka pro "osobní vozidla" je směšně nízká?! Vám se zdá 1500 Kč za 1213 km "dálnic" málo? A k Vašemu srovnání: kamion hmotnost cca. 40 tun. Osobní auto cca. 1,5 tuny. To je 27násobek. A průměrný nájezd po dálnici u osobního auta s dálniční nálepkou bude určitě nižší, než 27 km / den. Navíc, opotřebení vozovky kamionem a osobním vozidlem je diametrálně rozdílné.

0/0
6.4.2016 8:19

J64i20n16d81ř18i79c43h 37L32u33k19e68š 3629374723810

Lidi, co fňukáte a nadáváte na kamiony? To, že jich je tolik je jen naše společná poptávka. Ti řidiči a majitelé dopravních firem nejezdí pro svoji zábavu. Tak nedělejte nájezdy na obchodní centra, nechtějte všechno teď hned, just in time a až na místo, počkejte si třeba týden, zaplaťte včasné neodebrání zboží a zajeďte si pro to na nádraží....

+6/−4
1.4.2016 19:27

M48a57r59t90i96n 41Č64a25p37e87k 6860421107704

To není problém, jelikož dnes je řetězec výrobce - spotřebitel doplněn o množství meziskladů. Takže není problém to od výrobce do skladu dovézt vlakem a z nejbližšího skladu k zákazníkovi to dovézt autem.

+1/0
2.4.2016 18:07

J94i56ř90í 25Š41t26ě56d28r92a 5580832121297

tím problémem je, mimo jiné, chybějící infrastruktura. Kolik výrobců má vlastní vlečku?

0/0
6.4.2016 2:39

P57e49t31r 75Š36i70m42e41k 2489517586368

Vlak platí za km všude. kamion by měl taky. Pěkně přes GPS a za každý km.

+10/0
1.4.2016 19:06

J33i55ř89í 53K30o91c10u36r61e37k 6615764465948

Žesnad jo? ;-D Tak ten se povedl.

+1/−1
1.4.2016 18:07

L55a35d29i64s11l17a94v 21S16a75u15e22r 8607701673384

Pry jenom za část silniční sítě. A ta silniční daň je teda tady proč? Když kamion bude jezdit jenom po dálnici a placeném úseku stejně za něj tu silniční daň bude nutné odvézt. Další zaplacený promo článek.

+3/−8
1.4.2016 16:48

R56a15d41e88k 18J70a65n73a71t66a 9825746664302

Silniční daň není výkonová, je konstantní. Výkonové zpoplatnění se nazývá mýto a je jen na části silničních komunikací. Kdežto železniční dopravci musí zaplatit i za jízdu po té poslední lokálce a to navíc více, než dopravci silniční za dálnici.

+7/0
1.4.2016 19:44

V86á54c38l40a25v 16P21o82u50s51t41k21a 3480241482

Což je také docela logické a naprosto v pořádku.

0/−6
1.4.2016 19:55

R18a40d38e67k 32J79a55n44a57t86a 9835686554912

Mně to logické nepřijde. Zpoplatnil bych všechny druhy dopravní cest, jsou-li používány k podnikání.

A s příhlednutím ke snaze, aby Evropa byla co nejméně závislá na dovozu energie (tz. energetická bezpečnost), bych naopak vybíral za koleje méně než za asfalt, protože se tím energie šetří. Ale ono je to naopak.

+7/0
1.4.2016 20:06

M44a34r29t54i85n 87N60e82r29m55u60t 9267727648899

Zkuste si jednorázově přepravit něco po železnici, uvidíte, kolik vám to sebere energie

+1/−1
2.4.2016 10:44

S56a95m32u50e35l 63R35o53b16e43r49t40s19o79n 4538413472

To co kamionem převezu za 5 hodin, vlakem trvá 3-5 dní a je to jen o trošku dražší, a je u toho asi jen třikrát tolik papírování. Ten název "Že Snad" je trefný:)

+5/−7
1.4.2016 15:48

V65i90k16t26o21r 66N61á35r86o34ž21n82ý 3179162168

Papírování v tom více není... a to , aby to bylo po kolejích levnější a rychlejší...to je jeden z důvodů , proč tato organizace vznikla.

+4/0
1.4.2016 16:13

V90á53c10l89a61v 27P29o38u18s79t22k20a 3460561512

Tak to aby sebou mrskli.

+2/0
1.4.2016 16:58
Foto

I12m74r24i23c59h 81S57u72c45h38a69r25s48k38ý 8246693985371

Já jsem pro všemi deseti už před 15 lety jsem se hádal z řidiči kamionů, že jsou levnějši jen proto, že mi řidiči osobních aut jim dotujeme dopravní infrastuktůru, kterou oni využívají ke svému podníkání. ;-)!!!!!!

+11/−2
1.4.2016 14:58

M42i49r64o78s62l78a29v 46G61r96o46s97s56m25a78n45n 8322459684

Proč jen řidiči osobních aut? Dopravní infrastruktura je budována a udržována z veřejných rozpočtů, takže z peněž všech daňových poplatníků.

+4/0
1.4.2016 16:42
Foto

I92m55r34i42c80h 64S61u91c12h80a10r93s20k22ý 8816133175851

Jenže, né všichni do ní přispívají stejně a né všichni ji využívají stejným způsobem ? jinak řečeno firmy s kamiony platí na údržbu a výstavbu silnic minimum, ale využívají maximum :-PRvRvRv

0/0
1.4.2016 17:51







Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.