Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vlaky proti kamionům. Železničáři chtějí rovné podmínky s autodopravci

Železnice v Česku dál ztrácí svůj podíl na trhu nákladní dopravy. Tuzemští železniční nákladní dopravci to však chtějí změnit: poprvé se spojili do nové organizace, které chce lobbovat za lepší podmínky pro dopravu zboží po tuzemských kolejích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D94a65l10i20b46o84r 98C35h68l78u34p 5507892453804

základní problém je chybějící návaznost na železniční dopravu. Nové závody se staví na zelené louce, nemají sklady, kamion si naporoučení na určité hodiny a druhý třetí den stojí zboží u zákazníka v DE, NL, F atd.. S tímto může železnice těžko soupeřit, chybí překladiště na nádražích, technika, lidé a především fakt že to musí zas nějaký kamion na nádraží přivést, tam přeložit a podobně na konci hovoří jasně proti požadované rychlosti. Železnice by měla jasně dominovat v přepravě uhlí, kontejnerů, dřeva. Systém Ro-La by byl zajímavý nicméně jde jen o částečné převedení kamionů na železnici a nikoli o překlopení dopravy zboží jako takové

0/0
6.4.2016 8:41
Foto

M13i52c18h87a94e44l 98D96o41s77t71a97l 8333351897285

No vzhledem k tomu,že kolová nákladní doprava je velice pružná a operativní lze ji zařadit před dopravu po kolejích.Kdyby byla udělaná koncepce,tak jako má Rakousko.Pokud by se udělal terminál na Rozvadově a v oblasti Břeclavi či Ostravy.Pro tranzitní dopravu by bylo výhodné jak pro dopravce tak pro řidiče.Řidič si udělá pauzu,odpočne si a když bude cena stejná jako kdyby kamion projel na naftě přes republiku.Mohly by se tu i rozvinout i skladovací,překladové terminály a mohutné parkoviště se zázemím pro řidiče.Tím by případně mohli v těchto lokalitách najít práci mnoho lidí.Nemuseli by kamiony poskakovat v kolonách na D1.Je nyní ale otázka za jak dlouho by byli schopna dráha dopravit kamion z jednoho terminálu na druhý a hlavně také za kolik.Tímto by mohla vzniknout symbioza dopravy nákladní po ose a po kolejích.Ministerstvo by pak mohlo kápnout nějakou dotací v případě,že by si na sebe nevydělali.Není to ale projekt na pár let a vzhledem k tomu že se tu politici mění jako fusakle a každý má svoje pojetí a předešlé koncepce se ruší a dělají se zase jiné podle toho kdo vyhraje koryto daného ministerstva.

+1/0
5.4.2016 15:35

K34a53r16e27l 76K21r22o68u19l53i44k 7899219155444

Úplatky od železničářů politici nedostanou - jasný výsledek!

0/0
3.4.2016 12:13

F89r46a43n96t50i47š18e25k 44P32l66á76š84e56k 1659742807627

Asi hodne lidi zklamu, ale to, ze clanek vysel 1.dubna neznamena, ze jde o april. Pracuji u jednoho z uvedenych dopravcu a vim, ze je to mysleno uplne vazne.

+1/0
3.4.2016 8:39

D60a57v38i76d 76H70a59m18b28á75l88e98k 4192600970804

Bylo by to jenom dobře, nicméně publikovat takovýto článek (pokud je pravdivý) 1. dubna může jen trotl...

0/0
3.4.2016 10:59

M30a59r25e19k 54Š94i66m76o30n 2704207468418

Čistě teoretická otázka: Vlak má normální rozchod 1435mm. Což vychází z původního anglíckého prototypu a ten vychází z původního rozchodu římských cest a ten byl stanoven prostě "na dva koňské zadky". Nyní se ale dost často staví izolované trati. Nebylo by praktičtější stavět koleje na mnohem širší rozchod třeba něco jako 3-4 metry? Pohodlí ve vlaku by se zvětšilo a prřepravit by se dalo mnohem víc rozličného nákladu.

0/−2
2.4.2016 14:31

R16o57b95e16r22t 44P43r84a80ž27á66k 4178516385560

To je dost nesmysl. trať by zabírala o hodně víc místa, totéž nádraží, bourala by se kvůli tomu zástavba a vůbec. Na to už je pozdě.

0/0
2.4.2016 15:34
Foto

D27a63v12i16d 60K74r11á70s17e13n41s89k47ý 7907450707

Tohle mělo v plánu nacistické německo. Třímetrový rozchod, obrovité patrové vagony, monstrózní lokomotivy. Upadlo v zapomnění - stejně jako jiné jejich megalomanské plány. Viz Wikipedie - článek je stručněji i v anglické verzi. https://de.wikipedia.org/wiki/Breitspurbahn_%28Nationalsozialismus%29

+1/0
2.4.2016 19:17

M23i62r11o16s41l54a24v 37Z42i40k72m78u31n67d 6908902927598

Izolované trati - tohle udělalo z bezpečnostních důvodů carské Rusko 1520 mm (dříve 1524 mm), resp. Finsko. Španělsko má 1676 mm, ale současně staví VRT tratě s rozchodem 1435 mm, nicméně u speciálních souprav existují automatické zařízení umožňují změnu rozchodu dvojkolí za jízdy ... a to dokonce i u nákladních vozů ...

0/0
3.4.2016 10:18

P26a54v69e49l 39S37o73v67i58č24k75a 4726308315792

Různé rozchody jsou dány různým vývojem z minulosti, ani tak ne bezpečností. Rusko mělo 1524 a až pár desítek let dozadu teprve upravili normu na 1520mm. Ne však z důvodu bezpečnosti,ale kvůli menšímu opotřebení okolků se mi zdá.

0/0
3.4.2016 11:17

M21i35r62o37s11l24a85v 89Z33i84k92m82u19n77d 6568862857308

Izolované trati - tohle udělalo z bezpečnostních důvodů carské Rusko 1520 mm (dříve 1524 mm), resp. Finsko. Španělsko má 1676 mm, ale současně staví VRT tratě s rozchodem 1435 mm, nicméně u speciálních souprav existují automatické zařízení umožňují změnu rozchodu dvojkolí za jízdy ... a to dokonce i u nákladních vozů ...

0/0
3.4.2016 10:18

M96i61r18o95s55l14a86v 39Z67i34k91m57u31n15d 6208512297528

Izolované trati - tohle udělalo z bezpečnostních důvodů carské Rusko 1520 mm (dříve 1524 mm), resp. Finsko. Španělsko má 1676 mm, ale současně staví VRT tratě s rozchodem 1435 mm, nicméně u speciálních souprav existují automatické zařízení umožňují změnu rozchodu dvojkolí za jízdy ... a to dokonce i u nákladních vozů ...

Železniční doprava má proti silniční tu výhodu, že nákladní vlaky mohou jet i 160 km rychlostí, na rozdíl od kamionu, povinnou bezpečnostní přestávku řidiče nahradí vystřídání strojvedoucího a vícesystémová lokomotiva může vézt nákladní vlak z přístavu v Burgasu / Varně, Constanci přes celou Evropu do Hamburgu nebo až do Norska či Švédska ... Podobně z chorvatské Rijeky nebo slovinského Koperu ...

0/0
3.4.2016 10:24

M15a10r68t74i32n 70N59e71r82m49u87t 9467607618679

Vážení příznivci železnice, nebál bych se, kombinovaná přeprava jednou bude, v budoucnosti. Až bude stát nafta 100Kč/l, nebudou peníze na stavbu dálnic, a do práce budou všichni zase jezdit na kole a pro jídlo na venkov. Předpokládám, že to bude za nějaké další světové války.

+2/−2
2.4.2016 10:58
Foto

I75m74r27i91c80h 66S38u45c53h92a80r79s81k65ý 8496773195181

Milí pane asi nečtete zprávy :-/ nafta nebude stát 100 Kč neboť ropy přebytek a zájem minimální. ;-)

+1/0
2.4.2016 18:22

M81a64r24t70i35n 78N67e18r18m53u34t 9717907588739

Za války bude na lístky, takže na černém trhu ta cena určitě taková bude;-)

0/0
3.4.2016 12:46

D64u49š47a81n 15D75i59t33r29i86c19h 3828926493639

Takže kromě toho že to je apríl, je potřeba srovnávat srovnatelné. To znamená poplatek za dálnice, proti poplatku za kilometr po kolejích. Proti tomu náklady na silnice a náklady na údržbu a výstavbu železnic.

V těchto číslech zjistíte že silnice je na tom výrazně lépe než železnice a bylo by dobré s tím něco udělat.

+2/0
2.4.2016 0:19
Foto

J10i84ř72í 75D34v82o98ř66á66k 5725669190758

DOST DOBRÝ APRÍL .

+1/0
1.4.2016 20:57

F78r70a87n52t43i97š75e88k 88P54l88á30š71e81k 1319302717777

Proc myslite? Je to naprosto pravda (vznik onoho sdruzeni).

0/0
3.4.2016 8:41

J82i45n41d29ř51i71c33h 91L11u96k40e71š 3129444863170

A mohl by někdo napsat kolik platí státu vlaky? Jezdil jsem kamionem a jen co jsem si hrubě spočet podle toho, koli jsem najezdil měsíčně, kolik jsem najel po dálnici, to dělalo za silniční daň, mýto a daň z PHM 800 000 CZK za JEDINÝ kamion za rok. To je málo na opravy dálnic? předpokládám, že výše uvedené platby by měly jít do fondu dopravní infrastruktury...

+1/−5
1.4.2016 19:44

R89a30d21e29k 92J48a59n42a37t13a 9505556614142

Možná vás to překvapí, ale spotřební daně platí vlaky taky.

+8/−1
1.4.2016 19:45

V26á31c34l53a25v 47P51o85u68s89t21k70a 3950401112

No a co?

0/−2
1.4.2016 19:54

P80e63t68r 18N52o87v82o69t38n49y 1791930851

Abyste si nemysleli, že je to za silnice.

+1/0
1.4.2016 20:50

J66i46n54d12ř66i56c81h 92L30u25k75e96š 3949284343800

Mně to nepřekvapuje, dráhy neznám, proto se ptám, co má stát za to, že se zboží přepraví po železnici. Jen jsem psal, že z kamionů je peněz dost na špičkové silnice, obchvaty atd. Jenže tady se to rozkrade... A že dráhy nejsou konkurenceschopné není jen tím, že údajně platí víc státu. Jsou dobré tak akorát na navážení uhlí do elektráren a těžký průmysl. To tu bylo za komunistů. Ale teď, když je tu spousta malých firem, i v odlehlých vesnicích je jednodušší a rychlejší zavolat na spedici a zítra máte zboží na místě...Dnes není vše nalinkované na pětiletky. Je to dané trhem. Objednáte na netu, zítra to chcete mít doma. Vlakem nereálné...

+1/−6
1.4.2016 21:34

Š27t21e83f90a33n 84F24r67i84č32a 7642468373486

Kamiony způsobují výrazně více škod než užitku. Tomu jevu se říká "záporné externality".

+5/−1
2.4.2016 5:42

M86a78r91e48k 29Š21i18m28o50n 2794647148848

Jak tu někdo napsal, je nutné započítat nepřímé škody, které způsobují kamiony (zábor další půdy, exhalace atd.) Ale jinak samozřejmě železnice má místo tam, kde se veze velký náklad jedním směrem například 1000 osobních auto na patrových vozech do přístavu v Hamburku, nebo 1000 tun ledku nebo potaše do chemičky v Ústí. Zkuste si to představit na kamionech.

0/0
2.4.2016 14:36

J45i43n37d34ř75i98c78h 15L63u64k35e11š 3439804183740

Trochu nechápu pojem zábor další půdy a exhalace. To jako tratě, vlečky, nádraží jsou ve vzduchoprázdnu a diesellokomotivy nesmrdí, a uhelné elektrárny také ne?(elektrifikované tratě). Kdybyste chtěl vozit všechno vlakama, tak na stavbu vleček zaberete víc půdy než na silnice....

0/−2
2.4.2016 23:11

J27i69ř12í 10Š80t95ě63d87r76a 5760542261237

Kdesi jsem četl krásný popis elektrické mašiny: "Elektrická lokomotiva je parní stroj, který jezdí v Praze a smrdí v severních Čechách"

0/0
8.4.2016 11:27

P35e47t57r 95Š60i47m68e15k 2279107806118

Za ničení prostředí, stavění zbytečných dálnic, truck center, šlapek u silnic, poházených pneumatik, blokování dopravy v kopcích v zimě, rozbitých vlaků na přejezdech, zavazení při parkování kdekoliv je to furt ještě málo

+4/0
1.4.2016 20:13

M52a96r82t73i11n 51N16e28r69m82u10t 9267187688879

Ale zboží v obchodech a zaměstnanost ve strojírenství, které nás táhne nahoru, vám nevadí, že?

+1/0
2.4.2016 10:42

J21a20n 49S60ů30r18a 4135263663942

Tak jen poplatek za železniční dopravní cestu za rok 2014 celkem 2,289 miliardy Kč, pak je tu spotřební daň z nafty u dieselů a dph, u elektřiny kromě dph ještě poplatek za OZE. Nejde to ale počítat jen čistě takto, je třeba ohodnotit škodlivost obou dopravních prostředků ve vztahu k bezpečnosti, životnímu prostředí, hluku atd.

+1/0
1.4.2016 23:41

J25i80n37d73ř79i26c15h 26L17u94k21e81š 3589174713250

Za co mínus? Za zeptání? Opravdu nevím, kolik platí vlaky...

0/0
2.4.2016 1:53

M27a78r68t83i49n 97Č18a84p19e95k 6630441527364

Zhruba 100 korun/km. Což je cca 10x více než "těžce daněná" silniční doprava, která v tom má započítanou i spotřební daň a mýtné, které se neplatí všude.

0/0
2.4.2016 17:50

M55i10r30o34s10l11a62v 86Z87i44k59m60u26n95d 6238322807618

Tyhle platby taky hradí činnost dálniční / dopravní policie, spolufinancuje se zdravotnictví jehož užívají účastníci silničních nehod ... Vlastník kamionu dotuje vlastníky vozidel nepodnikatelů osvobozených od silniční daně. Rovněž paušální roční dálniční známka pro "osobní vozidla" je směšně nízká, činí 4,10 Kč / den, tedy cca tolik co zaplatí kamion za jeden km jízdy ...

Cena za použití železniční dopravní cesty je za 1 km vyšší než to, co zaplatí kamion za shodný km ...

0/0
3.4.2016 10:30

T33o63m28á57š 19K16r83a72i38n36a 7894880694168

Paušální roční dálniční známka pro "osobní vozidla" je směšně nízká?! Vám se zdá 1500 Kč za 1213 km "dálnic" málo? A k Vašemu srovnání: kamion hmotnost cca. 40 tun. Osobní auto cca. 1,5 tuny. To je 27násobek. A průměrný nájezd po dálnici u osobního auta s dálniční nálepkou bude určitě nižší, než 27 km / den. Navíc, opotřebení vozovky kamionem a osobním vozidlem je diametrálně rozdílné.

0/0
6.4.2016 8:19

J73i86n80d56ř54i83c36h 62L66u27k52e87š 3359744363320

Lidi, co fňukáte a nadáváte na kamiony? To, že jich je tolik je jen naše společná poptávka. Ti řidiči a majitelé dopravních firem nejezdí pro svoji zábavu. Tak nedělejte nájezdy na obchodní centra, nechtějte všechno teď hned, just in time a až na místo, počkejte si třeba týden, zaplaťte včasné neodebrání zboží a zajeďte si pro to na nádraží....

+6/−4
1.4.2016 19:27

M84a42r45t85i42n 30Č41a82p70e93k 6440211407554

To není problém, jelikož dnes je řetězec výrobce - spotřebitel doplněn o množství meziskladů. Takže není problém to od výrobce do skladu dovézt vlakem a z nejbližšího skladu k zákazníkovi to dovézt autem.

+1/0
2.4.2016 18:07

J23i11ř62í 13Š16t42ě69d60r65a 5620192451387

tím problémem je, mimo jiné, chybějící infrastruktura. Kolik výrobců má vlastní vlečku?

0/0
6.4.2016 2:39

P52e31t86r 31Š51i37m52e93k 2689577866458

Vlak platí za km všude. kamion by měl taky. Pěkně přes GPS a za každý km.

+10/0
1.4.2016 19:06

J79i52ř69í 25K97o69c34u98r63e21k 6195284735198

Žesnad jo? ;-D Tak ten se povedl.

+1/−1
1.4.2016 18:07

L72a23d49i14s91l63a55v 98S88a55u27e10r 8747621533194

Pry jenom za část silniční sítě. A ta silniční daň je teda tady proč? Když kamion bude jezdit jenom po dálnici a placeném úseku stejně za něj tu silniční daň bude nutné odvézt. Další zaplacený promo článek.

+3/−8
1.4.2016 16:48

R43a57d92e86k 17J71a44n60a11t51a 9985276634432

Silniční daň není výkonová, je konstantní. Výkonové zpoplatnění se nazývá mýto a je jen na části silničních komunikací. Kdežto železniční dopravci musí zaplatit i za jízdu po té poslední lokálce a to navíc více, než dopravci silniční za dálnici.

+7/0
1.4.2016 19:44

V57á72c81l47a45v 88P47o69u68s41t27k78a 3760161712

Což je také docela logické a naprosto v pořádku.

0/−6
1.4.2016 19:55

R87a36d75e16k 76J13a47n82a23t17a 9315246324492

Mně to logické nepřijde. Zpoplatnil bych všechny druhy dopravní cest, jsou-li používány k podnikání.

A s příhlednutím ke snaze, aby Evropa byla co nejméně závislá na dovozu energie (tz. energetická bezpečnost), bych naopak vybíral za koleje méně než za asfalt, protože se tím energie šetří. Ale ono je to naopak.

+7/0
1.4.2016 20:06

M57a16r81t26i50n 20N38e61r14m93u21t 9917637808859

Zkuste si jednorázově přepravit něco po železnici, uvidíte, kolik vám to sebere energie

+1/−1
2.4.2016 10:44

S24a29m44u67e54l 34R48o60b43e50r35t36s58o59n 4968863812

To co kamionem převezu za 5 hodin, vlakem trvá 3-5 dní a je to jen o trošku dražší, a je u toho asi jen třikrát tolik papírování. Ten název "Že Snad" je trefný:)

+5/−7
1.4.2016 15:48

V64i52k27t31o88r 27N71á22r59o95ž72n94ý 3309612838

Papírování v tom více není... a to , aby to bylo po kolejích levnější a rychlejší...to je jeden z důvodů , proč tato organizace vznikla.

+4/0
1.4.2016 16:13

V12á24c67l82a81v 62P87o98u32s78t33k66a 3530331552

Tak to aby sebou mrskli.

+2/0
1.4.2016 16:58
Foto

I95m60r76i89c12h 46S18u72c63h32a71r72s34k72ý 8636583285811

Já jsem pro všemi deseti už před 15 lety jsem se hádal z řidiči kamionů, že jsou levnějši jen proto, že mi řidiči osobních aut jim dotujeme dopravní infrastuktůru, kterou oni využívají ke svému podníkání. ;-)!!!!!!

+11/−2
1.4.2016 14:58

M52i53r94o70s97l63a13v 41G84r73o96s42s30m21a45n68n 8932369864

Proč jen řidiči osobních aut? Dopravní infrastruktura je budována a udržována z veřejných rozpočtů, takže z peněž všech daňových poplatníků.

+4/0
1.4.2016 16:42
Foto

I56m96r60i39c51h 43S19u28c13h68a27r79s34k37ý 8956543685521

Jenže, né všichni do ní přispívají stejně a né všichni ji využívají stejným způsobem ? jinak řečeno firmy s kamiony platí na údržbu a výstavbu silnic minimum, ale využívají maximum :-PRvRvRv

0/0
1.4.2016 17:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.