Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Šrot, nebo držáky? Vlakům v Česku je i přes padesát let, dál jezdí

Průměrné stáří vlaků na české železnici pomalu klesá, někdy ale provoz na tuzemské železnici připomíná muzeum: padesát let staré lokomotivy nejsou výjimkou. Svědčí to nejen o nedostatku peněz na nové vlaky, ale i kvalitě starých strojů. Přinášíme přehled největších „držáků“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R26o64m43a35n 18J28e27s86c26h41k69e 9418145807335

Nové neznamená lepší. Staré pantografy řady 560 je tam místo a teplo. Regiopantery jsou paskvile. Špatné poličky, chybějící koše, chybějící stěny a v zimě průvan. Pouze nízkopodlažní pro kočárky a invalidy je plus. Také elektronika občas zlobí.

0/0
13.4.2016 21:14

M88a61r31t37i36n 70R61u41z78i26c47k42a 1592538716407

Zabotlamy byly i sestivozove - jezdily na trase Praha-Beroun, dnes jsou videt nejcasteji i trivozove...

0/0
12.4.2016 1:53

M42i12r63o67s31l23a11v 71Z90i33k30m77u29n71d 6508402307438

No a co, v Německu jsou stále v provozu vozy, které pamatují atentát na JFK v roce 1963, ve Švýcarsku jezdí lokomotivy staré desítky let. Postupně se vozidla modernizují, takže z toho původního vozu zůstal akorát vozidlový rám, případně bočnice, ostatní je vyměněno ... stejně tak lokomotiva ... rám, plechová kastle a to je všechno ... podvozky už taky nejsou původní, to je vyměnitelná součást ...

+1/0
11.4.2016 14:23
Foto

M74i56c54h59a47l 61N54a13j12m55a90n 7809843366720

Lokomotivy ze 70 -90. let nejsou žádný spotřební materiál. Tak jako průmyslová zařízení z této doby. Životnost byla plánovaná na 20 - 30. let a generálními opravami se nechal prodloužit na 40 - 50. let.

Ale bohužel s příchodem nového tisíciletí přišel fenomén cpát levná levná strojní zařízení úplně všude. Sice je prvotní investice nižší o desítky procent, ale už nikdo nechce vidět, že životnost takových to zařízení je sotva poloviční (spíše třetinová).

+1/0
11.4.2016 7:54

V69l38a97s12t27i64m67i47l 29S64v44o47b40o62d59a 7543958115394

Nebyl bych překvapen, pokud by by potkal lokomotivy stejný osud jako cokoliv jiného, i to, co běžně nakupuje spotřebitel - tj. drasticky nižší životnost koupeného výrobku, než která byla dříve.

0/0
11.4.2016 9:34

R20o96b83e86r51t 26S15t75r20n98a25d98e52l 5458519559115

Krásné. Lepší než si číst pořád jen o uprchlících...

0/0
11.4.2016 7:36

V21l41a27s26t19i87m17i39l 81S26v17o71b48o94d45a 7833828965624

Já už to dávno čtu jen telegraficky - po nadpisech ;-D.

0/0
11.4.2016 9:37

V72l53a20s60t11i59m90i36l 30S48v45o93b94o21d14a 7523848695214

Mohutnost Sergeje nám jako dětem natolik učarovala, že to byla jediná lokomotiva, před kterou jsme jako děti dávali na koleje kameny ;-D.

0/0
10.4.2016 21:17

J93i86ř95í 79J21o43z88a 3678483590301

Pro fandy zeleznice: v Komoranech u Mostu vedle dolu CSA se nachazi dve soupravy zabotlamu... jsou viditelne ze silnice z Mostu do Chomutova v mistech naproti koksarne... nejblizsi stanice vlaku je Trebesice, nebo zastavka MHD Most linky c. 12: Komorany nebo Ervenice CSA

0/0
10.4.2016 21:03

J62i67ř61í 53J92o38z66a 3318663240591

Oprava: Zastavka vlaku je Trebusice, vlaky tam zastavuji jen ve spickach pracovnich dni

0/0
10.4.2016 21:06

J95a79n 19S42ů80r23a 4765373903922

Hodně žabotlamů je také v Praze v Michli na odstavném nádraží..tedy ještě před pár měsíci tam byly:)

0/0
10.4.2016 22:10

J98i23ř84í 68J84o57z39a 3488663700331

Dva zabotlamy se nachazi v Komoranech u Mostu pobliz dolu CSA... jsou viditelne ze silnice z Mostu do Chomutova naproti koksarne... asi jsou podle jejich stavu urcene na likvidaci...

0/0
10.4.2016 20:57

T87o69m28á81š 36Z42e66m20a24n 3275478544785

Průmyslová zařízení krrerá nejsou určené ke spotřebě (nepř. moderní auta) mají životnost v řádu desítek let.

Navíc vlaky, podobně jako lodě nepracují v nijak nepřítelském agresivním prostředí - žádné otřesy, prudké rozjezdy či brždění, navíc pravidelné údržba.

Navíc se na většině našich železnic stejně nic moc nezměnilo za posledních 50-100 let a cestujícím to může být také jedno - 2 roky stará lokomotiva či vagon by cestovní komfort příliš nenavýšila.

+2/0
10.4.2016 18:08

J37i98ř98í 12K11o17c54u70r32e38k 6695684485678

U lodí bych si dovolil nesouhlasit. Konkrétně u zaoceánských ve vlnách dochází ke značnému namáhání trupu, loď se může prohnout i o desítky centimetrů, trup se různě kroutí a slaná voda je značně agresivní. Občas se objeví i rogue wave a pak to končí v lepším případě takto: http://en.es-static.us/upl/2011/04/wave_destruction.jpeg

0/0
10.4.2016 21:02

T34o53m19á90š 27Z57e88m72a91n 3485238984855

Jistě, ale jsou i jiné případy, třeba první loď s železným trupem si odkroutila skoro 100 let.

A pokud jde o vnitrozemskou plavbu, tam to platí určitě - vemte si stáří parníků na Vltavě, německých jezerech nebo třeba ve Stokholmu.

0/0
10.4.2016 21:29

F44i69l79i78p 80S74m40o88l56a 9587408461647

Nejhezčí je stejně brejlovec a motorové vozy řady 854. :-)

+3/0
10.4.2016 17:38

R62o77m26a47n 89J21e67s92c97h85k69e 9188565367305

Nejhezčí je laminátka. Brejlovec se mne vůbec nelíbí. Poslední pěkný motor Cecula T 478.1-2

+2/0
11.4.2016 19:10

J48i35n16d62ř86i18c67h 36M61o57r90á86v72e37k 44M 3955593605796

Mě se laminátka také dost líbí..A z motorových Hurvínek..Ale každému se může líbit něco jiného..

+2/0
11.4.2016 20:03

S91t35a93n75i11s33l86a28v 50H70o93r18á72č28e13k 5671188325334

Nádherná nostalgie, hlavně pantograf na trati Praha-Pardubice.R^

+1/−1
10.4.2016 16:39

J82o77s53e19f 88V84l41t30a80v29s70k51y 3735575951553

Az vyrobi Cesi maschiny jako z dilny Siemens, pak reknu ze to umi.

0/−14
10.4.2016 16:25

P38e22t41r 40V61e63s30e49l85ý 8905635822236

Možná až vy se naučíte slušně česky a přestanete adorovat němce.

+1/0
12.4.2016 21:17

Z54d33e75ň86k37a 36V96e24s81e84l86á 8259915667470

Je fakt, že to nejsou nejmladší "kousky", ale jednak se v nich dá otevřít okno a zejména v horkém létě pustit dovnitř aspoň nějaký vzduch, a jednak jsou to kousky kolikrát odolné vůči mrazům, takže v zimě jsou schopny provozu. Nemluvě o tom, že mnohé tyto muzejní kousky zachraňovaly v prosinci 2014 - při té obrovské námraze - soupravy uvízlé v polích.

Ano, je potřeba vozový park obnovovat, ale i při té obnově je zapotřebí přemýšlet a nepřebírat třeba bezhlavě do všech vagonů a souprav klimatizace a ubírat možnost otevření oken...

+2/−1
10.4.2016 16:15

D30u10š51a43n 24M31a56s39á94r 3901921312235

Nové stroje ještě neznamená lepší, nebo spolehlivější. Čím novější, složitější, vybavené různou elektronikou, tím komplikovanější údržba a oprava.

+8/0
10.4.2016 14:40

J32i69n12d93ř76i47c66h 73M46o74r85á29v68e58k 23M 3405563525456

Doplnil bych novější neznamená vždy pohodlnější..Třeba 810 a Regionova..Ta je hlučná jako pr..e, stejnětak sedačky v 810 byly pohodlnější i když to byly "koženky"..Navíc nové hezké nerez WC, je také super, když funguje..Stejnětak čudlíky na vodu..U 810 byl sice záchod pěkný hegeš, co si budeme povídat (ale našlo se i dost případů, kdy byly skutečně čisté) a voda vždy fungovala. Mýdlo bylo vždy i když ne tekuté..Nebo máte někdo jinou zkušenost? Jezdil jsem převážně na trati 123..

+3/−1
10.4.2016 19:33

V71a63c11l64a89v 21H48a97j33e75k 3456909469

S tímto bych si dovolil nesouhlasit. Hlučnost určitě není větší než u 810 a u řady 814 je naopak nižší. Vše ostatní je jen k lepšímu.

+1/0
11.4.2016 12:04

J43i74n10d58ř24i83c31h 24M29o80r55á63v76e57k 93M 3615973255646

Já s Vámi bohužel souhlasit nemůžu, mám opačnou zkušenost..Jediné co je dle mě u zelené lepší (pokud fungují WC, tak samozřejmě i ty), je plynulost provozu..Takové to klasické drcnutí po rozjezdu u červené je u 814 opravdu nižší..Třeba u Staedlera je hlučnost ale ještě nižší, ale tam mě iritují malé plastové sedačky..Ale na půlhodinové drncání vyhovující..Horší je to na delší trasy, hodinu bych asi nevydržel.

+1/0
11.4.2016 19:57

J44a49n 84Č51e68k67a46l 7149645974674

Paskvil jménem Regionova bych hlavně nepovažoval za nové vozidlo...

+2/−1
11.4.2016 13:43

R50o69m39a93n 82J35e82s22c81h41k67e 9248565437305

Pro invalidy a maminky s kočárky je to pokrok - je to nízkopodlažní. Na krátký úsek mne to nevadí.

0/0
11.4.2016 19:23

L19u35k44á90š 13K70r77a29u36s 4128921897580

U�soukromn�k��je�t�jezd�jedna�nebo�dv�lokomotivy �ady 121 a�to�je�opravdu�veter�n

0/0
10.4.2016 14:29

D88a56v47i27d 58G30a22j15d92a 5470629212351

Zaplať pánbůh za ty "šroty". Relativně levné opravy a dobrá spolehlivost.Nové lokomotivy nebo repasované, vylepšené elektronikou jsou nespolehlivé, nesnáší prach,horko...Jsou s nimi problémy větší než se šroty.A rozhodně tak poloviční životnost.

+10/−1
10.4.2016 14:11

J24o12s82e12f 81H69o94n34e46š 7371772300173

Stáří lokomotiv vypadá hrůzostrašně,ale v průběhu 50 let je lokomotiva omlazena náhradními díly-tudíž nynější stav není hrůzostrašny.Strategické bombardéry B52 jsou stejně staré,ale většina součástí je mnohem mladší-a lítají bez připomínek

+6/0
10.4.2016 13:50

J63i79ř91í 19M67a80c42e92k 3635915844301

Díky za ten „šrot“! V něm se dá v letním vedru pootevřít okno a je tam příjemněji. V moderních vagonech to nejde, bývá tam k padnutí, a když člověk řekne průvodčímu, proč není puštěná ventilace či klimatizace, dozví se, že některým lidem (zejména důchodkyním) to vadí, že jim je zima. (Zajímavé, že třebas v Německu bývá v moderních vagonech mnohem příjemněji.)

+5/0
10.4.2016 13:49

M96a96r23t18i13n 42H96r38o91u44d63n26ý 5537982214307

U lokomotiv jde hlavně o "železo", podobně jako u těžkých zbraní. Takže pokud je "železo" OK, tak modernizace má smysl.

+4/0
10.4.2016 13:41

M63a63r19e19k 48Š38i22m58o35n 2114377938408

Proč hned šrot? Proč ne second hand do Vietnamu nebo Barmy?

+1/0
10.4.2016 13:38

J92i30ř48í 89K27o60c71u96r21e38k 6335444325788

Protože Vietnam kupuje nové od Siemense a v Idnii jede výroba licenčních GE/EMD lokomotiv. Krom toho že Čína je vyrábí v velkém a jen přeprava by stála polovinu nové loko.

+1/0
10.4.2016 20:23

J70i44r37k91a 23P80i31v72e10c 3371743219575

Autoru tohoto článku bych doporučil si nejdříve o lokomotivách něco přečíst, protože některé informace jsou v popiscích fotografií uvedeny špatně. Informace, které níže píšu, jsou informace které již vím, protože se o železnici již delší dobu zajímám a nebo z knížky Malý atlas lokomotiv 2013 a internetové stránky atlaslokomotiv.net.

Laminátky jsou i řady 240 vyrobených v letech 68 a 69 v celkovém množství 120 ks s maximální rychlost 120 km/h. V roce 1970 bylo vyrobeno ještě 25 lokomotiv řady S 499.1 s maximální rychlostí 140 km/h, které byly v letech 84-86 v depu Vrútky zpřevodovány na rychlost 120 km/h a přeznačeny na řadu 240.

Brejlovci jsou řady 753 (408 ks) z let 68-77, které společnost ČD a ČDC již nevlastní a 754 (86 ks) z let 79 a 80. Všechny ostatní brejlovci jsou již pouze modernizacemi, ať už prototypovými nebo sériovými, což jsou řady 750, 750.7, 752, 752.6, 753.6, 753.7, 755, a na Slovensku 756 a 757.

,

Řada 751 nejsou brejlovciX, ale bardotky s parním vytápěním, kterých se vyrobilo 230 ks v letech 64-71, ke kterým se přidalo 9 strojů z řady 752 po výměně balastu za parní generátor v letech 73-76. Zbylé lokomotivy řady 752 byli v roce 1995 přeznačeny na řadu 751 s přičtením 300 k původnímu inventárnímu číslu.

Řada 749 je pouze přestavbou v letech 92-96 lokomotiv řad 751 a 752 dosazením elektrického topení a náhradou závěsek pryžokovovými sloupky. Pouze lokomotiva 749.265 dostala inovovaný motor s větším výkonem 1215 kW.

Řada 854 vznikla v letech 1997-2006 a je modernizací motorových vozů řad 852 (vnitrostátní provoz) a 853 (mezinárodní provoz - Vindobona, poté vnitrostátní) z let 68-70.

Prosil bych o opravení těchto informací.

+5/0
10.4.2016 13:13

J68a10n 58S77ů40r68a 4435613513422

Brejlovci jsou běžně řady 750, ostatně číslo je přímo na lokomotive.

+1/−1
10.4.2016 13:37

J77a63n 80H59o57r65a 6527791846

Přečtěte si mistře ještě jednou, co Vám pan Pivec píše.....;-)

0/0
10.4.2016 17:49

R14o15m43a86n 89J72e45s80c58h71k57e 9478615517485

Že v tom číslování je bordel to také asi nevíte. Že je duplicitní číslování lokomotiv ? Například řada 210 na našem území. Vím o 4 různých typech.

I inventární čísla byla shodná. Všichni machrujete, všichni jste odborníci.

Já pouze sbírám staré fotografie a i v cizině mne vyhledávají - například v Rakousku. Vím mnoho a mnoho také nevím. Rád se nechám poradit.

Bohužel na některé věci neznám žádné odborníky. Mnoho našich knížek o železnici je nepřesných.

0/0
11.4.2016 19:21

F23r38a21n78t54i13š62e45k 19P92l94á23š59e10k 1709252447847

Opravdu by jste si měl pane Sůro nejdříve přečíst popisky fotografií a pak teprve oponovat.

+1/−1
10.4.2016 22:08

F94r35a53n62t66i71s87e67k 33M62r13z78e84n39a 3115395208439

Me to prislo dobry. Ale od vas si klidne taky rad neco prectu, neco zajimavejsiho, nez jen opis tabulek s hromadou cisel.

+1/0
10.4.2016 17:54

F37r40a11n39t10i52š96e76k 96P77l31á30š58e10k 1429132767567

Co bylo prosím na těch informacích špatně?

0/0
10.4.2016 22:10

R22o69m75a54n 17J66e45s39c82h16k23e 9198825587695

Odborníku nechcete napsat zrovna atlas ? Na to čekám už 40 let a pořád jsou to pohádky o mašinkách. Nepřesné informace.

0/0
11.4.2016 19:29

J59i80n16d53ř92i95c53h 20Š68k93o90p88e12k 4415541780525

šrot budou za 20 - 30 let současně vyráběné lokomotivy, šrot proto, že už nebudou v provozu, ale v hutích či na cestě do nich

+4/0
10.4.2016 13:09

J36i34ř82í 97E73r61b85e93n 1713634226247

Podobne reci slychame uz desitky let a podle nich uz do srotu patri i esa a pershingy, zatimco by vetsinu vykonu zajistovaly starsi a "spolehlivejsi" bobiny...

+2/0
10.4.2016 15:54

J70a82n 68B47a71r87t50á60č95e32k 6625265250649

Jinak ještě k tomuto, tuší někdo,kdo se víc zajímá o železnici, zda-li krom naší nejnovější elektrické lokomotivy 380 ze Škodovky jsou u nás vyvíjeny i jiné typy lokomotiv včetně diseselových, které by nahradili ty staré?

0/0
10.4.2016 13:06

M85a22r75t55i36n 50Č60a44p66e56k 6340861617174

CZ Loko má vyvinutou řadu motorových lokomotiv, dokonce má od nejmenší z nich postavený prototyp, ale jako rovnocená konkurence Vectronů a TRAXXů to není.

+1/0
10.4.2016 13:12

J54i66n98d33ř88i96c53h 32M17o30r64á69v65e37k 90M 3395113295806

Teda musel jsem se podívat, jaké vyrábí mašiny. Měl jsem zafixované, že vyrábí jen posunovací a na malé vzdálenosti. Byl jsem ale překvapený 2M62U nebo 753.6, o kterých vůbec nevím..Díky za tip!R^

0/0
11.4.2016 20:15

J57i95ř10í 80K95o17c85u73r19e48k 6115894465118

Kdysi se říkalo, že elektrická lokomotiva nikdy nedosáhne takového výkonu jako lokomotivy parní. To proto, že výkon elektrické lokomotivy je přesně dán, zatímco tlak páry se může zvyšovat do nekonečna.

0/−1
10.4.2016 20:39

J88i52ř50í 65K63o91c35u67r41e88k 6685354715798

Pardon, patřilo Škopkovi.

0/0
10.4.2016 20:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.