Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

České dráhy shání nové vlaky za 10 miliard, nechtějí už žádná kupé

České dráhy vypsaly tři největší soutěže v historii firmy na nákupy nových vlaků. Jejich hodnota přesahuje 10,6 miliardy korun. Státní dopravce se tak chce připravit na situaci, kdy začnou proudit do české železnice ve velkém evropské dotace na pořízení nových vozů. Soutěž ale možná vyhlašují zbytečně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V87a53c85l81a64v 56H17a38j60e10k 3516239169

Mají disciplinované cestující na rozdíl od ČR.

0/0
18.4.2016 13:40

V68a75c66l28a23v 40H93a90j80e56k 3866789109

No přece po vzoru Ruska také velkoprostorové ;-D;-D;-D (žertuji)

0/0
18.4.2016 13:38

L42u74c33i79a57n 11P66a67p63a76z62i97a80n 5714237931685

Ve vlaku, kde není kupé, nerad cestují delší vzdálenosti. Podle mne dělají české dráhy chybu, pokud nechtějí mít také kupé.

+2/0
16.4.2016 23:26

D93a48v95i47d 87V94i80k86t69o85r39a 9744414655167

Nebudou kupé? O důvod méně jezdit pravidelně vlakem. Nejlepší kupátka, která znám, jsou ta ve vozech řady A (zelené z Bautzenu), která mi svými stěnami laděnými do tmavého dřeva, otevíracími okny a širokými rozkládacími seslemi přijdou útulná a poskytující dostatek soukromí. Moderní velkoprostory si prosím nechte od cesty: nedostatek soukromí, strašlivě přesvícené interiéry jak na operačním sále, nepohodlné sedačky, hluk od ostatních spolucestujících a mnohdy neútulný interiér, kde si připadám jak v akváriu. Raději budu jezdit svou staromódní amerikou, nákladově to vyjde skoro nastejno a pohodlí nesrovnatelné.

+2/−5
14.4.2016 21:43

R80a31d81e83k 57J13a98n83a54t52a 9915226674462

Nicméně nejvíce se jezdí vlakem ve Švýcarsku, kde (viz článek) vozy s kupé nepotkáte (vyjma nočních vlaků).

0/0
16.4.2016 0:54

P51e26t98r 32Z85a18s90k41o22č46i93l 2455192708709

Jezdíval jsem vlakem, protože se tam dalo otevřít okno, člověk tam měl svěží vzduch a nemusel řídit. Dneska se tam člověk dusí v klimatizaci, třeští mě z těch chemikálií hlava, a ještě tam něco chytím od pokašlávajícího open space. Tak jsem se jim na to vyprdnul a radši smrdím s autem, kde mám své "kupé" a můžu si otevřít větrání bez klimatizace, nebo i to okno. Strčte si ty super nové klimatizované vagony...

+3/−5
14.4.2016 21:23

O91l36d97ř69i81c75h 98J86a64n90e69č20e92k 8539556743361

hlavně že tam nemáte ty chemikálie a cestou si odpočinete.

pokašlávajícímu open space se dá celkem snadno vyhnout - většinou stačí přestoupit do 1. třídy.

+1/−2
15.4.2016 11:38

M43i45r52o85s17l87a32v 74H74a68š84p86l 9471489415379

Já s kupéčky nemám problém a pokud jsme jezdili s partou lidí nebo rodinou, tak je mi kupé výrazně příjemnější. Nevidím problém, aby část vlaku byla "letadlová" a část s kupé. Když kdysi začínaly EC a SC, tak tam byly i kombinované vagony.Třeba v RJ, když jedu sám, tak preferuju tiché kupé.

Já nemám ani problém s úplně starými zelenými vagony, pokud jsou čisté. Nakupování stále nových vozů mi přijde jako slušné plýtvání.

+10/−1
14.4.2016 15:42

O90l28d53ř31i40c91h 47J63a60n18e62č75e24k 8469856463191

souhlas, ale ne s posledním odstavcem. na řadě tratí dodnes jezdí 30 a více let staré koženky, které jsou dávno za svou životností, jak technicky, tak hlavně morálně. vozový park ČD je stále ještě dost zastaralý na to, aby mělo smysl nové vozy nakupovat.

+3/0
14.4.2016 15:55

J60i10n66d84ř63i14c13h 32Š94k22o90p21e49k 4265581410285

technická životnost - souhlasím, morální životnost je nesmysl. Pokud je vnitřek komplet nový a vše funguje (po technické stránce), je nějaká hra na morální životnost blbost

+2/0
14.4.2016 16:14

O74l98d33ř44i44c94h 81J90a77n53e22č17e37k 8889316743361

no, byla tu řeč o 'úplně starém zeleném vagonu', pod čímž si představím koženku s netěsnícím otevíratelným oknem s drncajícím podvozkem, kvílejícími brzdami a to vše při maximální rychlosti 120 km/h.

to je zastaralé jak technicky, tak i morálně.

a pokud to chcete uvézt do stavu hodného 21. století, tak musíte vyměnit snad úplně všechno kromě rámu a skříně a pokud se Vám to povede levněji než koupit nový vagon, tak to určitě už nebude ten 'úplně starý zelený vagon'.

+1/0
14.4.2016 16:24

M47a80t56ě73j 86V24o31n35d27ř10i35č23k44a 4584300568496

Například první generace ICE DB má vozy II. třídy napůl kupé a velkoprostor. Bohužel jsou to asi jediné rychlovlaky s kupé. Přesně pro skupiny, které jste jmenoval, jsou kupé ideální. Jejich zachování v menším rozsahu by bylo rozhodně na místě.

+5/0
14.4.2016 17:02

I46v61a12n74a 64N28e74j17e19d90l94í93k16o90v26á 6848124443123

Ministerstvo dopravy vážně zvažuje plán, že by vlaky nakoupilo za dotace samo a pak je dopravcům půjčovalo

Hm, zajímavé, to by mě asi nenapadlo

+1/0
14.4.2016 15:19

V67a41c60l77a97v 26H43a68j67e56k 3286339649

To byl nápad týmu pana Šípa už v roce 1994.

0/0
18.4.2016 8:34

V67í90t37ě28z98s70l28a16v 49B63o94c28h 6362295355836

Pět let jsem dojížděl i 2x týdně do Brna a vždycky si systematicky vybíral velkoprostorové vozy a často se rozčiloval, že ČD nedodržují řazení a žádný ve vlaku není, ač tam být má. Teď dojíždím denně do Prahy a mám to stejně, byť s tou výhodou, že nabídka je nyní mnohem širší.

Jednoznačná pozitiva:

* Větší pocit soukromí - zní to paradoxně, ale cítím se lépe, když proti sobě mám opěradlo jiné sedačky, než když na mě civí proti mně sedící lidé, se kterými jsem uzavřen v miniaturním prostoru (akorát nechápu, proč po povedené řadě Bdmpee233, která je co do vybavení a uspořádání podle mě top vagón ČD, přišla řada Bdpee231 se čtyřsedačkama proti sobě, strašným stolkem, o jehož nohu jsem se několikrát praštil do kolena a o jehož skládací mechanismus si natrhnul tričko ;-€ )

* Snadnější usazení - Vlezu do vagónu a v podstatě hned vidím, kde je volné místo. Místo toho abych procházel chodbou, koukal do jednotlivých oddílů (přičemž ti, co je tak zbožňují, je většinou mají rádi proto, že se tam ve dvou zabarikádují, zatáhnou záclony a natáhnou se každý přes jednu řadu sedaček) a spekuloval jestli vlézt do kupé, kde je 5 lidí nebo zkusit štěstí, že v tom dalším budou jen 3....

* větší bezpečí - hlavně u nočního vlaku to vítám

+14/−3
14.4.2016 15:06

J50a21r98o56s62l25a88v 67S62t84u41c94h60l27í87k 7856368372136

Ale pár kupé bez oken a větrání pro bezdomovce aby se ve vlaku cítili doře by zůstat mělo. I s ohledem na ostatní cestující.

0/0
14.4.2016 14:19

J78i71n27d23ř82i38c62h 14Š46k41o51p77e90k 4595281550565

těšíme se na maďarskou kvalitu pod hlavičkou Siemensu. Nejlepší reference poskytne pražský dopravní podnik ;-D

+3/0
14.4.2016 13:42

M70a70r49t78i32n 73S42l67e75z67á87č60e77k 6689903328505

Jančura je připraven požádat Rakouské šroťáky o dodání nových vagonů během pár měsíců, nebojte ;-D;-D

+6/−4
14.4.2016 13:39

M62a66r37t37i70n 92K58a78r56á26s84e93k 9818763148708

Zase ten vagon z rkaouseho srotaku je porad slusne pohodlny, a jen diky tomu muze jezdit Ostrava-Prhaa skoro zadarmo...

+4/−1
14.4.2016 13:50

M27a25r85t57i80n 15S38l58e46z24á49č12e35k 6769503288375

Asi máme oba jiný pohled na to, co je pohodlné, ale dobrá :-)

Jinak "skoro zadarmo" je blbost, Jančura na tom prodělává (ale dotuje si to z autobusů) - nízká cena je jen důsledek války dopravců, není to z dobroty jeho srdce a nebo kvůli levným vagonům.

+6/−2
14.4.2016 13:52

M37a91r89t27i85n 77K22a70r32á15s88e48k 9858983638278

No mne teda jancurovy vlaky pripadaji dost pohodlne, uz kvuli tomu, ze maji malo sedacek na vagon - velky prostor pro cestujici (rozhodne pohodlneji nez pendolino treba).

Jancura je posledni dobou kolem nuly, takze ty jizdeny kolem 200 -300 kc jsou pedle me docela realna cena (s novymi luxusnimi vaogny s desetinasobnou cenou by to opravdu neslo)

+2/−4
14.4.2016 14:01

M43a62r81t42i51n 44S33l17e89z22á30č90e32k 6119153978565

To je asi věc názoru. Já někde četl, že reálná cena za jízdenku, aby se na tom dalo vydělat, je 500 Kč a více. A takhle by to také zdražilo, pokud by byl jediný dopravce (již mnohokrát odzkoušeno).

+2/0
14.4.2016 14:05

O66l88d85ř85i83c49h 12J25a34n74e26č89e72k 8479606313681

reálná cena za jízdenku se téměř spočítat nedá - jednak náklady na vozokilometr jsou u jednotlivých dopravců asi dost odlišné (RJ s ojetým, za to těžkopádným vozovým parkem, LE s lehkými tramvajemi, ČD s drahými těžkopádnými pendoliny), druhak velmi záleží na tom, jestli by průměrná obsazenost souprav byla 30% nebo 60%.

ohánět se cenou, jaká by tam byla při monopolu, je nesmysl - to je úplně jiný ekonomický model! monopolista může jezdit klidně za dvojnásobek ceny, než jaká by pro něj byla zisková, pokud dospěje k závěru, že na tom vydělá víc.

že RJ s cenami pod 300Kč může vydělávat mu celkem věřím - při 10-vozových dobře zaplněných vlacích, ČD to nevěřím ani náhodou.

+4/−5
14.4.2016 14:16

O72l94d17ř75i91c13h 84J98a14n64e85č88e69k 8269176413801

pan Šlajer bude asi odborář u ČD ;-D nevidím tu jediný jeho názor, ale mínus mi dal - za co?

0/0
14.4.2016 14:26

J96a22n 76M43a92l59i66n18o76v28s43k44ý 9521611972313

Taky k čemu, nežijeme v minulém století R^

+1/−2
14.4.2016 13:23

B59ř15e97t31i63s63l14a85v 80Š28í62m23a 9544181672

Jednu výhodu vlaky bez kupé budou mít, jistí "chlapi" nebudou jiz muset v diskuzích plakat, jaká je to diskriminace vuci muzum, ze na vlaku je jedno celé kupé o 6 (slovy sesti) místech pro zeny!;-D

0/−5
14.4.2016 13:18
Foto

J83a19n 75V34a83l87a74l22í38k 6986989730686

tak to bude celý vagon...

+1/−1
14.4.2016 13:41

B49ř56e52t65i63s39l63a28v 85Š77í27m91a 9354941242

Mne by to nevadilo, ale pochybuji. Pokud nemá vlak jen vagony s kupé, tak ve vlaku dámské kupé nebývá.

A uz jsem videl chlapy, jak se cpou do dámského kupé nebo chlapy bez detí, jak se cpou do kupé pro cestující s detmi.

+2/−1
14.4.2016 13:48

D40a46v21i98d 19V44i33k67t27o76r20a 9564464765977

Já se jim ani nedivím - zejména v případě, kdy je souprava složená ze starých koženek a pro matky s dětmi je řazen nejmodernější vůz řady Bbdgmee236, který jediný v soupravě má například polohovatelné sedačky nebo zásuvky pro notebook. Ať dráhy sestavují soupravy z vozů přiměřeně shodné kvality, pak málokdo poleze do oddílů pro ženy nebo matky.

0/−3
14.4.2016 21:48

B31ř89e93t63i39s37l61a97v 82Š90í88m81a 9154911822

Kecáte, nejsou oddíly pro zeny a matky, na nekterých rychlících je jedno kupé pro zeny, jak uz jsem psal - o sesti místech!Jiz hodne dlouho jsem také nevidel detský vagon nebo oddíl, pouze jedno az dve kupé pro cestující s detmi do deseti let, nikoliv jen s matkami!

Pokud je vlak slozen ze starých vagonu s kozenkami, je tam zarazen jeden vuz s plosinou pro nástup vozíckáru, prostor na kola, jedno kupé pro handicapované, jedno dámské kupé, jedno az dve kupé pro cestující s detmi a dalsí kupé pro vsechny ostatní, a ve vetsine prípadu tam nejsou polohovatelné sedacky!

A dál uz vylozene lzete - existuje dost muzu, kterí zámerne lezou do kupé, kde jsou zeny, i kdyz je vlak slozený z více pekných vagonu a prímo sousední kupé jsou prázdná.

Vím od zen a dívek z príbuzenstva a kolegyn, ze je to muzské obtezování ve vlaku porádne stve, jenze to si ubozí, sobectí mamánkové pri své primitivnosti neuvedomují.... A ze jich podobných je dost i tady, vidím dle mínusu u svého prvního príspevku.;-D

+1/0
14.4.2016 22:55

J97a87n 73K43o75ř27á98n 7897388458806

to jsou cifry

0/0
14.4.2016 13:01

V38a74c55l17a92v 86P29e63r87o32u38t94k67a 6618427624291

opavažte sebou vzít batoh,kufr prostě cestování pouze s papírovými kapesníčky a láhví pramenité vody..hnus velebnosti ..po příšerných Elfantech další pokrok.

+5/−13
14.4.2016 12:46

P19a37v38e41l 84M28a88t45o22u69š59e98k 5410607588814

Přitom Elefanty patří z našich nových vozidel k tomu lepšímu.

+7/−1
14.4.2016 12:51

V11a61c15l89a89v 14P69e27r27o68u54t13k30a 6218117234961

ale jen pro toho kdo je nepoužívá, odkladový prostor nad sebou minimální a tak většina lidi použije vedlejší sedačku,strarej panták tam jste dal skro vše. V uličce pokud jedete ve špičce a stojíte nelze projít,což začívá většina cestujicích co jezdí v ranních špičkách s tí mbojuje pravidelně. Ten vlak se nepovedl,ale holt není s čím srovnávat.

+2/−1
14.4.2016 17:42

O88l62d10ř13i95c19h 85J20a93n32e37č30e32k 8379726553931

příměstská jednotka jaksi není úplně stavěná na to, aby v ní každý druhý cestoval s velkým batohem nebo kufrem. kdyby tam byly odkládací police na zavazadla jako např. v railjetu, tak byste brečel, že se v plném vlaku stojí v uličce, zatímco police na zavazadla zejí prázdnotou a místo nich měly být další sedačky. ten malý odkládací prostor je daný dvoupatrovým řešením.

ono ve švýcarských 'IC 2000' to není o moc lepší - a to se přitom jedná o dálkové vlaky! do poličky nad hlavou toho moc nedostanete - opět kvůli dvoupatrovosti. tam je dobré řešení, že opěradla sedadel nejsou svislá, ale šikmá a prostor na zavazadla je tak mezi sedadly. ale větší batoh tam stejně nedostanete.

+2/0
15.4.2016 11:44

M15i55r51e72k 25Z49á19v21o71d39n25ý 7682347210568

Nechápu, co to má společného s batohem. Místa pro něj bude stejně nebo i více. Nebo jste sobecky batohem zabíral celé kupé?

+6/0
14.4.2016 13:33

V61a19c77l60a55v 85P91e75r94o95u66t76k49a 6948897944971

cestujete vlakem? pravidelný problém na trase např Praha Olomouc ,kde lidé např. kufry s kolečky což dnes hojně používají ženy jsou nuceny stavět do uličky ..a sobecký batoh 40l. tak ten tam nedáte.

+2/0
14.4.2016 17:46

V18í24t64ě58z50s80l49a53v 88B40o65c92h 6262845825756

České dráhy v roce 2016 kupují vlaky pro 21. století. Sláva!

+2/−9
14.4.2016 12:46

M74i20r53e75k 27Z69á11v38o59d55n15ý 7482107230308

To už dělají dávno...

+7/0
14.4.2016 13:33

K76a41r17e53l 68Ř61e16h79á69č34e71k 9242290981592

Jste zaspal dobu, toto se děje již hodně dlouho.

+3/0
14.4.2016 13:45

P20a22v89e11l 38M50a23t76o38u17š85e14k 5130447428484

Myslím, že v případě zmíněného Švýcarska jsou velkoprostorové vozy to poslední, co bychom museli následovat. Až bude cesta napříč ČR trvat max. cca 2 hodiny, jako je tomu ve Švýcarsku, pak bude situace samozřejmě jiná. Dokonce se domnívám, že právě kupé jsou v ČR to, co mnohé lidi táhne do vlaku místo do autobusu (který je a bohužel ještě dlouho bude ve většině relací rychlejší). A mohu-li si dovolit ještě jednu poznámku, tak bych rád apeloval na kohokoli, kdo bude příště objednávat nová žel. vozidla pro ČR, aby se napříště vyvaroval objednávání takových paskvilů, jako jsou nové jednotky InterPanter. To snad má být pomsta cestujícím. Bezdůvodně úzká skříň (skoro bych si tipl, že mohla být původně určena pro nějakou úzkorozchodnou železnici) a z toho plynoucí stísněnost interiéru (zkuste si soupravu projít byť jen s malým batohem nebo s větším kufrem!), schody všude kam se podívám, nedostatek dveří (vyhlédnu si zvenčí místo, načež nastane problém, jak se k němu dostat - i bez zavazadla, natož pak s ním), šílené jízdní vlastnosti i na relativně slušných tratích (mnohem horší než u všech vozidel, která jsem kdy poznal, včetně parních lokomotiv a starých el. jednotek řad 451 a 452), hlučnost. Možná bych ještě na něco přišel, ale myslím, že i tak je toho až dost. Prostě děs a hrůza. Takto si nová vozidla na našich tratích opravdu nepředstavuji. Pokud toto skutečně ovládne rychlíky, budou cestující ještě oprávněně v dobrém vzpomínat na staré vozy z NDR!

+10/0
14.4.2016 12:45

J39i67ř63í 34K85o71c26u30r69e93k 6505294145138

Až bude cesta napříč ČR trvat max. cca 2 hodiny, jako je tomu ve Švýcarsku,

Jo, ze Svatého Mořice do Davosu za dvě hodiny vlakem. To žeru!

+1/−1
14.4.2016 13:28

J49i12ř78í 49K42o25c46u71r72e17k 6985124985678

A z Ženevy do Curichu je to 2:46. A to jsem se k Bodamskému jezeru nedostal, Kdybych totiž chtěl až do Kostnice, tak je to 4:16. Což časově odpovídá relaci Plzeň-Praha-Brno

+6/0
14.4.2016 13:36

P63a58v70e47l 30M94a13t60o94u22š86e92k 5910297168864

Fajn, neměl jsem u ruky jízdní řád, ale např. z Chebu do Třince je to málokdy pod 8 hodin, z Rumburka do Horního Dvořiště cca totéž. chápete, co jsem tím chtěl říci?

+2/0
14.4.2016 15:29
Foto

M31i18c73h88a14l 17S63m69í28t94k76a 8664604633326

Jenže Ženeva - Kostnice je 350 km (4:50 hod) a Cheb - Třinec 622 km (8 hod). Cestovní rychlost je velmi podobná. Jinak srovnávat Ženevu a Rumburk a Kostnici s Horním Dvořištěm je mimo mísu.

0/0
16.4.2016 10:49

O85l14d61ř71i97c56h 30J34a10n51e53č88e90k 8569496943391

plus, ale jen za druhou půlku příspěvku. InterPanterem jsem ještě nejel, RegioPanter každopádně fakt nic moc.

jak už uvedli jiní, Švýcarsko za 2 hodiny vlakem rozhodně nepřejedete, možná severojižním směrem po otevření Gotthardu, ale to z Bohumína do Břeclavi zvládnete taky. mně to před 3 týdny trvalo skoro 5,5 hodiny a to jsem přestupy ztratil dohromady 25 minut (Buchs - Zürich - Lausanne - Le Chatelard). zpět z Zermattu do Buchsu to nejrychlejším spojem jsou 4,5 hodiny.

nehledě na to, že Švýcarsko je co do plochy cca. poloviční oproti ČR, takže v ČR nemůžete očekávat stejné jízdní doby.

+1/−1
14.4.2016 14:09

P83a50v97e34l 22M94a60t10o87u52š51e52k 5380527958724

Dobrá, 2 hodiny jsou málo, například Chur - Ženeva vychází něco přes 4 h, ale pořád je to cca polovina cesty po naší republice ze západu na východ. Jistě že je to dáno i velikostí země, nicméně vlaky by měly být přizpůsobeny mj. právě i velikosti země a běžným cestovním vzdálenostem.

+2/0
14.4.2016 15:35

O36l82d41ř30i30c59h 65J96a17n31e45č24e25k 8179306323641

pendolino jede z Ostravy do Chebu 6 hodin, to rozhodně není dvojnásobek 4h. a pokud budete hledat relace, kde se nejprve musíte lokálkami dostat na hlavní trať (např. Ostravice - Kraslice), tak takové ve Švýcarsku najdete taky - např. St. Moritz - Le Chatelard máte 7,5 hodiny.

pokud vím, tak Rakousko má ještě rychlejší železnice než Švýcarsko (Wien - Innsbruck až 230 km/h, Švýcaři jezdí pokud vím do 200) a přesto na přejetí ze západu na východ potřebujete dobrých 8 hodin. a pojedete railjetem bez kupé. zkrátka nemůžete tak jednoduše porovnávat.

tím nechci říct, že by vlaky v ČR neměly být rychlejší - to určitě ano, páteřní tratě na 200 - 230 km/h by se určitě užily. ale politika tomu nikdy nebyla nakloněna ;-(

+2/0
14.4.2016 16:04

D91a25n61i39e19l 90R53e61i82c55h14e76l 8949579553

Ještě zde nebyla zmíněna jedna z neoddiskutovatelných výhod velkoprostoru - a tou je větší bezpečnost.

+6/−1
14.4.2016 12:43
Foto

M80a62r18t24i29n 74P79i27š53t89o12r76a 8798448916679

To je snad jediná, proto se nezmiňuje.

0/−2
14.4.2016 13:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.