Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zájem o větší auta kazí výrobcům emisní normy

Více než půl roku po vypuknutí aféry Dieselgate oprašují automobilky téma emisí a boje proti přísným limitům, které mají do pěti let splnit. Je totiž čím dál jasnější, že do roku 2021 zřejmě nezvládnou zrealizovat cíle stanovené Evropskou komisí. Zvláště když prodeje větších, a tedy méně ekologických aut rostou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T46o17m75á33š 31V54a32l64n93í90č17e82k 7815516748276

Hmm, no já bych na to šel z druhé strany a zrušil spíš Evropskou komisi.

+6/0
20.4.2016 14:52

L94u12c36i83a25n 71P94a63p98a57z49i18a88n 5414837801545

Zrušme nařízení EU. Nebo si budeme nalhávat, co není? EU je brzdou pokroku. Za našimi zády se paktuje s Ukrajinou a ve všem jde na ruku Spojeným státům a pak trpíme my obyčejní včetně nesmyslných emisních limitů.

+2/0
20.4.2016 14:45

R62a31d58o42s61l74a69v 18M33o46l35á19k 6768893864916

Na otázku emisních limitů je nahlížet trochu jinak. Musíme si uvědomit, že od roku 1960 nám prudce vzrůstá koncentrace CO2. V 18. stol byla 280 ppm, dnes je 400 ppm. Proč, protože naše civilizace funguje na principu spalování fosilních paliv. V Paříži se dohodl strop oteplování planety a aby ho bylo možné dosáhnout, je nutné prakticky okamžitě zastavit rostoucí trend spotřeby (při aproximaci stávajícího trendu, bude v r. 2100 oteplení planety o 6,5 °C (oproti roku 1980)) a jako jeden z nástrojů jsou emisní limity. Pročpak je dnes ropa tak levná? Protože težaři si toto uvědomili a začli fungovat jako zelináři večer na trhu, vyprodají své zboží pod cenou, protože zítra ho už vůbec neprodají.

používaná fosilní paliva tedy budeme muset nahradit el. energií, ale tu musíme začít vyrábet také bez nich. Jde to. Např. v Německu instalují ročně ve fotovoltaice a větných elektrárnách výkon jednoho Temelína. Je to ohromné číslo a zda je to správný směr či ne, nechme na jinou debatu, protože jako absolvent VUT, obor elektroenergetika mám poměrně jasno o skladbě výroben el. energie a jejich rovnováze pro řízení výroby a výkyvů spotřeby.

Důležité je uvědomit si, že nahradit spalovací motory v autech elektromotory je v současné době nereálné. I kdyby jsme každému dali místo Octavie Teslu, tak i kdyby byla technicky srovnatelná, tak na to finančně prostě lidstvo nemá.

Všechny ty lidi i to zboží, co se přepravuje na vzdálenosti větší než 300 km, budeme muset nahnat do vlaků. Leteckou dopravu nad pevninou nahradit také železnicí a z městské dopravy vyloučit spalovací motory. Proč? Protože železnice je energeticky 4x výhodnější. Automobilová doprava má totiž 3 systémové nevýhody. Vysoký valivý odpor, vysoký aerodynamický odpor (na železnici jsou vagony v zákrytu) a nízkou účinnost spalovacího motoru oproti elektromotoru. Pak vychází na jedno sedadlo ve vlaku 4x menší potřeba energie.

+1/−3
20.4.2016 13:54

R57a70d59i48m 95P56o73l22á22š33e73k 9146243749629

Ano. Proto bylo ve středověku tazvané klimatické optimum, kde byla průměrná teplota o cca 2 stupně C vyšší než dnes. ;-D;-D

A za dob římské říše, zvláště za první poloviny její existence, byl oještě tepleji. ;-D;-D;-D

+5/0
20.4.2016 14:41

R16a35d37i29m 29S25v84o42b37o65d75a 9913359696532

tak proc me vlak vyjde 3x draz kdyz chci jit s rodinou treba na slovensko (o nemecku radeji ani nemluvim)

+1/0
20.4.2016 15:00

M32a67r62t25i41n 69N34e42r57m15u57t 9467307378109

Jo, u nás jezdí např. integrovaný příměstský vlak, to máme lokomotivu + 5 vagonů, cca 200 tun, a v něm ve špičce 100 lidí, normálně polovička. Takže to máme 2-4 tuny hmoty na člověka, a na každé zastávce se ta hmota brzdí a zase rozjíždí. Je to sice na elektriku, ale kdyby každý měl třeba nákupní tašku na plyn, možná by to vyšlo na stejno...

0/0
25.4.2016 22:58

P65e92t57r 82P29r83a48c69h66a76ř 9721373322818

V článku se píše cosi o tom, že problém je v tom, že dálnice nejsou všude a proto se pomalu popojíždí v kolonách....

HMMMMMMM

Když jedu po dálnici 130 km/h tak mám spotřebu 5,7 l/100 (když spěchám tak i 8)

Když mám rychlost 110 km/h, tak spotřeba je cca na 4,5 l/100. (nafta)

Dost pochybuju, že s novými motory to bude při vyšších rychlostech jinak...

Nechci bejt rejpavej, ale nejefektivnější je snížit max rychlost a úspora je zaručena.

Rozhodně ale nechci jezdit autem, ve kterým se při předjíždění budu muset odrážet - prostě chci mít rezervu výkonu.

0/0
20.4.2016 12:10

D30u64š48a52n 67M11o15u50r97e43k 7912807917781

Tam nebyla řeč o rychlosti na dálnici, ale o kolonách..

Pokud vím, tak při popojíždění v koloně sežere motor běžně 8-10 i více litrů..

+3/0
20.4.2016 12:36

M24a71r77t64i15n 36N10e81r43m51u49t 9697837968949

V koloně je spotřeba spíš hodinová, tam bude mít třeba diesel o hodně míň (cca 1l/h), protože posouvání zvládne i na volnoběh

0/0
25.4.2016 22:51

M48a67r42e12k 60J37a49n19e93č61k36a 1947246943231

Trh s monstry typu SUV nevznikl sám od sebe, ale díky automobilkám, které to začaly vyrábět ve velkém a SUV jsou větší a větší a aby to i jelo potřebuje to výkonnější diesel motory a tím mají i problém s emisními limity. Ono by stačilo zakázat vjezd osobním automobilům s diesel motorem do měst, stejně tak všem osobním autům nad 2t a rázem by se zvýšil odbyt menších nákupních tašek a nebo to přimělo výrobce více vyrábět malé MPV nebo Crossovery, místo neekonomických a neekologických mastodontů typu SUV.

+2/−1
20.4.2016 10:31

D90e47n90i68s 55W94i97t17z32k94u 3803471319957

to jako budou politici parkovat limuzíny před Prahou a pak je rozveze třeba citigo?

+2/0
20.4.2016 11:03

J12a96n 26M18a55z58ů74r59e78k 2408514748625

jasně a příště do města jen na kole co?:-). MPV jsou asi nejodpornější auta na světě.

0/0
20.4.2016 11:04

A82l13e77s 41N85o86v29a60k 9122789247515

A do nákladních aut taky dáte benzínové motory? A zakážete dodávky s naftovým motorem? Jak bude asi probíhat zásobování. Na kole?

Pak ještě prosím zkuste vymyslet, jak do Škoda Citigo umístit tři dětské sedačky.

0/0
20.4.2016 21:40

M10a50r60t20i16n 79N89e28r22m91u63t 9197867688459

Třeba u nás v pěší zóně bývají ránov drtivě většině velké diesely (zásobování). Co s tím chcete dělat?

0/0
25.4.2016 22:53

R48i40c67h59a26r80d 42H24o14s53p63o94d60s11k45ý 2980284113653

Elektroauta nepovažuju za řešení. Ohledně emisních norem, rozhodně platíme daní už dost na to, abychom museli platit další za emise, nota bene když ty emise nových aut jsou fantastické i tak. Nechci se cítit vinný kvůli tomu, že moje auto má spotřebu 7 litrů. Sakra, jedna stará Avie toho načoudí za 1000 aut!!! Ale my budeme dělat, že jí nevidíme... Celé je to jenom hra, jak vybrat ještě víc daní pro politiky, rozebrat si je a s vítězným úsměvem jít do důchodu :-/

+7/0
20.4.2016 10:18

P54a18v24e49l 72R60e61z55n49i90c48e68k 3545274504802

uhodil jste hrebicek na hlavicku :)

0/0
20.4.2016 16:41

Z29d44e28n96ě70k 66F36i56b65i51c83h 4387269764910

Předpokládám, že vláda nám pujde příkladem a brzy uvidíme naše volené představitele jezdit ve Škodě Citigo - nejlépe na tužkové baterie.

+7/0
20.4.2016 10:01

J44a17n 30M23a37z33ů90r93e97k 2648344918325

já bych jim dal koloběžky :-)

+1/0
20.4.2016 10:06

V64i83k19y77r 20B30o25h64u10m14i94l 87S80t67r82a31n75s32k39y 9727978136609

litrový tříhrnek v "malinké" Octavii to zachrání;-D

0/0
20.4.2016 9:51

J33i13n22d56ř38i49c29h 42Š45k74o13p90e80k 4415161280955

no doufají, že češi poletí jen na cenu, takže se bude prodávat a pomůže jim (díky svým papírově směšným emisím) snížit celkové emise

0/0
20.4.2016 9:59

P60e37t44r 13T34l35o55u65k17a71l 7324415942285

Ale ten motor není nejlevnější v nabídce.

0/0
20.4.2016 10:10

J34i61n32d85ř73i96c72h 85Š24k79o70p58e23k 4775761110895

oni to nějak marketingově vylepší

0/0
20.4.2016 10:20

J68a14n 42M22a69z68ů57r98e77k 2658904318775

četl jsem jednu zajímavou statistku....výroba jednoho kusu Toyoty Prius je ekologicky větší zátěž než jezdit 20 let trabantem

+11/0
20.4.2016 9:46

P96a10v50e55l 77R38i57e55d42l 4304337731239

Zdroj? Opravdu mě to zajímá?

0/0
20.4.2016 12:02

M63a41r74t22i77n 87N15e81r62m37u61t 9167637928749

Prius je sice snobské auto, ale víte jak to je s trabantem: když ho řídíte, čucháte o jeden míň. Trabant opravdu do města nepatří.

0/0
25.4.2016 23:00

B85ě94l41a 80H64o45r81á70k18o66v10á 1478522449360

No tak výrobce aut přikoupí výrobce elektrokol a třeba rikš a hned se průměr zlepší!

+3/0
20.4.2016 9:42

J82a19n 47M56a14z25ů33r65e87k 2138254948445

ten boj proti osobní automobilové přepravě je ujetej už....tato doprava má asi jen 5% podíl na vypouštění plynů, to snižování je jak plivnout do táboráku. Jen další ukázka diletantství v EU

+9/0
20.4.2016 9:39

R71a87d48i23m 45P82o68l46á88š52e19k 9766813709669

Navíc osobní automobilová přeprava umožňuje denně cestovat do práce do vzdálenosti i větší než 100 kilometrů, zatímco například běžnými linkovými autobusy je kvůli ztracenému času problém dojíždět už na větší vzdálenost než takových 30 kilometrů.

Zaměstnavatel na lépe placená pracovní místa tak může hledat zaměstnance až na cca 10x větší plochy - 10x většího souboru lidí. To výrazně zvyšuje pravděpodobnost nalezení vhodného člověka a tím výrazně polepšuje ekonomiku.

+1/0
20.4.2016 13:22

R54a76d50i61m 47S35v53o52b68o17d88a 9593629396522

. trochu matematiky cil je 95g/km. to je spotreba cca 4.1l/100km u benzinu a 3.6l/100km u nafty.

dnes je prumerne auto octavia ale i kdyby bylo prumernym autem citigo tak se stejne s prumernou spotrebou pohybujeme na 5+l/100km.

v globalu byuch rekl, ze evropsky prumer spotreby osobnich aut je 7l(benzin) a 6l(nafta)

takze efektivni snizeni spotreby o nejakych 40% do roku 2021 je proste nerealizovatelne. Fyziku proste neobejdete.

a kdyz se bavime o elektrovozech, je do emisii zapocitana i vyroba baterek?

+12/0
20.4.2016 9:24

J77a48n 49K47o97t29a28s 9859110692746

Ten váš text potvrzuje, že elektrifikace je jediná cesta.

Stejně jako se do emisí vozů nezapočítává ekologická zátěž při těžbě ropy, náklady na války o ropu, rozvoz ropy tankery, ani energeticky náročná rafinace ropy, rozvoz paliv na čerpací stanice, tak se nezapočítává do emisí elektromobilů výroba baterií.

0/0
20.4.2016 9:55

R88a92d66i37m 78S32v53o66b21o20d61a 9623579186272

az budou vsude auta jezdici na lithiove baterie tak nebudou valky o ropu ale valky o lithium takze valky bych nepocital.

ale porovnal nekdy nekdo kdyz najezdim na auto 200 000km tak pri spotrebe 7l vypustim cca 1700t CO2 a dejme tomu +10% za rezii. takze efektivne do 2000t co2

tesla S spotrebuje energii 147612 MJ resp 40480 kWh

kolik je to CO2 z elektrarny?

kolik vydrzi baterie? ja bych tipnul ze na 200k km budete potrebovat minimalne 2. takze kolik stoji vytezeni 100 kg lithia a vyroba baterie?

ja to nevim, urcite to bude min nez z auta na benzin ale je to snizeni o 5% nebo o 50%

+2/0
20.4.2016 10:18

P45a78v15e56l 33R15i17e46d73l 4704367431729

Jen vám to lehce upřesním )aby vám to sedělo):

- na rafinaci 1 l benzínu je potřeba 1.2kWh elektrické energie

- každý spalovací motor produkuje CO2, ale ne každá elektrárna. (norové jsou na 99% výroby z vodních elektráren). Takže spalovací vozy moc nezlepšíme, u výroby el. energie prostor ještě je.

- váš tip na životnost je špatný, reálná data ukazují pokles na 85% kapacity po ujetí 500 000 km (http://www.hybrid.cz/degradace-baterii-v-elektromobilu-tesla-model-s)

- Tesla S má ve svých akumulátorech 40 kg lithia (akumulátor 85 kWh o váze 544 kg). Pokud budete recyklovat, tak získáte lithiovou 'solanku', z které se pak separujete lithium v ceně jednotek dolarů za 1kg

0/0
20.4.2016 12:24

J46a35n 90K48o91t71a46s 9609840402386

Ten váš text potvrzují, že elektrifikace je jediná cesta.

Stejně jako se do emisí vozů nezapočítává ekologická zátěž při těžbě ropy, náklady na války o ropu, rozvoz ropy tankery, ani energeticky náročná rafinace ropy, rozvoz paliv na čerpací stanice, tak se nezapočítává do emisí elektromobilů výroba baterií.

0/0
20.4.2016 9:55

M65a15r95t27i41n 25T84e91p38l79a82n 9487790545463

Evropská unie poručí větru, dešti a když bude chtít, tak i fyzikálním zákonům.

0/0
20.4.2016 10:02

D69a81v56i91d 66C51e87c80h 6293847280234

No dobre : dajme tomu, ze EU presadi znizenie emisii u aut o 40 % v g/km a potom sa vyrobcom podari vyrobit auta, ktore maju znizene emisie o 40% v g/km a potom si vsetci v EU, ktori maju dnesne auta kupia tie nove... / uz toto je utopia / ale potom aby sa udrzali celkove emisie nizsie o 40 % by vsetci museli najazdit maximalne tolko km, jako predtím a nie o desiatky % km viac. A nepribudal by ani celkovy počet aut.

Ako podstatne znizim emisie, kde som před 20 rokmi jazdil s benzinakom ktory konzumoval 5 l / 100 km a denne som dal 50 km a dnes mam auto, ktore konzumuje 5 l /100 km a denne dam 100 km ?

0/0
20.4.2016 10:09

D70a85v71i66d 60C47e76c89h 6283197880144

..oprava : před 20 rokmi s benzinakom, ktory zral 10 l / 100 km ....

0/0
20.4.2016 10:10

P58e84t44r 14T92l62o85u21k93a55l 7124645132925

Ono se samozřejmě jedná o průměrnou papírovou spotřebu, těžko bude mít Citigo spotřeu přes pět litrů....

0/0
20.4.2016 10:19

R73a86d77i33m 75S41v22o11b24o16d66a 9223329116122

no to je vzdy otazne

citigo ma podle spritmonitoru prumernou spotrebu 5.24l

v katalogu je uvedena spotreba pro mesto od 5l do 5.8l mesto a kombinovana od 4.1l ale kdyz je to auto dizajnovane na mestky provoz, tak bych predpokladal, ze prumerna bude spis bliz k mestskemu provozu a ne mimo mesto. takze kdyz rekknu ze ma prumernou 5l tak budu hodne blizko realite

0/0
20.4.2016 10:30

P63e28t59r 91T52l42o81u17k82a87l 7654985172295

Já se nebavím kolik bude mít v reálu, ale z čeho budou vycházet. Prostě dle nějakého tabulkového měření má 4 litry a tím to hasne. Prostě budou plnit, co si nějaký úředník namyslel. To, že papírových hodnot v praxi nedosáhne žádné auto je věc jiná.

0/0
20.4.2016 10:44

R25i82c17h63a67r73d 89M22i93k42u57l90e57n70k38a 1479797407844

Podíl osobní automobilové dopravy na znečištění ovzduší (2013 ČR): CO 6,9%, NOx 18,4%, PM 15,4%.

0/0
20.4.2016 9:20

J39a37n 51K71o59t59a90s 9799940452196

Tak to by mě teda zajímalo, jak se ty NOx počítají. Tyhle data jsou určitě nějak kalkulovaná, protože jsem si nevšiml, že by za mnou někdo jezdil a měřil mi emise v reálném provozu. Když americká EPA zjistila, že motory Volkswagen mohou vypouštět v reálném provozu až 40x vyšší hodnoty NOx než v laboratorních podmínkách, to pak asi tyhle kalkulovaná data nedávají smysl, nemyslíte?

0/0
20.4.2016 9:28

M42a15r81t97i32n 58N57e64r36m22u51t 9337277448619

Kouzelné slůvko až... Běžné auto má při rozjezdu až 10x větší spotřebu na 100km. Takže to může být jen 4x.

0/0
25.4.2016 23:05

V84i20l77é44m 17B35a23r98á89k 4876417449136

Prostě je třeba tyto nesmysly odmítnout Auta podle Bruselu, Hospodářské noviny 13.5.2015, str. 10-11 je věta: "Navíc evropská auta na celkových globálních emisích CO2 se podlí ani tisícinou". Jestliže v roce 2021 mají auta vykazovat emise 95 gramů CO2 na 1 km, při dnešní hodnotě 123,4 gramů CO2 na 1 km, potom snížení bude o 23 % (samozřejmě ne v roce 2021, protože budou v provozu i starší auta s vyššími emisemi). Cena technických "kejklů" odhadují výrobci na 700 eur na jedno auto. Takže podíl na celkových emisích ve výši 0,001 procenta se sníží na 0,00077 procenta, tzn. podíl emisí evropských aut klesne o 0,00023 v poměru k celkovým emisím CO2. Z toho také plyne, že miliardy a miliardy eur vrážené do vývoje technických nesmyslů typu hybridních hybridů jsou vynakládány naprosto nesmyslně. Nedávno byl v TV díl Simpsonů ukazující elektromobil, který volal "nejezdím rychle ani daleko a kdo mě řídí, toho ostatní považují za homosexuála", a to je asi jediný pořad v TV, kterému se dá věřit.

Řekněme ekologistům dost http://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=463886

+6/0
20.4.2016 9:19

P17e81t20r 26H58o32r24á84k 1759713169884

Nejdříve bych pro diesely nastavil stejnou normu jako pro benzin a ony by ty diesely vymizely samy jako v USA. A současně bych srovnal zdanění nafty a benzinu a přestal tak okrádat majitele benzinových aut o 2 Kč na litru.

+10/−3
20.4.2016 9:16

J32i75n58d94ř86i13c33h 37Š97k73o80p11e59k 4375831280165

no to je překvapení, že elektromobily jdou na odbyt v Holadnsku. Země, jejíž nejvyšší hora má pár stovek metrů výšky, je víceméně placka a pro elektroauta vhodná.

Vemte elektroauta do hor nebo našeho terénu a sami pochopíte, proč se sem nehodí

+2/−1
20.4.2016 8:52

R90o20m89a23n 54P56o53l12á34č74e93k 5296759195

Spíš jde o dotování ze strany státu... Tam kde se mohutně dotuje, tak se auta kupují...

+1/0
20.4.2016 8:54

J48i71n55d84ř59i64c13h 12Š83k17o16p15e43k 4115181660305

to možná taky, ale když elektromobil udělá za běžných podmínek třeba 200 km (po rovině v průměru), tak si ho nekoupím, abych s ním jezdil po horách denně a musel se bát, jestli dojedu či nikoli (protože v kopcích a navíc v zimě bude dojezd někde úplně jinde)

0/0
20.4.2016 9:36

V48l94a78d83i61m25í74r 76Z28a14u92š62k38a 5381182317643

Ono jde spíš o dotace, movitost a styl užití. Mít elektromobil jako druhé auto do rodiny pro denní dojíždění do práce a na nákupy je fajn, ale pokud máte peníze jen na jedno auto a to vás musí zavést jak do práce, tak s dětmi 400km k babičce v zimě, tak je elektromobil nepoužitelný.

+2/0
20.4.2016 9:07

J41i38n14d52ř33i62c12h 88Š35k81o16p48e23k 4525921670535

ano, styl užití. Na rovinu je elektro ideál (při současných kapacitách aku), do kopců a hor trochu již méně

0/0
20.4.2016 9:37

T55o33m96á35š 85K55u79c17h40a60ř 3207491558771

Když má EU koule zakázat neekologické žárovky, proč nemá koule zakázat velká neekologická auta? ;-) ;-D

+2/−2
20.4.2016 8:49







Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.