Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zájem o větší auta kazí výrobcům emisní normy

Více než půl roku po vypuknutí aféry Dieselgate oprašují automobilky téma emisí a boje proti přísným limitům, které mají do pěti let splnit. Je totiž čím dál jasnější, že do roku 2021 zřejmě nezvládnou zrealizovat cíle stanovené Evropskou komisí. Zvláště když prodeje větších, a tedy méně ekologických aut rostou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T40o10m61á43š 28V84a15l38n66í14č42e71k 7605106568216

Hmm, no já bych na to šel z druhé strany a zrušil spíš Evropskou komisi.

+6/0
20.4.2016 14:52

L24u27c97i41a94n 80P72a39p87a53z38i82a56n 5354307301315

Zrušme nařízení EU. Nebo si budeme nalhávat, co není? EU je brzdou pokroku. Za našimi zády se paktuje s Ukrajinou a ve všem jde na ruku Spojeným státům a pak trpíme my obyčejní včetně nesmyslných emisních limitů.

+2/0
20.4.2016 14:45

R44a79d41o85s89l16a66v 56M82o34l92á95k 6198253864966

Na otázku emisních limitů je nahlížet trochu jinak. Musíme si uvědomit, že od roku 1960 nám prudce vzrůstá koncentrace CO2. V 18. stol byla 280 ppm, dnes je 400 ppm. Proč, protože naše civilizace funguje na principu spalování fosilních paliv. V Paříži se dohodl strop oteplování planety a aby ho bylo možné dosáhnout, je nutné prakticky okamžitě zastavit rostoucí trend spotřeby (při aproximaci stávajícího trendu, bude v r. 2100 oteplení planety o 6,5 °C (oproti roku 1980)) a jako jeden z nástrojů jsou emisní limity. Pročpak je dnes ropa tak levná? Protože težaři si toto uvědomili a začli fungovat jako zelináři večer na trhu, vyprodají své zboží pod cenou, protože zítra ho už vůbec neprodají.

používaná fosilní paliva tedy budeme muset nahradit el. energií, ale tu musíme začít vyrábet také bez nich. Jde to. Např. v Německu instalují ročně ve fotovoltaice a větných elektrárnách výkon jednoho Temelína. Je to ohromné číslo a zda je to správný směr či ne, nechme na jinou debatu, protože jako absolvent VUT, obor elektroenergetika mám poměrně jasno o skladbě výroben el. energie a jejich rovnováze pro řízení výroby a výkyvů spotřeby.

Důležité je uvědomit si, že nahradit spalovací motory v autech elektromotory je v současné době nereálné. I kdyby jsme každému dali místo Octavie Teslu, tak i kdyby byla technicky srovnatelná, tak na to finančně prostě lidstvo nemá.

Všechny ty lidi i to zboží, co se přepravuje na vzdálenosti větší než 300 km, budeme muset nahnat do vlaků. Leteckou dopravu nad pevninou nahradit také železnicí a z městské dopravy vyloučit spalovací motory. Proč? Protože železnice je energeticky 4x výhodnější. Automobilová doprava má totiž 3 systémové nevýhody. Vysoký valivý odpor, vysoký aerodynamický odpor (na železnici jsou vagony v zákrytu) a nízkou účinnost spalovacího motoru oproti elektromotoru. Pak vychází na jedno sedadlo ve vlaku 4x menší potřeba energie.

+1/−3
20.4.2016 13:54

R18a70d76i63m 94P27o58l36á32š54e74k 9566323819409

Ano. Proto bylo ve středověku tazvané klimatické optimum, kde byla průměrná teplota o cca 2 stupně C vyšší než dnes. ;-D;-D

A za dob římské říše, zvláště za první poloviny její existence, byl oještě tepleji. ;-D;-D;-D

+5/0
20.4.2016 14:41

R83a21d50i25m 30S25v35o34b20o41d83a 9213569786422

tak proc me vlak vyjde 3x draz kdyz chci jit s rodinou treba na slovensko (o nemecku radeji ani nemluvim)

+1/0
20.4.2016 15:00

M78a38r50t84i48n 64N52e66r36m27u31t 9147627448419

Jo, u nás jezdí např. integrovaný příměstský vlak, to máme lokomotivu + 5 vagonů, cca 200 tun, a v něm ve špičce 100 lidí, normálně polovička. Takže to máme 2-4 tuny hmoty na člověka, a na každé zastávce se ta hmota brzdí a zase rozjíždí. Je to sice na elektriku, ale kdyby každý měl třeba nákupní tašku na plyn, možná by to vyšlo na stejno...

0/0
25.4.2016 22:58

P20e34t11r 92P19r83a67c98h66a81ř 9811453662318

V článku se píše cosi o tom, že problém je v tom, že dálnice nejsou všude a proto se pomalu popojíždí v kolonách....

HMMMMMMM

Když jedu po dálnici 130 km/h tak mám spotřebu 5,7 l/100 (když spěchám tak i 8)

Když mám rychlost 110 km/h, tak spotřeba je cca na 4,5 l/100. (nafta)

Dost pochybuju, že s novými motory to bude při vyšších rychlostech jinak...

Nechci bejt rejpavej, ale nejefektivnější je snížit max rychlost a úspora je zaručena.

Rozhodně ale nechci jezdit autem, ve kterým se při předjíždění budu muset odrážet - prostě chci mít rezervu výkonu.

0/0
20.4.2016 12:10

D20u15š11a57n 89M74o46u16r47e43k 7742417547241

Tam nebyla řeč o rychlosti na dálnici, ale o kolonách..

Pokud vím, tak při popojíždění v koloně sežere motor běžně 8-10 i více litrů..

+3/0
20.4.2016 12:36

M97a97r20t72i88n 77N31e58r20m62u69t 9577207388829

V koloně je spotřeba spíš hodinová, tam bude mít třeba diesel o hodně míň (cca 1l/h), protože posouvání zvládne i na volnoběh

0/0
25.4.2016 22:51

M12a66r29e85k 44J25a21n29e56č72k69a 1947146863671

Trh s monstry typu SUV nevznikl sám od sebe, ale díky automobilkám, které to začaly vyrábět ve velkém a SUV jsou větší a větší a aby to i jelo potřebuje to výkonnější diesel motory a tím mají i problém s emisními limity. Ono by stačilo zakázat vjezd osobním automobilům s diesel motorem do měst, stejně tak všem osobním autům nad 2t a rázem by se zvýšil odbyt menších nákupních tašek a nebo to přimělo výrobce více vyrábět malé MPV nebo Crossovery, místo neekonomických a neekologických mastodontů typu SUV.

+2/−1
20.4.2016 10:31

D27e77n39i53s 11W67i71t18z55k87u 3103601949477

to jako budou politici parkovat limuzíny před Prahou a pak je rozveze třeba citigo?

+2/0
20.4.2016 11:03

J41a63n 17M32a44z76ů55r54e19k 2978854788635

jasně a příště do města jen na kole co?:-). MPV jsou asi nejodpornější auta na světě.

0/0
20.4.2016 11:04

A10l29e82s 27N71o52v44a91k 9272669367245

A do nákladních aut taky dáte benzínové motory? A zakážete dodávky s naftovým motorem? Jak bude asi probíhat zásobování. Na kole?

Pak ještě prosím zkuste vymyslet, jak do Škoda Citigo umístit tři dětské sedačky.

0/0
20.4.2016 21:40

M40a57r72t96i44n 63N26e80r68m40u16t 9867807518909

Třeba u nás v pěší zóně bývají ránov drtivě většině velké diesely (zásobování). Co s tím chcete dělat?

0/0
25.4.2016 22:53

R71i32c29h54a24r88d 17H18o36s15p82o88d52s12k94ý 2240964803183

Elektroauta nepovažuju za řešení. Ohledně emisních norem, rozhodně platíme daní už dost na to, abychom museli platit další za emise, nota bene když ty emise nových aut jsou fantastické i tak. Nechci se cítit vinný kvůli tomu, že moje auto má spotřebu 7 litrů. Sakra, jedna stará Avie toho načoudí za 1000 aut!!! Ale my budeme dělat, že jí nevidíme... Celé je to jenom hra, jak vybrat ještě víc daní pro politiky, rozebrat si je a s vítězným úsměvem jít do důchodu :-/

+7/0
20.4.2016 10:18

P13a28v81e57l 74R44e69z97n93i69c22e94k 3455294604722

uhodil jste hrebicek na hlavicku :)

0/0
20.4.2016 16:41

Z69d96e21n22ě35k 32F48i45b91i61c74h 4727779724260

Předpokládám, že vláda nám pujde příkladem a brzy uvidíme naše volené představitele jezdit ve Škodě Citigo - nejlépe na tužkové baterie.

+7/0
20.4.2016 10:01

J19a16n 72M47a71z88ů73r54e20k 2538904228485

já bych jim dal koloběžky :-)

+1/0
20.4.2016 10:06

V23i20k46y68r 90B39o35h26u84m67i81l 79S78t45r65a22n69s95k29y 9317528136879

litrový tříhrnek v "malinké" Octavii to zachrání;-D

0/0
20.4.2016 9:51

J72i80n88d82ř94i52c11h 67Š43k20o10p32e81k 4255151810475

no doufají, že češi poletí jen na cenu, takže se bude prodávat a pomůže jim (díky svým papírově směšným emisím) snížit celkové emise

0/0
20.4.2016 9:59

P47e10t33r 48T89l66o91u52k18a42l 7494565702905

Ale ten motor není nejlevnější v nabídce.

0/0
20.4.2016 10:10

J94i19n31d72ř86i11c55h 39Š72k83o10p47e69k 4785231820965

oni to nějak marketingově vylepší

0/0
20.4.2016 10:20

J63a24n 80M82a52z79ů49r82e23k 2958404858195

četl jsem jednu zajímavou statistku....výroba jednoho kusu Toyoty Prius je ekologicky větší zátěž než jezdit 20 let trabantem

+11/0
20.4.2016 9:46

P60a20v72e28l 15R22i59e51d28l 4794917171369

Zdroj? Opravdu mě to zajímá?

0/0
20.4.2016 12:02

M49a47r51t96i23n 38N34e44r85m42u88t 9187517398809

Prius je sice snobské auto, ale víte jak to je s trabantem: když ho řídíte, čucháte o jeden míň. Trabant opravdu do města nepatří.

0/0
25.4.2016 23:00

B89ě72l14a 25H53o62r32á88k74o50v73á 1118322549450

No tak výrobce aut přikoupí výrobce elektrokol a třeba rikš a hned se průměr zlepší!

+3/0
20.4.2016 9:42

J44a88n 74M26a39z11ů40r26e82k 2118604748735

ten boj proti osobní automobilové přepravě je ujetej už....tato doprava má asi jen 5% podíl na vypouštění plynů, to snižování je jak plivnout do táboráku. Jen další ukázka diletantství v EU

+9/0
20.4.2016 9:39

R77a82d20i62m 81P78o61l54á74š76e63k 9726263589759

Navíc osobní automobilová přeprava umožňuje denně cestovat do práce do vzdálenosti i větší než 100 kilometrů, zatímco například běžnými linkovými autobusy je kvůli ztracenému času problém dojíždět už na větší vzdálenost než takových 30 kilometrů.

Zaměstnavatel na lépe placená pracovní místa tak může hledat zaměstnance až na cca 10x větší plochy - 10x většího souboru lidí. To výrazně zvyšuje pravděpodobnost nalezení vhodného člověka a tím výrazně polepšuje ekonomiku.

+1/0
20.4.2016 13:22

R55a48d37i12m 89S49v96o10b42o34d98a 9783589556312

. trochu matematiky cil je 95g/km. to je spotreba cca 4.1l/100km u benzinu a 3.6l/100km u nafty.

dnes je prumerne auto octavia ale i kdyby bylo prumernym autem citigo tak se stejne s prumernou spotrebou pohybujeme na 5+l/100km.

v globalu byuch rekl, ze evropsky prumer spotreby osobnich aut je 7l(benzin) a 6l(nafta)

takze efektivni snizeni spotreby o nejakych 40% do roku 2021 je proste nerealizovatelne. Fyziku proste neobejdete.

a kdyz se bavime o elektrovozech, je do emisii zapocitana i vyroba baterek?

+12/0
20.4.2016 9:24

J23a92n 87K57o20t91a40s 9209280532926

Ten váš text potvrzuje, že elektrifikace je jediná cesta.

Stejně jako se do emisí vozů nezapočítává ekologická zátěž při těžbě ropy, náklady na války o ropu, rozvoz ropy tankery, ani energeticky náročná rafinace ropy, rozvoz paliv na čerpací stanice, tak se nezapočítává do emisí elektromobilů výroba baterií.

0/0
20.4.2016 9:55

R90a69d22i21m 53S23v52o63b70o44d72a 9583839336792

az budou vsude auta jezdici na lithiove baterie tak nebudou valky o ropu ale valky o lithium takze valky bych nepocital.

ale porovnal nekdy nekdo kdyz najezdim na auto 200 000km tak pri spotrebe 7l vypustim cca 1700t CO2 a dejme tomu +10% za rezii. takze efektivne do 2000t co2

tesla S spotrebuje energii 147612 MJ resp 40480 kWh

kolik je to CO2 z elektrarny?

kolik vydrzi baterie? ja bych tipnul ze na 200k km budete potrebovat minimalne 2. takze kolik stoji vytezeni 100 kg lithia a vyroba baterie?

ja to nevim, urcite to bude min nez z auta na benzin ale je to snizeni o 5% nebo o 50%

+2/0
20.4.2016 10:18

P82a76v37e82l 98R12i97e53d62l 4704837671479

Jen vám to lehce upřesním )aby vám to sedělo):

- na rafinaci 1 l benzínu je potřeba 1.2kWh elektrické energie

- každý spalovací motor produkuje CO2, ale ne každá elektrárna. (norové jsou na 99% výroby z vodních elektráren). Takže spalovací vozy moc nezlepšíme, u výroby el. energie prostor ještě je.

- váš tip na životnost je špatný, reálná data ukazují pokles na 85% kapacity po ujetí 500 000 km (http://www.hybrid.cz/degradace-baterii-v-elektromobilu-tesla-model-s)

- Tesla S má ve svých akumulátorech 40 kg lithia (akumulátor 85 kWh o váze 544 kg). Pokud budete recyklovat, tak získáte lithiovou 'solanku', z které se pak separujete lithium v ceně jednotek dolarů za 1kg

0/0
20.4.2016 12:24

J83a24n 37K19o57t95a58s 9379870312806

Ten váš text potvrzují, že elektrifikace je jediná cesta.

Stejně jako se do emisí vozů nezapočítává ekologická zátěž při těžbě ropy, náklady na války o ropu, rozvoz ropy tankery, ani energeticky náročná rafinace ropy, rozvoz paliv na čerpací stanice, tak se nezapočítává do emisí elektromobilů výroba baterií.

0/0
20.4.2016 9:55

M85a36r93t84i85n 50T43e13p33l39a18n 9637820445533

Evropská unie poručí větru, dešti a když bude chtít, tak i fyzikálním zákonům.

0/0
20.4.2016 10:02

D89a91v25i59d 50C68e54c14h 6793557160624

No dobre : dajme tomu, ze EU presadi znizenie emisii u aut o 40 % v g/km a potom sa vyrobcom podari vyrobit auta, ktore maju znizene emisie o 40% v g/km a potom si vsetci v EU, ktori maju dnesne auta kupia tie nove... / uz toto je utopia / ale potom aby sa udrzali celkove emisie nizsie o 40 % by vsetci museli najazdit maximalne tolko km, jako predtím a nie o desiatky % km viac. A nepribudal by ani celkovy počet aut.

Ako podstatne znizim emisie, kde som před 20 rokmi jazdil s benzinakom ktory konzumoval 5 l / 100 km a denne som dal 50 km a dnes mam auto, ktore konzumuje 5 l /100 km a denne dam 100 km ?

0/0
20.4.2016 10:09

D11a87v74i52d 93C55e55c96h 6723187220664

..oprava : před 20 rokmi s benzinakom, ktory zral 10 l / 100 km ....

0/0
20.4.2016 10:10

P21e36t79r 43T17l74o60u54k73a13l 7164665212375

Ono se samozřejmě jedná o průměrnou papírovou spotřebu, těžko bude mít Citigo spotřeu přes pět litrů....

0/0
20.4.2016 10:19

R80a22d40i32m 24S38v79o86b42o25d58a 9863249176362

no to je vzdy otazne

citigo ma podle spritmonitoru prumernou spotrebu 5.24l

v katalogu je uvedena spotreba pro mesto od 5l do 5.8l mesto a kombinovana od 4.1l ale kdyz je to auto dizajnovane na mestky provoz, tak bych predpokladal, ze prumerna bude spis bliz k mestskemu provozu a ne mimo mesto. takze kdyz rekknu ze ma prumernou 5l tak budu hodne blizko realite

0/0
20.4.2016 10:30

P47e80t81r 78T58l47o23u87k20a95l 7144945612885

Já se nebavím kolik bude mít v reálu, ale z čeho budou vycházet. Prostě dle nějakého tabulkového měření má 4 litry a tím to hasne. Prostě budou plnit, co si nějaký úředník namyslel. To, že papírových hodnot v praxi nedosáhne žádné auto je věc jiná.

0/0
20.4.2016 10:44

R96i80c17h40a66r73d 43M65i49k92u83l85e34n93k64a 1849307607524

Podíl osobní automobilové dopravy na znečištění ovzduší (2013 ČR): CO 6,9%, NOx 18,4%, PM 15,4%.

0/0
20.4.2016 9:20

J27a36n 31K34o86t61a89s 9669330302356

Tak to by mě teda zajímalo, jak se ty NOx počítají. Tyhle data jsou určitě nějak kalkulovaná, protože jsem si nevšiml, že by za mnou někdo jezdil a měřil mi emise v reálném provozu. Když americká EPA zjistila, že motory Volkswagen mohou vypouštět v reálném provozu až 40x vyšší hodnoty NOx než v laboratorních podmínkách, to pak asi tyhle kalkulovaná data nedávají smysl, nemyslíte?

0/0
20.4.2016 9:28

M20a43r28t97i44n 44N51e55r57m42u91t 9817407878949

Kouzelné slůvko až... Běžné auto má při rozjezdu až 10x větší spotřebu na 100km. Takže to může být jen 4x.

0/0
25.4.2016 23:05

V71i23l29é33m 35B75a52r51á43k 4626757569296

Prostě je třeba tyto nesmysly odmítnout Auta podle Bruselu, Hospodářské noviny 13.5.2015, str. 10-11 je věta: "Navíc evropská auta na celkových globálních emisích CO2 se podlí ani tisícinou". Jestliže v roce 2021 mají auta vykazovat emise 95 gramů CO2 na 1 km, při dnešní hodnotě 123,4 gramů CO2 na 1 km, potom snížení bude o 23 % (samozřejmě ne v roce 2021, protože budou v provozu i starší auta s vyššími emisemi). Cena technických "kejklů" odhadují výrobci na 700 eur na jedno auto. Takže podíl na celkových emisích ve výši 0,001 procenta se sníží na 0,00077 procenta, tzn. podíl emisí evropských aut klesne o 0,00023 v poměru k celkovým emisím CO2. Z toho také plyne, že miliardy a miliardy eur vrážené do vývoje technických nesmyslů typu hybridních hybridů jsou vynakládány naprosto nesmyslně. Nedávno byl v TV díl Simpsonů ukazující elektromobil, který volal "nejezdím rychle ani daleko a kdo mě řídí, toho ostatní považují za homosexuála", a to je asi jediný pořad v TV, kterému se dá věřit.

Řekněme ekologistům dost http://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=463886

+6/0
20.4.2016 9:19

P77e75t17r 20H44o24r82á49k 1679353589304

Nejdříve bych pro diesely nastavil stejnou normu jako pro benzin a ony by ty diesely vymizely samy jako v USA. A současně bych srovnal zdanění nafty a benzinu a přestal tak okrádat majitele benzinových aut o 2 Kč na litru.

+10/−3
20.4.2016 9:16

J43i73n13d19ř34i53c89h 46Š91k89o75p47e98k 4935581660915

no to je překvapení, že elektromobily jdou na odbyt v Holadnsku. Země, jejíž nejvyšší hora má pár stovek metrů výšky, je víceméně placka a pro elektroauta vhodná.

Vemte elektroauta do hor nebo našeho terénu a sami pochopíte, proč se sem nehodí

+2/−1
20.4.2016 8:52

R84o45m68a86n 31P76o80l35á81č46e26k 5146549145

Spíš jde o dotování ze strany státu... Tam kde se mohutně dotuje, tak se auta kupují...

+1/0
20.4.2016 8:54

J86i69n13d91ř12i48c41h 18Š18k84o20p37e87k 4985681200495

to možná taky, ale když elektromobil udělá za běžných podmínek třeba 200 km (po rovině v průměru), tak si ho nekoupím, abych s ním jezdil po horách denně a musel se bát, jestli dojedu či nikoli (protože v kopcích a navíc v zimě bude dojezd někde úplně jinde)

0/0
20.4.2016 9:36

V64l26a57d82i89m88í42r 21Z95a32u83š52k16a 5731412467843

Ono jde spíš o dotace, movitost a styl užití. Mít elektromobil jako druhé auto do rodiny pro denní dojíždění do práce a na nákupy je fajn, ale pokud máte peníze jen na jedno auto a to vás musí zavést jak do práce, tak s dětmi 400km k babičce v zimě, tak je elektromobil nepoužitelný.

+2/0
20.4.2016 9:07

J88i77n95d12ř56i28c59h 75Š36k82o76p92e87k 4805661700955

ano, styl užití. Na rovinu je elektro ideál (při současných kapacitách aku), do kopců a hor trochu již méně

0/0
20.4.2016 9:37

T60o87m96á31š 96K79u70c79h15a26ř 3577641128211

Když má EU koule zakázat neekologické žárovky, proč nemá koule zakázat velká neekologická auta? ;-) ;-D

+2/−2
20.4.2016 8:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.