Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Evropě se už testují konvoje kamionů s autopilotem. Šetří naftu i čas

Poloautomatické konvoje nákladních aut jsou prvním krokem na cestě k autům bez řidičů. V roce 2025 by v nich mohla jezdit až polovina evropských kamionů. Technologie je připravená, je ale třeba vyřešit pravidla pohybu takových konvojů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

S18t60a75n12i74s33l46a39v 95T68e28s12a73ř 9337624752884

fakt by mě zajímalo, jak se konvoj udrží pohromadě v situaci, když se do povinné mezery mezi kamiony zařadí jiné vozidlo, a pak další a další... Konvoj se těžko udrží pohromadě. Pak povinně převezme řízení živý řidič?

0/0
29.4.2016 17:41
Foto

M34i14r12o48s86l63a57v 45S60t91e44i47n54e53r 4370262470196

Skončí to jednou tím, že se pravý jízdní pruh bude elektrifikovat, jako železnice. Kamiony s elektrickým pohonem budou platit podle spotřeby energie, trolej nahoře je bude udržovat v trase a na odstup k před ním jedoucímu kamionu máme už dnes radar.

Při brzdění se bude energie vracet do troleje a pomůže jinému kamionu do vršku.

K najíždění do trasy a dojezdu k cíli pak stačí i relativně malý akumulátor s dojezdem několika desítek km jenom mírnou rychlostí.

Přinese to mnohem víc, než elektrifikovat osobní vozy.

0/−1
25.4.2016 13:57

K68a73r21e53l 38V71a53c94h58u24t 9743742569843

Pánové, smráká se nad vašim chlapáctvím - už ani jako řidiči kamionů si nebudete moci vylepšovat svou chlapáckou image!!! :-( ... No jo, no, co už včil?!

Co tedy? Zpátky na traktory? - To sotva, i orat lze dnes za pomoci satelitů! ;-D

0/0
25.4.2016 9:07

M68a67r43t21i55n 68N39e62r30m13u96t 9507377678979

Hmm, většina příspěvků je tu o železnici a odborech. Viděl bych to asi takto:

Aby železnice nahradila kamionovou dopravu, to by musela přijít ropná krize, válka nebo jiný krach hospodářství.

Ty kamiony určitě nejdou 100% společnou trasu, začínají třeba v jednom překladišti a na konci to musí řidič stejně vzít do ruky a poslední desítky km dojet ručně. Tím padá alternativa železnice a úbytek pracovních míst.

Pro všechny notorické obhájce železnice: zapátrejte, jak to doopravdy funguje.

+1/0
24.4.2016 20:06

P71e98t36r 47J20a47r57o79š 2484281175127

A nebylo by jednodussi a levnejsi zautomatizovat zeleznici?

0/0
23.4.2016 18:22

V16l77a28d88i75m58í93r 13F22i69b54i87g52e98r 5434571331354

Na tom se pracuje. Není to všude ale třeba v Praze mohou všechny vlaky jezdit s pomocí AUV(automatického řízení vlaků) City Elephanty tak jezdí. Šetří to stroje i provozní náklady. Vlaky jezdí jak mají a zastaví na centimetr přesně.

0/0
23.4.2016 19:15

M89a25r12t74i29n 46Č42a30p19e63k 6720371617374

Ta už to umí, u nás systém AVV - automatické vedení vlaku. Teď je čas zavést nějaké zabezpečení i na silnici, kde doteď žádné není.

+1/0
23.4.2016 19:31

J55a52n 83D17l73o78u72h93ý 7594389810599

Ne

0/0
25.4.2016 7:22

J66i48ř23í 31K25r91u41t98i49l 2860124860108

Po roce 2025 ubude řidičů kamionů ale strmě naroste počet business managerů, psáno i čteno.

No nazdar.

0/0
23.4.2016 8:12

J38o56s69e90f 59Š90o25l25t46e15s 8114798510673

Kdepak, business manažery nahradí chytrý software. Jsou tak trochu nejohroženější skupina zaměstnanců.

0/0
23.4.2016 19:55

P38e86t26r 31N51o46v47o86t75n81y 1941410571

A k cemu to vlastně je? V každém aute stejne bude sedět řidič, firmy nic neušetří. Individualne jedoucí ridic v osobáku to nepredjede. Hodte konvoj na koleje a co stoji tahle blbost dejte na rozvoj terminalu a prekladist kontejnerů.

+4/−2
23.4.2016 0:45

J44o30s38e16f 65Š81o30l73t49e26s 8344678770893

Výrazné snížení spotřeby.

0/0
23.4.2016 19:56

J43a50n 11N17o29v44á50k 7735704618697

To sice ano ale tomohle "řidiči" budou moci platit minimální plat, protože tam bude jen pro okrasu.

0/0
24.4.2016 17:32

M80a44r63t90i69n 93N19e63r58m67u80t 9267767938239

Bude míň nehod z nepozornosti, možná budou stačit menší bezp. přestávky, menší nároky na psychiku. Kromě toho tuhle blbost si platí dopravci sami, na rozdíl od investic do terminálu a překladišť.

0/0
24.4.2016 20:09

J68a46n 64D47l10o95u82h67ý 7564529340799

Proc si zakaznik voli kamion misto zeleznice? Je to levnejsi, je to rychlejsi a dojete to az na misto a nemusi se nic slozite domlouvat ( prelozeni nakladu z vlaku ) a v posledni rade se minimalizuje poskozeni nakladu, pac se s nim manipuluje az v cili.

0/0
25.4.2016 7:02

J87i21ř22í 93H56o67r54á95k 6104854193586

Do kopce jezdí náklaďáky pomalu. Jak je budeme předjíždět, když mezi nimi nebude místo? Už dnes je vidět, jaké problémy působí řidiči kteří nedodržují pravidlo o takových odstupech, které by umožnily jiným vozidlům předjetí těch co z nějakého důvodu jedou pomalu a přidat nebo předjíždět nemohou nebo nehodlají !

+1/0
22.4.2016 21:10

J55o39s58e23f 41Š75o69l84t40e35s 8304808360153

Mám dojem, že v plánu je především pohyb po dálničních sítích.

0/0
23.4.2016 19:56

M24a68r83t60i95n 43N26e68r39m75u46t 9547857688199

Tři kamiony jezdí za sebou běžně i dnes.

0/0
24.4.2016 20:07

M49a27r67e60k 54D87o53l66e34ž53a25l 5763646943562

A skláři nebudou mít co žrát!

0/0
22.4.2016 21:06

J85a90n 23P29r61i40c36h26y34s23t25a39l 8701288463

Technologie, ktera umoznuje prepravu kamionu uplne bez ridice (a dokonce bez tahace) a ktera setri jeste vic nafty neni vubec nova a jmenuje se zeleznicni doprava. Kazdy den jsou tisice navesu nalozeny na vlak a prepraveny rychleji, nez kdyby jely po dalnici. Zatim to sice v Cesku nehrozi, ale jinde v Evrope to funguje.

+6/−2
22.4.2016 20:47

P93e30t83r 25M30i84c13h22a74l 2600354241272

Na tranzitní dopravu by to bylo skvělé, bohužel naše železnice na to kapacitně nestačí.

+2/0
22.4.2016 20:51

J35a51n 28P48r14i44c28h59y63s72t48a57l 8181898513

Velke firmy to pouzivaji I pro vnitrostatni dopravu a v mensich zemich nez je Cesko. Napriklad Carlsberg a jejich pivni vlaky Fredericia - Hoeje Taastrup (u Kodane).

0/0
22.4.2016 21:00

J36i41ř71í 24K95o16d16ý30d56e80k 7780360106873

Moje osobni zkusenost Litvinov - sever Danska. Naves po ose 2 - 3 dny, vymenna nastavna naves/vlak cca tyden. Pravidelne poskozene zbozi (pytlovany granulat). Prepravce Hangartner/DB. Zakaznik silne nespokojen.

+3/0
22.4.2016 21:04

J10i53ř11í 14K22o98d97ý70d96e89k 7650830286433

Nejake konkretni pripady z Evropy?

0/0
22.4.2016 20:58

P66e20t75r 72S76i22m70e48k 6281623109304

jo, plech z Košic mi jde kamionem cca 24-48 hodin, po kolejích týden do Hradce Králové

+5/−1
22.4.2016 21:12

J29a44n 96P91r32i64c91h59y74s71t93a56l 8141778513

Nemecko - Dansko

Nemecko - Svedsko

Minuly tyden jsem jeden takovy vlak nekolikrat predjizdel po soubezne dalnici.

Tady mate konkretni priklad, kdy vlak tahly stare motorove lokomotivy kvuli vyluce: https://youtu.be/48KaKQpRn1Y

Jiny vlak https://youtu.be/utM4wJ6fjAQ?t=1m57s

+1/0
22.4.2016 21:19

J37i69ř74í 33K39o31d87ý85d88e69k 7120620336753

Vyse jsem psal jak je tohle reseni "rychle a flexibilni"

0/0
22.4.2016 21:21

J38i15ř81í 50K22o77d77ý36d98e96k 7420280356833

Jeste poznamka, tohle reseni ma samozrejme zakaznika, ale kamionovou prepravu jako celku to pri soucasnych podminkach neresi.

+1/0
22.4.2016 21:23

J91a48n 80D26l71o44u29h21ý 7584879750909

Az na to ze zeleznice zacina v bode y konci v bode x. Zatimco kamion dojede na start a putuje to az do cile. Je to levnejsi ( plati se za vozidlo + ridic ) a nedochazi k poskozeni nakladu pri prekladu. U vlaku platim 2x preklad a nekolik lidi, kteri to musi osefovat. Logicky to musi byt drazsi a pomalejsi !!! Vlak je minuly stoleti a nebo se vyplati napriklad pro prepravu nadmerneho poctu zbozi. Naposled jsem takto videl prepravu 50 vagonu nalozenych autama VW passat pres CR ;-)

0/0
25.4.2016 7:08

D97a55n21a 13K62o61c38i35á98n43o88v73á 2623658729588

Řidiči budou nutní minimálně k odhánění nelegálů v Calais.

+3/0
22.4.2016 20:30
Foto

P43e75t35r 95N12o62v11o96t31ň31á46k 1605411193928

Nutná rekvalifikace: řidič -> ostraha:-)

+1/0
22.4.2016 20:41

J33a62n 45N86o79v79á86k 4939799666950

Kamiónové vlaky duchů.

0/0
22.4.2016 20:27

J58a91n 14W90a51l19t77e55r 7619257217496

Potom vyloučí i řídiče,pojede jen jeden v prvním kamionu,ušetří na daních sociálce zdravotním.pak přijdou na řadu tramvajáci,autobusáci,strojvedoucí metra,vlaků...

A řidiči nebudou mít co žrát , půjdou se pást.

Potom nacpou roboty i k linkám do škodovky a půlku lidí vyhodí.

Co tady pak budou dělat ti migranti,které tak strašně potřebujeme?

+4/−1
22.4.2016 20:00

P93e94t92r 19F15o41l40t91ý73n 9674336957496

Jste se zde zjevil z 18 století, kdy se rozbíjely parní stroje, co? Aby pracovaly stroje, tak to je správná cesta. Lidé nebudou muset pracovat. Už ted v některých zemích se uvažuje o tom, že se každý měsíc vyplatí každému člověku nějaká částka a je jen na něm, jestli bude pracovat nebo ne. Ale vám se bude líbit, když se rozbijí kombajny a traktory a bude se kosit kosou a mlátit taky ručně. Bude 100% zaměstnanost a lidi budou dřít jak koně, aby měli co žrát..

+3/−2
22.4.2016 20:20

J10a29n 85W78a62l87t41e26r 7459657527146

Ano to máte pravdu že se uvažuje o výplatě minimální mzdy každému.

Hezká myšlenka.A vy věříte že to bude důstojná částka rovnající se platu pracujícího člověka?To jste bláhový,korporace ovládající politiky to nedovolí.

Bude to žebrácká almužna za kterou člověk tak tak vyžije,jako dnes podpora.

Auta bez řidičů budou ať se mi to líbí nebo ne.Ale kdo si myslí že to společnosti dělají pro blaho lidí tak se mýlí,jde jim jen o to vyloučit člověka z výrobního procesu aby se zlevnil.

Něvěřte tomu že bude díky tomu líp,méně nehod,ano potáhneme se tupě v koloně řízené roboty,sportovní auta budou zbytečná,vymyzí.

Jak se budou takové kolony předjíždět?Nijak,bude to zakázané,pro naše blaho a bezpečnost.Jsem rád že jsem zažil dobu kdy jsem mohl řídit svobodně svoje auto bez toho aby o tom všemocný velký bratr rozhodoval a všechno věděl.

+1/0
22.4.2016 20:47

J26o39s93e51f 62Š63á41t18a50v94a 2914841866779

Ale pokud budou lidi dostávat minimální částku,tak nebudou mít na utrácení.Tím pádem nebude třeba tolik vyrábět.A nastane kolotoč,krize podobná té ve dvacátých letech v Americe.

0/0
22.4.2016 21:45

J87a48n 35T13o83k34o80š 5948112196579

V 18 století měla populace 1 miliardu lidí, dnes je to 7,5 miliardy.

Tak zkuste uvažovat. :-P

0/0
23.4.2016 8:50

J68o82s61e33f 18Š77o58l36t66e11s 8244108970313

Ano, teď má populace 7,5 miliardy lidí, pracují ženy, které dříve nepracovali a přesto třeba v ČR máme práci pro největší množství lidí v historii. Nebojím se, že by práce nebyla. Prostě jen bude jiná.

0/0
23.4.2016 19:59

J14i69ř63í 41H58o34r93á92k 6744204523766

Pane Walter: ti migranti potom půjdou dělat politiky. A zvolíme je do čela EU ! To bude, co !

+1/0
22.4.2016 21:12

V20l61a67d79i45m44í91r 42F14i93b58i55g27e86r 5234351601204

Migranty nepotřebujeme. Díky automatizaci není ve vyspělém světě jako je EU potřeba tolik lidí na práci. A řidiči budou potřeba ona ta technologie bude zpočátku drahá, tak se jí budou vykrývat hlavně akutní situace a tak jako tak řidičů ubývá.

0/0
23.4.2016 19:18

J86a33n 34S15k61ý29p21a40l69a 7597332742881

Za pět deset let už bude řidič v kamionu zapotřebí jen kvůli odborům, kvůli ničemu jinému.

+2/0
22.4.2016 19:45

F93e40l81i26x 53M37e52d56e15k 7545864350987

Absolutní nesmysl. Vlakem by se ušetřila nejen nafta, ale i uvolnila dálnice. Rv

+8/−6
22.4.2016 19:39

J51a60n 76M95a22j59z79n16e81r 1706597446192

zase vlak nevede ke každému skladu apod, kam vede silnice

+3/0
22.4.2016 19:53

R36o57m64a58n 32S51t88o52n84e81k 1989173339671

sice by byla dalnice volna ale železnice by zas byla pro změnu ucpana

0/0
22.4.2016 19:55

V93l19a20d89i41m48í95r 26F58i47b65i75g30e36r 5104871591614

železnice je ucpaná už dnes. Kdyby šlo závat fotografie nasdílím denní grafikon dopravy je dost obtížné tam něco narvat. Víc dopravy železnice pojme automatizací, ale není to mnoho, jsme tak daleko, že jediné co by zvýšilo kapacitu je přidat další koleje. Hlavně na koridorech je plno.

0/0
23.4.2016 19:21

J23a32n 44D67l95o94u60h51ý 7374299970759

Vlak je minuly stoleti.

0/0
25.4.2016 7:13
Foto

P94e95t15r 35N22o21v72o59t68ň12á69k 1395401153208

A umí to na cyklostezce protáhnout tu kolonu přes mostek?

+3/0
22.4.2016 19:39

P65e75t67r 26M84i92c49h54a20l 2440594501242

To jako že první auto bude řídit řidič a zbytek podle něj automat? No potěš koště. Ten první to v koloně nedobrzdí a zbytek se do toho nasáčkuje.

0/0
22.4.2016 19:32

P94a80v96l68a 96H59r71a70d78i25l10o86v75a 3867121531294

Nenasackuje. Ty automaty taky zabrzdi. To ostatne delaji uz dneska chytrejsi osobaky, ze dobrzduji podle auta pred sebou.

0/0
22.4.2016 19:53

P73e37t64r 88M49i84c60h60a81l 2900114561602

Problém je slovo taky. Když nezačne brzdit ten první, tak ti ostatní taky ne.

0/0
22.4.2016 20:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.