Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Evropě se už testují konvoje kamionů s autopilotem. Šetří naftu i čas

Poloautomatické konvoje nákladních aut jsou prvním krokem na cestě k autům bez řidičů. V roce 2025 by v nich mohla jezdit až polovina evropských kamionů. Technologie je připravená, je ale třeba vyřešit pravidla pohybu takových konvojů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

S72t93a90n12i85s66l84a20v 76T21e98s23a50ř 9297604642804

fakt by mě zajímalo, jak se konvoj udrží pohromadě v situaci, když se do povinné mezery mezi kamiony zařadí jiné vozidlo, a pak další a další... Konvoj se těžko udrží pohromadě. Pak povinně převezme řízení živý řidič?

0/0
29.4.2016 17:41
Foto

M27i61r62o81s43l14a93v 32S67t49e85i52n21e75r 6528144433175

Skončí to jednou tím, že se pravý jízdní pruh bude elektrifikovat, jako železnice. Kamiony s elektrickým pohonem budou platit podle spotřeby energie, trolej nahoře je bude udržovat v trase a na odstup k před ním jedoucímu kamionu máme už dnes radar.

Při brzdění se bude energie vracet do troleje a pomůže jinému kamionu do vršku.

K najíždění do trasy a dojezdu k cíli pak stačí i relativně malý akumulátor s dojezdem několika desítek km jenom mírnou rychlostí.

Přinese to mnohem víc, než elektrifikovat osobní vozy.

0/−1
25.4.2016 13:57

K56a97r22e72l 34V41a61c83h32u11t 9943372149643

Pánové, smráká se nad vašim chlapáctvím - už ani jako řidiči kamionů si nebudete moci vylepšovat svou chlapáckou image!!! :-( ... No jo, no, co už včil?!

Co tedy? Zpátky na traktory? - To sotva, i orat lze dnes za pomoci satelitů! ;-D

0/0
25.4.2016 9:07

M83a22r43t16i61n 57N89e60r85m17u63t 9987447338349

Hmm, většina příspěvků je tu o železnici a odborech. Viděl bych to asi takto:

Aby železnice nahradila kamionovou dopravu, to by musela přijít ropná krize, válka nebo jiný krach hospodářství.

Ty kamiony určitě nejdou 100% společnou trasu, začínají třeba v jednom překladišti a na konci to musí řidič stejně vzít do ruky a poslední desítky km dojet ručně. Tím padá alternativa železnice a úbytek pracovních míst.

Pro všechny notorické obhájce železnice: zapátrejte, jak to doopravdy funguje.

+1/0
24.4.2016 20:06

P10e32t69r 45J85a53r17o81š 2154881385507

A nebylo by jednodussi a levnejsi zautomatizovat zeleznici?

0/0
23.4.2016 18:22

V80l29a71d30i72m21í81r 86F37i62b19i96g81e58r 5664471351644

Na tom se pracuje. Není to všude ale třeba v Praze mohou všechny vlaky jezdit s pomocí AUV(automatického řízení vlaků) City Elephanty tak jezdí. Šetří to stroje i provozní náklady. Vlaky jezdí jak mají a zastaví na centimetr přesně.

0/0
23.4.2016 19:15

M69a42r27t60i96n 11Č71a67p67e78k 6400151617114

Ta už to umí, u nás systém AVV - automatické vedení vlaku. Teď je čas zavést nějaké zabezpečení i na silnici, kde doteď žádné není.

+1/0
23.4.2016 19:31

J71a29n 49D78l65o45u42h35ý 7324509470729

Ne

0/0
25.4.2016 7:22

J69i60ř47í 14K93r50u44t78i34l 2670174630688

Po roce 2025 ubude řidičů kamionů ale strmě naroste počet business managerů, psáno i čteno.

No nazdar.

0/0
23.4.2016 8:12

J74o28s11e53f 24Š18o96l57t56e95s 8194388260673

Kdepak, business manažery nahradí chytrý software. Jsou tak trochu nejohroženější skupina zaměstnanců.

0/0
23.4.2016 19:55

P69e29t37r 16N93o19v59o38t11n16y 1301730451

A k cemu to vlastně je? V každém aute stejne bude sedět řidič, firmy nic neušetří. Individualne jedoucí ridic v osobáku to nepredjede. Hodte konvoj na koleje a co stoji tahle blbost dejte na rozvoj terminalu a prekladist kontejnerů.

+4/−2
23.4.2016 0:45

J64o27s32e47f 61Š41o25l95t69e24s 8344788360383

Výrazné snížení spotřeby.

0/0
23.4.2016 19:56

J74a22n 13N51o93v64á33k 7765184158407

To sice ano ale tomohle "řidiči" budou moci platit minimální plat, protože tam bude jen pro okrasu.

0/0
24.4.2016 17:32

M11a68r59t25i89n 98N46e92r43m60u92t 9397727708769

Bude míň nehod z nepozornosti, možná budou stačit menší bezp. přestávky, menší nároky na psychiku. Kromě toho tuhle blbost si platí dopravci sami, na rozdíl od investic do terminálu a překladišť.

0/0
24.4.2016 20:09

J83a51n 72D58l22o80u25h81ý 7304629880139

Proc si zakaznik voli kamion misto zeleznice? Je to levnejsi, je to rychlejsi a dojete to az na misto a nemusi se nic slozite domlouvat ( prelozeni nakladu z vlaku ) a v posledni rade se minimalizuje poskozeni nakladu, pac se s nim manipuluje az v cili.

0/0
25.4.2016 7:02

J78i79ř79í 40H50o23r42á30k 6404554463546

Do kopce jezdí náklaďáky pomalu. Jak je budeme předjíždět, když mezi nimi nebude místo? Už dnes je vidět, jaké problémy působí řidiči kteří nedodržují pravidlo o takových odstupech, které by umožnily jiným vozidlům předjetí těch co z nějakého důvodu jedou pomalu a přidat nebo předjíždět nemohou nebo nehodlají !

+1/0
22.4.2016 21:10

J34o35s41e42f 94Š24o29l73t77e33s 8864488340443

Mám dojem, že v plánu je především pohyb po dálničních sítích.

0/0
23.4.2016 19:56

M55a27r29t53i76n 93N36e19r43m24u63t 9797617888589

Tři kamiony jezdí za sebou běžně i dnes.

0/0
24.4.2016 20:07

M37a55r53e95k 36D13o87l55e83ž48a35l 5483696393102

A skláři nebudou mít co žrát!

0/0
22.4.2016 21:06

J56a91n 90P25r78i86c13h21y12s68t59a96l 8251978273

Technologie, ktera umoznuje prepravu kamionu uplne bez ridice (a dokonce bez tahace) a ktera setri jeste vic nafty neni vubec nova a jmenuje se zeleznicni doprava. Kazdy den jsou tisice navesu nalozeny na vlak a prepraveny rychleji, nez kdyby jely po dalnici. Zatim to sice v Cesku nehrozi, ale jinde v Evrope to funguje.

+6/−2
22.4.2016 20:47

P40e43t66r 83M29i94c41h94a37l 2180514391722

Na tranzitní dopravu by to bylo skvělé, bohužel naše železnice na to kapacitně nestačí.

+2/0
22.4.2016 20:51

J69a37n 68P87r49i14c24h17y86s70t72a79l 8501528413

Velke firmy to pouzivaji I pro vnitrostatni dopravu a v mensich zemich nez je Cesko. Napriklad Carlsberg a jejich pivni vlaky Fredericia - Hoeje Taastrup (u Kodane).

0/0
22.4.2016 21:00

J93i67ř52í 89K39o84d31ý93d14e12k 7540800606603

Moje osobni zkusenost Litvinov - sever Danska. Naves po ose 2 - 3 dny, vymenna nastavna naves/vlak cca tyden. Pravidelne poskozene zbozi (pytlovany granulat). Prepravce Hangartner/DB. Zakaznik silne nespokojen.

+3/0
22.4.2016 21:04

J94i87ř70í 44K73o47d42ý40d90e19k 7750930136333

Nejake konkretni pripady z Evropy?

0/0
22.4.2016 20:58

P55e95t21r 48S53i87m63e43k 6491973489434

jo, plech z Košic mi jde kamionem cca 24-48 hodin, po kolejích týden do Hradce Králové

+5/−1
22.4.2016 21:12

J83a16n 74P82r47i58c43h55y36s74t84a19l 8161788933

Nemecko - Dansko

Nemecko - Svedsko

Minuly tyden jsem jeden takovy vlak nekolikrat predjizdel po soubezne dalnici.

Tady mate konkretni priklad, kdy vlak tahly stare motorove lokomotivy kvuli vyluce: https://youtu.be/48KaKQpRn1Y

Jiny vlak https://youtu.be/utM4wJ6fjAQ?t=1m57s

+1/0
22.4.2016 21:19

J60i37ř61í 80K63o90d27ý69d58e15k 7430410176713

Vyse jsem psal jak je tohle reseni "rychle a flexibilni"

0/0
22.4.2016 21:21

J41i53ř30í 45K34o14d57ý33d26e36k 7370440696773

Jeste poznamka, tohle reseni ma samozrejme zakaznika, ale kamionovou prepravu jako celku to pri soucasnych podminkach neresi.

+1/0
22.4.2016 21:23

J29a31n 35D39l47o19u68h81ý 7224469670789

Az na to ze zeleznice zacina v bode y konci v bode x. Zatimco kamion dojede na start a putuje to az do cile. Je to levnejsi ( plati se za vozidlo + ridic ) a nedochazi k poskozeni nakladu pri prekladu. U vlaku platim 2x preklad a nekolik lidi, kteri to musi osefovat. Logicky to musi byt drazsi a pomalejsi !!! Vlak je minuly stoleti a nebo se vyplati napriklad pro prepravu nadmerneho poctu zbozi. Naposled jsem takto videl prepravu 50 vagonu nalozenych autama VW passat pres CR ;-)

0/0
25.4.2016 7:08

D91a88n14a 33K41o25c11i47á63n42o41v87á 2703538899138

Řidiči budou nutní minimálně k odhánění nelegálů v Calais.

+3/0
22.4.2016 20:30
Foto

P13e45t54r 35N56o57v91o39t82ň17á11k 1695621723708

Nutná rekvalifikace: řidič -> ostraha:-)

+1/0
22.4.2016 20:41

J18a98n 66N34o64v44á21k 4129959286670

Kamiónové vlaky duchů.

0/0
22.4.2016 20:27

J39a64n 88W93a50l76t64e78r 7789187117226

Potom vyloučí i řídiče,pojede jen jeden v prvním kamionu,ušetří na daních sociálce zdravotním.pak přijdou na řadu tramvajáci,autobusáci,strojvedoucí metra,vlaků...

A řidiči nebudou mít co žrát , půjdou se pást.

Potom nacpou roboty i k linkám do škodovky a půlku lidí vyhodí.

Co tady pak budou dělat ti migranti,které tak strašně potřebujeme?

+4/−1
22.4.2016 20:00

P53e45t41r 22F93o57l18t98ý77n 9104696697796

Jste se zde zjevil z 18 století, kdy se rozbíjely parní stroje, co? Aby pracovaly stroje, tak to je správná cesta. Lidé nebudou muset pracovat. Už ted v některých zemích se uvažuje o tom, že se každý měsíc vyplatí každému člověku nějaká částka a je jen na něm, jestli bude pracovat nebo ne. Ale vám se bude líbit, když se rozbijí kombajny a traktory a bude se kosit kosou a mlátit taky ručně. Bude 100% zaměstnanost a lidi budou dřít jak koně, aby měli co žrát..

+3/−2
22.4.2016 20:20

J71a85n 65W47a68l33t51e39r 7379887617736

Ano to máte pravdu že se uvažuje o výplatě minimální mzdy každému.

Hezká myšlenka.A vy věříte že to bude důstojná částka rovnající se platu pracujícího člověka?To jste bláhový,korporace ovládající politiky to nedovolí.

Bude to žebrácká almužna za kterou člověk tak tak vyžije,jako dnes podpora.

Auta bez řidičů budou ať se mi to líbí nebo ne.Ale kdo si myslí že to společnosti dělají pro blaho lidí tak se mýlí,jde jim jen o to vyloučit člověka z výrobního procesu aby se zlevnil.

Něvěřte tomu že bude díky tomu líp,méně nehod,ano potáhneme se tupě v koloně řízené roboty,sportovní auta budou zbytečná,vymyzí.

Jak se budou takové kolony předjíždět?Nijak,bude to zakázané,pro naše blaho a bezpečnost.Jsem rád že jsem zažil dobu kdy jsem mohl řídit svobodně svoje auto bez toho aby o tom všemocný velký bratr rozhodoval a všechno věděl.

+1/0
22.4.2016 20:47

J93o22s60e92f 96Š92á90t10a96v53a 2794291136989

Ale pokud budou lidi dostávat minimální částku,tak nebudou mít na utrácení.Tím pádem nebude třeba tolik vyrábět.A nastane kolotoč,krize podobná té ve dvacátých letech v Americe.

0/0
22.4.2016 21:45
Foto

J18a47n 20T67o61k64o29š 5338702156789

V 18 století měla populace 1 miliardu lidí, dnes je to 7,5 miliardy.

Tak zkuste uvažovat. :-P

0/0
23.4.2016 8:50

J22o41s48e76f 69Š24o17l51t59e29s 8624948480843

Ano, teď má populace 7,5 miliardy lidí, pracují ženy, které dříve nepracovali a přesto třeba v ČR máme práci pro největší množství lidí v historii. Nebojím se, že by práce nebyla. Prostě jen bude jiná.

0/0
23.4.2016 19:59

J13i75ř78í 78H73o42r84á27k 6654334433906

Pane Walter: ti migranti potom půjdou dělat politiky. A zvolíme je do čela EU ! To bude, co !

+1/0
22.4.2016 21:12

V27l31a10d19i74m87í88r 86F28i79b59i60g30e83r 5654211601484

Migranty nepotřebujeme. Díky automatizaci není ve vyspělém světě jako je EU potřeba tolik lidí na práci. A řidiči budou potřeba ona ta technologie bude zpočátku drahá, tak se jí budou vykrývat hlavně akutní situace a tak jako tak řidičů ubývá.

0/0
23.4.2016 19:18

J87a83n 24S28k75ý60p52a54l90a 7417462372231

Za pět deset let už bude řidič v kamionu zapotřebí jen kvůli odborům, kvůli ničemu jinému.

+2/0
22.4.2016 19:45

F81e52l36i32x 89M29e59d19e87k 7175594960837

Absolutní nesmysl. Vlakem by se ušetřila nejen nafta, ale i uvolnila dálnice. Rv

+8/−6
22.4.2016 19:39

J94a28n 28M53a57j29z16n14e84r 1546167126122

zase vlak nevede ke každému skladu apod, kam vede silnice

+3/0
22.4.2016 19:53

R33o57m31a42n 96S55t81o52n46e77k 1769563429311

sice by byla dalnice volna ale železnice by zas byla pro změnu ucpana

0/0
22.4.2016 19:55

V41l87a77d95i17m68í77r 76F57i36b72i86g87e17r 5174771671804

železnice je ucpaná už dnes. Kdyby šlo závat fotografie nasdílím denní grafikon dopravy je dost obtížné tam něco narvat. Víc dopravy železnice pojme automatizací, ale není to mnoho, jsme tak daleko, že jediné co by zvýšilo kapacitu je přidat další koleje. Hlavně na koridorech je plno.

0/0
23.4.2016 19:21

J26a86n 27D35l61o65u73h61ý 7504129510819

Vlak je minuly stoleti.

0/0
25.4.2016 7:13
Foto

P49e75t11r 86N84o72v95o75t20ň94á42k 1545801733168

A umí to na cyklostezce protáhnout tu kolonu přes mostek?

+3/0
22.4.2016 19:39

P33e67t93r 45M39i10c18h75a26l 2430244611262

To jako že první auto bude řídit řidič a zbytek podle něj automat? No potěš koště. Ten první to v koloně nedobrzdí a zbytek se do toho nasáčkuje.

0/0
22.4.2016 19:32

P39a43v16l37a 74H15r53a33d20i85l29o31v14a 3717141151914

Nenasackuje. Ty automaty taky zabrzdi. To ostatne delaji uz dneska chytrejsi osobaky, ze dobrzduji podle auta pred sebou.

0/0
22.4.2016 19:53

P83e80t79r 91M66i37c81h17a16l 2520484671342

Problém je slovo taky. Když nezačne brzdit ten první, tak ti ostatní taky ne.

0/0
22.4.2016 20:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.