Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sociální inženýrství, co funguje: Vídeň v nové čtvrti testuje lepší život

Vídeň si do budoucna vytkla poměrně přísné ekologické a energetické cíle. Věří, že jejich naplněním bude pro své obyvatele ještě atraktivnější než nyní. Lidskou laboratoří pro testování nových konceptů je vznikající sídliště na východním předměstí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M98o97j87m53í14r 89V84r27t83o71c18h 2260433112742

Lidé by měli pracovat aspon 14 hod. denně . 8 hod. v zaměstnání a 6 hod. na společném v bydlišti. Měl by se zavést přídělový systém , každému podle zásluh, každému podle jeho potřeb. Občané by byli štastní, nezáviděli by si a s radostí by si odpustili pofidérní nakupování a výlety které zatěžují jak matku přírodu, tak její děti zvířátka a lidi samotné.

0/0
25.4.2016 17:09

R40o73m66a54n 26L59i35p79s94k14ý 2879263699

Nebojte se, Vídeňáci, "populista" Hofer vás z toho socializmu už brzy vysvobodí.R^

+1/0
24.4.2016 17:46
Foto

J61a96r47o44m52í86r 34H15l65u49b19e68k 2776310514301

Svého času existovaly v Izraeli tzv. socialistické Kibucy, kde si mohli dobrovolníci žít jak chtějí, být naprosto soběstační a nezávislí na státních strukturách a zřízení. Nevím jestli ještě existují. Jako experiment by takové městečko mohlo být dobré, je spousta pomatenců, kteří by tam chtěli žít, tudíž mají mít tu možnost. JENŽE, nesmělo by být postaveno za peníze daňových poplatníků, ale za jejich vlastní peníze. Pak by mohli soběstačně, energeticky, potravinově, aby se potraviny nemusily vozit auty, bez vnější pomoci, bez jakýchkoliv dotací a vnější infrastruktury, ukázat ostatním jak je ekologický způsob života správný a jak by mohl naplňovat tužby a potřeby ostatních občanů. Tímto by nejlépe prokázali životaschopnost své ideologie.

+3/0
24.4.2016 17:23

T60o75m17á17š 95Z80e66m88a71n 3665958734285

Kibucy stále fungují, ale jen díky svému kapitalstickému základu:

a) jen dobrovolně (z kibucu lze vystoupit zcela svobodně)

b) jen za vlastní prachy - žádné dotace od státu

+ psychologické omezení

c) jen omezený očet obyvatel jednoho kibucu - od vyššího počtu osob než cca 100 lidí prostě komunita nefunguje jako velká rodina.

Ale i tak kibucy postupně ztrácejí členy, protože ne každý mladý v něm chce žít.

+1/0
24.4.2016 21:41

M92i49c25h73a24l 65B85e34n73e72š 8558764681738

Víte co? Podívejte se nejdřív na to, jak to třeba funguje v takovém Curychu. Tam mají něco trochu podobného zavedené snad už deset let - omezený počet aut v centru města, podzemní parkoviště místo parkovišť na povrchu (kde se teď vyjímají pěší zóny), perfektně fungující MHD... Curych je za to obdivován, protože to funguje a zlepšilo to úroveň života. R^:-)

A to další? Copak není hezké, když jsou v ulicích malé obchůdky - namísto obrovských nákupních středisek s obřími parkovišti a neony? Copak není pěkné myslet na životní prostředí?

Co vlastně vy, co si tady stěžujete, jak je to vedení člověka k "ovečkovství" a sluníčkářský sen, co vlastně chcete? Co by se vám líbilo? Co je na tom, proboha, otrokářského či co? Tak žijte ve volné přírodě... Nebo já nevím, co podle vás pak není "ovečkovské". Nepřijde vám spíš trošku hloupý žít ve světě konzumu, který je plný znečištění, aut apod.? Není to náhodou taky trochu "béé-béé-život"? ;-D;-D

Myslíte, že když budete pořád jen pesimističtí, že se něco změní k lepšímu?

Jsem znechucen... Rv:-(

+5/−5
24.4.2016 17:21

G33e56o85r47g 38K82o59m43b38e79r18e72c 9794391576721

to vite, Pepici by chteli zajet domu autem az do patyho patra v panelaku ;-D

+3/−2
24.4.2016 17:23

M85i90c59h86a72l 10B92e93n62e64š 8658954861128

Někteří asi ano... ;-DR^

0/0
24.4.2016 17:24

P61e40t36r 16K43ř41í85ž 1285662902

Konečně v diskusi padl rozumný návrh R^ S větším nákladním výtahem by to nebyl problém. Vyšší paneláky nákladní výtahy mívají.

0/0
25.4.2016 0:16

J67o58s20e45f 65K50l84a55t 3759107863641

Buďte znechucen,to je vaše svaté právo,ale já bych si chtěl svobodně vybrat jestli chci jet autem do Kauflandu nebo pěšky do obchůdku.Nechci vaší normu,že je pro mě něco lepší nebo horší,to bych si rád rozhodoval sám.

+4/−1
24.4.2016 17:27

G26e81o11r33g 63K90o83m72b27e63r55e35c 9284761456731

a on je nekdo v tom Seestadtu omezuje? 8-o

+1/−2
24.4.2016 17:40

T95o26m85a66s 33N68o28v23o88t57n38y 1211794196295

Jsem taky znechucen. Všelijakými sociálními inženýry, kteří mi chtějí nařizovat a ví lépe než já, jak mám žít, čím mám jezdit, kde mám nakupovat a tak dále.

0/0
25.4.2016 0:33

M85a24r96t24i54n 14N20e76r93m44u93t 9737147128839

Ne, není hezké, když jsou v ulicích malé obchůdky. Člověk pak jako za socialismu musí chodit s taškou, v každém vystát frontu a dohadovat se s prodavačkou. To je potom skutečně béééé-bééé život. Jako ovce nebo soumar

0/0
25.4.2016 10:53

V26í87t 15K21o59u59b24a 6306400564628

Doufám, že až k nám dorazí tento nesmysl, tak už budu stařec nad hrobem a bude mi to fuk, já osobně v takové společnosti, kde se všichni budou mít stejně špatně žít nechci a nebudu. A neříkejte mi, že mačkat se v sociální dopravě s dělníky ze stavby, kteří se po práci ani neomyli je nějaký super zážitek. Stejně tak všechny tyto chytré elektrické sítě mají jednu nevýhodu. Buď je bude někdo dotovat (z čeho), nebo to bude nesmyslně nákladné a ponese s sebou, to že nebudete luxovat a vařit, kdy je to potřeba, ale když Vám to přikáže systém, který bude mít zbytnou energii.

+3/−1
24.4.2016 17:13

G87e43o16r61g 71K91o17m43b69e21r31e61c 9904681856481

1. proc by meli jezdit delnici ze stavby hromadnou dopravou?

2. a i kdyby jezdili tak co vam brani jet svym autem?

0/0
24.4.2016 17:22

M91a32r39t94i23n 20N14e40r49m16u68t 9597697718939

Dělníci ze stavby jedou do šatny dodávkou a po šichtě se obvykle sprchují.

0/0
25.4.2016 10:54

R65o67b90e26r75t 69M42á71s11l65o 1691421727937

No, ve zpravodajství bych spíš očekával něco o tom, že je dnes v Rakousku první kolo prezidentských voleb.

Napište něco o xenofobních, extrémních a ultrapravicových až fašistických kandidátech ať máme přehled co se děje. :-) A pak bych chtěl nějakého experta, který to zhodnotí z hlediska 40 let komunismu a celkové toxicity. ;-D

+2/0
24.4.2016 17:02

R35o24b51e73r21t 31M96á10s61l49o 1771381757217

Chceme žít bez osobních aut.

Ok, když jinak nedáte tak já se holt přizpůsobím a ten autobus si koupím. Ale pochybuju, že to zrovna je vrchol ekologie, vozit sebou pár tun navíc.

+5/0
24.4.2016 16:53

J65i33ř57í 73K96o26c64u93r98e52k 6195774595608

By mě zajímalo, jak řeší zásobování těch obchodů. Metrem a na kole to půjde jen těžko, dopravit paletu pytlů mouky do pekárny.

Servis domů (instalatér, elektřikář) je asi řešen kolektivní smlouvou v rámci "nájemní byt jako služba". A vše zařizuje developer, který si pro najatou firmu povolení k vjezdu vyřídí.

0/0
24.4.2016 17:04

P38e38t53r 76P41e46t24r 6913262858583

pekárna ne vždycky bývá v centru měst a hlavně, zásobování jezdí v brzkých ranních hodinách a ne ve špičce v 5 odpoledne.

Podívejte se na Švýcarsko, tam to funguje perfektně, rodiny sice auta mají ale odstavená bokem a ve městěch je vůbec nepotřebují.

0/0
24.4.2016 19:21

G49e95o65r16g 51K48o46m93b30e16r76e18c 9944451556381

ca. 1700 hotovejch bytu k bydleni. Z toho je jen cast takzvanych socialnich (pro lidi s prijmem do nejaky hranice. Kazdej nemuze byt doktorem ci projektantem, etc.) k tem ca. 1700 hotvych bytu je ca. 1900 mist v podzemnich parkovistich + mista pro navstevy (na kratkodobe parkovani). Parkovani v ulicich kde jsou obchody je mozne v pracovni den po dobu kdy jsou otevrene obchody. V sobotu zrovna tak. Pro vylozeni nakupu, nabytku, etc. muzete parkovat pred domem/vchodem

2 stanice Metra, 7 autobusovych linek a tramvaj.

Tak nevim co je na tom tak hrozneho???

Zas takovej nejakej zavadejici clanek spichnutej horkou jehlou. Rv

+1/0
24.4.2016 16:40

J41a24n 98V63e42s71e46l71ý 5324943102961

A jedovatý plivanec hned v nadpisu. Přitom podobné "čtvrti bez aut" nejsou v německých zemích žádnou novinkou a obvykle jsou synonymem vyšší kvality bydlení, třeba: https://en.wikipedia.org/wiki/Vauban,_Freiburg

0/0
24.4.2016 18:12

M38i96r72e17k 70K25o56n30e98č87n56ý 6137725825384

Jižní město.

0/0
24.4.2016 16:03

P54e60t30r 57K41o84u17ř81i76l 9263325257

Už jen z názvu článku Sociální inženýrství se mi dělá kopřivka. O obsahu ani nemluvím. Je neskutečné kam až lze zajít. Více k tomu není co dodat raději, protože bych byl asi sprostý a to nechci.

+5/0
24.4.2016 16:01

J76o59s93e82f 55K48l49a64t 3329427693461

„Chceme žít bez osobních aut...TO ŘÍKÁME MY VŠICHNI A RADOSTNĚ!To jsou krávoviny jak v Severní Korei.Tam už to dotáhli k dokonalosti.Ještě by bylo dobré zakázat do města vstup lidem,stejně dělají jen svinčík

+8/0
24.4.2016 15:51

J79i87ř35í 39K52o66c95u89r58e43k 6915204125478

To už je o krok dál, inspiraci lze najít v Kambodži.

+1/0
24.4.2016 16:52

R67i21c31h25a94r89d 48M98i78k69u14l14e11n64k32a 1289167217894

Jsem cyklista a proto vím, že na kole se 5 měsíců v roce jezdí hodně blbě, a těch zbylých 7 taky není ideální, třeba když prší. A co nákupy? Cyklistika vypadá dobře, když je letní hezký den, ale zkuste si projet 15 km v listopadovém dešti....

+9/−1
24.4.2016 15:42

M82a76t53ú59š 76B39e19n30a41k 9668434662833

Celý rok jazdím do práce na bicykli a nemám s tím problém, najradšej v zime keď je sneh a ešte nieje rozjazdení autami. Aj keď bicykel z toho evidentne nieje nadšený, hlavne z posypovej soli a kamienkov.

0/−1
24.4.2016 18:23

T80o18m79a38s 42N17o46v79o96t79n18y 1641354476655

Ano, takové "experty" je pak radost potkávat na silnicích, zvláště v té zimě. Člověk neví, kdy mu to spadne pod auto. I když v poslední době se pumpičky hromadně přesouvají na chodníky, asi nová móda srážet chodce.

0/0
25.4.2016 0:36

R40i67c40h36a79r29d 28M69i24k60u54l84e85n68k17a 1429457137304

Vy jste z Brna, že? Rád bych vás někdy potkal, na kus řeči....takovýho biba jako jste vy člověk nepozná každý den.

0/0
25.4.2016 21:27
Foto

J33a92r84o93m84í98r 74H20l84u96b45e93k 2516900534891

"Snaží se dělat vše pro to, aby jeho obyvatelé potřebovali auta co nejméně. Nejlépe nikdy." O totéž se snažili i komunisté v trochu obměněné podobě, aby na auto měl málokdo, nejlépe nikdo. Zažil jsem to v 60. a 70. letech a bylo to fakt super. Brambory ze zahrádky v těžkých taškách, dvojkočárek, ba i menší nábytek a materiál, jako desky, obkládačky, písek a cement, všechno jsem tahal tramvajemi a autobusy. Vůbec mám pocit, že současní neomarxisté v mnohém kopírují komunisty jen to schovávají za rádoby líbivá hesla, což vlastně komunisté dělali taky.

+14/0
24.4.2016 15:41

M73a35r17t86i63n 61M47a64r76š87á31l 5601213897464

Velmi přesně napsáno.

Místo promyšlení vhodného řešení (dostatečně dimenzované zpoplatněné parkovací plochy, záchytná parkoviště, dobudovaná infrastruktura, aj.) jen a pouze zákazy a omezení. :-/

+3/0
24.4.2016 15:43

B72e61n 14P23a72v55k72a 1557363157191

Prostě takové české sídliště.

+2/0
24.4.2016 15:39

P43e72t78r 65M12a92r41e77č43e16k 1373261659718

Aha :-) tak už víme kam Erste cpe zisky ze Spořitelny. Do projektů s regulovaným nájemným. Proto milé české ovce dál mějte účty u rakušáků !

+2/−1
24.4.2016 15:29

A54l29e27š 95V76í23t98e94k 2595712427471

Sdílení aut, chacha, jeden ho zašpiní, druhý škrtne, třetí třeba odvaří brzdy nebo spojku a pak se budou hádat, kdo to zaplatí..

+7/−1
24.4.2016 15:25

M77a79r44t10i79n 79M80a54r28š74á85l 5201853387284

Není to pro každého, nicméně pro řadu lidí je to cesta. Odsuzovat projekt jenom proto, že se zrovna vám nehodí / nelíbí, je omezené. Znám hned dvě skupiny lidí, kteří takto normálně fungují, jednou za pět, šest let se složí na ojeté auto v ceně kolem sto tisíc korun a funguje jim to (samozřejmě, se všemi omezeními, na druhou stranu velmi levně). Úspora prostředků i úspora ekologická je více než zjevná, za cenu (pro ně) akceptovatelných omezení.

+2/−2
24.4.2016 15:33

P42e55t39r 44J45a47n51s28a 8358554584595

Boha jeho! Ekologické...to ojeté bude fakt bezva....

Jak se ldé chovají ke společnému neni o tom jestli se to někomu líbí a nebo ne. To je otázkou psychologie, sociologie... A pro příklady nemusíme chodit daleko... Rozdíl mezi veřejným a soukromým prostorem no a socialistické vlastnictví taky vedlo ke krachu.... Ale připouštím, že vyjímečně a kratkodobě to může fungovat.

+3/−2
24.4.2016 15:44

M90a19r47t22i16n 33M64a25r61š43á43l 5361573447214

Co vy připouštíte nebo nepřipouštíte, není vůbec podstatné. Na konkrétním příkladu jsem popsal, že to funguje.

Ale dobře, ještě jednou pro vás: Není to pro každého. Už?

A ano, ekologické.

Provozovat jedno starší auto (aktuálně ve jmenovaném případě sedmileté) čtyřmi lidmi je z hlediska ekologické zátěže nepoměrně ekologicky i vynaloženými prostředky výhodnější než provozovat čtyři auta čtyřmi lidmi (byť by byla zcela nová), o tom snad spor nepovedeme.

Jak se k tomu chovají lidi, je věcí těch lidí, s někým, kdo by auto opakovaně vracel špinavé / nedotankované / omlácené, do toho ostatní příště prostě nepůjdou. Jak jednoduché, že?

0/0
24.4.2016 15:56

A52l79e43š 16Z20e48l94i65n49k29a 1374962986

vlastně závěrem připouštíte proč to nejde. Právě kvůli asociálům, kteří by neměli úctu ke společně vlastněnému. Ano z maléskupinky ho vyšoupnete, ale ve společnosti zůstane.

0/0
26.4.2016 0:55

R35a61d19i53m 30P30o88l44á79š61e78k 9866303229659

Já myslím, že při troše ohleduplnosti není ve sdílení aut žádný větší problém.

Zvláště když dneska má pomalu každý v mobilu foťák nebo kameru a v dnešních autech není problém nainstalovat zapisovače všech možných dat, provozních dat auta i polohy auta....

+1/−1
24.4.2016 15:36

J98i22ř13í 86P10l36a97v47s91k49ý 9480206951539

kdo chce, at si klidne auta sdili ... ja uz z principu nesdilim naprosto nic.

+3/0
24.4.2016 15:42

J97a91n 77V35o64j88t10í34š88e15k 6362551755726

Vlastníků čehokoli by měl být lichý počet a tři už jsou moc. ;-D

0/0
24.4.2016 23:53

J27o63s28e88f 35K38l65a36t 3269507963721

Jasně a stát bude opět vědět víc.Vy nejezdíte třeba za mil....?Nebo tramvají?

0/−1
24.4.2016 15:54

M36a23r26t14i81n 19M91a90r81š69á11l 5611643327654

Jakej stát, proboha? Víte vůbec, o čem píšete?

0/0
24.4.2016 15:57

T74o33m96a59s 53N59o35v30o38t30n58y 1831674866705

Zkoumal jsem nedávno podmínky jedné větší společnosti na sdílení aut. To podepíše jen šílenec.

+1/0
24.4.2016 15:54

M74a37r37t91i62n 86M17a83r33š27á62l 5841903577624

Netřeba sdílet auto přes jakoukoli společnosti, sdílení aut je především věcí dohody dvou, tří, čtyř sousedů, známých, přátel.

0/0
24.4.2016 15:58

T66o34m13a71s 90N13o28v89o52t23n11y 1911874826335

Jo, to je nejlepší cesta jak při případném problému si udělat ze známých nepřátele. Rád někoho svezu nebo mu něco zařídím, když mám cestu tím směrem, ale řešit takhle auto a při případném problému se pak po mě bude někdo vozit, že něco jsem neměl v pořádku atd., to je cesta do pekla zvláště v dnešní době. Maximálně tak v rodině si půjčit auto.

0/−1
24.4.2016 16:02

M34a33r13t20i93n 72M33a72r69š77á67l 5481733417904

V pořádku, pro vás by to nebylo.

V mém okolí fungují takto sdílená auta hned dvě (skupina tří studentů VŠ a tři rodiny v bytovém domě) a zatím bez potíží. Vzájemně se znají, vedou si o provozu auta nějakou sdílenou aplikaci, o náklady se dělí.

A světe div se, když jsem potřeboval převézt dva kusy nábytku (jedno auto je octa combi), půjčili ji i mně, ačkoliv s nimi nesdílím...

0/0
24.4.2016 16:10

T73o44m72a74s 63N34o80v94o95t67n56y 1461844786605

Ale jo, v malém to fungovat může, ale utopie např. vedení Brna ve stylu, že sdílení vyřeší všechny problémy v dopravě je prostě nesmysl.

0/0
24.4.2016 16:16

M93a28r10t10i91n 38M81a79r62š88á42l 5611423927334

Souhlas, jedná se o soukromé řešení a není pro každého.

0/0
24.4.2016 16:22

T64o54m57a61s 48N66o29v22o29t98n52y 1381164516475

A nechcete sdílet vaši manželku/přítelkyni? Není důvod aby byla celý den vaše, když ji nevyužíváte a při troše ohleduplnosti by to nemusel být žádný větší problém, ne?

0/−1
24.4.2016 16:15







Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.