Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Sociální inženýrství, co funguje: Vídeň v nové čtvrti testuje lepší život

Vídeň si do budoucna vytkla poměrně přísné ekologické a energetické cíle. Věří, že jejich naplněním bude pro své obyvatele ještě atraktivnější než nyní. Lidskou laboratoří pro testování nových konceptů je vznikající sídliště na východním předměstí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M13o17j38m29í17r 24V62r17t34o79c29h 2700813262842

Lidé by měli pracovat aspon 14 hod. denně . 8 hod. v zaměstnání a 6 hod. na společném v bydlišti. Měl by se zavést přídělový systém , každému podle zásluh, každému podle jeho potřeb. Občané by byli štastní, nezáviděli by si a s radostí by si odpustili pofidérní nakupování a výlety které zatěžují jak matku přírodu, tak její děti zvířátka a lidi samotné.

0/0
25.4.2016 17:09

R27o36m76a74n 15L60i47p95s45k40ý 2449583889

Nebojte se, Vídeňáci, "populista" Hofer vás z toho socializmu už brzy vysvobodí.R^

+1/0
24.4.2016 17:46
Foto

J39a64r50o23m28í59r 11H24l34u34b91e25k 2786170274521

Svého času existovaly v Izraeli tzv. socialistické Kibucy, kde si mohli dobrovolníci žít jak chtějí, být naprosto soběstační a nezávislí na státních strukturách a zřízení. Nevím jestli ještě existují. Jako experiment by takové městečko mohlo být dobré, je spousta pomatenců, kteří by tam chtěli žít, tudíž mají mít tu možnost. JENŽE, nesmělo by být postaveno za peníze daňových poplatníků, ale za jejich vlastní peníze. Pak by mohli soběstačně, energeticky, potravinově, aby se potraviny nemusily vozit auty, bez vnější pomoci, bez jakýchkoliv dotací a vnější infrastruktury, ukázat ostatním jak je ekologický způsob života správný a jak by mohl naplňovat tužby a potřeby ostatních občanů. Tímto by nejlépe prokázali životaschopnost své ideologie.

+3/0
24.4.2016 17:23

T65o76m54á84š 19Z38e11m84a31n 3825168534285

Kibucy stále fungují, ale jen díky svému kapitalstickému základu:

a) jen dobrovolně (z kibucu lze vystoupit zcela svobodně)

b) jen za vlastní prachy - žádné dotace od státu

+ psychologické omezení

c) jen omezený očet obyvatel jednoho kibucu - od vyššího počtu osob než cca 100 lidí prostě komunita nefunguje jako velká rodina.

Ale i tak kibucy postupně ztrácejí členy, protože ne každý mladý v něm chce žít.

+1/0
24.4.2016 21:41

M97i64c65h10a44l 56B33e64n94e46š 8888104151208

Víte co? Podívejte se nejdřív na to, jak to třeba funguje v takovém Curychu. Tam mají něco trochu podobného zavedené snad už deset let - omezený počet aut v centru města, podzemní parkoviště místo parkovišť na povrchu (kde se teď vyjímají pěší zóny), perfektně fungující MHD... Curych je za to obdivován, protože to funguje a zlepšilo to úroveň života. R^:-)

A to další? Copak není hezké, když jsou v ulicích malé obchůdky - namísto obrovských nákupních středisek s obřími parkovišti a neony? Copak není pěkné myslet na životní prostředí?

Co vlastně vy, co si tady stěžujete, jak je to vedení člověka k "ovečkovství" a sluníčkářský sen, co vlastně chcete? Co by se vám líbilo? Co je na tom, proboha, otrokářského či co? Tak žijte ve volné přírodě... Nebo já nevím, co podle vás pak není "ovečkovské". Nepřijde vám spíš trošku hloupý žít ve světě konzumu, který je plný znečištění, aut apod.? Není to náhodou taky trochu "béé-béé-život"? ;-D;-D

Myslíte, že když budete pořád jen pesimističtí, že se něco změní k lepšímu?

Jsem znechucen... Rv:-(

+5/−5
24.4.2016 17:21

G18e33o18r37g 16K61o85m17b39e58r36e15c 9334211326251

to vite, Pepici by chteli zajet domu autem az do patyho patra v panelaku ;-D

+3/−2
24.4.2016 17:23

M63i93c10h79a76l 10B37e30n42e27š 8278474551678

Někteří asi ano... ;-DR^

0/0
24.4.2016 17:24

P30e75t81r 31K48ř98í24ž 1535562262

Konečně v diskusi padl rozumný návrh R^ S větším nákladním výtahem by to nebyl problém. Vyšší paneláky nákladní výtahy mívají.

0/0
25.4.2016 0:16

J22o73s52e42f 84K79l61a33t 3849277463611

Buďte znechucen,to je vaše svaté právo,ale já bych si chtěl svobodně vybrat jestli chci jet autem do Kauflandu nebo pěšky do obchůdku.Nechci vaší normu,že je pro mě něco lepší nebo horší,to bych si rád rozhodoval sám.

+4/−1
24.4.2016 17:27

G78e72o91r90g 85K62o68m84b84e14r84e89c 9594221616751

a on je nekdo v tom Seestadtu omezuje? 8-o

+1/−2
24.4.2016 17:40

T94o20m50a20s 61N24o98v25o76t51n13y 1941654476735

Jsem taky znechucen. Všelijakými sociálními inženýry, kteří mi chtějí nařizovat a ví lépe než já, jak mám žít, čím mám jezdit, kde mám nakupovat a tak dále.

0/0
25.4.2016 0:33

M63a76r44t23i22n 46N63e93r38m63u96t 9137607978579

Ne, není hezké, když jsou v ulicích malé obchůdky. Člověk pak jako za socialismu musí chodit s taškou, v každém vystát frontu a dohadovat se s prodavačkou. To je potom skutečně béééé-bééé život. Jako ovce nebo soumar

0/0
25.4.2016 10:53

V32í44t 68K10o19u84b12a 6696190744768

Doufám, že až k nám dorazí tento nesmysl, tak už budu stařec nad hrobem a bude mi to fuk, já osobně v takové společnosti, kde se všichni budou mít stejně špatně žít nechci a nebudu. A neříkejte mi, že mačkat se v sociální dopravě s dělníky ze stavby, kteří se po práci ani neomyli je nějaký super zážitek. Stejně tak všechny tyto chytré elektrické sítě mají jednu nevýhodu. Buď je bude někdo dotovat (z čeho), nebo to bude nesmyslně nákladné a ponese s sebou, to že nebudete luxovat a vařit, kdy je to potřeba, ale když Vám to přikáže systém, který bude mít zbytnou energii.

+3/−1
24.4.2016 17:13

G35e53o21r97g 91K49o71m90b47e36r65e82c 9964781906591

1. proc by meli jezdit delnici ze stavby hromadnou dopravou?

2. a i kdyby jezdili tak co vam brani jet svym autem?

0/0
24.4.2016 17:22

M51a62r39t78i39n 24N66e66r11m35u55t 9717967378339

Dělníci ze stavby jedou do šatny dodávkou a po šichtě se obvykle sprchují.

0/0
25.4.2016 10:54

R32o25b30e95r91t 13M89á37s41l29o 1621281657727

No, ve zpravodajství bych spíš očekával něco o tom, že je dnes v Rakousku první kolo prezidentských voleb.

Napište něco o xenofobních, extrémních a ultrapravicových až fašistických kandidátech ať máme přehled co se děje. :-) A pak bych chtěl nějakého experta, který to zhodnotí z hlediska 40 let komunismu a celkové toxicity. ;-D

+2/0
24.4.2016 17:02

R91o16b70e39r54t 86M12á52s73l50o 1791801247707

Chceme žít bez osobních aut.

Ok, když jinak nedáte tak já se holt přizpůsobím a ten autobus si koupím. Ale pochybuju, že to zrovna je vrchol ekologie, vozit sebou pár tun navíc.

+5/0
24.4.2016 16:53

J68i26ř55í 70K51o44c62u91r69e47k 6705954325958

By mě zajímalo, jak řeší zásobování těch obchodů. Metrem a na kole to půjde jen těžko, dopravit paletu pytlů mouky do pekárny.

Servis domů (instalatér, elektřikář) je asi řešen kolektivní smlouvou v rámci "nájemní byt jako služba". A vše zařizuje developer, který si pro najatou firmu povolení k vjezdu vyřídí.

0/0
24.4.2016 17:04

P66e85t33r 52P37e21t23r 6333122978553

pekárna ne vždycky bývá v centru měst a hlavně, zásobování jezdí v brzkých ranních hodinách a ne ve špičce v 5 odpoledne.

Podívejte se na Švýcarsko, tam to funguje perfektně, rodiny sice auta mají ale odstavená bokem a ve městěch je vůbec nepotřebují.

0/0
24.4.2016 19:21

G57e51o18r54g 60K78o45m41b48e91r77e37c 9914801936751

ca. 1700 hotovejch bytu k bydleni. Z toho je jen cast takzvanych socialnich (pro lidi s prijmem do nejaky hranice. Kazdej nemuze byt doktorem ci projektantem, etc.) k tem ca. 1700 hotvych bytu je ca. 1900 mist v podzemnich parkovistich + mista pro navstevy (na kratkodobe parkovani). Parkovani v ulicich kde jsou obchody je mozne v pracovni den po dobu kdy jsou otevrene obchody. V sobotu zrovna tak. Pro vylozeni nakupu, nabytku, etc. muzete parkovat pred domem/vchodem

2 stanice Metra, 7 autobusovych linek a tramvaj.

Tak nevim co je na tom tak hrozneho???

Zas takovej nejakej zavadejici clanek spichnutej horkou jehlou. Rv

+1/0
24.4.2016 16:40

J68a19n 14V53e31s43e74l41ý 5594273762821

A jedovatý plivanec hned v nadpisu. Přitom podobné "čtvrti bez aut" nejsou v německých zemích žádnou novinkou a obvykle jsou synonymem vyšší kvality bydlení, třeba: https://en.wikipedia.org/wiki/Vauban,_Freiburg

0/0
24.4.2016 18:12

M67i23r26e18k 11K19o71n97e30č53n76ý 6687435135514

Jižní město.

0/0
24.4.2016 16:03

P12e89t26r 23K48o82u88ř78i58l 9703475387

Už jen z názvu článku Sociální inženýrství se mi dělá kopřivka. O obsahu ani nemluvím. Je neskutečné kam až lze zajít. Více k tomu není co dodat raději, protože bych byl asi sprostý a to nechci.

+5/0
24.4.2016 16:01

J79o68s50e40f 44K70l43a32t 3769927573821

„Chceme žít bez osobních aut...TO ŘÍKÁME MY VŠICHNI A RADOSTNĚ!To jsou krávoviny jak v Severní Korei.Tam už to dotáhli k dokonalosti.Ještě by bylo dobré zakázat do města vstup lidem,stejně dělají jen svinčík

+8/0
24.4.2016 15:51

J25i22ř59í 71K27o17c23u36r17e94k 6905514805678

To už je o krok dál, inspiraci lze najít v Kambodži.

+1/0
24.4.2016 16:52

R16i44c39h43a57r67d 69M74i10k64u97l75e82n20k59a 1879397517284

Jsem cyklista a proto vím, že na kole se 5 měsíců v roce jezdí hodně blbě, a těch zbylých 7 taky není ideální, třeba když prší. A co nákupy? Cyklistika vypadá dobře, když je letní hezký den, ale zkuste si projet 15 km v listopadovém dešti....

+9/−1
24.4.2016 15:42

M98a16t34ú56š 80B83e67n28a66k 9698724332203

Celý rok jazdím do práce na bicykli a nemám s tím problém, najradšej v zime keď je sneh a ešte nieje rozjazdení autami. Aj keď bicykel z toho evidentne nieje nadšený, hlavne z posypovej soli a kamienkov.

0/−1
24.4.2016 18:23

T96o85m13a72s 56N75o38v59o17t41n11y 1981824876655

Ano, takové "experty" je pak radost potkávat na silnicích, zvláště v té zimě. Člověk neví, kdy mu to spadne pod auto. I když v poslední době se pumpičky hromadně přesouvají na chodníky, asi nová móda srážet chodce.

0/0
25.4.2016 0:36

R94i36c11h69a43r70d 95M10i87k77u68l69e34n56k72a 1889967917504

Vy jste z Brna, že? Rád bych vás někdy potkal, na kus řeči....takovýho biba jako jste vy člověk nepozná každý den.

0/0
25.4.2016 21:27
Foto

J10a54r60o52m56í37r 51H44l21u50b39e29k 2796230334571

"Snaží se dělat vše pro to, aby jeho obyvatelé potřebovali auta co nejméně. Nejlépe nikdy." O totéž se snažili i komunisté v trochu obměněné podobě, aby na auto měl málokdo, nejlépe nikdo. Zažil jsem to v 60. a 70. letech a bylo to fakt super. Brambory ze zahrádky v těžkých taškách, dvojkočárek, ba i menší nábytek a materiál, jako desky, obkládačky, písek a cement, všechno jsem tahal tramvajemi a autobusy. Vůbec mám pocit, že současní neomarxisté v mnohém kopírují komunisty jen to schovávají za rádoby líbivá hesla, což vlastně komunisté dělali taky.

+14/0
24.4.2016 15:41

M69a69r83t54i51n 37M60a56r10š67á78l 5451193177854

Velmi přesně napsáno.

Místo promyšlení vhodného řešení (dostatečně dimenzované zpoplatněné parkovací plochy, záchytná parkoviště, dobudovaná infrastruktura, aj.) jen a pouze zákazy a omezení. :-/

+3/0
24.4.2016 15:43

B49e56n 35P59a23v59k25a 1607403237901

Prostě takové české sídliště.

+2/0
24.4.2016 15:39

P82e76t40r 18M98a84r79e15č44e37k 1503911819308

Aha :-) tak už víme kam Erste cpe zisky ze Spořitelny. Do projektů s regulovaným nájemným. Proto milé české ovce dál mějte účty u rakušáků !

+2/−1
24.4.2016 15:29

A53l88e96š 10V75í38t62e35k 2225602497621

Sdílení aut, chacha, jeden ho zašpiní, druhý škrtne, třetí třeba odvaří brzdy nebo spojku a pak se budou hádat, kdo to zaplatí..

+7/−1
24.4.2016 15:25

M23a81r39t39i91n 71M92a75r63š96á46l 5901823247944

Není to pro každého, nicméně pro řadu lidí je to cesta. Odsuzovat projekt jenom proto, že se zrovna vám nehodí / nelíbí, je omezené. Znám hned dvě skupiny lidí, kteří takto normálně fungují, jednou za pět, šest let se složí na ojeté auto v ceně kolem sto tisíc korun a funguje jim to (samozřejmě, se všemi omezeními, na druhou stranu velmi levně). Úspora prostředků i úspora ekologická je více než zjevná, za cenu (pro ně) akceptovatelných omezení.

+2/−2
24.4.2016 15:33

P21e38t19r 42J24a10n65s97a 8798384174305

Boha jeho! Ekologické...to ojeté bude fakt bezva....

Jak se ldé chovají ke společnému neni o tom jestli se to někomu líbí a nebo ne. To je otázkou psychologie, sociologie... A pro příklady nemusíme chodit daleko... Rozdíl mezi veřejným a soukromým prostorem no a socialistické vlastnictví taky vedlo ke krachu.... Ale připouštím, že vyjímečně a kratkodobě to může fungovat.

+3/−2
24.4.2016 15:44

M68a92r26t78i86n 73M41a49r46š48á79l 5411103617684

Co vy připouštíte nebo nepřipouštíte, není vůbec podstatné. Na konkrétním příkladu jsem popsal, že to funguje.

Ale dobře, ještě jednou pro vás: Není to pro každého. Už?

A ano, ekologické.

Provozovat jedno starší auto (aktuálně ve jmenovaném případě sedmileté) čtyřmi lidmi je z hlediska ekologické zátěže nepoměrně ekologicky i vynaloženými prostředky výhodnější než provozovat čtyři auta čtyřmi lidmi (byť by byla zcela nová), o tom snad spor nepovedeme.

Jak se k tomu chovají lidi, je věcí těch lidí, s někým, kdo by auto opakovaně vracel špinavé / nedotankované / omlácené, do toho ostatní příště prostě nepůjdou. Jak jednoduché, že?

0/0
24.4.2016 15:56

A81l83e95š 33Z78e44l70i40n40k94a 1614402846

vlastně závěrem připouštíte proč to nejde. Právě kvůli asociálům, kteří by neměli úctu ke společně vlastněnému. Ano z maléskupinky ho vyšoupnete, ale ve společnosti zůstane.

0/0
26.4.2016 0:55

R92a23d45i23m 22P84o29l44á23š60e96k 9216503239429

Já myslím, že při troše ohleduplnosti není ve sdílení aut žádný větší problém.

Zvláště když dneska má pomalu každý v mobilu foťák nebo kameru a v dnešních autech není problém nainstalovat zapisovače všech možných dat, provozních dat auta i polohy auta....

+1/−1
24.4.2016 15:36

J51i56ř35í 46P90l30a30v36s49k96ý 9220676371179

kdo chce, at si klidne auta sdili ... ja uz z principu nesdilim naprosto nic.

+3/0
24.4.2016 15:42

J32a65n 50V59o28j64t26í14š65e80k 6122501275676

Vlastníků čehokoli by měl být lichý počet a tři už jsou moc. ;-D

0/0
24.4.2016 23:53

J50o53s75e52f 96K79l19a19t 3679217423721

Jasně a stát bude opět vědět víc.Vy nejezdíte třeba za mil....?Nebo tramvají?

0/−1
24.4.2016 15:54

M34a84r37t89i56n 44M69a26r58š43á92l 5551693217914

Jakej stát, proboha? Víte vůbec, o čem píšete?

0/0
24.4.2016 15:57

T33o87m83a92s 24N76o32v55o40t87n53y 1561944446975

Zkoumal jsem nedávno podmínky jedné větší společnosti na sdílení aut. To podepíše jen šílenec.

+1/0
24.4.2016 15:54

M79a22r69t70i29n 56M86a16r47š18á93l 5571563587294

Netřeba sdílet auto přes jakoukoli společnosti, sdílení aut je především věcí dohody dvou, tří, čtyř sousedů, známých, přátel.

0/0
24.4.2016 15:58

T86o68m14a65s 41N85o22v80o53t28n77y 1891924906765

Jo, to je nejlepší cesta jak při případném problému si udělat ze známých nepřátele. Rád někoho svezu nebo mu něco zařídím, když mám cestu tím směrem, ale řešit takhle auto a při případném problému se pak po mě bude někdo vozit, že něco jsem neměl v pořádku atd., to je cesta do pekla zvláště v dnešní době. Maximálně tak v rodině si půjčit auto.

0/−1
24.4.2016 16:02

M31a10r54t38i85n 16M48a31r13š96á75l 5411353727364

V pořádku, pro vás by to nebylo.

V mém okolí fungují takto sdílená auta hned dvě (skupina tří studentů VŠ a tři rodiny v bytovém domě) a zatím bez potíží. Vzájemně se znají, vedou si o provozu auta nějakou sdílenou aplikaci, o náklady se dělí.

A světe div se, když jsem potřeboval převézt dva kusy nábytku (jedno auto je octa combi), půjčili ji i mně, ačkoliv s nimi nesdílím...

0/0
24.4.2016 16:10

T18o28m89a97s 12N41o74v50o25t30n89y 1291774936975

Ale jo, v malém to fungovat může, ale utopie např. vedení Brna ve stylu, že sdílení vyřeší všechny problémy v dopravě je prostě nesmysl.

0/0
24.4.2016 16:16

M56a42r77t60i12n 55M35a52r60š53á55l 5421413397334

Souhlas, jedná se o soukromé řešení a není pro každého.

0/0
24.4.2016 16:22

T66o31m82a51s 86N12o49v76o69t85n12y 1311604406385

A nechcete sdílet vaši manželku/přítelkyni? Není důvod aby byla celý den vaše, když ji nevyužíváte a při troše ohleduplnosti by to nemusel být žádný větší problém, ne?

0/−1
24.4.2016 16:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.