Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Razie kvůli vlakům Praha - Ostrava. Brusel zajímala data Českých drah

Pět let antimonopolní úřad řeší spor o tom, zda České dráhy nezneužily v době nástupu soukromé konkurence své tehdejší dominantní postavení. Do sporu se teď vložila Evropská komise.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D49o65m18i46n86i86k79a 20L67e75s74o85v36á 5552937929133

Brusel, potažmo český stát, v 90. letech rozhodl, že dojde k liberalizaci železnic, který by umožnil vstup konkurence.

České dráhy, které nakoupily Pendolina na trať Praha-Ostrava, měly cenu jízdenky za 900 Kč (to, že Pendolino bylo „nakoupeno“ 3x dráž, než cena vlaku na trhu, je jiný příběh, který dnes již nikdo neřeší, stejně jako to, že slovo odpisy a jejich promítnutí do ceny jízdného je na drahách španělská vesnice).

ČD ročně z daní občanů dostanou 12 miliard Kč dotací. To se to potom hospodaří! Nejvíce to vystihuje příměr, který jsem četl loni v denním tisku: „Přestože bylo rozhodnuto o odstranění dominance ČD, tak stávající stav je stejný, jako kdyby si stát ponechal například generální ředitelství pekáren a v každém okresním městě byla jedna státní pekárna a ta „konkurovala“ místním soukromým pekařům. Ti, přestože mají náklady na jeden kus rohlíku 0,6 Kč (oproti dotovanému státnímu molochu s náklady 1,1 Kč/kus), jsou nuceni prodávat svůj rohlík za cenu 0,5 Kč, kterou nasadil „osvícený socialistický“ manažer státní pekárny. (Mimo jiné, náklady na jeden vlakokilometr jsou ve velmi podobné relaci)

Takže parafráze ze Švejka slovy feltkuráta Katze: „To se nám to hoduje, když to erár platí!“

0/−1
27.4.2016 22:38

J49a65n 90C57e15p39e28k 1404846540

Zde někteří stále nechápou rozdíl, když dělám pod náklady jako soukromník - komu je co do toho? A když státní podnik žijící ze státních, veřejných peněz dělá to samé.

0/0
27.4.2016 13:22

V62a21c25l92a34v 42H79a44j77e63k 3536109919

Tady někdo stále ještě neví a nechápe, že ČD nejsou státní podnik, ale v podstatě standardní akciovka, že nedostávají dotace, ale stát zastoupený MD a kraje si u nich objednávají vlaky, za což vcelku logicky také zaplatí.Věcně se pak jedná o to, že RJ a Leo dali stížnost na zneužití dominantního postavení ČD na trhu a obviňují ČD z použití podnákladových cen. A celé to je jen o tom, aby se toto tvrzení potvrdilo nebo vyvrátilo, tedy aby příslušný úřad rozhodl a k tomu se tímto způsobem zaopatřuje podklady.

+1/0
27.4.2016 15:47

P30a59v94e65l 37V40l93a10s 4855973130574

ČD dělají všechno možné k odrazení cestujících, Na příklad nejsou návaznosti na osobní vlaky, což znemožňuje lidem z vesnic používat vlak, Na příklad v Berouně o dvě minuty odjede vlak do Protivína před příjezdem od Rakovníka, Další jede za dvě hodiny, není to zdaleka jediný případ, je to časté,

+1/−10
26.4.2016 20:00

V65a88c84l43a36v 89H15a12j42e26k 3976519829

Jízdní řád už léta nedělají ČD a navíc jej schvalují v případě regionální osobní dopravy krajské úřady u dálkové dopravi ministerstvo dopravy.. Dejte podnět na odbor dopravy Středočeského kraje a ČD z toho vynechte.

+9/0
26.4.2016 21:00

P49e53t55r 20V26e38s58e49l72ý 8705975192726

Pláčeš na špatném hrobě.

+5/0
27.4.2016 9:17

A90l10e89š 53L75á23n21s44k68ý 7533942106519

" Brusel v úterý společně se zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) provedl překvapivou razii na Českých drahách, aby zajistil některé klíčové dokumenty, ukazující, zda státní dopravce na hlavní železniční trase vydělává". Tak pokud to autor poněkuď nezdramatizoval, jsme tu už jako nějaká kolonie EU.

+2/−3
26.4.2016 19:22

J72o47s97e58f 14H60o52n82e86š 7861482890693

Já bych z EU vystoupil.Nechci,aby mě přesvedčovali že 79Kč není predátorská cena a 290 predátorská je a 438 není.Takový blbec nejsem

+8/−7
26.4.2016 19:12

K68a54r18e91l 27N85e34d62o98p15i22l 7888496849394

Ajznponakum zdar.

0/−4
26.4.2016 22:38

P47a80v98e59l 20V73e64t21e50š24n65í47k 7655888135227

Pane kolego, kdyby byly naše úřady schopné rozhodnout, tak by se provozovatelé nemuseli obracet na Evropskou komisi se žádostí, aby udělala práci za nás.

+2/−1
26.4.2016 22:42

J51o63s16e53f 66H36o75n35e19š 7751872730423

Naše úřady také nechtějí věřit "rovnicím"které jim se snaží vnutit Jančura a LEO,proto to zkouší jinde.Když to nejde silou,tak to půjde větší silou

+1/0
27.4.2016 10:56

J85i69ř63í 74H23o45v16o87r87k78a 8947136422665

Kolik těch jízdenek za 79 Kč dopravce prodává? Ze zkušenosti vím, že zpravidla jednu na vlak (pro prvního cestujícího). Pak jde cena nahoru, takže průměrná cena je mnohem výše.

Naproti tomu ČD zavedly akční jízdenky pro všechny a průměrný výnos tedy výrazně klesl. A teď se řeší ta zásadní otázka, zda ten snížený výnos pokrývá provozní náklady. A významně těm spekulacím přihrávají ČD, které mlží, kde se dá...

0/−1
28.4.2016 9:48

J77o60s47e67f 72H95o92n69e35š 7431402720213

Já bych také mlžil.Jančura také mlčí,takže nevím proč by CD měly zveřejnit cash flow

+1/0
28.4.2016 19:07

Š15t72e50f43a84n 90F78r64i53č12a 7712528533966

Myslím, že to nebyly ČD, kdo na trh přišel s cenami pod úrovní vlastních nákladů.

+10/0
26.4.2016 18:18

T33o62m83á20š 50M33o68r96a73v70č18í25k 3767496253445

To tedy určitě ne, ČD jezdily předraženě i s dotacemi. ;-O

+4/−10
26.4.2016 18:49

F30r44a49n34t11i25š46e45k 19M21a63t12ě33j58č75e24k 7293972683161

Soukromí dopravci jsou dnes těmi, kteří jsou s cenami výrazně níže, než České dráhy

================================

A přesto budou kontrolovat ČD, to mi hlava nebere!

+2/−1
26.4.2016 23:59

P51e32t89r 48N51i17v97n78i35c69k23ý 3392484195807

Dominant prostě nesmí jezdit pod náklady. Tak si to v té hlavě přeber.

+1/−1
27.4.2016 7:48
Foto

J37i13ř29í 95D18v26o47ř10á38k 5695659720258

Zhruba před měsícem jsem jel vlakem ČD po asi dvacetileté pauze . Co se změnilo ? Ve Velkém Meziříčí ( asi 10 000 obyvatel ) dřív fungovaly pokladny , v hale nádraží byly vyvěšeny jízdní řády a k nástupišti se chodilo podchodem . Lístek na asi 35 km stál 5 Kčs. Litr benzínu asi 8 Kčs . Nyní pokladní zmizely ,lístek asi 55 Kč ( litr benzínu by měl vycházet asi na 80 Kč ) . Vlak zpátky ( Ždár nad Sázavou , Velké Meziříčí odjezd asi 14.30 poslední pracovní den před dlouhým víkendem , čtvrtek před Velikonocemi ) prakticky prázdný . Vlaky s podobným časem odjezdu byly před rokem 1989 nacpané k prasknutí . Jediné , co zůstalo je neuvěřitelná špína . Co je nové? Neustále křičí po dotacích .

+6/−9
26.4.2016 17:44

J94a92n 95K77o79b18ě91r96s54k11ý 1810926261663

V Německu je naprosto běžné, že místo pokladen jsou automaty. Naopak nedávno tu byl článek jak teď jezdí vlaky nejvíc lidí v historii i díky soukromníkům a hlavně takovým jízdním řádům, kdy v okolí Prahy jezdí vlaky i po 15 minutách

+8/0
26.4.2016 17:55
Foto

J20i49ř97í 34D63v24o77ř47á21k 5985129590898

Co se týče pokladních , měl jsem na mysli , že čím míň zaměstnanců , tím je přeprava u ČD pro cestujícího finančně náročnější ,proto asi čím dál tím víc lidí volí jiný druh přepravy .

+3/−1
26.4.2016 18:12

J13a32n 61K78o85b43ě82r83s41k73ý 1450586391263

Naopak, počet lidí ve vlacích stoupá hlavně v dálkovce a v okolí velkých měst (příměsto).

+5/0
26.4.2016 18:15
Foto

J83i82ř11í 46D12v90o58ř37á59k 5405449120588

Co si vcelku dobře pamatuji , tak u podobného vlaku z odjezdem v 15,03 byl člověk rád , že si pohodlně stoupnul . Nyní odjezd asi 14,36 . Nebyl problém si vybrat liduprázdný vagón .

+3/−1
26.4.2016 18:26

J46i56ř81í 95P75r29ů28š87a 7735912325959

Nebude to tím že dnes vlak jede jednou za hodinu a před dvaceti lety jel občas a v průměru jednou za dvě až tři hodiny? Navíc všichni končili u píchaček v podobný čas.

+3/0
26.4.2016 19:45
Foto

J59i43ř82í 78D75v62o75ř33á96k 5925649190628

Ne . Počet spojů se nezměnil , jenom tento posunuli o půl hodiny .

+1/−1
26.4.2016 19:48

M10i67r41o75s71l30a43v 83G83r45o36s59s76m68a38n21n 8372199894

Regionální doprava u malých měst klesá. Celkově roste. Pokladní ve Velkém Meziříčí prodala už před 20 lety tak málo jízdenek, že byla neobhajitelná. Jízdenky se prodávají ve vlaku. Obvykle Spidery, takže žádná špína a slušná rychlost => jízdní doby slušně i přes ten nákup ve vlaku. Velké Meziříčí má velkou konkurenci v D1, která byla ještě v 90. letech podpořena rozvojem automobilismu. Dokud nepůjde přes Vysočinu VRT, která oživí dálkovou dopravu, nelze čekat výrazný růst počtu cestujících.

+2/0
26.4.2016 21:20
Foto

J78i50ř51í 57D75v57o83ř77á68k 5775619530908

Tak třeba ta část D1 ve směru na Žďár nad Sázavou je vcelku frekventovaná .

+1/0
26.4.2016 21:22

K71a43r74e61l 85Ř22e12h70á87č22e74k 9962550291972

Toeje výborná logika, Regiojet přijde a začne jezdit za cenu 290,- a ČD nesmí zlevnit a musí jezdit i nadále za 400,-. S ČD nebude nikdo jezdit, protože je cena nekonkurenceschopná. ČD mají dvě možnosti, buď jezdit a prodělávat nebo spoje zrušit. Pokud spoje zruší, rozbije se návaznost v půlce republiky, protože přípojné spoje navazují na spoje ČD. Ve výsledku na celé akci nejvíce prodělá cestující, který pokračuje kamkoli mimo stanice soukromých dopravců. Geniální systém.

+16/−4
26.4.2016 17:00

J92a46n 21K68o83b74ě40r21s58k20ý 1650276871523

Toeje výborná logika, Regiojet přijde a začne jezdit za cenu 290,- a ČD nesmí zlevnit a musí jezdit i nadále za 400,-.

To není pravda viz. ÚHOS: I v případě, že určitý soutěžitel, příp. více soutěžitelů společně zaujímají na příslušném relevantním trhu dominantní postavení, mají tito právo hájit své postavení na trhu, tj. chovat se na trhu konkurenčně, a to za předpokladu splnění podmínky, že toto jednání není zjevně nepřiměřené konkrétním okolnostem. Existují-li pro postup dominanta věcně ospravedlnitelné důvody, nelze ani jeho jednání, které by za jiných okolností splňovalo znaky zneužití, považovat za zákonem zakázané.

+2/0
26.4.2016 17:12

L73u15k32á91š 45S86l43á93n76s34k25ý 4171283897386

Osobně mi přijde ekonomické chování ČD jako ekonomický zázrak. Před nástupem konkurence chtěly po státu dorovnání ztráty (sic!) z provozu tratě Praha-Ostrava. Po nástupu konkurence zlevnily na polovinu a začaly vydělávat.

Racionální (nezázračné) vysvětlení je buď klamání státu před nástupem konkurence (zaplať ztráty, ač žádné nemáme) nebo křížové dotování z provozu jiných tratí (na které si nechávají platit ztráty z provozu). Případně kombinace.

+12/−7
26.4.2016 17:00

J76i60ř29í 38P85r84ů32š66a 7925682265419

Ano je to ekonomický zázrak dříve stát doplácel cca 2 mil ročně nyní cca 150 mil.......

+7/0
26.4.2016 17:20

J31a26n 50K30o93b24ě28r23s16k52ý 1150206411633

A to se vyplatí :-)

+3/0
26.4.2016 17:29

J97i69ř85í 52S76c56h49m82i80d59t 5450883114675

Se divím, že z ČD neudělají neziskovku, okamžitě by nikdo neřešil kolik a jakých dotací dostává, okamžitě by mohli zvýšit platy o 100% a všude by je média chválila do roztrhání těla;-)

+6/0
26.4.2016 16:52

J51a48n 39K32o28b54ě22r77s35k14ý 1310926101753

;-D;-DR^

+2/0
26.4.2016 17:00
Foto

B31á33r54a 19T96u31č85k61o79v49á 2914695916472

Typický příklad uvažování úředníků a politiků, v tomto případě nejen EU, ale i našich. Východiska:

- Je v zájmu státu podporovat železniční dopravu. Protože ČD ji nejsou schopny zajistit ani za nákladové ceny (natož se ziskem), dáme jim dotace.

- Vtom přichází kontrola z EU zkoumající, zda ČD náhodou nejezdí pod nákladovými cenami. Pokud ano, jde o porušení regulí.

- Ti, kteří dokáží jezdit i bez dotací, jsou podezřelí.

- Ti, kteří dostávají dotace, nesmějí snížit cenu jízdného pod náklady (jakkoli vysoké).

Nač jsou tedy dotace, když nesmějí být použity ve prospěch ceny přepravy? ;-)

troufám si načrtnout ideální stav podle úřednického a politického aparátu: dotace jsou nezbytné, ale nesmějí se používat ve prospěch cestujících. Dotace mohou být přiděleny pouze státním firmám a budou sloužit jen jako zdroj pro odměny členů představenstva, kteří budou vybíráni na základě svých stranických zásluh.

+2/−2
26.4.2016 16:40

J44i90ř84í 15P22r59ů71š67a 7235812905859

Jaké dotace dostávají ČD? Myslí ty samé platby za objednanou službu co dostávají všichni dopravci v ČR za státem objednané spoje?

+4/−1
26.4.2016 17:43

P51e29t43r81a 31M83a55l72a61k57o14v36a 1918790810884

jednou se čachruje se základním kapitálem za 8 miliard, pak od nich sždc "odkoupí" koleje za 12 miliard..pořád se do nich lejou miliardy, akorát se tomu neříká dotace...

+2/−1
26.4.2016 18:15

J67i88ř40í 58S62c73h43m43i29d26t 5790493144625

Když se do toho vložila EK, tak to mě uklidnilo a určitě to dobře dopadne;-D

Oni asi v tom Bruselu nemají fakt co dělat. EU i schengen je v troskách a tu se na mezinárodní úrovni řeší ceny vlaků mezi Ostravou a Prahou8-oRv

+5/−1
26.4.2016 16:37

K20a72r28e20l 79V65o28l97n28ý 5182237295851

pokud konečně někdo naučí ČD slušnému chování tak ať je klidně i EU

0/−5
26.4.2016 16:38

J85i86ř58í 23S42c77h81m10i33d51t 5410333764855

učitel slušného chování EU8-o;-D;-D tak to jste mě fakt dostal;-D

+6/0
26.4.2016 16:45

J98a62n 14P13r15i67c97h46y40s18t80a98l 8251708693

Podle hesla "kozel zahradnikem"?

+1/0
26.4.2016 16:55

R70a31d45e43k 87N56o55v69o13t47n71ý 5318612866305

To má stejnou logiku jako stěžovat si, že zatímco se u nás rozpadají silnice, stát přispívá na oslavy Karla IV. Prostě existují různé odbory, které řeší různé věci.

+1/0
26.4.2016 16:41

J85i86ř12í 79S28c44h23m14i17d60t 5860493554495

Ano hromady různých odborů pro různé věci s hromady úředníků, to je právě to, na co to celé jednou dojede. Nevím proč by měl do každé blbosti kecat Brusel:-/

0/0
26.4.2016 16:49

K41a42t62e21ř40i62n29a 95K88o88z39á53k91o11v64á 2438451455598

Jestli ČD na rychlících Praha - Ostrava neprodělávají, tak bych jim krouhla dotace.

+3/−9
26.4.2016 16:35

K20a32r93e95l 45V52o34l56n26ý 5372817105161

tento moloch na který doplácí uplně všichni by měl být zkrouhnut úplně celý

+1/−6
26.4.2016 16:37
Foto

B10á29r70a 15T19u20č31k33o10v88á 2964235496742

jak vidno, jste s tímto názorem v menšině :-D

+3/0
26.4.2016 16:42

J52i22ř49í 73S25t50r88a45k27a 9468456262688

Na trať Praha - Ostrava ČD peníze od státu nedostávají. Jen na státem nařízené slevy, stejně jako RJ a LE, přičemž RJ jich dostává nejvíc.

+7/0
26.4.2016 17:44

P15e15t13r 68V17e87s32e52l71ý 8395595332346

Madam, když o tom nic nevíte, tak se radši neztrapňujte. ČD dráhy jezdi s rychlíky na objednávku ministerstva dopravy, vlaky vyšších kategorií na vlastní riziko.

+1/0
27.4.2016 9:13

L24u35k19á42š 96Š82l94e76h81o44f76e63r 1663599275639

Závodný, Mrhal, asi máte každý jiné noty... Jeden tvrdí, že ČD jsou dominantní, druhý že ne. Tak se chlapci dohodněte ;-)

+2/0
26.4.2016 16:34

M11i34r68e91k 51Z26á28v96o29d88n35ý 7262317790818

Já se nemám s kým domlouvat, já tu mluvím za sebe. Jen ty s Volným zřejmě potřebuješ noty od Jančury :))

+1/0
26.4.2016 16:35

M88i49r89o36s62l35a84v 49Z62i31k90m33u69n35d 6158502387158

Trasa Praha - Ostrava zahrnuje i osobní vlaky jedoucí z Masarykova nádraží do Kolína, například cestující z Českého Brodu ..., vlaky z Brna do Bohumína ... apod. Vypočítat nákladovost nebo ziskovost je úkol hodný černokněžníka Zababy vědoucího, že v kasičce je i pár knoflíků .... jak do tržeb zahrnout cestující s jízdenkou IN100 ... "Brusel" jistě poradí ...

+8/0
26.4.2016 16:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.