Diskuze

Razie kvůli vlakům Praha - Ostrava. Brusel zajímala data Českých drah

Pět let antimonopolní úřad řeší spor o tom, zda České dráhy nezneužily v době nástupu soukromé konkurence své tehdejší dominantní postavení. Do sporu se teď vložila Evropská komise.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
DL

Brusel, potažmo český stát, v 90. letech rozhodl, že dojde k liberalizaci železnic, který by umožnil vstup konkurence.

České dráhy, které nakoupily Pendolina na trať Praha-Ostrava, měly cenu jízdenky za 900 Kč (to, že Pendolino bylo „nakoupeno“ 3x dráž, než cena vlaku na trhu, je jiný příběh, který dnes již nikdo neřeší, stejně jako to, že slovo odpisy a jejich promítnutí do ceny jízdného je na drahách španělská vesnice).

ČD ročně z daní občanů dostanou 12 miliard Kč dotací. To se to potom hospodaří! Nejvíce to vystihuje příměr, který jsem četl loni v denním tisku: „Přestože bylo rozhodnuto o odstranění dominance ČD, tak stávající stav je stejný, jako kdyby si stát ponechal například generální ředitelství pekáren a v každém okresním městě byla jedna státní pekárna a ta „konkurovala“ místním soukromým pekařům. Ti, přestože mají náklady na jeden kus rohlíku 0,6 Kč (oproti dotovanému státnímu molochu s náklady 1,1 Kč/kus), jsou nuceni prodávat svůj rohlík za cenu 0,5 Kč, kterou nasadil „osvícený socialistický“ manažer státní pekárny. (Mimo jiné, náklady na jeden vlakokilometr jsou ve velmi podobné relaci)

Takže parafráze ze Švejka slovy feltkuráta Katze: „To se nám to hoduje, když to erár platí!“

0 1
možnosti
JC

J39a77n 97C91e79p30e56k

27. 4. 2016 13:22

Zde někteří stále nechápou rozdíl, když dělám pod náklady jako soukromník - komu je co do toho? A když státní podnik žijící ze státních, veřejných peněz dělá to samé.

0 0
možnosti
VH

Tady někdo stále ještě neví a nechápe, že ČD nejsou státní podnik, ale v podstatě standardní akciovka, že nedostávají dotace, ale stát zastoupený MD a kraje si u nich objednávají vlaky, za což vcelku logicky také zaplatí.Věcně se pak jedná o to, že RJ a Leo dali stížnost na zneužití dominantního postavení ČD na trhu a obviňují ČD z použití podnákladových cen. A celé to je jen o tom, aby se toto tvrzení potvrdilo nebo vyvrátilo, tedy aby příslušný úřad rozhodl a k tomu se tímto způsobem zaopatřuje podklady.

1 0
možnosti
PV

P62a13v85e31l 26V37l38a13s

26. 4. 2016 20:00

ČD dělají všechno možné k odrazení cestujících, Na příklad nejsou návaznosti na osobní vlaky, což znemožňuje lidem z vesnic používat vlak, Na příklad v Berouně o dvě minuty odjede vlak do Protivína před příjezdem od Rakovníka, Další jede za dvě hodiny, není to zdaleka jediný případ, je to časté,

1 10
možnosti
VH

Jízdní řád už léta nedělají ČD a navíc jej schvalují v případě regionální osobní dopravy krajské úřady u dálkové dopravi ministerstvo dopravy.. Dejte podnět na odbor dopravy Středočeského kraje a ČD z toho vynechte.

9 0
možnosti
AL

" Brusel v úterý společně se zaměstnanci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) provedl překvapivou razii na Českých drahách, aby zajistil některé klíčové dokumenty, ukazující, zda státní dopravce na hlavní železniční trase vydělává". Tak pokud to autor poněkuď nezdramatizoval, jsme tu už jako nějaká kolonie EU.

2 3
možnosti
JH

J20o24s12e22f 50H68o87n29e33š

26. 4. 2016 19:12

Já bych z EU vystoupil.Nechci,aby mě přesvedčovali že 79Kč není predátorská cena a 290 predátorská je a 438 není.Takový blbec nejsem

8 7
možnosti
KN
ŠF

Myslím, že to nebyly ČD, kdo na trh přišel s cenami pod úrovní vlastních nákladů.

10 0
možnosti
TM

To tedy určitě ne, ČD jezdily předraženě i s dotacemi. ;-O

4 10
možnosti
Foto

Zhruba před měsícem jsem jel vlakem ČD po asi dvacetileté pauze . Co se změnilo ? Ve Velkém Meziříčí ( asi 10 000 obyvatel ) dřív fungovaly pokladny , v hale nádraží byly vyvěšeny jízdní řády a k nástupišti se chodilo podchodem . Lístek na asi 35 km stál 5 Kčs. Litr benzínu asi 8 Kčs . Nyní pokladní zmizely ,lístek asi 55 Kč ( litr benzínu by měl vycházet asi na 80 Kč ) . Vlak zpátky ( Ždár nad Sázavou , Velké Meziříčí odjezd asi 14.30 poslední pracovní den před dlouhým víkendem , čtvrtek před Velikonocemi ) prakticky prázdný . Vlaky s podobným časem odjezdu byly před rokem 1989 nacpané k prasknutí . Jediné , co zůstalo je neuvěřitelná špína . Co je nové? Neustále křičí po dotacích .

6 9
možnosti
JK

V Německu je naprosto běžné, že místo pokladen jsou automaty. Naopak nedávno tu byl článek jak teď jezdí vlaky nejvíc lidí v historii i díky soukromníkům a hlavně takovým jízdním řádům, kdy v okolí Prahy jezdí vlaky i po 15 minutách

8 0
možnosti

Toeje výborná logika, Regiojet přijde a začne jezdit za cenu 290,- a ČD nesmí zlevnit a musí jezdit i nadále za 400,-. S ČD nebude nikdo jezdit, protože je cena nekonkurenceschopná. ČD mají dvě možnosti, buď jezdit a prodělávat nebo spoje zrušit. Pokud spoje zruší, rozbije se návaznost v půlce republiky, protože přípojné spoje navazují na spoje ČD. Ve výsledku na celé akci nejvíce prodělá cestující, který pokračuje kamkoli mimo stanice soukromých dopravců. Geniální systém.

16 4
možnosti
JK

Toeje výborná logika, Regiojet přijde a začne jezdit za cenu 290,- a ČD nesmí zlevnit a musí jezdit i nadále za 400,-.

To není pravda viz. ÚHOS: I v případě, že určitý soutěžitel, příp. více soutěžitelů společně zaujímají na příslušném relevantním trhu dominantní postavení, mají tito právo hájit své postavení na trhu, tj. chovat se na trhu konkurenčně, a to za předpokladu splnění podmínky, že toto jednání není zjevně nepřiměřené konkrétním okolnostem. Existují-li pro postup dominanta věcně ospravedlnitelné důvody, nelze ani jeho jednání, které by za jiných okolností splňovalo znaky zneužití, považovat za zákonem zakázané.

2 0
možnosti
LS

Osobně mi přijde ekonomické chování ČD jako ekonomický zázrak. Před nástupem konkurence chtěly po státu dorovnání ztráty (sic!) z provozu tratě Praha-Ostrava. Po nástupu konkurence zlevnily na polovinu a začaly vydělávat.

Racionální (nezázračné) vysvětlení je buď klamání státu před nástupem konkurence (zaplať ztráty, ač žádné nemáme) nebo křížové dotování z provozu jiných tratí (na které si nechávají platit ztráty z provozu). Případně kombinace.

12 7
možnosti
JP

J33i87ř79í 73P75r16ů95š93a

26. 4. 2016 17:20

Ano je to ekonomický zázrak dříve stát doplácel cca 2 mil ročně nyní cca 150 mil.......

7 0
možnosti
JS

Se divím, že z ČD neudělají neziskovku, okamžitě by nikdo neřešil kolik a jakých dotací dostává, okamžitě by mohli zvýšit platy o 100% a všude by je média chválila do roztrhání těla;-)

6 0
možnosti
  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

Kdo má v Evropě nejlepší vlaky, odhalil žebříček. Česko se stydět nemusí

29. března 2024

Přestože je vlaková doprava stále dražší než letecká, vlaky v Evropě nejenom vzhledem ke své...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Z Prahy do Bulharska a Rumunska z druhého terminálu. Země vstupují do Schengenu

29. března 2024  8:56

Od neděle 31. března se bude do Bulharska a Rumunska létat z druhého terminálu pražského Letiště...

Obchody: Předpověď na Velikonoce láká ke grilování, stouply i nákupy zmrzliny

29. března 2024  8:35

Příznivá předpověď počasí na Velikonoce zvedá poptávku po surovinách na grilování, jako jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!