Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boj o expresy do Budějovic. Soukromníci chtějí soutěž, stát ne

Šest párů nových vlaků EuroCity/ InterCity má od prosince jezdit mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Mají být výrazně rychlejší než autobusy. Plán ministerstva dopravy, které si vlaky objednalo u Českých drah, ale naráží na velký odpor soukromých dopravců. Ti se totiž také chtějí dostat do systému státem objednávaných vlaků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J19a85n 72Z95i96e62g75l34e28r 1901526281808

Nejlepší by bylo, kdyby ministerstvo dopravy vypsalo na provozovatele tratě Praha- České Budějovice výběrové řízení. Ať jezdí ten dopravce, který nabídne nejlepší vlaky za nejmenší cenu. A je vymalováno. Mimochodem i podle průzkumů veřejného mínění. 80% cestujících preferuje na trati Praha - Ostrava Regio Jet. Důkazem toho je i fakt, že jeho soupravy mají často i dvanáct vagónů.

0/0
12.5.2016 12:19

M50i39r31o67s34l35a35v 64Z63i39k20m43u74n21d 6528952747728

A co nebo spíše kdo brání "jiným" dopravcům nabídnout MD provozování "objednané" (nikoli dotované) drážní dopravy podle tarifních a přepravních podmínek ČD ... např. zapojení svých vlaků do mezistátního rezervačního systému. Cestující z Berlína by si mohl při nákupu přímé jízdenky v automatu na nástupišti zajistit i rezervací místa ...

0/0
10.5.2016 14:11

J17o66s64e27f 49V88o96l74f55í76k 4168905389613

A s čím tak bude Leo Expres jezdit, když nemá vlaky vhodné pro napájení, které tam je? To si ze dne na den pořídí jiné soupravy?

0/0
7.5.2016 18:10

P79a97v34e63l 71Š20m10í32d15e55k 6569610613328

Jančura je koupí v Rumunsku Astry nebo rakušákům ještě něco zbylo;-D

0/0
7.5.2016 8:21

A51l33a38n 52Ř27e45p60k25a 4325896

Až se uráčí dohodnout se na vzájemném uznávání jídenek, včetně oblbených SONE+ a podobných tak pak ANO konkurenci. Opravdu nechci na železnici to co funguje v autobusech- v každém buse jiný lístek. Rv

0/0
5.5.2016 11:35

J41o69s58e79f 58V57o72l10f57í95k 4938225279413

To máte těžké, nikdo je nemůže k uznání slev nutit už jen z toho důvodu, že je absolutně nezjistitelné, kdo vás kde přepravuje. Kupte si jízdenku dejme tomu z Aše do Mostů u Jablůnkova. Víte, kolik přepravců vystřídáte? Prostě konkurence (tak vychvalovaná) na železnici vše fungující zcela rozbila a nejde to nikdy dát dohromady. I jen ty ČD nadělaly takovou paseku, že se z toho zblázníte. Příklad. Chci jet z Prahy Masarykovo nádraží do Teplic v Čechách. Tedy vlak jede se přes Roudnici a přestup je v Ústí. Cena je 69 korun. Pokud pojedu stejnou trasu, ale jen do Roudnice, pak zaplatím 98 korun. Zkuste si to najít v e-shopu ČD. Kde vidíte logiku? Ten, kdo o této absurditě ví, si logicky koupí v Praze jízdenku do Teplic, v Roudnici vystoupí a ušetří.

0/0
7.5.2016 18:35

J12a61n 16J44e58m71e91l36k44a 1525130

Ať si udělají referendum v Budějovicích, co chtějí. Nejlepší by byl nějaký hybridní model. Stejně jako ve zdravotnictví. Státní sektor ať má nějakou roli, soukromý nějakou. Nejlíp nemíchat.

Buď ať ČD jezdí za nějaké klasické jízdné, příiš nepodlézá s cenou pod tr10 a bere dotace a pokud tam chce někdo jezdit na komerční riziko pár vlaky za den a příliš nezatěžuje infrastrukturu ať jezdí. Kapacitu soukromým postupně přidělovat. Pokud se jim nelíbí podmínky vstupu, ať nevstupují. Žádné zrušení dotací.

Soutěžit. jen pokud bude zajištěna nějaká minimální obslužnost časů ČD pro síťovost a jako pojistku stability cen, i základních služeb - zásilky, kola, vozíčkáři atd. Některé časy, soupravy vlaků třeba vysoutěží pro dalšího soukromého dopravce. Ať si zákazník vybere.

Nejlíp ať soutěží kvalitou, ne podlézáním cen pod tr10 - jízdné a akce, ceny ať řídí statní organizace. Pokud chce soukromý dotace, měl by uznávat státní jízdné, integrované jízdné v celé republice, jako má ČD. Případně ať jsou příplatky za špičku jako v Pendolínu, ve Francii a spol.

Ať je tam skutečná soutěž, ne jeden komisí vybraný jeden soukromý dopravce (bez určené ceny pro zákazníka), monopol a ČD povinně pryč. To radši monopol ČD.

+2/−1
5.5.2016 9:39

V52í77t 47J20ů26z85a 8632746441318

Smlouva podle něj umožňuje každoročně upravit rozsah dopravního výkonu maximálně o 5 procent.

Zdroj: ekonomika.idnes.cz

Úžasný argument - jsem zvědav, jak se to do těch 5% vejde ...!

0/0
5.5.2016 1:04

L11u61k30á73š 57Š81m55a14h65e37l 2387164952494

Ono je to 5 % celkově, ne pro každou trať zvlášť. Podle téže logiky totiž v krajské smlouvě jeden rok jihočeský kraj zcela zrušil dopravu do Netolic (čímž na dané trati snížil počet vlaků o 100 %, ale celkově se do 5 % vešel), další rok hodně omezil osobáky do Veselí (také víc než o 5 %) a další rok zrušil dopravu do Týna nad Vltavou (rovněž zcela).

+1/0
5.5.2016 11:25

O65l39d26ř66i60c96h 14J35a15n75e15č79e34k 8899416193391

"na hranici akceptovatelne doby denni dojizdky" ;-D - no mozna pokud bydlite v CB naproti nadrazi a pracujete v Praze naproti nadrazi. i tak jsou 2 hodiny dojizdeni kazdym smerem 'normalni' mozna na zapade, ale urcite ne v CR.

0/−1
4.5.2016 21:04

R47a81d20e10k 10J85a70n11a88t46a 9325776254732

Tou denní dojížďkou se myslí zřejmě Tábor - odkud to bude do Prahy 78 minut (tolik už lidé jsou ochotni dojíždět denně).

+2/0
5.5.2016 11:59

R46e80n96é 54F86l69á96š24a47r 5264750554

Někdy mám pocit, že pan Jančura je dosazený, dobře placený agent, jehož účelem je vše rozdrbat a zničit. Jeho pojetí dopravy nemá žádnou koncepci, jen "vyzobává jahůdky," ale v konečném důsledku přináší jeho vstup na železnici víc problémů než užitku. A o Leoškovi s jeho vláčkem na hraní pro děti, už raději ani nemluvím...

+18/−7
4.5.2016 15:54

J54i67ř76í 57K65o71c56u96r90e33k 6855494645528

Samozřejmě, že to byl Jančura, který nařídil zrušit výběrová řízení na regionální vlaky v IDSJMK.

+1/−1
4.5.2016 17:24

T54o65m 70J59u81r56e89č11k68a 6975362445545

V Libereckém kraji třeba nikdo nic nerušil a přesto se pan Nejlepší ani nepřihlásil....

+6/0
4.5.2016 19:01
Foto

P49e42t32r 44M92o34o53s 6412125347

Tak ty EC/IC chci na trati 220 vidět. Nesmí se také zapomínat na jeden důležitý fakt - trať je stále v rekonstrukci (jedná se o IV. železniční koridor), zbývá dokončit úseky Sudoměřice u Tábora - Votice, Soběslav - Doubí u Tábora a hlavně Nemanice - Ševětín. První dvě jmenované bohužel nabraly další zpoždění v souvislosti s aférou "EIA outdated" (oba úseky měly posouzení vlivu na životní prostředí ještě podle starého zákona z roku 1992, což hodné strýčky v Bruselu velice pobouřilo). U posledního úseku Nemanice - Ševětín zase v Hrdějovicích zapracovala klika místních NIMBů (Not In My Back Yard - ne za mými humny), kteří V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ nechtěli trasu železničního koridoru ve stávající stopě přes svoji ves (přitom ji tam mají už od stařičkého mocnáře, tak proč se nebouřili už tenkrát, že..). Varianta 2 tunely vychází velmi špatně z hlediska ekonomické návratnosti (a to i po započtení dotací), takže EC/IC (jestli nakonec budou) se od Ševětína do ČB budou prokodrcávat po staré klikaté trati přes Chotýčany, Hlubokou/Zámostí, Hosín a právě Hrdějovice, které si tak paradoxně vyvzdorovaly....zakonzervování stávajícího stavu.

Proč ale tohle vše píšu? V dohledné době, až se znova aplikuje EIA na první dva mnou jmenované úseky podle nové, jistě o celých 102,3456885% lepší evropské legislativy (třeba způsobem Ctrl-C, Ctrl-V z té původní) a stavební stroje se na jmenovaných úsecích rozjedou, nastane po dobu následujících 3 let řada nepřetržitých výluk. A to si pánové Jančura, Leoš Novotný a nakonec i ČD dvakrát rozmyslí, jestli riskovat v době výluk poměrně značná zpoždění svých spojů a tím pádem i ztrátu cestujících, kteří prchnou zpět na silnici...

+9/0
4.5.2016 14:16
Foto

O17n64d67r87e92j 24V20a21l52o41u38s78e31k 4350721287541

Tak výluk by IMO nemuselo být mnoho protože oba úseky nevedou ve stávající stopě. Blbé je, že se to kvůli EIA zdrží no. Docela by mě zajímalo jestli letos na tom začnou aspoň dělat

+2/0
4.5.2016 14:58
Foto

P13e78t54r 21M34o11o78s 6572585157

Tak letos stihnou maximálně to Ctrl-C, Ctrl-V a za oba úseky to podat a dá-li Bůh, možná bude u prvních dvou úseků ještě letos EIA a příští rok se začne stavět. Za letošek to vidím max. na dovykoupení pozemků plus nějaké přípravné práce. Je pravda, že jak Sudo-Vo, tak So-Do jdou z velké části po přeložkách, takže výluky si vyžádají snad jen napojení na stávající již hotové úseky (koleje, zabzař). Ale třeba hned za Voticemi je zářez mezi obcemi Nazdice a Střelítov, tam se bohužel bude muset odstřílet skála, aby se tam vešla 2. traťová kolej. Čili speciálně zde si to nějakou nepřetržitou výluku vyžádá.

+2/0
4.5.2016 15:40
Foto

O88n87d13r55e21j 59V42a24l61o24u34s12e42k 4770311717101

Njn, uvidíme. Faktem je, že až se tyto dva úseky dodělají, tak vlaky pojedou po novým dvojkolejně z Prahy až do Nemanic. To už dává slušnou úsporu času. Dál pak uvidíme jestli bude hotov dřív úsek Nemanice-Ševětín nebo Praha-Smíchov-Beroun. Jak to tak vidím, tak ani jednoho se nedožiju :-/

0/0
4.5.2016 16:35
Foto

P24e17t22r 91M91o33o53s 6742515747

Oprava: z Prahy až do Ševětína. Zbylých asi 15 km do Nemanic pojede po staré trati (byť bude částečně rekonstruována a budou na ni provedeny úpravy pro ETCS, aby rakouské lokomotivy nemusely v ČB přepřahat na esa), která je jednokolejná a klikatí se mimo jiné přes "hrdé" Hrdějovice.

0/0
5.5.2016 9:21

L15u81k62á87š 40Š43m18a31h33e49l 2847274292884

No já osobně bych to propagoval v zahraničí u Rakušáků jako IC s vyhlídkovou šoto-vložkou, trochu prokácel ten les kolem zastávky Hosín a zastavoval s IC ve stanicích Praha, Tábor, (možná Veselí), Zámostí, Hosín a ČB. A to myslím naprosto vážně, pokud se někdo nevzpamatuje a konečně ten tunel neudělá. Protože dojet za 1 hodinu a 26 minut 144 km do Ševětína, což je reálné již 2021, a pak se kodrcat posledních 14 km vzdušnou čarou bratru 17 minut, se jinak omluvit nedá.

0/0
5.5.2016 11:31

M21i20r13o29s11l45a76v 89Z61i11k64m50u45n23d 6968632587808

Prchnou zpět k silnici ... loni jsem se dostal do situace, kdy z Veselí nad Lužnicí zrovínka vlak nejel (dvouhodinová díra mezi R > ???? ) a jako na potforu jsem potřeboval být v Praze do nejdříve. Tak jsem šel obhlédnout BUS ... výsledek z Veselí nulový, akorát spojení do Tábora ... Tak jsem to zkusil do Tábora. Bohužel z Tábora skvělá nabídka BUS, jedoucího sice asi o 20 minut dříve, ale "jen" na Roztyly, takže vlakem to bylo v konečném důsledku časově lepší asi o 10 minut ... a s odřenými ušima jsem po hodině pokračoval jiným vlakem směr Budapešť ....

0/0
10.5.2016 14:19

T68o83m36á41š 97V35e93s67e34l56ý 5964323243959

Leo nemá ani lokomotivy, co by tam jezdily a Jančura nemá vlaky, co by tam jezdily. Ale co je mi po nějakém konci světa. JČ byly vždycky vrakoviště vlaků, tak ať to tak zůstane díky soukromníkům. Mě je to putna a jediný, kdo na tom ztratí, tak jsou cestující. Ale Leošek a Radimek budou za hrdiny, jak to nandali zlovolnému státu a jejich ČD. Co na tom, že by rakouské dráhy nejspíš nespolupracovaly s jedním z obou soukromníků. Ale navrhuji akci Jižní Čechy 2020 Regio+Leo společně za srdcem:)

+2/−6
4.5.2016 14:14

J86i32ř80í 80K29o34c72u15r97e25k 6305614335888

Jistě. Ten dvousystémový Traxx, co jezdí Blava-Košice totiž neumí 25 kV napětí. Protože v Blavě je úplně jiných 25 kV.

0/−1
4.5.2016 17:26

M96a94t34ú68š 89B13e57n45a61k 9798214772343

Žiadny dvojsystémový Traxx jazdiaci Bratislava - Košice nieje....

0/0
4.5.2016 22:46
Foto

J21a30n 91V38a85l68a62l23í41k 6256439340176

ale naráží na velký odpor soukromých dopravců. Ti se totiž také chtějí dostat do systému státem objednávaných vlaků.

Zdroj: ekonomika.idnes.cz

proč ti soukromníci chtějí jezdit za dotace... at začnou tedy nejdřív jezdit na nějakých lokálních tratích ale to se jim asi nechce že....

+5/−9
4.5.2016 14:12

J63i84ř21í 20V46o12s14e69č38e31k 8380419200471

Lokální tratě jsou jeste asi 6 let zabetonované smlouvou mezi kraji a ČD, které tam jezdi to co si kraj objedná a zaplatí. Proti tomu nejde jezdit komerčně.

+6/−1
4.5.2016 14:26

R51a69d10e68k 51N98o40v93o77t33n90ý 5748642366835

Ale na lokálních tratích jezdí "za dotace" (rozuměj na základě objednávky od státu/kraje) i ČD, tak proč by ty dotace neměli chtít i soukromníci? Jinak by byla ta doprava naprosto nerentabilní.

+6/−1
4.5.2016 14:28
Foto

J62a18n 34V65a95l93a59l50í68k 6746749300726

no proč by je chtít měli vždyt nějaký dopravce se stále chlubí že od státu nic nechce... tak at se ukáže na nějaké lokální trati a se stejnou obslužností jak mu to bude vydělávat...

+1/−6
4.5.2016 16:20

T81o97m 62J96u75r30e20č52k41a 6565912355765

Ale je fajn, že soukromníci se o tuhle trasu začnou zajímat "náhodou" až v okamžiku, kdy je celá trasa zrekonstruovaná a výluky téměř u konce. Můžou začít jezdit a kasat se, jak oni jezdí bez výluk a rychle a na jak předtím ČD...

+19/−7
4.5.2016 13:57

J68i17ř86í 29K70o47c77u84r74e23k 6145744245528

To máte jak s dálnicí do Liberce. Také po ní začali jezdit soukromníci až se postavila. Předtím po okreskách by je to ani nenapadlo. Neměl by se jim přístup na dálnici odepřív ve prospěch jediného správného dopravce?

+3/−2
4.5.2016 17:31

T91o29m 41J93u76r78e67č21k79a 6695932985435

Nepochopil...

+1/0
4.5.2016 19:01

J25i41ř31í 61V42o40s29e35č51e63k 8490139370511

ČD tam nejezdí protože se pro to rozhodly, ale protože je za to MD (stát, tedy my) platíme a coby majoritní vlastník stát rozhodl, že ČD budou chtít tyhle trasy jezdit. ČD není žádný dobročinný spolek, ale firma jenž dostává dotace od státu.

+1/−1
4.5.2016 23:33

T86o17m 84J58u31r60e76č28k33a 6105612245565

Což nic nemění na tom co jsem napsal...

0/0
5.5.2016 12:41

Š19t56ě37p26á35n 70R13y61b53á53ř 9605705442948

Teda to vynechání Veselí nad Lužnicí mrzí. Vynechat křižovatku železnic... Chápu Obrataň, Čerčany jsou zas moc blízko a často obsloužené. Ale Veselí...

+5/−1
4.5.2016 13:47

O27n49d65ř90e89j 48P36u79n14d93a 8212718474659

Obratan na trati uplne nelezi,ale presne,ve Veseli ceka na vlak do Prahy vzdy nekolik desitek lidi, kteri prijeli ze smeru J.Hradec nebo Trebon,C.Velenice. Prijde mi to hloupost kvuli uspore par minut.

0/0
4.5.2016 20:01

Š96t17ě31p98á27n 83R20y77b24á46ř 9245425342898

Ne Obrataň, ale Olbramovice jsem myslel.

0/0
4.5.2016 20:13

R42a62d33e86k 86J65a59n78a67t18a 9715756294382

Však ve Veselí žádné vlaky neubudou. Ty nové expresy jsou NAVÍC.

0/0
5.5.2016 12:03

J52a42k15u62b 32K46o64r45e31c 6614530591833

Myslím že tam Leoš stejně nechce jezdit, jen vidí příležitost v tom, že bude moci podat žalobu na náhradu škody a zviditelnění se.

+14/−3
4.5.2016 13:46

J48i34ř28í 76K56o24c46u46r50e70k 6345844805168

Jistě že Leoš Praha-Budějovice nechce jezdit. Důkazem budiž přímé autobusy, které v té relaci provozuje. Nebo je třeba ty busy nepovažovat za veřejnou dopravu?

0/0
4.5.2016 17:32

J27a49k22u37b 51K63o80r35e81c 6414600191863

jezdit po železnici, provozovat busy asi není tak náročné

+1/−1
4.5.2016 18:02

P34e96p41a 71B43r36a81t21r53š48o41v24s60k82ý 9905116719791

Myslíte ten jeden pár denně, který je poloprázdný?

0/0
8.5.2016 8:23

J76a50n 40P46r94i18c33h11y95s13t22a52l 8861258473

Zase titulek z Blesku? Proc?

Dal v clanku uz mate nazev mesta spravne - České Budějovice. Takze to neni neznalosti, ale jen lajdactvim? Vynechavani poloviny jmena v psanem textu pusobi buransky. Vzdyt "Budějovice" se tomu nerika ani hovorove! Kdyz uz, tak "Budějice".

+1/−6
4.5.2016 13:46

F37r21a49n19t98i90š58e98k 93V73a11n80ě23k 1907794897347

Soutěž může být. Otázka je jestli rakouské dráhy (ÖBB) by spolupracovaly s někým jiným, než s ČD. proč by si (ÖBB) pouštělo na své území konkurenci. Navíc by muselo uzavřít s výhercem smlouvy o tarifu, oběhu vozidel a kdo ví co všechno.

+20/−1
4.5.2016 13:44

P20e60t83r 67P55e86t11r 6323472418403

„Takovým postupem ministerstvo deformuje trh, zabraňuje rovným příležitostem a jedná proti zájmům cestujícího i daňového poplatníka,“

To jo, každý z cestujících a daňových poplatníků se těší, aby tam jezdili dopravci jen ve špičce, kdy naplní vlaky, a nebyla žádná možnost využít celorepublikových slev či nabídky síťové jízdenky.

Stačí se podívat na trasu Praha-Ostrava, vlaků sice jezdí víc ale jenom v exponovaných časech a ty ranní a noční se v podstatě zrušily. Jestli si takhle LE a RJ představují pokrok a hospodářskou soutěž tak ať se vůbec do soutěžení nehrnou. Snížit cenu jednorázového jízdného je sice hezké ale budou to hlavně měsíční jízdenky, které zatíží peněženku cestujících, protože tam ta změna dopravce bude mnohem více bolet.

+25/−3
4.5.2016 13:40

J77a97k11u61b 26K75o32r71e50c 6914710881283

myslím, že to, o čem píšete se netýká případu, kdy vlaky objednává stát, a dopravce zajišťuje pouze samotnou dopravu, neurčuje ale jízdní řády, ceny atd.

+4/0
4.5.2016 13:44

M51i45r72e93k 37Z19á20v25o23d87n42ý 7352417780808

No aby to na truc nedopadlo neslavně jako na výše zmíněné tratě. Tam to začalo také celkem nevinně.

0/0
4.5.2016 13:55

J33i48ř85í 60K58o27c31u94r72e48k 6635464675188

Ano, začalo to nevinně. Teď tam jezdí asi 5x tolik lidí než za jednotných drah. Je to špatně?

0/−1
4.5.2016 17:34

J48a41n 47K70o64b26ě19r24s16k94ý 1380306241643

Špatné je to že poslední vlak z Olomouce odjíždí ve 20:16 (a to je ještě dotovaný Ex2). Co je mi platná konkurence když nejede kdy potřebuji.

+2/0
4.5.2016 18:19

P19e67t35r 84U96l51l48m12a15n21n 2397108297502

Stát soutěžit nechce, protože ví, že není schopen vypsat soutěž tak, aby nebyla zrušena. Ministerstvo dopravy je v posledních letech absolutně zbytečné ministerstvo. Ale odpovědnost konkrétních lidí stále žádná, tak se jede dál, nedělá se nic a je pohoda.

+16/−2
4.5.2016 13:31

M10i54c72h72a52e17l 73Z55e94l63e75n61k70a 3196422892311

Však je to jasné, je v platnosti smlouva do roku 2019, na základě které to mají stále ČR, tak o jaké soutěži tu má být řeč? :-)

+4/−2
4.5.2016 13:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.