Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Boj o expresy do Budějovic. Soukromníci chtějí soutěž, stát ne

Šest párů nových vlaků EuroCity/ InterCity má od prosince jezdit mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Mají být výrazně rychlejší než autobusy. Plán ministerstva dopravy, které si vlaky objednalo u Českých drah, ale naráží na velký odpor soukromých dopravců. Ti se totiž také chtějí dostat do systému státem objednávaných vlaků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J32a86n 76Z96i24e19g36l91e90r 1221246161958

Nejlepší by bylo, kdyby ministerstvo dopravy vypsalo na provozovatele tratě Praha- České Budějovice výběrové řízení. Ať jezdí ten dopravce, který nabídne nejlepší vlaky za nejmenší cenu. A je vymalováno. Mimochodem i podle průzkumů veřejného mínění. 80% cestujících preferuje na trati Praha - Ostrava Regio Jet. Důkazem toho je i fakt, že jeho soupravy mají často i dvanáct vagónů.

0/0
12.5.2016 12:19

M21i52r26o81s94l21a15v 98Z94i62k13m21u76n94d 6828522567638

A co nebo spíše kdo brání "jiným" dopravcům nabídnout MD provozování "objednané" (nikoli dotované) drážní dopravy podle tarifních a přepravních podmínek ČD ... např. zapojení svých vlaků do mezistátního rezervačního systému. Cestující z Berlína by si mohl při nákupu přímé jízdenky v automatu na nástupišti zajistit i rezervací místa ...

0/0
10.5.2016 14:11

J40o87s67e70f 81V37o75l15f17í64k 4308465329753

A s čím tak bude Leo Expres jezdit, když nemá vlaky vhodné pro napájení, které tam je? To si ze dne na den pořídí jiné soupravy?

0/0
7.5.2016 18:10

P25a31v29e49l 64Š67m46í75d48e36k 6349730853478

Jančura je koupí v Rumunsku Astry nebo rakušákům ještě něco zbylo;-D

0/0
7.5.2016 8:21

A24l52a48n 43Ř57e83p28k38a 4855396

Až se uráčí dohodnout se na vzájemném uznávání jídenek, včetně oblbených SONE+ a podobných tak pak ANO konkurenci. Opravdu nechci na železnici to co funguje v autobusech- v každém buse jiný lístek. Rv

0/0
5.5.2016 11:35

J25o50s75e86f 56V83o61l72f85í86k 4898575549273

To máte těžké, nikdo je nemůže k uznání slev nutit už jen z toho důvodu, že je absolutně nezjistitelné, kdo vás kde přepravuje. Kupte si jízdenku dejme tomu z Aše do Mostů u Jablůnkova. Víte, kolik přepravců vystřídáte? Prostě konkurence (tak vychvalovaná) na železnici vše fungující zcela rozbila a nejde to nikdy dát dohromady. I jen ty ČD nadělaly takovou paseku, že se z toho zblázníte. Příklad. Chci jet z Prahy Masarykovo nádraží do Teplic v Čechách. Tedy vlak jede se přes Roudnici a přestup je v Ústí. Cena je 69 korun. Pokud pojedu stejnou trasu, ale jen do Roudnice, pak zaplatím 98 korun. Zkuste si to najít v e-shopu ČD. Kde vidíte logiku? Ten, kdo o této absurditě ví, si logicky koupí v Praze jízdenku do Teplic, v Roudnici vystoupí a ušetří.

0/0
7.5.2016 18:35

J84a20n 87J90e60m42e95l95k88a 1605610

Ať si udělají referendum v Budějovicích, co chtějí. Nejlepší by byl nějaký hybridní model. Stejně jako ve zdravotnictví. Státní sektor ať má nějakou roli, soukromý nějakou. Nejlíp nemíchat.

Buď ať ČD jezdí za nějaké klasické jízdné, příiš nepodlézá s cenou pod tr10 a bere dotace a pokud tam chce někdo jezdit na komerční riziko pár vlaky za den a příliš nezatěžuje infrastrukturu ať jezdí. Kapacitu soukromým postupně přidělovat. Pokud se jim nelíbí podmínky vstupu, ať nevstupují. Žádné zrušení dotací.

Soutěžit. jen pokud bude zajištěna nějaká minimální obslužnost časů ČD pro síťovost a jako pojistku stability cen, i základních služeb - zásilky, kola, vozíčkáři atd. Některé časy, soupravy vlaků třeba vysoutěží pro dalšího soukromého dopravce. Ať si zákazník vybere.

Nejlíp ať soutěží kvalitou, ne podlézáním cen pod tr10 - jízdné a akce, ceny ať řídí statní organizace. Pokud chce soukromý dotace, měl by uznávat státní jízdné, integrované jízdné v celé republice, jako má ČD. Případně ať jsou příplatky za špičku jako v Pendolínu, ve Francii a spol.

Ať je tam skutečná soutěž, ne jeden komisí vybraný jeden soukromý dopravce (bez určené ceny pro zákazníka), monopol a ČD povinně pryč. To radši monopol ČD.

+2/−1
5.5.2016 9:39

V67í31t 71J61ů14z47a 8392916141988

Smlouva podle něj umožňuje každoročně upravit rozsah dopravního výkonu maximálně o 5 procent.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stat-rozsiri-pocet-expresu-z-prahy-do-ceskych-budejovic-p2v-/eko-doprava.aspx?c=A160503_080637_eko-doprava_suj

Úžasný argument - jsem zvědav, jak se to do těch 5% vejde ...!

0/0
5.5.2016 1:04

L88u80k89á90š 85Š63m48a86h94e88l 2687354632334

Ono je to 5 % celkově, ne pro každou trať zvlášť. Podle téže logiky totiž v krajské smlouvě jeden rok jihočeský kraj zcela zrušil dopravu do Netolic (čímž na dané trati snížil počet vlaků o 100 %, ale celkově se do 5 % vešel), další rok hodně omezil osobáky do Veselí (také víc než o 5 %) a další rok zrušil dopravu do Týna nad Vltavou (rovněž zcela).

+1/0
5.5.2016 11:25

O69l92d66ř94i88c42h 35J88a24n28e35č21e98k 8679476563971

"na hranici akceptovatelne doby denni dojizdky" ;-D - no mozna pokud bydlite v CB naproti nadrazi a pracujete v Praze naproti nadrazi. i tak jsou 2 hodiny dojizdeni kazdym smerem 'normalni' mozna na zapade, ale urcite ne v CR.

0/−1
4.5.2016 21:04

R53a55d38e14k 29J95a14n96a93t18a 9105106914362

Tou denní dojížďkou se myslí zřejmě Tábor - odkud to bude do Prahy 78 minut (tolik už lidé jsou ochotni dojíždět denně).

+2/0
5.5.2016 11:59

R14e96n12é 68F47l52á49š58a77r 5194730614

Někdy mám pocit, že pan Jančura je dosazený, dobře placený agent, jehož účelem je vše rozdrbat a zničit. Jeho pojetí dopravy nemá žádnou koncepci, jen "vyzobává jahůdky," ale v konečném důsledku přináší jeho vstup na železnici víc problémů než užitku. A o Leoškovi s jeho vláčkem na hraní pro děti, už raději ani nemluvím...

+18/−7
4.5.2016 15:54

J63i79ř85í 94K11o39c96u45r23e95k 6585134725888

Samozřejmě, že to byl Jančura, který nařídil zrušit výběrová řízení na regionální vlaky v IDSJMK.

+1/−1
4.5.2016 17:24

T68o11m 79J42u35r96e86č23k37a 6195402305945

V Libereckém kraji třeba nikdo nic nerušil a přesto se pan Nejlepší ani nepřihlásil....

+6/0
4.5.2016 19:01
Foto

P16e48t74r 45M63o51o65s 6262275127

Tak ty EC/IC chci na trati 220 vidět. Nesmí se také zapomínat na jeden důležitý fakt - trať je stále v rekonstrukci (jedná se o IV. železniční koridor), zbývá dokončit úseky Sudoměřice u Tábora - Votice, Soběslav - Doubí u Tábora a hlavně Nemanice - Ševětín. První dvě jmenované bohužel nabraly další zpoždění v souvislosti s aférou "EIA outdated" (oba úseky měly posouzení vlivu na životní prostředí ještě podle starého zákona z roku 1992, což hodné strýčky v Bruselu velice pobouřilo). U posledního úseku Nemanice - Ševětín zase v Hrdějovicích zapracovala klika místních NIMBů (Not In My Back Yard - ne za mými humny), kteří V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ nechtěli trasu železničního koridoru ve stávající stopě přes svoji ves (přitom ji tam mají už od stařičkého mocnáře, tak proč se nebouřili už tenkrát, že..). Varianta 2 tunely vychází velmi špatně z hlediska ekonomické návratnosti (a to i po započtení dotací), takže EC/IC (jestli nakonec budou) se od Ševětína do ČB budou prokodrcávat po staré klikaté trati přes Chotýčany, Hlubokou/Zámostí, Hosín a právě Hrdějovice, které si tak paradoxně vyvzdorovaly....zakonzervování stávajícího stavu.

Proč ale tohle vše píšu? V dohledné době, až se znova aplikuje EIA na první dva mnou jmenované úseky podle nové, jistě o celých 102,3456885% lepší evropské legislativy (třeba způsobem Ctrl-C, Ctrl-V z té původní) a stavební stroje se na jmenovaných úsecích rozjedou, nastane po dobu následujících 3 let řada nepřetržitých výluk. A to si pánové Jančura, Leoš Novotný a nakonec i ČD dvakrát rozmyslí, jestli riskovat v době výluk poměrně značná zpoždění svých spojů a tím pádem i ztrátu cestujících, kteří prchnou zpět na silnici...

+9/0
4.5.2016 14:16
Foto

O92n78d12r63e77j 40V54a93l38o79u77s50e69k 4250521227861

Tak výluk by IMO nemuselo být mnoho protože oba úseky nevedou ve stávající stopě. Blbé je, že se to kvůli EIA zdrží no. Docela by mě zajímalo jestli letos na tom začnou aspoň dělat

+2/0
4.5.2016 14:58
Foto

P48e36t69r 55M74o15o32s 6582695767

Tak letos stihnou maximálně to Ctrl-C, Ctrl-V a za oba úseky to podat a dá-li Bůh, možná bude u prvních dvou úseků ještě letos EIA a příští rok se začne stavět. Za letošek to vidím max. na dovykoupení pozemků plus nějaké přípravné práce. Je pravda, že jak Sudo-Vo, tak So-Do jdou z velké části po přeložkách, takže výluky si vyžádají snad jen napojení na stávající již hotové úseky (koleje, zabzař). Ale třeba hned za Voticemi je zářez mezi obcemi Nazdice a Střelítov, tam se bohužel bude muset odstřílet skála, aby se tam vešla 2. traťová kolej. Čili speciálně zde si to nějakou nepřetržitou výluku vyžádá.

+2/0
4.5.2016 15:40
Foto

O41n16d47r56e70j 66V18a11l39o70u28s56e67k 4430801607511

Njn, uvidíme. Faktem je, že až se tyto dva úseky dodělají, tak vlaky pojedou po novým dvojkolejně z Prahy až do Nemanic. To už dává slušnou úsporu času. Dál pak uvidíme jestli bude hotov dřív úsek Nemanice-Ševětín nebo Praha-Smíchov-Beroun. Jak to tak vidím, tak ani jednoho se nedožiju :-/

0/0
4.5.2016 16:35
Foto

P53e46t32r 32M33o76o13s 6382565717

Oprava: z Prahy až do Ševětína. Zbylých asi 15 km do Nemanic pojede po staré trati (byť bude částečně rekonstruována a budou na ni provedeny úpravy pro ETCS, aby rakouské lokomotivy nemusely v ČB přepřahat na esa), která je jednokolejná a klikatí se mimo jiné přes "hrdé" Hrdějovice.

0/0
5.5.2016 9:21

L36u86k55á53š 93Š11m97a47h56e80l 2187214422674

No já osobně bych to propagoval v zahraničí u Rakušáků jako IC s vyhlídkovou šoto-vložkou, trochu prokácel ten les kolem zastávky Hosín a zastavoval s IC ve stanicích Praha, Tábor, (možná Veselí), Zámostí, Hosín a ČB. A to myslím naprosto vážně, pokud se někdo nevzpamatuje a konečně ten tunel neudělá. Protože dojet za 1 hodinu a 26 minut 144 km do Ševětína, což je reálné již 2021, a pak se kodrcat posledních 14 km vzdušnou čarou bratru 17 minut, se jinak omluvit nedá.

0/0
5.5.2016 11:31

M85i81r92o40s79l92a88v 94Z32i61k84m35u47n53d 6638132187108

Prchnou zpět k silnici ... loni jsem se dostal do situace, kdy z Veselí nad Lužnicí zrovínka vlak nejel (dvouhodinová díra mezi R > ???? ) a jako na potforu jsem potřeboval být v Praze do nejdříve. Tak jsem šel obhlédnout BUS ... výsledek z Veselí nulový, akorát spojení do Tábora ... Tak jsem to zkusil do Tábora. Bohužel z Tábora skvělá nabídka BUS, jedoucího sice asi o 20 minut dříve, ale "jen" na Roztyly, takže vlakem to bylo v konečném důsledku časově lepší asi o 10 minut ... a s odřenými ušima jsem po hodině pokračoval jiným vlakem směr Budapešť ....

0/0
10.5.2016 14:19

T98o39m30á55š 84V76e27s57e29l86ý 5984513403209

Leo nemá ani lokomotivy, co by tam jezdily a Jančura nemá vlaky, co by tam jezdily. Ale co je mi po nějakém konci světa. JČ byly vždycky vrakoviště vlaků, tak ať to tak zůstane díky soukromníkům. Mě je to putna a jediný, kdo na tom ztratí, tak jsou cestující. Ale Leošek a Radimek budou za hrdiny, jak to nandali zlovolnému státu a jejich ČD. Co na tom, že by rakouské dráhy nejspíš nespolupracovaly s jedním z obou soukromníků. Ale navrhuji akci Jižní Čechy 2020 Regio+Leo společně za srdcem:)

+2/−6
4.5.2016 14:14

J78i46ř50í 39K46o33c45u67r76e14k 6345694285558

Jistě. Ten dvousystémový Traxx, co jezdí Blava-Košice totiž neumí 25 kV napětí. Protože v Blavě je úplně jiných 25 kV.

0/−1
4.5.2016 17:26

M56a43t44ú47š 80B18e80n22a22k 9108154752813

Žiadny dvojsystémový Traxx jazdiaci Bratislava - Košice nieje....

0/0
4.5.2016 22:46
Foto

J59a16n 88V52a90l51a16l87í96k 6246279780716

ale naráží na velký odpor soukromých dopravců. Ti se totiž také chtějí dostat do systému státem objednávaných vlaků.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stat-rozsiri-pocet-expresu-z-prahy-do-ceskych-budejovic-p2v-/eko-doprava.aspx?c=A160503_080637_eko-doprava_suj

proč ti soukromníci chtějí jezdit za dotace... at začnou tedy nejdřív jezdit na nějakých lokálních tratích ale to se jim asi nechce že....

+5/−9
4.5.2016 14:12

J42i32ř35í 95V84o66s30e69č23e84k 8480279420591

Lokální tratě jsou jeste asi 6 let zabetonované smlouvou mezi kraji a ČD, které tam jezdi to co si kraj objedná a zaplatí. Proti tomu nejde jezdit komerčně.

+6/−1
4.5.2016 14:26

R97a65d46e44k 62N63o73v39o77t33n23ý 5828632396585

Ale na lokálních tratích jezdí "za dotace" (rozuměj na základě objednávky od státu/kraje) i ČD, tak proč by ty dotace neměli chtít i soukromníci? Jinak by byla ta doprava naprosto nerentabilní.

+6/−1
4.5.2016 14:28
Foto

J42a26n 65V74a48l85a55l25í37k 6426839150686

no proč by je chtít měli vždyt nějaký dopravce se stále chlubí že od státu nic nechce... tak at se ukáže na nějaké lokální trati a se stejnou obslužností jak mu to bude vydělávat...

+1/−6
4.5.2016 16:20

T73o66m 71J19u41r53e49č51k61a 6605622145425

Ale je fajn, že soukromníci se o tuhle trasu začnou zajímat "náhodou" až v okamžiku, kdy je celá trasa zrekonstruovaná a výluky téměř u konce. Můžou začít jezdit a kasat se, jak oni jezdí bez výluk a rychle a na jak předtím ČD...

+19/−7
4.5.2016 13:57

J63i97ř22í 23K31o36c70u37r96e28k 6725774565148

To máte jak s dálnicí do Liberce. Také po ní začali jezdit soukromníci až se postavila. Předtím po okreskách by je to ani nenapadlo. Neměl by se jim přístup na dálnici odepřív ve prospěch jediného správného dopravce?

+3/−2
4.5.2016 17:31

T81o38m 13J60u57r94e98č72k16a 6235802385235

Nepochopil...

+1/0
4.5.2016 19:01

J87i96ř81í 62V60o42s83e86č42e12k 8150159230771

ČD tam nejezdí protože se pro to rozhodly, ale protože je za to MD (stát, tedy my) platíme a coby majoritní vlastník stát rozhodl, že ČD budou chtít tyhle trasy jezdit. ČD není žádný dobročinný spolek, ale firma jenž dostává dotace od státu.

+1/−1
4.5.2016 23:33

T70o55m 92J92u62r36e70č20k48a 6115132675155

Což nic nemění na tom co jsem napsal...

0/0
5.5.2016 12:41

Š69t57ě84p40á83n 17R48y73b54á43ř 9675405932688

Teda to vynechání Veselí nad Lužnicí mrzí. Vynechat křižovatku železnic... Chápu Obrataň, Čerčany jsou zas moc blízko a často obsloužené. Ale Veselí...

+5/−1
4.5.2016 13:47

O70n78d33ř96e46j 78P34u53n78d22a 8602548664129

Obratan na trati uplne nelezi,ale presne,ve Veseli ceka na vlak do Prahy vzdy nekolik desitek lidi, kteri prijeli ze smeru J.Hradec nebo Trebon,C.Velenice. Prijde mi to hloupost kvuli uspore par minut.

0/0
4.5.2016 20:01

Š48t95ě77p94á54n 72R36y12b12á28ř 9965665492328

Ne Obrataň, ale Olbramovice jsem myslel.

0/0
4.5.2016 20:13

R36a86d62e97k 92J65a91n86a50t63a 9335426614892

Však ve Veselí žádné vlaky neubudou. Ty nové expresy jsou NAVÍC.

0/0
5.5.2016 12:03

J44a33k85u26b 15K10o77r76e48c 6224670671663

Myslím že tam Leoš stejně nechce jezdit, jen vidí příležitost v tom, že bude moci podat žalobu na náhradu škody a zviditelnění se.

+14/−3
4.5.2016 13:46

J67i59ř35í 40K96o55c96u65r26e24k 6665874745248

Jistě že Leoš Praha-Budějovice nechce jezdit. Důkazem budiž přímé autobusy, které v té relaci provozuje. Nebo je třeba ty busy nepovažovat za veřejnou dopravu?

0/0
4.5.2016 17:32

J97a41k53u61b 92K81o90r77e26c 6124910661703

jezdit po železnici, provozovat busy asi není tak náročné

+1/−1
4.5.2016 18:02

P55e87p73a 93B40r35a96t41r61š20o65v77s45k94ý 9735306659961

Myslíte ten jeden pár denně, který je poloprázdný?

0/0
8.5.2016 8:23

J50a89n 11P45r32i86c28h85y75s87t51a57l 8431738353

Zase titulek z Blesku? Proc?

Dal v clanku uz mate nazev mesta spravne - České Budějovice. Takze to neni neznalosti, ale jen lajdactvim? Vynechavani poloviny jmena v psanem textu pusobi buransky. Vzdyt "Budějovice" se tomu nerika ani hovorove! Kdyz uz, tak "Budějice".

+1/−6
4.5.2016 13:46

F10r18a90n31t82i40š90e42k 62V86a74n75ě25k 1977174697217

Soutěž může být. Otázka je jestli rakouské dráhy (ÖBB) by spolupracovaly s někým jiným, než s ČD. proč by si (ÖBB) pouštělo na své území konkurenci. Navíc by muselo uzavřít s výhercem smlouvy o tarifu, oběhu vozidel a kdo ví co všechno.

+20/−1
4.5.2016 13:44

P29e60t11r 64P35e33t11r 6543182648463

„Takovým postupem ministerstvo deformuje trh, zabraňuje rovným příležitostem a jedná proti zájmům cestujícího i daňového poplatníka,“

To jo, každý z cestujících a daňových poplatníků se těší, aby tam jezdili dopravci jen ve špičce, kdy naplní vlaky, a nebyla žádná možnost využít celorepublikových slev či nabídky síťové jízdenky.

Stačí se podívat na trasu Praha-Ostrava, vlaků sice jezdí víc ale jenom v exponovaných časech a ty ranní a noční se v podstatě zrušily. Jestli si takhle LE a RJ představují pokrok a hospodářskou soutěž tak ať se vůbec do soutěžení nehrnou. Snížit cenu jednorázového jízdného je sice hezké ale budou to hlavně měsíční jízdenky, které zatíží peněženku cestujících, protože tam ta změna dopravce bude mnohem více bolet.

+25/−3
4.5.2016 13:40

J55a83k28u45b 39K77o36r13e52c 6474340161183

myslím, že to, o čem píšete se netýká případu, kdy vlaky objednává stát, a dopravce zajišťuje pouze samotnou dopravu, neurčuje ale jízdní řády, ceny atd.

+4/0
4.5.2016 13:44

M36i24r69e55k 70Z30á78v16o76d31n95ý 7412197100758

No aby to na truc nedopadlo neslavně jako na výše zmíněné tratě. Tam to začalo také celkem nevinně.

0/0
4.5.2016 13:55

J17i45ř22í 28K93o44c58u44r50e44k 6975884945638

Ano, začalo to nevinně. Teď tam jezdí asi 5x tolik lidí než za jednotných drah. Je to špatně?

0/−1
4.5.2016 17:34

J32a86n 23K52o74b50ě64r76s39k34ý 1390576691343

Špatné je to že poslední vlak z Olomouce odjíždí ve 20:16 (a to je ještě dotovaný Ex2). Co je mi platná konkurence když nejede kdy potřebuji.

+2/0
4.5.2016 18:19

P86e85t36r 39U11l29l66m40a29n40n 2717598907722

Stát soutěžit nechce, protože ví, že není schopen vypsat soutěž tak, aby nebyla zrušena. Ministerstvo dopravy je v posledních letech absolutně zbytečné ministerstvo. Ale odpovědnost konkrétních lidí stále žádná, tak se jede dál, nedělá se nic a je pohoda.

+16/−2
4.5.2016 13:31

M34i57c81h35a24e83l 88Z18e53l65e67n45k98a 3766212812691

Však je to jasné, je v platnosti smlouva do roku 2019, na základě které to mají stále ČR, tak o jaké soutěži tu má být řeč? :-)

+4/−2
4.5.2016 13:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.