Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jedna jízdenka napříč Českem. Ministerstvo chce univerzální vlakový tarif

Na ministerstvu dopravy vzniká plán na uznávání jízdenek více dopravců. Cestující by tak koupenou jízdenku na danou trasu mohli použít s libovolným dopravcem. Inspirací může být Velká Británie, nebo Švýcarsko, kde systém funguje již přes sto let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P28e11t40r 55K38l45a93u71d16a 5338760404690

Brát Velkou Británii jako vzor pro jednotný tarif je trochu hloupost. Jízdenky se obvykle kupují na jednotlivé vlaky, existují časy peak a off peak, například mezi Londýnem a Brightonem stojí většina jízdenek 27 GPB, pak jsou za 23,20 GPB, za 17 GPB ale dají se sehnat i za 8,50 GPB na určité spoje. Nedražší jsou jízdenky bez rozlišení vlaku, tedy přijdu, jedu. Podstatně lepší systém je v Německu, kde krom tedy jednotného tarifu pro dotované tratě platí síťové jízdenky (např. Bayern Ticket, Schönes Wochenende), dále jízdenky dopravních svazů (např MVV, VGN...), síťové oblastní (Egronet, Euregio Bodensee). Většina těchto jízdenek navíc platí ještě v návazných druzích dopravy (MHD, autobusy). Není problém, aby Vám průvodčí ve vlaku soukromníka prodala jízdenku na vlak DB a to bez přirážky. Jednotlivé jízdné je drahé i když je dotované (30 km cca 6,50€) ale se síťovou jízdenkou není problém jet za 8,60€ přes celé Bavorsko a večer zpět. V Německu se rovněž až na vyjímky nehraje na povinnou rezervaci. A tak i v rychlovlacích ICE klidně můžete stát. V Nizozemí existuje např. zase na autobusy pásmový systém. Koupíte si v trafice jednotnou jízdenku a označíte počet pásem, které hodláte projet a to jak v autobusech, tak například v metru a je úplně jedno jestli jste v Amsterodamu nebo někde na vesnici.

+7/0
17.5.2016 15:03

O17l71d78ř23i43c42h 38J63a20n32e30č24e79k 8319946163121

ta "hloupost" z VB je nejspíš přesně to, jak by to vypadalo i v ČR. logicky - protože jak by to mělo být jinak? ministerstvo dá jeden univerzální tarif "přijdu, koupím, jedu" - který očekávám bude zhruba odpovídat současnému obyčejnému jízdnému ČD. jestli Vám ten který dopravce dá nějakou slevu, ať už na méně využitý spoj, na základě včasného nákupu, své zákaznické kartičky anebo formou celodenní jízdenky na své vlaky, už je čistě na něm.

s Německem se ČR srovnává dost těžko, protože tam je většina dopravy (snad vše vyjma IC/EC a ICE) organizováno na úrovni spolkových zemí a ty mají své podmínky a tarify.

a naopak Nizozemí je co do rozlohy tak malé, že se tam dá v celém státě zorganizovat tarif obdobný německým nebo rakouským spolkovým zemím.

ČR je paskvil, protože velká část dopravy se sice organizuje na úrovni krajů, ale ty jsou příliš malé a nemají přirozené hranice a tudíž se hodně jezdí přes jejich hranice a pro řadu cestujících jsou tak spoje a tarif na úrovni kraje nedostatečné.

+3/−2
17.5.2016 15:44
Foto

D76a89v31i55d 72H61o36m39o58l69a 4902872219583

Pokud to mají v GB A CH už sto let, můžeme se těšit...když o tom teď začali uvažovat, za sto let se taky dočkáme...asi jako WiFi v Elefantech apod...

0/−1
17.5.2016 14:41

J86i96ř23í 10E80r82b48e85n 1183954196737

Jejda, wifina z první světové války, to musela bejt docela síla... ;-);-D

+2/0
17.5.2016 19:04

M32a88r90t12i45n 28K39a80r56á67s69e79k 9128343618618

No nevim jestli ma cenu to resit - ten jednotny tarif bude vzdy drazsi nez konkretni jizdenka a vyuzivat to tim padem bude minimum lidi ....

+2/−2
17.5.2016 14:21

T38o36m68a71s 42N66o24v50o76t72n32y 1921504456475

Ale šotoušci z K-Reportu budou spokojeni, že mají ten "jednotný tarif" ;-) Tenhle jednotný tarif v podstatě nikdo ani nepotřebuje.

+1/−4
17.5.2016 14:24
Foto

J88a51n 92V28a80l91a29l36í42k 6966569300866

jedná se též aby cestující byl flexibilnější a nebyl časově vázán dopravcem kvůli slevě...

0/−1
17.5.2016 14:48

O37l46d40ř65i73c50h 35J72a94n46e40č21e30k 8939376493261

Vy pořád máte v hlavě Praha - Ostrava.

až budou všechny tratě konkurenčně vysoutěžené a Vy pojedete z Úštěka do Jičína, tak Vám to stejně pojede jednou za 2 hodiny a dopravce si nebudete moci vybírat, v každé části trasy bude jen jeden.

+2/−1
17.5.2016 15:51
Foto

J49a84n 74V52a61l73a94l24í43k 6746749710636

proč bych měl mít v hlavě trať ph - ov tam jezdím minimálně...

ale beru to že budou soutěže na vlaky a dejme tomu každý kraj by měl jiného dopravce tudíž si nechci na každeho dopravce kupovat zvlášť jízdenky hlídat jaký dopravce má zrovna slevu atd... chci si koupit jízdenku třeba z Aše do Třince a nemusí mě zajímat že tam jezdí třeba 10 dopravců...

+1/−1
17.5.2016 16:03

O87l65d48ř15i30c51h 94J37a63n78e96č81e50k 8809986413141

melete tu páté přes deváté. nejprve píšete "aby cestující byl flexibilnější a nebyl časově vázán dopravcem" - to se jednoznačně týká přímé konkurence na trati, kde jezdí více dopravců. čili Praha - Ostrava, možná k tomu v budoucnu přibude několik málo dalších. anebo denního dojíždění na traťovou časovou jízdenku, když na 'Vaší trati' provozuje rychlíky jiný dopravce než couráky. ale to není ani tak otázka pro celostátní tarif, ale pro integraci rychlíků do regionálního tarifu.

"chci si koupit jízdenku z Aše do Třince" je právě o tom koupit si jednu jízdenku, o nic víc se nestarat a moci případně reklamovat ujetý přípoj - ale ne o flexibilitě volby mezi dopravci, když v každém úseku Vaší cesty rychlíky provozuje vždy jen jeden dopravce.

0/0
17.5.2016 17:08
Foto

J56a39n 38V13a17l95a61l92í77k 6906789350906

vy víte kolik zde bude dopravců... tou jízdenkou mám na mysli že když pak budu přestupovat tak mě nazajíma jaký zrovna jede dopravce vlezu do vlaku mým směrem a jedu tedy pokud nebudu potřebovat si dokoupit místenku... když vám ujede přípoj kvůli zpoždění ale mezitím pojede jiný dopravce proč bych nemohl jet pak s ním... prostě je jedno jestli jede ČD nebo Radim ,Leoš popřípadě nějaký Lojza nebo Franta...

+1/−1
17.5.2016 17:25
Foto

J96a30n 73V75a32l64a54l32í28k 6746969540846

tou flexibilitou mám namysli že mohu jet jakýmkoliv vlakem a ne že si koupím jízdenku ve slevě na určitý vlak...

0/−1
17.5.2016 17:28

O16l77d70ř21i91c95h 81J39a28n44e43č59e80k 8689866213521

na drtivé většině tratí - konkrétně na všech, které si na sebe nevydělají - nikdy nebude rychlíky provozovat více než jeden dopravce. a pokud Vám ujede jeden rychlík, tak si většinou moc nepomůžete, když zvolíte jinou variantu, než čekání na další rychlík za 2 hodiny (např. cestu courákem po stejné trati). to jen na okraj jako ilustrace, že o flexibilitu volby mezi různými dopravci v univerzálním tarifu většinou moc nepůjde. jistě samozřejmě existují úseky, kde může - nejen Praha - Ostrava... např. i mezi Hradcem Králové a Jaroměří mohou v budoucnu jezdit červené rychlíky Pardubice - Liberec, bílé spěšné vlaky HK - Trutnov a fialové couráky Pardubice - Jaroměř.

0/0
18.5.2016 16:28

A59d25a12m 72B81e76r17n73a57u 6441867813370

Koukam, jak nekteri v tom maji jiz predem jasno. ;-D

Akorat, ze v praxi to pak funguje trochu jinak. Jako napr. v IDS, kdy jednou je vyhodnejsi jizdenka podle zony a jindy vyjde vyhodneji podle kilometru od dopravce. ;-)

+3/0
17.5.2016 15:00

O63l40d58ř31i89c83h 32J65a98n82e52č60e77k 8849406263501

při jednorázové cestě bez přestupu asi jo, ale pokud se opravdu časem vysoutěží rychlíky a Vy pak pojedete z Úštěka do Semil se dvěma přestupy se třemi různými dopravci a přitom po tratích, kde žádná přímá konkurence a tudíž ani všemožné akční slevy nejsou, tak to dost možná i bude levnější a každopádně pohodlnější, než si kupovat tři samostatné jízdenky.

+2/0
17.5.2016 15:49
Foto

J94a67n 21V75a25l80a52l22í34k 6106639470436

Všichni zde zmiňujete trať PH-OV ale všichni přece nebydlí v Praze nebo Ostravě tudíž když pojedu do OV od jinuď než z PH koupim si jízdenku do OV a dle vlaku si pak přikoupím pouze místenku a nevím proč bych měl kupovat tři jízdenky pro každého dopravce zvlášť.

+1/−1
17.5.2016 12:58

O60l94d57ř89i80c12h 11J59a78n12e87č85e59k 8429596213131

už dnes když jedete např. Karviná - Beroun, tak si kupujete 3 jízdenky, protože je to mnohem levnější než jedna na celou trasu.

stejně jako já si kupuju Břeclav - Liberec, i když vystoupím už 50km před Libercem. je to levnější.

0/0
17.5.2016 13:04
Foto

J91a76n 56V17a48l28a69l61í47k 6586169190656

Na některé vlaky je akční sleva ale ta platí pouze pro ten daný vlak když pojedu dřív nebo později tak ta sleva tam již není a tudíž jsem časově omezen. Když pojedu na výlet tak se kvůli slevě na vlak xy nebudu vracet dřív že je tam zrovna sleva

+1/−1
17.5.2016 13:12

J82i68ř28í 64P31l56a13v87s13k37ý 9240906251649

a opravdu si myslite, ze ten jednotny tarif se bude blizit spise te akcni cene, nez te bezne ? samozrejme, ze nikoliv ...

+3/0
17.5.2016 13:13
Foto

J32a89n 64V48a91l10a31l17í85k 6896369220766

To nebude ale nejste vázán na konkrétní vlak. Čas si přeci určím já kdy pojedu tam a zpět a ne aby mě ho nařizoval dopravce že na vlak xy má zrovna slevu. Já jedu přeci někam když chci já a ne dopravce.

+1/−2
17.5.2016 13:24

J86i38ř42í 52P94l49a23v29s29k67ý 9940216121179

ale ty slevy na konkretni vlak vam muze dopravce dat stejne ... pokud ten vlak pojede v rezimu podnikatelskeho rizika, nikoliv verejne sluzby.

+1/−1
17.5.2016 13:34
Foto

J24a87n 48V41a25l33a62l47í70k 6816209230186

Psal jsem že nechci jet tak jak si určí dopravce že na vlak xy dá zrovna slevu ale chci jet tak jak chci já

0/0
17.5.2016 13:44

J44i75ř81í 37P37l19a78v26s59k70ý 9830296501129

jet klidne muzete, ale to neznamena, ze dopravce vam musi dat slevu.

+3/−1
17.5.2016 13:48
Foto

J45a12n 32V69a36l88a92l16í28k 6476579210886

Co máte pořád s tou slevou?

0/−2
17.5.2016 13:57

R24a48d66e59k 42J81a41n78a52t46a 9395676124332

Prostě Jiří Pavlík chce slevu. Nedokáže si představit, že by někdo upřednostnil o něco dražší jízdenku kvůli flexibilnějším přepravním podmínkám. Nechte ho být.

+4/−1
17.5.2016 14:04

R90a64d27e63k 22J73a30n26a44t48a 9225826334252

Pardon, "Jiří Plavský".

+1/0
17.5.2016 14:05

I37v56a44n 78H26o30l64a77s 5917207518477

Taky jsi nepochopil.

+1/−1
17.5.2016 14:38
Foto

J19a32n 91V65a91l11a34l65í12k 6516119820456

nepochopil jste vy...

0/−1
17.5.2016 14:50

O46l67d97ř13i27c46h 58J57a26n51e95č12e60k 8509816683231

pokud se bavíme o modelu Praha - Ostrava, kde vedle sebe jezdí více dopravců, tak si buďto koupíte 'akční' lístek na jeden konkrétní spoj, nebo univerzální lístek za (dražší) univerzální tarif (ke kterému stejně budete potřebovat místenku).

pokud se bavíme o situaci, kdy by na dané trati jezdil jediný dopravce na objednávku MD, který by na určité (mimošpičkové) spoje dával slevy - tak je situace úplně stejná.

Vy o současné slevy nepřijdete, pouze získáte více možností, jakou jízdenku koupit (flexibilita vs. cena - podobně jako u letadel).

0/0
17.5.2016 13:49
Foto

J71a16n 22V74a64l96a33l78í55k 6206579670226

No ale to mám na mysli, koupím jízdenku a k ní si případně koupím místenku a je jedno jaký zrovna jede dopravce.

0/0
17.5.2016 13:55

O84l54d60ř43i78c61h 66J73a74n72e91č88e91k 8809956623411

však v pořádku. a co máte proti tomu, aby si ostatní mohli koupit levnější jízdenku vázanou na jeden konkrétní spoj konkrétního dopravce anebo pro cestu se dvěma přestupy tři jízdenky - když to vyjde levněji?

+1/0
17.5.2016 14:01
Foto

J60a52n 96V88a79l93a69l70í80k 6696739340716

Proti tomu nemám nic ale jsou tu tací kteří nechápou jednotné jízdné.

0/−1
17.5.2016 14:13

R36a11d89e13k 65J50a50n26a70t29a 9125486964422

Důvod, proč toto téma a tento článek vznikl, nejsou nějaké podnákladové ceny na trati praha-ostrava (které jsou jen dočasný jev), ale potřeba definovat jednotný tarif pro vlaky v závazku veřejné služby. Což je nutná podmínka pro to, aby vyhlášení soutěží na objednávanou dorpavu nevedlo k bordelu ala Polsko.

Dlouhodobě udržitelná cena na trase Praha-Ostrava je 300-350 Kč, což zhruba odpovídá základnímu jízdnému ČD s IN25. Pak váš problém nenastane, protože koupí 1 jízdenky místo 3 se především zbavíte konstantní složky, která je v každé jízdence. To je, kromě zjednodušení pro cestující, hlavní výhoda jakéhokoliv přestupního tarifu.

+1/0
17.5.2016 13:29

J30i84ř71í 26P37l26a24v59s14k69ý 9330156601909

pokud soukromy subjekt, provozujici dopravu na vlastni podnikatelske riziko, dokaze nabidnout trasu pha - ova za dve stovky, proc by mel nabizet jizdenku nejmene za tri sta ? jenom kvuli tomu, aby si ceske drahy mohly vydrzovat tlupu zdivocelych odboraru s rezijkou v tlame ?

0/−1
17.5.2016 13:36

R71a96d91e91k 49J12a46n90a98t88a 9255546224242

Jenže on nedokáže. Ne dlouhodobě. Tak to je jen dnes a to

a) pouze na pár spojů, pouze omezený počet míst

b) pouze proto, že tu je jeden umanutý podnikatel, kterého více, než vlastní zisk, zajímá, jak zničit ostatní

c) existuje nepřímé dotace (skrze proplácení slev a uměle nízkou cenu osobní dopravní cesty, doplácenou nákladními dopravci)

+2/0
17.5.2016 13:41

J88i33ř94í 49P82l60a49v84s19k53ý 9460186561759

fajn, pokud na par spoju a na omezeny pocet mist, vinou jednoho ci dvou umanutych podnikatelu, to nizsi jizdne nabidnout lze, proc by tedy dopravci meli POVINNE nabizet to jizdne vyssi ? vcelku chapu, ze pro ceske drahy je konkurence sproste slovo na deset pismen, ale z hlediska zakaznika je stavajici situace lepsi, nez kdyby na trase pha - ova platilo nejake jednotne stanovene jizdne.

0/−2
17.5.2016 13:52

R95a29d78e59k 89J59a54n72a36t19a 9985936954382

a) nikde se nepíše, že by dopravce měl zakázáno nabízet jiné jízdné

b) celý systém se týká především objednávaných spojů

+3/0
17.5.2016 13:57

V85a82c10l81a14v 98H70a80j74e83k 3326989519

On ji nabízet nakonec ani nemusí, ale měl by umožnit na takovouto jízdenku koupenou u ČD cestovat svým vlakem.

0/0
17.5.2016 13:52

V86a87c48l54a40v 54H69a94j78e19k 3646649619

A navíc by měl a už nyní umožnit odbavení zákazníka z kteréhokoliv tarifního bodu v ČR do kteréhokoliv tarifního bodu jedním jízdním dokladem.

+1/−1
17.5.2016 13:54

O69l25d96ř84i49c88h 64J20a98n36e52č64e14k 8579156243531

jaká akční sleva?

'Včasná jízdenka' ČD není vázaná na konkrétní spoj, pouze na určité datum. tzn. 2 týdny dopředu si ji koupíte a můžete se rozhodnout na poslední chvíli, kterým spojem pojedete. pokud nejsou povinně místenkové.

např. Ostrava - Beroun Včasná bez In-Karty 379 až 479, Ostrava - Praha 199 až 279, Karviná - Beroun Včasná jízdenka neexistuje, základní jízdné činí 570. rozděleno na 3 jízdenky 306 až 386.

+1/0
17.5.2016 13:29
Foto

J94a37n 89V17a66l84a87l64í67k 6486359430166

I ta včasna je sleva a tu asi neziskam když si koupím lístek zítra neb si chci udělat výlet já si výlety na 2 týdny dopředu neplánují. Na delší vzdálenosti si kupují celodenní jízdenku za 575 a případně si dokoupím pouze místenku na konkrétní vlak a proč by nemohla existovat taková jízdenka pro všechny dopravce.

0/−2
17.5.2016 13:40

O72l44d27ř51i38c55h 82J89a43n42e44č41e87k 8619946893361

poslední věta - to se ptejne na MD, jestli takovou celodenní jízdenku do svého univerzálního tarifu zabuduje.

a ten zbytek - to je přeci Váš problém, jestli preferujete nižší cenu anebo flexibilitu. tak to přeci funguje běžně. buďte rád, že máte k dispozici jak akční jízdné na konkrétní spoje, tak dražší flexibilní. a pokud Vy využíváte jen to dražší flexibilní, jiní rádi sahnou po tom levnějším akčním, protože dlouho dopředu vědí, kdy pojedou.

+2/0
17.5.2016 13:59

J96i64ř79í 35P24l36a73v54s12k39ý 9190296811499

ale ten jednotny tarif bude mnohe drazsi, nez jizdne na trase pha - ova ... takze vy si bude koupite jizdenku do prahy, a pak za nejakou akcni cenu dal do ostravy, nebo si koupite jizdenku az do ostravy za jednotny tarif, ale bude vas to stat treba dvakrat tolik penez.

+1/0
17.5.2016 13:05
Foto

J38a75n 91V62a18l46a62l28í59k 6406629600936

jestli vy jezdíte jen PH - OV tak jsou i cestující kteří jezdí i jinde...

0/−1
17.5.2016 14:57

P54a75v78e32l 91K73o40l50a69c63e80k 7571174528969

Ten švýcarský systém má ještě jednu zajímavost. Na většině frekventovanějších tratí jezdí vlaky každých 30 minut. Když se náhodou něco stane a vlak se někde sekne, tak přípoje nečekají, protože 30 minut není nepřekonatelné čekání. Nepřenáší se tak zpoždění. Stejně tak, když měl vlak větší zpoždění, tak ho rovnou zrušili a lidi jeli tím o půl hodiny později. U nás se to sekne kvůli sebevrahovi nebo výluce na hodinu, naskládájí se 3 vlaky za sebou, ty musí projet všechny a zpoždění se přenese ještě na ty o 2 hodiny později.

+1/0
17.5.2016 12:31

R35a25d73e70k 61J92a15n64a94t97a 9865536734772

To není specialita Švýcarska, na přípoje se nečeká se ani v Německu, Holandsku .... respektive děje se tak jen výjimečně.

0/0
17.5.2016 12:41

O15l48d71ř63i41c29h 77J33a16n26e54č50e98k 8679226203151

to pochopitelně záleží na frekvenci spojů a třeba taky na tom, jestli je to poslední vlak ten den. ano vlaky v Zürichu na sebe opravdu nemohou a nemusí čekat, když to jede každou půl hodinu do všech směrů. stejně tak S-Bahn. a IC nemůže (většinou) čekat na opožděný regional. ale předpokládám, že na regionálních tratích s nízkou frekvencí spojů na sebe vlaky čekají.

0/0
17.5.2016 12:50

P10e92t64r 91N44e66c91h97a11n48i21c82k34ý 7153306668710

Další zajímavostí je, že celodenní jízdné v koupených zónách se rovná dvojnásobku jednosměrného

0/0
18.5.2016 11:00

M64i24c19h93a75l 33P28a12s18t57o25r21e92k 5463521830926

Před několika léty všude jezdily ČD a stačila jedna jízdenka. Pak na koleje vpustili rádoby konkurenci a teď budou vymýšlet jak to udělat aby člověk nepotřeboval deset jízdenek na jednu cestu. Kdyby místo experimentů nechali jen ČD a raději vymysleli jak zefektivnit fungování a zlepšit kvalitu tak udělají lépe. Ale to nelze chtít v naší zemi.

+2/−4
17.5.2016 12:02

J85i59ř18í 85P69l81a79v64s40k79ý 9650496811209

hodlate narizovat soukromym subjektum v jakem oboru maji podnikat ?

+2/0
17.5.2016 12:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.