Diskuze

Jedna jízdenka napříč Českem. Ministerstvo chce univerzální vlakový tarif

Na ministerstvu dopravy vzniká plán na uznávání jízdenek více dopravců. Cestující by tak koupenou jízdenku na danou trasu mohli použít s libovolným dopravcem. Inspirací může být Velká Británie, nebo Švýcarsko, kde systém funguje již přes sto let.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

P45e19t19r 85K69l74a97u41d46a

17. 5. 2016 15:03

Brát Velkou Británii jako vzor pro jednotný tarif je trochu hloupost. Jízdenky se obvykle kupují na jednotlivé vlaky, existují časy peak a off peak, například mezi Londýnem a Brightonem stojí většina jízdenek 27 GPB, pak jsou za 23,20 GPB, za 17 GPB ale dají se sehnat i za 8,50 GPB na určité spoje. Nedražší jsou jízdenky bez rozlišení vlaku, tedy přijdu, jedu. Podstatně lepší systém je v Německu, kde krom tedy jednotného tarifu pro dotované tratě platí síťové jízdenky (např. Bayern Ticket, Schönes Wochenende), dále jízdenky dopravních svazů (např MVV, VGN...), síťové oblastní (Egronet, Euregio Bodensee). Většina těchto jízdenek navíc platí ještě v návazných druzích dopravy (MHD, autobusy). Není problém, aby Vám průvodčí ve vlaku soukromníka prodala jízdenku na vlak DB a to bez přirážky. Jednotlivé jízdné je drahé i když je dotované (30 km cca 6,50€) ale se síťovou jízdenkou není problém jet za 8,60€ přes celé Bavorsko a večer zpět. V Německu se rovněž až na vyjímky nehraje na povinnou rezervaci. A tak i v rychlovlacích ICE klidně můžete stát. V Nizozemí existuje např. zase na autobusy pásmový systém. Koupíte si v trafice jednotnou jízdenku a označíte počet pásem, které hodláte projet a to jak v autobusech, tak například v metru a je úplně jedno jestli jste v Amsterodamu nebo někde na vesnici.

7 0
možnosti

ta "hloupost" z VB je nejspíš přesně to, jak by to vypadalo i v ČR. logicky - protože jak by to mělo být jinak? ministerstvo dá jeden univerzální tarif "přijdu, koupím, jedu" - který očekávám bude zhruba odpovídat současnému obyčejnému jízdnému ČD. jestli Vám ten který dopravce dá nějakou slevu, ať už na méně využitý spoj, na základě včasného nákupu, své zákaznické kartičky anebo formou celodenní jízdenky na své vlaky, už je čistě na něm.

s Německem se ČR srovnává dost těžko, protože tam je většina dopravy (snad vše vyjma IC/EC a ICE) organizováno na úrovni spolkových zemí a ty mají své podmínky a tarify.

a naopak Nizozemí je co do rozlohy tak malé, že se tam dá v celém státě zorganizovat tarif obdobný německým nebo rakouským spolkovým zemím.

ČR je paskvil, protože velká část dopravy se sice organizuje na úrovni krajů, ale ty jsou příliš malé a nemají přirozené hranice a tudíž se hodně jezdí přes jejich hranice a pro řadu cestujících jsou tak spoje a tarif na úrovni kraje nedostatečné.

3 2
možnosti
Foto

Pokud to mají v GB A CH už sto let, můžeme se těšit...když o tom teď začali uvažovat, za sto let se taky dočkáme...asi jako WiFi v Elefantech apod...

0 1
možnosti
Foto

J37i80ř57í 69E23r55b36e20n

17. 5. 2016 19:04

Jejda, wifina z první světové války, to musela bejt docela síla... ;-);-D

2 0
možnosti

No nevim jestli ma cenu to resit - ten jednotny tarif bude vzdy drazsi nez konkretni jizdenka a vyuzivat to tim padem bude minimum lidi ....

2 2
možnosti

Ale šotoušci z K-Reportu budou spokojeni, že mají ten "jednotný tarif" ;-) Tenhle jednotný tarif v podstatě nikdo ani nepotřebuje.

1 4
možnosti
Foto

J21a40n 32V94a61l66a68l81í57k

17. 5. 2016 12:58

Všichni zde zmiňujete trať PH-OV ale všichni přece nebydlí v Praze nebo Ostravě tudíž když pojedu do OV od jinuď než z PH koupim si jízdenku do OV a dle vlaku si pak přikoupím pouze místenku a nevím proč bych měl kupovat tři jízdenky pro každého dopravce zvlášť.

1 1
možnosti

už dnes když jedete např. Karviná - Beroun, tak si kupujete 3 jízdenky, protože je to mnohem levnější než jedna na celou trasu.

stejně jako já si kupuju Břeclav - Liberec, i když vystoupím už 50km před Libercem. je to levnější.

0 0
možnosti

Ten švýcarský systém má ještě jednu zajímavost. Na většině frekventovanějších tratí jezdí vlaky každých 30 minut. Když se náhodou něco stane a vlak se někde sekne, tak přípoje nečekají, protože 30 minut není nepřekonatelné čekání. Nepřenáší se tak zpoždění. Stejně tak, když měl vlak větší zpoždění, tak ho rovnou zrušili a lidi jeli tím o půl hodiny později. U nás se to sekne kvůli sebevrahovi nebo výluce na hodinu, naskládájí se 3 vlaky za sebou, ty musí projet všechny a zpoždění se přenese ještě na ty o 2 hodiny později.

1 0
možnosti

To není specialita Švýcarska, na přípoje se nečeká se ani v Německu, Holandsku .... respektive děje se tak jen výjimečně.

0 0
možnosti

Před několika léty všude jezdily ČD a stačila jedna jízdenka. Pak na koleje vpustili rádoby konkurenci a teď budou vymýšlet jak to udělat aby člověk nepotřeboval deset jízdenek na jednu cestu. Kdyby místo experimentů nechali jen ČD a raději vymysleli jak zefektivnit fungování a zlepšit kvalitu tak udělají lépe. Ale to nelze chtít v naší zemi.

2 4
možnosti

hodlate narizovat soukromym subjektum v jakem oboru maji podnikat ?

2 0
možnosti

J70i59ř89í 47Š66v98e28c

17. 5. 2016 11:47

Českem? To je jako kde? Já znám použe Českou republiku. Žádné Česko není.

Takže stát bude diktovat soukromému dopravci jak má jezdit a za kolik? Tak to je opět Ťokovina... :-D. Nehledě na to, jak chce Ťok řešit místenky apod. Kdyby se raději staral o mítné na dálnicích a opravy silnic, než kecal do všeho.

Problém necestování Čechů není v jízdence, ale v tom, že vlaky jsou hnusné, staré a špinavé. Když k tomu přidám časté zpoždění a vysokou cenu, není se čemu divit. Ani nejlepší Pendolino není nic moc.

1 7
možnosti

Švýcarský systém se mi nelíbí, protože se jedná o silně dotovaný systém. V roce 2008 se na veřejnou osobní dopravu použilo 15,154 miliardy švýcarských franků a výnosy z osobní dopravy činily 5,856 miliardy švýcarských franků. Takže ztráta činila 9,298 miliardy švýcarských franků, Osobní doprava je tedy ze 61,4 % dotována z jiných zdrojů. Informace o financování veřejné osobní dopravy ve Švýcarsku najdete zde (http://www.enviweb.cz/clanek/doprava/89429/svycarsky-system-verejne-dopravy) v odstavci FINANCOVÁNÍ VEŘEJNÉ DOPRAVY. Z hlediska zákazníka dokonalý systém veřejné dopravy je dokonalý jen proto, že je dotovaný. A v neposlední řadě zdánlivě levný (pro Švýcary), protože z peněženky vytáhne 40 franků a dalších 60 franků přihodí kantony a města. Nicméně, těch 60 franků získají kantony a města zase z kapes daňových poplatníků. A na získání těch dalších 60 franků jsou potřeba lidé ve státní správě (daňový úřad), kteří peníze od daňových poplatníků vyberou a přerozdělí je kantonům a městům. Na úřadech kantonů a měst jsou další lidé, kteří peníze znovu přerozdělují jednotlivým dopravcům. A všichni tito lidé musí být zaplaceni. Takže na to, aby dopravce dostal svých 100 franků, je nutné vybrat více než 100 franků od daňových polatníků (40 franků ve formě jízdného a více než 60 franků ve formě daní a poplatků). Z toho vyplývá, že nedotovaný systém, ve kterém platíte komerční jízdné, je ve skutečnosti levnější než dotovaný systém.

Výsledkem švýcarského dopravního systému je to, že v zemi prakticky neexistují soukromí dopravci. Naprostá většina dopravců (i malých) je vlastněna nebo majoritně spoluvlastněna jednotlivými kantony a městy. Soukromý dopravce nemá bez dotací šanci uchytit se na trhu, protože by byl asi 2,5krát dražší (dotované jízdné 40 franků vs. nedotované jízdné 100 franků).

2 7
možnosti

jenže takhle to s výjimkou pár lukrativních tratí (Praha - Ostrava, ...) funguje všude v Evropě. v ČR je poměr mezi zaplaceným jízdným a 'dotacemi' nejspíš ještě horší.

jestli v zemi existují soukromí dopravci a jestli jde o samosprávou vlastněné subjekty nebo opravdové soukromníky (á la Regiojet a LE), o tom nerozhodují dotace, ale to, u koho stát a kraje dopravu objednávájí - a platí za ni.

1 0
možnosti
Foto

J42i53ř80í 83E96r80b85e39n

17. 5. 2016 11:02

"Ve Švýcarsku mohou lidé na jednu jízdenku s různými dopravci cestovat přitom už přes sto let. Podle kritiků hledá úřad řešení pozdě." - tyhle dvě věty za sebou působí dost zajímavě, jako že je vinou ministra Ťoka, že to nebylo zavedeno už za I. světové války :-)

0 1
možnosti

Ten úřad MD ovšem nezačal existovat s nástupem Ťoka, že . Nekoná už mnoho let.

Mohlo se to připravovat už po revoluci, ale starší si jistě pamatují, jaký byl postoj porevolučních politiků k veřejné dopravě.

4 0
možnosti

..... a bude po konkurenci.

0 1
možnosti

ale nebude. ten univerzální tarif jen přibude k těm stávajícím - jednotliví dopravci budou mít v rámci konkurečního boje i nadále své vlastní, většinou výrazně levnější.

2 0
možnosti