Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

GLOSA: Rychlovlak není důležitý pro Česko, chce ho Evropa

Na 300 kilometrů v hodině se vlak rozjíždí asi 11,5 kilometru. Brzdit mu pak trvá přes sedm kilometrů. Aby měl tedy rychlovlak v Česku smysl, nesměl by tu moc zastavovat. Rychlodráhu napříč Českem totiž nepotřebuje Česko, ale Evropa, píše v glose redaktor serveru Auto.iDNES.cz František Dvořák.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J66a11n 91Č19e18k92a88l 7739825914154

Samozřejmě, že zastánce aut nechce mít konkurenci, znamenalo by to míň dálnic...

0/0
17.7.2016 15:20

J13i75r57k38a 31D55v42o35ř26á15k 4135900513208

Kamenné silnice nejsou pro Rakousko-Uhersko důležité. Chce je Evropa.

;-D

+2/0
8.6.2016 14:12

M32a28r57e27k 59B47e82n14e19s 9693246816

Svycarsko je mensi a zeleznice se stavi, rozsiruje... Rychlovlaky jezdi. Tohle je klasicka CZ. Utrati se rozpocet za studie, takze se nakonec nebude stavet, protoze nebude za co. A rozehravaji se manipulacni hry s fakty: "Nema cenu investovat do neceho, co lide nepouzivaji. Ale proc? Protoze nemuzou pouzivat neco co neexistuje! Aha. To je jedno, stejne napiseme ze to nepouzivaji."

+3/0
8.6.2016 6:09

P67a72v26e74l 84K91o39c21i46a32n 1172450986427

Provozní model RS 1 počítá s rychlou vrstvou (ke 300 km/h) která by dala bez zastavení Praha Brno za 55 minut a s pomalejší vrstvou (dejme tomu 200 km/h), která by obsluhovala mezilehlé zastávky. Podobně to chodí i na německých VRT.

+4/0
2.6.2016 5:53

M22a19r86t40i63n 19R50u98z85i74c40k56a 1332538316987

To je hloupost, VRT v CR smysl ma, predevsim pro spojeni velkych mest a aglomeraci, Praha-Brno - samozrejme bez zastavek, max. jedna mezistanice Jihlava jako regionalni centrum, kde by nezastyavovali vsechny vlaky, Brno-Ostrava, Plzen-Praha a Praha-H.Kralove... a tak jak je v clanku zmineno, jsou mesta pobliz CR v dojezdove vzdalenosti, Viden, Drazdany, Katovice...

Dale se neda moc souhlasit s tim, ze jsou drahe, stavba neni o moc drazsi nez stavba nove zel trati na 200km/h, navic koridory jsou v nekterych relacich uz i pretizene regionalni dopravou a nakladni dopravou - kde naopak nas brzni propustnost takovych trati...

Dalsim poznatkem je rychlost prepravy a cena jizdenek, obecne ceny jizdenek jsou vysoke a u rychlovlaku se mohou blizit i letenkam, pokud konkuruji leteckym linkam, vedle nichz jsou casto i rychlejsi prave vlaky. Rychlost na tratich je vhodne stavet i na 400km/h, to ale neznamena, ze vlaky budou vzdy jezdit touto rychlosti, treba expres Berlin-Praha-Viden-Budapest, muze mit jen jednu zastavku v CR, ale diky navazne doprave tak muzete byt mnohem rychleji v Brne s prestupem ve Vidni, nez po soucasnem koridoru, stavet ji uz predem pouze na 200km/h... to naopak muze jet vlozeny courak se zastavkami v Jihlave a v Brne...

Samozrejme, ze tyto vlaky nebudou vyuzivany k tomu, aby si clovek zajel kazdy tyden na veceri nebo do divadla v Praze, taky nepoletite letadlem nekam jen na veceri... ale dojizdeni za praci na jednani, na dovolene, muze byt velmi atraktivni a muze to byt i levne, i v te cine, japonsku, nemecku, francii jsou pres vysoke ceny vlaky plne... Srovnava se tu nesrovnatelne.

+4/−1
1.6.2016 12:30

M66i87l23o49š 86Ř68e19h50á29k 8206608397725

Problém je, že nemáme tři země, ale 14 krajů. U vysokých rychlostí jsou krajské snahy po sebeuplatnění nevhodné. Tři stanice (Praha, Brno, Ostrava) by byly přiměřené.

0/0
8.6.2016 7:11

R10a21d22e27k 26N35o73v26a77k 9154143409670

Když podle autora budeme dostavovat koridory na 200km/h, doprava se nezryhlí.

Na koleje se nevejde víc vlaků jako na dálnici a pomalejší budou stejně brzdit ty rychlejší.

VRT je potřeba nejen pro mezinárodní spojení, pro vnitrostátní také, ale lze na novou trať poslat i rychlíky do 160km/h, které tak uvolní místo na koridorech pro pomalou, ale levnou nákladní dopravu, která dne téměř nemůže po přetížených koridorových tratích přes den jezdit, neboť by ji svou pomalostí blokovala.

+2/0
1.6.2016 9:48

J50i43ř38í 68Z84a89t47l65o29u32k59a54l 3528989451206

Je to rozšířený omyl, že vysokorychlostní trať při vzdálenostech v naší zemi nemá smysl stavět, případně že by měla smysl jen pro mezinárodní dopravu. Přitom vysokorychlostní trať Praha - Brno by výrazně pomohla i dálkové vnitrostátní přepravě. V podstatě by mohla tvořit takovou páteř, při slušných návazných tratích, především do Přerova by pak přímé vlaky Praha Brno mohly pokračovat na Ostravu nebo Zlín, v opačném směru na Plzeň nebo Ústí nad Labem. Dále by tam mohly jezdit pomalejší vlaky s několika zastávkami (např. Benešov, Vlašim, Humpolec, Jihlava, Velké Meziříčí), právě kvůli nim by měly ty zastávky smysl, a vlaky které by v polovině trasy odbočily a pokračovaly třeba na Třebíč nebo Žďár nad Sázavou. Společně s mezinárodní dopravou se neobávám, že by taková trať nebyla dostatečně vytížená.

+1/0
1.6.2016 8:08

M52a58r21t36i85n 63R28u38z16i28c56k81a 1872818186187

I pomalejsi vlaky by nemeli mit tolik zastavek v malo zabydlenych regionech,... to nedava smysl, ale navazna doprava musi byt rychla a opravdu navazna...

+1/0
1.6.2016 12:33

J29i80ř67í 16Z90a51t74l48o35u44k90a88l 3678719811736

Koukám, článek plný nesmyslů. Jeden příklad za všechny: "A uvažovat na trase superrychlovlaku mezi Prahou a Brnem o zastávkách Jihlava, Velké Meziříčí, Velká Bíteš, Pelhřimov je na hranici slabomyslnosti."

Doufám, že příště navrhnete zrušit také všechny zastávky na trati z Prahy do Pardubic. K čemu jsou přece zastávky na trase rychlíků a IC/EC vlaků?

+1/0
1.6.2016 8:04

J79o66s61e55f 29H41á11j86e25k 6988610669432

Kdepák my nepotřebujeme kvalitní a rychlé spojení se zbytkem Evropy... my jezdíme vlakem jen do Bíteše... Achjo:-P

0/0
31.5.2016 20:19

I64v76a46n 24D50o34l70e41ž39e29l 5112825719113

Glosa autíčkářského autora?! To je jako kdybych já začal rozdávat moudra o autech,kterým nerozumím.

K těm jizdenkám:

Milán - Řím FR 29€ (2tř.)/39€ (1.tř)

Mylhúzy - Lucemburk TGV (20/25€)

Hranice CZ/D - Kolín n.R. ICE (19 €, 14,75 € s Bahncard 25)

Hranice CZ/D - Kodaň (39€, 29€ s Bahncard 25)

Údaje které autor glosy uvádí jsou ceny systémem přijdu/jedu

Ano potom jsou jízdenky drahé,takto ale cestuje minimum cestujících.

+4/0
31.5.2016 10:49
Foto

M51i71c39h70a44l 45G81a11n31d29a61l88o87v79i80č 7908909891180

Naprosto s autorem souhlasím. Rychlovlaky v ČR nepotřebujeme, jsou mnohem důležitější věci.

+2/−12
31.5.2016 1:15

P69e66t54r 74S26p46o20r42e50r 6473603726562

Jistě! Kanál Dunaj-Odra -Labe. Od Palackého mostu bude jezdit rychloloď do Blavy. ;-D

+6/0
31.5.2016 8:34

M39i59c25h85a38l 27B30e60n63e55š 6269618612466

Je opravdu trapné, když se úvahy o VRT v Česku zúží na diskuzi na téma, jestli má smysl, aby vlak jezdil z Prahy do Brna 300km/h. Jak už napsali dole jiní diskutující, tady vůbec nejde o spojení Prahy a Brna, ale napojení této země na evropskou síť VRT.

Nechápu, proč pořád někdo řeší spojení Prahy a Brna. Občas si říkám, že je to zakuklený pragocentrismus, kdy mnozí Pražáci na vše pořád koukají, jako že každý se potřebuje dostat do Prahy, ale neberou v potaz, že sami chtějí taky do Mnichova, Berlína či Vídně.

Hlavně si uvědomme, že pokud tohle nezvládneme, tedy napojit se na evropskou síť, dáme si sami ránu do zad, protože tohle je už druhé selhání, pokud jde o dopravní obslužnost Česka. Tím prvním byl totálně nezvládnutý rozvoj pražského letiště ruku v ruce s ČSA, kdy jsme promrhali šanci mít doma významný letecký hub. Dnes je tak v Praze de facto regionální letiště, kde nyní oslavují "už" pátou linku na jiný kontinent, zatímco v Mnichově nebo Vídni jich mají, že se toho ani nejde dopočítat. A pak podporujme turistický ruch v Česku a velký byznys v Česku, když tato země je odříznutá od zbytku světa.

+12/−1
30.5.2016 23:25

M90i60r47o37s20l73a66v 41G83r26o63s54s96m34a49n59n 8822679884

Cestuje se z Prahy více do Brna, nebo do Mnichova? Z Kölnu do Frankfurtu, nebo do Paříže?

0/0
31.5.2016 0:42

M74i97c31h83a30l 94B20e13n71e57š 6729288882696

Cestuje se po D1 z Prahy více do Průhonic nebo do Brna. A má smysl mít silnici na rychlost 130 km/h pro cestu z Prahy do Průhonic? Kolik času se tím ušetří? Nestačila by tam silnice na 90 km/h?

Ano, chápu, co naznačujete. Ale je potřeba se dívat i trochu dále. Napadlo by někoho před 50 lety, že se bude běžně dojíždět za prací denně autem třeba 50 i více kilometrů? Navíc nepodceňujme faktor dostupnosti našich měst pro zahraniční turisty a byznysmeny. Zpravidla až osobní zkušenost člověku ukáže, jak strašně jsme znevýhodněni tím, že jsme takto odříznuti.

+7/0
31.5.2016 1:37

M41i74r47o85s21l35a72v 87G51r88o95s15s67m56a73n27n 8892529584

Jelikož více lidí jezdí mezi Prahou a Brnem, než Prahou a Mnichovem, jsou pro nás důležitější vnitrostátní rychlá spojení, stejně jako v Německu. Když postavíte VRT do Mnichova, větší frekvence bude z Prahy do Plzně než do Mnichova. VRT potřebujeme hlavně kvůli sobě.

+2/0
31.5.2016 7:45

D55u66š83a77n 51M91o43u12r48e79k 7492457207591

Ano, v Čechách raději vylijeme s vaničkou vždy i dítě..

Jasně že 300km/h je u nás celkem na nic, ale už 200km/h je v Evropě téměř standardní rychlost a pro spojení Prahy s Moravou nebo jihem Čech by byla zlatá.

Ono jde totiž o to, jaká je reálná průměrná rychlost vlaku.. Na VRT by se těch 200 jelo všude a z Phy v Brně bychom byli za hodinu.

Jenže u nás se už dvacet let slabomyslně lijí desítky miliard do koridorů ve stopě z 19. století a mlží se léta tím, že prý jsou "až"na 160 km/h. Reálná rychlost např. celého úseku Brno-Česká Třebová je přitom 90 km/h !!

S takovýmhle myšlením budeme jednou nohou v 19. století napořád.

+4/0
30.5.2016 22:33

R85a70d43e12k 21J76a71n12a20t79a 9935336894522

Ovšem postavit v terénu ČR novou trať na 200 km/h je nákladově zhruba stejné jako postavit novou trať na 300 km/h. To mnoho lidí odmítá pochopit.

Staré tratě přestavět na 200 km/h nejde. Jsou klikaté. Jsou v údolích řek. Jsou těsně kolem nich města a vesnice. Ostatně proto po koridarizaci není všude ta 160 a mnohde zůstalo 100 či dokonce 80.

+10/−1
30.5.2016 22:37

R74o86m52a56n 14J82e28s11c90h55k50e 9498665687805

Nemám pocit, že nejstarší tratě Břeclav - Brno a Choceň - Praha by byly klikaté. Také Břeclav - Ostrava je směrově i výškově na 200 km dobrá.

0/0
31.5.2016 20:18

J44o57s23e46f 16H26á98j48e78k 6128770499472

A co všechny žel. přejezdy? A trasy blízko obcí? Maličkost? Těžko...:-/

0/0
31.5.2016 20:30

R44o71m70a68n 25J13e11s52c70h81k52e 9248755927855

Na D1 staví nové mosty. SŽDC nestaví NIC. V roce 1953 otevřeli soudruzi novou trať Brno - Havlíčkův Brod. Všude podchody a nadchody. Jediný úrovňový přejezd je Tišnově. V letech 1996-99 stavěli koridor Brno - Česká Třebová. Úzké a utopené nástupiště a úrovňové přejezdy .

0/0
31.5.2016 21:43

D77u82š67a43n 84M14o20u32r71e92k 7182617747471

Souhlas. Nemluvě o tom, že máme u nás i takové perly, jako trať z Prahy na Liberec, kde rychlíky jezdí tryskových 55 km/h, do Turnova jedou 100 minut. Zatímco po souběžné dálnici to trvá třetinu...

To už není ani 19. století, ale železniční pravěk.

+5/0
30.5.2016 22:44

R73a54d35e42k 80J65a29n83a80t34a 9635676384732

Ještě dodám, že s tratí s vmax 200 nebudete z Prahy v Brně za hodinu.

Trať nikdy nepovede podle pravítka, takže bude delší než 200 km.

Vlak potřebuje určitou dobu na rozjezd a zastavení.

Vlak bude mít nejspíš omezenou rychlost, dokud bude ve městě, protože hygienici.

Vlak rovněž potřebuje v grafikonu nějakou rezervu, aby nástup školní třídy jedněmi dveřmi nebo mimořádně snížená rychlost na jednom místě po trase nezpůsobila zpoždění na zbytek trasy.

A v neposlední řadě, v integrálním taktovém grafikonu je vhodné mít jízdní dobu spíše 55 minut než 60 minut. Aby dobře vycházely přípoje.

+2/0
30.5.2016 22:47

J75i69ř31í 40H33r23a69d94e43c 2434642421346

Já hlavně nechápu, že se prakticky nemluví o spojení Praha-Mnichov. Dva bohaté regiony, zdánlivě kousek od sebe, ale bez přímé dálnice a s pomalým vlakovým spojením. Rychlovlak na této trase by byl podle mě plný pořád. Cestující za byznysem, turisti, spousta Čechů by to využívala kvůli mnichovskému letišti. Trochu se divím, že na to Německo netlačí, spousta německých firem posílá zaměstnance do Prahy, takhle by to měli mnohem jednodušší. Jinak vrt Praha-Brno (se zastavením v Jihlavě třeba jen jednou dvakrát denně) má smysl taky, ale bojím se, že se o tom bude planně diskutovat dalších dvacet let. Myslím, že i trasa Praha-Brno-Bratislava by měla hodně zákazníků.

+8/−1
30.5.2016 18:45

T48o98m75á16š 50Z35e14m96a36n 3275808934365

Dálnice Praha - Mnichov existuje už pár let.. ta na Berlín a Vídeň nám chybí..

Vlak 2x denně na Brno by dost nahrával autu - jednak nevyjíždíte z nádraží a nejedete na nádraží a hlavně když nevíte kdy jednání skončí, tak se spolehání na 2 spoje nevyplatí.

+1/0
30.5.2016 18:54

M66i92r11o43s79l26a74v 45G55r11o70s76s37m61a76n77n 8202919764

Ale proč jen 2x denně? Dnes jezdí vlaky Praha - Brno každou hodinu. A to nepočítám pomalejší zastávkové rychlíky přes ČT a HB.

0/0
30.5.2016 19:04

J48i41ř79í 84H15r27a22d41e34c 2764482521506

Já jsem měl na mysli, že by vlak dvakrát denně zastavil v Jihlavě, přímá linka do Brna musí jezdit samozřejmě častěji. Přímá dálnice Praha-Mnichov neexistuje, dá se tam dojet po dálnici, ale je to oklikou. Tím ale neříkám, že by se měla stavět, ale právě rychlovlak by tam byl super. Na Berlín kromě krátkého úseku, který se snad vyřeší rychle, přímá dálnice vede, stejně jako solidní vlakové spojení. Neříkám, že dálnice na Vídeň není potřeba, ale jestli se bavíme o rychlovlaku, trasa Praha-Mnichov by podle mě byla okamžitě obrovsky úspěšná.

+1/0
30.5.2016 21:15

M45i96c56h76a93l 10B63e48n67e87š 6919978152396

Souhlas, VRT Praha-Mnichov by v tomto okamžiku byla zlatým dolem. Nicméně nepodceňujme ani směr Vídeň. Je totiž třeba se dívat do budoucnosti a tam bude časem určitě důležité taky spojení směrem na jih a jihovýchod. Nicméně já si pořád myslím, že i z finančního hlediska je nejreálnější trasa Varšava-Lodž-Katowice-Ostrava-Brno-Vídeň, kde nám terén docela i přeje. A já se modlím, aby nám potenciál té trati docvaknul dříve než Slovákům, protože pokud tu trasu dříve udělají oni (byť mají k tomu horší podmínky), u nás nebude mít už takový smysl a výhody pak budou mít oni.

+2/0
30.5.2016 23:33

J23i73ř36í 28H26r34a13d55e93c 2854182941256

Já bych se rád mýlil, ale potenciál VRT v ČR ještě dlouho nedocvakne nikomu zodpovědnému. Myslím, že Katowice-Vídeň, Praha-Brno-Bratislava a Praha-Mnichov by pro naši zemi bylo vynikající řešení. A jak jsem obecně proti dotacím, věřím, že na tohle by bylo možné a vhodní získat peníze z EU. Plus dálnice na jih Čech, na Vídeň a z Hradce Králové do Olomouce, to bych považoval za minimum pro ČR jako moderní zemi.

+1/0
31.5.2016 6:29

J66a83n 50N68o16v57á29k 7415404148107

Ale i tak mezi Mnichovem a Prahou bude cestovat vždy o řád méně lidí než mezi Prahou a Brnem

0/0
31.5.2016 0:31

J83i20ř38í 38H80r52a86d85e10c 2874982671976

Ovšem nebude o řád méně lidí ochotných a schopných zaplatit VRT jízdné. Zatímco klientela mezi Prahou a Brnem bude ze značné části využívat pomalejší spojení, klientela mezi Prahou a Mnichovem si bez problému připlatí za VRT. Já jsem laik, možná se pletu, jen mě prostě překvapuje ignorování této varianty.

0/0
31.5.2016 6:32

J57a32n 27N46o88v12á70k 7675974838957

nejsem si jistý jestli si uvědomujete jaký rozdíl v počtu lidí tam je. Bavoráci na nás kašlou, maximálně sem jedou jako turisti a ty zbylé čechy dnes zvládá odvozit pár autobusů a motoráček. Aby se VRT vyplatila tak musí být skutečně plně vytížená.

Zajímavý šlánek o tom je na wikipedii (https://cs.wikipedia.org/wiki/Vysokorychlostn%C3%AD_tra%C5%A5)-. Kromě dvou tratí jsou všechny VRT zatrátové a musí se dotovat. Cena stavby v čr by byla řádově 600miliard a i když by větší část zaplatila EU, je stejně otázkou jestli by ty peníze nešly využít efektivněji. Navíc údržbu a rekontrukci bychom už platili my, a to také budou nakonec stovky miliard.

0/−1
31.5.2016 8:38

R63a26d28e85k 49J84a96n81a68t35a 9445156954742

Ztrátové jsou i téměř všechny silnice a dálnice. Kdyby nebyly, tak tu máme kupu soukromých investorů, kteří by se mohli přetrhnout nějakou někde postavit.

0/0
31.5.2016 9:14

J74i50ř97í 31H94r37a67d26e52c 2204832391826

Praha je pres tyden plna nemecke byznys klientely a ta z velke casti prijizdi autem z Bavorska. Spousta techto lidi by klidne prijela vlakem, nez se otravovat v prazskem provozu a platit 20-40 euro za parking v hotelu

0/0
1.6.2016 5:46

M52a38r43t42i84n 35R41u74z63i34c11k46a 1252898276977

To je hodne nadnesene cislo na te wiki, VRT je dvoukolejna trat, prakticky na zelene louce, ... cenove to nevyjde draz nez rekonstrukce koridorovych trati

0/0
1.6.2016 12:42

J71a23n 26N31o71v23á60k 7715454128567

stavba tunelů a mostů se pořádně prodraží. A také vzhledem k tomu monopolům na naší dráze si k tomu výrobci dají pěkně mastnou přirážku.

0/0
1.6.2016 12:50

R47a73d17e11k 19J11a54n52a35t92a 9585796634102

"Ovšem nebude o řád méně lidí ochotných a schopných zaplatit VRT jízdné."

----------

To je pořád dokola. Není důvod, proč by mělo být VRT jízdné vyšší (kromě důvody obchodního, tj. bude existovat dost lidí ochotných si připlatit). Náklady přepočtené na oskm jsou totiž nižší.

Tím, že jedete pomalu, neušetříte - i ndes mají osobní vlaky vyšší náklady než rychlíky a proto Jančura a Leoš provozují rychlíky - na osobácích by nevydělal.

+1/0
31.5.2016 11:13
Foto

P21e26t95r 84P79a46v49l28í79č96e67k 5189213385770

Možná na to Německo, resp.Bavorsko tlačí, ale trpělivost s českou byrokracií také není neomezená . . . ;-)

0/0
8.6.2016 7:02

L95u81k78á13š 37S88e26d10l36á23č45e73k 1713787647460

Tchaj-wan je rozlohou 41% České Republiky a vlaky tam jezdí 300 km/h, to samé ještě menší Belgie, taky tam jezdí vlaky 300, Nizozemsko atd.

U nás nyní jezdí vlaky rychlosti na úrovni třicátých let minulého století. Kdo nevěří, ať si zajede do muzea Tatra Kopřivnice. R^ ;-)

+22/−1
30.5.2016 18:42

R66a71d11k43o 75K59ř32i19v87á28n92e20k 7430113895260

Koukám, že na svém profilu píše pan Dvořák, že kdyby nemohl o autech psát, chtěl by je malovat.

Moc prosím pana Dvořáka, aby vlaky raději maloval a nepsal... Když o nich píše, je to podobná tragedie, jako když se o to jednou pokusila paní Spáčilová. Chce to om tématu něco vědět, diletantských komentářů máme plnou republiku.

A jak jste to, pane Dvořáku, myslel s tou slabomyslností?

Nerozumím tomu. Jdu si raději někoho slabomyslného namalovat.

+9/−2
30.5.2016 18:23

M74i63r95o75s10l59a71v 31G10r95o57s65s11m75a55n11n 8412309504

Proboha, co je to za nesmysl? Nejprve autor prokáže, že mezi Prahou a Brnem by rychlovlak jel 90 % trati opravdu maximální rychlosti 300 km/h a více. K tomu dodá, že zastávkový rychlovlak je špatně. Ale stejně napíše, že máme dostavět koridory na 200 km/h, přitom žádný takový zatím ani nemáme.

1. Praha - Brno se musí řešit novostavbu a vlaky 300 - 350 km/h bez zastavení pojedou hodinu a výrazně tak přiblíží nejen 2 největší města, ale celý východ a západ země. K tomu vyluxují část aut z D1 a uvolní koridory pro příměstskou a nákladní dopravu.

2. Zastávkové rychlovlaky obslouží Jihlavu a některá další místa, stejně jako dnes, akorát podstatně rychleji.

3. Proč by měl být provoz rychlodrah dražší než drah běžných? Vždyť vlaky pojedou rychleji a kratší trasu, takže provoz musí být logicky levnější. Jen souprava stojí více, ale ne tolikrát, kolikrát častější se na trase za den otočí.

4. Evropa budiž. Ale všude, u nás i na Západě jsou vnitrostátní frekvence lidí silnější než mezinárodní. VRT potřebujeme hlavně kvůli sobě.

+10/−3
30.5.2016 18:05

J48a36n 43N94o46v59á69k 7255184958157

tak vzhledem k cenové konkurenci na trati Praha Brno by téměř nikdo rychlovlakem nejezdil protože by byl mnohokrát dražší. Bylo by to extrémě neekonomické to stavět.

A navíc kdo by to provozal? České Dráhy? No to by to dopadlo, další dotovaný propadák. Udržovat rychlovlak je samozřejmě mnohem dražší než klasický vlak. Všechny součásty jsou více namáhané a tudíž podstatně dražší. Fakt to nemá cenu stavět rychlovlak jen pro ČR.

+1/−9
30.5.2016 18:11

I65r35e32n28a 98N18e81č88a46s16o98v79á 9439793117669

I v cizině jsou rychlovlaky dražší , přesto jezdí plné...Pro hodně cest není cena rozhodující kritérium...

+2/0
30.5.2016 18:24

J17a21n 72N90o77v22á60k 7515884408677

no jo ale kolik lidí je ochotno zaplatit 80 euro za vlak? Je jich dost aby ten vlak naplnili? V ČR vlakem jezdí většinou ti co nemají na auto.

0/−2
30.5.2016 18:38

R59a26d39e44k 63J35a93n39a32t42a 9815766464292

"V ČR vlakem jezdí většinou ti co nemají na auto. "

--------

A napadlo vás, že rychlý vlak přivede do vlaku i lidi, co jím dnes nejezdí? Stačí se podívat na relaci Praha-Ostrava. Zde vlak předhonil auto jen mírně a už to je celkem samozřejmá volba i na služební cestu a LeoExpres namí problém prodat sedačku v PremiumClass za 1000 Kč.

---------

A pokud jsme u Praha-Brno. D1 je plná a často lidi jedou v autě sami (průměrná obsazenost auta je 1,5 člověka). Tj. máme tu dost lidí, kteří za cestu Praha-Brno dají 500 Kč jen na benzínu (ostatní náklady na auto nepočítaje). Rychlý vlak tyto lidi může nalákat, tak jako je nalákal na Praha-Ostrava.

-------

Navíc nelze očekávat, že jízdné v rychlém vlaku bude u nás stejně vysoké jako v Německu (tam jsou stejně drahé i pomalé vlaky). Bude nižší. Stačí se podívat třeba do Turecka (ano, i Turci už mají VRT). Tam jízdenka vysokorychlostním vlakem 450 km z Ankary do Istanbulu stojí 70 liber, v přepočtu 580 Kč.

+4/0
30.5.2016 20:24

M49a56r10t25i44n 92K61a13r44á15s37e52k 9748803398678

No co se tyce Ostrava-Praha, tam jde z velke casti o to, ze cesta autem je uz prilis dlouha (skoro 4 hodiny) a do toho se moc lidem nechce. Nicmene i kdyby jezdil z Brna do Prahy vlak za hodinu, tak pro spoustu lidi bude to auto rychlejsi...

Leo nema problem prodat premium i za 1000 (vetisnou je cena ale kolem 800), ale je to par desitek mist denne, pro VRT by bylo potreba prodat listky za 1000 par tisicum lidi denne.... byznys cestujici nezaplni ani jeden vagon v pendolinu, natoz VRT jendotku...

0/−5
30.5.2016 21:38

P24a32v76e40l 29Š30e66d85l57b60a52u18e96r 7958791762715

Až snad někdy bude dálnice z H. K. do Mohelnice, trasa OV - Praha se podstatně zrychlí a taky se zmenší provoz na D1. A je fakt, že když už mám auto koupené, tak okamžité náklady pro 4 lidi na cestu do Prahy jsou nižší, než vlakem, musím i připočíst MHD v obou městech.

0/0
30.5.2016 22:57

M14i12r60o74s65l68a36v 68G18r42o11s24s57m78a95n38n 8952179494

Až bude severní dálnice, lze očekávat, že železnice částečně ztratí konkurenční výhodu. Než budou VRT.

0/0
30.5.2016 23:59







Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.