Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

GLOSA: Rychlovlak není důležitý pro Česko, chce ho Evropa

Na 300 kilometrů v hodině se vlak rozjíždí asi 11,5 kilometru. Brzdit mu pak trvá přes sedm kilometrů. Aby měl tedy rychlovlak v Česku smysl, nesměl by tu moc zastavovat. Rychlodráhu napříč Českem totiž nepotřebuje Česko, ale Evropa, píše v glose redaktor serveru Auto.iDNES.cz František Dvořák.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J29a36n 55Č51e68k50a84l 7119845704374

Samozřejmě, že zastánce aut nechce mít konkurenci, znamenalo by to míň dálnic...

0/0
17.7.2016 15:20

J69i73r58k60a 15D43v78o47ř94á77k 4135320923838

Kamenné silnice nejsou pro Rakousko-Uhersko důležité. Chce je Evropa.

;-D

+2/0
8.6.2016 14:12

M65a42r66e82k 27B66e63n33e55s 9953316746

Svycarsko je mensi a zeleznice se stavi, rozsiruje... Rychlovlaky jezdi. Tohle je klasicka CZ. Utrati se rozpocet za studie, takze se nakonec nebude stavet, protoze nebude za co. A rozehravaji se manipulacni hry s fakty: "Nema cenu investovat do neceho, co lide nepouzivaji. Ale proc? Protoze nemuzou pouzivat neco co neexistuje! Aha. To je jedno, stejne napiseme ze to nepouzivaji."

+3/0
8.6.2016 6:09

P82a63v47e61l 85K14o13c30i58a48n 1842920496147

Provozní model RS 1 počítá s rychlou vrstvou (ke 300 km/h) která by dala bez zastavení Praha Brno za 55 minut a s pomalejší vrstvou (dejme tomu 200 km/h), která by obsluhovala mezilehlé zastávky. Podobně to chodí i na německých VRT.

+4/0
2.6.2016 5:53

M93a96r56t55i80n 41R77u48z46i56c10k44a 1512148536527

To je hloupost, VRT v CR smysl ma, predevsim pro spojeni velkych mest a aglomeraci, Praha-Brno - samozrejme bez zastavek, max. jedna mezistanice Jihlava jako regionalni centrum, kde by nezastyavovali vsechny vlaky, Brno-Ostrava, Plzen-Praha a Praha-H.Kralove... a tak jak je v clanku zmineno, jsou mesta pobliz CR v dojezdove vzdalenosti, Viden, Drazdany, Katovice...

Dale se neda moc souhlasit s tim, ze jsou drahe, stavba neni o moc drazsi nez stavba nove zel trati na 200km/h, navic koridory jsou v nekterych relacich uz i pretizene regionalni dopravou a nakladni dopravou - kde naopak nas brzni propustnost takovych trati...

Dalsim poznatkem je rychlost prepravy a cena jizdenek, obecne ceny jizdenek jsou vysoke a u rychlovlaku se mohou blizit i letenkam, pokud konkuruji leteckym linkam, vedle nichz jsou casto i rychlejsi prave vlaky. Rychlost na tratich je vhodne stavet i na 400km/h, to ale neznamena, ze vlaky budou vzdy jezdit touto rychlosti, treba expres Berlin-Praha-Viden-Budapest, muze mit jen jednu zastavku v CR, ale diky navazne doprave tak muzete byt mnohem rychleji v Brne s prestupem ve Vidni, nez po soucasnem koridoru, stavet ji uz predem pouze na 200km/h... to naopak muze jet vlozeny courak se zastavkami v Jihlave a v Brne...

Samozrejme, ze tyto vlaky nebudou vyuzivany k tomu, aby si clovek zajel kazdy tyden na veceri nebo do divadla v Praze, taky nepoletite letadlem nekam jen na veceri... ale dojizdeni za praci na jednani, na dovolene, muze byt velmi atraktivni a muze to byt i levne, i v te cine, japonsku, nemecku, francii jsou pres vysoke ceny vlaky plne... Srovnava se tu nesrovnatelne.

+4/−1
1.6.2016 12:30

M16i94l36o59š 47Ř56e71h21á23k 8646698177795

Problém je, že nemáme tři země, ale 14 krajů. U vysokých rychlostí jsou krajské snahy po sebeuplatnění nevhodné. Tři stanice (Praha, Brno, Ostrava) by byly přiměřené.

0/0
8.6.2016 7:11

R62a22d18e44k 42N73o24v28a60k 9974743289110

Když podle autora budeme dostavovat koridory na 200km/h, doprava se nezryhlí.

Na koleje se nevejde víc vlaků jako na dálnici a pomalejší budou stejně brzdit ty rychlejší.

VRT je potřeba nejen pro mezinárodní spojení, pro vnitrostátní také, ale lze na novou trať poslat i rychlíky do 160km/h, které tak uvolní místo na koridorech pro pomalou, ale levnou nákladní dopravu, která dne téměř nemůže po přetížených koridorových tratích přes den jezdit, neboť by ji svou pomalostí blokovala.

+2/0
1.6.2016 9:48

J31i69ř22í 49Z56a13t84l16o44u40k50a42l 3198669471196

Je to rozšířený omyl, že vysokorychlostní trať při vzdálenostech v naší zemi nemá smysl stavět, případně že by měla smysl jen pro mezinárodní dopravu. Přitom vysokorychlostní trať Praha - Brno by výrazně pomohla i dálkové vnitrostátní přepravě. V podstatě by mohla tvořit takovou páteř, při slušných návazných tratích, především do Přerova by pak přímé vlaky Praha Brno mohly pokračovat na Ostravu nebo Zlín, v opačném směru na Plzeň nebo Ústí nad Labem. Dále by tam mohly jezdit pomalejší vlaky s několika zastávkami (např. Benešov, Vlašim, Humpolec, Jihlava, Velké Meziříčí), právě kvůli nim by měly ty zastávky smysl, a vlaky které by v polovině trasy odbočily a pokračovaly třeba na Třebíč nebo Žďár nad Sázavou. Společně s mezinárodní dopravou se neobávám, že by taková trať nebyla dostatečně vytížená.

+1/0
1.6.2016 8:08

M98a18r29t63i83n 75R49u29z81i39c94k19a 1202428796187

I pomalejsi vlaky by nemeli mit tolik zastavek v malo zabydlenych regionech,... to nedava smysl, ale navazna doprava musi byt rychla a opravdu navazna...

+1/0
1.6.2016 12:33

J97i48ř81í 53Z19a90t93l56o67u32k59a36l 3128109111336

Koukám, článek plný nesmyslů. Jeden příklad za všechny: "A uvažovat na trase superrychlovlaku mezi Prahou a Brnem o zastávkách Jihlava, Velké Meziříčí, Velká Bíteš, Pelhřimov je na hranici slabomyslnosti."

Doufám, že příště navrhnete zrušit také všechny zastávky na trati z Prahy do Pardubic. K čemu jsou přece zastávky na trase rychlíků a IC/EC vlaků?

+1/0
1.6.2016 8:04

J81o18s92e60f 64H29á92j12e16k 6388730179822

Kdepák my nepotřebujeme kvalitní a rychlé spojení se zbytkem Evropy... my jezdíme vlakem jen do Bíteše... Achjo:-P

0/0
31.5.2016 20:19

I13v76a48n 30D40o10l38e58ž48e70l 5262645209713

Glosa autíčkářského autora?! To je jako kdybych já začal rozdávat moudra o autech,kterým nerozumím.

K těm jizdenkám:

Milán - Řím FR 29€ (2tř.)/39€ (1.tř)

Mylhúzy - Lucemburk TGV (20/25€)

Hranice CZ/D - Kolín n.R. ICE (19 €, 14,75 € s Bahncard 25)

Hranice CZ/D - Kodaň (39€, 29€ s Bahncard 25)

Údaje které autor glosy uvádí jsou ceny systémem přijdu/jedu

Ano potom jsou jízdenky drahé,takto ale cestuje minimum cestujících.

+4/0
31.5.2016 10:49
Foto

M88i28c81h95a31l 12G92a19n18d18a97l98o14v86i26č 7348269881870

Naprosto s autorem souhlasím. Rychlovlaky v ČR nepotřebujeme, jsou mnohem důležitější věci.

+2/−12
31.5.2016 1:15

P28e93t25r 75S33p35o60r79e92r 6803793446212

Jistě! Kanál Dunaj-Odra -Labe. Od Palackého mostu bude jezdit rychloloď do Blavy. ;-D

+6/0
31.5.2016 8:34

M93i12c37h91a44l 49B54e34n85e80š 6739558212316

Je opravdu trapné, když se úvahy o VRT v Česku zúží na diskuzi na téma, jestli má smysl, aby vlak jezdil z Prahy do Brna 300km/h. Jak už napsali dole jiní diskutující, tady vůbec nejde o spojení Prahy a Brna, ale napojení této země na evropskou síť VRT.

Nechápu, proč pořád někdo řeší spojení Prahy a Brna. Občas si říkám, že je to zakuklený pragocentrismus, kdy mnozí Pražáci na vše pořád koukají, jako že každý se potřebuje dostat do Prahy, ale neberou v potaz, že sami chtějí taky do Mnichova, Berlína či Vídně.

Hlavně si uvědomme, že pokud tohle nezvládneme, tedy napojit se na evropskou síť, dáme si sami ránu do zad, protože tohle je už druhé selhání, pokud jde o dopravní obslužnost Česka. Tím prvním byl totálně nezvládnutý rozvoj pražského letiště ruku v ruce s ČSA, kdy jsme promrhali šanci mít doma významný letecký hub. Dnes je tak v Praze de facto regionální letiště, kde nyní oslavují "už" pátou linku na jiný kontinent, zatímco v Mnichově nebo Vídni jich mají, že se toho ani nejde dopočítat. A pak podporujme turistický ruch v Česku a velký byznys v Česku, když tato země je odříznutá od zbytku světa.

+12/−1
30.5.2016 23:25

M90i40r59o44s82l98a40v 92G81r10o10s87s79m54a78n67n 8572379254

Cestuje se z Prahy více do Brna, nebo do Mnichova? Z Kölnu do Frankfurtu, nebo do Paříže?

0/0
31.5.2016 0:42

M26i29c69h74a32l 31B87e96n53e77š 6489898892526

Cestuje se po D1 z Prahy více do Průhonic nebo do Brna. A má smysl mít silnici na rychlost 130 km/h pro cestu z Prahy do Průhonic? Kolik času se tím ušetří? Nestačila by tam silnice na 90 km/h?

Ano, chápu, co naznačujete. Ale je potřeba se dívat i trochu dále. Napadlo by někoho před 50 lety, že se bude běžně dojíždět za prací denně autem třeba 50 i více kilometrů? Navíc nepodceňujme faktor dostupnosti našich měst pro zahraniční turisty a byznysmeny. Zpravidla až osobní zkušenost člověku ukáže, jak strašně jsme znevýhodněni tím, že jsme takto odříznuti.

+7/0
31.5.2016 1:37

M60i15r67o70s89l48a83v 76G20r12o96s97s61m48a54n46n 8152359944

Jelikož více lidí jezdí mezi Prahou a Brnem, než Prahou a Mnichovem, jsou pro nás důležitější vnitrostátní rychlá spojení, stejně jako v Německu. Když postavíte VRT do Mnichova, větší frekvence bude z Prahy do Plzně než do Mnichova. VRT potřebujeme hlavně kvůli sobě.

+2/0
31.5.2016 7:45

D86u63š93a75n 23M40o73u17r76e18k 7142847567311

Ano, v Čechách raději vylijeme s vaničkou vždy i dítě..

Jasně že 300km/h je u nás celkem na nic, ale už 200km/h je v Evropě téměř standardní rychlost a pro spojení Prahy s Moravou nebo jihem Čech by byla zlatá.

Ono jde totiž o to, jaká je reálná průměrná rychlost vlaku.. Na VRT by se těch 200 jelo všude a z Phy v Brně bychom byli za hodinu.

Jenže u nás se už dvacet let slabomyslně lijí desítky miliard do koridorů ve stopě z 19. století a mlží se léta tím, že prý jsou "až"na 160 km/h. Reálná rychlost např. celého úseku Brno-Česká Třebová je přitom 90 km/h !!

S takovýmhle myšlením budeme jednou nohou v 19. století napořád.

+4/0
30.5.2016 22:33

R89a64d35e16k 52J68a53n36a79t85a 9975216284902

Ovšem postavit v terénu ČR novou trať na 200 km/h je nákladově zhruba stejné jako postavit novou trať na 300 km/h. To mnoho lidí odmítá pochopit.

Staré tratě přestavět na 200 km/h nejde. Jsou klikaté. Jsou v údolích řek. Jsou těsně kolem nich města a vesnice. Ostatně proto po koridarizaci není všude ta 160 a mnohde zůstalo 100 či dokonce 80.

+10/−1
30.5.2016 22:37

R97o90m39a92n 52J83e26s65c27h14k76e 9238355527135

Nemám pocit, že nejstarší tratě Břeclav - Brno a Choceň - Praha by byly klikaté. Také Břeclav - Ostrava je směrově i výškově na 200 km dobrá.

0/0
31.5.2016 20:18

J13o35s87e93f 75H91á32j96e25k 6698680799212

A co všechny žel. přejezdy? A trasy blízko obcí? Maličkost? Těžko...:-/

0/0
31.5.2016 20:30

R34o32m86a60n 87J19e64s88c22h86k64e 9918545467805

Na D1 staví nové mosty. SŽDC nestaví NIC. V roce 1953 otevřeli soudruzi novou trať Brno - Havlíčkův Brod. Všude podchody a nadchody. Jediný úrovňový přejezd je Tišnově. V letech 1996-99 stavěli koridor Brno - Česká Třebová. Úzké a utopené nástupiště a úrovňové přejezdy .

0/0
31.5.2016 21:43

D19u50š34a63n 75M23o54u42r93e18k 7922137137241

Souhlas. Nemluvě o tom, že máme u nás i takové perly, jako trať z Prahy na Liberec, kde rychlíky jezdí tryskových 55 km/h, do Turnova jedou 100 minut. Zatímco po souběžné dálnici to trvá třetinu...

To už není ani 19. století, ale železniční pravěk.

+5/0
30.5.2016 22:44

R47a70d55e67k 56J95a46n92a51t90a 9485916254922

Ještě dodám, že s tratí s vmax 200 nebudete z Prahy v Brně za hodinu.

Trať nikdy nepovede podle pravítka, takže bude delší než 200 km.

Vlak potřebuje určitou dobu na rozjezd a zastavení.

Vlak bude mít nejspíš omezenou rychlost, dokud bude ve městě, protože hygienici.

Vlak rovněž potřebuje v grafikonu nějakou rezervu, aby nástup školní třídy jedněmi dveřmi nebo mimořádně snížená rychlost na jednom místě po trase nezpůsobila zpoždění na zbytek trasy.

A v neposlední řadě, v integrálním taktovém grafikonu je vhodné mít jízdní dobu spíše 55 minut než 60 minut. Aby dobře vycházely přípoje.

+2/0
30.5.2016 22:47

J69i97ř80í 88H36r40a51d78e87c 2594392861696

Já hlavně nechápu, že se prakticky nemluví o spojení Praha-Mnichov. Dva bohaté regiony, zdánlivě kousek od sebe, ale bez přímé dálnice a s pomalým vlakovým spojením. Rychlovlak na této trase by byl podle mě plný pořád. Cestující za byznysem, turisti, spousta Čechů by to využívala kvůli mnichovskému letišti. Trochu se divím, že na to Německo netlačí, spousta německých firem posílá zaměstnance do Prahy, takhle by to měli mnohem jednodušší. Jinak vrt Praha-Brno (se zastavením v Jihlavě třeba jen jednou dvakrát denně) má smysl taky, ale bojím se, že se o tom bude planně diskutovat dalších dvacet let. Myslím, že i trasa Praha-Brno-Bratislava by měla hodně zákazníků.

+8/−1
30.5.2016 18:45

T54o24m56á95š 18Z82e49m54a83n 3905238614535

Dálnice Praha - Mnichov existuje už pár let.. ta na Berlín a Vídeň nám chybí..

Vlak 2x denně na Brno by dost nahrával autu - jednak nevyjíždíte z nádraží a nejedete na nádraží a hlavně když nevíte kdy jednání skončí, tak se spolehání na 2 spoje nevyplatí.

+1/0
30.5.2016 18:54

M86i70r34o31s16l50a78v 24G33r15o31s35s20m39a13n88n 8672469174

Ale proč jen 2x denně? Dnes jezdí vlaky Praha - Brno každou hodinu. A to nepočítám pomalejší zastávkové rychlíky přes ČT a HB.

0/0
30.5.2016 19:04

J16i80ř44í 74H85r69a78d22e12c 2714162851856

Já jsem měl na mysli, že by vlak dvakrát denně zastavil v Jihlavě, přímá linka do Brna musí jezdit samozřejmě častěji. Přímá dálnice Praha-Mnichov neexistuje, dá se tam dojet po dálnici, ale je to oklikou. Tím ale neříkám, že by se měla stavět, ale právě rychlovlak by tam byl super. Na Berlín kromě krátkého úseku, který se snad vyřeší rychle, přímá dálnice vede, stejně jako solidní vlakové spojení. Neříkám, že dálnice na Vídeň není potřeba, ale jestli se bavíme o rychlovlaku, trasa Praha-Mnichov by podle mě byla okamžitě obrovsky úspěšná.

+1/0
30.5.2016 21:15

M66i86c74h96a84l 98B98e31n51e98š 6149458422716

Souhlas, VRT Praha-Mnichov by v tomto okamžiku byla zlatým dolem. Nicméně nepodceňujme ani směr Vídeň. Je totiž třeba se dívat do budoucnosti a tam bude časem určitě důležité taky spojení směrem na jih a jihovýchod. Nicméně já si pořád myslím, že i z finančního hlediska je nejreálnější trasa Varšava-Lodž-Katowice-Ostrava-Brno-Vídeň, kde nám terén docela i přeje. A já se modlím, aby nám potenciál té trati docvaknul dříve než Slovákům, protože pokud tu trasu dříve udělají oni (byť mají k tomu horší podmínky), u nás nebude mít už takový smysl a výhody pak budou mít oni.

+2/0
30.5.2016 23:33

J13i60ř24í 43H54r87a33d93e17c 2784642521866

Já bych se rád mýlil, ale potenciál VRT v ČR ještě dlouho nedocvakne nikomu zodpovědnému. Myslím, že Katowice-Vídeň, Praha-Brno-Bratislava a Praha-Mnichov by pro naši zemi bylo vynikající řešení. A jak jsem obecně proti dotacím, věřím, že na tohle by bylo možné a vhodní získat peníze z EU. Plus dálnice na jih Čech, na Vídeň a z Hradce Králové do Olomouce, to bych považoval za minimum pro ČR jako moderní zemi.

+1/0
31.5.2016 6:29

J43a78n 39N68o54v71á51k 7225984518137

Ale i tak mezi Mnichovem a Prahou bude cestovat vždy o řád méně lidí než mezi Prahou a Brnem

0/0
31.5.2016 0:31

J76i30ř44í 77H63r67a49d35e96c 2604102111946

Ovšem nebude o řád méně lidí ochotných a schopných zaplatit VRT jízdné. Zatímco klientela mezi Prahou a Brnem bude ze značné části využívat pomalejší spojení, klientela mezi Prahou a Mnichovem si bez problému připlatí za VRT. Já jsem laik, možná se pletu, jen mě prostě překvapuje ignorování této varianty.

0/0
31.5.2016 6:32

J11a51n 31N11o67v56á57k 7705724188767

nejsem si jistý jestli si uvědomujete jaký rozdíl v počtu lidí tam je. Bavoráci na nás kašlou, maximálně sem jedou jako turisti a ty zbylé čechy dnes zvládá odvozit pár autobusů a motoráček. Aby se VRT vyplatila tak musí být skutečně plně vytížená.

Zajímavý šlánek o tom je na wikipedii (https://cs.wikipedia.org/wiki/Vysokorychlostn%C3%AD_tra%C5%A5)-. Kromě dvou tratí jsou všechny VRT zatrátové a musí se dotovat. Cena stavby v čr by byla řádově 600miliard a i když by větší část zaplatila EU, je stejně otázkou jestli by ty peníze nešly využít efektivněji. Navíc údržbu a rekontrukci bychom už platili my, a to také budou nakonec stovky miliard.

0/−1
31.5.2016 8:38

R52a12d41e72k 89J73a62n11a32t12a 9505456544852

Ztrátové jsou i téměř všechny silnice a dálnice. Kdyby nebyly, tak tu máme kupu soukromých investorů, kteří by se mohli přetrhnout nějakou někde postavit.

0/0
31.5.2016 9:14

J46i44ř68í 28H25r17a81d78e67c 2534752411216

Praha je pres tyden plna nemecke byznys klientely a ta z velke casti prijizdi autem z Bavorska. Spousta techto lidi by klidne prijela vlakem, nez se otravovat v prazskem provozu a platit 20-40 euro za parking v hotelu

0/0
1.6.2016 5:46

M56a29r12t19i73n 85R16u89z58i72c82k94a 1292378206317

To je hodne nadnesene cislo na te wiki, VRT je dvoukolejna trat, prakticky na zelene louce, ... cenove to nevyjde draz nez rekonstrukce koridorovych trati

0/0
1.6.2016 12:42

J56a98n 28N29o59v32á11k 7715334388497

stavba tunelů a mostů se pořádně prodraží. A také vzhledem k tomu monopolům na naší dráze si k tomu výrobci dají pěkně mastnou přirážku.

0/0
1.6.2016 12:50

R57a37d93e58k 93J32a29n85a69t21a 9545316424452

"Ovšem nebude o řád méně lidí ochotných a schopných zaplatit VRT jízdné."

----------

To je pořád dokola. Není důvod, proč by mělo být VRT jízdné vyšší (kromě důvody obchodního, tj. bude existovat dost lidí ochotných si připlatit). Náklady přepočtené na oskm jsou totiž nižší.

Tím, že jedete pomalu, neušetříte - i ndes mají osobní vlaky vyšší náklady než rychlíky a proto Jančura a Leoš provozují rychlíky - na osobácích by nevydělal.

+1/0
31.5.2016 11:13
Foto

P21e60t37r 77P69a51v34l86í59č40e42k 5539843225370

Možná na to Německo, resp.Bavorsko tlačí, ale trpělivost s českou byrokracií také není neomezená . . . ;-)

0/0
8.6.2016 7:02

L98u52k85á71š 23S82e61d19l24á54č10e69k 1433877117690

Tchaj-wan je rozlohou 41% České Republiky a vlaky tam jezdí 300 km/h, to samé ještě menší Belgie, taky tam jezdí vlaky 300, Nizozemsko atd.

U nás nyní jezdí vlaky rychlosti na úrovni třicátých let minulého století. Kdo nevěří, ať si zajede do muzea Tatra Kopřivnice. R^ ;-)

+22/−1
30.5.2016 18:42

R38a17d74k37o 88K65ř59i72v10á71n87e84k 7690713435900

Koukám, že na svém profilu píše pan Dvořák, že kdyby nemohl o autech psát, chtěl by je malovat.

Moc prosím pana Dvořáka, aby vlaky raději maloval a nepsal... Když o nich píše, je to podobná tragedie, jako když se o to jednou pokusila paní Spáčilová. Chce to om tématu něco vědět, diletantských komentářů máme plnou republiku.

A jak jste to, pane Dvořáku, myslel s tou slabomyslností?

Nerozumím tomu. Jdu si raději někoho slabomyslného namalovat.

+9/−2
30.5.2016 18:23

M85i41r83o97s26l31a89v 58G49r46o54s25s59m37a78n85n 8882969544

Proboha, co je to za nesmysl? Nejprve autor prokáže, že mezi Prahou a Brnem by rychlovlak jel 90 % trati opravdu maximální rychlosti 300 km/h a více. K tomu dodá, že zastávkový rychlovlak je špatně. Ale stejně napíše, že máme dostavět koridory na 200 km/h, přitom žádný takový zatím ani nemáme.

1. Praha - Brno se musí řešit novostavbu a vlaky 300 - 350 km/h bez zastavení pojedou hodinu a výrazně tak přiblíží nejen 2 největší města, ale celý východ a západ země. K tomu vyluxují část aut z D1 a uvolní koridory pro příměstskou a nákladní dopravu.

2. Zastávkové rychlovlaky obslouží Jihlavu a některá další místa, stejně jako dnes, akorát podstatně rychleji.

3. Proč by měl být provoz rychlodrah dražší než drah běžných? Vždyť vlaky pojedou rychleji a kratší trasu, takže provoz musí být logicky levnější. Jen souprava stojí více, ale ne tolikrát, kolikrát častější se na trase za den otočí.

4. Evropa budiž. Ale všude, u nás i na Západě jsou vnitrostátní frekvence lidí silnější než mezinárodní. VRT potřebujeme hlavně kvůli sobě.

+10/−3
30.5.2016 18:05

J51a24n 82N30o34v24á96k 7165624208617

tak vzhledem k cenové konkurenci na trati Praha Brno by téměř nikdo rychlovlakem nejezdil protože by byl mnohokrát dražší. Bylo by to extrémě neekonomické to stavět.

A navíc kdo by to provozal? České Dráhy? No to by to dopadlo, další dotovaný propadák. Udržovat rychlovlak je samozřejmě mnohem dražší než klasický vlak. Všechny součásty jsou více namáhané a tudíž podstatně dražší. Fakt to nemá cenu stavět rychlovlak jen pro ČR.

+1/−9
30.5.2016 18:11

I47r36e68n39a 97N98e95č24a37s54o18v58á 9159983167209

I v cizině jsou rychlovlaky dražší , přesto jezdí plné...Pro hodně cest není cena rozhodující kritérium...

+2/0
30.5.2016 18:24

J35a54n 55N37o57v90á84k 7545934418887

no jo ale kolik lidí je ochotno zaplatit 80 euro za vlak? Je jich dost aby ten vlak naplnili? V ČR vlakem jezdí většinou ti co nemají na auto.

0/−2
30.5.2016 18:38

R69a25d94e96k 74J61a42n83a44t62a 9225106194562

"V ČR vlakem jezdí většinou ti co nemají na auto. "

--------

A napadlo vás, že rychlý vlak přivede do vlaku i lidi, co jím dnes nejezdí? Stačí se podívat na relaci Praha-Ostrava. Zde vlak předhonil auto jen mírně a už to je celkem samozřejmá volba i na služební cestu a LeoExpres namí problém prodat sedačku v PremiumClass za 1000 Kč.

---------

A pokud jsme u Praha-Brno. D1 je plná a často lidi jedou v autě sami (průměrná obsazenost auta je 1,5 člověka). Tj. máme tu dost lidí, kteří za cestu Praha-Brno dají 500 Kč jen na benzínu (ostatní náklady na auto nepočítaje). Rychlý vlak tyto lidi může nalákat, tak jako je nalákal na Praha-Ostrava.

-------

Navíc nelze očekávat, že jízdné v rychlém vlaku bude u nás stejně vysoké jako v Německu (tam jsou stejně drahé i pomalé vlaky). Bude nižší. Stačí se podívat třeba do Turecka (ano, i Turci už mají VRT). Tam jízdenka vysokorychlostním vlakem 450 km z Ankary do Istanbulu stojí 70 liber, v přepočtu 580 Kč.

+4/0
30.5.2016 20:24

M90a96r57t37i85n 38K21a74r18á96s98e52k 9848163908978

No co se tyce Ostrava-Praha, tam jde z velke casti o to, ze cesta autem je uz prilis dlouha (skoro 4 hodiny) a do toho se moc lidem nechce. Nicmene i kdyby jezdil z Brna do Prahy vlak za hodinu, tak pro spoustu lidi bude to auto rychlejsi...

Leo nema problem prodat premium i za 1000 (vetisnou je cena ale kolem 800), ale je to par desitek mist denne, pro VRT by bylo potreba prodat listky za 1000 par tisicum lidi denne.... byznys cestujici nezaplni ani jeden vagon v pendolinu, natoz VRT jendotku...

0/−5
30.5.2016 21:38

P21a48v22e53l 12Š82e47d83l92b62a17u33e54r 7778511202925

Až snad někdy bude dálnice z H. K. do Mohelnice, trasa OV - Praha se podstatně zrychlí a taky se zmenší provoz na D1. A je fakt, že když už mám auto koupené, tak okamžité náklady pro 4 lidi na cestu do Prahy jsou nižší, než vlakem, musím i připočíst MHD v obou městech.

0/0
30.5.2016 22:57

M25i56r80o38s63l95a83v 61G82r86o82s32s65m63a42n41n 8582559304

Až bude severní dálnice, lze očekávat, že železnice částečně ztratí konkurenční výhodu. Než budou VRT.

0/0
30.5.2016 23:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.