Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Švýcarská pýcha se otevírá. Nejdelší tunel světa zkrátí cestu o hodinu

První vlaky s cestujícími projely novým nejdelším tunelem na světě. Dokončený 57 kilometrů dlouhý Gotthardský tunel výrazně zrychlí cestování mezi Curychem a Milánem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J52i13ř87í 70E56r93b97e97n 1853424926857

Geologický profil tunelového komplexu je zde: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:GBT-geo.png

Pěkné...

0/0
3.6.2016 7:54

A62n62t27o89n38í35n 97S93c70h16i21n73d93l82e65r 8373837155379

hurá, zas to budou mít běženci jednodušší...

+1/0
3.6.2016 0:22

J89i25ř58í 52E41r68b29e30n 1413884406507

57 km pěšky pod zemí ze Švýcarska do Švýcarska, to si určitě pomůžou ;-D

+3/0
3.6.2016 7:55

J22i31ř50í 20H42o30r45á28k 6654514953656

Což ovšem neznamená, že tam nepolezou. No a pak se budou divit (a dovolávat se "lidských práv". A ozve se "Vysoký komisař OSN pro uprchlíky", bude žvástat, ...

0/0
4.6.2016 19:13

B57l30a32ž43e72j 87M69o17t70y82č50k53a 8927437955570

Ten tunel má jednu velkou chybu, není v něm tma;-)

0/0
2.6.2016 15:43

K49a94r57e81l 49N65o11v41o72t46n46y 2701415189700

Redaktori iDnes maji asi ctenare za naproste idioty, kdyz maji potrebu sahat k prirovnanim typu delka iPhonu nebo, oblibena delka fotbaloveho hriste, apod... (facepalm)

0/0
1.6.2016 20:55

P42a93v36e19l 68Ř79a59p23e70k 7152886959285

"Peníze plynou především z daní uvalených v zemi na silniční nákladní dopravu."

Vida, že to jde. Ale v naší zemi, ovládané lobbisty z řad kamionových přepravců, kde kamiony likvidují životní prostředí i silnice a přepravci inkasují zisky, se toho asi nedočkáme. Je mi z té naší kultury na blití.

+5/0
1.6.2016 20:36

P87a53v62l91a 35K87v46a25p85i94l34o83v83á 7859718404797

Já bych se zastavila u začátku článku. Švýcaři postavili něco dost odlišného od původního projektu a přesto se vešli do původního rozpočtu. Je to způsobené tím, že některé věci se prodraží, ale na druhou stranu se zas něco může zlevnit. U nás funguje dopravní stavebnictví tak, že prodražuje i potenciální úspora. A je to právě způsobeno dotacemi. Když se totiž stavba odchýlí od původního projektu, dojde téměř ve 100% ke zdražení. Nehledě na to, že jakákoli změna projektu stavbu neúměrně prodlužuje. Přitom jak jsem se dozvěděli v článku, v dopravním stavitelství jsem změny projektu a použitých materiálů a technologií úplně běžné, protože logicky nikdy neuděláte 100 % geologický průzkum.

+3/0
1.6.2016 14:02

R97a74d75e56k 41J84a22n83a82t85a 9445156604632

"A je to právě způsobeno dotacemi."

----

Co přesně myslíte "dotacemi"? Že je stavba placena z veřejných rozpočtů?

To je ale tento švýcarský tunel taky. Není to soukromá investice.

+3/0
1.6.2016 14:24

J61a21r47o48s47l58a98v 55R54y22c46h57t20á49ř 2464379109606

Radku Janato, opravdu netušíte jaké dotace má Pavla Kvapilová na mysli, nebo jste troll placený za to přesvědčit lidi, že je správně, když 1 km dvoutubusového tunelu pro vlaky jezdící rychlostí 250 km/hod. postaveného v Alpách stál méně než 1 km tunelu v Praze?

0/−4
1.6.2016 20:50

P47e94t57r 57N21o15v14o69t76n56y 1301360811

Pokud myslíte Blanku, tak je to celkem logické. Jaký je profil železničního tunelu pro jednu kolej a jaký silničního pro 2-3 jízdní pruhy.

+2/−1
1.6.2016 21:00

J63i74ř57í 84E46r35b85e26n 1853664616267

Jen tak pro formu si zkuste nejdřív zapřemýšlet, jak velký je průměr tubusu třípruhového silničního tunelu (cca 25 m) a průměr tubusu jednokolejného železničního tunelu (cca 9 m). Nemluvě o tom, že pro ten druhý případ je průjezdní profil technicky normalizován již sto let a razicí štíty se pro něj vyrábějí jako sériové (a tudíž řádově levnější) stroje.

+1/0
3.6.2016 7:53

M65i16r93o56s22l32a44v 89Z85i56k49m57u57n50d 6708912267318

Můžete prosím upřesnit v čem spočívala ta odlišnost ? Tunel začíná u Erstfeldu, vyústění je u Bodia. Tunel je dvojkolejný ? Co se projektovalo původně ...

Na tento tunel bude ještě navazovat tunel Ceneri, který nahradí stoupání mezi Bellinzonou a Luganem ... předpokládaný provoz cca 2019 ...

0/0
2.6.2016 17:00

M26i90r79e64k 60G21a84j63e30r 5511426979300

Mne by zajimalo, jak vyresili tech 13,7 cm rozdil mezi dvema castmi tunelu. Pokud by to bylo na vysku, tak to nemuzou vyrovnat jen na 100 metrech, protoze vlak tam muze jet az 200 km/h.

0/0
1.6.2016 13:56

R39a51d63e63k 92J80a34n85a69t73a 9855346154332

Myslím, že uložení té pevné jízdní dráhy nemusí být vzhledem k ostění tunelu vždy stejné přesně na centimetry, takže tam mají rezervu to vyrovnat.

A provozní rychlost pro osobní vlaky bude vyšší, 250 km/h.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gotthard_Base_Tunnel

+2/0
1.6.2016 14:29

O85n92d29ř13e68j 34Č15a12p11k14a 6791511733154

Je to rozdíl při ražení toho tunelu. Dovnitř se pak ještě betonuje ten finální profil, tam budou v tloušťce stěn dost velké rezervy na to, aby se takovýhle zub plynule srovnal.

+3/0
1.6.2016 14:32

A78d34a23m 60B44a91r85t64o76n26í84k 1317521455919

A jde to i bez hloupých dotací z Brusele... Za to u nás se za pětadvacet let nedostavěla ani dálnice pořádně... něco je špatně...[>-]

+5/−1
1.6.2016 13:32

H84a56n77a 66K91r81i94v94a45n40e95k 2261585982893

add dotace z Brusele: mozna proto, ze Svycarsko neni v EU (i kdyz neco podle bilateralnich smluv nekolik milionu rocne EU platit musi), si muze dovolit tento tunel. Protoze, kdyby bylo Svycarsko v EU, znamenalo by to pro Svycarsko platit stovky milionu rocne... ;-)

+3/0
1.6.2016 14:28

R57a23d55e20k 34J35a80n10a68t38a 9175116714762

Pro Švýcarsko jo, ale my (ČR) z Bruselu, coby podprůměrná země, stále více dostáváme, než tam posíláme.

+8/−1
1.6.2016 14:30

H66a75n48a 57K33r44i22v97a56n77e69k 2481375962123

Myslela jsem to ironicky: kdyby Svycarsko muselo platit EU, nemohlo by si dovolit tento tunel; Svycarsko by jen platilo, dotace by nedostavalo.

0/0
1.6.2016 14:35

J45i12ř37í 50E30r15b59e95n 1703454326557

Obyvatelstvo je špatně ;-)

Švýcaři jsou ostře angažovaný militaristický národ - každý musí být nejméně ve dvou spolcích, jinak se na něj dívají skrz prsty. Každý se musí nějak zapojit do rozhodovacího procesu. To je (ne)výhoda tamní přímé demokracie, kterou si tam pěstují už sedm století.

Zato Češi jen čekají, kdy někdo něco rozhodně za ně, aby pak mohli nadávat. Vidíte to pak na čtvrtinové volební účasti, a na veřejná zasedání zastupitelstev přijdou v pětitisícovém městě čtyři občané. To je (ne)výhoda zastupitelské demokracie, kterou u nás snažíme budovat nějakých 170 let a kterou nám velmoci už několikrát velmi nepříjemně zarazily...

+1/0
3.6.2016 8:03

K49a76r94e25l 24H28l55a86v16s61a 2137592519226

Takže má na délku 534 fotbalových hřišť a vlezlo by se tam 14.250 Fabií těsně za sebou. No fíha!

+11/0
1.6.2016 13:22

P87a74v28e23l 32T88o78p71i27n18k12a 5504755158310

Pozor s těmi hřišti! Je tam dost velká tolerance rozměru! U Fábií je potřeba zase specifikovat model a typ...

0/0
1.6.2016 13:32

P52a92v18e55l 48V96e83l37e31c81k42ý 5744934513923

A kolik by se za ty peníze dalo koupit piv?

+2/0
1.6.2016 17:57

J89i49ř75í 11P90a36u16l 3916725147472

Nikdy jsem nepochopil, resp. obdivoval tuneláře, zejména ty dřívější, jak to dělali a dělají, že místo jednoho tunelu se jim nepodařily tunely dva. :-)

+1/0
1.6.2016 12:54

J47a36n 29Š20e91s74t62á78k 3598229159754

občas to myslím nevyšlo úplně přesně:-)

0/0
1.6.2016 13:07

M23a89r16t41i52n 28P80l95o88c31e51k 8171204242686

V Polsku to sice nebyl tunel, ale stavěli proti sobě dálnici ze dvou konců a minuli se jen o 6 km ))

+4/0
1.6.2016 13:56

J22a57n 47Ř54e69z29n29í86č90e62k 3681121813620

A u nás je problém dokončit za čtvrt století pár desítek km dálniční sítě....

+8/0
1.6.2016 11:33

J87a75r78o98s43l43a58v 72R55y19c13h50t62á40ř 2374229599966

Tunelový komplex Blanka:

Cena uvedená ve smlouvě uzavřené mezi dodavatelem a městem Praha: 17,2 miliardy Kč

Pod smlouvou je podepsán Pavel Bém (ODS)

Dle této smlouvy stavba měla být hotova v roce 2011

---

Skutečná cena: 43 miliard Kč

Dokončení stavby: 19. září 2015 ve 14:00

+10/−1
1.6.2016 11:24

D43u37š17a18n 39M91o28u83r60e31k 7132597897401

Srovnávat 17 mld. ve smlouvě, což je pouze cena za stavební práce a bez křižovatky Malovanka, se 43 mld. zahrnujícími oboje, je lež bez kontextu.

Původních 17 mld. lze srovnávat jen s konečnými 26,3 mld., zbytek jsou nestavební technologie a Malovanka.

Více viz Wikipedie:

Původní cena za stavební práce činila 17,2 mld. Kč bez DPH. Po propadech ve Stromovce byl nařízen bezpečnější, ale i dražší postup ražby. S dalšími požadavky na rozvoj města, například na opravu Letenského náměstí, změnu projektu Trojského mostu či protipovodňová opatření, vzrostla cena stavebních prací o 4 mld. Konečná částka za stavební práce je 26,3 mld Kč. Ta obsahuje upravenou cenu stavby a DPH, které se během stavby dvakrát zvýšilo.

Cena za Blanku činila podle Tomáše Hudečka 36,7 miliardy korun. Na první pohled je tedy téměř o šestnáct miliard dražší, než být měla. To však dnes již pražští politici odmítají. „Už v roce 2006, kdy to zadávali, bylo jasné, že stavba bude stát 31 miliard korun. To znamená, že prodražení není z 21 na 37, ale je z 31 na 37,“ upozornil Tomáš Hudeček ve speciálním vysílání ČT z tunelu Blanka. Hudeček je přesvědčen, že exprimátor Bém kalkuloval pouze s cenou za hrubou stavbu bez technologií či valorizace, „aby tunel Blanka protlačil zastupitelstvem“.

+7/0
1.6.2016 12:19

M14a26r88t87i17n 58M46e67l59k18a 2179848242422

Myslím, že by se docela hodila mapa. Koho zajímá, např. tady: http://www.bbc.com/news/world-europe-36416506

+9/0
1.6.2016 10:52

D17u69š88a56n 34P60e92š51e69k 3685909284770

Do předpokládané částky se vejdeme. A to byla stanovena v roce 1998. Prohlásil šéf Simoni.

Tohle by si z nařízení vlády měli povinně zarámovat a pověsit do kanceláří všichni šéfové Metrostavu, Eurovie a dalších podobných firem, které u nás staví (navíc nekvalitně) a dojí státní rozpočet.

+7/0
1.6.2016 10:47

P39e83t67r 41K50e92i24s62l54e81r 6891532102884

Já si spíš myslím, že by si to měli dát zarámovat i zadavatelé staveb... v tomto případě stát (obce, kraje...) a prostě si to vše jak smluvně, tak i kontrolami na místě pohlídat... Pokud je pravdou, jak už bylo v mnoha článcích zmíněno, že tyto smlouvy jsou děravé jak síto, pak je (alespoň z mého pohledu) větší chyba na straně zadavatele, protože on umožňuje tyto různé machinace...

+3/0
1.6.2016 11:33

J36i51ř91í 75V32i32m39r 5373357690200

...maximální odchylka 137 milimetrů - to je pro srovnání délka mobilu iPhone 6. Anebo jedné až dvou myší polních.

+9/0
1.6.2016 10:45

J17a30n 70Š23t96r21o57s 9338893147263

Srovnání s myší polní až v dalším článku. Pokud tedy myš polní zaplatí za reklamu.

+2/0
1.6.2016 11:33

Z65d93e53n39ě42k 51H62r69u10b29ý 5815678261286

Nechci být hnidopich, ale Vámi zmiňovaný model má 138mm.

Těch 137mm má Prestigio MultiPhone 5453 Duo. ;-D

+2/0
1.6.2016 12:10

P47e39t62r 91N17a29j75d47e70k 7377946133151

Jak čtu diskuzi, tak příští Blanka může v klidu stát 50 miliard na kilometr. Češi rádi uvěří pohádce, že levněji to postavit fakt nešlo ;-D

+1/0
1.6.2016 10:39

R31a90d84e36k 43J94a82n22a59t33a 9685616394172

Blanka se především neměla stavět vůbec. Ovšem když už se stavěla, tak to opravdu výrazně levněji nešlo.

+1/−2
1.6.2016 10:46

R52a12d92o87s81l40a59v 15K13l37a56u52d43a 5884698904482

Jak se neměla stavět?8-o Co mělo být místo ní?

+1/−1
1.6.2016 10:48

R17a51d66e36k 36J14a46n69a18t92a 9595846104552

Nic. Respektive místo ní dokončit vnější pražský okruh.

Tzv. vnitřní pražský okruh byl navržen ještě kdysi dávno za komunistů a my ho dokončujeme ze setrvačnosti (nebo z lenosti vymyslet to jinak?). Dnes už totiž urbanisté ví, že radiály jsou špatně. A vnitřní okruh má tak nešťatné trasování, že místo funkce okruhu (odvádět IAD z města), mají jeho časti spíše funkci radiál (IAD do města přivádějí).

0/−3
1.6.2016 10:54

R48a15d36o86s64l39a76v 89K98l76a73u48d51a 5464728144442

Urbanisté.... to je jako kdo? Vnější okruh je pochopitelně potřeba. Vnitřní rozhodně nemá neťastné trasování. Naopak po jeho dokončení dost citelně opadne provoz na SJ magistrále.

+3/−1
1.6.2016 11:01

J15i17ř66í 42E35r34b70e82n 1923984386957

To citelné opadnutí už zase pomalu mizí. Blanka bohužel také stáhla do centra nové motoristy, kterým ušetřila cenné minuty například na trase Letňany - Barrandov, zatímco dolů do Holešovic kolony narostly...

0/0
3.6.2016 8:37

J40a14r65o97s11l69a86v 13R22y79c90h70t42á12ř 2254889629106

Gotthardský úpatní tunel

délka: 57 km

náklady: 9,83 miliard CHF (240 miliard Kč)

lokace: Alpy

----

Tunelový komplex Blanka

délka: 5,5 km

náklady: 43 miliard Kč

lokace: Praha

+6/−11
1.6.2016 10:17

R63a10d35e26k 59J75a83n65a21t36a 9585676984712

Až na to, že jsou to zcela nesrovnatelné stavby. Jediné, co to má společné, je, že se jedná o tunel. Podrobně to už bylo probráno níže.

+9/−2
1.6.2016 10:27

J33a10r75o14s60l47a34v 91R22y72c71h15t51á53ř 2714339689286

Jo, jo, ve Švýcarsku a v Alpách je stavba hlubině raženého tunelu nesrovnatelně náročnější a tudíž i dražší než stavba částečně povrchově hloubeného tunelu v Praze.

Už jen to, že mzdové náklady v Praze jistě vysoce převyšují ty švýcarské...

----

...a to ještě nikdo neporovnal denní provozní náklady Gotthardského úpatního tunelu a Tunelového komplexu Blanka.

+4/−7
1.6.2016 10:51

R91a73d22e46k 64J30a98n85a73t20a 9295146494552

Jak jsem napsal, přečtěte si to prosím níže. Nebudu se opakovat, jen zdůrazním to hlavní - že jedno je tunel silniční a druhé železniční.

+3/0
1.6.2016 10:56

J90a94r37o51s76l63a69v 87R38y90c94h83t71á87ř 2514249469296

Chápu, že tunel, který stál o 25 miliard Kč více, než je uvedeno ve smlouvě mezi Magistrátem města Praha a dodavatelem, má své zaryté obhájce.

Zkuste pochopit Vy Radku Janato, že daňoví poplatníci mají ze staveb typu tunel Blanka nepříjemný pocit, že se při jejich výstavbě nějaké vcelku významné finance odklonili úplně jinam.

---

...a porovnání denních provozních nákladů tunelu Blanka a Gotthard nám neprozradíte?

0/−1
1.6.2016 11:34

R62a45d31e44k 51J33a23n11a92t41a 9435846464302

Nejen stavební, ale i provozní náklady jsou u železničního tunelu nižší obecně. Nemusíte tolik větrat, nemusíte tam skoro vůbec svítit, nemusíte mít takový dohled (protože železniční doprava vám ten dohled řeší řízením provozu tak jako tak, tunel netunel). Rovněž životnost kolejí s pevnou jízdní drahou je vyšší, než asfaltu. Ostatně proto jsou nejdelší tunely světa právě ty železniční. Nejdelší silniční má jen 24km. Hypotetický 57 km silniční tunel by byl drahý až k nerealizovatelnosti ...

K vašemu prvnímu odstavci - ignorujete, že si zadavatel spoustu věcí následně navymýšlel a sám způsoboval vícenáklady, když neplatil faktury a stavba kvůli tomu stála.

+5/0
1.6.2016 12:02

J76a44r62o73s89l11a44v 39R36y95c88h49t57á22ř 2154629669216

Radek Janata opomíjí, že Gotthard tunel byl vybudován pro vysokorychlostní železniční koridor pro vlaky jezdící rychlostí 250 km/hod.

Zdá se, že se v ceně Blanky promítla i částka placená za mediální masáž.

0/0
1.6.2016 19:29

R74a96d68e96k 31J76a93n43a19t43a 9785336664612

To máte pravdu, na 250 km/h. Ale co podle vás prodražuje provoz tunelu na 250 km/h oproti tunelu na 160 km/h? Podle mně nic. Ta rychlost je daná tím, že je tunel více rovný, koleje, ty jsou skoro stejné, v obou případech se dnes už dělá pevná jízdní dráha (bez štěrku a pražců).

Ba naopak si myslím, že "pomalejší" tunel by byl o něco dražší. Bezpečnostní zastávky by totiž musely být blíže u sebe ...

+1/0
1.6.2016 20:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.