Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Švýcarská pýcha se otevírá. Nejdelší tunel světa zkrátí cestu o hodinu

První vlaky s cestujícími projely novým nejdelším tunelem na světě. Dokončený 57 kilometrů dlouhý Gotthardský tunel výrazně zrychlí cestování mezi Curychem a Milánem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J21i95ř30í 18E34r42b81e87n 1933154986107

Geologický profil tunelového komplexu je zde: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:GBT-geo.png

Pěkné...

0/0
3.6.2016 7:54

A62n25t78o45n64í17n 13S12c90h68i77n35d33l15e63r 8913647575309

hurá, zas to budou mít běženci jednodušší...

+1/0
3.6.2016 0:22

J26i46ř36í 38E97r84b13e27n 1333584276787

57 km pěšky pod zemí ze Švýcarska do Švýcarska, to si určitě pomůžou ;-D

+3/0
3.6.2016 7:55

J14i77ř53í 49H87o14r65á19k 6484714223776

Což ovšem neznamená, že tam nepolezou. No a pak se budou divit (a dovolávat se "lidských práv". A ozve se "Vysoký komisař OSN pro uprchlíky", bude žvástat, ...

0/0
4.6.2016 19:13

B43l70a95ž12e69j 50M26o40t72y88č62k73a 8337277925420

Ten tunel má jednu velkou chybu, není v něm tma;-)

0/0
2.6.2016 15:43

K47a82r54e83l 21N64o10v80o83t26n58y 2351555189580

Redaktori iDnes maji asi ctenare za naproste idioty, kdyz maji potrebu sahat k prirovnanim typu delka iPhonu nebo, oblibena delka fotbaloveho hriste, apod... (facepalm)

0/0
1.6.2016 20:55

P13a68v91e67l 12Ř82a42p75e17k 7282536899505

"Peníze plynou především z daní uvalených v zemi na silniční nákladní dopravu."

Vida, že to jde. Ale v naší zemi, ovládané lobbisty z řad kamionových přepravců, kde kamiony likvidují životní prostředí i silnice a přepravci inkasují zisky, se toho asi nedočkáme. Je mi z té naší kultury na blití.

+5/0
1.6.2016 20:36

P13a29v32l94a 71K27v35a92p86i11l22o43v88á 7229848204247

Já bych se zastavila u začátku článku. Švýcaři postavili něco dost odlišného od původního projektu a přesto se vešli do původního rozpočtu. Je to způsobené tím, že některé věci se prodraží, ale na druhou stranu se zas něco může zlevnit. U nás funguje dopravní stavebnictví tak, že prodražuje i potenciální úspora. A je to právě způsobeno dotacemi. Když se totiž stavba odchýlí od původního projektu, dojde téměř ve 100% ke zdražení. Nehledě na to, že jakákoli změna projektu stavbu neúměrně prodlužuje. Přitom jak jsem se dozvěděli v článku, v dopravním stavitelství jsem změny projektu a použitých materiálů a technologií úplně běžné, protože logicky nikdy neuděláte 100 % geologický průzkum.

+3/0
1.6.2016 14:02

R70a31d24e84k 93J81a64n24a20t98a 9705756364392

"A je to právě způsobeno dotacemi."

----

Co přesně myslíte "dotacemi"? Že je stavba placena z veřejných rozpočtů?

To je ale tento švýcarský tunel taky. Není to soukromá investice.

+3/0
1.6.2016 14:24

J30a23r95o61s60l31a86v 18R29y24c70h12t55á57ř 2784889969316

Radku Janato, opravdu netušíte jaké dotace má Pavla Kvapilová na mysli, nebo jste troll placený za to přesvědčit lidi, že je správně, když 1 km dvoutubusového tunelu pro vlaky jezdící rychlostí 250 km/hod. postaveného v Alpách stál méně než 1 km tunelu v Praze?

0/−4
1.6.2016 20:50

P61e45t95r 39N14o56v31o63t17n83y 1721550591

Pokud myslíte Blanku, tak je to celkem logické. Jaký je profil železničního tunelu pro jednu kolej a jaký silničního pro 2-3 jízdní pruhy.

+2/−1
1.6.2016 21:00

J66i57ř79í 98E46r37b60e63n 1333164506167

Jen tak pro formu si zkuste nejdřív zapřemýšlet, jak velký je průměr tubusu třípruhového silničního tunelu (cca 25 m) a průměr tubusu jednokolejného železničního tunelu (cca 9 m). Nemluvě o tom, že pro ten druhý případ je průjezdní profil technicky normalizován již sto let a razicí štíty se pro něj vyrábějí jako sériové (a tudíž řádově levnější) stroje.

+1/0
3.6.2016 7:53

M53i82r48o33s85l34a23v 77Z19i40k39m10u25n65d 6748962527468

Můžete prosím upřesnit v čem spočívala ta odlišnost ? Tunel začíná u Erstfeldu, vyústění je u Bodia. Tunel je dvojkolejný ? Co se projektovalo původně ...

Na tento tunel bude ještě navazovat tunel Ceneri, který nahradí stoupání mezi Bellinzonou a Luganem ... předpokládaný provoz cca 2019 ...

0/0
2.6.2016 17:00

M23i61r69e57k 22G31a55j20e50r 5381426969540

Mne by zajimalo, jak vyresili tech 13,7 cm rozdil mezi dvema castmi tunelu. Pokud by to bylo na vysku, tak to nemuzou vyrovnat jen na 100 metrech, protoze vlak tam muze jet az 200 km/h.

0/0
1.6.2016 13:56

R93a89d84e31k 18J97a77n81a70t94a 9465296364562

Myslím, že uložení té pevné jízdní dráhy nemusí být vzhledem k ostění tunelu vždy stejné přesně na centimetry, takže tam mají rezervu to vyrovnat.

A provozní rychlost pro osobní vlaky bude vyšší, 250 km/h.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gotthard_Base_Tunnel

+2/0
1.6.2016 14:29

O63n42d71ř39e17j 26Č19a54p80k57a 6401611913224

Je to rozdíl při ražení toho tunelu. Dovnitř se pak ještě betonuje ten finální profil, tam budou v tloušťce stěn dost velké rezervy na to, aby se takovýhle zub plynule srovnal.

+3/0
1.6.2016 14:32

A44d95a79m 79B63a45r49t24o93n57í76k 1297701745289

A jde to i bez hloupých dotací z Brusele... Za to u nás se za pětadvacet let nedostavěla ani dálnice pořádně... něco je špatně...[>-]

+5/−1
1.6.2016 13:32

H25a50n31a 65K66r22i48v20a30n26e86k 2101235422533

add dotace z Brusele: mozna proto, ze Svycarsko neni v EU (i kdyz neco podle bilateralnich smluv nekolik milionu rocne EU platit musi), si muze dovolit tento tunel. Protoze, kdyby bylo Svycarsko v EU, znamenalo by to pro Svycarsko platit stovky milionu rocne... ;-)

+3/0
1.6.2016 14:28

R69a25d84e42k 85J90a24n81a82t86a 9415696844942

Pro Švýcarsko jo, ale my (ČR) z Bruselu, coby podprůměrná země, stále více dostáváme, než tam posíláme.

+8/−1
1.6.2016 14:30

H20a46n51a 90K39r39i36v74a93n78e73k 2341745632913

Myslela jsem to ironicky: kdyby Svycarsko muselo platit EU, nemohlo by si dovolit tento tunel; Svycarsko by jen platilo, dotace by nedostavalo.

0/0
1.6.2016 14:35

J62i32ř16í 69E34r41b90e86n 1833834146427

Obyvatelstvo je špatně ;-)

Švýcaři jsou ostře angažovaný militaristický národ - každý musí být nejméně ve dvou spolcích, jinak se na něj dívají skrz prsty. Každý se musí nějak zapojit do rozhodovacího procesu. To je (ne)výhoda tamní přímé demokracie, kterou si tam pěstují už sedm století.

Zato Češi jen čekají, kdy někdo něco rozhodně za ně, aby pak mohli nadávat. Vidíte to pak na čtvrtinové volební účasti, a na veřejná zasedání zastupitelstev přijdou v pětitisícovém městě čtyři občané. To je (ne)výhoda zastupitelské demokracie, kterou u nás snažíme budovat nějakých 170 let a kterou nám velmoci už několikrát velmi nepříjemně zarazily...

+1/0
3.6.2016 8:03

K66a44r33e96l 37H52l10a83v74s95a 2707822169786

Takže má na délku 534 fotbalových hřišť a vlezlo by se tam 14.250 Fabií těsně za sebou. No fíha!

+11/0
1.6.2016 13:22

P74a45v21e18l 21T37o32p28i60n79k71a 5444525148330

Pozor s těmi hřišti! Je tam dost velká tolerance rozměru! U Fábií je potřeba zase specifikovat model a typ...

0/0
1.6.2016 13:32

P62a66v85e95l 72V91e51l95e51c30k33ý 5904884943913

A kolik by se za ty peníze dalo koupit piv?

+2/0
1.6.2016 17:57

J48i10ř90í 59P94a78u78l 3726555817232

Nikdy jsem nepochopil, resp. obdivoval tuneláře, zejména ty dřívější, jak to dělali a dělají, že místo jednoho tunelu se jim nepodařily tunely dva. :-)

+1/0
1.6.2016 12:54

J16a63n 61Š62e83s47t75á30k 3178209749204

občas to myslím nevyšlo úplně přesně:-)

0/0
1.6.2016 13:07

M24a36r77t93i90n 83P29l48o36c36e22k 8781794842576

V Polsku to sice nebyl tunel, ale stavěli proti sobě dálnici ze dvou konců a minuli se jen o 6 km ))

+4/0
1.6.2016 13:56

J35a54n 89Ř21e14z81n65í37č89e43k 3671811573690

A u nás je problém dokončit za čtvrt století pár desítek km dálniční sítě....

+8/0
1.6.2016 11:33

J80a84r27o38s85l63a80v 11R86y93c52h17t54á86ř 2934839809766

Tunelový komplex Blanka:

Cena uvedená ve smlouvě uzavřené mezi dodavatelem a městem Praha: 17,2 miliardy Kč

Pod smlouvou je podepsán Pavel Bém (ODS)

Dle této smlouvy stavba měla být hotova v roce 2011

---

Skutečná cena: 43 miliard Kč

Dokončení stavby: 19. září 2015 ve 14:00

+10/−1
1.6.2016 11:24

D36u22š30a40n 94M15o91u53r85e46k 7432357187351

Srovnávat 17 mld. ve smlouvě, což je pouze cena za stavební práce a bez křižovatky Malovanka, se 43 mld. zahrnujícími oboje, je lež bez kontextu.

Původních 17 mld. lze srovnávat jen s konečnými 26,3 mld., zbytek jsou nestavební technologie a Malovanka.

Více viz Wikipedie:

Původní cena za stavební práce činila 17,2 mld. Kč bez DPH. Po propadech ve Stromovce byl nařízen bezpečnější, ale i dražší postup ražby. S dalšími požadavky na rozvoj města, například na opravu Letenského náměstí, změnu projektu Trojského mostu či protipovodňová opatření, vzrostla cena stavebních prací o 4 mld. Konečná částka za stavební práce je 26,3 mld Kč. Ta obsahuje upravenou cenu stavby a DPH, které se během stavby dvakrát zvýšilo.

Cena za Blanku činila podle Tomáše Hudečka 36,7 miliardy korun. Na první pohled je tedy téměř o šestnáct miliard dražší, než být měla. To však dnes již pražští politici odmítají. „Už v roce 2006, kdy to zadávali, bylo jasné, že stavba bude stát 31 miliard korun. To znamená, že prodražení není z 21 na 37, ale je z 31 na 37,“ upozornil Tomáš Hudeček ve speciálním vysílání ČT z tunelu Blanka. Hudeček je přesvědčen, že exprimátor Bém kalkuloval pouze s cenou za hrubou stavbu bez technologií či valorizace, „aby tunel Blanka protlačil zastupitelstvem“.

+7/0
1.6.2016 12:19

M59a66r51t19i83n 92M25e14l55k47a 2599468142592

Myslím, že by se docela hodila mapa. Koho zajímá, např. tady: http://www.bbc.com/news/world-europe-36416506

+9/0
1.6.2016 10:52

D94u71š52a18n 66P41e69š36e38k 3855789344830

Do předpokládané částky se vejdeme. A to byla stanovena v roce 1998. Prohlásil šéf Simoni.

Tohle by si z nařízení vlády měli povinně zarámovat a pověsit do kanceláří všichni šéfové Metrostavu, Eurovie a dalších podobných firem, které u nás staví (navíc nekvalitně) a dojí státní rozpočet.

+7/0
1.6.2016 10:47

P98e27t46r 74K78e67i91s49l13e77r 6201902652724

Já si spíš myslím, že by si to měli dát zarámovat i zadavatelé staveb... v tomto případě stát (obce, kraje...) a prostě si to vše jak smluvně, tak i kontrolami na místě pohlídat... Pokud je pravdou, jak už bylo v mnoha článcích zmíněno, že tyto smlouvy jsou děravé jak síto, pak je (alespoň z mého pohledu) větší chyba na straně zadavatele, protože on umožňuje tyto různé machinace...

+3/0
1.6.2016 11:33

J79i74ř70í 93V90i55m96r 5803427370760

...maximální odchylka 137 milimetrů - to je pro srovnání délka mobilu iPhone 6. Anebo jedné až dvou myší polních.

+9/0
1.6.2016 10:45

J93a48n 98Š31t80r71o83s 9988923967663

Srovnání s myší polní až v dalším článku. Pokud tedy myš polní zaplatí za reklamu.

+2/0
1.6.2016 11:33

Z79d68e90n54ě63k 56H27r61u61b52ý 5925608941656

Nechci být hnidopich, ale Vámi zmiňovaný model má 138mm.

Těch 137mm má Prestigio MultiPhone 5453 Duo. ;-D

+2/0
1.6.2016 12:10

P44e93t33r 37N12a65j89d68e80k 7397686703681

Jak čtu diskuzi, tak příští Blanka může v klidu stát 50 miliard na kilometr. Češi rádi uvěří pohádce, že levněji to postavit fakt nešlo ;-D

+1/0
1.6.2016 10:39

R40a92d20e96k 67J16a98n15a78t48a 9375976784282

Blanka se především neměla stavět vůbec. Ovšem když už se stavěla, tak to opravdu výrazně levněji nešlo.

+1/−2
1.6.2016 10:46

R80a83d83o42s53l43a85v 86K47l56a95u36d17a 5974988394322

Jak se neměla stavět?8-o Co mělo být místo ní?

+1/−1
1.6.2016 10:48

R83a94d25e34k 51J64a84n86a61t88a 9865946664342

Nic. Respektive místo ní dokončit vnější pražský okruh.

Tzv. vnitřní pražský okruh byl navržen ještě kdysi dávno za komunistů a my ho dokončujeme ze setrvačnosti (nebo z lenosti vymyslet to jinak?). Dnes už totiž urbanisté ví, že radiály jsou špatně. A vnitřní okruh má tak nešťatné trasování, že místo funkce okruhu (odvádět IAD z města), mají jeho časti spíše funkci radiál (IAD do města přivádějí).

0/−3
1.6.2016 10:54

R57a82d84o15s83l47a84v 35K83l80a92u45d23a 5694598184982

Urbanisté.... to je jako kdo? Vnější okruh je pochopitelně potřeba. Vnitřní rozhodně nemá neťastné trasování. Naopak po jeho dokončení dost citelně opadne provoz na SJ magistrále.

+3/−1
1.6.2016 11:01

J75i55ř64í 41E82r54b76e25n 1983964806647

To citelné opadnutí už zase pomalu mizí. Blanka bohužel také stáhla do centra nové motoristy, kterým ušetřila cenné minuty například na trase Letňany - Barrandov, zatímco dolů do Holešovic kolony narostly...

0/0
3.6.2016 8:37

J56a90r30o22s98l22a50v 11R23y61c53h96t98á23ř 2324879379936

Gotthardský úpatní tunel

délka: 57 km

náklady: 9,83 miliard CHF (240 miliard Kč)

lokace: Alpy

----

Tunelový komplex Blanka

délka: 5,5 km

náklady: 43 miliard Kč

lokace: Praha

+6/−11
1.6.2016 10:17

R34a78d61e23k 40J40a34n51a12t16a 9695166864662

Až na to, že jsou to zcela nesrovnatelné stavby. Jediné, co to má společné, je, že se jedná o tunel. Podrobně to už bylo probráno níže.

+9/−2
1.6.2016 10:27

J30a77r91o60s79l46a11v 28R58y93c47h31t58á64ř 2274609669486

Jo, jo, ve Švýcarsku a v Alpách je stavba hlubině raženého tunelu nesrovnatelně náročnější a tudíž i dražší než stavba částečně povrchově hloubeného tunelu v Praze.

Už jen to, že mzdové náklady v Praze jistě vysoce převyšují ty švýcarské...

----

...a to ještě nikdo neporovnal denní provozní náklady Gotthardského úpatního tunelu a Tunelového komplexu Blanka.

+4/−7
1.6.2016 10:51

R31a73d28e28k 51J25a60n94a70t95a 9165806944352

Jak jsem napsal, přečtěte si to prosím níže. Nebudu se opakovat, jen zdůrazním to hlavní - že jedno je tunel silniční a druhé železniční.

+3/0
1.6.2016 10:56

J94a33r28o16s62l51a50v 36R74y75c83h24t90á81ř 2744169909446

Chápu, že tunel, který stál o 25 miliard Kč více, než je uvedeno ve smlouvě mezi Magistrátem města Praha a dodavatelem, má své zaryté obhájce.

Zkuste pochopit Vy Radku Janato, že daňoví poplatníci mají ze staveb typu tunel Blanka nepříjemný pocit, že se při jejich výstavbě nějaké vcelku významné finance odklonili úplně jinam.

---

...a porovnání denních provozních nákladů tunelu Blanka a Gotthard nám neprozradíte?

0/−1
1.6.2016 11:34

R66a48d42e68k 47J78a61n41a65t19a 9495936474632

Nejen stavební, ale i provozní náklady jsou u železničního tunelu nižší obecně. Nemusíte tolik větrat, nemusíte tam skoro vůbec svítit, nemusíte mít takový dohled (protože železniční doprava vám ten dohled řeší řízením provozu tak jako tak, tunel netunel). Rovněž životnost kolejí s pevnou jízdní drahou je vyšší, než asfaltu. Ostatně proto jsou nejdelší tunely světa právě ty železniční. Nejdelší silniční má jen 24km. Hypotetický 57 km silniční tunel by byl drahý až k nerealizovatelnosti ...

K vašemu prvnímu odstavci - ignorujete, že si zadavatel spoustu věcí následně navymýšlel a sám způsoboval vícenáklady, když neplatil faktury a stavba kvůli tomu stála.

+5/0
1.6.2016 12:02

J68a52r97o39s57l64a18v 25R22y55c96h44t14á59ř 2434849879786

Radek Janata opomíjí, že Gotthard tunel byl vybudován pro vysokorychlostní železniční koridor pro vlaky jezdící rychlostí 250 km/hod.

Zdá se, že se v ceně Blanky promítla i částka placená za mediální masáž.

0/0
1.6.2016 19:29

R60a48d42e61k 66J56a53n65a74t95a 9425106414372

To máte pravdu, na 250 km/h. Ale co podle vás prodražuje provoz tunelu na 250 km/h oproti tunelu na 160 km/h? Podle mně nic. Ta rychlost je daná tím, že je tunel více rovný, koleje, ty jsou skoro stejné, v obou případech se dnes už dělá pevná jízdní dráha (bez štěrku a pražců).

Ba naopak si myslím, že "pomalejší" tunel by byl o něco dražší. Bezpečnostní zastávky by totiž musely být blíže u sebe ...

+1/0
1.6.2016 20:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.