Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mluví se o nich už 25 let. Teď má rychlovlaky vzkřísit další studie

Česko opět mění plány, jak do Česka přivést rychlejší železnici. Po fiasku minulé soutěže na ekonomický smysl projektu se už další nechystá. Stát rovnou zadá studie proveditelnosti na první dva koridory: z Prahy do Drážďan a z Prahy do Brna a Břeclavi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P91a45u41l 84J49a31r60o92s 2473638530

Smysl to stavet,urcite ma.Jen ne tim tempem,jak se u nas stavi. napr.tunel Blanka.

0/0
9.6.2016 8:57

M63a53r39t57i73n 71K74u75ř41í65t74k15a 6737646768495

Spousta našich moderních tratí splňuje rychlostní parametry pro vyšší rychlost. Povolení vyšší rychlosti brání pouze přítomnost železničních přejezdů.

0/0
8.6.2016 13:20

R94a49d65e26k 35J76a46n96a23t48a 9895596394232

Spousta? Možná tak Brno-Břeclav a Pardubice-Choceň. Tj. skoro k ničemu.

Navíc odstranit přejezd není "pouze". Stavba nadjezdu nebo podjezdu stojí peníze.

+1/0
8.6.2016 13:26

J43a18n 60J94e45m29e34l25k45a 1395150

Jsou to celkem zbytečné debaty o VRT na 350 km/h. Brno Praha. Odhad 2040. Díky této megalomanské koncepci se stejně nikdo žádného efektu nedočká.

Benešov Jihlava je adept na další Hitlerovu dálnici, když dojdou prachy z EU.

Asi se všichni shodnou na Brno Jihlava. Výjezd z Prahy sever na Neratovice je třeba. Kdyby se postavila místo Úval VRT na Kolín, pomohla by všem. Praha Beroun by se taky hodila, ale nic.

Západní státy mají ostatní infrastrukturu dobrou. Mohou stavět VRT.

U nás zcela chybí meziregionální spojení, které by nahrazovaly chybějící dálnice.

Německo. Zapadlá Bischofswerda - Gorlitz. Dvojkolejná regionální diselová trať, max 120 km/h. Zrychlený vlak průměr 96 km/h (průměr osobního auta na dálnici), osobní okolo 74 ! (zastávky na znamení)

Jednokolejná Boschofswerda-Zittau, max 120, spíš 100, zrychlený vlak průměr 70km/h, os 54!.

Trať podobná českým, ale v dobrém stavu a zabezpečená zabezpečovačem, zastávky na znamení, jedou, co to dá..

O tom se českým může zdát. Zrenkonstruovaná Frýdlant nad Ostravicí, Frenštát za miliardu 15 km, průměr 34 km/h. Průměr českých rychlíků 50 km/h.

Nevím proč se nepostaví/nenarovná Hradec, Turnov, Praha. Lysá nad labem -Turnov je Nějakých 50 Km, což by šlo postavit podobně jako Brno Přerov na 200 za cca 25 mld. Dále nová jednokolejná trať si myslím, že v normálních státech se staví za 100 ml/km. Za 300 mld co stojí vrt by se jich asi dalo postavit dost. (Turnov Hradec) Trať 072 by byla konkurenceschopná, ale vlak furt brzdí ze 120 na 60 kvůli stavu. atd atd. OPD2 zdá se taky bude celkem fiasko, protože hodně staveb se má teprve začít stavět 2019 (teoreticky)

0/0
8.6.2016 12:58

R39a61d58e27k 40J67a29n71a80t65a 9525806464282

VRT Praha-Brno není nic "megalomanského". Je to standardní evropská VRT a nejlevnější (!) řešení problémů, které na této trase dnes jsou s nedostatečnou kapacitou a rychlostí.

Pokud je nějaký objem prostředků, je lépe ho investovat někde, kde je vysoký potenciál nárůstu počtu cestujcících (to totiž má velký velký vliv na efektivitu). Jaká je potencionání poptávka v typicky tangenciálním směru Turnov-Hradec? Prošlo by to vůbec kritérii efektivity pro EU? Totéž trať 072. Je to tangenciální trať, která míjí Prahu. Je vůbec diskutabilní, zda tam patří dvě vrsvy osobní dorpavy a neměla by být pouze 1.

0/0
8.6.2016 13:09

J86a16n 41J43e35m80e24l46k27a 1315650

Praha Turnov, tam je Boleslav po cestě a návazné tratě. Turnov Hradec, díky nic moc cestám a docela hustému zalidnění a další síti by určitě fungovala, Krkonoše.. 072 jezdí docela hodně cargo. Jestli je konkurence schopné, aby brzdilo z 120 na 60 stále dokola, nebo jezdilo pořád 60. Nevím. Možná na uhlí. Ve zcela rovném terénu.

0/0
9.6.2016 9:34

R53a77d28e56k 25J78a14n36a20t94a 9255866794822

Ja neříkám, že se nemá 072 pro Cargo opravit. Jen říkám, že pro osobní dopravu tato trať nemá příliš smysl a VRT mezi velkými městy jsou investice, která poslouží mnohem více lidem (protože Praha a Brno jsou prostě mnohonásobně větší než Hradec a Turnov).

0/0
9.6.2016 14:55
Foto

B79r70o86n57i57s89l37a23v 76G58a23b91r80y19š 2582909921

A před šesti lety vyšel článek na Technetu:

http://technet.idnes.cz/v-cesku-pojede-vysokorychlostni-vlak-nejdrive-za-deset-let-v-rusku-i-cine-uz-jezdi-gjv-/tec_technika.aspx?c=A100225_094058_tec_technika_rja

Je zajímavé porovnat, kam se dostaly ostatní státy a kam my.

0/0
8.6.2016 10:52

R43a36d60e85k 89J10a24n65a85t48a 9535366324712

No změnilo se mezitím to, že VRT má v provozu i "zaostalé" Turecko a za dva roky (2018) otevírá rychlou trať i ještě zaostalejší Maroko ...

+2/0
8.6.2016 11:07
Foto

B28r61o60n54i19s36l87a68v 41G38a39b11r69y43š 2322969931

To je fakt super... :-/

0/0
8.6.2016 11:20

J77a29n 12J80e59m29e95l89k69a 1725910

Maroko, není to ta, co staví Rusové na 200km/h za tuším 100mil/km? (ne-li tuším 60mil/km)

0/0
8.6.2016 12:14

R71a50d82e86k 54J85a93n40a30t64a 9485636144732

Provozní rychlost má být 320 km/h:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kenitra%E2%80%93Tangier_high-speed_rail_line

A staví to spíš Francouzi, mně přijde, vozidla taky francouzská (Alstom):

http://www.railway-technology.com/news/newsmorocco-awards-tangiers-kenitra-high-speed-line-contract

0/0
8.6.2016 12:38
Foto

B94r32o55n88i40s80l42a88v 54G74a16b29r89y67š 2422639641

Dříve než pochybovači zabrousí sem a dříve než položí nějaké dotazy, případně projekt rovnou zkritizují, doporučuji jim si velmi podrobně prostudovat stránky http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz. Jsou tam snad odpovědi na všechny otázky okolo VRT.

0/0
8.6.2016 10:50

J49i63ř95í 96Z89a54t52l56o83u49k91a76l 3398399641976

Jak se dívám do zdejší diskuse, stále je dost rozšířený omyl, že vysokorychlostní tratě při vzdálenostech v naší zemi nemá smysl stavět, případně že by měly smysl jen pro mezinárodní dopravu. Přitom vysokorychlostní trať Praha - Brno by výrazně pomohla i dálkové vnitrostátní přepravě. V podstatě by mohla tvořit takovou páteř, při slušných návazných tratích, především do Přerova by pak přímé vlaky Praha Brno mohly pokračovat na Ostravu nebo Zlín, v opačném směru na Plzeň nebo Ústí nad Labem. Dále by tam mohly jezdit pomalejší vlaky s několika zastávkami (např. Benešov, Vlašim, Humpolec, Jihlava, Velké Meziříčí), právě kvůli nim by měly ty zastávky smysl, a vlaky které by v polovině trasy odbočily a pokračovaly třeba na Třebíč nebo Žďár nad Sázavou. Společně s mezinárodní dopravou se neobávám, že by taková trať nebyla dostatečně vytížená

+9/0
8.6.2016 10:29

R17a64d95e49k 10J39a90n58a82t95a 9185796344942

Máte pravdu.

Bohužel novináři přispívají spíše k bulvarizaci tématu, místo osvětových článků (ve stylu Technetu), které by vysvětlily, jak by vypadal provoz a jaké jsou již fungující analogie v západní Evropě.

Jinak se tu v diskuzi budou objevovat pořád bludy jako "se to ani nerozjede", "kdo potřebuje jet do drážďan" nebo "bude drahá jízdenka".

+5/0
8.6.2016 10:33
Foto

B35r97o65n98i97s10l17a75v 14G76a13b42r55y40š 2492219251

Článek o VRT a její uplatnitelnosti jak u nás, tak v Evropě by měl možná větší váhu. Ne že by tento článek J. Sůry byl špatný, ale asi taky dost záleží na rubrice.

0/0
8.6.2016 10:38

R45a51d31e82k 13N45e24u63m20a71n46n 5242922468715

Otázka je, na co VRT potřebujeme?

Taková poptávka po Praha - Drážďany určitě není.

Praha - Brno možná ano

Praha (Brno) - Vídeň nebo Bratislava určitě ne

Zaplatí nám VRT tranzit Berlín - Praha - Vídeň?

Dvakrát moc si jistý nejsem

0/0
8.6.2016 10:07

R31a87d23e93k 20J39a41n64a89t40a 9595286464672

Ad praha-drazdany:

zde pochopitelne nejde jen o tuto relaci, ale o spojeni do cele severni casti nemecka a predevsim o rychle spojeni prahya usteckeho kraje.

0/0
8.6.2016 10:17

R82a60d18e70k 80J71a38n12a22t32a 9615516444862

Ad praha-brno:

Jak můžete tvrdit, že Praha-Brno ano a Praha-Vídeň/Bratislava ne? Vždyť je to ta samá trať (prozradím vám tajemství, VRT vlak zvládne jet i po klasické trati a také tak běžně činí, viz FRancoi a Německo).

+1/0
8.6.2016 10:28
Foto

B37r70o61n20i40s40l20a67v 27G55a11b84r14y85š 2412519521

Ne. Fakt ji nepotřebujeme na nic. Máme prostě spoustu peněz. :-P

Že nedokážete přijít na důvody, proč ji potřebujeme nebo ne, neznamená, že ji nepotřebujeme. Proč pořád přemýšlíte v relacích jen okolo ČR? Existuje možnost, že se do Paříže nebude lítat, ale jezdit vlakem. Totéž třeba na relaci Hamburg - Graz, nebo Polsko - Nizozemsko a to všechno skrz nás.

+1/0
8.6.2016 10:30

R26a77d95e37k 21J37a53n22a73t43a 9295756894412

Ano.

Jak jsem tu nedávno psal, od tohoto července (ve Francii se otevře další nová trať) bude možné dojet Paříž-Norimberk za 5h 39m.

Bohužel ten zbytek, Norimberk-Praha, pak stále trvá nejméně 4h 39m, i když je to 2,5x kratší ....

0/0
8.6.2016 10:37

M68a93r53e37k 29H78r49u87b15y 6567242421628

Nechci vypadat jako kverulant, ale studie nejspis nestaci ;-)

0/0
8.6.2016 9:46
Foto

J69i94r67k51a 70M70i79k45š72í48k 4581258422

Včera mě pan Sobotka, připomněl Klemu Gottwalda, který říkal, že v brzku bude všechno, ale nikdo nevěděl co ti je brzko!Rv:-/

+1/0
8.6.2016 9:24

M18a97r66e96k 90H91r36u23b41y 6907592581228

Naopak SZDC vi, ze to bude trvat dlouho a bude to pekelne drahe, prestoze okolni zeme tyhle veci dokazi resit relativne rychle a za prijatelne penize.

Nekdy mam dojem, jestli SZDC (i RSD) vi, ze maji na starosti pozemni komunikace, ne vesmirny program8-o:-P

+2/0
8.6.2016 9:49

M72a12r38t71i48n 22H77o74r83á26k 9153909584

Jsem proti rychlovlakům.

To zase bude pro politiky a mafii tunel, větší než Blanka.

Dokud tady nebude takové prostředí, že stavební firmy budou stavět za normální ceny, podle kvalitních projektů bez vazeb na mafii s politiky. Tak to takových projektů nemůžeme investovat.

Zase se bude krás ve velkém. Prosím už NE.

+3/−8
8.6.2016 9:23

T15o20m95á94š 55M93o21r85a70v50č30í18k 3657326153485

Ona se dá vytunelovat trať i s maximálkou 60 km/h, tak proč jste proti VRT?

+5/0
8.6.2016 9:26

J37a14n 17N92o57v97á76k 7165114988457

zrovna lokálku za pár milionů a VRT za stovky miliard bych nesrovnával.

0/0
8.6.2016 9:39

T47o67m34á80š 60M15o42r86a26v26č45í45k 3657466353115

No to ne, taky jsem mohli zůstat bez dálnic a koridorů jen z toho důvodu, že vy se bojíte korupce. Když nebudou tyhle důležité stavby, tak se pro korupci vymyslí něco jiného, třeba soláry a miliony dalších věcí.

0/0
8.6.2016 9:42

T61o17m63á81š 89M72o35r55a22v97č96í10k 3167426883935

Zrovna takovou Blankou nejezdíte ani 130;-)

0/0
8.6.2016 9:27

M55a57r73e28k 46H69r69u12b33y 6447882311908

Jasne, chyba byla vubec stavet cokoli, meli jsme zustat u polnich cest a volskych potahu:-P

+3/0
8.6.2016 9:47

R67a51d56e32k 95J25a97n46a26t55a 9735416774682

"stavební firmy budou stavět za normální ceny"

--

Například tunel Rokycany-Plzeň se staví za velmi dobrou cenu. I současné stavby na IV. koridoru.

+1/0
8.6.2016 10:29
Foto

B17r42o79n83i37s50l89a18v 72G16a64b90r47y60š 2582549821

Jak jste se mohl přesvědčit, vytunelovat se dá i obyčejná červená plastová kartička pro Pražáky.

0/0
8.6.2016 10:31

J13a63n 53B56u50r76i20a26n 2903579384120

Doporučil bych plánovačům na železnici, aby se konečně zamysleli nad organizací současného provozu. Před časem jsme se cca týden pohybovali po Nizozemí vlakem. Cesty s mnoha přestupy mohu hodnotit jedním slovem - koncert. Spoje navazují a na přestup máte zpravidla 5 minut (pro turistu docela problém se v tak krátkém čase zorientovat). Výsledkem je, že cestování po Holandsku je vlakem mnohem rychlejší než autem, ačkoli jste třeba nuceni mnohokrát přestupovat.

Až prosím zmáknete logistiku současných tratí a jejich využití, tak se prosím zamýšlejte nad rychlovlaky.

+2/0
8.6.2016 9:21
Foto

B98r86o67n10i16s93l90a64v 15G93a49b77r43y82š 2262409331

Poláci jsou na tom s organizací provozu hůře než my a přesto už nějakou VRT stavějí.

0/0
8.6.2016 10:00

R60a84d67e10k 90J38a23n25a15t66a 9645686664452

Jenze nase trate maji vycerpanou kapacitu. V NL jsou ctyrkolejky bezne. U nas neni ani jedna. A kdyz uz dve nove koleje, proc by nemely byt rychle, kdyz to stoji stejne?

+1/0
8.6.2016 10:19

M92a60r15t72i29n 96K90o40u66š66a 6895774184

Autor článku vypustí z úst tvrzení, že místní výrobci neumějí výšší rychlost než 250 km/h. Tím se projevil jako technický moula, který se neobtěžoval se základní úvahou. Jakýkoli výrobce bude přeci vyvíjet zařízení pouze s konkrétní objednávkou, nebo alespoň reálnou vizí, že se prodá. Když umí škodovka lokomotivu na 200, zvládne i rychlovlak, ale musí tu být ochota financovat vývoj a koupit vlaky.

0/−3
8.6.2016 9:04

J23a74n 23S66ů59r79a 4925403713692

Škoda oficiálně rekla,že nad 249 kmh nechce jit. Moula

+4/−1
8.6.2016 9:07

R11a18d57e53k 84N11e37u35m94a48n58n 5562262378205

Nechce teď, protože Francouzi ani Němci si to od nich nekoupí. Škoda nemá poptávku. Otázka je, jestli by česká poptávka byla dostatečná?

0/0
8.6.2016 10:10

R96a43d42e29k 28J11a20n22a30t98a 9495916104152

Samozrejme, ze neni dostatecna. Jsme mala zeme. To jako byste si myslel, ze se hightech vyrobce uzivi jen v Bavorsku.

0/0
8.6.2016 10:22

P88a72v15e30l 90M14a64t70o52u16š39e39k 5400937398594

Škoda v první řadě nemá a nebude mít s vozidly nad 160 km/h prakticky žádné zkušenosti a zpětnou vazbu, protože rychleji její vozidla (snad kromě ČS 200 v Rusku) nikde nejezdí a hned tak jezdit nebudou.

+5/−1
8.6.2016 9:13

J66i58r85k56a 62D45v60o20ř53á68k 4905940373548

Úplně jste zapomněl na ř. 380 co jede 200. No ale vzásadě s duchem příspěvku lze souhlasit, jen tu rychlost tam přemalovat.

A vůbec nechápu proč je významné že by do toho místní výrobce (jeden) nešel.

0/0
8.6.2016 21:51

R44o18m37a30n 16K74r52a35t35o32c54h36v90í36l 6886887696264

Nebylo by lepší, nasadit Pendiolina na všechny tratě, třeba Benešov - Praha?

0/0
8.6.2016 9:02

M81a70r42t90i16n 52K51o52ž22í93n 1765326231680

Proč?

0/0
8.6.2016 9:04

R43o96m70a31n 12K20r86a64t17o41c32h62v11í36l 6546337316644

Aby bylo spojení rychlejší.

0/0
8.6.2016 9:29

M98a73r23e66k 22H53r12u83b78y 6627612571588

Rychlejsi vlak nepomuze, kdyz je pomala trat. Franz Josef holt tenkrat s VRT nepocital, a od te doby na to nikdo poradne nesahl.

0/0
8.6.2016 9:51

R13o19m84a91n 92K65r67a85t59o38c27h62v11í67l 6526507256974

Trať je zrekonstruována.

0/0
8.6.2016 9:57

R87a72d21e32k 48J55a75n84a26t28a 9275406344122

Trať Praha-Benešov při rekonstrukci prakticky nezměnila svou stopu - jen se vyměnily koleje, opravily mosty, postavila nástupiště a modernizovalo zabezpečovacací zařízení.

A jak jistě víte, maximální rychlost ovlivňuje zejména poloměr oblouků. Navíc je zde hustá příměstská doprava (4 osobáky za hodinu), která znemožňuje jet rychle, i kdyby to jinak šlo.

0/0
8.6.2016 12:03

R58a81d29e52k 25J43a60n67a63t77a 9495456944132

"nasadit Pendiolina na všechny tratě, třeba Benešov - Praha?"

------

Trollujete?

a) pendolín je jen 7 (vlastně kvůli té nehodě teď jen 6).

b) Praha-Benešov je trať s hustým regionálním provozem, rychlíky zde proto nemohou jezdit rychleji. Zrychlení je zde možné jen za pomocí VRT Praha-Brno (úsek Praha-Benešov by byl společný s expresní vrstvou směr ČB).

0/0
8.6.2016 10:26

A20l84e58s 42H62a63j73e83k 2462792695393

vykašlete se na rychlovlaky, tímhle tempem bych začal rovnou uvažovat o Maglevu, protože než se u nás rozhodne i o tomto druhu dopravy, tak Evropa už ho bude plná

+2/0
8.6.2016 9:01

L26u17b48o48š 68H28o14l24í14k 5287470982350

Obávám se, že než U NÁS vzniknou VRT, tak bude již technicky možná teleportace... ;-D

+3/0
8.6.2016 9:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.