Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mluví se o nich už 25 let. Teď má rychlovlaky vzkřísit další studie

Česko opět mění plány, jak do Česka přivést rychlejší železnici. Po fiasku minulé soutěže na ekonomický smysl projektu se už další nechystá. Stát rovnou zadá studie proveditelnosti na první dva koridory: z Prahy do Drážďan a z Prahy do Brna a Břeclavi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P57a36u12l 66J66a44r33o22s 2303828110

Smysl to stavet,urcite ma.Jen ne tim tempem,jak se u nas stavi. napr.tunel Blanka.

0/0
9.6.2016 8:57

M43a32r17t15i63n 71K18u68ř18í87t56k63a 6907846688125

Spousta našich moderních tratí splňuje rychlostní parametry pro vyšší rychlost. Povolení vyšší rychlosti brání pouze přítomnost železničních přejezdů.

0/0
8.6.2016 13:20

R31a61d80e43k 69J17a17n10a42t17a 9345326304962

Spousta? Možná tak Brno-Břeclav a Pardubice-Choceň. Tj. skoro k ničemu.

Navíc odstranit přejezd není "pouze". Stavba nadjezdu nebo podjezdu stojí peníze.

+1/0
8.6.2016 13:26

J32a63n 98J20e55m98e22l53k45a 1125230

Jsou to celkem zbytečné debaty o VRT na 350 km/h. Brno Praha. Odhad 2040. Díky této megalomanské koncepci se stejně nikdo žádného efektu nedočká.

Benešov Jihlava je adept na další Hitlerovu dálnici, když dojdou prachy z EU.

Asi se všichni shodnou na Brno Jihlava. Výjezd z Prahy sever na Neratovice je třeba. Kdyby se postavila místo Úval VRT na Kolín, pomohla by všem. Praha Beroun by se taky hodila, ale nic.

Západní státy mají ostatní infrastrukturu dobrou. Mohou stavět VRT.

U nás zcela chybí meziregionální spojení, které by nahrazovaly chybějící dálnice.

Německo. Zapadlá Bischofswerda - Gorlitz. Dvojkolejná regionální diselová trať, max 120 km/h. Zrychlený vlak průměr 96 km/h (průměr osobního auta na dálnici), osobní okolo 74 ! (zastávky na znamení)

Jednokolejná Boschofswerda-Zittau, max 120, spíš 100, zrychlený vlak průměr 70km/h, os 54!.

Trať podobná českým, ale v dobrém stavu a zabezpečená zabezpečovačem, zastávky na znamení, jedou, co to dá..

O tom se českým může zdát. Zrenkonstruovaná Frýdlant nad Ostravicí, Frenštát za miliardu 15 km, průměr 34 km/h. Průměr českých rychlíků 50 km/h.

Nevím proč se nepostaví/nenarovná Hradec, Turnov, Praha. Lysá nad labem -Turnov je Nějakých 50 Km, což by šlo postavit podobně jako Brno Přerov na 200 za cca 25 mld. Dále nová jednokolejná trať si myslím, že v normálních státech se staví za 100 ml/km. Za 300 mld co stojí vrt by se jich asi dalo postavit dost. (Turnov Hradec) Trať 072 by byla konkurenceschopná, ale vlak furt brzdí ze 120 na 60 kvůli stavu. atd atd. OPD2 zdá se taky bude celkem fiasko, protože hodně staveb se má teprve začít stavět 2019 (teoreticky)

0/0
8.6.2016 12:58

R23a18d89e10k 72J20a80n97a42t12a 9595496494412

VRT Praha-Brno není nic "megalomanského". Je to standardní evropská VRT a nejlevnější (!) řešení problémů, které na této trase dnes jsou s nedostatečnou kapacitou a rychlostí.

Pokud je nějaký objem prostředků, je lépe ho investovat někde, kde je vysoký potenciál nárůstu počtu cestujcících (to totiž má velký velký vliv na efektivitu). Jaká je potencionání poptávka v typicky tangenciálním směru Turnov-Hradec? Prošlo by to vůbec kritérii efektivity pro EU? Totéž trať 072. Je to tangenciální trať, která míjí Prahu. Je vůbec diskutabilní, zda tam patří dvě vrsvy osobní dorpavy a neměla by být pouze 1.

0/0
8.6.2016 13:09

J36a24n 17J72e55m47e84l47k20a 1645920

Praha Turnov, tam je Boleslav po cestě a návazné tratě. Turnov Hradec, díky nic moc cestám a docela hustému zalidnění a další síti by určitě fungovala, Krkonoše.. 072 jezdí docela hodně cargo. Jestli je konkurence schopné, aby brzdilo z 120 na 60 stále dokola, nebo jezdilo pořád 60. Nevím. Možná na uhlí. Ve zcela rovném terénu.

0/0
9.6.2016 9:34

R63a80d39e69k 89J76a26n77a30t55a 9975276984682

Ja neříkám, že se nemá 072 pro Cargo opravit. Jen říkám, že pro osobní dopravu tato trať nemá příliš smysl a VRT mezi velkými městy jsou investice, která poslouží mnohem více lidem (protože Praha a Brno jsou prostě mnohonásobně větší než Hradec a Turnov).

0/0
9.6.2016 14:55
Foto

B95r53o34n87i94s71l23a59v 77G29a83b14r79y88š 2642379741

A před šesti lety vyšel článek na Technetu:

http://technet.idnes.cz/v-cesku-pojede-vysokorychlostni-vlak-nejdrive-za-deset-let-v-rusku-i-cine-uz-jezdi-gjv-/tec_technika.aspx?c=A100225_094058_tec_technika_rja

Je zajímavé porovnat, kam se dostaly ostatní státy a kam my.

0/0
8.6.2016 10:52

R96a34d17e18k 38J50a37n51a34t43a 9715286844372

No změnilo se mezitím to, že VRT má v provozu i "zaostalé" Turecko a za dva roky (2018) otevírá rychlou trať i ještě zaostalejší Maroko ...

+2/0
8.6.2016 11:07
Foto

B96r17o13n58i92s59l59a25v 92G79a14b12r20y84š 2842959371

To je fakt super... :-/

0/0
8.6.2016 11:20

J22a91n 80J10e91m91e60l66k12a 1955450

Maroko, není to ta, co staví Rusové na 200km/h za tuším 100mil/km? (ne-li tuším 60mil/km)

0/0
8.6.2016 12:14

R69a38d50e40k 92J90a86n96a76t39a 9705766254812

Provozní rychlost má být 320 km/h:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kenitra%E2%80%93Tangier_high-speed_rail_line

A staví to spíš Francouzi, mně přijde, vozidla taky francouzská (Alstom):

http://www.railway-technology.com/news/newsmorocco-awards-tangiers-kenitra-high-speed-line-contract

0/0
8.6.2016 12:38
Foto

B41r36o13n36i40s51l66a37v 15G58a36b14r37y14š 2242519911

Dříve než pochybovači zabrousí sem a dříve než položí nějaké dotazy, případně projekt rovnou zkritizují, doporučuji jim si velmi podrobně prostudovat stránky http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz. Jsou tam snad odpovědi na všechny otázky okolo VRT.

0/0
8.6.2016 10:50

J90i63ř23í 55Z63a38t73l19o28u97k87a29l 3978519241656

Jak se dívám do zdejší diskuse, stále je dost rozšířený omyl, že vysokorychlostní tratě při vzdálenostech v naší zemi nemá smysl stavět, případně že by měly smysl jen pro mezinárodní dopravu. Přitom vysokorychlostní trať Praha - Brno by výrazně pomohla i dálkové vnitrostátní přepravě. V podstatě by mohla tvořit takovou páteř, při slušných návazných tratích, především do Přerova by pak přímé vlaky Praha Brno mohly pokračovat na Ostravu nebo Zlín, v opačném směru na Plzeň nebo Ústí nad Labem. Dále by tam mohly jezdit pomalejší vlaky s několika zastávkami (např. Benešov, Vlašim, Humpolec, Jihlava, Velké Meziříčí), právě kvůli nim by měly ty zastávky smysl, a vlaky které by v polovině trasy odbočily a pokračovaly třeba na Třebíč nebo Žďár nad Sázavou. Společně s mezinárodní dopravou se neobávám, že by taková trať nebyla dostatečně vytížená

+9/0
8.6.2016 10:29

R28a60d64e56k 40J71a53n78a41t32a 9905136874632

Máte pravdu.

Bohužel novináři přispívají spíše k bulvarizaci tématu, místo osvětových článků (ve stylu Technetu), které by vysvětlily, jak by vypadal provoz a jaké jsou již fungující analogie v západní Evropě.

Jinak se tu v diskuzi budou objevovat pořád bludy jako "se to ani nerozjede", "kdo potřebuje jet do drážďan" nebo "bude drahá jízdenka".

+5/0
8.6.2016 10:33
Foto

B81r81o34n47i79s23l11a35v 76G97a39b26r22y53š 2772189171

Článek o VRT a její uplatnitelnosti jak u nás, tak v Evropě by měl možná větší váhu. Ne že by tento článek J. Sůry byl špatný, ale asi taky dost záleží na rubrice.

0/0
8.6.2016 10:38

R17a22d48e18k 53N58e94u60m29a19n43n 5232402468695

Otázka je, na co VRT potřebujeme?

Taková poptávka po Praha - Drážďany určitě není.

Praha - Brno možná ano

Praha (Brno) - Vídeň nebo Bratislava určitě ne

Zaplatí nám VRT tranzit Berlín - Praha - Vídeň?

Dvakrát moc si jistý nejsem

0/0
8.6.2016 10:07

R31a63d25e16k 93J59a71n10a63t91a 9825666264242

Ad praha-drazdany:

zde pochopitelne nejde jen o tuto relaci, ale o spojeni do cele severni casti nemecka a predevsim o rychle spojeni prahya usteckeho kraje.

0/0
8.6.2016 10:17

R58a10d10e33k 24J83a90n49a54t37a 9325396854602

Ad praha-brno:

Jak můžete tvrdit, že Praha-Brno ano a Praha-Vídeň/Bratislava ne? Vždyť je to ta samá trať (prozradím vám tajemství, VRT vlak zvládne jet i po klasické trati a také tak běžně činí, viz FRancoi a Německo).

+1/0
8.6.2016 10:28
Foto

B14r66o22n46i60s69l94a57v 37G71a23b56r45y21š 2832269701

Ne. Fakt ji nepotřebujeme na nic. Máme prostě spoustu peněz. :-P

Že nedokážete přijít na důvody, proč ji potřebujeme nebo ne, neznamená, že ji nepotřebujeme. Proč pořád přemýšlíte v relacích jen okolo ČR? Existuje možnost, že se do Paříže nebude lítat, ale jezdit vlakem. Totéž třeba na relaci Hamburg - Graz, nebo Polsko - Nizozemsko a to všechno skrz nás.

+1/0
8.6.2016 10:30

R91a77d45e69k 18J42a88n25a61t78a 9815196874822

Ano.

Jak jsem tu nedávno psal, od tohoto července (ve Francii se otevře další nová trať) bude možné dojet Paříž-Norimberk za 5h 39m.

Bohužel ten zbytek, Norimberk-Praha, pak stále trvá nejméně 4h 39m, i když je to 2,5x kratší ....

0/0
8.6.2016 10:37

M64a72r20e94k 95H79r46u15b56y 6297112721388

Nechci vypadat jako kverulant, ale studie nejspis nestaci ;-)

0/0
8.6.2016 9:46
Foto

J20i66r48k78a 64M38i66k40š60í49k 4891948332

Včera mě pan Sobotka, připomněl Klemu Gottwalda, který říkal, že v brzku bude všechno, ale nikdo nevěděl co ti je brzko!Rv:-/

+1/0
8.6.2016 9:24

M32a30r97e90k 22H48r49u88b57y 6827342261878

Naopak SZDC vi, ze to bude trvat dlouho a bude to pekelne drahe, prestoze okolni zeme tyhle veci dokazi resit relativne rychle a za prijatelne penize.

Nekdy mam dojem, jestli SZDC (i RSD) vi, ze maji na starosti pozemni komunikace, ne vesmirny program8-o:-P

+2/0
8.6.2016 9:49

M45a34r85t30i26n 68H45o14r78á57k 9233109274

Jsem proti rychlovlakům.

To zase bude pro politiky a mafii tunel, větší než Blanka.

Dokud tady nebude takové prostředí, že stavební firmy budou stavět za normální ceny, podle kvalitních projektů bez vazeb na mafii s politiky. Tak to takových projektů nemůžeme investovat.

Zase se bude krás ve velkém. Prosím už NE.

+3/−8
8.6.2016 9:23

T79o30m52á13š 32M30o98r71a57v25č16í65k 3167626333495

Ona se dá vytunelovat trať i s maximálkou 60 km/h, tak proč jste proti VRT?

+5/0
8.6.2016 9:26

J61a82n 24N62o75v91á42k 7545394338317

zrovna lokálku za pár milionů a VRT za stovky miliard bych nesrovnával.

0/0
8.6.2016 9:39

T59o29m52á71š 84M89o94r67a28v45č53í59k 3147266253875

No to ne, taky jsem mohli zůstat bez dálnic a koridorů jen z toho důvodu, že vy se bojíte korupce. Když nebudou tyhle důležité stavby, tak se pro korupci vymyslí něco jiného, třeba soláry a miliony dalších věcí.

0/0
8.6.2016 9:42

T18o78m64á20š 16M22o64r27a73v97č46í50k 3877876973735

Zrovna takovou Blankou nejezdíte ani 130;-)

0/0
8.6.2016 9:27

M98a97r49e52k 14H53r31u74b20y 6937142131178

Jasne, chyba byla vubec stavet cokoli, meli jsme zustat u polnich cest a volskych potahu:-P

+3/0
8.6.2016 9:47

R33a20d46e60k 14J33a74n74a22t25a 9475636354962

"stavební firmy budou stavět za normální ceny"

--

Například tunel Rokycany-Plzeň se staví za velmi dobrou cenu. I současné stavby na IV. koridoru.

+1/0
8.6.2016 10:29
Foto

B85r53o54n79i40s47l79a60v 15G75a71b82r64y57š 2882989211

Jak jste se mohl přesvědčit, vytunelovat se dá i obyčejná červená plastová kartička pro Pražáky.

0/0
8.6.2016 10:31

J17a60n 19B50u87r10i89a82n 2643329974850

Doporučil bych plánovačům na železnici, aby se konečně zamysleli nad organizací současného provozu. Před časem jsme se cca týden pohybovali po Nizozemí vlakem. Cesty s mnoha přestupy mohu hodnotit jedním slovem - koncert. Spoje navazují a na přestup máte zpravidla 5 minut (pro turistu docela problém se v tak krátkém čase zorientovat). Výsledkem je, že cestování po Holandsku je vlakem mnohem rychlejší než autem, ačkoli jste třeba nuceni mnohokrát přestupovat.

Až prosím zmáknete logistiku současných tratí a jejich využití, tak se prosím zamýšlejte nad rychlovlaky.

+2/0
8.6.2016 9:21
Foto

B82r11o87n77i56s44l31a65v 24G73a64b36r71y14š 2692879301

Poláci jsou na tom s organizací provozu hůře než my a přesto už nějakou VRT stavějí.

0/0
8.6.2016 10:00

R68a27d84e23k 14J39a13n25a55t97a 9525646954742

Jenze nase trate maji vycerpanou kapacitu. V NL jsou ctyrkolejky bezne. U nas neni ani jedna. A kdyz uz dve nove koleje, proc by nemely byt rychle, kdyz to stoji stejne?

+1/0
8.6.2016 10:19

M25a81r73t32i74n 82K15o18u22š67a 6435954434

Autor článku vypustí z úst tvrzení, že místní výrobci neumějí výšší rychlost než 250 km/h. Tím se projevil jako technický moula, který se neobtěžoval se základní úvahou. Jakýkoli výrobce bude přeci vyvíjet zařízení pouze s konkrétní objednávkou, nebo alespoň reálnou vizí, že se prodá. Když umí škodovka lokomotivu na 200, zvládne i rychlovlak, ale musí tu být ochota financovat vývoj a koupit vlaky.

0/−3
8.6.2016 9:04

J95a81n 78S83ů40r11a 4625953153232

Škoda oficiálně rekla,že nad 249 kmh nechce jit. Moula

+4/−1
8.6.2016 9:07

R72a77d71e84k 61N10e46u78m11a28n97n 5482542978805

Nechce teď, protože Francouzi ani Němci si to od nich nekoupí. Škoda nemá poptávku. Otázka je, jestli by česká poptávka byla dostatečná?

0/0
8.6.2016 10:10

R94a14d25e60k 14J27a79n17a94t16a 9425766244212

Samozrejme, ze neni dostatecna. Jsme mala zeme. To jako byste si myslel, ze se hightech vyrobce uzivi jen v Bavorsku.

0/0
8.6.2016 10:22

P62a43v78e20l 67M11a53t12o97u52š17e75k 5880417778454

Škoda v první řadě nemá a nebude mít s vozidly nad 160 km/h prakticky žádné zkušenosti a zpětnou vazbu, protože rychleji její vozidla (snad kromě ČS 200 v Rusku) nikde nejezdí a hned tak jezdit nebudou.

+5/−1
8.6.2016 9:13

J56i37r79k12a 45D95v46o44ř10á95k 4925700753778

Úplně jste zapomněl na ř. 380 co jede 200. No ale vzásadě s duchem příspěvku lze souhlasit, jen tu rychlost tam přemalovat.

A vůbec nechápu proč je významné že by do toho místní výrobce (jeden) nešel.

0/0
8.6.2016 21:51

R29o33m32a66n 47K83r28a38t85o96c37h91v16í72l 6526377376474

Nebylo by lepší, nasadit Pendiolina na všechny tratě, třeba Benešov - Praha?

0/0
8.6.2016 9:02

M38a59r59t15i95n 21K74o65ž95í43n 1195716171820

Proč?

0/0
8.6.2016 9:04

R36o29m33a82n 53K31r93a92t26o27c50h82v74í53l 6896737916724

Aby bylo spojení rychlejší.

0/0
8.6.2016 9:29

M67a55r41e26k 28H23r37u20b91y 6807872841298

Rychlejsi vlak nepomuze, kdyz je pomala trat. Franz Josef holt tenkrat s VRT nepocital, a od te doby na to nikdo poradne nesahl.

0/0
8.6.2016 9:51

R23o88m53a65n 85K49r69a83t16o52c44h43v41í63l 6226467316754

Trať je zrekonstruována.

0/0
8.6.2016 9:57

R32a51d46e14k 61J50a20n10a19t55a 9425396224152

Trať Praha-Benešov při rekonstrukci prakticky nezměnila svou stopu - jen se vyměnily koleje, opravily mosty, postavila nástupiště a modernizovalo zabezpečovacací zařízení.

A jak jistě víte, maximální rychlost ovlivňuje zejména poloměr oblouků. Navíc je zde hustá příměstská doprava (4 osobáky za hodinu), která znemožňuje jet rychle, i kdyby to jinak šlo.

0/0
8.6.2016 12:03

R41a96d36e93k 30J87a13n34a31t87a 9605126954812

"nasadit Pendiolina na všechny tratě, třeba Benešov - Praha?"

------

Trollujete?

a) pendolín je jen 7 (vlastně kvůli té nehodě teď jen 6).

b) Praha-Benešov je trať s hustým regionálním provozem, rychlíky zde proto nemohou jezdit rychleji. Zrychlení je zde možné jen za pomocí VRT Praha-Brno (úsek Praha-Benešov by byl společný s expresní vrstvou směr ČB).

0/0
8.6.2016 10:26

A58l24e72s 69H15a64j42e82k 2192362125553

vykašlete se na rychlovlaky, tímhle tempem bych začal rovnou uvažovat o Maglevu, protože než se u nás rozhodne i o tomto druhu dopravy, tak Evropa už ho bude plná

+2/0
8.6.2016 9:01

L85u39b23o51š 76H40o39l11í43k 5367270262430

Obávám se, že než U NÁS vzniknou VRT, tak bude již technicky možná teleportace... ;-D

+3/0
8.6.2016 9:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.