Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

NKÚ prověřil stavbu D8: má 15 let zpoždění, chybí 17 km a cena roste

Výstavba dálnice D8 z Prahy do Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem má 15 let zpoždění. Stále chybí posledních 17 kilometrů mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, úsek vede přes území ohrožené sesuvy půdy. Průtahy stavby cenu úseku navíc zdražují, zjistil ve svém šetření Nejvyšší kontrolní úřad.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M20a36r23t76i15n 24V62i23č93a10n 9345570495281

V dnešní době se pomalu více jak stavba musí řešit byrokracie okolo. Ekologové, památkáři, vlastníci pozemků, a jiné skupiny dávají v dnešní době stavařům neuvěřitelně zabrat. Pro každé kopnutí do země musíte mít pomalu papír, musíte neustále komunikovat s úřady, vlastníky pozemků, dozorem, technology, BOZP, do toho se vám u takto velkých staveb ještě tlačí novináři a politici, kteří na vaší kritice chtějí získat body u voličů. Pak se nedivte, že se staví pomalu. Tohle už ale novináři nenapíšou...

0/0
13.6.2016 12:33

J23i10n35d89ř82i70c34h 41Š56k21o84p31e23k 4365231860635

tak pardón, že vlastníci pozemků mohou do stavby mluvit

Ty v.le, to snad nemyslíš vážně

+2/0
13.6.2016 15:47

M22a91r22t82i75n 28V92i49č64a67n 9535380855861

No ono kolikrát takoví lidé "vydírají stát", kdy kus pole naprosto mimo katastr kterékoliv obce chcou prodat za tisíce procent jejich reálné hodnoty. Naštěstí vznikl zákon o vyvlastnění. Dříve při stavbě silnic a dálnic soudy běžely roky a to mělo za následek paradoxní situace, kdy pozemek v ceně pár set tisíc blokoval stavbu za desítky miliard. Vy si neuvědomujete, že i pozastavená stavba stojí nemalé peníze. Pouze státy s dobrou infrastrukturou se mohou dále rozvíjet. Jak dlouho by Vám trvala cesta z Prahy do Brna bez dálnice nebo bez silnice? Hezky po staru pěšky, asi dlouho... Ano, ten zákon o vyvlastnění je krutý, ale jsou chvíle, kdy část populace musí trpět pro lepší zítřky... I když se to spoustě lidem nelíbí.

0/0
13.6.2016 21:09

J53o35s14e25f 93T55r23ö41g51l 8269492126816

Není problém toho, že se konečně dbá na životního prostředí, vlastnická práva, ochranu obyvatel nebo kulturní dědictví. Problém je v tom, že jednak u nás máme zbytečně komplikovanou legislativu k přípravě liniových staveb v obecném zájmu, dále v nefunkčním ŘSD (platilo až donedávna) a velmi pomalých soudech rozhodujících spory.

0/0
13.6.2016 19:27

O29n93d39ř40e10j 66B86l47á92h36a 1363115274591

Je to asi dva týdny co ve zprávách říkali, že viníkem by měla být ta těžební společnost a že po ní budou chtít náhradu asi 1,5 mld. Jen to z té firmy asi nikdo nedostane, leda by měli hodně dobrou pojistku...

0/0
13.6.2016 12:11

J71o88s30e69f 72T13r81ö97g43l 8689112196706

Myslím, že tento soudní spor je předem odsouzen k nezdaru. Lom funguje už hafo let a svah se sesune až potom, co se svah podřízne stavbou dálnice. Navíc velmi vydatně pršelo (vyšší moc). Ve Středohoří jsou navíc podobné sesuvy poměrně běžné, zejména právě po vydatných deštích (jde o vyhaslé sopky z pevné vyvřeliny, svahy jsou srtmé a vrstva zeminy moc dobře nedrží) na což upozorňoval i posudek České geologické služby. Takže provozovatelům lomu můžou připsat max. podíl na sesuvu díky nedostatečnému odvodnění nebo přílišnému zatížení hrany lomu vytěženým kamenem. A i kdyby snad soud přiznal vinu kompletně lomu, moc peněz z provozovatele stejně nedostanou.

0/0
13.6.2016 19:33

M69a66r77t79i41n 58P78a90j67t44l 3731241965853

Úředníci NKÚ jsou si myslím za tuto službu dobře ohodnoceni, většina národa by si toho nevšimla, že D8 má zpoždění. Kvalitní tisková zpráva.

+1/0
13.6.2016 11:02

P30e66t86r 20J87a66r54o95š81e79k 7364281

V roce 1982 byl uveden do provozu 3 km dlouhý úsek na silnici Praha-Strážný. Probíral se z jedné poloviny kopcem, který se snižoval. Z každého směru vznikly "stoupací pruhy". Na povrch byl tehdy použit tzv. "albánský asfalt". Na tu dobu to bylo to nejkvalitnější. Dodnes i přes hustý provoz má silnice původní povrch. Na úseku je jedno úrovňové křížení a jeden most. Celá stavba tehdy stála 3 miliony Kčs. Dnes by to 1 miliarda zřejmě nespravila.

0/0
13.6.2016 10:36

J41o18s26e21f 40B95r40o65ž77e76k 7333695572311

No, když se podívám na poměr cen a nákladů tehdy a dnes - 1:10, tak bych řekl, že to bylo tehdy ještě dost drahé.

A mimochodem, asfalt vůbec není to podstatné na stavbě silnice a už vůbec ne dálnice. To podstatné je, jak bylo uděláno podloží, jaké je napojení na okolí, jestli tam jsou mosty nebo ne atd....

+1/0
13.6.2016 10:40

P85e10t91r 97J62a35r98o88š84e22k 7234121

Pokud bych použil Vaší logiku, tak by dnes stála stavba 30 milionů. Psal jsem. Jeden most, jedno úrovňové křížení. Snad doplním, že kopec se probíral a na druhé straně se zavezlo část údolí kudy silnice vede. Dnes stojí 3 miliony 1 km nového povrchu na silnici 3 třídy ve složení: odhrnutí krajnic po obou stranách, penetrace, jedna vrstva, druhá vrstva, bílá plná čára na obou stranách vozovky.

0/−1
13.6.2016 10:54

J23i97ř81í 12V21o81r96l60í32č59e58k 9587274623826

Tři reakce a jedna kravina větší než druhá., Brožku, Brožku, vzpamatuj se. Jdi se projít na čerstvý vzduch.

0/−1
13.6.2016 12:08
Foto

J11a55k63u88b 20V85e28d19r33a20l 4803862370652

Vím, že na KDYBY se nehraje, ale už před těmi 15 lety navrhovali ochránci přírody (pro mnohé bohužel nepřátelé a "sluníčkáři") vybudovat stavbu v ohrožených a chráněných částech v tunelech. Sám jsem se toho účastnil. Tak KDYBY se to realizovalo, tak by se už mohlo jezdit, protože by to posléze nebylo pořád blokováno a cena teď bude nejspíše stejná, ne-li vyšší. To píšu pro ty, kteří se oháněli, že se to v tunelech prodraží. Stejně tak některé úseky dopadnou. Naštěstí.

+5/−3
13.6.2016 10:24

J15o19s37e36f 28B81r38o51ž78e93k 7303575742331

Kdyby to ekofašisti jako seš ty nezablojkovali, tak se mohlo už 12 let jezdit a k žádným sesuvům by nedošlo, protože by se to stavělo v jiném roce a po dostavbě dálnice se měly stavět i opěrné hráze, které by bez problémů sesuvům zabránily.

+1/−3
13.6.2016 10:32

J34o77s42e48f 13T17r45ö15g83l 8659592236136

Kupodivu "ekofašisti" nebyly tou hlavní příčinou zpoždění. Jen tři roky např. trvalo vyřízení výjimky pro stavbu v CHKO, dokonce jí tehdy ministr ŽP nevydal a čekalo se na jeho výměnu. Klíčová zdržení mají na svědomí soudy - účastníci řízení mají na odvolání definovaný čas (typicky měsíc), soud limity pro rozhodnutí nemá a často to trvalo i několik let.

0/0
13.6.2016 19:37

J22o63s92e87f 71Š25o73l93t93e53s 8484898360643

Taky vás nejvíce zarazila zpráva, že správní orgán ztratil spis, podle kterého stavbu povolil? Proč se asi tak ten spis ztratil, že... A hlavy úředníkům opět nepadají, protože oni za nic nemůžou.

+14/0
13.6.2016 9:26

J28a27n 22H19á25l64a 8695435980857

Mě překvapilo i to, že spis byl v jednom jediném exempláři, bez kopie, bez skenu. Zajímavé.

+7/0
13.6.2016 9:28

S13t54e88p61a96n 72T31o52t61h 8328259485668

V době, kdy vznikal, ještě o ukládání elektronicky na úřadech rozhodně nikdo neměl ani páru. A protože to je už 23 let, předpokládám, že se nesztratil, ale mohl být klidně, podle zákona, zkartován. Pokud nepodléhal archiválním zákonu... která ovšem vznikl až v roce 2004, tedy 11 let poté...

0/0
13.6.2016 10:27

J40o37s68e13f 17T59r83ö47g94l 8639272196496

Když se chce, tak to ztratit (=zašmelit) jde.

Ztracenou EIA můžete i dnes s trochou hledání objevit na webu, ačkoliv byl ještě podle starého zákona, který uveřejňování nepožadoval (dokument byl "uložen" u příslušného úřadu a tam ho bylo tké nutné studovat a připomínkovat, dnes je vše on-line).

0/0
13.6.2016 19:40

P64a48v46e13l 86O56b92d58r87ž85á22l29e14k 6416554758672

Když se naposledy objevil návrh na zavedení odpovědnosti úředníků, byla reakce, že by pak na úřadech neměl kdo pracovat, protože by se báli cokoliv rozhodnout :)

0/0
13.6.2016 9:38

J82o12s94e11f 72T52r83ö37g10l 8399912356296

Včetně klíčového posudku EIA.

0/0
13.6.2016 19:39

P16e92t96r 79T63y80č86k22a 6845212609192

NKÚ používá odhad ceny stavebních prací z roku 1993?8-o

+1/0
13.6.2016 9:14

J46a77n 80M27a93z40u78r15e48k 8875584357479

Jenom pro zajímavost ohledně sesuvu:

Na mapy.cz jsou nabízeny letecké snímky se zpožděním tak 1 až 2 roky. Díky tomu je nyní možné si nad ten sesuv najet a změřit si ho (v pravo dole - Nástroje - Měření vzdálenosti). Naměřil jsem šířku 200 m. A i pohledově to nevypadá tak rozsáhle, jak bývá popisováno:

https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.0164401&y=50.5622300&z=18&base=ophoto&rm=9ftbIx-guUV9gfZ

Když si to celkově prohlídnu takhle zvrchu, napadá mi, že za to možná nemohla eroze přírodní, ale způsobená činností člověka - v tomto případě těžba v lomu... Nevzpomínám si, že by se takhle o tom někdy psalo.

+5/0
13.6.2016 8:59

Z69d46e73n59ě13k 29J92o28n95á59š 9911229206440

ale psalo, nedávno tu byl článek, že to chtějí zaplatit od té společnosti, co to tam navezla.

+3/0
13.6.2016 9:03

J74a21n 85M95a88z19u89r22e42k 8465584297229

Máte pravdu, to jsem přehlédl...

http://usti.idnes.cz/stat-chce-kvuli-sesuvu-miliardu-dnh-/usti-zpravy.aspx?c=A160606_154333_usti-zpravy_hrk

0/0
13.6.2016 9:06

V96o94j50t11a 53L19e30j37s43e27k 1751215609579

ono je to zmíněné i v tomto článku...

0/0
13.6.2016 9:39

S89t53e59p83a66n 12T27o67t70h 8738759725398

jj, zcela jistě za to může lom, který tam stojí 100 let... tohle totiž může napadnout jen ministra naší vlády... nikdo jiný by na takovou ... chytrost nemohl přijít.

0/−2
13.6.2016 9:54

J57a59n 56M61a26z65u70r73e16k 8975644517219

Já si myslím, že právě díky tomu, že je tam lom přes 100 let, vlastně došlo k tomu sesuvu. Přijde mi celkem logické, že když tam ten lom nebyl, tak spodní vody stékaly po původní skále až skoro do Labe. Jestliže se takovýto proud přeruší a nechá se roztéct do vyšších podloží, tak se to pak může utrhnout.

Jak jsem někde četl, tak kolem roku 2000 byl už lom uzavřen a nemělo se tam těžit. Proč pak byla těžba obnovena je mi záhadou...

0/0
13.6.2016 16:47

J65o34s54e83f 51T78r23ö97g38l 8639522926986

Já jsem si to byl v roce 2013 projít a ta šířka celkem souhlasí. To ale nic nemění na tom, že 200 m dálnice dost podstatně chybí, dle geologů se tento už v podstatě hotový úsek posunul a musí se stavět znovu, o zabezpečení svahu nemluvě.

JInak doporučuji vygooglit si fotky, je to působivé. Připomnělo mi to Enty z pána prstenů - les na pochodu proti dálnici :-)

0/0
13.6.2016 19:44

M44a54t94ě76j 82K39o79n42v57a97l85i66n28a 8599435913

Je zajímavé, že v minulosti byli za hlavní viníky zpoždění považováni ekologičtí aktivisté. Dnes, když už se ví, že ekologičtí aktivisté měli v lecčems pravdu (riziko sesuvů, apod.), tak se průtahy svádějí na tzv. soudní spory o vedení trasy. Všechno je to ale o tom, že stát není schopen dodržovat zákony, které si sám schválí...

Apropos. Kdyby se stavělo podle ekologických aktivistů, tak by byl pod Českým středohořím tunel, riziko sesuvů by bylo minimalizováno, dálnice by byla levnější a dnes už by patrně stála....

+20/−2
13.6.2016 8:41

J28a78n 52V85e12s60e15l11ý 5454283912301

A kdyby se nestavěla přes hory, ale mnohem rozumněji ve směru Praha-Kladno-Slaný-Louny-Most, tak by to bylo lehčím terénem, napojilo by se na dálnici mnohem více lidí, potenciální dálnici na Karlovy Vary a Cheb by nahradila spojka poloviční délky a nemusel by se zničit kus CHKO.

+2/−4
13.6.2016 9:24

L59u43d61ě28k 96N73ě71m71e38c 5605131862674

Možná je to rozumější jen pro Vás, případně pro pár dalších vyvolených.

+1/0
13.6.2016 9:31

M80a85t91ě95j 85K65o22n94v47a93l71i34n23a 8559585523

A z Prahy do Berlína byste jezdil přes Cheb, abyste objel všechny hory??? To asi ne....;-D Je samozřejmě otázka, proč potřebujeme mít do Německa 4 dálnice (D5, R6, R7, D8), ale Vaše řešení jde trochu mimo. Ono to směrování přes České středohoří je z mnoha variant ještě to méně náročné...

+6/0
13.6.2016 9:52

J43a70n 81V92e60s50e37l47ý 5524153982621

Nepřekrucujte moje věty. Úplně by stačilo vyhnout se problematickému terénu Středohoří, když nebylo nutné tudy dálnici vůbec trasovat. Obecně platí pravidlo, že naši předkové nebyli blbí a že se vyplatí respektovat přepravní koridory používané už minimálně od středověku. D5 je třeba příklad, jak to udělat správně. Trasování D1 mezi Prahou a Jihlavou (tam je správná trasa na Kutnou Horu a Havl. Brod) nebo D8 přes Středohoří jsou pitominy, které jsou zdrojem permanentních problémů.

0/−1
13.6.2016 10:23

M69a30t56ě50j 91K81o25n91v34a25l53i32n15a 8649475483

Ale obchodní stezka vždy vedla z Prahy do Ústí a do Drážďan. Jen stačil koridor kolem Labe, který je však již dnes kapacitně nedostatečný. Snaha vyhnout se Českému středohoří je sice logická, ale poměrně nereálná, protože díky trasování přes České středohoří je možno naopak využít příhodnější trasování Krušnými horami (po jejich nejnižší části)....

+2/0
13.6.2016 10:58

J23o34s35e48f 57T25r79ö17g68l 8259852866346

Nutno dodat, že s dálnicí se primárně uvažovalo v trase Praha-Berlín, ostatní bylo podružné. Německá strana dokonce posuzovala varianty přechodu přes Krušné hory a vyšlo jim jako nejvýhodnější přechod Most-Freiberg (cca okolo Nové vsi). Naopak současný přechod moc dobře nedopadl (je to hodně převýšení, vede to přes Natur Park v DE i přes přírodní park u nás atd.). Další varianty byly Chomutov-Chemnitz (zamítnuta) i Liberec-ZIttau. Trasa nazvaná D7/D28 cca po trasa Praha-Slaný-Louny-Most-Freiberg-Dresden-Berlin by byla slušně použitelná. Nakonec ale Němce přesvědčila naše vláda, že jinudy to vlastně vést nemůže a Němci se přizpůsobili.

Přes KV je to opravdu trochu z ruky :-)

0/0
13.6.2016 19:56

L50u68d48ě23k 16N94ě84m33e50c 5765721632754

Když vyjmenuju všechna možná rizika, tak se do nějakého určitě trefím a budu taky moci tvrdit, že jsem měl v lecčems pravdu. A výroky typu "... dnes už každý ví..." jsou na úrovni nedostudovaného sociologa.

Apropos. Kdyby se stavělo podle ekologických aktivistů, tak jsme dodnes nepostavili nic.

+5/−2
13.6.2016 9:35

M37a51t46ě66j 49K38o44n71v98a13l90i74n36a 8309715403

To tvrdíte vy, já zase tvrdím, že by dálnice klidně hotová být mohla. Jak by to bylo ve skutečnosti, ale asi nedokáže říci nikdo....?

Spíše jsem chtěl říci to, že s ekologickými aktivisty nikdo nemluvil a jejich názory byly vždy považovány za extrémní a to i přesto, že v mnohém měli (mohli) mít pravdu.

+2/−6
13.6.2016 9:50

R69o83m23a10n 16V46í89c12e62n66e51c 2409522388102

Ale z jakého důvodu, na základě jakých kompetencí by se mělo jednat z nějakou samozvanou skupinou aktivistů, amatérů? Vždyť se neberou mnohdy ohledy na připomínky regulérních orgánů, zejména zastupitelstev obcí, tak proč na aktivisty. Proč ne třeba na Svaz včelařů nebo Svaz zahrádkářů?

+6/−1
13.6.2016 10:01
Foto

J83a71k83u61b 13V79e27d77r28a47l 4943152950482

Kde jste vzal, že ti "vaši" aktivisti jsou amatéři?

+1/−1
13.6.2016 10:27

M19a25t29ě57j 12K78o46n12v78a62l36i44n10a 8759475743

Měl by být primárně dodržován zákon. A pokud dá někdo připomínku, tak by neměla být hozena stranou, ale měla by se řádně prošetřit. Že to dnes na Úřadech chodí tak, že se odpověď vydá poslední možný den tak, aby byla dodržena lhůta, popř. poslední možný den se uvede, že nešlo rozhodnout, protože byly dodány neúplné podklady to je věc druhá... Toto všechno má za následek prodlužování všeho, nejvíce je to vidět právě na silničních stavbách, protože tam je zainteresovaných stran logicky nejvíce....

0/−1
13.6.2016 10:30

D77a30n68i59e61l 74D52r58n86e77c 6661139946312

Hlavní problém je v té legislativě a bordelu v ní, je to stát kdo dává skrze legislativu moc aktivistům všeho druhu. To, že se se sesuvy nepočítalo, je bohužel pravda, ale názory aktivistů byli dost extrémní, a kdyby tu stavbu nenapadli, mohlo se po ní jezdit i se sesuvy. Že by byla stavba podle jejich plánů levnější není pravda, 13 km tunel by vyšel minimálně na stejných 15 mld., navíc by byl výrazně dražší provozně a tunel je i rizikovější řešení.

+1/0
13.6.2016 10:13
Foto

J86a98k94u95b 65V28e41d24r33a79l 4963152340802

Svatá pravda R^V

0/−1
13.6.2016 10:25

J81o49s52e82f 76B52r98o29ž37e75k 7783585622541

Ekofašisti to samozřejmě primárně zavinili, nakonec i v článku je, že hlavní zpoždění zavinili oni tím, že ty soudní spory rozpoutali. To, že je a vždycky byl na ŘSD bordel je nepochybné, ale nebýt rozpoutání těch soudů, tak se mohlo minimálně 12 let jezdit po dálnici a spousta lidí by nemusela kvůli tomu zemřít.

+2/−1
13.6.2016 10:37

J15o53s90e67f 45T75r67ö15g56l 8119802506196

Já jsem také podepsal petici za tunel Kubačka (resp. za posouzení trasy s tunelem Kubačka), ale i tak bych si nedovolil napsat, že by tato varianta byla nutně lepší - to by právě musel zodpovědět ten posudek včetně EIA.

Středohoří je vyvřelé pohoří na usazeném podkaldu (zjednodušeně čedič na pískovci). Čedič je masivní a vrtat do něj (současná variant a se dvěma tunely) je náročné, ale dobře to drží. Vrtat do pískovce lze snadno (varianta dlouhého tunelu Lovosice-Řehlovice), ale je porézní a takový tunel se může stát drenážní trubkou pro celý masiv. Mj. by teoreticky mohlo dojít k poklesu spodních vod ve velké části CHKO a příroda by šla kam (do háje...). Varianta s KUbačkou by byla někde mezi, nebyl na ní dělán detailní geologický průzkum a rozhodnout od stolu je obtížné.

0/0
13.6.2016 19:51

J59a88n 53A36l81b76e47r33t 5153945279590

Ten popisek u fotky... ;-D Co je za rok?

+2/0
13.6.2016 8:29

J22a54n 44D98ř74e68v89ě48n81ý 1619770731539

Je to správně, letos je rok 2032. Nepoužíváš kalendář? :D

0/0
13.6.2016 8:55

J23a66n 45A16l80b47e35r75t 5703585209760

Tak pardon, pár let jsem zaspal...;-D

+2/0
13.6.2016 8:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.