Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

NKÚ prověřil stavbu D8: má 15 let zpoždění, chybí 17 km a cena roste

Výstavba dálnice D8 z Prahy do Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem má 15 let zpoždění. Stále chybí posledních 17 kilometrů mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, úsek vede přes území ohrožené sesuvy půdy. Průtahy stavby cenu úseku navíc zdražují, zjistil ve svém šetření Nejvyšší kontrolní úřad.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M88a91r25t33i94n 43V91i34č19a88n 9125300285851

V dnešní době se pomalu více jak stavba musí řešit byrokracie okolo. Ekologové, památkáři, vlastníci pozemků, a jiné skupiny dávají v dnešní době stavařům neuvěřitelně zabrat. Pro každé kopnutí do země musíte mít pomalu papír, musíte neustále komunikovat s úřady, vlastníky pozemků, dozorem, technology, BOZP, do toho se vám u takto velkých staveb ještě tlačí novináři a politici, kteří na vaší kritice chtějí získat body u voličů. Pak se nedivte, že se staví pomalu. Tohle už ale novináři nenapíšou...

0/0
13.6.2016 12:33

J80i81n73d16ř63i28c45h 71Š55k24o39p98e33k 4485591960805

tak pardón, že vlastníci pozemků mohou do stavby mluvit

Ty v.le, to snad nemyslíš vážně

+2/0
13.6.2016 15:47

M93a75r75t96i10n 88V26i18č63a84n 9755610885521

No ono kolikrát takoví lidé "vydírají stát", kdy kus pole naprosto mimo katastr kterékoliv obce chcou prodat za tisíce procent jejich reálné hodnoty. Naštěstí vznikl zákon o vyvlastnění. Dříve při stavbě silnic a dálnic soudy běžely roky a to mělo za následek paradoxní situace, kdy pozemek v ceně pár set tisíc blokoval stavbu za desítky miliard. Vy si neuvědomujete, že i pozastavená stavba stojí nemalé peníze. Pouze státy s dobrou infrastrukturou se mohou dále rozvíjet. Jak dlouho by Vám trvala cesta z Prahy do Brna bez dálnice nebo bez silnice? Hezky po staru pěšky, asi dlouho... Ano, ten zákon o vyvlastnění je krutý, ale jsou chvíle, kdy část populace musí trpět pro lepší zítřky... I když se to spoustě lidem nelíbí.

0/0
13.6.2016 21:09

J58o71s76e56f 35T45r35ö71g34l 8839262456116

Není problém toho, že se konečně dbá na životního prostředí, vlastnická práva, ochranu obyvatel nebo kulturní dědictví. Problém je v tom, že jednak u nás máme zbytečně komplikovanou legislativu k přípravě liniových staveb v obecném zájmu, dále v nefunkčním ŘSD (platilo až donedávna) a velmi pomalých soudech rozhodujících spory.

0/0
13.6.2016 19:27

O92n94d19ř52e73j 21B17l17á53h52a 1883795914571

Je to asi dva týdny co ve zprávách říkali, že viníkem by měla být ta těžební společnost a že po ní budou chtít náhradu asi 1,5 mld. Jen to z té firmy asi nikdo nedostane, leda by měli hodně dobrou pojistku...

0/0
13.6.2016 12:11

J98o42s68e20f 65T70r79ö37g55l 8919342606556

Myslím, že tento soudní spor je předem odsouzen k nezdaru. Lom funguje už hafo let a svah se sesune až potom, co se svah podřízne stavbou dálnice. Navíc velmi vydatně pršelo (vyšší moc). Ve Středohoří jsou navíc podobné sesuvy poměrně běžné, zejména právě po vydatných deštích (jde o vyhaslé sopky z pevné vyvřeliny, svahy jsou srtmé a vrstva zeminy moc dobře nedrží) na což upozorňoval i posudek České geologické služby. Takže provozovatelům lomu můžou připsat max. podíl na sesuvu díky nedostatečnému odvodnění nebo přílišnému zatížení hrany lomu vytěženým kamenem. A i kdyby snad soud přiznal vinu kompletně lomu, moc peněz z provozovatele stejně nedostanou.

0/0
13.6.2016 19:33

M51a91r79t63i87n 32P23a53j42t12l 3491811445153

Úředníci NKÚ jsou si myslím za tuto službu dobře ohodnoceni, většina národa by si toho nevšimla, že D8 má zpoždění. Kvalitní tisková zpráva.

+1/0
13.6.2016 11:02

P29e87t76r 42J87a37r72o90š24e16k 7794391

V roce 1982 byl uveden do provozu 3 km dlouhý úsek na silnici Praha-Strážný. Probíral se z jedné poloviny kopcem, který se snižoval. Z každého směru vznikly "stoupací pruhy". Na povrch byl tehdy použit tzv. "albánský asfalt". Na tu dobu to bylo to nejkvalitnější. Dodnes i přes hustý provoz má silnice původní povrch. Na úseku je jedno úrovňové křížení a jeden most. Celá stavba tehdy stála 3 miliony Kčs. Dnes by to 1 miliarda zřejmě nespravila.

0/0
13.6.2016 10:36

J22o66s62e59f 49B59r61o85ž11e59k 7183255142341

No, když se podívám na poměr cen a nákladů tehdy a dnes - 1:10, tak bych řekl, že to bylo tehdy ještě dost drahé.

A mimochodem, asfalt vůbec není to podstatné na stavbě silnice a už vůbec ne dálnice. To podstatné je, jak bylo uděláno podloží, jaké je napojení na okolí, jestli tam jsou mosty nebo ne atd....

+1/0
13.6.2016 10:40

P83e54t10r 66J69a83r36o74š17e67k 7254901

Pokud bych použil Vaší logiku, tak by dnes stála stavba 30 milionů. Psal jsem. Jeden most, jedno úrovňové křížení. Snad doplním, že kopec se probíral a na druhé straně se zavezlo část údolí kudy silnice vede. Dnes stojí 3 miliony 1 km nového povrchu na silnici 3 třídy ve složení: odhrnutí krajnic po obou stranách, penetrace, jedna vrstva, druhá vrstva, bílá plná čára na obou stranách vozovky.

0/−1
13.6.2016 10:54

J72i28ř58í 60V77o72r83l57í20č55e89k 9817624893306

Tři reakce a jedna kravina větší než druhá., Brožku, Brožku, vzpamatuj se. Jdi se projít na čerstvý vzduch.

0/−1
13.6.2016 12:08
Foto

J57a13k68u78b 60V38e62d52r27a89l 4563462940132

Vím, že na KDYBY se nehraje, ale už před těmi 15 lety navrhovali ochránci přírody (pro mnohé bohužel nepřátelé a "sluníčkáři") vybudovat stavbu v ohrožených a chráněných částech v tunelech. Sám jsem se toho účastnil. Tak KDYBY se to realizovalo, tak by se už mohlo jezdit, protože by to posléze nebylo pořád blokováno a cena teď bude nejspíše stejná, ne-li vyšší. To píšu pro ty, kteří se oháněli, že se to v tunelech prodraží. Stejně tak některé úseky dopadnou. Naštěstí.

+5/−3
13.6.2016 10:24

J59o93s44e57f 86B42r37o49ž81e45k 7403555232381

Kdyby to ekofašisti jako seš ty nezablojkovali, tak se mohlo už 12 let jezdit a k žádným sesuvům by nedošlo, protože by se to stavělo v jiném roce a po dostavbě dálnice se měly stavět i opěrné hráze, které by bez problémů sesuvům zabránily.

+1/−3
13.6.2016 10:32

J64o27s14e79f 63T77r70ö47g88l 8639622196746

Kupodivu "ekofašisti" nebyly tou hlavní příčinou zpoždění. Jen tři roky např. trvalo vyřízení výjimky pro stavbu v CHKO, dokonce jí tehdy ministr ŽP nevydal a čekalo se na jeho výměnu. Klíčová zdržení mají na svědomí soudy - účastníci řízení mají na odvolání definovaný čas (typicky měsíc), soud limity pro rozhodnutí nemá a často to trvalo i několik let.

0/0
13.6.2016 19:37

J40o69s30e36f 88Š54o72l94t95e46s 8144128860303

Taky vás nejvíce zarazila zpráva, že správní orgán ztratil spis, podle kterého stavbu povolil? Proč se asi tak ten spis ztratil, že... A hlavy úředníkům opět nepadají, protože oni za nic nemůžou.

+14/0
13.6.2016 9:26

J63a86n 42H29á81l49a 8235625710527

Mě překvapilo i to, že spis byl v jednom jediném exempláři, bez kopie, bez skenu. Zajímavé.

+7/0
13.6.2016 9:28

S66t41e34p75a21n 15T79o93t76h 8678959785608

V době, kdy vznikal, ještě o ukládání elektronicky na úřadech rozhodně nikdo neměl ani páru. A protože to je už 23 let, předpokládám, že se nesztratil, ale mohl být klidně, podle zákona, zkartován. Pokud nepodléhal archiválním zákonu... která ovšem vznikl až v roce 2004, tedy 11 let poté...

0/0
13.6.2016 10:27

J18o51s10e50f 42T67r80ö98g76l 8759562176606

Když se chce, tak to ztratit (=zašmelit) jde.

Ztracenou EIA můžete i dnes s trochou hledání objevit na webu, ačkoliv byl ještě podle starého zákona, který uveřejňování nepožadoval (dokument byl "uložen" u příslušného úřadu a tam ho bylo tké nutné studovat a připomínkovat, dnes je vše on-line).

0/0
13.6.2016 19:40

P55a44v79e69l 60O77b97d77r69ž57á30l96e83k 6906664198352

Když se naposledy objevil návrh na zavedení odpovědnosti úředníků, byla reakce, že by pak na úřadech neměl kdo pracovat, protože by se báli cokoliv rozhodnout :)

0/0
13.6.2016 9:38

J29o34s83e35f 34T76r80ö98g80l 8939902526886

Včetně klíčového posudku EIA.

0/0
13.6.2016 19:39

P64e76t68r 60T58y45č23k16a 6165272809822

NKÚ používá odhad ceny stavebních prací z roku 1993?8-o

+1/0
13.6.2016 9:14

J48a93n 79M52a58z76u24r88e50k 8565324337349

Jenom pro zajímavost ohledně sesuvu:

Na mapy.cz jsou nabízeny letecké snímky se zpožděním tak 1 až 2 roky. Díky tomu je nyní možné si nad ten sesuv najet a změřit si ho (v pravo dole - Nástroje - Měření vzdálenosti). Naměřil jsem šířku 200 m. A i pohledově to nevypadá tak rozsáhle, jak bývá popisováno:

https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.0164401&y=50.5622300&z=18&base=ophoto&rm=9ftbIx-guUV9gfZ

Když si to celkově prohlídnu takhle zvrchu, napadá mi, že za to možná nemohla eroze přírodní, ale způsobená činností člověka - v tomto případě těžba v lomu... Nevzpomínám si, že by se takhle o tom někdy psalo.

+5/0
13.6.2016 8:59

Z31d66e98n70ě79k 83J16o35n79á91š 9521389336410

ale psalo, nedávno tu byl článek, že to chtějí zaplatit od té společnosti, co to tam navezla.

+3/0
13.6.2016 9:03

J30a95n 28M22a16z12u52r84e82k 8115554317269

Máte pravdu, to jsem přehlédl...

http://usti.idnes.cz/stat-chce-kvuli-sesuvu-miliardu-dnh-/usti-zpravy.aspx?c=A160606_154333_usti-zpravy_hrk

0/0
13.6.2016 9:06

V76o62j47t17a 53L44e35j36s78e24k 1451365439749

ono je to zmíněné i v tomto článku...

0/0
13.6.2016 9:39

S56t67e11p36a24n 35T45o92t92h 8328449265308

jj, zcela jistě za to může lom, který tam stojí 100 let... tohle totiž může napadnout jen ministra naší vlády... nikdo jiný by na takovou ... chytrost nemohl přijít.

0/−2
13.6.2016 9:54

J80a46n 82M96a25z57u66r38e72k 8425844977929

Já si myslím, že právě díky tomu, že je tam lom přes 100 let, vlastně došlo k tomu sesuvu. Přijde mi celkem logické, že když tam ten lom nebyl, tak spodní vody stékaly po původní skále až skoro do Labe. Jestliže se takovýto proud přeruší a nechá se roztéct do vyšších podloží, tak se to pak může utrhnout.

Jak jsem někde četl, tak kolem roku 2000 byl už lom uzavřen a nemělo se tam těžit. Proč pak byla těžba obnovena je mi záhadou...

0/0
13.6.2016 16:47

J96o15s51e80f 82T85r71ö36g95l 8269812736406

Já jsem si to byl v roce 2013 projít a ta šířka celkem souhlasí. To ale nic nemění na tom, že 200 m dálnice dost podstatně chybí, dle geologů se tento už v podstatě hotový úsek posunul a musí se stavět znovu, o zabezpečení svahu nemluvě.

JInak doporučuji vygooglit si fotky, je to působivé. Připomnělo mi to Enty z pána prstenů - les na pochodu proti dálnici :-)

0/0
13.6.2016 19:44

M95a80t83ě68j 25K72o37n23v53a89l94i27n30a 8779755463

Je zajímavé, že v minulosti byli za hlavní viníky zpoždění považováni ekologičtí aktivisté. Dnes, když už se ví, že ekologičtí aktivisté měli v lecčems pravdu (riziko sesuvů, apod.), tak se průtahy svádějí na tzv. soudní spory o vedení trasy. Všechno je to ale o tom, že stát není schopen dodržovat zákony, které si sám schválí...

Apropos. Kdyby se stavělo podle ekologických aktivistů, tak by byl pod Českým středohořím tunel, riziko sesuvů by bylo minimalizováno, dálnice by byla levnější a dnes už by patrně stála....

+20/−2
13.6.2016 8:41

J83a35n 26V37e31s38e39l51ý 5224493572531

A kdyby se nestavěla přes hory, ale mnohem rozumněji ve směru Praha-Kladno-Slaný-Louny-Most, tak by to bylo lehčím terénem, napojilo by se na dálnici mnohem více lidí, potenciální dálnici na Karlovy Vary a Cheb by nahradila spojka poloviční délky a nemusel by se zničit kus CHKO.

+2/−4
13.6.2016 9:24

L89u64d46ě18k 67N50ě41m55e75c 5245831292674

Možná je to rozumější jen pro Vás, případně pro pár dalších vyvolených.

+1/0
13.6.2016 9:31

M92a93t45ě25j 89K91o79n19v13a66l52i84n24a 8949585863

A z Prahy do Berlína byste jezdil přes Cheb, abyste objel všechny hory??? To asi ne....;-D Je samozřejmě otázka, proč potřebujeme mít do Německa 4 dálnice (D5, R6, R7, D8), ale Vaše řešení jde trochu mimo. Ono to směrování přes České středohoří je z mnoha variant ještě to méně náročné...

+6/0
13.6.2016 9:52

J49a57n 14V73e39s45e85l75ý 5934443212561

Nepřekrucujte moje věty. Úplně by stačilo vyhnout se problematickému terénu Středohoří, když nebylo nutné tudy dálnici vůbec trasovat. Obecně platí pravidlo, že naši předkové nebyli blbí a že se vyplatí respektovat přepravní koridory používané už minimálně od středověku. D5 je třeba příklad, jak to udělat správně. Trasování D1 mezi Prahou a Jihlavou (tam je správná trasa na Kutnou Horu a Havl. Brod) nebo D8 přes Středohoří jsou pitominy, které jsou zdrojem permanentních problémů.

0/−1
13.6.2016 10:23

M49a96t86ě58j 84K55o61n69v26a91l15i96n40a 8809615793

Ale obchodní stezka vždy vedla z Prahy do Ústí a do Drážďan. Jen stačil koridor kolem Labe, který je však již dnes kapacitně nedostatečný. Snaha vyhnout se Českému středohoří je sice logická, ale poměrně nereálná, protože díky trasování přes České středohoří je možno naopak využít příhodnější trasování Krušnými horami (po jejich nejnižší části)....

+2/0
13.6.2016 10:58

J65o81s36e46f 96T88r74ö36g25l 8939402576176

Nutno dodat, že s dálnicí se primárně uvažovalo v trase Praha-Berlín, ostatní bylo podružné. Německá strana dokonce posuzovala varianty přechodu přes Krušné hory a vyšlo jim jako nejvýhodnější přechod Most-Freiberg (cca okolo Nové vsi). Naopak současný přechod moc dobře nedopadl (je to hodně převýšení, vede to přes Natur Park v DE i přes přírodní park u nás atd.). Další varianty byly Chomutov-Chemnitz (zamítnuta) i Liberec-ZIttau. Trasa nazvaná D7/D28 cca po trasa Praha-Slaný-Louny-Most-Freiberg-Dresden-Berlin by byla slušně použitelná. Nakonec ale Němce přesvědčila naše vláda, že jinudy to vlastně vést nemůže a Němci se přizpůsobili.

Přes KV je to opravdu trochu z ruky :-)

0/0
13.6.2016 19:56

L68u31d54ě79k 33N68ě16m78e92c 5105681432884

Když vyjmenuju všechna možná rizika, tak se do nějakého určitě trefím a budu taky moci tvrdit, že jsem měl v lecčems pravdu. A výroky typu "... dnes už každý ví..." jsou na úrovni nedostudovaného sociologa.

Apropos. Kdyby se stavělo podle ekologických aktivistů, tak jsme dodnes nepostavili nic.

+5/−2
13.6.2016 9:35

M69a56t51ě16j 43K57o83n16v19a21l17i74n59a 8609315603

To tvrdíte vy, já zase tvrdím, že by dálnice klidně hotová být mohla. Jak by to bylo ve skutečnosti, ale asi nedokáže říci nikdo....?

Spíše jsem chtěl říci to, že s ekologickými aktivisty nikdo nemluvil a jejich názory byly vždy považovány za extrémní a to i přesto, že v mnohém měli (mohli) mít pravdu.

+2/−6
13.6.2016 9:50

R43o89m24a14n 61V57í70c60e27n17e21c 2549102728812

Ale z jakého důvodu, na základě jakých kompetencí by se mělo jednat z nějakou samozvanou skupinou aktivistů, amatérů? Vždyť se neberou mnohdy ohledy na připomínky regulérních orgánů, zejména zastupitelstev obcí, tak proč na aktivisty. Proč ne třeba na Svaz včelařů nebo Svaz zahrádkářů?

+6/−1
13.6.2016 10:01
Foto

J67a13k17u29b 28V83e19d59r81a72l 4113582190462

Kde jste vzal, že ti "vaši" aktivisti jsou amatéři?

+1/−1
13.6.2016 10:27

M14a72t17ě83j 28K59o19n53v38a36l21i84n90a 8879355453

Měl by být primárně dodržován zákon. A pokud dá někdo připomínku, tak by neměla být hozena stranou, ale měla by se řádně prošetřit. Že to dnes na Úřadech chodí tak, že se odpověď vydá poslední možný den tak, aby byla dodržena lhůta, popř. poslední možný den se uvede, že nešlo rozhodnout, protože byly dodány neúplné podklady to je věc druhá... Toto všechno má za následek prodlužování všeho, nejvíce je to vidět právě na silničních stavbách, protože tam je zainteresovaných stran logicky nejvíce....

0/−1
13.6.2016 10:30

D38a16n46i38e49l 71D51r41n13e75c 6331399426402

Hlavní problém je v té legislativě a bordelu v ní, je to stát kdo dává skrze legislativu moc aktivistům všeho druhu. To, že se se sesuvy nepočítalo, je bohužel pravda, ale názory aktivistů byli dost extrémní, a kdyby tu stavbu nenapadli, mohlo se po ní jezdit i se sesuvy. Že by byla stavba podle jejich plánů levnější není pravda, 13 km tunel by vyšel minimálně na stejných 15 mld., navíc by byl výrazně dražší provozně a tunel je i rizikovější řešení.

+1/0
13.6.2016 10:13
Foto

J60a97k60u23b 22V44e14d70r80a22l 4723232730802

Svatá pravda R^V

0/−1
13.6.2016 10:25

J17o42s92e30f 34B45r43o94ž22e79k 7963425302751

Ekofašisti to samozřejmě primárně zavinili, nakonec i v článku je, že hlavní zpoždění zavinili oni tím, že ty soudní spory rozpoutali. To, že je a vždycky byl na ŘSD bordel je nepochybné, ale nebýt rozpoutání těch soudů, tak se mohlo minimálně 12 let jezdit po dálnici a spousta lidí by nemusela kvůli tomu zemřít.

+2/−1
13.6.2016 10:37

J79o52s35e78f 21T96r75ö23g34l 8769752906416

Já jsem také podepsal petici za tunel Kubačka (resp. za posouzení trasy s tunelem Kubačka), ale i tak bych si nedovolil napsat, že by tato varianta byla nutně lepší - to by právě musel zodpovědět ten posudek včetně EIA.

Středohoří je vyvřelé pohoří na usazeném podkaldu (zjednodušeně čedič na pískovci). Čedič je masivní a vrtat do něj (současná variant a se dvěma tunely) je náročné, ale dobře to drží. Vrtat do pískovce lze snadno (varianta dlouhého tunelu Lovosice-Řehlovice), ale je porézní a takový tunel se může stát drenážní trubkou pro celý masiv. Mj. by teoreticky mohlo dojít k poklesu spodních vod ve velké části CHKO a příroda by šla kam (do háje...). Varianta s KUbačkou by byla někde mezi, nebyl na ní dělán detailní geologický průzkum a rozhodnout od stolu je obtížné.

0/0
13.6.2016 19:51

J67a34n 34A65l35b97e70r33t 5703815139150

Ten popisek u fotky... ;-D Co je za rok?

+2/0
13.6.2016 8:29

J69a87n 23D70ř43e59v52ě19n69ý 1329720241109

Je to správně, letos je rok 2032. Nepoužíváš kalendář? :D

0/0
13.6.2016 8:55

J37a52n 60A94l77b14e77r95t 5473715339310

Tak pardon, pár let jsem zaspal...;-D

+2/0
13.6.2016 8:57







Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.