Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vznikla první elektrodálnice. Ve Švédsku kamiony napojili na troleje

Ve Švédsku odstartoval testovací provoz na první elektrodálnici na světě. Na dvoukilometrový úsek vyjely vozy napojené na elektrické vedení známé doposud hlavně z železnice. Cílem projektu je snížit emise z dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T44o26m98á18š 50R81e26k43t19o23r 1228194677869

Prý ukázat využití obnovitelných zdrojů v dopravě, to je dobrý demagog, odkdy je elektřina obnovitelný zdroj?

0/0
28.6.2016 10:19

L21u82k45á93š 95F61l66í16d78r 9928521374888

Elektřina může být obnovitelným zdrojem, záleží na způsobu výroby. Solární, větrné a vodní elektrárny nepoužívají neobnovitelné suroviny.

0/0
28.6.2016 15:12

T80o54m63á43š 32V11a50l70d24e88r 7253380519

Sice je pěkné vymýšlet trolejové napájení elektromobilů. Není levnější naložit nákladní automobily na nízkopodlažní vagóny a přepravit je tranzitními vlaky? Není, jelikož na tuto dopravu se nemyslelo a kapacita tratí je malá. Vše trvá hrozně dlouho, logistika na tratích vázne a je nepružná, předražená. Přednost mají Regio jety, pendolina, leo expresy, které honí čas na trase Praha-Ostrava-Praha. Místo vybudování super dráhy na páteřních tratích, chceme opět modernizovat tratě, které vznikly na císaře Josefa. Jinde mají ohraničené rychlostní tratě, aby tam nikdo nevstoupil, nenajel. V této republice velmi málo lidí myslí dopředu. Dále pokud se vyrobí troleje na dálnici , tak už tam nikdy nepřepraví velké náklady. Už vidím, jak před tahačem demontují troleje a hned za ním je opět montují.:-) A poslední je narážka. Vozy budou muset být řízeni robotem, když bude tak tiché, že si řidiči běžně dají šlofíček. Dnes sledují ntb, telefonují s mobilem u ucha neustále

+1/0
25.6.2016 22:20
Foto

A79n85i97s 11G77. 93H57a55b11i46b 1591233545195

nevim jestli jste postrehl ale clanek je o svedsku .. ;-)

0/0
29.6.2016 16:32

T28o76m19á30š 24V96a53l37d61e63r 7593780869

Nevím, jestli jste postřehl, ale článek je o hybridním pohonu kamiónů a jeho způsob využití na dálnicích. Že se systém zkouší ve Švédsku a ne třeba v Portugalsku je dáno, že systém zkouší Scania, která má vývojové centrum ve Švédsku a Siemens. i když logiku by mělo i Německo. Obě firmy patří Němcům.

0/0
30.6.2016 19:39

P66a46v49e68l 55S78o66b20o85t30k79a 5900734

R^

jen si musíme postupně zvyknout, že i tyhle troleje budou krmené cca 10 000 volty.

+1/0
24.6.2016 17:48

R42o40m35a53n 26P82o19l55á40č51e47k 5786939235

A řeší někdo přenosovou soustavu? Že bude potřeba podstatně navýšit její kapacitu. Řeší někdo z čeho tu elektřinu budeme v takovém množství brát? Když jádro je fuj, uhlí je tolerované fuj, a sluníčko a vítr to moc nevytrhnou... Ty akorát dokážou úspěšně odrazit přenosovou soustavu brutálními výkyvy...

+4/0
24.6.2016 14:56

P53a36v58e46l 46S28o25b70o87t64k95a 5900664

U kamiónů to zrovna nevadí - řidiči budou mít bezpečnostní přestávky podle stav sítě.

0/−1
24.6.2016 17:48

P74e51t17r 89M88a50r33š32o20u95n 5355208426946

no tak to bude mit logistika radost

najednou dojde k narizeni zastavit, protze bude vykyv v prenosove soustave. takze zastavit, enbo klasicky na naftu jen po daleko drazsi dalnic s daleko drazsim autem... nebo bude předem naplanovano jak se bude chovat vitr a slunicko, aby se vedelo, jaky bude zítra stav site? jo porouceni vetru desti mi něco říká... :-P

0/0
25.6.2016 1:56

R77o21b15e97r31t 76S84t52r66n59a71d42e53l 5558279699465

Prý první na světě - v Rusku jezdily náklaďáky napojené na trolej už před desítkami let

+4/−1
24.6.2016 7:40

M88i30l91o51š 79A88d44á56m89e52k 5894300266616

To by mě zajímalo. Nemáte nějaký odkaz?

Díky.

0/0
24.6.2016 9:10

P20e36t84r30a 92D76v59o97ř69á89k89o98v49á 1400274171789

Tady máte něco z JAR: http://www.spvd.cz/index.php/template1/trolejbusy/nakladni-trolejbusy-v-jar

Tady je pár fotografií dalších "trolejbusů"

http://www.veterany.eu/2009/09/14/exoticke-trolejbusy-na-unikatnych-fotografiach/

0/0
24.6.2016 9:38

R76o92b36e88r31t 22S13t35r40n25a62d73e85l 5418619459435

Například zde: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10209565532517874&set=a.1212770762123.31750.1314399116&type=3&theater

0/0
24.6.2016 10:46

P19e32t27r 70K96o76r69b39e31l 9326617880892

Nebyly to jenom nákladní trolejbusy? To je už opravdu stará věc, pamatuji na fotku z výstavby nějaké přehrady v italských Alpách, která byla zásobována trolejbusovou dopravou.

+2/0
24.6.2016 9:20

R93o26m72a45n 21P53o32l34á31č15e72k 5276669455

A co je tohle? ;-D

+2/0
24.6.2016 22:48

J43a44n 94N13o57v46á14k 7955174848607

sice spotřebují jen polovinu energie ale započteme-li tam účinnost výroby elektřiny v elektrárnách tak to nebude lepší než naftové motory.To samé platí pro splodiny, ty se produkují jen někde jinde.

+4/−6
24.6.2016 0:37

R15o95b59e28r91t 89H79o72m51o35l68k56a 2230952502911

Co se týče Švédska, tak 89% energie je z jádra a vody. Myslím, že tam je čistota provozu jasná...

+8/0
24.6.2016 6:20

P20e84t11r 21K96l78e19i33n 4940860368575

Jde o to jak elektřinu vyrábíš. Pakliže z jádra, je to čistý.

+2/0
24.6.2016 8:35

M40a52r89t29i64n 59Č59a47p36e74k 6120231817464

Jenže při elektrickém provozu lze tu elektřinu při brzdění rekuperovat zpátky do troleje a napájet z ní nějaký jiný rozjíždějící se vůz. To u spalovacího motoru nejde.

Jedna čínská uhlená trať má papírově nulovou spotřebu energie - ložený vlak jedoucí dolů do přístavu "vyrobí" při brzdění dost energie, aby "vytáhl" prázdný vlak zpátky nahoru.

+2/0
24.6.2016 16:14

J93a93n 17N75o47v89á61k 7955214858327

Rekuperace ma smysl tak ve městech, mimo město je skoro zbytečná. Jo a taky takový vlak jezdí z Alp do Terasu.

0/−1
24.6.2016 17:24

J83a48r17o26s50l94a95v 13K53a25š20t81u78r37a 5576457891535

Nj ve Svedsku roste El na stromech R^

+4/−1
23.6.2016 23:50

C83y19r97i97l 25P42a25v38e87l21k88a 4676782568775

Jé, možná ještě objeví vlakovou dopravu! To je pokrok!

+11/0
23.6.2016 23:42

M43a42r75t20i39n 19R34u16z26i78c92k77a 1832348956207

Me by zajimalo, kdy uz jim konecne dojde, ze je lepsi postavit ci vyuzit zeleznici, tak aby nakladaky mohli na vice mistech najet na specialni usek napajeny pod troleji... je jedno, zda to budou klasicke koleje (ale ridil by automat) nebo nejaky usek s drahou pro pneu...

Na dlouhe useky se ale vyplati stejne posilat vlak a prekladat zbozi do mensich vozu v obcich... coz drive u nas bylo caste - odstavna nakladni kolej ve stanicich (vetsinou se skladalo uhli nebo drevo) a rada vlecek... dokonce ve svete existuji i nakladni tramvaje...

+1/−1
25.6.2016 11:32

J41i25r15i 67R11u22s84n50o91k 4825352667183

No ja nevim. Vsude se mluvi a pise o tom, jak jsou billboardy kolem dalnic nebezpecne, tak kdyz to srovnam s tim stromoradim betonovych sloupu nesoucich draty...

+1/−7
23.6.2016 23:14

J90a63n 56C40h35o10b92o25t 5683788239737

Budou na nich snad displeje s reklamami?

+3/−1
23.6.2016 23:17

J84i90ř80í 46S49c46h54w62a24c78h 8368634508206

tak nebezpečnost "bilbórdů" kolem dálnic nepramení z toho, že by do nich někdo mohl narazit. ;-)

+4/−1
23.6.2016 23:24

M41a30r90t69i47n 36K97o49l18a86c38e31k 6535989954260

no nebyl to hlavní argument

0/0
24.6.2016 0:42

M26a55r36t53i37n 36K92o68l55a43c87e21k 6545769844300

přece pokrok nezastavíš. Kdyby to stalo cokoli. Až vzroste nehodovost, a jestli se chovají jako češi, tak vzroste, tak teprve budou řešit problém se stromořadím

+1/0
24.6.2016 0:44
Foto

B75r83o89n61i94s77l19a75v 47G85a51b72r58y20š 2242109631

Opravdu jsou Švédi první?

Já jsem svým studentům vyprávěl o testovacím úseku v Německu. Kdesi kousek od Berlína jsou pod trolejemi 4 km dálnice. Není to špatný projekt, tady je aspoň vidět, že budoucnost je především v elektrickém pohonu. Vždyť i to hloupé světlo pohání elektřina. Ostatně nejrychlejší pozemní dopravní prostředek je zase elektrický. :-) O účinnosti se snad ani nemá cenu bavit. Názor, že lodě a letadla produkují mnohem více emisí, je sice fajn, ale my nemáme ani moře ani nejsme nějakým superleteckým koridorem. Dusíme se hlavně ve městech, kde jsou ulice plné poloprázdných aut. A je pořád lepší, když kouří 1 autobus místo 50 aut.

Tohle video je staré 4 roky: https://www.youtube.com/watch?v=XiOuBrFC8NM

Více zde: http://w3.siemens.com/topics/global/en/electromobility/pages/ehighway.aspx

+6/0
23.6.2016 23:11

J27a61n 19P17r24i65c14h92y97s11t91a92l 8191378633

Co byste cekal od "zprav, kterym nesmite verit"?

Elektricka energie se v kamionove doprave pouziva uz leta mezi Nemeckem a Svedskem. V Nemecku se kamionove navesy nalozi na vlak a ve Svedsku se zase vylozi a obracene. Je to rychlejsi, levnejsi a setrnejsi pro zivotni prostredi. Ty vlaky jezdi 100 km/h a zastavuji jen v Padborgu a v Malmö z duvodu stridani strojvedoucich.

+3/0
24.6.2016 0:26

L19u52b11o76m24í15r 64H31r77a27c77h89o49v51i95n95a 6328732206890

Z Německa do Švédska VLAK? Jó, to se vyplatí.

0/−2
24.6.2016 0:38
Foto

L58u33k20á68š 69N34o57v11o78t17n83ý 6546767238188

Mi to prijde jako dobry napad - pokud by byl kamion hybrid a takhle by se dokazal nabijet. Pak by ty draty nemusely byt vsude, ale vzdy jen kus pod kterym by se projizdejici nakladaci vzdy dobijely na dalsi usek.

+1/−3
23.6.2016 23:07

L48u67b23o33m49í21r 96H87r39a96c86h23o52v56i15n94a 6698452266720

Baterie sice zvládají rychlonabíjení, ale nesmí se to přehánět, za další je třeba si uvědomit, že elektroauto má výfuk. Sice dál, ale má!

+1/0
24.6.2016 0:46

M60a29r90t17i54n 80K16o29l97a19c93e45k 6725379864560

nebo jak se předpokládá příměstská doprava s hybridníma mhd. Předpoklad, že na každé konečné je podobná trojel pro dobíjení.

0/0
24.6.2016 0:46

M64a60r86t50i46n 35R31u39z71i46c43k57a 1322128876837

ve meste je lepsi natahat draty a jezdit pod nimi, nez odstavovat vozy na konecne a dobijet baterie... je to mnohem vyhodnejsi...

+1/0
25.6.2016 11:27

J40a95n 45B87l47a32ž25e94k 1402891688406

Švédsko - to je ta ekologická země, která chrání životní prostředí tím, že dováží bioetanol tankery přes půlku zeměkoule a ještě drancuje tamní pralesy? Hlavně, že doma je vše zelené, že? :-P

+9/0
23.6.2016 23:05

J87a92n 77C79h28o27b47o15t 5843398329237

A děláme to my jinak s přimícháváním olejů z Asie či Ameriky, kde kvůli tomu už pro popel nevidí na krok?

+2/0
23.6.2016 23:07

O93t68a77k81a44r 72F70u75k16a 8151613421414

my za to můžem asi těžko

0/0
24.6.2016 14:50

J51a68n 26C38h70o55b16o45t 5623988839527

A kdo? "Někdo jiný"?

0/0
24.6.2016 15:08

O64t77a14k83a50r 77F55u65k22a 8741523621474

rád si poslechnu příběh o tom, kterak zlý bílý muž přišel do indonésie a řekl místním, ať vypalují pralesy...

0/0
24.6.2016 15:11

J22a94n 26C96h63o80b86o26t 5463868759787

No v podstatě jste to vystihl. Ať už ten bílý muž koupil nějaké tamější pozemky, nebo jen tamním chudým obyvatelům udělal neslušný, nebo firmám či vládě neodmítnutelný návrh, výsledek je stejný: tam se pálí pralesy a životní prostor ohrožených druhů zvířat - a to proto, abysme my měli levný sajrajt do zmrzliny a mohli pálit oleje v autech a tvrdit, jak jsme ekologičtí a obnovitelní.

To je mistrovství v pokrytectví. Chybí už jen to, abysme země, kde necháváme negativní důsledky svého životního stylu, začali pokutovat za jejich neekologičnost.

+1/0
24.6.2016 15:19

K87r56y68š75t17o58f 16L78a97n90í17k 1929710315645

Smirte se s tim, to je vyvoj. Automaticka doprava, spousta usetrenych zivotu a pro nas vykopavky se Subaru WRX zustanou placene okruhy. Tak si to, chlapi, zatim uzijme, dokud to jde.

+2/0
23.6.2016 22:56

J82a86n 74C38h92o73b74o32t 5423208289657

Na ty okruhy mimochodem patříte už teď...

+2/−1
23.6.2016 23:09

O44t12a65k48a40r 26F17u70k88a 8971953461674

byl by argument?

0/0
24.6.2016 14:57

J93a56n 67C24h14o19b13o91t 5583328429597

Zajisté - běžný provoz není místo pro exhibice a adrenalinové jízdy. Tam je potřeba chovat se ohleduplně a hlavně předvídatelně.

+1/0
24.6.2016 15:10

O21t47a84k24a80r 45F43u95k40a 8491443941354

marně hledám v původním příspěvku jakoukoliv zmínku či návod k neohleduplnému způsobu jízdy či nepředvídatelnému chování. autorovi je proti srsti mít veškerou dopravu bez zásahu člověka, protože, ač to třeba nedokážete pochopit, pro někoho je řízení vášní a zvuk pořádného motoru mu dokáže zrychlit dech. vidím tam jen vaši reakci, která naznačuje, že spalovací motor patří jen na okruhy

0/0
24.6.2016 15:17

J67a61n 54C23h93o93b87o77t 5913358789287

Spalovací motor ne, ale řidič, pro nějž je vášní zvuj jeho wrc ano, neb ten si své vášně těžko uzije defenzivní plynulou jízdou hustou dopravou, plnou lidí, kteří se chtějí jen někam dostat (celí) a očekávají, že kde nikoho nevidí, tam také za 2 sekundy, až zařadí rychlost, nikdo nebude.

0/0
24.6.2016 15:22

S64t28e16p18a61n 51T52o42t15h 8798159685848

Ty máš rychlíka, já zase otesánka, co zbaští i trávu u silnice. Jenže ten zvuk V8 a síly, když je potřeba... 5,2 V8 :-):-):-) Hen, hen... ne jak ty litrový voktule... to je jak z angličáku ;-D;-D;-D

0/0
24.6.2016 21:04

K73a27r60e12l 70A63d16a33m28u78s 9508514468444

Za pár let se tomu vládnoucí muslimové ve Švédistánu budou jen smát.. ;-D

+1/−8
23.6.2016 22:50

M38a48r71t42i55n 59K45u62č80e24r89a 8319879919512

Nechápu proč se tu řeší jen auta co už mají prakticky emise na minimu.

Mnohem větší podíl má lodní doprava, u které emise nikdo neřeší, letadla rovněž.:-(

+7/0
23.6.2016 22:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.