Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Nepřemožitelný“ Musk narazil, nehoda samořízené Tesly mu zpomalí byznys

Nebyl to právě nejlepší dárek. Nedlouho po oslavě svých pětačtyřicátých narozenin se vizionář Elon Musk, šéf automobilky Tesla, dozvěděl o vyšetřování první smrtelné nehody u autopilotem řízeného auta. Neštěstí může ovlivnit jeho byznys a zpomalit nástup nových technologií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D23a61v72i17d 75M95a34l21i40n21a 1340383650513

Základní otázka u všech autonomních stroju. A tou je ODPOVEDNOST! Kdo jí prebírá v prípade smrti človeka? Ridič/neridič? Programátor? Co v prípade, když na okresce vbehne do cesty díte? Zkušeny ridič strhne volant do volneho smeru, treba i proti pevne prekážce. Jak rozhodne computer? Koho zabije? Dite, nebo posádku. Funkce autopilota v letadle je obdobná. Už na Caravellách umel autopilot start, let i pristání! Ale jsou momenty, kdy je zapotrebí více logiky a zkušeností, včetne citlivé manipulace a predvídavosti, které proste comp nedokáže nahradit. Proto se ani v letadlech autopilot nevyužívá od začátku do konce a VŽDY má hlavní slovo ČLOVEK, ktery i pri své "nedokonalosti" muže toto zarízení kdykoli VYPNOUT a má tak cely stroj neustále pod kontrolou a má také ODPOVEDNOST za tento stroj a lidi na palube!

0/−2
5.7.2016 16:06

P86a19v78e81l 83F93o49l14t53á39n 4940232644

Pane Malino, píšete: "Co v prípade, když na okresce vbehne do cesty díte? Zkušeny ridič strhne volant do volneho smeru, treba i proti pevne prekážce."

·

Když se oprostíme od citečků, tak se začne situace rázem měnit.

a/ za vběhnuvší dítě je zodpovědný rodič/opatrovník – ne nevinný řidič

b/ jako zkušený řidič vím že přejetí dítěte je sice prů.er, ale mé tři děti a manželka na palubě vozu jsou mi podstatně bližší a milejší a nenapálím to s nimi do pevné překážky

c/ vzato po stránce ekonomické – co je větší ztráta? – investice vložené do pětiletého dítěte, nebo do dvou dospělých, celého jejich vzdělání a zkušeností, jejich dětí atd.? (a to naprosto pomíjím finanční újmu na zničeném voze, uvažuji jen "ztráty" na lidech)

Znovu bych zdůraznil bod a/

·

Vy se zde stavíte do pozice úžasně předvídavého a zodpovědného člověka kladoucího "Základní otázku" snad celého Vesmíru. Co například let letadlem – dle statistik sice nejbezpečnější způsob přepravy, ALE občas nějaké to letadlo spadne. Říká vám něco pojem "zakalkulované ztráty"?

Myslíte že pilot přistávajícího letadla při spatření dítěte vběhnuvšího naprosto nečekaně na dráhu to letadlo "zapíchne do země" a raději zabije tři sta cestujících plus sebe a všeho personálu?

0/0
21.7.2016 5:09

P54a30v14e98l 63F94o84l78t41á87n 4500652184

Moc mne mrzí pane Malino, že díky velkému časovému odstupu našich příspěvků se nedovím vaši případnou odpověď.

0/0
21.7.2016 5:12

M75a16r34t31i31n 32Š67t72r16o15s 4449887550928

Já nevím, ale pořád mi to vychází jako bezpečnější než je současný stav, kdy auta řídí lidé. A navíc, kdyby jezdila jenom automatická auta a ne jiná, k nehodě by dost možná nedošlo. Je jasné, že lidské řízení se časem bude muset zakázat.

+2/0
3.7.2016 20:30

D90a22v88i38d 40M14a92l70i76n66a 1140143740273

Nedej bože, když dojde k poruše, treba na navigaci.

0/0
5.7.2016 16:07

H63o97n32z67a 10T37a16r 3719332754502

Akcie se zhouply a zase stoupají

http://www.kurzy.cz/akcie-usa/tesla-motors-inc-7962/

0/0
3.7.2016 14:41

J70a88n 82D48v77o86ř84á21k 4893642873487

Na tom je vidět, jaká spekulační bublina ta Tesla je. Stačí jeden mrtvý a akcie padají o 10 %. Dovedete si představit, že by takto fluktuoval VW nebo GM?

0/−1
3.7.2016 23:39

M84a40r63t18i16n 41B77a61r16t16e81k 5947751881623

VW nebo GM jsou řádově větší firmy.

+1/0
4.7.2016 7:08

V36í37t 62O21ž98a44n88a 1398468675384

Tzv. autopilot umí zastavit před překážkou jen ve velmi nízké rychlosti, prakticky jízda krokem v koloně nebo při automatické parkování.

https://www.youtube.com/watch?v=6rhw4VS2LcA

0/0
2.7.2016 22:41

P75e16t50r 74Z93a31s40k25o19č11i41l 2135542538649

"V zásadě se však zatím čeká na baterii s dostatečně velkou kapacitou" - kdo to psal, kapacity je dostatek, akorát se čeká, kdy ta kapacita bude za rozumnou cenu.

+4/0
2.7.2016 22:31

L82u11k52á11š 97A32d61a94m17e60c 6210329280637

Kapacity samozřejmě není dostatek a upřímně, čekat mohou na Godota , na návrat krále nebo na přílet Aškara Šenana, ale výrazný pokrok v bateriích nebude protože fyzika říká NE

Li-Ion má v ideálním případě 500 Wh/l nafta má 10.500Wh/l to je vice než 20x vice. 70l nafty natankujete za 1minutu a počet tankovacích cyklu je neomezen

Baterie se nabiji hodiny a ničí se již pouhým nabíjením

+1/−2
3.7.2016 0:02

P72e27t11r 40Z92a76s39k74o53č11i94l 2405282778479

Nebudu se patlat v těch nesmyslech, co píšete, stačí říct, že dojezd stávající 90 kWh Tesly vyhovuje 95% řidičům (vč. mě), jediný problém je pořizovací cena. Zbývajících 5% řidičů ať si třeba smrdí dál.

+3/0
3.7.2016 8:10

V35í94t 58O66ž55a79n16a 1388938665394

A z toho obrovského množství energie nafty jde na kola méně než 20%. Zbytek jsou ztráty.

+1/0
3.7.2016 9:53

J52a54n 54D67v42o20ř17á95k 4553372243127

Jak kdy. V zimě se ještě značná část "ztrát" využije na topení v interiéru, zatímco elektromobil musí pálit "pohonnou" kWh...

0/0
3.7.2016 23:36

P23a60v86e52l 36F97o10l13t90á42n 4260692354

Pane Dvořáku, píšete: "elektromobil musí pálit "pohonnou" kWh"

Nemusí, kdybych měl e-auto, tak jedna z prvních investic by byla do nezávislého "bufíku" na jakékoliv palivo mimo elektřiny.

Např. takové Webasto" – investice oproti ceně e-auta řádově minimální, tepelná pohoda maximální.

0/0
21.7.2016 4:39

J25a73k61u18b 91Š21a72f46a36n46d86a 7305977421611

A nějak zapomínáte dodat, že z té nafty využijete tak čtvrtinu.

0/0
21.7.2016 7:23

L30u21k81á90š 96A80d55a52m94e91c 6630129940667

K té ceně, ta se také nehne spíše naopak, důvod na planetě je málo Lithia, celkové světové těžitelné zásoby jsou cca 30 milionů tun.

0/−1
3.7.2016 0:26

P36e60t21r 38Z97a16s93k43o43č47i45l 2125392768339

Lithium je zatím tak levné, že se ho ani nevyplatí recyklovat (přitom kobalt, nikl apod. Tesla již z akumulátorů recykluje). Kromě toho nikdo zatím nezačal opravdu zkoumat, kolik těch zásob lithia opravdu je, protože zatím je ho více než dost.

+1/0
3.7.2016 8:12

T49o64m15á10š 66D50v70o31ř44á77k 3375443276186

Já nevím...

Jsem z generace, kde pojem pan řidič znamenalo profesionála, a řízení bylo radostí a potěšením...:-)

0/0
2.7.2016 22:24

P23e98t57r 69Z50a69s20k35o18č69i44l 2555352768479

Právě, to bývalo, dneska je to opruz, pokrok naštěstí nezastavíš.

0/0
2.7.2016 22:32

P53e61t77r 26M75a70r52š97á95l94e98k 9845892894929

Opruz jak pro koho. Já řídím rád. A nevidím žádný pokrok v tom, pokud mi to někdo zakáže.

0/0
2.7.2016 22:57

P29e78t59r 25Z35a33s45k54o68č35i63l 2395392958399

Že byste místo toho mohl třeba dělat něco smysluplnějšího. Ale to je marný, to je marný... to je marný.

0/−2
2.7.2016 23:01

P94e45t53r 96M33a75r65š11á41l52e56k 9595732554699

Přesně tak, je to marný. Stále je dost lidí s bolševickým myšlením, kteří by mě rádi určovali co mám dělat a jak mám trávit svůj život.:-P

+3/0
2.7.2016 23:22

J34a44r28o76s24l75a74v 61P22a29ž25o32u57t 2509165235674

Tohle Muska nezastaví. Nikdy se nevzdává. A co se týká ceny akcií - sám upozorňoval, že jeho firmy jsou v podstatě neziskové - chce dostat lidi na Mars a zastavit globální oteplování. Nemá v plánu generovat zisk. A zatím pro to udělal víc, než většina vlád...

+7/−1
2.7.2016 21:38

L98u65b77o89š 54N45i95k95l13a93s 9241924801877

Nesmysl, samozřejmě, že jde o peníze, stejně jako u Apple, bez ohledu na sladká slova o společenské odpovědnosti, ekologii a pod. A není důvod jim to vyčítat, je to tak správné, dnešní svět je posouván dopředu zejména bojem o moc a o peníze.

Pokud jde o zastavení globálního oteplování, je to další nesmysl, nikdy s ním nic neuděláme, stejně jako s dalšími přirozenými přírodními cykly a zasahovat do toho, je naopak jen velmi nebezpečné. Jděte, postavte se proti tornádu a koukněte se na něj, ať pochopíte, kdo tady šéfuje. Člověk to opravdu není. Ale jasně, mluvit "boji" s globálním oteplováním je dnes moderní, zejména mezi lidmi, jako je Musk.

Dostat lidi na Mars principiálně složité není. Problém je, udržet je tam. Kdyby si dal za cíl Měsíc, třeba bych ho ještě bral vážně, ale takhle? Zase jen P.R.

+4/0
2.7.2016 21:48

P94e93t78r 93Č14e93r77m61á16k 9288695919840

Trochu pokroucený pohled - nikdo Muskovi nebere jeho nápady a vize, ten problém je v tom že se tváří jako vizionář ale přitom funguje jen z masivních dotací, a konkrétně Tesla rok od roku vykazuje několikanásobně větší ztrátu. Takže zatím dělá jen to co mu ty vlády zaplatí, a zatímco firmy jsou ve ztrátě tak on sám velmi movitý. To mu lze jistě jen přát, ale žádnou glorifikaci za to opravdu nezaslouží.

+1/−7
2.7.2016 21:59

P13a59v42e53l 90R45i43e90d73l 4894907441899

Nějaké konkrétní údaje o dotacích. Co jsem zatím dohledal, tak byly půjčky od federální vlády, které už splatil.

+1/−1
2.7.2016 22:32

P81e80t28r 72Č80e46r28m48á37k 9378625719210

Tak hledejte dále. Z čeho je krytá každoroční ztráta která se meziročně zněkoliknásobuje?

0/−3
2.7.2016 22:55

J19a72r31o13s70l70a84v 53P20a91ž53o60u70t 2129445545134

Hradí to prodejem akcií od investorů, kteří věří v budoucnost elektrických aut. Žádné jiné příjmy nemá.

+3/0
2.7.2016 23:13

P30e88t12r 68Č14e94r80m87á55k 9878545659640

No jiné příjmy samozřejmě má - všechny ty dotace. Dále máte poněkud zmatek v účetních pojmech, Tesla generuje ztrátu jako takovou, tu není možné nijak hradit z prodeje akcií resp. navýšení kapitálu. Jinak už ty samotné vstupy nových akcionářů jsou v podstatě dotace - kupují akcie ztrátové firmy kde není žádná vize návratnosti, takže tomu říkejte klidně sponzoři, fandové, donátoři a já nevím jak ještě, ale s normálním pojetím firmy to nemá nic společného.

0/−5
2.7.2016 23:32

J31a15r90o29s34l34a28v 51P85a30ž72o15u38t 2699355295294

Jak tady už pán psal, dotace od vlády USA Musk splatil. Investice do rozvoje firmy hrazená investory, podle mne, dotace není, protoźe ti si to za x let vyberou v nárůstu ceny akcii. U rostoucí firmy, která se snaží expandovat a tak získat místo na trhu je to normální věc - prostě všechno, co vydělá vrazi zpátky do růstu. Pokud neutratí všechno na bonusy managemententu a výplaty (což není případ Tesly) tak je to normální a zdravé. Ono podnikat v průmyslu, kde jsou obrovské náklady a minimální marže, není jednoduché a vyžaduje to spoustu kapitálu.

+4/0
3.7.2016 8:04

T26o13m81á33š 41D81v18o49ř67á36k 3325823256956

On není charita, každá firma musí generovat nějaký zisk!

Když mu to nepůjde, tak to může omluvit slovy, koncernová bilance je rámcově v pořádku...:-)

+1/0
2.7.2016 22:14

J97a54r37o31s55l79a82v 20P30a84ž78o12u81t 2949985655204

Jasně, chtěl jsem říci, že zisk pro něj není to hlavní.

0/0
2.7.2016 23:08

P61e35t68r 78Č48e61r49m80á58k 9468255839590

Pro něj osobně zrovna ano. Pro jeho firmy ne.

0/0
2.7.2016 23:48

J25a63r46o57m18í40r 25Č97e96c72h 1953438917612

Budoucnost pohonu na elektrinu je jedine formou palivovych clanku,zasuvka je o nicem.Samoriditelna auta,no ja radeji ridim a pokud nechci jedu vlakem ci busem.Sedet v aute a neridit ho,to je pekna nuda.

0/−8
2.7.2016 20:35

P47e62t78r 36M53a67r69š21á31l88e36k 9295152754809

S druhou polovinou souhlas. Jinak větší budoucnost vidím v kombinaci hybridů a výroby syntetického benzínu, jak to nedávno představilo Audi.

0/−4
2.7.2016 21:19

J73a30r45o94s45l34a62v 48P44a47ž89o35u94t 2639375945814

Nemáte pravdu pánové. Vodík Musk zavrhnul - vyrábí se z ropy, protože jeho výroba z vody elektrolýzou je energeticky náročná a dochází ke značným ztrátám. Synteticky benzín Hitler vyráběl z uhlí. Z čeho to dělá Audi nevím. Úspornější než napumpováni energie ze slunce ze solárů na střeše garáže do lithiových článků v autě jak to plánuje Musk, to asi nebude.

+5/0
2.7.2016 21:42

L15u68b86o43š 94N66i87k40l90a54s 9521254671817

Svatá prostoto...

Proč tedy ty soláry nepoužít právě k výrobě vodíku z vody? Ve vašich úvahách totiž stále opomínáte, že ty články se musí vyrobit, udržovat a pak likvidovat. A to není ekonomické. Fyzikální zákony prozatím porušit neumíme, takže kapacity už se zvyšují jen velmi pomalu a nese to s sebou zdražování, vyšší komplexnost (se všemi nevýhodami, co k tomu náleží) atd. Pak musíte zajistit velmi silnou distribuční soustavu, abyste tu energii do zásuvek dostal a to také není žádná sranda. V neposlední řadě budete muset sříve, či později, řešit velké problémy s nebezpečným ozónem, který během používání elektromobilů vzniká, zejména ve městech to bude solidní oříšek.

+1/−4
2.7.2016 21:53

M20a19r32t26i98n 74K97a96r26á22s98e40k 9908153778438

A proc ze solaru slozite vyrabet vodik, slozite ho skladovat a distribuovat a nasledne ho menit zpet na elektrinu ( to vse s obrimi ztratami) kdyz tu elektrinu muzete rovnou nacpat do auta?

+5/0
2.7.2016 22:15

P26e66t60r 41M46a10r17š93á40l34e77k 9165142434179

Jde prostě o skladování. Elektřina se blbě skladuje, proto se staví přečerpávací elektrárny. Proto vidím budoucnost v syntetických uhlovodících, kde lze energii snadno skladovat neomezeně dlouho.

+1/−1
2.7.2016 22:22

M29a79r18t24i84n 41K21a95r17á17s70e70k 9308953368968

Skladovat elektrinu v baterce je nesrovnatelne levnejsi a ucinnejsi nez ve vodiku nebo umelem uhlovodiku

+2/0
2.7.2016 22:59

P34e23t21r 35M57a16r50š73á19l25e31k 9675502294909

Fakt? Jak dlouho vydrží elektrická energie v akumulátoru, než se samovolně vybije? V řádu dnů? V chemické vazbě uhlovodíku klidně miliony let.

0/0
2.7.2016 23:31

V21í78t 90O44ž71a35n68a 1288408355484

Samovolně? Možná i 20let.

Kolik energie do toho musíte vložit abyste tu chemickou vazbu vytvořil? A opravdu potřebujete energii "uchovat" na milióny let?

+1/0
3.7.2016 9:59

V39í92t 45O32ž20a38n50a 1198798295954

Svatá prostoto! Kde jste vzal nějaký problém s ozonem, údajně vznikajícím při používání elektromobilů??!!!

0/0
3.7.2016 9:56

H69o70n72z67a 49T75a26r 3899382664862

Souhlas Fyzikální zákony prozatím porušit neumíme ALE

Od doby kdy byly FV články poprvé použity byla jejich technologie výroby značně vylepšena .Také se s novými technologiemi zvyšuje účinnost . Dávno neplatí, že energie potřebná pro výrobu se provozem a vyrobenou energii nikdy nevrátí . Recyklace Hliník ,Sklo , Křemík , Cín od kdy tyto materiály nejsou recyklovatelné V tom případě by i domácí elektrospotřebiče patřily do kategorie nebezpečný odpad ?

http://www.solarniexperti.cz/11-duvodu-proc-si-nekupovat-solarni-panely/

0/0
3.7.2016 14:28

P79e58t50r 14M91a35r97š53á91l94e31k 9675152444269

Audi dělá syntetický benzín z CO2 a vody, tzn. principielně jako fotosyntéza, chemický mechanismus a výsledná sloučenina je samozřejmě jiná. Nicméně, stejně jako v případě fotosyntézy, je energie ( v tomto případě elektrická) uložena do chemické vazby uhlovodíku, kde ji lze jednoduše skladovat a případě potřeby uvolnit, např. ve spalovacím motoru.

0/−1
2.7.2016 22:06

J78a97r56o21s77l81a41v 59P94a73ž10o62u11t 2779645195584

Jenom upozorňuju, že spálením syntetického benzínu se energie z velké části promění v teplo. Tato technologie je v efektivité tak na půli cesty před čistým pohonem.

0/0
2.7.2016 23:11

P16e71t15r 65M73a69r34š58á82l80e75k 9145732494159

To je sice pravda, na druhou stranu je to z hlediska skladování energie velmi praktická varianta. Proto jsem psal o hybridech, ideálně plug-in. Kombinace elektrické energie v akumulátorech a v chemické vazbě. Tím by se kombinovaly výhody obou variant.

0/0
2.7.2016 23:20

M61a15r58t46i90n 80K54a18r96á26s90e19k 9278353458518

No mne zad prijdou o nicem palivove clanky, uz kvuli narocnosti vyroby paliva...

+1/0
2.7.2016 22:13

O95t67a56k78a25r 40V57a44l33e89k 6436372955622

Ten Joshua Brown. Toho Joshuy Browna.

0/0
2.7.2016 20:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.