Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát chystá elektrifikaci stovek kilometrů tratí. Hlavně na Moravě

Správa železniční dopravní cesty začíná připravovat další tratě, aby po nich mohly jezdit elektrické vlaky. V nadcházejících letech by se to mohlo dotknout víc než čtyř stovek kilometrů. V plánu jsou hlavně úseky na Moravě, elektrifikace se má ale dočkat například i 31 kilometrů z Prahy do Kladna.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R23o22m81a40n 63J44e54s57c10h71k49e 9238505697345

Myšlenka dobrá, ale má vadu na kráse. Nedostatek malých a lehkých souprav.

Mne stačí jak SŽDC udržuje dlouhé peróny - například Doubravice na Svitavou 255 metrů a jezdí poloviční soupravy. Absolutní nesoučinnost ministerstva dopravy. Každý si dělá co chce. Uvedu vzorný příklad rekostrukce trati Merano - Mals - Malles v jižním Tyrolsku. Dvouvozové soupravy a stejně dlouhé nástupiště.

Tady se vyhazují peníze za nesmyslná nádraží - my musíme vydělat. Nástupistě jsou dlouhá ale nízká a utopená. Podívejte se na koridor Brno - Česká Třebová.

Nikdo se není ochoten domluvit a spolupracovat.

Pak jedete vlakem a zjistíte, že vám ujede přípoj, nebo vám zruší vlak. Stalo se mne včera v Kolíně byl zrušen vlak R do České Lípy.

Nechci být otrokem počítače a vše kontrolovat. Tak se lidé vyhání z vlaků.

+1/−1
17.7.2016 8:49

O46l97d21ř55i76c20h 36J58a11n28e86č33e47k 8859396313301

Nedostatek malých a lehkých souprav je tak možná u ČD, na trhu by jich byl dostatek - viz třeba právě ty v Meranu. Dělat ještě menší elektriku pro klasickou železnici už asi moc nedává smysl, to už je pak tramvaj.

S těmi nástupišti máte pravdu, ale zas stavět nástupiště přesně na délku stávajících souprav taky nedává smysl, aspoň ne na hlavních tratích, kde za 10 let můžou jezdit úplně jiné soupravy než dnes. Teď mají ČD třívozové dvoupodlažní slony, kdyby teď zkrátily všechna nástupiště na jejich délku a příště slony chtěly nahradit třeba pětivozovými jednopodlažními jednotkami, úplně dobré by to nebylo. Viz Desná - Riedlova vila, kde se vlaky na nástupiště nevejdou.

...a jak tohle všechno souvisí s rušením přípojů??? 8-o

0/0
19.7.2016 11:21

R31o66m94a87n 71J35e32s78c33h72k70e 9828545377465

U nás v obci Doubravice máme nejdelší nástupiště na trati - 255 metrů. Udržovat a svítit takové nástupiště stojí nemálo peněz. Také není stanoveno, kam si má člověk stoupnout a kde má vlak zastavit. Každý fíra zastavuje jinak.

Byla idea jezdit se dvěma 5 vozovýmí jednotkami řady 560. Dnes je to jinak.

Dneska jsme řešili přestupování vlaků v České Třebové. Zrušilo se u více vlaků zastavování. Kolega co jezdí ze Slovenska do Prahy, musí čekat další hodinu na přípoj.

Nebo přestupování ve Skalici nad Svitavou, když zde vlak končí a než přejdete po lávce, tak Vám ujede přípojný vlak do Boskovic.. Nedej bože, kdy jste v posledním 6 voze, a neznáte to.

Ono se rozdělili dráhy na ČD a SŽDC. Domluva bývá mnohdy obtížná. Také rozdělení krajů a rozkouskování vlaků není dobré.

0/0
19.7.2016 21:09

M32i16r70o20s60l14a32v 25Z86i63k80m21u76n20d 6168712697508

Zastavování v ČT zrušil zákazník, který vlaky objednal = ministerstvo dopravy, nikoli ČD, ty to nechtěly ...

0/0
20.7.2016 13:22

M29i90r82o74s45l74a72v 88Z75i52k47m64u75n55d 6908502107418

Zbytečně dlouhé perony ?????

A v Běchovicích je zase krátký peron, takže se tam vejdou "jen" dvě 471, ačkoli u mnoha vlaků by se "uživily" tři. Podobně trať z Prahy do Berouna. Pokud v důsledku výluky nejedou všechny vlaky, tak ČD o víkendech ty špičkové posilují na 3x471, ale ne do všech stanic a zastávek se vlaky vejdou ... takže poslední EJ pak musí zůstat "uzavřená" ...

0/0
20.7.2016 13:20

J25a28n 69J25e97m51e17l34k89a 1235540

Otázka o jakém časovém horizontu se bavíme :-).

A podle mě nová EU norma na nárazy dělá zbytečně z regionálních a příměstských vlaků obtloustlé otesánky.

Zbytečně. Švýcarsko má svoje kvalitní lehké "tramvaje" (do 120 km/h) a funguje to.

Kdyby něco takového jezdilo do Koutů..

0/0
16.7.2016 21:44

R67o26m10a11n 42J35e45s63c57h69k94e 9478715377795

Chybí dostatek malých elektrovozů.

0/0
17.7.2016 8:33

J77a32n 86V34a30l36o20u74c55h 6512797138910

Pokud to nepřijde do styku s jinými železničními vozy, pak tam můžou klidně jezdit "papírové" T3. Jenže pak to znamená, že trať s takovými vozidly je nepoužitelná pro nákladní dopravu, v nejbližším styku s jinou tratí jsou cestující nuceni přestupovat (což buď přináší riziko ujetí přípoje anebo "pro sichr" delší přestupové časy, což dobu cesty prodlužuje).

Ale pokud by se trh skutečně otevřel a nebyl vázán na to, až "ta jediná správná firma" po vítězství ve VŘ s projektem ze šuplíku (pokud možno s nesmyslným požadavkem, kvůli němuž se konkurenci nevyplatí kvůli pár vozidlům pro ČR předelálat to, co jinde stejně prodá po stovkách - viz dveře 160cm u Panterů) tento realizuje (a nepředraží), vozidel by bylo dost...

+1/0
17.7.2016 14:39

P41e66t20r 83Š59i43m18e35k 2469637426308

Hlavně ať to nezůstane jen na papíře a bude se pracovat. Divím se, že takové trate, jako je Brno-Jihlava nejsou elektrifikovany. Ale je pravda, že bydlím u tratě Brno Přerov a taky je to pár let, co je to v elektrice.

+2/0
16.7.2016 19:29

J54i86ř52í 71K29o80c96u86r28e72k 6845474655918

Zlín-Otrokovice. (Pří)městská dráha, v sousedství ucpaná silnice a po jedné koleji tam jezdí ropovod raz za čas. Druhou kolej by potřebovala jako sůl. Jestli tam budou dráty na 600/750/3000 voltů to už je jedno. Nicméně provoz rychlodrážní tramvaje na železničních kolejích naráží na §1 "Nikdy se to tak nedělalo" (teda až na Ostravu, kde tramvaje jezdí po bývalých průmyslových železnicích). Tramvaj má tu výhodu, že je na pořízení o trochu levnější než dieslový motorák. A na popojíždění s mnoha zastávkami je rozhodně vhodnější to, co tam jezdí teď.

Dieslová mašina tam stejně bude třeba, kontejnerové překladiště vyžaduje koleje bez troleje.

0/0
16.7.2016 15:25

M28i57r51o54s58l61a31v 52Z32i90k58m21u87n38d 6298532417688

nebo taky 25 kV 50 Hz

0/0
16.7.2016 16:04

V53í13t74ě49z66s12l36a69v 82K25l73o67z80í72k 3271669244607

Ta trať na Ostravici mě zaujala, esusy pak poslem z Ostravy az do hor. Jen aby dopravci měli vlaky...

+1/0
16.7.2016 13:14

M83a90r14t80i98n 11H63o61u22b18a 6923681679748

To je repas článek pořád dokola. Stejný seznam tratí koluje minimálně 7let

+3/0
16.7.2016 11:54

J40i26ř92í 62R27y78s 3894487276874

Lenin taky sliboval elekrtifikaci.

+1/0
16.7.2016 11:38

F78r15a78n63t19i85š92e31k 23S67t69r49n63a72d 4134725849156

Kdy přijde na řadu frekventovaná trať Valašské Meziříčí - Rajnochovice - Bystřice pod Hostýnem - Holešov - Hulín - Kroměříž - Kojetín ??

+5/0
16.7.2016 11:37

J89i28ř76í 23K57o98c37u63r79e64k 6495444695448

Úsek Hulín-Kroměříž současně se zdvojkoleněním tratě Brno-Přerov-(Ostrava). Ano, mezi třemi aglomeracemi s více než půl miliónem obyvatel vede jednokolejka.

+3/0
16.7.2016 14:19

P72e25t12r 93Š32i10m51e36k 2249707546988

Trať Brno Přerov se nemá zdvoukolejnovat, ale stavět komplet nová.

0/0
16.7.2016 19:31

J14i89ř62í 29K58o53c93u84r58e98k 6205644565788

Jak kde, v některých místech bude trasa komplet nová, ale z Kojetína do Přerova není důvod ji měnit. Je to rovné jak když střelí.

+1/0
17.7.2016 1:59

R35o54m15a38n 81J77e97s34c76h48k69e 9198505837625

Moc dlouhých souprav tam nejezdí. I rychlíků tam jezdí málo. Mám rychlejší jet oklikou přes Ostravu než z Kroměříže se drkotat 810.

0/0
17.7.2016 9:19
Foto

B63r13o15n67i58s93l46a11v 59G15a94b49r83y85š 2732149471

Neměla by se trať z Prahy do Kladna nejdříve narovnat? Elektrické vlaky sice jezdí rychleji, ale ta trať je vedena zoufale. Jako druhé největší město středních Čech by si zasloužilo mnohem kvalitnější spojení.

Jinak Zlínu fandím. Jen by mě zajímalo, jak se vyřeší současný přejezd tratě s trolejbusovou dráhou v Otrokovicích. Napadá mě jedině podjezd.

+3/0
16.7.2016 11:30

P46a52v73e96l 30O85b88d75r10ž79á23l23e59k 6486134208322

Jednak narovnání je součástí té rekonstrukce.

A především - pro narovnání potřebujete další pozemky, ty mají nějaké vlastníky a ti se ne vždycky chtějí dohodnout (případně ani není jasné s kým se vlastně dohadovat).

+2/0
16.7.2016 12:05
Foto

B93r94o15n95i97s84l88a53v 54G32a85b37r23y47š 2122439321

Zase ty pozemky... Ale ono se to bez toho prostě neobejde. :-/

0/0
16.7.2016 12:09

J72i96ř19í 65K42o27c26u90r57e23k 6335864105658

Jenže Praha 6 je proti. Proti čemukoliv, snad kromě zrušení trati.

0/0
16.7.2016 14:21
Foto

B91r39o61n90i77s98l50a47v 67G84a52b75r62y13š 2472869411

A Vy jste zaznamenal, z jakého důvodu je proti?

0/0
16.7.2016 14:23

J20i79ř36í 75K15o10c66u61r77e87k 6145504705648

Těch důvodů je mraky. Od obav z hluku přes obavy ze zvýšení emisí z dieslových motorů až po obavu, že nová trať Prahu rozetne vejpůl a zničí vnitroměstské vazby.

0/0
16.7.2016 14:28
Foto

B65r54o65n93i97s61l56a34v 44G81a34b39r34y22š 2662639221

To by se dalo napsat o všech tratích. Mimoto vnitřní magistrála taky způsobila, že je národní muzeum v takovém ostrůvku.

Takže ve výsledku to jsou nesmysly.

0/0
16.7.2016 14:39

J52i69ř81í 22K17o72c89u85r39e93k 6395104205458

Vnitřní magistrála byla chyba - bylo levnější řešení než stavět obchvat. No a východní obchvat Prahy místní nehctějí...

0/0
16.7.2016 14:42
Foto

B96r95o29n86i30s96l19a49v 35G84a85b45r54y50š 2752759541

Hlavně že chtějí jezdit rychle, pohodlně a bez kolon.

0/0
16.7.2016 14:43

M93i23r75o60s79l88a52v 58Z80i74k17m68u66n26d 6338332457378

P6 žádá tunelovou variantu, ta je sice dražší, ale v principu odpadne řada problémů spojená se stoupáním, padajícím listím, stromy kolem trati (ekologové) ... křížení s pozemní komunikací, přecházení kolejí mimo přejezdy apod.

0/0
16.7.2016 16:04

P42e14t34r 45Š66i13m13e44k 2959357716288

Udělat to jak v Los Angeles. Zakopat po zem.

0/0
16.7.2016 19:32

J49i19ř62í 49E44r85b44e83n 1273164766387

A liberecký region zase ostrouhá? Přitom trasa Děčín - Liberec (+ celá oblast na Tanvald a Kořenov) - Stará Paka - Jaroměř si o elektrifikaci přímo říkají...

+7/0
16.7.2016 11:23

M49a31r11t80i67n 67H61o21u18b22a 6423701299588

elektrikovoat se nevyplati kazda lokalka. pokud tam jedou 2 vlaky za hodinu (Decin-Liberec), tak to fakt nema smysl. to je nrevratna investice

+3/−3
16.7.2016 12:26

J56i71ř57í 44E91r26b85e61n 1353964156267

A já měl za to, že mezi Děčínem a Libercem jezdí denně sedm párů rychlíků a osm párů osobních + spěšných vlaků, suma sumárum třicet přímých vlakových spojů... no tak to mi asi ČD lžou ;-D

+2/0
16.7.2016 12:55

M81a47r88t61i20n 36H36o95u95b45a 6113311769388

no vida. to je jeste min, nez jsem uvazoval.

takze tobe to vychazi na 1,25 vlaku za hodinu. to je slabota. pokud se teda shodneme na tom, ze den ma 24 hodin.

0/0
17.7.2016 21:50

R73o59m20a37n 75J91e30s85c39h71k35e 9818245607515

Máte naprosto pravdu. Kde jede vlak jednou za hodinu - to jsou opravdu vyhozené peníze. Hustopeče například.

0/0
17.7.2016 9:25

A87n95t13o75n50í85n 24K32l55e12c16a43n33d62a 2200707355671

Elektrifikace je pěkná věc, ale musí dojít k zákazu dieselových spojů na těchto tratích, jinak to nemá smysl. Vyhodíme miliony do elektrifikace a pak na tratě pustíme neekologické lokomotivy vyřazené v cizině (např. Arriva na trati Praha-Benešov)...

+7/0
16.7.2016 11:18
Foto

B63r52o36n51i97s30l23a95v 94G18a26b35r37y22š 2752539181

Ono by to chtělo něco jako 810, ale s pantografem. :-) Zrovna tohle by se teď hodilo do těch Koutů nad Desnou.

+2/0
16.7.2016 11:42

M48i96r55o35s51l58a36v 63Z34i69k57m96u33n28d 6108982247598

Jezdí tam 162.114 + jeden vagon DB, z hlediska nákladů opravdu velmi efektivní ve srovnání s 810 nebo 814 ... Soudružka Arriva trvala na smlouvě, jinak se počítalo od 12.6. 2014 s tím, že tam budou rejdit elektrická vozidla ČD ...

+1/0
16.7.2016 16:09

M17a24r45t97i81n 62H54o90u16b16a 6293741939678

Takže je ekologičtější provozovat soupravu pro 350 lidi na trati, kde prumerna obsazenost je 20lidi?

+2/−1
16.7.2016 11:56

P78a53v70e72l 79O41b22d92r10ž86á72l60e64k 6986714888252

Menší soukromník na regionální trati nebude kupovat elektrickou jednotku, protože:

a) je pořád dost tratí bez drátů a na ty by pak nemohl vyjet, kdyby byla poptávka

b) neexistuje elektrika pro malé zastávkové výkony typu autobusu na kolejích. A aby lokomotivou ř 162 táhnul mezi vesnicemi 2 osobní vagóny, to se nevyplatí.

0/0
16.7.2016 12:13

M36i22r61o67s39l71a50v 24Z92i80k60m52u29n44d 6598752897288

Velká elektrická lokomotiva má stejnou spotřebu jako malá elektrická lokomotiva ... oprašte fyziku ze základní školy P = U x I ... Napětí je dáno, trakční proud závisí na velikosti zátěže ... dva vozy jsou stejnou zátěží jak pro velkou, tak malou lokomotivu ...

Chybí "jednoduché" elektrické vozy, které jezdí ve Švýcarsku ... při vyšší frekvenci se posílí o vložený, případně řídící vůz ... jejich "nedostatkem" je ovšem absence WC ...

0/0
20.7.2016 13:29

J78i56ř37í 29K81o47c24u23r58e34k 6315964545298

Souhlasím. Proto se bude v Horních Heršpisích přepřahat, aby to na poslední 2 kilometry táhla elektrika. Raději autobus a 50 kamionů než dieslová lokomotiva pod dráty!

PS: Siemens Desiro není lokomotiva, ale motorová jednotka, pane železniční odborníku.

0/−3
16.7.2016 14:23

O26l89d92ř61i41c98h 48J81a30n57e86č60e61k 8509796523231

Úplný zákaz je nesmysl, ale musí se to dělat rozumně - diesly tam poslat fakt jen v případě, kdy je to úspornější, než elektrika. Diesly pod dráty jezdí i v ekofanatickém Rakousku, a to i na dlouhých štrekách a ačkoliv ÖBB má elektrických lokomotiv nadbytek (narozdíl od českých dopravců). Např.

- dvouvozová dieslová jednotka místo čtyřvozové elektrické v sobotu pozdě večer na regionálním vlaku Spielfeld Strass - Graz - Bruck a.d. Mur - Mürzzuschlag, což je nějakých 150km. Na málo vytíženém spoji je dvouvozový diesel očividně úspornější než čtyřvozová elektrika a pořizovat 'malé elektriky' pro okrajové spoje, když přes den by kapacitně nestačily, je nesmysl.

- po hlavní elektrifikované trati Wiener Neustadt - Wien jezdí spousta dieslů, a sice v čele vlaků z Aspangu nebo Soprone, kde není elektřina. To už je docela na pováženou, ale zjevně je to stále efektivnější (i z hlediska jízdní doby) poslat diesel až do Vídně, než ve Wr. Neustadtu přepřahat.

0/0
19.7.2016 11:10

M84i74r80o91s42l87a16v 39Z24i53k25m22u25n92d 6958352417358

... nebo dělat přestup ...

0/0
20.7.2016 13:30

K39a50r96e43l 89K78r95p36a78t42a 5314856728425

Už zase ta ELEKTRIFIKACE ?

Pod jakým praporem to bude nyní?

0/−6
16.7.2016 11:16

P16e21t46r 31N73o36v83o12t85n32y 1271540321

Praha - Kladno. V současném stavu? Geniální nápad.

+1/0
16.7.2016 11:13

J69i14ř64í 90H35a30j24z50l 6112255504840

Jenom doplnění k poslednímu odstavci - přechod na střídavou trakci je jistý, jen se aktuálně v rámci studie řeší možnosti připojení a rozmístění střídavých napáječek a předpokládaný postup (harmonogram) přechodu. To, že se aktuálně tratě elektrizují stejnosměrně (nebo stejnosměrné opravují) není na překážku, neboť traťové vybavení (izolační hladiny, sdělovací a zabezpečovací zařízení) již nyní musí být projektovány tak, aby bylo možno "ze dne na den" jenom přepnout na "střídavku".

+3/0
16.7.2016 10:51

J11o95s16e18f 73Č18e38r79v81e15n14i56c73k60ý 9149514361633

A co pak "ze dne na den" s modernizovanými stejnosměrnými lokomotivami?

+1/−1
16.7.2016 10:53

J74i26ř45í 55E36r31b24e51n 1953654586907

Prodají se tomu, kdo o ně bude mít zájem. Nové se už mnoho let nevyrábějí, pokud vím.

+1/0
16.7.2016 11:24

J14a94r94e46k 72K40a77l92i21v24o87d73a 7496633981176

Polsko je bezedná díra na stejnosměrné lokomotivy....

+2/0
16.7.2016 12:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.