Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Češi rádi jezdí vlaky a autobusy. V jejich využívání jsou na špici EU

Podíl automobilů na kilometrech ujetých v osobní dopravě je v Česku druhý nejnižší v Evropě. Ve větší míře vlaky a autobusy využívají už jen Maďaři. Podle expertů láká Čechy na veřejné dopravě relativně nízká cena a dostatečná infrastruktura.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J39a54n40a 71K37o21u67d68e45l75k38o17v26á 2313855673174

Jsem si doteď myslela, že je nemožné napsat článek založený jen na jedné "statistice" o několika číslech. :D

0/0
11.8.2016 16:03

V79l17a50d31i98m39í71r 97Š19t94ě50r15b76a 2832441382167

A bylo by to ještě lepší kdyby se nerušily železniční tratě, po ostatních byl kvalitní jízdní řád a autobusy dělaly k vlakům a naopak dobré přípoje.;-)

0/0
11.8.2016 15:14
Foto

B95r31o41n55i31s68l96a32v 54G63a76b27r92y26š 2302609451

Ve svetle nekterych prispevku, kde se pise, ze je vlak a verejna doprava vubec draha a ze autem lidi jezdi, aby usetrili i penize, budiz auto nazyvano socialnim dopravnim prostredkem :-). Protoze ja si ten vlak muzu dovolit :-P.

0/0
27.7.2016 17:13

M12a44r80t22i67n 55K30u76b86í15k 9907849106473

Článek je napsán neobjektivně-plno lidi například v příměstské dopravě využívá auto, kterým jede k nádraží a pak jede vlakem, to se vůbec nezmiňuje, auto má smysl využívat tam, kam se nedá dostat veřejnou dopravou. Bohužel některé kraje jako Ústecký či Plzeňský cíleně likvidoval železniční dopravu- viz tratě Horšovký Týn-Staňkov (částečně), Mladotice-Kralovice (úplně),Svojšín-Bor (částečně), ústecký zlikvidoval osobní vlaky v úseku Žihle-Žatec, pravidelné vlaky na trati Kaštice-vilémov/K.Rohozec-Kadaň předměstí, Račiněves-Libochovice, Lovosice-Třebívlice-Most, Chomutov-Vejprty, Rumburk-Jiříkov (úplně), Děčín-Teplice Lesní Brána-Oldřichov (t,.č.úplně), Rumburk-Mikulášovice (částečně). Kraje dělají cílenou politiku jak zničit nenavazujícími jízdními řády veřejnou dopravu- naštěstí se jim to úplně nezdařilo. Ústecký kraj spolu s Plzeňským a částečně Středočeským rozvázal přípoje vlaků v uzlu Blatnu u Jesenice, Ústecký kraj by rád i zrušil vlaky v úseku Lubenec-Blatno u Jesenice..etc.etc. Částečně likviduje železnici i Jihomoravský kraj.

+2/0
27.7.2016 14:56

O31l21d94ř88i39c45h 47J81a84n95e66č32e22k 8779816883431

V tom článku úplně chybí informace o tom, jak se k číslům dospělo - jestli jde o % z osobokilometrů nebo prostě z počtu cest bez ohledu na vzdálenost, jak se počítají kombinované cesty (auto+vlak), jak to, když jede několik lidí autem společně, jaké cesty se vůbec počítají - všechny, nebo jen 'mimoměstské'? Započítané očividně nejsou cesty pěší a na kole, MHD je otázkou. A to je pak celkem nicneříkající statistika.

0/0
27.7.2016 15:35

R14a12d42e12k 32J70a60n74a54t53a 9505406834962

V článku klasicky chybí odkazy, ale zjevně nějaký úředník v EU dostal za úkol vypracovat zprávu na základě této tabulky Eurostatu (která je mně i dalším lidem, kdo veřejnou dopravu pořádně sledují, známa už mnoho let):

http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tsdtr210&plugin=1

Čísla totiž přesně sedí. Bere se jen pozemní doprava a veličinou je osobokilometr.

+1/0
27.7.2016 16:03

O83l33d52ř81i37c62h 80J81a77n60e16č76e58k 8989886733401

Díky. Až na to, že 'inland' znamená vnitrostátní, nikoliv pozemní.

A neodpovídá mi to na otázku, jaké cesty se počítají. Když pojedu do práce nebo na nákup autem, tak se to započítá, když na kole nebo půjdu pěšky, tak ne? Co je s tramvají a metrem? Počítají se jako vlak nebo vůbec? A jak vůbec měří osobokilometry v autech? Přijde mi to celé dost neúplné - ale u Eurostatu mě to vůbec nepřekvapuje.

Navíc v popisku tabulky píšou, že metodika sběru dat není mezinárodně harmonizovaná. Čili to srovnání je vlastně úplně nicneříkající.

0/0
27.7.2016 16:58

R42a81d12e58k 81J76a76n70a45t50a 9455886154622

Vzhledem k tomu, že součet vlaky+auta+busy dělá 100%, tak se asi cesty na kole pěšky ignorují.

0/0
27.7.2016 17:21

T84o10m71á24š 50K84u24c10h17a64ř 3537951648531

Vyprošuji si, aby za mě někdo říkal takovou blbost, čím prý rád jezdím. ;-)

0/0
27.7.2016 14:47

J32i80n86d43ř21i71c47h 80R12a29m17e61š 5164406909

Tak já mám mínusy za to že tu se jí jen smetí a hnůj tak se mrkněte jsem https://www.stream.cz/peklonataliri/769031-veprove-konzervy-teaser

0/0
27.7.2016 13:16

J73i75ř28í 92H59o43r62á18k 6244734723336

Třeba se zmínit, že ta tendence víc jezdit autem tu byla taky. Na některých trasách ji zvrátil nástup Regiojetu a to tak že podstatně. Najednou vlaky postupně přestaly vypadat tak odpudivě jako tomu bylo předtím.

+2/−2
27.7.2016 11:48

R77a37d16e93k 37J54a94n83a11t38a 9725506334602

To si nemyslím, Regiojet jezdí v podstatě pouze na jedné trase a to té, kde železnice dominovala už předtím.

+4/0
27.7.2016 12:17

O64l91d20ř17i19c92h 50J34a88n71e93č61e12k 8449186173231

Pokud Regiojetem myslíte jen vlaky, tak máte pravdu. I když lze samozřejmě pochybovat, že by vlakem mezi Prahou a Ostravou jezdilo tolik lidí, co dnes, i kdyby tam býval zůstal monopol ČD, protože v takovém případě by zcela určitě byly vyšší ceny a méně spojů (ještě před nějakými 10 lety jezdil Praha - Ostrava jeden přímý spoj za 2 hodiny).

Pokud se bavíme i o 'žlutých autobusech' (které dnes již jezdí pod značkou Regiojet), tak ty bezpochyby nemálo cestujících z aut vytáhly.

Co přesně má na mysli pan Horák, není z jeho komentáře zřejmé.

0/0
27.7.2016 12:38

R20a43d43e41k 86J73a73n22a76t15a 9125286324512

Hlavní impulz pro trať Praha-Ostrava bylo 95% dokončení oprav "koridoru", tj. zrychlení a ostranění dlouholetých výluk (tím se provoz zefektivnil a začal být zajímavý pro nedotovaný open-access).

Lidi začali proto jednoduše do Ostravy jezdit více, nemuseli přecházet z aut. Prostě místo z VŠ koleje domů jedou ze měsíc jednou za dva týdny. A hned máte 100% nárůst v dané skupině cestujících. Nebo místo toho, aby jel 1 školitel do Ostravy, udělá se jedno velké (levnější) školení jen v Praze a 10 Ostraváků na něj přijede (a to je hned nárůst o 900%!).

Takže není to tak, že by lidi začali jezdil kvůli Regiojetu. Je to tak, že nástup Regiojetu a fakt, že lidi začali jezdit více, má společnou příčinu = OPRAVENOU TRAŤ.

+1/−1
27.7.2016 12:57

O67l37d67ř33i55c98h 30J32a48n44e15č43e53k 8919926463861

To vůbec nepopírám.

Ale jsem přesvědčen, že kdyby býval monopol ČD zůstal zachován, bylo by cestujících méně, než jich je při přímé konkurenci tří dopravců. Protože by bylo méně spojů a byly by dražší. Speciálně pro vysokoškoláky není tak důležité, jestli jedou 3 nebo 4,5 hodiny, ale jestli to stojí 200 nebo 400Kč. A cestující, kteří určitý typ vlaku nebo jeho uspořádání nemají rádi, by možná nenašli pro ně vyhovující alternativu.

I když by těch cestujících stále bylo výrazně více než před 15 lety.

+1/0
27.7.2016 13:15

J69a90n 94S39a18l46o85m89o79n 4429120161745

Já jezdím do práce vlakem. Je to pro mě výhodné nejen cenově, ale i tím že nemusím na místě práce hledat parkování. Protože se všude rozmohli parkovací zóny, tak pracovník většinou nemá kde normálně zaparkovat. Ještě že to k nádraží nemám jak doma, tak v práci daleko :-).

+4/0
27.7.2016 10:41

J27a81n 30V44a36š38á55t45k86o 7831747743379

Není divu, vzhledem k nedokončené dálniční sítě, věčně rozkopaných silnicím atd. Zatímco máme poměrně moderní vlakové soupravy i autobusy a vysokou konkurenci, která sráží ceny. A MHD nám závidí celý svět.

+4/0
27.7.2016 10:24

M98a87r94t80i37n 34K17o23l16á87ř 1245154809465

tak z tohoto se vymyká Madarsko, které má velmi kvalitní dálniční sít a přitom podíl jízdy veřejnou dopravou je dost vysoký....

+1/0
27.7.2016 10:46

R86a89d53e91k 54J15a65n23a70t17a 9245456564582

Maďarsko má významné postavení Budapešti coby centra (větší než např. Praha v ČR).

A tratě, co do té Budapešti vedou, nejsou tak úplně špatné. Takže tak. Podobně je na tom Francie - vetšina VRT vede z Paříže někam do regionu.

+1/0
27.7.2016 11:00

O13l94d25ř67i39c29h 51J14a62n54e35č87e10k 8869136763481

Co se pamatuju (5 až 10 let zpátky), tak dopravní situace v Budapešti byla dost katastrofální, tam autem do práce jezdí asi jen masochisti. A pokud v hlavním městě a jeho bezprostředním okolí žije 20% národa a většina z nich jezdí do práce / školy hromadnou, přitom podle studie v průměru jen 16,8% cest v EU připadá na hromadnou, tak už to může být rozhodující. Podobně v Rakousku, kde je postavení Vídně ještě silnější a železnice v jejím okolí na velmi dobré úrovni.

+1/0
27.7.2016 11:34

O96l48d48ř12i52c41h 78J18a61n65e91č73e58k 8349786303211

A úplně v háji je Portugalsko - to má sice vynikající dálniční síť (postavenou z peněz EU), ale krom turistů po dálnicích skoro nikdo nejezdí, protože mají drahé mýto. A hromadná doprava stojí vyjma velkých měst taky za houby.

0/0
27.7.2016 11:36

J96a47n 58J93e63m76e83l41k63a 1645910

To je zajimavé, že zas Leoš tvrdil, že Češi jezdí vlakem v porovnání se západem EU velmi málo. Tak si vyber.. Tam šlo tuším o osobo-km.

Pokud tedy jezdíme hodně, tak je nejvyšší čas to zprivatizovat a omezit dotace co.. A udělat ty západní ceny..

Podle mě vlak, který je dražší než bezín do auta v jedné osobě nemůže být atraktivní pro větší množství lidí. Zejména na regionální pomalé úrovni.

0/−3
27.7.2016 10:14

R67a11d88e73k 72J68a74n42a14t26a 9345856634112

Leoš tvrdí to, co se hodí pro jeho byznys (kdyby trvdil opak, vypadalo by to, že nevidí potenciál růstu = to investoři a věřitelé neradi slyší).

To nemá s nezávislou informací mnoho společného.

+1/0
27.7.2016 10:57

O47l55d91ř79i83c33h 24J89a61n38e19č23e71k 8239166833471

Proč proboha omezovat dotace a dělat západní ceny? 8-o Z Leoše mluví jeho byznys, z Vás ČD odborář.

"Vlak, který je dražší než benzín do auta nemůže být atraktivní" - tak se podívejte, kolik lidí jezdí vlakem v Rakousku a Švýcarsku.

+1/0
27.7.2016 11:39

J60a73n 76J29e86m91e32l97k25a 1305610

A co dělá soutěžení na cenu dotace? Snižuje dotace, zvyšuje platby zákazníka.

0/−1
27.7.2016 12:26

O95l35d42ř46i20c47h 70J96a98n17e49č73e39k 8399916753121

Proč by proboha mělo zvyšovat platby zákazníkem? 8-o

Na regionálních vlacích je jízdné dáno krajským tarifem, tam může dopravce maximálně nabídnout nějaké své ještě levnější jízdné.

Jaké by bylo jízdné na vysoutěžených rychlících se zatím bohužel můžeme jen dohadovat, ale je jasné, že ho ministerstvo zastropuje a ani dopravce na to nejspíš nepůjde stylem "čím vyšší jízdné, tím vyšší tržby". Na dálkových linkách s konkurencí (typicky autobusů) by dopravce obdobně jako již dnes ČD musel zohlednit jejich ceny, na linkách bez konkurence by se mnoho nezměnilo, akorát by neplatily InKarty - jestli by za ně dopravce nabídl nějakou náhradu opět můžeme jen spekulovat.

Jestli Vám to ještě nedošlo (anebo to prostě jen nechcete připustit), klíčem k požadavku nižších dotací v soutěžích není vyšší jízdné, ale nižší náklady.

0/0
27.7.2016 12:46

R59a61d89e94k 52J52a56n66a76t19a 9245566754592

"Proč by proboha mělo zvyšovat platby zákazníkem? Na regionálních vlacích je jízdné dáno krajským tarifem"

----------

Jednoduše. Dnes jsou mnohé komerční nabídky ČD levnější než jízdné IDS (skupinová sleva, SONE, IN50, IN100, traťová jízdenka, včasná jízdenka) a jsou hojně využívány. Přitom pro splnění podmínek soutěže toto není povinnost, tj. klidně se může stát, že je vítěz nebude poskytovat. Pro velkou část cestujících tak dojde ke zdražení jízdného.

0/0
27.7.2016 13:02

O31l37d88ř56i25c27h 70J51a74n23e97č44e72k 8319436833531

I tak má ale jízdné IDS dost daleko k 'západním cenám'. Přebujelá džungle slev ČD pouze dělá jízdné ještě nižší. Ano, k jejich redukci by došlo - ukažte mi jiného dopravce, který má tak širokou nabídku jízdného jako ČD.

Skupinové a víkendové nabídky nejsou neobvyklé ani u soukromých dopravců - pro ně je přeci výhodné mimo přepravní špičky spoje zaplnit, byť za nižší cenu, viz Regiojet BA-KN.

Traťové jízdenky resp. IN100 mají v IDS své analogie.

Včasná jízdenka není v regionálním spojení příliš relevantní.

Častí cestující na demonopolizaci nejspíš něco ztratí - jiní zase ušetří.

0/0
27.7.2016 13:26

K83a42r70e17l 30Ř76e18h49á67č65e37k 9942890941472

Ukažte mi dopravce, který vypraví tolik různorodých spojů a pokrývá celou republiku. Například DB a OBB mají podobný systém slev.

0/0
27.7.2016 15:31

O76l79d60ř26i24c22h 31J33a37n45e63č55e31k 8319196713221

Hahahaha DB a ÖBB mají podobný systém slev ;-D;-D;-D

ÖBB má

1) základní jízdné, 2) týdenní / měsíční jízdenky, 3) VorteilsCard (50% sleva), 4) ÖsterreichCard (In100), 5) Sparschiene (velmi okleštěná obdoba Včasné jízdenky), 6) Einfach-Raus-Ticket (skupinová jízdenka pro regionální dopravu), 7) EURegio (zvýhodněné jízdenky na vybraných trasách v příhraničí).

Když si u ČD kliknu na nabídku slev, ukáže mi jich to přes 15, a to nepočítám různé "VLAK+" a zákonné slevy.

Když chcete jet v Rakousku jednorázově vlakem a nemůžete použít Einfach-Raus, můžete volit reálně toliko mezi Sparschiene (je-li vůbec pro Váš spoj k dispozici) a základním jízdným (příp. s VorteilsCard). U ČD je to vždy velké propočítávání různých variant základních, včasných a síťových jízdenek.

Mimochodem, "tolik různorodých spojů a pokrývá celou republiku" je u evropských "národních dopravců" celkem standard.

0/0
27.7.2016 15:50

J91a75n 53J49e55m81e23l87k30a 1905870

"Jestli Vám to ještě nedošlo (anebo to prostě jen nechcete připustit), klíčem k požadavku nižších dotací v soutěžích není vyšší jízdné, ale nižší náklady."

Jó? A tu efektivitu Vám přenesou? Nebo skončí v zisku, případně dalších nákladech.. Tržní cena je ta, co se dá ze zákazníků dostat na dané infrastruktuře.

Byl v jihočeských soutěžích krajský tarif?

Krajský tarif, co jsem viděl je dražší než in 25, nemluvím o in50.

Co mezikrajská doprava. Na hranicích krajů atd.

V soutěžích na rychlíky na Most? Byl nějaký zadaný tarif?

Je třeba se podívat na 20 let zkušeností do Anglie.

Česká verze "Dlouhotrvající nárůst přepravených osob se ještě navýšil, ale je vyvážen trvalým zdražováním jízdného. Veřejné rozpočty v roce 2006 zaplatily provozní dotace ve trojnásobné výši než dostávaly BR.

https://cs.wikipedia.org/wiki/British_Rail"

0/0
27.7.2016 19:43

M31a79r56t36i46n 28N82á56p17r30a62v29n56í96k 1162604975551

jojo, Češi rádi jezdí autobusy a vlaky, mají nejnižší spotřebu elektřiny v Evropě, možná i vody a tak by se dalo pokračovat. To je ale záhada, to musí být pro novináře něco jak ježek v kleci...;-D

+2/0
27.7.2016 9:54

M97a76r55t72i60n 51K50y49p64r 2632915404344

Ano, je to zajímavé. Například na Slovensku je spotřeba elektřiny v domácnostech víc jak jedenapůlnasobná, ceny podobné, platy podobné. Tak a teď bych prosil vytáhnout toho ježka z klece, protože tomu opravdu úplně nerozumím.:-P

0/0
27.7.2016 10:35

R35a89d50e76k 10J97a45n71a74t23a 9875186924442

To je o mentalitě národa, o výchově. Jedni šetří na tomhle, jiní na něčem jiném.

Někdo, když chce ušetřit, koupí úsporné žárovky. Jiný kupuje levnější potraviny. Apod.

0/0
27.7.2016 11:03

J77i46ř87í 56H35o24r20á74k 6284364793386

Jo: a ještě jiný nekoupí nic, ani ty úsporné žárovky, a raději zhasne. Aspoň na chvíli ...

0/0
27.7.2016 11:52

O17l71d81ř35i52c31h 80J39a22n52e56č97e70k 8889336413201

"Náklady na jízdu autem jsou ale všude podobné" - to není tak úplně pravda, resp. platí to jen o mezní ceně (benzin, opotřebení). Náklady na vlastnictví auta (daně, pojištění, STK, ...) jsou 'na západě' zpravidla mnohem vyšší. Takže zatímco v ČR není problém mít v garáži starou Š120, za kterou platíte jen povinné ručení a v případě potřeby Vám ji známý dá v garáži za pětistovku dokupy, a vyrazít s ní jednou dvakrát měsíčně na krátkou cestu, 'na západě' se vlastnictví takhle málo využívaného auta nevyplatí, to už vyjde (v součtu za rok) levněji jet tím 'drahým' vlakem nebo taxíkem.

Podle mě je klíčová ta hustota spojů. Švédové sice smýšlí ekologicky, ale v jejich obrovské zemi se za hranicemi města a jeho blízkého okolí bez auta prakticky nehnete. V Portugalsku hromadná doprava vyjma příměstské a páteřní mezi největšími městy téměř neexistuje. Rakousko má sice dobrou železniční síť, ale k vlaku se nejprve musíte nějak dostat - pokud bydlíte na venkově, tak bez auta (ať už vlastního, nebo taxi) často takřka nemáte šanci.

+5/0
27.7.2016 9:38

J67a61n 37J82e14m62e91l38k48a 1805650

No náklady na jízdu autem jsou hlavně poslední dobou rozdílné ve státech, kde bylo zavedeno mýtné pro auta. Francie, Itálie atd.. Kdy rozežranému státnímu kolabujícímu rozpočtu nestačí už ani 1/4 DPH, nestačí nejdražší spotřební daň na světě z paliv. Ale ještě si zavedou 3 - 4 Kč / km za dálnici. Pak se samozřejmě dají šroubovat i ceny za vlaky. Ještě že letadla jsou zatím bez spotřební daně. A vzdušnou cestu zatím nezdanili. Ale to příjde..

0/0
27.7.2016 10:19

O16l98d20ř22i68c37h 26J19a29n53e42č57e95k 8499876793741

Dálniční mýto a drahé rychlovlaky jsou kapitola sama o sobě, to podle mě se srovnáním citovaném v článku nemá mnoho společného, to se zřejmě týká hlavně denního dojíždění na kratší vzdálenosti, i když se bohužel neuvádí, jestli EK počítala osobokilometry nebo počet cest bez ohledu na jejich délku (nebo nějaký jiný paskvil, což by u EK nebylo nic překvapivého).

Daň z leteckého provozu EU už má, ale zatím není tak vysoká, aby ceny letenek výrazně ovlivnila (myslím něco kolem 10 eur u kratších letů).

0/0
27.7.2016 11:48

J98a32n 93A14l52e22x89e53j 74Z74a24t42y42k53o 7853241812282

Víte proč to tak doopravdy je? Protože 80% obyvatel ČR nemá prachy, tak volí hromadnou dopravu.

+1/−15
27.7.2016 9:32

P98a82v28e81l 61M68a78t98o61u70š21e49k 5120397638694

Vždyť většina českých motoristů tvrdí, že jezdí autem právě nebo mimo jiné proto, že je vlak drahý. To mi nějak neštimuje.

+12/0
27.7.2016 9:37

J44a44n 38A53l26e54x45e46j 54Z94a82t64y42k38o 7603381962662

No někteří nemají na auto.

+1/0
27.7.2016 9:39

M69a96r23t39i52n 93K52y80p10r 2502505454214

V ČR je registrováno přes 5 milionů osobních aut, tedy vychází jedno na každé dva lidi. Ano, někteří na auto nemají, ale rozhodně to není ten váš osmdesátiprocentní blábol.

+1/0
27.7.2016 10:31

J54a96n 97A25l42e96x36e82j 62Z38a32t98y96k35o 7493471322732

Některé rodiny mají i tři vozy jako já.

0/−1
27.7.2016 10:33
Foto

J54a79n 15V26a33l26a50l91í56k 6526759140106

jenom tři??

+1/0
27.7.2016 10:38

P35a98v97e83l 48M10a41t34o55u43š37e46k 5970267148124

Taky myslím, že by si jich pan Zatyko zasloužil aspoň sedm.

+4/0
27.7.2016 10:39

M55a29r17t54i69n 45K29y86p38r 2562165684884

A některé mají jen jedno. Dohromady statistika vychází. Rodin zcela bez auta je minimum.

0/0
27.7.2016 10:40

M31a31t81ě37j 39V34o24n57d35ř18i23č75k39a 4264430168986

Jde zhruba o 10%.

0/0
31.7.2016 10:58

P29a23v93e71l 48M97a15t68o80u47š69e51k 5770797208204

Já bych věřil, že 80 % na auto skutečně nemá. Ale 80 % z nich si ho koupí na leasing.

+1/0
27.7.2016 10:41

R12a72d16e97k 21J82a67n78a93t41a 9525766374362

No oni to netvrdí, proto, že by to měli spočítané, ale proto, že se stydí říct, že jsou prostě líní (což chápu), či že spěchají (to nechápu, není se za co stydět).

+1/0
27.7.2016 9:45

P38a29v66e25l 61M44a30t90o25u62š11e88k 5680827468774

Ona to je lenost spolu se snahou omráčit souseda či známé, s pocitem nadřazenosti nad "sockami", snahou zařadit se do určité společenské vrstvy, vyjádřit své postavení. Trochu (hodně) povrchní, nicméně typicky lidské.

+2/0
27.7.2016 10:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.