Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi rádi jezdí vlaky a autobusy. V jejich využívání jsou na špici EU

Podíl automobilů na kilometrech ujetých v osobní dopravě je v Česku druhý nejnižší v Evropě. Ve větší míře vlaky a autobusy využívají už jen Maďaři. Podle expertů láká Čechy na veřejné dopravě relativně nízká cena a dostatečná infrastruktura.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J43a70n53a 89K85o19u49d62e89l84k62o28v55á 2643375153234

Jsem si doteď myslela, že je nemožné napsat článek založený jen na jedné "statistice" o několika číslech. :D

0/0
11.8.2016 16:03

V37l79a79d32i97m70í78r 25Š74t51ě81r33b74a 2542551282157

A bylo by to ještě lepší kdyby se nerušily železniční tratě, po ostatních byl kvalitní jízdní řád a autobusy dělaly k vlakům a naopak dobré přípoje.;-)

0/0
11.8.2016 15:14
Foto

B17r15o33n32i17s69l83a74v 19G81a93b34r73y80š 2162779181

Ve svetle nekterych prispevku, kde se pise, ze je vlak a verejna doprava vubec draha a ze autem lidi jezdi, aby usetrili i penize, budiz auto nazyvano socialnim dopravnim prostredkem :-). Protoze ja si ten vlak muzu dovolit :-P.

0/0
27.7.2016 17:13

M41a20r18t20i44n 10K73u74b20í67k 9667399256403

Článek je napsán neobjektivně-plno lidi například v příměstské dopravě využívá auto, kterým jede k nádraží a pak jede vlakem, to se vůbec nezmiňuje, auto má smysl využívat tam, kam se nedá dostat veřejnou dopravou. Bohužel některé kraje jako Ústecký či Plzeňský cíleně likvidoval železniční dopravu- viz tratě Horšovký Týn-Staňkov (částečně), Mladotice-Kralovice (úplně),Svojšín-Bor (částečně), ústecký zlikvidoval osobní vlaky v úseku Žihle-Žatec, pravidelné vlaky na trati Kaštice-vilémov/K.Rohozec-Kadaň předměstí, Račiněves-Libochovice, Lovosice-Třebívlice-Most, Chomutov-Vejprty, Rumburk-Jiříkov (úplně), Děčín-Teplice Lesní Brána-Oldřichov (t,.č.úplně), Rumburk-Mikulášovice (částečně). Kraje dělají cílenou politiku jak zničit nenavazujícími jízdními řády veřejnou dopravu- naštěstí se jim to úplně nezdařilo. Ústecký kraj spolu s Plzeňským a částečně Středočeským rozvázal přípoje vlaků v uzlu Blatnu u Jesenice, Ústecký kraj by rád i zrušil vlaky v úseku Lubenec-Blatno u Jesenice..etc.etc. Částečně likviduje železnici i Jihomoravský kraj.

+2/0
27.7.2016 14:56

O16l10d49ř56i31c81h 89J29a19n95e56č87e87k 8839906113691

V tom článku úplně chybí informace o tom, jak se k číslům dospělo - jestli jde o % z osobokilometrů nebo prostě z počtu cest bez ohledu na vzdálenost, jak se počítají kombinované cesty (auto+vlak), jak to, když jede několik lidí autem společně, jaké cesty se vůbec počítají - všechny, nebo jen 'mimoměstské'? Započítané očividně nejsou cesty pěší a na kole, MHD je otázkou. A to je pak celkem nicneříkající statistika.

0/0
27.7.2016 15:35

R75a55d65e22k 45J19a93n71a15t58a 9575956114262

V článku klasicky chybí odkazy, ale zjevně nějaký úředník v EU dostal za úkol vypracovat zprávu na základě této tabulky Eurostatu (která je mně i dalším lidem, kdo veřejnou dopravu pořádně sledují, známa už mnoho let):

http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tsdtr210&plugin=1

Čísla totiž přesně sedí. Bere se jen pozemní doprava a veličinou je osobokilometr.

+1/0
27.7.2016 16:03

O45l93d51ř87i33c33h 33J83a95n27e21č10e22k 8629566223891

Díky. Až na to, že 'inland' znamená vnitrostátní, nikoliv pozemní.

A neodpovídá mi to na otázku, jaké cesty se počítají. Když pojedu do práce nebo na nákup autem, tak se to započítá, když na kole nebo půjdu pěšky, tak ne? Co je s tramvají a metrem? Počítají se jako vlak nebo vůbec? A jak vůbec měří osobokilometry v autech? Přijde mi to celé dost neúplné - ale u Eurostatu mě to vůbec nepřekvapuje.

Navíc v popisku tabulky píšou, že metodika sběru dat není mezinárodně harmonizovaná. Čili to srovnání je vlastně úplně nicneříkající.

0/0
27.7.2016 16:58

R83a19d97e90k 83J58a27n70a90t55a 9845266324422

Vzhledem k tomu, že součet vlaky+auta+busy dělá 100%, tak se asi cesty na kole pěšky ignorují.

0/0
27.7.2016 17:21

T33o18m78á21š 92K45u95c66h76a46ř 3907591478101

Vyprošuji si, aby za mě někdo říkal takovou blbost, čím prý rád jezdím. ;-)

0/0
27.7.2016 14:47

J95i40n25d91ř68i73c85h 13R35a61m45e34š 5264426779

Tak já mám mínusy za to že tu se jí jen smetí a hnůj tak se mrkněte jsem https://www.stream.cz/peklonataliri/769031-veprove-konzervy-teaser

0/0
27.7.2016 13:16

J48i67ř72í 84H86o91r43á51k 6624754923266

Třeba se zmínit, že ta tendence víc jezdit autem tu byla taky. Na některých trasách ji zvrátil nástup Regiojetu a to tak že podstatně. Najednou vlaky postupně přestaly vypadat tak odpudivě jako tomu bylo předtím.

+2/−2
27.7.2016 11:48

R42a60d10e34k 20J26a35n93a24t68a 9335636674472

To si nemyslím, Regiojet jezdí v podstatě pouze na jedné trase a to té, kde železnice dominovala už předtím.

+4/0
27.7.2016 12:17

O14l53d58ř57i21c78h 34J97a97n32e85č61e23k 8529626883621

Pokud Regiojetem myslíte jen vlaky, tak máte pravdu. I když lze samozřejmě pochybovat, že by vlakem mezi Prahou a Ostravou jezdilo tolik lidí, co dnes, i kdyby tam býval zůstal monopol ČD, protože v takovém případě by zcela určitě byly vyšší ceny a méně spojů (ještě před nějakými 10 lety jezdil Praha - Ostrava jeden přímý spoj za 2 hodiny).

Pokud se bavíme i o 'žlutých autobusech' (které dnes již jezdí pod značkou Regiojet), tak ty bezpochyby nemálo cestujících z aut vytáhly.

Co přesně má na mysli pan Horák, není z jeho komentáře zřejmé.

0/0
27.7.2016 12:38

R26a74d56e53k 51J34a37n34a17t90a 9475636784432

Hlavní impulz pro trať Praha-Ostrava bylo 95% dokončení oprav "koridoru", tj. zrychlení a ostranění dlouholetých výluk (tím se provoz zefektivnil a začal být zajímavý pro nedotovaný open-access).

Lidi začali proto jednoduše do Ostravy jezdit více, nemuseli přecházet z aut. Prostě místo z VŠ koleje domů jedou ze měsíc jednou za dva týdny. A hned máte 100% nárůst v dané skupině cestujících. Nebo místo toho, aby jel 1 školitel do Ostravy, udělá se jedno velké (levnější) školení jen v Praze a 10 Ostraváků na něj přijede (a to je hned nárůst o 900%!).

Takže není to tak, že by lidi začali jezdil kvůli Regiojetu. Je to tak, že nástup Regiojetu a fakt, že lidi začali jezdit více, má společnou příčinu = OPRAVENOU TRAŤ.

+1/−1
27.7.2016 12:57

O19l26d49ř86i88c91h 14J63a23n91e43č62e76k 8479576133811

To vůbec nepopírám.

Ale jsem přesvědčen, že kdyby býval monopol ČD zůstal zachován, bylo by cestujících méně, než jich je při přímé konkurenci tří dopravců. Protože by bylo méně spojů a byly by dražší. Speciálně pro vysokoškoláky není tak důležité, jestli jedou 3 nebo 4,5 hodiny, ale jestli to stojí 200 nebo 400Kč. A cestující, kteří určitý typ vlaku nebo jeho uspořádání nemají rádi, by možná nenašli pro ně vyhovující alternativu.

I když by těch cestujících stále bylo výrazně více než před 15 lety.

+1/0
27.7.2016 13:15

J40a34n 16S17a87l21o92m61o28n 4319320141865

Já jezdím do práce vlakem. Je to pro mě výhodné nejen cenově, ale i tím že nemusím na místě práce hledat parkování. Protože se všude rozmohli parkovací zóny, tak pracovník většinou nemá kde normálně zaparkovat. Ještě že to k nádraží nemám jak doma, tak v práci daleko :-).

+4/0
27.7.2016 10:41

J85a44n 28V88a76š45á72t65k73o 7961577613609

Není divu, vzhledem k nedokončené dálniční sítě, věčně rozkopaných silnicím atd. Zatímco máme poměrně moderní vlakové soupravy i autobusy a vysokou konkurenci, která sráží ceny. A MHD nám závidí celý svět.

+4/0
27.7.2016 10:24

M63a20r87t57i88n 76K13o19l16á39ř 1715364309155

tak z tohoto se vymyká Madarsko, které má velmi kvalitní dálniční sít a přitom podíl jízdy veřejnou dopravou je dost vysoký....

+1/0
27.7.2016 10:46

R55a34d69e69k 81J59a36n15a97t43a 9865696224402

Maďarsko má významné postavení Budapešti coby centra (větší než např. Praha v ČR).

A tratě, co do té Budapešti vedou, nejsou tak úplně špatné. Takže tak. Podobně je na tom Francie - vetšina VRT vede z Paříže někam do regionu.

+1/0
27.7.2016 11:00

O26l66d37ř58i54c36h 56J82a73n70e41č55e10k 8779796153561

Co se pamatuju (5 až 10 let zpátky), tak dopravní situace v Budapešti byla dost katastrofální, tam autem do práce jezdí asi jen masochisti. A pokud v hlavním městě a jeho bezprostředním okolí žije 20% národa a většina z nich jezdí do práce / školy hromadnou, přitom podle studie v průměru jen 16,8% cest v EU připadá na hromadnou, tak už to může být rozhodující. Podobně v Rakousku, kde je postavení Vídně ještě silnější a železnice v jejím okolí na velmi dobré úrovni.

+1/0
27.7.2016 11:34

O62l55d39ř26i40c13h 36J75a11n34e58č21e53k 8699286633721

A úplně v háji je Portugalsko - to má sice vynikající dálniční síť (postavenou z peněz EU), ale krom turistů po dálnicích skoro nikdo nejezdí, protože mají drahé mýto. A hromadná doprava stojí vyjma velkých měst taky za houby.

0/0
27.7.2016 11:36

J92a49n 11J22e80m92e57l72k60a 1985370

To je zajimavé, že zas Leoš tvrdil, že Češi jezdí vlakem v porovnání se západem EU velmi málo. Tak si vyber.. Tam šlo tuším o osobo-km.

Pokud tedy jezdíme hodně, tak je nejvyšší čas to zprivatizovat a omezit dotace co.. A udělat ty západní ceny..

Podle mě vlak, který je dražší než bezín do auta v jedné osobě nemůže být atraktivní pro větší množství lidí. Zejména na regionální pomalé úrovni.

0/−3
27.7.2016 10:14

R36a58d57e35k 92J86a34n23a81t23a 9845636104822

Leoš tvrdí to, co se hodí pro jeho byznys (kdyby trvdil opak, vypadalo by to, že nevidí potenciál růstu = to investoři a věřitelé neradi slyší).

To nemá s nezávislou informací mnoho společného.

+1/0
27.7.2016 10:57

O52l11d97ř70i29c11h 22J90a37n84e39č13e44k 8819626803531

Proč proboha omezovat dotace a dělat západní ceny? 8-o Z Leoše mluví jeho byznys, z Vás ČD odborář.

"Vlak, který je dražší než benzín do auta nemůže být atraktivní" - tak se podívejte, kolik lidí jezdí vlakem v Rakousku a Švýcarsku.

+1/0
27.7.2016 11:39

J78a13n 97J48e52m76e32l27k66a 1445150

A co dělá soutěžení na cenu dotace? Snižuje dotace, zvyšuje platby zákazníka.

0/−1
27.7.2016 12:26

O81l59d17ř84i11c38h 37J91a59n11e41č96e24k 8449316723941

Proč by proboha mělo zvyšovat platby zákazníkem? 8-o

Na regionálních vlacích je jízdné dáno krajským tarifem, tam může dopravce maximálně nabídnout nějaké své ještě levnější jízdné.

Jaké by bylo jízdné na vysoutěžených rychlících se zatím bohužel můžeme jen dohadovat, ale je jasné, že ho ministerstvo zastropuje a ani dopravce na to nejspíš nepůjde stylem "čím vyšší jízdné, tím vyšší tržby". Na dálkových linkách s konkurencí (typicky autobusů) by dopravce obdobně jako již dnes ČD musel zohlednit jejich ceny, na linkách bez konkurence by se mnoho nezměnilo, akorát by neplatily InKarty - jestli by za ně dopravce nabídl nějakou náhradu opět můžeme jen spekulovat.

Jestli Vám to ještě nedošlo (anebo to prostě jen nechcete připustit), klíčem k požadavku nižších dotací v soutěžích není vyšší jízdné, ale nižší náklady.

0/0
27.7.2016 12:46

R89a51d52e60k 10J69a15n59a11t43a 9105346744532

"Proč by proboha mělo zvyšovat platby zákazníkem? Na regionálních vlacích je jízdné dáno krajským tarifem"

----------

Jednoduše. Dnes jsou mnohé komerční nabídky ČD levnější než jízdné IDS (skupinová sleva, SONE, IN50, IN100, traťová jízdenka, včasná jízdenka) a jsou hojně využívány. Přitom pro splnění podmínek soutěže toto není povinnost, tj. klidně se může stát, že je vítěz nebude poskytovat. Pro velkou část cestujících tak dojde ke zdražení jízdného.

0/0
27.7.2016 13:02

O61l65d17ř19i77c77h 54J12a15n54e69č31e51k 8479156833131

I tak má ale jízdné IDS dost daleko k 'západním cenám'. Přebujelá džungle slev ČD pouze dělá jízdné ještě nižší. Ano, k jejich redukci by došlo - ukažte mi jiného dopravce, který má tak širokou nabídku jízdného jako ČD.

Skupinové a víkendové nabídky nejsou neobvyklé ani u soukromých dopravců - pro ně je přeci výhodné mimo přepravní špičky spoje zaplnit, byť za nižší cenu, viz Regiojet BA-KN.

Traťové jízdenky resp. IN100 mají v IDS své analogie.

Včasná jízdenka není v regionálním spojení příliš relevantní.

Častí cestující na demonopolizaci nejspíš něco ztratí - jiní zase ušetří.

0/0
27.7.2016 13:26

K31a13r36e37l 25Ř91e53h80á89č11e34k 9982930361662

Ukažte mi dopravce, který vypraví tolik různorodých spojů a pokrývá celou republiku. Například DB a OBB mají podobný systém slev.

0/0
27.7.2016 15:31

O83l57d79ř41i16c35h 53J94a50n86e46č96e89k 8789276673531

Hahahaha DB a ÖBB mají podobný systém slev ;-D;-D;-D

ÖBB má

1) základní jízdné, 2) týdenní / měsíční jízdenky, 3) VorteilsCard (50% sleva), 4) ÖsterreichCard (In100), 5) Sparschiene (velmi okleštěná obdoba Včasné jízdenky), 6) Einfach-Raus-Ticket (skupinová jízdenka pro regionální dopravu), 7) EURegio (zvýhodněné jízdenky na vybraných trasách v příhraničí).

Když si u ČD kliknu na nabídku slev, ukáže mi jich to přes 15, a to nepočítám různé "VLAK+" a zákonné slevy.

Když chcete jet v Rakousku jednorázově vlakem a nemůžete použít Einfach-Raus, můžete volit reálně toliko mezi Sparschiene (je-li vůbec pro Váš spoj k dispozici) a základním jízdným (příp. s VorteilsCard). U ČD je to vždy velké propočítávání různých variant základních, včasných a síťových jízdenek.

Mimochodem, "tolik různorodých spojů a pokrývá celou republiku" je u evropských "národních dopravců" celkem standard.

0/0
27.7.2016 15:50

J27a39n 78J30e47m25e46l72k63a 1375860

"Jestli Vám to ještě nedošlo (anebo to prostě jen nechcete připustit), klíčem k požadavku nižších dotací v soutěžích není vyšší jízdné, ale nižší náklady."

Jó? A tu efektivitu Vám přenesou? Nebo skončí v zisku, případně dalších nákladech.. Tržní cena je ta, co se dá ze zákazníků dostat na dané infrastruktuře.

Byl v jihočeských soutěžích krajský tarif?

Krajský tarif, co jsem viděl je dražší než in 25, nemluvím o in50.

Co mezikrajská doprava. Na hranicích krajů atd.

V soutěžích na rychlíky na Most? Byl nějaký zadaný tarif?

Je třeba se podívat na 20 let zkušeností do Anglie.

Česká verze "Dlouhotrvající nárůst přepravených osob se ještě navýšil, ale je vyvážen trvalým zdražováním jízdného. Veřejné rozpočty v roce 2006 zaplatily provozní dotace ve trojnásobné výši než dostávaly BR.

https://cs.wikipedia.org/wiki/British_Rail"

0/0
27.7.2016 19:43

M75a29r13t20i27n 13N47á93p67r73a76v77n76í18k 1852494785931

jojo, Češi rádi jezdí autobusy a vlaky, mají nejnižší spotřebu elektřiny v Evropě, možná i vody a tak by se dalo pokračovat. To je ale záhada, to musí být pro novináře něco jak ježek v kleci...;-D

+2/0
27.7.2016 9:54

M62a12r71t43i79n 80K64y57p45r 2452415434674

Ano, je to zajímavé. Například na Slovensku je spotřeba elektřiny v domácnostech víc jak jedenapůlnasobná, ceny podobné, platy podobné. Tak a teď bych prosil vytáhnout toho ježka z klece, protože tomu opravdu úplně nerozumím.:-P

0/0
27.7.2016 10:35

R52a97d65e28k 30J83a35n79a86t40a 9335986794502

To je o mentalitě národa, o výchově. Jedni šetří na tomhle, jiní na něčem jiném.

Někdo, když chce ušetřit, koupí úsporné žárovky. Jiný kupuje levnější potraviny. Apod.

0/0
27.7.2016 11:03

J61i11ř22í 61H74o66r77á11k 6354244423486

Jo: a ještě jiný nekoupí nic, ani ty úsporné žárovky, a raději zhasne. Aspoň na chvíli ...

0/0
27.7.2016 11:52

O31l55d69ř67i11c61h 34J15a34n78e21č89e65k 8659526243741

"Náklady na jízdu autem jsou ale všude podobné" - to není tak úplně pravda, resp. platí to jen o mezní ceně (benzin, opotřebení). Náklady na vlastnictví auta (daně, pojištění, STK, ...) jsou 'na západě' zpravidla mnohem vyšší. Takže zatímco v ČR není problém mít v garáži starou Š120, za kterou platíte jen povinné ručení a v případě potřeby Vám ji známý dá v garáži za pětistovku dokupy, a vyrazít s ní jednou dvakrát měsíčně na krátkou cestu, 'na západě' se vlastnictví takhle málo využívaného auta nevyplatí, to už vyjde (v součtu za rok) levněji jet tím 'drahým' vlakem nebo taxíkem.

Podle mě je klíčová ta hustota spojů. Švédové sice smýšlí ekologicky, ale v jejich obrovské zemi se za hranicemi města a jeho blízkého okolí bez auta prakticky nehnete. V Portugalsku hromadná doprava vyjma příměstské a páteřní mezi největšími městy téměř neexistuje. Rakousko má sice dobrou železniční síť, ale k vlaku se nejprve musíte nějak dostat - pokud bydlíte na venkově, tak bez auta (ať už vlastního, nebo taxi) často takřka nemáte šanci.

+5/0
27.7.2016 9:38

J70a48n 43J10e40m12e55l33k83a 1655750

No náklady na jízdu autem jsou hlavně poslední dobou rozdílné ve státech, kde bylo zavedeno mýtné pro auta. Francie, Itálie atd.. Kdy rozežranému státnímu kolabujícímu rozpočtu nestačí už ani 1/4 DPH, nestačí nejdražší spotřební daň na světě z paliv. Ale ještě si zavedou 3 - 4 Kč / km za dálnici. Pak se samozřejmě dají šroubovat i ceny za vlaky. Ještě že letadla jsou zatím bez spotřební daně. A vzdušnou cestu zatím nezdanili. Ale to příjde..

0/0
27.7.2016 10:19

O88l50d71ř50i84c80h 61J78a19n29e38č70e74k 8739266813891

Dálniční mýto a drahé rychlovlaky jsou kapitola sama o sobě, to podle mě se srovnáním citovaném v článku nemá mnoho společného, to se zřejmě týká hlavně denního dojíždění na kratší vzdálenosti, i když se bohužel neuvádí, jestli EK počítala osobokilometry nebo počet cest bez ohledu na jejich délku (nebo nějaký jiný paskvil, což by u EK nebylo nic překvapivého).

Daň z leteckého provozu EU už má, ale zatím není tak vysoká, aby ceny letenek výrazně ovlivnila (myslím něco kolem 10 eur u kratších letů).

0/0
27.7.2016 11:48

J31a94n 19A23l63e35x64e75j 98Z48a90t53y23k43o 7273951582262

Víte proč to tak doopravdy je? Protože 80% obyvatel ČR nemá prachy, tak volí hromadnou dopravu.

+1/−15
27.7.2016 9:32

P82a17v70e14l 83M73a14t55o41u67š35e23k 5290657118874

Vždyť většina českých motoristů tvrdí, že jezdí autem právě nebo mimo jiné proto, že je vlak drahý. To mi nějak neštimuje.

+12/0
27.7.2016 9:37

J15a49n 58A79l33e96x40e22j 76Z33a57t41y38k49o 7963891672102

No někteří nemají na auto.

+1/0
27.7.2016 9:39

M28a51r43t47i18n 70K29y13p51r 2772805544464

V ČR je registrováno přes 5 milionů osobních aut, tedy vychází jedno na každé dva lidi. Ano, někteří na auto nemají, ale rozhodně to není ten váš osmdesátiprocentní blábol.

+1/0
27.7.2016 10:31

J84a76n 50A21l75e44x82e76j 54Z29a92t11y47k52o 7813351282662

Některé rodiny mají i tři vozy jako já.

0/−1
27.7.2016 10:33
Foto

J73a73n 33V96a69l71a11l49í19k 6136939870446

jenom tři??

+1/0
27.7.2016 10:38

P95a78v20e56l 61M97a84t23o32u27š28e73k 5310507468704

Taky myslím, že by si jich pan Zatyko zasloužil aspoň sedm.

+4/0
27.7.2016 10:39

M27a47r77t32i20n 16K79y23p86r 2172785194364

A některé mají jen jedno. Dohromady statistika vychází. Rodin zcela bez auta je minimum.

0/0
27.7.2016 10:40

M35a78t81ě65j 83V95o32n36d95ř29i36č43k52a 4504560158336

Jde zhruba o 10%.

0/0
31.7.2016 10:58

P47a31v64e78l 90M65a26t64o33u88š97e96k 5680547288744

Já bych věřil, že 80 % na auto skutečně nemá. Ale 80 % z nich si ho koupí na leasing.

+1/0
27.7.2016 10:41

R86a96d47e45k 17J46a53n23a43t31a 9275506884672

No oni to netvrdí, proto, že by to měli spočítané, ale proto, že se stydí říct, že jsou prostě líní (což chápu), či že spěchají (to nechápu, není se za co stydět).

+1/0
27.7.2016 9:45

P64a33v18e62l 68M57a54t56o43u23š65e11k 5600167338384

Ona to je lenost spolu se snahou omráčit souseda či známé, s pocitem nadřazenosti nad "sockami", snahou zařadit se do určité společenské vrstvy, vyjádřit své postavení. Trochu (hodně) povrchní, nicméně typicky lidské.

+2/0
27.7.2016 10:38







Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.