Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát si láme hlavu s Airbnb a spol. Co je sdílení a co šedá ekonomika?

Úřad vlády i ministerstvo průmyslu vidí na takzvané sdílené ekonomice víc přínosů než negativ. V tomto duchu chtějí pojímat i její budoucí (de)regulaci. Klíčové z tohoto pohledu ale bude nastavit hranice toho, co je ještě sdílení a co už snaha vyhnout se běžné regulaci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D95a35v54i96d 59L20o89k73a16j 9989924729517

Občas se mi stane, že bych někde rád složil hlavu do normální postele. Po následném zjištění, že 8 hodin v posteli okolních penzionů vyjde nejlevněji na cca 1000,- Kč, tak se nasoukám na zadní sedadla svého auta a tu jednu noc nějak vydržím.

0/0
28.7.2016 9:52

S86t75a38n85i71s86l48a75v 75S48r16b55a 4665754818264

hm. je fér pronajímat/sdílet pronajatý byty nebo byty s regulovaným nájmem? je snesitelné mít za souseda v residenční čtvrti s vysokou daní z nemovitosti dům, de se každý den ve dvě v noci obměňují nájemníci s kufry s taxíky a ve skupinách? není podezřelé, že 99% řidičů uberu v okolí Prahy je rusky mluvící? Je uberování půjčeným autem sdílením vlastního majetku? když sdílení majetku, proč ne sdílení vědomostí - proč si ve smyslu uberu někdo nezaloží vlastní školu? a není to přílišná zkratka považovat uber nebo airbnb za technologický pokrok? není náhodou tlustá čára mezi tím vytvořit aplikaci a tím, co ta aplikace sleduje za cíl? resp proč poté také sázkařské aplikace neprohlásit za technologický pokrok?

0/0
27.7.2016 14:41

I18r73e20n13a 55P34l57a91c83h61e79t39k71o77v16á 1896164956950

Stát ať radsi nestrka čumák do niceho

+2/0
27.7.2016 13:50

J48i93ř11í 95K10r44á28t30k59ý 3160902134

Airbnb je skvělá věc. Před týdnem jsem se vráti z dovolené ve Francii, bylo nás 7 (4 dospělí + 3 děti). Přes Airbnb jsme si pronajali byt v Paříži, paní s manželem a 6 dětmi odjížděla na dovolenou k Atlantiku a nechala nám svůj byt se vším všudy včetně osobních věcí, to mě docela překvapilo, čekal jsem, že má prázdný byt k pronájmu. Pak jsme se přesouvali k Loaiře, kde jsme si také přes Airbnb pronajali mobilhome. Ubytování luxusní a vyšlo nás to levněji než ten nejšpinavější hostel o hotelu ani nemluvě. Celkem chápu, že se to hoteliérům nelíbí, ale jako uživateli mi to vyhovuje.

+1/0
27.7.2016 12:57

M53a23r91t88i90n 29S62e47d41o50n80a 2925866346689

Tak to je neco blbe, kdyz srovnavate se spinavymi hostely. Airbnb se asi fajn na delsi pobyt, pokud jste par co prijel na prodlouzeny vikend tak to financne ani lokalitou vyhra nebyva.

0/0
27.7.2016 22:23

A45r14n69o98š65t 60S78t85á77r23e71k 4242130205164

Uber/bnb atd musí být čistě z hlediska daňového úředníka naprosté blaho. Evidovaná každá jízda/ubytování automaticky (bez toho to jaksi nefunguje), stačí, aby každý rok dostali od dané firmy výpis kdo kolik vydělal a zkontrolovali jejich daňové přiznání.

Což mimochodem mě napadlo - jestli všichni ti (Češi), co přes ně nabízejí služby, chápou, že musí sami dávat daňové přiznání (byť jsou třeba jinak zaměstnanci), jelikož pak už nejde o nahodilý příjem? I když vydělají třeba jen pár stovek? (To se samozřejmě netýká smluvních řidičů Uberu.)

+1/0
27.7.2016 11:40

V37a42c77l70a75v 85M57e85d26e97k 5851432575165

nemusí, pokud jejich roční příjem nepřekročí danou hranici. Bylo to 6000, nevím jestli to nezvýšili (protože 6000 za rok je opravdu směšná hranice)

0/0
27.7.2016 12:02

P30e12t22r 20N59i83v55n45i90c47k91ý 3442154215777

Kromě zdanění samotných provozovatelů (taxikářů Uber a Ubytovatelů Airbnb), by se měl stát zamyslet i nad zdaněním samotných těchto firem. Ony totiž při podnikání využívají infrastrukturu, která je placena z daní: údržba silnic, provoz semaforů, bezpečnost (turisti se nepřijedou ubytovat do nebezpečné země). Měly by se taky daňově na tom podílet.

+1/0
27.7.2016 10:39

V56a47c43l30a44v 52M60e18d62e91k 5591552835825

tyto firmy si ze sjednanách obchodů berou své procenta - a tento zisk normálně daní.

0/0
27.7.2016 10:51

P66e73t45r 37N70i69v51n21i89c10k55ý 3522854425797

Daní to u nás, když zde využívají infrastrukturu? To je oč tu běží.

0/0
27.7.2016 11:17

V38a92c23l79a15v 30M39e95d23e84k 5181762515145

pravděpodobně ne, jelikož jsme se v EU zavázali k zamezení dvojího zdanění. Ale berte to tak, že z jejich daní v Holandsku, nebo kde to mají evropské sídlo, jdou peníze na dotace EU na výstavbu infrastruktury.

A mimochodem, oni žádnou infrastrukturu nepoužívají - to používají ti řidiči, kteří platí u nás silniční daň, spotřební daň z PHM, DPH z PHM i nákupu auta (protože řidiči Uberu v převážné většině plátci DPH nejsou).

+4/0
27.7.2016 11:28

J56a66n 33P98š60e18n79i28č97k76a 2500178153352

Silnicni dan ridici nejspis neplati, protoze to budou ve valne vetsine fyzicke osoby? V kazdem pripade by meli platit dan z prijmu, pokud prekroci danou mez.

0/0
27.7.2016 12:24

V53a30c87l98a73v 75M82e63d65e42k 5131762465445

i fyzická osoba - podnikatel silniční daň platí. A Uber už osoby bez živnosťáku nebere.

0/0
27.7.2016 12:27

V49á24c84l61a73v 69P85o52u88s28t85k80a 3710571742

A jaký mají ti řidiči živnosťák?

0/0
27.7.2016 12:41

V24a13c64l22a34v 69M69e64d29e76k 5761372735125

standartní, na živnost volnou neuvedenou v paragrafu xxx... jako většina živnostníků

0/0
27.7.2016 13:03

P67e65t57r 40A43s82c58h62e64n55b40r64e66n77n98e79r 6875943212151

Tipuji, že většina z nich žádnou

+1/0
27.7.2016 14:44

J90a28r10o22m33í20r 78K53r30á41l 4960929584789

Daní to tam, kde jsou daňoví rezidenti. Jako jiné firmy.

0/0
27.7.2016 12:02

J85o60s29e32f 40V24o90m64á49č98k66a 5923144133854

Infrastrukturu taxikáři i jiní uživatelé platí ze spotřebních daní z PHM, bezpečnost a jiné tzv. služby z DPH - resp. ty by měly stačit. 21 % ze spotřeby snad není málo. Jak vysoké daně byste si představoval?

+1/0
27.7.2016 10:59

V30a95c88l42a61v 96M75e47d56e27k 5201722795195

a mimochodem, narozdíl od velkých taxislužeb, které jsou plátci DPH a tak si ho odečítají jak z nákupu aut, tak nafty, nakupují "uberáři" i s daní.

+1/0
27.7.2016 11:01

P44e23t43r 71N17i97v23n29i67c71k79ý 3902984625607

V příspěvky neřeším ani taxikáže, ani uberáře. Řeším zprostředkovatelské firmy, jejichž podnikání potřebuje vybudovanou a udržovanou inrastrukturu. Díky tomu vydělávají a tedy by měly by taky TADY platit daně.

0/0
27.7.2016 11:21

V22a65c26l73a50v 43M21e10d14e25k 5261882835815

viz výše

0/0
27.7.2016 11:29

J74a22r14o27m84í39r 64K52r59á42l 4940879174769

Pokud mají provozovnu v ČR, pak tu také daně odvádějí. Nevím, proč to řešíte, je to jako u jiných zahraničních firem.

0/0
27.7.2016 12:04

P30e70t80r 15N75i83v95n14i53c56k15ý 3682104125427

A otázka zní. Mají tady provozovnu?

0/0
27.7.2016 12:54

J67a91r81o33m44í85r 95K67r86á80l 4770309574229

Otázka zní: Mají k tomu důvod ? Je řada firem, co působí v ČR a provozovnu tu nemají, tedy daň neodvádějí zde.

0/0
27.7.2016 13:46

P65e41t54r 55N13i32v82n54i44c82k17ý 3962784175597

Nemám konkrétní představu o výši daně, ale jestliže někdo využívá na své podnikání infrastrukturu, která je placená z daní, měl by se na ni daňově též podílet. Bez té infrastruktury by prostě podnikat nemohl. vybudování a údržba stojí peníze.

0/0
27.7.2016 11:19

V70a79c70l64a49v 26M73e13d16e82k 5421442735235

když to víckrát napíšete, bude to větší pravda?

+2/0
27.7.2016 12:04

J28o94s16e75f 56V40o89m72á23č53k97a 5203844463464

Ježišmarja, sedíte si na uších (tedy spíše na očích)? Každý motorista, který využívá tuzemskou silniční infrastrukturu, ji platí (tedy pokud nenakupuje PHM v zahraničí), a to prostřednictvím spotřební daně z PHM, dálničních poplatků a firmy a podnikatelé rovněž prostřednictvím silniční daně. Výběr z těchto daní je navíc cca o 50 % vyšší, než kolik se investuje do údržby a rozvoje infrastruktury (vč. investic obcí a krajů). Tato daň je navíc +- spravedlivá – uživatelé platí tolik, jak moc ji využívají.

+1/0
27.7.2016 13:09

V50a36c87l27a59v 36M20e96d58e92k 5721492675515

jednoznačně je potřeba odlišit drobné přivýdělky od hlavního zdroje příjmu. Pokud někdo jednou za týden sedne večer do svého soukromého auta, a přivydělá si pár stovek, tak to není taxikář, který by musel mít koncesi. Stejně tak je to u někoho, kdo svoji nemovitost pronajme na 2 týdny v roce.

Bohužel tyto systémy "sdílené ekonomiky" jsou často využívány i těmi, kdo pronajímá byt trvale, nebo kdo taxikaří 10 hodin denně. U těchto chápu, že provozovatelům komerčních služeb konkurují za nerovných podmínek.

Mělo by být zájmem státu se s provozovateli těchto systémů dohodnout, aby tyto dvě skupiny oddělil.

0/0
27.7.2016 10:35

P49e30t89r 48N80i31v63n22i90c12k60ý 3292804175567

Však ano. Přitom to není problém. Všechny transakce jsou bezhotovostní, takže snadno dohledatelné a zdanitelné. Jen stát musí CHTÍT nastavit správné procesy (určit hranici nezdanitelného minima, přinutiti firmy dodávat seznamy provozovatelů s nadlimitními příjmy, případně je zahrnout do EET).

0/0
27.7.2016 10:42

V20á50c16l88a65v 68P41o16u55s56t63k91a 3830181262

To že nějaká transakce někde proběhne bezhotovostně rozhodně neznamená,. že o ní stát ví, nebo dokonce měl vědět.

0/0
27.7.2016 10:44

P63e67t49r 14N71i14v77n30i46c65k25ý 3862234965247

Stát má možnosti, jak se o tom dozvědět a o tom jsem psal. Jen chtít.

0/0
27.7.2016 10:45

V98á17c39l89a12v 81P31o43u78s84t79k88a 3820911332

No, jenomže já nechci.

0/0
27.7.2016 10:48

P66e70t38r 81N85i95v60n40i12c84k16ý 3722844515107

Však nechtěj. Proč se asi zavádí EET?

0/0
27.7.2016 10:49

J53a53r91o58m42í64r 84K54r28á24l 4800469164359

No, to opravdu nevím ! ;-D;-D Jinde na těchto experimentech prodělali a tady se to zavádí. Řekl bych, že se u děravého sudu musí nejdřív ucpat díry a pak řešit, že kape kohoutek.

0/0
27.7.2016 13:49

V85a33c88l46a53v 41M57e25d83e25k 5381122555985

Pobaltské státy se s Uberem dohodly, že jim řidiče s tržbou nad určitou výši budou hlásit, a stát je na druhou stranu prohlásil za legální dopravce, co nepotřebují konexi. Když je vůle, tak to jde. Jenže u nás ta vůle není.

+3/0
27.7.2016 10:53

V86a26c75l57a57v 36M83e35d44e89k 5431902125855

...nepotřebují koncesi

0/0
27.7.2016 10:54

P83e62t71r 25N24i33v76n97i81c83k48ý 3962684955377

Přesně. Puto cestu vidím jako velmi dobrou. Jestlipak k tomu bude "politická vůle"?

+1/0
27.7.2016 11:23

J18i42ř13í 62H38o55r40á96k 6144874583976

Že zrovna Uber: Taxikáři přestřelili když skoro všude začli nasazovat turba. Pokud jste ho někdo neviděli jak funguje tak já jsem to viděl. To jen státní úředníci vždy byli (možná i účelově) hluší a slepí.

A to může být skutečný kořen věci. Z takových systémů jako Uber jim žádná "provize" nekyne. Se nedivte že od začátku podporují regulaci.

+1/0
27.7.2016 10:32

P12e96t53r 55N20i50v55n39i10c61k65ý 3852414745207

To je jasné, že podvodníci nemají zájem na změně. Ale proti inovacím, které zákazníci chtějí, nemají šanci dlouhodobě uspět.

+2/0
27.7.2016 10:33

J28i93ř72í 19H38o25r39á16k 6814104863496

Nejde jen o podvodníky. Jde z velké části o úředníky kteří (pokud se aktivity jako Uber nezakáží) přijdou o velkou část svých příjmů, samozřejmě ilegálních a v rámci ne šedé ale černé ekonomiky. No: přijdou o část úplatků dosud mířících do jejich kapes.

0/0
27.7.2016 10:42

P57e37t32r 73N21i35v74n78i95c83k39ý 3912864285497

No jo, jak jinak by čtvrt století mohli pražští taxikáři nestydatě okrádat zákazníky z celého světa až se dostali do turistických průvodců?

0/0
27.7.2016 10:48

K97a17r80e47l 75D95r79d30a 6773195247489

Stát musí chránit trh proti nekalé konkurenci. A to v zájmu zákazníků - občanů i v zájmu legálních podnikatelů. To je jeho poslání a na to vybírá daně.

Naskakuje mi jako příklad Student Agency, co si vyzobala lukrativní zisky a ztrátovou dopravu nechala státem dotovaným podnikům.

Místo toho, aby výnosy jinde zaplatily ztrátovou dopravu do Horní Dolní, všichni občané nyní zaplatí víc, aby do Horní Dolní jel alespoň nějaký spoj. A na hlavních tazích je jen SA, která je vyprodaná měsíc předem. Takže pro běžného cestujícího tahle služba vlastně neexistuje. Jen pár vysmátých filutů, co jezdí pravidelně, má radost, že na "svém vlastním státu" "ušetřilo" 20 Kč na jízdu. Zatímco všichni platíme jako mourovatí, aby byznys SA mohl existovat a generovat svůj "poctivý zisk". ;-)

V zásadě je to rozpor mezi socialismem a divokým západem.

+1/−2
27.7.2016 10:14

V68a85c66l47a72v 19M62e16d80e71k 5381902745165

co je na konkurenci nekalého?

0/0
27.7.2016 10:16

K10a41r32e19l 43D27r51d96a 6893185747289

Pojem "nekalá soutěž" je vysvětlen třeba zde.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Nekal%C3%A1_sout%C4%9B%C5%BE

0/0
27.7.2016 10:22

P49e72t61r 57N12i95v11n20i35c19k19ý 3262914285767

A v čem vidíš nekalou konkurenci, když si kraje vyberou dodavatele služeb v hromadné dopravě a tomu zaplatí s tím, kdo provozuje linky na své vlastní podnikatelské riziko?

0/0
27.7.2016 10:24

V64a43c26l44a51v 55M11e89d79e88k 5551982805315

definici nekalé soutěže opravdu nepotřebuju, chci jen vědět, co je na této konkurenci nekalého.

0/0
27.7.2016 10:24

K26a88r76e38l 97D90r22d42a 6293245367949

Stát má ohlídat konkurenční prostředí - trh na principu daných pravidel. Pokud někdo tato pravidla porušuje, jde o šedou ekonomiku, nekalou konkurenci, poškozování účastníků soutěže atd. Co tady probůh řešíte?

Shodou okolností Jančura je jeden z nadlidí od Janečka, který v Česku určuje, jak má korektní konkurenční prostředí vypadat.

0/0
27.7.2016 10:31

P73e94t73r 31N23i91v50n97i74c41k55ý 3902404755937

Co ty tady řešíš s nějakou nekalou konkurencí?

0/0
27.7.2016 10:34

V71a71c77l23a49v 11M38e14d92e29k 5491622305855

Dostal Jančura nějakou konkrétní výhodu, kterou jiní neměli? Nedostal? Tak co je kde nekalého?

0/0
27.7.2016 10:37

J51i11ř96í 29H25o59r36á93k 6154664423176

Pro mě je důležité, že od okamžiku kdy se StudentAgency objevila na železnici tak se ČD 1. začaly chovat k zákazníkům slušněji, 2. přestaly zneužívat cenový monopol. Navíc přibylo spojů a dnes konkrétně mezi Prahou a Ostravou jezdí vlakem spousta lidí, kteří by jinak do vlaku nepáchli a jezdili by autem. A ač nejsem žádný ekozaslepenec, soudím že je to jen dobře. Nemluvě o tom že bez vlaků by dálnice byla každodenním parkovištěm i kdyby neprobíhala žádná rekonstrukce a dopravní omezení.

Akorát že ti co počítají kapacity dálnic tak s tímhle nepočítají, že by se taky mohlo stát a že potom bude na dálnice nevídaný nápor.

+1/0
27.7.2016 10:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.