Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát si láme hlavu s Airbnb a spol. Co je sdílení a co šedá ekonomika?

Úřad vlády i ministerstvo průmyslu vidí na takzvané sdílené ekonomice víc přínosů než negativ. V tomto duchu chtějí pojímat i její budoucí (de)regulaci. Klíčové z tohoto pohledu ale bude nastavit hranice toho, co je ještě sdílení a co už snaha vyhnout se běžné regulaci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D93a41v15i57d 85L95o89k62a55j 9989934549457

Občas se mi stane, že bych někde rád složil hlavu do normální postele. Po následném zjištění, že 8 hodin v posteli okolních penzionů vyjde nejlevněji na cca 1000,- Kč, tak se nasoukám na zadní sedadla svého auta a tu jednu noc nějak vydržím.

0/0
28.7.2016 9:52

S98t77a92n21i85s19l61a80v 70S89r32b26a 4365524248684

hm. je fér pronajímat/sdílet pronajatý byty nebo byty s regulovaným nájmem? je snesitelné mít za souseda v residenční čtvrti s vysokou daní z nemovitosti dům, de se každý den ve dvě v noci obměňují nájemníci s kufry s taxíky a ve skupinách? není podezřelé, že 99% řidičů uberu v okolí Prahy je rusky mluvící? Je uberování půjčeným autem sdílením vlastního majetku? když sdílení majetku, proč ne sdílení vědomostí - proč si ve smyslu uberu někdo nezaloží vlastní školu? a není to přílišná zkratka považovat uber nebo airbnb za technologický pokrok? není náhodou tlustá čára mezi tím vytvořit aplikaci a tím, co ta aplikace sleduje za cíl? resp proč poté také sázkařské aplikace neprohlásit za technologický pokrok?

0/0
27.7.2016 14:41

I56r53e95n15a 68P57l97a10c41h23e27t30k20o52v40á 1436454936680

Stát ať radsi nestrka čumák do niceho

+2/0
27.7.2016 13:50

J52i37ř53í 89K74r74á50t33k51ý 3810412584

Airbnb je skvělá věc. Před týdnem jsem se vráti z dovolené ve Francii, bylo nás 7 (4 dospělí + 3 děti). Přes Airbnb jsme si pronajali byt v Paříži, paní s manželem a 6 dětmi odjížděla na dovolenou k Atlantiku a nechala nám svůj byt se vším všudy včetně osobních věcí, to mě docela překvapilo, čekal jsem, že má prázdný byt k pronájmu. Pak jsme se přesouvali k Loaiře, kde jsme si také přes Airbnb pronajali mobilhome. Ubytování luxusní a vyšlo nás to levněji než ten nejšpinavější hostel o hotelu ani nemluvě. Celkem chápu, že se to hoteliérům nelíbí, ale jako uživateli mi to vyhovuje.

+1/0
27.7.2016 12:57

M52a74r93t97i54n 97S49e75d51o78n91a 2785716916419

Tak to je neco blbe, kdyz srovnavate se spinavymi hostely. Airbnb se asi fajn na delsi pobyt, pokud jste par co prijel na prodlouzeny vikend tak to financne ani lokalitou vyhra nebyva.

0/0
27.7.2016 22:23

A69r27n58o88š79t 42S83t70á40r13e62k 4302400285344

Uber/bnb atd musí být čistě z hlediska daňového úředníka naprosté blaho. Evidovaná každá jízda/ubytování automaticky (bez toho to jaksi nefunguje), stačí, aby každý rok dostali od dané firmy výpis kdo kolik vydělal a zkontrolovali jejich daňové přiznání.

Což mimochodem mě napadlo - jestli všichni ti (Češi), co přes ně nabízejí služby, chápou, že musí sami dávat daňové přiznání (byť jsou třeba jinak zaměstnanci), jelikož pak už nejde o nahodilý příjem? I když vydělají třeba jen pár stovek? (To se samozřejmě netýká smluvních řidičů Uberu.)

+1/0
27.7.2016 11:40

V56a27c10l64a73v 54M26e54d85e45k 5951272275735

nemusí, pokud jejich roční příjem nepřekročí danou hranici. Bylo to 6000, nevím jestli to nezvýšili (protože 6000 za rok je opravdu směšná hranice)

0/0
27.7.2016 12:02

P44e73t28r 81N42i79v15n91i92c61k25ý 3682144625947

Kromě zdanění samotných provozovatelů (taxikářů Uber a Ubytovatelů Airbnb), by se měl stát zamyslet i nad zdaněním samotných těchto firem. Ony totiž při podnikání využívají infrastrukturu, která je placena z daní: údržba silnic, provoz semaforů, bezpečnost (turisti se nepřijedou ubytovat do nebezpečné země). Měly by se taky daňově na tom podílet.

+1/0
27.7.2016 10:39

V90a76c18l56a26v 31M74e78d17e28k 5851522715725

tyto firmy si ze sjednanách obchodů berou své procenta - a tento zisk normálně daní.

0/0
27.7.2016 10:51

P53e82t25r 66N96i94v38n44i47c96k47ý 3282634345477

Daní to u nás, když zde využívají infrastrukturu? To je oč tu běží.

0/0
27.7.2016 11:17

V48a15c50l62a58v 94M67e87d69e10k 5511692945205

pravděpodobně ne, jelikož jsme se v EU zavázali k zamezení dvojího zdanění. Ale berte to tak, že z jejich daní v Holandsku, nebo kde to mají evropské sídlo, jdou peníze na dotace EU na výstavbu infrastruktury.

A mimochodem, oni žádnou infrastrukturu nepoužívají - to používají ti řidiči, kteří platí u nás silniční daň, spotřební daň z PHM, DPH z PHM i nákupu auta (protože řidiči Uberu v převážné většině plátci DPH nejsou).

+4/0
27.7.2016 11:28

J63a56n 37P43š29e48n77i10č12k16a 2670668553382

Silnicni dan ridici nejspis neplati, protoze to budou ve valne vetsine fyzicke osoby? V kazdem pripade by meli platit dan z prijmu, pokud prekroci danou mez.

0/0
27.7.2016 12:24

V20a18c96l67a50v 40M68e22d44e88k 5221762855945

i fyzická osoba - podnikatel silniční daň platí. A Uber už osoby bez živnosťáku nebere.

0/0
27.7.2016 12:27

V54á65c55l35a42v 34P82o50u20s84t44k84a 3690471132

A jaký mají ti řidiči živnosťák?

0/0
27.7.2016 12:41

V43a94c91l48a38v 76M60e13d83e29k 5631512515215

standartní, na živnost volnou neuvedenou v paragrafu xxx... jako většina živnostníků

0/0
27.7.2016 13:03

P47e30t51r 62A82s55c45h60e41n33b31r55e69n97n22e32r 6645703302191

Tipuji, že většina z nich žádnou

+1/0
27.7.2016 14:44

J10a93r30o37m56í28r 92K62r71á16l 4780819414389

Daní to tam, kde jsou daňoví rezidenti. Jako jiné firmy.

0/0
27.7.2016 12:02

J71o64s91e32f 85V91o66m82á63č67k27a 5823164623894

Infrastrukturu taxikáři i jiní uživatelé platí ze spotřebních daní z PHM, bezpečnost a jiné tzv. služby z DPH - resp. ty by měly stačit. 21 % ze spotřeby snad není málo. Jak vysoké daně byste si představoval?

+1/0
27.7.2016 10:59

V60a63c91l30a41v 20M53e98d23e15k 5631612825875

a mimochodem, narozdíl od velkých taxislužeb, které jsou plátci DPH a tak si ho odečítají jak z nákupu aut, tak nafty, nakupují "uberáři" i s daní.

+1/0
27.7.2016 11:01

P34e53t48r 23N40i35v56n39i42c84k38ý 3512274395617

V příspěvky neřeším ani taxikáže, ani uberáře. Řeším zprostředkovatelské firmy, jejichž podnikání potřebuje vybudovanou a udržovanou inrastrukturu. Díky tomu vydělávají a tedy by měly by taky TADY platit daně.

0/0
27.7.2016 11:21

V20a73c21l40a71v 20M52e86d61e98k 5281282645775

viz výše

0/0
27.7.2016 11:29

J26a31r39o82m93í38r 24K77r69á74l 4360429304319

Pokud mají provozovnu v ČR, pak tu také daně odvádějí. Nevím, proč to řešíte, je to jako u jiných zahraničních firem.

0/0
27.7.2016 12:04

P17e90t89r 92N23i46v13n41i52c31k21ý 3772814665867

A otázka zní. Mají tady provozovnu?

0/0
27.7.2016 12:54

J23a22r17o91m60í25r 62K98r68á32l 4110479414139

Otázka zní: Mají k tomu důvod ? Je řada firem, co působí v ČR a provozovnu tu nemají, tedy daň neodvádějí zde.

0/0
27.7.2016 13:46

P45e13t38r 88N30i79v69n19i34c14k28ý 3742834785177

Nemám konkrétní představu o výši daně, ale jestliže někdo využívá na své podnikání infrastrukturu, která je placená z daní, měl by se na ni daňově též podílet. Bez té infrastruktury by prostě podnikat nemohl. vybudování a údržba stojí peníze.

0/0
27.7.2016 11:19

V71a26c55l56a90v 55M62e28d50e68k 5151532915315

když to víckrát napíšete, bude to větší pravda?

+2/0
27.7.2016 12:04

J70o22s97e70f 37V16o27m82á87č61k85a 5273144863134

Ježišmarja, sedíte si na uších (tedy spíše na očích)? Každý motorista, který využívá tuzemskou silniční infrastrukturu, ji platí (tedy pokud nenakupuje PHM v zahraničí), a to prostřednictvím spotřební daně z PHM, dálničních poplatků a firmy a podnikatelé rovněž prostřednictvím silniční daně. Výběr z těchto daní je navíc cca o 50 % vyšší, než kolik se investuje do údržby a rozvoje infrastruktury (vč. investic obcí a krajů). Tato daň je navíc +- spravedlivá – uživatelé platí tolik, jak moc ji využívají.

+1/0
27.7.2016 13:09

V73a85c40l82a90v 96M15e55d89e50k 5571822845865

jednoznačně je potřeba odlišit drobné přivýdělky od hlavního zdroje příjmu. Pokud někdo jednou za týden sedne večer do svého soukromého auta, a přivydělá si pár stovek, tak to není taxikář, který by musel mít koncesi. Stejně tak je to u někoho, kdo svoji nemovitost pronajme na 2 týdny v roce.

Bohužel tyto systémy "sdílené ekonomiky" jsou často využívány i těmi, kdo pronajímá byt trvale, nebo kdo taxikaří 10 hodin denně. U těchto chápu, že provozovatelům komerčních služeb konkurují za nerovných podmínek.

Mělo by být zájmem státu se s provozovateli těchto systémů dohodnout, aby tyto dvě skupiny oddělil.

0/0
27.7.2016 10:35

P29e25t35r 76N87i63v91n29i13c56k71ý 3892874385937

Však ano. Přitom to není problém. Všechny transakce jsou bezhotovostní, takže snadno dohledatelné a zdanitelné. Jen stát musí CHTÍT nastavit správné procesy (určit hranici nezdanitelného minima, přinutiti firmy dodávat seznamy provozovatelů s nadlimitními příjmy, případně je zahrnout do EET).

0/0
27.7.2016 10:42

V70á72c51l74a25v 76P82o73u69s11t34k64a 3660171302

To že nějaká transakce někde proběhne bezhotovostně rozhodně neznamená,. že o ní stát ví, nebo dokonce měl vědět.

0/0
27.7.2016 10:44

P79e33t42r 94N67i45v59n49i25c33k20ý 3532814835217

Stát má možnosti, jak se o tom dozvědět a o tom jsem psal. Jen chtít.

0/0
27.7.2016 10:45

V11á18c76l60a29v 76P15o17u68s20t46k50a 3650751632

No, jenomže já nechci.

0/0
27.7.2016 10:48

P97e35t21r 81N75i48v56n92i69c57k20ý 3332364505147

Však nechtěj. Proč se asi zavádí EET?

0/0
27.7.2016 10:49

J33a10r89o58m10í25r 87K15r87á53l 4740259724849

No, to opravdu nevím ! ;-D;-D Jinde na těchto experimentech prodělali a tady se to zavádí. Řekl bych, že se u děravého sudu musí nejdřív ucpat díry a pak řešit, že kape kohoutek.

0/0
27.7.2016 13:49

V31a94c93l72a61v 35M84e41d98e18k 5711532245165

Pobaltské státy se s Uberem dohodly, že jim řidiče s tržbou nad určitou výši budou hlásit, a stát je na druhou stranu prohlásil za legální dopravce, co nepotřebují konexi. Když je vůle, tak to jde. Jenže u nás ta vůle není.

+3/0
27.7.2016 10:53

V12a18c52l78a66v 63M86e45d60e16k 5751472195295

...nepotřebují koncesi

0/0
27.7.2016 10:54

P33e38t11r 33N83i18v48n62i26c59k73ý 3252294905117

Přesně. Puto cestu vidím jako velmi dobrou. Jestlipak k tomu bude "politická vůle"?

+1/0
27.7.2016 11:23

J80i85ř55í 11H80o12r78á10k 6944584183976

Že zrovna Uber: Taxikáři přestřelili když skoro všude začli nasazovat turba. Pokud jste ho někdo neviděli jak funguje tak já jsem to viděl. To jen státní úředníci vždy byli (možná i účelově) hluší a slepí.

A to může být skutečný kořen věci. Z takových systémů jako Uber jim žádná "provize" nekyne. Se nedivte že od začátku podporují regulaci.

+1/0
27.7.2016 10:32

P84e44t86r 96N23i25v64n18i70c17k48ý 3692164675497

To je jasné, že podvodníci nemají zájem na změně. Ale proti inovacím, které zákazníci chtějí, nemají šanci dlouhodobě uspět.

+2/0
27.7.2016 10:33

J91i92ř14í 50H44o94r44á78k 6294294453386

Nejde jen o podvodníky. Jde z velké části o úředníky kteří (pokud se aktivity jako Uber nezakáží) přijdou o velkou část svých příjmů, samozřejmě ilegálních a v rámci ne šedé ale černé ekonomiky. No: přijdou o část úplatků dosud mířících do jejich kapes.

0/0
27.7.2016 10:42

P27e53t38r 15N73i74v20n62i27c38k62ý 3592104635817

No jo, jak jinak by čtvrt století mohli pražští taxikáři nestydatě okrádat zákazníky z celého světa až se dostali do turistických průvodců?

0/0
27.7.2016 10:48

K40a73r47e85l 94D23r61d86a 6173905177739

Stát musí chránit trh proti nekalé konkurenci. A to v zájmu zákazníků - občanů i v zájmu legálních podnikatelů. To je jeho poslání a na to vybírá daně.

Naskakuje mi jako příklad Student Agency, co si vyzobala lukrativní zisky a ztrátovou dopravu nechala státem dotovaným podnikům.

Místo toho, aby výnosy jinde zaplatily ztrátovou dopravu do Horní Dolní, všichni občané nyní zaplatí víc, aby do Horní Dolní jel alespoň nějaký spoj. A na hlavních tazích je jen SA, která je vyprodaná měsíc předem. Takže pro běžného cestujícího tahle služba vlastně neexistuje. Jen pár vysmátých filutů, co jezdí pravidelně, má radost, že na "svém vlastním státu" "ušetřilo" 20 Kč na jízdu. Zatímco všichni platíme jako mourovatí, aby byznys SA mohl existovat a generovat svůj "poctivý zisk". ;-)

V zásadě je to rozpor mezi socialismem a divokým západem.

+1/−2
27.7.2016 10:14

V12a50c64l66a76v 77M85e47d63e42k 5121732935945

co je na konkurenci nekalého?

0/0
27.7.2016 10:16

K14a31r62e39l 53D50r79d22a 6143155817439

Pojem "nekalá soutěž" je vysvětlen třeba zde.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Nekal%C3%A1_sout%C4%9B%C5%BE

0/0
27.7.2016 10:22

P50e25t64r 66N30i23v66n10i18c22k62ý 3712844815237

A v čem vidíš nekalou konkurenci, když si kraje vyberou dodavatele služeb v hromadné dopravě a tomu zaplatí s tím, kdo provozuje linky na své vlastní podnikatelské riziko?

0/0
27.7.2016 10:24

V26a28c97l70a72v 90M98e18d39e34k 5761462665925

definici nekalé soutěže opravdu nepotřebuju, chci jen vědět, co je na této konkurenci nekalého.

0/0
27.7.2016 10:24

K88a46r58e84l 43D36r70d81a 6963215877179

Stát má ohlídat konkurenční prostředí - trh na principu daných pravidel. Pokud někdo tato pravidla porušuje, jde o šedou ekonomiku, nekalou konkurenci, poškozování účastníků soutěže atd. Co tady probůh řešíte?

Shodou okolností Jančura je jeden z nadlidí od Janečka, který v Česku určuje, jak má korektní konkurenční prostředí vypadat.

0/0
27.7.2016 10:31

P93e86t90r 68N90i53v70n36i62c93k16ý 3432184515517

Co ty tady řešíš s nějakou nekalou konkurencí?

0/0
27.7.2016 10:34

V16a34c42l53a75v 98M17e28d75e13k 5851512555515

Dostal Jančura nějakou konkrétní výhodu, kterou jiní neměli? Nedostal? Tak co je kde nekalého?

0/0
27.7.2016 10:37

J44i30ř85í 82H65o96r21á26k 6704424323746

Pro mě je důležité, že od okamžiku kdy se StudentAgency objevila na železnici tak se ČD 1. začaly chovat k zákazníkům slušněji, 2. přestaly zneužívat cenový monopol. Navíc přibylo spojů a dnes konkrétně mezi Prahou a Ostravou jezdí vlakem spousta lidí, kteří by jinak do vlaku nepáchli a jezdili by autem. A ač nejsem žádný ekozaslepenec, soudím že je to jen dobře. Nemluvě o tom že bez vlaků by dálnice byla každodenním parkovištěm i kdyby neprobíhala žádná rekonstrukce a dopravní omezení.

Akorát že ti co počítají kapacity dálnic tak s tímhle nepočítají, že by se taky mohlo stát a že potom bude na dálnice nevídaný nápor.

+1/0
27.7.2016 10:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.