Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pilotů bude potřeba více, ukazuje studie. V Česku jich čtvrtina ubyla

Přes třicet tisíc nových pilotů ročně bude potřeba po celém světě, odhaduje výrobce letadel Boeing. V Česku je vývoj zatím opačný: pilotů u nás přibývá jen mezi amatéry, lidí s licencí profesionálního pilota naopak za poslední roky ubyla téměř čtvrtina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T43o10m56á86š 20P31a50v44e85l70k76a 6956533423616

Hned jsem si vzpomněl na Matěje Stropnického... ten jestli se dostane k moci, tak piloti naopak přijdou o práci ;-D

+1/0
3.8.2016 12:06

V64l19a38d37i74m71i62r 49S86o82u20k56a17l 4610781111416

Já měl za to, že areoliinky většinou poskytují nějaká stipendia a piloty si připravují sami..Dát 2 miliony za výcvik, do toho se asi moc lidem chtít nebude

0/0
3.8.2016 8:39

A31l92e97x48a39n65d15r 61F44r46y76č 2740182413595

Nejsem si jistý, s čím článek ve skutečnosti operuje, protože v úvodu sice mluví o "profesionálních pilotech" a "amatérech", dále v textu už pak ovšem najdeme pouze názvy licencí - tedy ATPL a PPL. ATPL je ve skutečnosti licence dpravního pilota, PPL privátního pilota, ale "profesionální létání" začíná přece jen o něco níže, u pilotů s licencí CPL, kteří mohou formálně vydělávat jako profesionálové, přepravovat pasažéry, vykonávat letecké práce atd.

Dobrá, takže asi úbytek dopravních pilotů. Logicky. Nevděčná práce, za málo peněz, nákladné studium, nedostatek příležitostí v ČR. A proto piloti odcházejí pracovat do zahraničí. Úbytek tedy nerovná se = piloti v důchodu, ale piloti někde jinde. K čemu by tu byli piloti s ATPL, když je nemá kdo zaměstnat?

+3/0
3.8.2016 1:05

M50i33l69a19n 88V45o35t84a79v60a 5694136101742

z České republiky se začíná stávat Bermudský trojúhelník. Zmizeli nám doktoři, piloti, učitelé, šikovní řemeslníci. Kurňa kam ti lidé mizí? :-) zedníky dělat nemůžou, protože toho také sehnat nemůžu. to by se mělo vyšetřit.

+13/0
2.8.2016 23:44

O43n81d17ř69e44j 74S59t43a23r35o52c33h 5750403352854

R^

0/0
3.8.2016 8:28

J74a77n 51C60e16p82e90k 1694216950

Makaj buď v cizině nebo u nás v montovnách u pásu. :-)

0/0
3.8.2016 14:51

M94a18r28e86k 69T62u15r86n10o64v69e14c 7725662980166

No kam - doktoři třeba do Německa, piloti k Emirates, Qatar...

Mimochodem, po těch zednících je zrovna v Emirátech také docela sháňka, i když raději asi berou Pakistánce a Indy, ti nemají takové mzdové nároky...

0/0
4.8.2016 10:25
Foto

I20m44r65i64c69h 94S58u93c84h90a60r48s68k59ý 8896463585481

Nevím zda ty čísla jsou pravdivá, ale co se obrany týče tak máme tak málo pilotů, že až hanba :-P

0/0
2.8.2016 20:12
Foto

V78l50a25s35t64a 88C28o88u39f70a25l 7707159839605

27 kluků na Gripenech, kterých je 14. Pak 40 na L-159, kterých je 24. Pak 60 na vrtulnících.

+2/0
2.8.2016 20:20
Foto

V98l72a56s13t56a 35C98o58u33f11a78l 7117659279505

No, a pak máme 15 kluků každý druhý ročník v Brně a 10 instruktorů. Takže dalších 55 lidí. Pak jsou rezervy. Kolem 60 pilotů, kteří zrovna odešli většinou od vrtulníků. Pak máme piloty L-39ZA. 20 lidí. A to je vše.

+2/0
2.8.2016 20:35

J73i32ř55í 34K86ü57h89r 2840786750456

A nebude ještě někdo v záloze? Třeba u nás dělá jeden (hrozný zmatkář), co dříve létal na Migu 21čce. (a možná i na něčem jiném)

0/0
2.8.2016 21:41

J80a65r87o77s24l85a76v 86P68í85š42a 2424118220787

Že by za to mohla cena 970 tisíc??? To prostě běžný smrtelník nedá.... (alespoň se za běžného smrtelníka považuji)

+5/0
2.8.2016 19:11

D90a91v33i85d 87T61o70m87a95n 9915247792957

Na hotoveho pilota s ATPL se mi to zda velmi levne. Kde to nabizi?

+1/0
2.8.2016 19:15

A12l18e87x76a36n20d54r 43F70r54y86č 2910342783575

Záleží na tom, jak to počítáte, protože jak jistě víte, je to celé stavebnice, takže před ATPL musíte mít řadu jiných kvalifikací. A samotné ATPL Frozen také ještě neznamená, že si můžete sednout do kokpitu a letět.

0/0
3.8.2016 1:21

L63u41k89a53s 22C18o66d97r 6618912870831

Kolik to ted vlastne stoji od nuly az do kokpitu? Kdyz jsem se o to pred casem zajimal, tak to bylo neco ve stylu 2 miliony do ATPL frozen a dalsich 750 tisic za typovku na NG nebo 32x, aby pak clovek mohl zadarmo rubat hodiny jako FO nekde u lowcostu v Indonesii. Ale nevim, jestli se situace nezmenila...

0/0
3.8.2016 4:45

D19a76v91i84d 98T15o79m83a60n 9975657152907

To samozrejme vim, dost lidi to dela ruzne po aeroklubech (treba i nacerno letaji s lidma atd) a pak je cena nizsi (ale zase toho casu a rizika). Ale pokud mi jde o sluzbu jako takovou, nejlepe nekde v Praze, tak se do mega nedostanu. A pokud bych k tomu pocital i typovku, tak uz vubec..

0/0
3.8.2016 10:20
Foto

V66l44a30s46t46a 92C62o82u22f33a64l 7127709679875

Jde to. Mnoho 15 letých kluků, kteří chtějí létat, to tak dělá. Jsem jeden z nich a rodiče pracovali v JZD. Přesto jsem toho po letech dosáhnul. Cesta vedla přes armádu. Spolužáci na tom byli podobně. Ti, kdo nešli do civilu, dnes ještě lítají v Čáslavi na Gripenech. Je nám 40-41 let.

+6/0
2.8.2016 19:18

L45e20o35š 83K48ř36e44n 2668771680860

Odjakživa šlo splnit si ambice přes armádu nebo přes církev R^. Akorát to chtělo něco obětovat včetně odložení okamžité spotřeby.;-)

+1/0
3.8.2016 9:59

J86a53n 93P96a65v74e83l 8613542728456

Dělá se to postupně několik let. Nejdříve průkaz na malá letadla a pak jde člověk výše. A pokud holt chce na Boeing, může si vzít půjčku. Případně se často lze spolehnout na pomoc rodiny. Platy pilotů jsem dostatečně vysoké na to, aby půjčku splatil v celkem rozumné době.

+1/0
2.8.2016 20:33
Foto

V61l24a97s35t10a 95C52o37u82f38a46l 7917479499715

Ale není čím ručit. Každý rok je zdravotní prohlídka, která může člověka vyřadit.

+3/0
2.8.2016 20:36

A80l66e64x31a77n51d76r 58F16r18y87č 2250672883275

To se dá pojistit. Řekl bych navíc, že většina lidí, co projde poprvé, pak už prochází i znovu, už jen proto, že ty následné jsou mnohem méně náročné. Piloti se holt musí o sebe starat, aby o ten medical přišli co nejpozději, zejména ti, co potřebují jedničku.

0/0
3.8.2016 1:26

M19a23r24t10i58n 20K84a23r35á47s23e50k 9858573498618

No kdybych vedel ze s licenci budu moct litat treba z prahy, tak do toho jdu hned, dneska ale jako pilot zacatecnik musite pri nejlepsim do turecka....

+1/0
2.8.2016 21:05

A56l56e92x93a27n95d32r 94F92r83y65č 2910262213805

Proč byste to jako "běžný smrtelník nedal"? Mnoho mladých lidí se zadlužuje mnohem více, už jen nákupem bytu. Jsou banky, které mají programy pro financování leteckého výcviku.

Ale přitlačte. To, co říkáte je možná základ, ale potřebujete další peníze. Například na typové kvalifikace. Čím dále půjdete, tím to bude dražší.

+1/0
3.8.2016 1:14

V84í48t 64P29r33o76k47o90p 8600949532

Hlavně tam nepouštět Tvrdíka.

+3/0
2.8.2016 19:10

M39a83r63t11i90n 11P66r55o41k67o74p 7932102228908

Já věděl, že tu pro imigranty ze severní Afriky bude práce dost :-D

+6/0
2.8.2016 19:06

M29i16l73a54n 92N95o23v66o38t12n30ý 2380251841195

Celkem by mě zajímalo s jakou cenou ropy ta studie Boeingu kalkuluje.

Těch současných cca 40 USD/barel asi nevydrží věčně!

+1/0
2.8.2016 18:47

A64l41e98x72a66n48d40r 91F92r64y35č 2690792223205

Když se podíváte, které aerolinky dlouhodobě vedou, resp. odkud takové firmy jsou, tak je to asi jasné. Tam ještě hodně dlouho problém s ropou nebude...

Ano, formálně nesmí mít "státní" podporu. Brusel tomu jistě věří.

0/0
3.8.2016 1:30
Foto

V54l63a16s42t56a 40C26o16u11f56a25l 7267359989695

To je dobre. Zacina se to otacet. Letani je krasne.

+4/0
2.8.2016 18:39

M71a50r69e32k 13M42a93l37ý 1542528881240

Uvažuji o piloťáku na ULL, PPL už se mi zdá drahé a zbytečné... pořízení letadla neplánuji, jenom si občas jen tak zaletět.

+1/0
2.8.2016 18:53
Foto

V80l89a66s35t43a 53C28o57u66f32a82l 7387779479355

Pro zabavu staci ULLa.

+3/0
2.8.2016 18:56

A97l25e51x31a15n91d32r 91F84r10y56č 2190762593365

Létejte na tom, na co dokážete vydělat. Cokoli, co vzletí nad zem, stojí za to, nemá smysl nelétat jen proto, že člověk nemá na něco, so ci vysnil.

Na druhou stranu se ujistěte, kam reálně v budoucnosti můžete chtít jít, protože z ULL(a), jestli se něco nezmění, se už výše nedostanete, musel byste začínat od začátku (samozřejmě by to i tak nebyl vyhozený čas), z PPL se dá už dále upgradovat až po ATPL. Nicméně, dnes už se dá i v rámci ULL(a) létat s letouny, které se od "dospělých" variant liší jen volbou certifikace (z ekonomických důvodů).

Má to i potenciální negativní stránky, když budete chtít používat řízené prostory a letiště, je třeba se to doučit, nebudete to mít lehké v případě letů do zahraničí, atd.

+1/0
3.8.2016 1:48

M60a89r67e26k 45M25a43l31ý 1802718171510

Mým přáním je občas si zaletět jen tak pro radost, proto zvažuji ULL(a). Přeci jenom, licence PPL už je dost finančně náročná (50-60 vs. skoro 200 tisíc je dost rozdíl) a pak i pronájem letadla na občasné lety je řekněme min. dvakrát dražší, atd. Asi by to u mě nedávalo smysl. Stačí když se budu toulat po ČR (SR?), sám nebo s jedním dalším člověkem, řízené prostory a letiště si pak mohu dodělat.

Přemýšlím o tom už nějaký čas a už i finančně je to dostupné...

0/0
3.8.2016 10:24

A13l49e66š 41J54a64n17á95č21e13k 3303834316583

Njn, umí perfektně anglicky a tak po odlítání a zaučení jdou dělat za jiné peníze proto nejsou, ostatně jako hromady jiných profesí. Jeden utekl od ČSA do Irska a nyní žije v Dubai a létá s Emirates :-)

+2/0
2.8.2016 18:31

J97a81n 35R86a44d50e96c39k70ý 5926704617126

"Tisíc nových pilotů republice“

+3/0
2.8.2016 18:24

M19a63r93t69i58n 96K50a29r52á27s67e12k 9548683628248

Kdyz jich bude malo, tak se relativne najdou - na pilota letadla neni treba nejake petilete studium a dlouha praxe....

Dneska ale kdyz chce clovek na pilota, tak to chce zname a nejakou tlacenku do aerolinek (povetisnou asie, v Evrope jako novacek na velke letadlo je to bez sance)...

+1/−6
2.8.2016 18:20

S57a68r83a 93N86o27v61a 3953932371651

Naopak, chcete li být pilot, sežente si 50 000 Eur na školu, ve které strávíte 1-3 roky. A pak práci určitě najdete. Třeba díky spoustě nízkonákladovek, nebo i jinde, vzhledem k neustále roztoucím blízkovýchodním společnostem, které přetahují zkušené Evropany...

+10/0
2.8.2016 18:30

A53l72e77x 73K70o91u61b96a 6420272424711

Pětileté studium sice potřeba není, ALE je potřeba pilotní průkaz obchodního pilota, což je několik stovek hodin teorie a létání, cena obvykle přes 200 000 kč a dále je potřeba přeškolení pro daný typ letadla, pokud ho nebude chtít platit zaměstanavatel, tak je to na hypotéku. Čili jako kratší soukromá vysoká škola...:-P

+4/0
2.8.2016 18:32
Foto

V85l80a38s54t63a 66C83o89u81f43a25l 7237339869675

Pridejte. Na ATPL je treba milion a vice.

+7/0
2.8.2016 18:40

A25l91e12x96a75n30d41r 95F56r74y53č 2960192913705

"Obchodní" pilot je licence CPL, kam jde vstoupit minimálně s PPL, 150 nalétanými hodinami, zkouškou z angličtiny, musíte mít medical 1 a osnovy jsou v desítkách hodin, nicméně na konci je dané minimum hodin a další parametry, takže to bude více.

Mluvíte asi o ATPL licenci, což je dopravní pilot, tam je to samozřejmě horší, potřebujete další kvalifikace a pokud má člověk opravdu létat, tak samozřejmě typovka na to, čím, chce létat... No a pak ty aerolinky berou až od daného náletu, tak schválně, kdo si půjčí A320, aby to měl?

Proto se většinou jde cestou, kde to platí budoucí zaměstnavatel, pilot u něj roky otročí za peníze, za které by dobrý instalatér nedělal a pak je jednoho dne svobodný...

0/0
3.8.2016 2:17

A30l96e24š 96J96a22n57á71č96e38k 3203474836203

Dlouhá praxe třeba je, a piloti většinou nemají výuční list a IQ 80 :-) Za komárů armáda produkovala piloty a řidiče náklaďáků, dnes je prd. A tak jako u jiných pozicí jdou lidé dělat jinam za lepší peníze takže chybí hodně profesí a když se platy nezačnou rychle blížit západním, tak tu nebude dělat nikdo.

+4/0
2.8.2016 18:35

M57a64r49e83k 34M46a15l40ý 1292668501540

Proč by armáda měla produkovat piloty a řidiče náklaďáků? Kdo chce, ten si kurz udělá a bere to jako investici do budoucna, ono se mu to pak vrátí na výdělku. Pilot opravdu nebere minimální mzdu :-)

+3/0
2.8.2016 18:52
Foto

V83l81a79s20t68a 73C96o20u22f27a97l 7367889549665

Na zacatku je plat civilniho pilota mizerny. Po naletu 2000 hodin a typovkach na jistych strojich neni problem s 20 000 $ mesicne. Nemluvim o CSA. Spoluzak letal pro Kellnera na G V a dnes leta na G650 a ma se dobre. Jako kazdy, kdo sel od armadniho letani do civilu.

+1/0
2.8.2016 19:00

P29e14t68r 64N82ě56m85e97c 4190133230847

Za jak dlouho se dá nalétat 2000 hodin (začátečník)? (Jen dotaz,kolik je to let)

+1/0
2.8.2016 19:30
Foto

V55l65a89s77t56a 56C52o38u75f91a86l 7687459499725

Začátečník to nikdy nenalétá. Pilot u dopravní společnosti nalétá kolem 500-700 hodin ročně. Ze začátku méně. Pak si vybuduje kvalifikaci a začíná mít hodnotu na trhu. Jde o 7-8 let.

+3/0
2.8.2016 19:37

P96e39t65r 23N93ě79m78e84c 4350603110677

Děkuji

+2/0
2.8.2016 19:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.