Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilotů bude potřeba více, ukazuje studie. V Česku jich čtvrtina ubyla

Přes třicet tisíc nových pilotů ročně bude potřeba po celém světě, odhaduje výrobce letadel Boeing. V Česku je vývoj zatím opačný: pilotů u nás přibývá jen mezi amatéry, lidí s licencí profesionálního pilota naopak za poslední roky ubyla téměř čtvrtina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T93o68m53á47š 44P23a49v84e81l91k66a 6736133933166

Hned jsem si vzpomněl na Matěje Stropnického... ten jestli se dostane k moci, tak piloti naopak přijdou o práci ;-D

+1/0
3.8.2016 12:06

V16l33a70d42i23m22i65r 96S57o54u69k26a51l 4490481571476

Já měl za to, že areoliinky většinou poskytují nějaká stipendia a piloty si připravují sami..Dát 2 miliony za výcvik, do toho se asi moc lidem chtít nebude

0/0
3.8.2016 8:39

A83l24e67x27a89n83d72r 60F12r82y30č 2210812753305

Nejsem si jistý, s čím článek ve skutečnosti operuje, protože v úvodu sice mluví o "profesionálních pilotech" a "amatérech", dále v textu už pak ovšem najdeme pouze názvy licencí - tedy ATPL a PPL. ATPL je ve skutečnosti licence dpravního pilota, PPL privátního pilota, ale "profesionální létání" začíná přece jen o něco níže, u pilotů s licencí CPL, kteří mohou formálně vydělávat jako profesionálové, přepravovat pasažéry, vykonávat letecké práce atd.

Dobrá, takže asi úbytek dopravních pilotů. Logicky. Nevděčná práce, za málo peněz, nákladné studium, nedostatek příležitostí v ČR. A proto piloti odcházejí pracovat do zahraničí. Úbytek tedy nerovná se = piloti v důchodu, ale piloti někde jinde. K čemu by tu byli piloti s ATPL, když je nemá kdo zaměstnat?

+3/0
3.8.2016 1:05

M48i94l34a87n 91V78o59t75a37v71a 5954926731962

z České republiky se začíná stávat Bermudský trojúhelník. Zmizeli nám doktoři, piloti, učitelé, šikovní řemeslníci. Kurňa kam ti lidé mizí? :-) zedníky dělat nemůžou, protože toho také sehnat nemůžu. to by se mělo vyšetřit.

+13/0
2.8.2016 23:44

O96n44d43ř44e28j 88S87t35a88r26o48c97h 5800213392454

R^

0/0
3.8.2016 8:28

J84a74n 78C49e76p56e25k 1594646670

Makaj buď v cizině nebo u nás v montovnách u pásu. :-)

0/0
3.8.2016 14:51

M34a48r40e55k 92T90u97r63n14o48v85e76c 7635862420226

No kam - doktoři třeba do Německa, piloti k Emirates, Qatar...

Mimochodem, po těch zednících je zrovna v Emirátech také docela sháňka, i když raději asi berou Pakistánce a Indy, ti nemají takové mzdové nároky...

0/0
4.8.2016 10:25
Foto

I15m18r49i93c97h 47S46u90c85h31a24r34s29k49ý 8296823795601

Nevím zda ty čísla jsou pravdivá, ale co se obrany týče tak máme tak málo pilotů, že až hanba :-P

0/0
2.8.2016 20:12
Foto

V63l49a94s42t32a 56C98o26u16f89a58l 7187219909175

27 kluků na Gripenech, kterých je 14. Pak 40 na L-159, kterých je 24. Pak 60 na vrtulnících.

+2/0
2.8.2016 20:20
Foto

V63l50a16s20t69a 69C85o12u48f69a71l 7767739449635

No, a pak máme 15 kluků každý druhý ročník v Brně a 10 instruktorů. Takže dalších 55 lidí. Pak jsou rezervy. Kolem 60 pilotů, kteří zrovna odešli většinou od vrtulníků. Pak máme piloty L-39ZA. 20 lidí. A to je vše.

+2/0
2.8.2016 20:35

J28i13ř96í 13K32ü91h27r 2710856910946

A nebude ještě někdo v záloze? Třeba u nás dělá jeden (hrozný zmatkář), co dříve létal na Migu 21čce. (a možná i na něčem jiném)

0/0
2.8.2016 21:41

J80a41r55o42s76l20a32v 27P64í97š22a 2724198890767

Že by za to mohla cena 970 tisíc??? To prostě běžný smrtelník nedá.... (alespoň se za běžného smrtelníka považuji)

+5/0
2.8.2016 19:11

D47a55v72i59d 79T34o80m51a71n 9555217182677

Na hotoveho pilota s ATPL se mi to zda velmi levne. Kde to nabizi?

+1/0
2.8.2016 19:15

A24l46e78x30a28n74d87r 54F55r15y91č 2610542563795

Záleží na tom, jak to počítáte, protože jak jistě víte, je to celé stavebnice, takže před ATPL musíte mít řadu jiných kvalifikací. A samotné ATPL Frozen také ještě neznamená, že si můžete sednout do kokpitu a letět.

0/0
3.8.2016 1:21

L64u16k39a86s 22C55o54d70r 6988352220691

Kolik to ted vlastne stoji od nuly az do kokpitu? Kdyz jsem se o to pred casem zajimal, tak to bylo neco ve stylu 2 miliony do ATPL frozen a dalsich 750 tisic za typovku na NG nebo 32x, aby pak clovek mohl zadarmo rubat hodiny jako FO nekde u lowcostu v Indonesii. Ale nevim, jestli se situace nezmenila...

0/0
3.8.2016 4:45

D98a88v83i85d 64T12o63m12a27n 9295917532437

To samozrejme vim, dost lidi to dela ruzne po aeroklubech (treba i nacerno letaji s lidma atd) a pak je cena nizsi (ale zase toho casu a rizika). Ale pokud mi jde o sluzbu jako takovou, nejlepe nekde v Praze, tak se do mega nedostanu. A pokud bych k tomu pocital i typovku, tak uz vubec..

0/0
3.8.2016 10:20
Foto

V11l32a90s49t79a 97C35o77u11f85a65l 7257339949225

Jde to. Mnoho 15 letých kluků, kteří chtějí létat, to tak dělá. Jsem jeden z nich a rodiče pracovali v JZD. Přesto jsem toho po letech dosáhnul. Cesta vedla přes armádu. Spolužáci na tom byli podobně. Ti, kdo nešli do civilu, dnes ještě lítají v Čáslavi na Gripenech. Je nám 40-41 let.

+6/0
2.8.2016 19:18

L68e74o78š 93K16ř14e88n 2658711290360

Odjakživa šlo splnit si ambice přes armádu nebo přes církev R^. Akorát to chtělo něco obětovat včetně odložení okamžité spotřeby.;-)

+1/0
3.8.2016 9:59

J59a89n 53P61a45v23e85l 8533202338636

Dělá se to postupně několik let. Nejdříve průkaz na malá letadla a pak jde člověk výše. A pokud holt chce na Boeing, může si vzít půjčku. Případně se často lze spolehnout na pomoc rodiny. Platy pilotů jsem dostatečně vysoké na to, aby půjčku splatil v celkem rozumné době.

+1/0
2.8.2016 20:33
Foto

V30l28a37s86t90a 97C12o28u70f41a16l 7517439529505

Ale není čím ručit. Každý rok je zdravotní prohlídka, která může člověka vyřadit.

+3/0
2.8.2016 20:36

A97l47e38x22a65n29d30r 52F48r44y34č 2480502513395

To se dá pojistit. Řekl bych navíc, že většina lidí, co projde poprvé, pak už prochází i znovu, už jen proto, že ty následné jsou mnohem méně náročné. Piloti se holt musí o sebe starat, aby o ten medical přišli co nejpozději, zejména ti, co potřebují jedničku.

0/0
3.8.2016 1:26

M79a84r88t15i53n 60K66a29r23á90s62e53k 9578943528488

No kdybych vedel ze s licenci budu moct litat treba z prahy, tak do toho jdu hned, dneska ale jako pilot zacatecnik musite pri nejlepsim do turecka....

+1/0
2.8.2016 21:05

A19l19e94x25a48n24d96r 66F44r98y74č 2870512663585

Proč byste to jako "běžný smrtelník nedal"? Mnoho mladých lidí se zadlužuje mnohem více, už jen nákupem bytu. Jsou banky, které mají programy pro financování leteckého výcviku.

Ale přitlačte. To, co říkáte je možná základ, ale potřebujete další peníze. Například na typové kvalifikace. Čím dále půjdete, tím to bude dražší.

+1/0
3.8.2016 1:14

V60í75t 40P60r30o61k38o97p 8880409272

Hlavně tam nepouštět Tvrdíka.

+3/0
2.8.2016 19:10

M25a31r13t74i72n 57P94r94o25k38o55p 7362902658868

Já věděl, že tu pro imigranty ze severní Afriky bude práce dost :-D

+6/0
2.8.2016 19:06

M32i69l53a85n 77N76o56v41o11t76n26ý 2440311851805

Celkem by mě zajímalo s jakou cenou ropy ta studie Boeingu kalkuluje.

Těch současných cca 40 USD/barel asi nevydrží věčně!

+1/0
2.8.2016 18:47

A21l15e83x30a97n75d62r 68F36r27y92č 2550502293155

Když se podíváte, které aerolinky dlouhodobě vedou, resp. odkud takové firmy jsou, tak je to asi jasné. Tam ještě hodně dlouho problém s ropou nebude...

Ano, formálně nesmí mít "státní" podporu. Brusel tomu jistě věří.

0/0
3.8.2016 1:30
Foto

V48l49a94s43t39a 67C53o12u62f49a68l 7897119969555

To je dobre. Zacina se to otacet. Letani je krasne.

+4/0
2.8.2016 18:39

M22a72r18e44k 27M50a51l70ý 1662218681110

Uvažuji o piloťáku na ULL, PPL už se mi zdá drahé a zbytečné... pořízení letadla neplánuji, jenom si občas jen tak zaletět.

+1/0
2.8.2016 18:53
Foto

V27l68a84s30t15a 21C95o37u76f49a87l 7567229669125

Pro zabavu staci ULLa.

+3/0
2.8.2016 18:56

A31l79e39x84a61n70d80r 14F29r47y16č 2110642963785

Létejte na tom, na co dokážete vydělat. Cokoli, co vzletí nad zem, stojí za to, nemá smysl nelétat jen proto, že člověk nemá na něco, so ci vysnil.

Na druhou stranu se ujistěte, kam reálně v budoucnosti můžete chtít jít, protože z ULL(a), jestli se něco nezmění, se už výše nedostanete, musel byste začínat od začátku (samozřejmě by to i tak nebyl vyhozený čas), z PPL se dá už dále upgradovat až po ATPL. Nicméně, dnes už se dá i v rámci ULL(a) létat s letouny, které se od "dospělých" variant liší jen volbou certifikace (z ekonomických důvodů).

Má to i potenciální negativní stránky, když budete chtít používat řízené prostory a letiště, je třeba se to doučit, nebudete to mít lehké v případě letů do zahraničí, atd.

+1/0
3.8.2016 1:48

M37a31r70e66k 36M43a76l29ý 1622778151690

Mým přáním je občas si zaletět jen tak pro radost, proto zvažuji ULL(a). Přeci jenom, licence PPL už je dost finančně náročná (50-60 vs. skoro 200 tisíc je dost rozdíl) a pak i pronájem letadla na občasné lety je řekněme min. dvakrát dražší, atd. Asi by to u mě nedávalo smysl. Stačí když se budu toulat po ČR (SR?), sám nebo s jedním dalším člověkem, řízené prostory a letiště si pak mohu dodělat.

Přemýšlím o tom už nějaký čas a už i finančně je to dostupné...

0/0
3.8.2016 10:24

A77l72e83š 61J31a59n47á30č89e36k 3353164396453

Njn, umí perfektně anglicky a tak po odlítání a zaučení jdou dělat za jiné peníze proto nejsou, ostatně jako hromady jiných profesí. Jeden utekl od ČSA do Irska a nyní žije v Dubai a létá s Emirates :-)

+2/0
2.8.2016 18:31

J63a64n 82R97a19d41e40c97k21ý 5666854557406

"Tisíc nových pilotů republice“

+3/0
2.8.2016 18:24

M68a53r60t75i17n 55K11a12r41á44s84e84k 9518263758878

Kdyz jich bude malo, tak se relativne najdou - na pilota letadla neni treba nejake petilete studium a dlouha praxe....

Dneska ale kdyz chce clovek na pilota, tak to chce zname a nejakou tlacenku do aerolinek (povetisnou asie, v Evrope jako novacek na velke letadlo je to bez sance)...

+1/−6
2.8.2016 18:20

S10a94r63a 36N89o78v22a 3453642671731

Naopak, chcete li být pilot, sežente si 50 000 Eur na školu, ve které strávíte 1-3 roky. A pak práci určitě najdete. Třeba díky spoustě nízkonákladovek, nebo i jinde, vzhledem k neustále roztoucím blízkovýchodním společnostem, které přetahují zkušené Evropany...

+10/0
2.8.2016 18:30

A38l79e60x 27K75o75u28b78a 6760392604281

Pětileté studium sice potřeba není, ALE je potřeba pilotní průkaz obchodního pilota, což je několik stovek hodin teorie a létání, cena obvykle přes 200 000 kč a dále je potřeba přeškolení pro daný typ letadla, pokud ho nebude chtít platit zaměstanavatel, tak je to na hypotéku. Čili jako kratší soukromá vysoká škola...:-P

+4/0
2.8.2016 18:32
Foto

V60l38a42s32t30a 97C23o67u24f64a20l 7207709319285

Pridejte. Na ATPL je treba milion a vice.

+7/0
2.8.2016 18:40

A50l88e40x25a21n48d81r 72F32r79y26č 2190182323475

"Obchodní" pilot je licence CPL, kam jde vstoupit minimálně s PPL, 150 nalétanými hodinami, zkouškou z angličtiny, musíte mít medical 1 a osnovy jsou v desítkách hodin, nicméně na konci je dané minimum hodin a další parametry, takže to bude více.

Mluvíte asi o ATPL licenci, což je dopravní pilot, tam je to samozřejmě horší, potřebujete další kvalifikace a pokud má člověk opravdu létat, tak samozřejmě typovka na to, čím, chce létat... No a pak ty aerolinky berou až od daného náletu, tak schválně, kdo si půjčí A320, aby to měl?

Proto se většinou jde cestou, kde to platí budoucí zaměstnavatel, pilot u něj roky otročí za peníze, za které by dobrý instalatér nedělal a pak je jednoho dne svobodný...

0/0
3.8.2016 2:17

A98l57e49š 76J13a96n56á56č91e46k 3503104586723

Dlouhá praxe třeba je, a piloti většinou nemají výuční list a IQ 80 :-) Za komárů armáda produkovala piloty a řidiče náklaďáků, dnes je prd. A tak jako u jiných pozicí jdou lidé dělat jinam za lepší peníze takže chybí hodně profesí a když se platy nezačnou rychle blížit západním, tak tu nebude dělat nikdo.

+4/0
2.8.2016 18:35

M69a50r56e53k 56M77a89l45ý 1242488781770

Proč by armáda měla produkovat piloty a řidiče náklaďáků? Kdo chce, ten si kurz udělá a bere to jako investici do budoucna, ono se mu to pak vrátí na výdělku. Pilot opravdu nebere minimální mzdu :-)

+3/0
2.8.2016 18:52
Foto

V65l20a52s13t88a 14C45o76u65f61a69l 7927289309925

Na zacatku je plat civilniho pilota mizerny. Po naletu 2000 hodin a typovkach na jistych strojich neni problem s 20 000 $ mesicne. Nemluvim o CSA. Spoluzak letal pro Kellnera na G V a dnes leta na G650 a ma se dobre. Jako kazdy, kdo sel od armadniho letani do civilu.

+1/0
2.8.2016 19:00

P42e48t77r 69N48ě33m98e62c 4390693640617

Za jak dlouho se dá nalétat 2000 hodin (začátečník)? (Jen dotaz,kolik je to let)

+1/0
2.8.2016 19:30
Foto

V53l57a62s42t11a 96C34o41u45f13a88l 7577469639815

Začátečník to nikdy nenalétá. Pilot u dopravní společnosti nalétá kolem 500-700 hodin ročně. Ze začátku méně. Pak si vybuduje kvalifikaci a začíná mít hodnotu na trhu. Jde o 7-8 let.

+3/0
2.8.2016 19:37

P17e17t79r 62N35ě35m83e56c 4950453780407

Děkuji

+2/0
2.8.2016 19:54







Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.