- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Tak ať si ti kontroloři zkusí jít něco utrhnout do přírody - červi jsou naprosto běžná věc a jestli se jich v podobných plodech chceme zbavit, tak to bude jedině za cenu spousty chemických "chuťově“, kterými se to bude stříkat.
Mně je spíš líto, když vidím, kolik toho v důsledku ty řetězce "nechají zkazit" a vyhodí. Pak si člověk říká, jestli by nebylo lepší zvlášť tyhle druhy ovoce zamrazit a prodávat jen mražené, příp. hned od začátku to ovoce prodávat za poloviční cenu, aby se aspoň prodalo a ne vyhodilo.
Problém není ani tak ve shnilém ovoci, červu v malině a nebo třeba chybějící cenovce. Problém je hlavně v Češích jako takových. Po 15 leté praxi v obchodních řetězcích v ČR, kde každá druhá stížnost končila slovy "Dáme to do Novy", nebo "to by se na západě stát nemohlo" a po dalších 4 letech pobytu v Německu se musím smát takovýmto diskusím. Zrovna před chvílí jsem z 2 kg sáčku cibule vyhodil jednu shnilou (koupeno v Německu). A co? Poletím teď do obchodu na reklamaci? Samozřejmě že by mi sáček vyměnili (a zbytek by prodali jako cibuli volnou, běžná praxe i tady) ale proč bych to dělal? Za těch 10 centů mi to nestojí. Zrovna tak nechápu, proč si tu lidé nestěžují, když v pekárně v pultu s pečivem, když teploty atakují 30 stupňů je stále 10 - 15 vos. A lidé kupují. Asi ta vosa nadělá míň škody, než nějaký speciální chemický postřik. A proč se tu lidé nerozčilují, když čekají na zprovoznění lahvomatu (minule jsem čekal asi 15 minut než někdo přišel), proč nedělají humbuk když najdou něco prošlého (taky se mi povedlo), chodím tu nakupovat téměř denně a ještě jsem neslyšel u pokladen hádky, nadávky, všechno se tu řeší tak nějak v klidu. I to proč mít na otevíračku plné pulty zeleniny,masa. Tady prostě prodavačky příjdou na otevření a všechno se už ladí za provozu a nikdo to neřeší, holt plné pulty nebudou v 7 ráno ale v 9. A mohl bych pokračovat i v jiných odvětvích...ale to už je na jinou diskusi.
Problem neni zanedbatelny, ale presto verim, ze zakaznik, ktereho vede zdravy rozum si nekvalitni zbozi nekoupi.Byly vybrany do reportaze ty nejnachylnejsi druhy ovoce, u nichz jejich proces ztraty kvality je veci mnoha promennych, staci, aby po desti byl v maline vetsi objem vody a nebyla chemicky osetrena proti hmilobe, pri nesparavnne manipulaci a transportni teplote neni mozne je distribuovat na 100 % kvalite. Vsechny druhy mekkeho ovoce se postrikuji doslova chemickou lazni proti plisni a mnohdy to nestaci. A to okridlene, ze jeden nahnily plod a muzete vyhodit cely kosik? A jak si myslite, ze rostou ty ostruziny na plantazi? Zrovna ta zdrava se vcera dotykala te shnile uz na plantazi.A jak si myslite, ze se tridi? A kdyz je uz ve finalovem produktu( vanicce) vada, snad si nemyslite, ze zamestanci to nepreberou, ale vyhodi jakozto celek? Nehloupnete, lide, premyslejte, tohle se deje vzdy a vsude, v CR i v Nemecku, drtiva vetsina mekkeho ovoce je stejne z Polska, ikdyz je producent napsany jakzto obchodni firma z CR.... Necht vas, zakaznici, vede rozum a ne smernice EU.....
Plíseň je problém. Už proto, že jak je ve vaničce jeden plesnivý kus, můžu vyhodit celou vaničku, protože ta plíseň už je rozlezlá.
Ale červík v malině? Tomu se nedá vyhnout. Prostě tu jednu malinu vyhodím a je klid.
No, tak zrovna maliny a ostružiny jsou bez použití chemie při skladování nesmírně háklivé na plíseň, ale to může vědět jen ten, kdo je někdy pěstoval, což asi nebude nikdo ze zdejších diskutérů.
jasně, i teď objevím klidně plesnivou ostružinu na keři na zahrádce, přičemž některé ještě ani nezačali dozrávat a jsou pořád červené, a jiné už jsou černé a naprosto OK, prostě i na jednom keříku si dělá každá ostružina co chce - být sám velkokrámem, tak bych to vůbec neprodával, neb s tím mají jen piplačku a ještě jim nadávají jako teď
Možná by mělo větší cenu se zeptat zástupců Státní zemědělské a potavinářská inspekce nebo ČOI, proč lze úplně běžně narazit v prodejní síti na shnilé brambory, ostružiny, jahody, broskve, atd. Je zcela zcestné se na toto ptát mluvčích nadnárodních řetězců.
Jediný rozdíl mezi naší kolonií a třeba Německem je výše pokuty pro daný řetězec při tomto daném pochybení, interval kontroly jednotlivých poboček a z toho logickou úvahou vychází, že se těmto řetězcům v zahraničí nevyplácí riskovat pokuty a špatnou pověst, vzhledem k výši potencionálního zisku z prodeje takto plesnivých potravin. U nás se řetězcům vyplácí cpát nám tento hnůj, protože kontrola zcela selhává, pokud už nějaká přijde, tak pokuta je směšná, vzhledem k dosahovaným miliardovým ziskům. Pověst je jim u z.dele, když tyto hnoje dnes u nás prodávají všechny řetězce (jako by byli kartelem domluvení) a když se udělá srovnání, tak z toho všichni vycházejí stejně.
Proto kritika za stav, ve kterém se dnes hygiena a kvalita prodávaných potravin nachází, by se měla snést na hlavu zástupců SZPI a ČOI, než si stěžovat těm, kteří z tohoto stavu právě profitují. Za stav může i vláda, které je hájení práv občanů úplně volné, raději se domluví s Amazonem, OKD nebo jnými na nějaké investiční pobídce nebo dotaci, ze které se možná něco vrátí jako malá domů, ale na dodržování nějakých pravidel, aby lidi nepochcípali se tu kašle. Viz. metylalkoholová aféra, dva roky zpátky - také průšvih SZPI a ČOI.
Tak na to, abych si nekoupil plesnivé nebo shnilé ovoce, případně zeleninu, mi stačí přemýšlet a nespoléhat se na "stát" Pokud i v tomto potřebujete"vodit za ručičku" radím jedno - nechoďte nakupovat
A vy se divíte? A proč myslíte, že jim nedodávají zboží místní firmy? Zkuste zajít za nějakým nákupčím jakéhokoli marketu. Nesplníte požadavek na množstevní produkci. Oni nechtějí 100kg borůvek, malin apod, ale 5tun, aby pokryly celou republiku.... A hned, že když odebírají takové množství, tak si nákupní cenu určí sami....
Teď než se to sezbírá, musí to být někde uskladněný, potom převoz do centrálního skladu, v něm to je pár hodin, potom se to převeze do regionálního skladu a až potom do prodejen. Tam je to pár hodin v regálu s okolní teplotou a plíseň je hned
Proto např.borůvky, pokud nemám čas, nebo jsem líný si nakupuji pouze u silnic, kde stojí auto, jeden prodává a zbytek rodiny trhá. Rád zaplatim práci, ale už ne nějaký překupníky.....
Zrovna ty borůvky u silnice - nevím jestli jsou trhané, nebo česané. Když vezmu čas, co mi trvalo než jsem o dovolené natrhal jeden prťavej hrneček, tak bych se spíš přikláněl k tomu, že to češou hřebenem. A to nehodlám podporovat rovněž.
Pokial by pracovali pre klienta, kludne by mohla teta pri pokladni prehliadnut problemovy tovar. Skor sa pocita s faktom, ze z domu sa uz nik nevrati tovar reklamovat.
V albertu je to velmi snadné když pracovník zeleniny na svém úseku není a musí dělat věčně něco jinýho ...např sedět na pokladně. čili problém je v albertu nikoliv v zaměstnancích na spodních pozicích... ale dle rostoucí síle alberta na trhu to čechům zřejmě stačí mít aspoň deset dobrejch malin na úkor pěti shnilejch .. a to nemluvě o nadávkách na prodavače za minimální mzdu kdy si lidi neuvědomují že personál na prodejně za spousty věcí fakt nemůže...
U nás s Albertem problém nemám, chodím buď tam a nebo do Teska a v Albertu na plíseň nenarazim, v Tesku téměř vždy. Třeba dnes jsem si chtěl koupit meruňky a ta úplně nahoře byla celá shnilá.