Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Muskovy smělé plány s revoluční Teslou začínají narážet na zeď reality

Majitel Tesly Elon Musk načrtl velkolepou budoucnost elektrických aut. Zatím se ale potýká s obtížemi; jeho vozy jsou příliš drahé a továrny neplní výrobní cíle. Automobilka je rovněž ve ztrátě a opustilo ji několik vrcholových manažerů. Je tak otázka, zda se plány podaří přetavit do reality.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V16a53c80l17a68v 57V33a79v94r87a 3217674105787

Někdo tu zmiňuje FORD Nucleon.

To byl koncept z roku 1958 s nucleárním motorem !! Je v Dearbornu (MI) jako exponát ve známém muzeu Henry Forda. Palivem byl Uran. No jo..to byla historie a odvážná vynalézavost už tehdy a kde jinde než v Americe.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon#/media/File:Ford_Nucleon.jpg

0/0
15.8.2016 15:39

V43a10c93l25a63v 32V39a31v22r48a 3137844915127

Jezdil jsem asi měsíc s elektromobilem Ford Focus. Ten pocit kdy se upřeně díváte na přístroj který vám ukazuje kolik energie a na jakou vzdálenost vám ve vozidle zbývá, vás dělá velmi nervozní. Je to něco zcela jiného než že vám dochází benzín. Ten vezmete kdekoliv. Energii (ač všechny nabíjecí stanice pro elektromobily jsou v celé Americe ZDARMA). A jsou jich tisíce.

Podle mého názoru dnes už spolehlivé a levné palivové články budou pohánět (nejen) automobily. Zkoušky dopadly velmi dobře a jejich další vývoj ovlivnila cena ropy. Přímé spalování vodíku je technicky složité (tlakové nádrže) a u elektromobilů je problém cena a výdrž baterií. Záruka na 7 let jakou dává třeba GM na Chevy Volt je sice dostatečná ale baterie tak dlouho nevydrží.

Elektromobil není golfové vozítko a je to velmi složité zařízení které je tím i velmi drahé.

Průměrné rodinné auto je dnes v ceně kolem 35,000 dolarů. A má čím dál vyšší záruku (od předního po zadní nárazník) a tomu Tesla konkurovat nemůže. Navíc co Tesla vyrobí za rok, to jen GM vyrobí za týden. V USA se letos vyrobí přes 16 milionů aut. V Tesle 50,000.

0/0
15.8.2016 15:32

V50a65c61l55a92v 49V62a47v79r26a 3737424865777

Konečně se iDnes odvážilo k celé pravdě o "Božské" Tesle.

Na každém voze prodělává víc než 4,000 dolarů (asi 100,000 Kč) a existuje jen z milodarů od sponzorů (hlavně bank). To celé v době, kdy litr benzínu stojí 12 Kč.

Ostatně !elektrickou" cestou z baterií se vývoj v automobilech nebude ubírat. Jsou daleko efektivnější a lacinější možnosti.

0/0
15.8.2016 15:18

P59e74t73r 96Z82d34e82n18ě57k 2544229764

Tady ta diskuse je hooodně úsměvná. Většina se rozplývá nad "úspěchy" rozvoje elektromobilů. 1)K jakému zlepšení dojde, když se z celkové masové produkce osobních aut v relativně malé výrobě přejde k elektromobilům? 2)K čemu to bude, když si zatím pár zazobaných koupí elektromobil? V chudých zemích, kde si bude chtít auťák pořídit každý, si někdo pořídí drahý elektromobil? 3)Nikde není jednoznačně dokázáno, že za klimatické změny může člověk, potažmo používání stále většího počtu osobních vozů. 4)Používání spalovacích motorů v osobních autech vadí a strašná spousta nákladních vozů s dieslovými motory nevadí? A tam nemají elektrické motory tu nejmenší šanci. 5)I kdyby se nakrásně podařilo okamžitě přejít u všech osobních aut k elektromobilům, která elektrická síť by to i při nabíjení přes noc utáhla? V noci jsou FVE k ničemu a také málo fouká vítr.

Je sice velmi chvályhodné, že se někteří finančně silní jedinci pokoušejí posouvat vývoj kupředu, ale dokud nedojde k nějakému přelomovému velmi efektivnímu způsobu ukládání elektrické energie, je to zatím snaha dost marná. Je to podobný problém, jako miniaturizace transformátorů. Já bych si také přál, aby k něčemu takovému došlo, už kvůli tomu, že by se zhroutili ti hráči na trhu, kteří drží v šachu světové ekonomiky jen tím, že mají a produkují ropu.

0/0
11.8.2016 12:52

P68e12t68r 88Z15d28e90n70ě34k 2124479584

Majitelé tuk tuků v Asii si budou masivně kupovat drahé elektromobily?;-D

0/0
11.8.2016 13:26

M29i29r62a 69H66a17v46e13l 7568656342

měl jsem teslu půjčenou na 3 dny a být z těch kdo si můžou finančně dovolit třeba ferrari, porsche... ač jsem fanda mototorů 3litr a výš dal bych přednost TESLA MODEL S.....ELON MUSK realně usměrnil svoje cíle.

0/0
10.8.2016 20:03

J39o23s30e76f 43Š56o37l88t92e52s 8334608560293

Pravda je jako vždy někde uprostřed. Nemají ji ani extrémní obdivovatelé Muska, tak ani jeho extrémní odpůrci.

+1/0
10.8.2016 12:00

T88o54m48á39š 48C28h39r55a20s36t25n27ý 2451144111883

Já chci FORD Nucleon ;-(;-(

+1/0
9.8.2016 8:55

D87a46v54i81d 91T54y58k89a11č 6778813786865

Ten mi uplne unikl. Pekny napad.

0/0
10.8.2016 17:09

J12o10s40e17f 31S36v67á27r73o10v54s97k24ý 3951836713425

Osobně si myslím, že mu spíše všichni "klasici" hází klacky pod nohy. Nejvíce z něho musí být šílení petrolejáři. To by byl jejich definitvní konec během pár let a oni počítají ještě s desítkami let plundování Země. A Arabové. ti by na něho museli poslat nějakého Alláhu Akbar, protože by se z nich stali opět beduíni. Jenže oni už na velblouda ani neumí vylézt.

Ta jeho auta jsou již života schopna, poměrně dobře vyřešeny baterie, nezabírají prostor a jejich dobíjení ve slušném čase, slušný dojezd. Ale chce to velkovýrobu, jinak budou stále drahé a to ho zničí.

+3/−3
8.8.2016 22:55

K66a49r52e47l 69B41l15á97h39a 1865766661609

Já sice nejsem příznivce nějakých konspirativních teorií ale také si myslím, že se mu snaží někdo házet klacky pod nohy, možná Arabové a spol.

+1/−1
8.8.2016 23:28
Foto

J61i26ř39í 25D13v15o87ř59á27k 5405109430898

Podívej se na klávesnici , podívej se na svoje oblečení , rozhlédni se kolem sebe . Co je plast , umělá hmota , všechno je z ropy . A ty tvoje bláboly o bateriích ????

+4/−1
9.8.2016 19:35

J31a58n 96V29á21c90l49a58v39í21k 3462806141699

Když odhlednu od "ekologicnosti" elektromobilu aspol., tak bych mu snad i mel fandit, ale jeho soucasne podnikani mi silne pripomina našeho Burese - bez statni podpory by z toho mnoho nebylo.

+3/−1
8.8.2016 14:22

P52e39t63r 74G16a11b43r84h51e91l36í45k 9657410422322

V nějakém bodě musíme přejít na energeticky soběstačnou ekonomiku, jinak spálíme všechna fosilní paliva a civilizace zkolabuje

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/miliardar-musk-plany-tesla-d0y-/eko-zahranicni.aspx?c=A160806_201048_eko-zahranicni_fka

zkazky o tom, jak dojde ropa slyším.. no jářku od narození, a to je už nějaký ten pátek ...

panu Muskovi fandím, ale celé ekošílenství se "zelenou energií" mi vyvolává doslova husinu - jen pro zajímavost - víte jak složité (a energeticky a EKOLOGICKY náročné) je zpracovat lithium (pominu fakt, že největší naleziště jsou v Chile a v Bolívii, což nejsou z mého pohledu zrovna státy, které bych stavil na piedestal demokracie)? co reálná životnost baterií?

elektromobily mají sice vyšší účinnost, ale na druhou stranu při výrobě elektrické energie a hlavně její efektivní distribuci dostává matka příroda taky hezky na pr*del - za mě prostě ještě nedozrál čas ...

+2/0
8.8.2016 11:58

M59i30c87h71a21l 92J16a88r37o46š 7554240792215

Pokud vyrábíte elektřinu z tepla, tak účinnost parní turbiny a spalovacího motoru nebude odlišná.

+1/0
8.8.2016 14:30

J68o71s72e50f 22S53v26á95r24o91v96s94k23ý 3411876783675

To je pravda. Ale jde o globální oteplování a automobilismus se na něm výfukovými plyny nemalou měrou podílí, včetně nedýchatelného ovzdůší velkých aglomerací. Elektrárny dnes, pokud nešvindlují, tak mají už dost slušný odchyt škodlivin. Větším problémem jsou malá lokální topeniště.

+1/0
8.8.2016 22:59
Foto

J89i37ř51í 48D35v86o96ř80á25k 5925189600358

Nemalou ? Kolik procent ?

+1/0
9.8.2016 19:36

M88i74c22h77a50l 23H91o49r44s27k40y 2622356746400

https://uloz.to/!i7cdXm78m/kdo-zabil-elektromobil-who-killed-the-electric-car-dokument-2006-cz-avi

0/0
7.8.2016 23:09

K33a24r48e98l 10B94l16á88h91a 1245876561799

Tady jsou informace o elektromobilech různých výrobců: http://www.ekobonus.cz/ekologicka-doprava/elektromobilita/10-nejlepsich-elektromobilu-na-trhu

0/0
7.8.2016 22:50

K42a60r27e36l 31B12l24á55h80a 1305916521609

Myslím si, že je dobře, že se automobilky snaží o vývoj alternativních pohonů.

+2/0
7.8.2016 19:48

R37a36d12e76k 17H12o71l58e80c24e96k 3116710428741

Vymyslet něco, co tu je s námi víc jak sto let, není žádný vývoj. Musk vymýšlí jen to, kde vzít peníze, aby to nemusel zavřít hned.

+4/−2
7.8.2016 22:03

M85a64r97t18i62n 73B22a23r25t26e16k 5537531481793

To že elektřina je s námi dlouho ještě neznamená, že elektromobily v masově vyráběných autech nejsou alternativa. Zjistěte si co to slovo znamená.

+1/0
7.8.2016 22:31

R63a21d71e96k 28H98o86l29e65c17e41k 3816400888841

Co je alternativa chápu. Ovšem taky chápu, co je to vývoj. A v tom směru Tesla nic alternativního nevyvíjí. Možná by ráda něco vyvíjela, ale bohužel namyšlený Musk nepochopil, že o vývoji převratné baterky přemýšlelo mraky vědců více než 100 let a do vývoje narvaly společnosti o několik řádů víc peněz, než je ušmudlaných pár miliard od Tesly.

Celá myšlenka Tesly je založena na tom, vezmeme něco, co nikdo běžně nedělá, protože umí počítat, a budeme prohlašovat, jak jsme skvělý. A ono to zcela evidentně nefunguje.

+5/0
7.8.2016 22:44

K61a44r46e25l 46B28l56á79h38a 1445206301589

Tesla má spíše problém těch aut vyrobit takové množství aby bylo vyhověno všem zájemcům. To je podle mne jejich současný problém.

+1/−1
7.8.2016 22:59

R32a68d31e18k 46H18o27l78e12c84e22k 3196780328251

Jo? A v čem je podle vás problém? Pokud je ekonomicky výhodné něčeho vyrábět víc, tak by do toho okamžitě šli. Navýšení výroby není technologický problém, ale jen a pouze finanční problém.

Spíš jde o to, že oni o navýšení výroby nestojí. Kdyby totiž navýšili kapacitu a začali vyrábět víc, ukázalo by se, že brzy nemají pro koho vyrábět. Ale to je začarovaný kruh. Prodělají totiž tak jako tak, ať tu výrobu navýší nebo ne. Jen pokaždé z jiného důvodu.

+2/−2
7.8.2016 23:09

K77a72r87e59l 78B77l10á69h34a 1955686501289

Pokud si myslíte, že navýšení výroby je jednoduché, tak se hodně pletete. Ono je velký rozdíl vyrobit desítky vozů proti stovkám vozů ale také je obrovský rozdíl vyrobit stovky vozů a desetitisíce vozů. A není to jenom finanční problém! Zatím těch aut vyrábějí strašně málo v porovnání se zájmem lidí je koupit.

0/0
8.8.2016 8:40

R10a51d47e94k 39H64o21l28e97c24e12k 3376130718521

Buď chci vyrábět víc a nebo nechci vyrábět víc. Tesla nemůže říkat, že prodělává proto, že chce vyrábět víc, ale víc nevyrábí proto, že do té výroby nechce investovat.

0/0
8.8.2016 8:49

K64a23r10e68l 55B67l29á59h66a 1205596341369

Myslím si, že Tesla má především problém vyrobit si dostatečné kapacity pro velkou výrobu. Asi má problém sehnat dostatečné množství peněz na ty obří investice.

0/0
8.8.2016 8:55

R10a79d88e46k 66H78o83l72e29c11e89k 3806180228491

Trochu začarovaný kruh.

0/0
8.8.2016 9:03

K69a25r17e23l 63B10l11á78h37a 1485906611899

Trochu jo. Ono je opravdu velký problém rozšířit výrobu třeba jenom o 10 %. Začíná to penězi a pak přijdou další problémy, třeba kvalifikovaní lidi. To může být větší problém. Pak je tam obrovský tlak na manažery, je to vidět i na tom, že od nich odcházejí. Musí se tam denně řešit spousta problémů.

0/0
8.8.2016 9:13

A90n23t68o39n83í31n 81S40v44o28b64o82d70a 3614833159862

Velké automobilky si auta nechají vyrobit třeba u Magna Steyr, kapacity pro výrobu je dost, proto nechápu jejich nevyužití. Spousta výrobců sdílí továrny, u nás třeba TPCA v Kolíně, mít vše sám je dnes drahé

0/0
8.8.2016 10:04

K28a84r51e22l 45B12l20á58h54a 1975606881379

To je asi problém Tesly, že ona není kompatibilní s ostatními výrobci aut, takže to nejde tak jednoduše předat část výroby jinam. Navíc nevím, jestli o to Tesla stojí.

0/0
8.8.2016 13:03

A55n74t64o25n42í44n 78S18v49o72b93o84d85a 3544553399582

I elekromobil je skládačka, jestli montážník montuje hybrid a nebo elektromobil nebude velký rozdíl. Hybrid je složitější, má benzínový i elektrický pohon, tedy oba pohonné systémy, Tesla má jen jeden a trochu jinou konstrukci karoserie, ale takových aut je dnes víc. Co bude za 4 roky, až Tesla bude uspokojovat objednávky, to nikdo neví. Bosch investuje velké peníze do vývoje všeho elektro, i elektrokol, ladí technologie,aby na trh nehodil zmetka, jako jsou japonské airbagy :-(, to může položit i silnou firmu, Tesla dost riskuje, aby byla na trhu rychle. BMW ladí elektromobily od sedmdesátých let, teprve nedávno je pustilo ve větší sérii na trh :-)

+1/0
8.8.2016 13:23

K22a81r92e85l 36B55l58á79h41a 1685706771949

Jak už jsem napsal jinde, je otázkou, jestli chce Tesla kooperovat s nějakou jinou automobilkou. Může v tom být výrobní tajemství, může v tom být také snaha nebýt na nikom závislý.

0/0
8.8.2016 21:04

J92o35s65e79f 12S31v47á91r52o43v41s91k43ý 3981966653155

To nemáte pravdu. Naopak. Ti lidé dopředu úvěrovali rozjetí výroby tím, že zaplatili dopředu zálohu na dodání vozidla. Tam je nyní jeho nějvětší problém. Dodržet dodání vozu.

Vozy jsou sice dražší, ale potom se ušetří velké peníze na jejich servisování. Výměnu pneu, kontrolu brzd či řízení je schopen udělat za pár kaček kdejaký servis. No a ještě dejme tomu žárovky.

Když si dnes vezmete armádu lidí, která se dnes kolem výroby automobilu točí. Je to stále vynosný business a proto tam jdou i investice. Některé zěmě na tom mají postavenou ekonomiku - viz naše republika, Německo také poměrně dost, a tohle vše by se mělo měnit, tak to není jednoduché a nemůže čekat, že mu bude kdokoliv tleskat. Ta jeho auta, když jsem to sledoval, by při velkovýrobě byla svým způsobem i lacinější. Určitě to přijde, ale zda prorazí právě on, těžko říci, ale fandím mu. Šel na to docela dobře a není to podle mné žádné přiblblé zelené šílenství, která přímo nesnáším.

+1/0
8.8.2016 23:11

A52n96t76o61n21í33n 42S78v75o42b95o54d64a 3494843819832

Moderní auta nemají žárovky, ty odnesl čas :-), nyní LED a laser. V autě je tepelné čerpadlo, spousta čidel, takže servis bude potřebný, drobné havárie ničí čidla, automatické kalibrace jsou zjednodušení pro znalé techniky :-), vše dálkově dělat nejde. Největší servis na mém autě byl po nezaviněné nehodě :-(, tomu se těžko vyhnou i moderní auta

0/0
9.8.2016 0:15

J92o91s62e47f 61S12v95á27r30o48v93s87k70ý 3491156813645

Víte ono kolikrát srovnat vedle sebe již vymyšlené, aby to dohromady dobře fungovalo, bylo to kvalitní, spolehlivé a tím i prodejné a vydělalo to, je větší umění než tzv. převratný vynález na zeléné louce, který potom nikdo neumí uchopit. Tím takové vynálezy nechci zpochybňovat, to bych byl vůl, ale umět s nimi dělat, propojit je, to je také velká výzva. Ještě větší, jak výzva Merkel, že to dokáže. Ona však nikdy neřekla, co.

0/0
8.8.2016 23:55

K17a58r53e62l 24B59l32á82h57a 1665976161699

:-)

0/0
9.8.2016 12:31

K59a47r10e79l 60B44l62á19h35a 1765386661339

Ale proboha to snad ne! Myslíte, že dobré baterie, na kterých to v podstatě stojí jsou tady 100 let?

Problém je podle mne ten, že se velké peníze dávaly na zlepšování motorů na benzín a naftu a skoro žádné peníze se nedávaly na rozvoj alternativních pohonů. To hledání nových možností začalo být intenzivnější až v posledních 10-15 letech.

0/0
7.8.2016 22:36

K62a91r72e93l 77B88l95á20h85a 1705326601209

Já jsem napsal, že jsem rád, že automobilky vymýšlejí alternativní pohony. Takže nejenom elektromobily. ;-)

0/0
7.8.2016 22:42

A44n95t48o55n41í45n 78S29v67o42b52o17d40a 3784153369492

Do vývoje baterií v jiných oblastech se rvaly peníze, vojáci, kosmický program, výpočetní technika atd. Do aut se použily technologie, které se využívaly jinde. Když rozdělám 11 let starou baterii ve svém notebooku IBM, měla programem řízené nabíjení, spoustu elektroniky, dnešní většina notebooků je na tom hůř. Motory a jejich řízení se používalo v průmyslu na pohon strojů, dnešní klasická auta jsou plná elektroniky na sledování prokluzu, ABS, vyhodnocuje se natočení volantu atd, elektromobily staví na známých technologiích. Tesla nepoužívá špičková čidla, protože šetří :-(. Ten první mrtvý v Tesle při "autopilotu" je toho výsledek, BMW používá dlouho na měření vzdálenosti radarové čidlo

+1/−1
7.8.2016 22:50

K34a89r69e51l 64B54l93á60h55a 1215456461989

Ale právě auta od Tesly mi přijdou lepší než jejich konkurenti, tedy až na cenu. Viz ta stránka, kterou jsem uvedl o něco výše.

+3/0
7.8.2016 22:57

A37n65t83o22n88í31n 72S55v56o69b34o79d55a 3614923889502

Ale nevidím tam technologický skok o generaci dál. Spíš šidí čidla jako to na měření vzdálenosti, spoustu čidel mají auta zdvojené, aby se dala kontrolovat jejich funkce, když jsou důležitá, v tomto případě Tesla konstrukčně selhala :-(

+2/−2
7.8.2016 23:12

K48a70r29e26l 28B66l15á25h82a 1495366191949

Nevím, jestli šidí nějaká čidla ale u těch jejich aut, která stojí výrazně více než u ostatních automobilek mi to nepřipadá pravděpodobné. Spíše si myslím, že daný konstruktér podcenil nějaký aspekt. A pokud některá část auta nesplní dobře svoji funkci, určitě to vyřeší. Ostatně dělají to všechny automobilky, jen si vzpomeňte na nejrůznější svolávací akce.

+1/0
8.8.2016 8:45

R46a51d63e83k 30H63o85l66e33c57e66k 3246530448171

Baterie jsou tady výrazně déle, než 100 let. A za ty roky se udělal pokrok celkem minimální. Ano, před 25 lety byly představeny baterie založené na Lithiu, které byly o trochu lehčí při stejné kapacitě, než to, co se do té doby používalo. Bohužel mají zase spoustu jiných nevýhod. A tou největší je jejich cena, která místo aby s časem klesala, tak spíš roste, protože tím, jak se vyrábějí ve velkém, roste cena základní suroviny, tedy lithia.

+3/0
7.8.2016 22:50

K57a75r13e54l 89B36l94á26h79a 1925216821439

Možná že nemusí být problém čekání na úplně nový typ baterie. Stačilo by najít způsob jejich dobíjení za jízdy. Možná kombinace bezdotykového nabíjení - nabíjení ze solárních článků - atd.

0/−1
8.8.2016 9:28

R84a78d35e36k 14H92o85l14e26c69e94k 3696400838341

I kdyby se tohle našlo a vyřešilo, kdo to zaplatí?

Solární panely něco stojí, jejich údržba něco stojí, to bezdotykové nabíjení by bylo svinsky drahé...

Nakonec všichni dojdou k závěru, že elektromobil je výrazně dražší, než auto na spalovací motor.

Jestli má něco budoucnost, tak je elektromobil vyrábějící si elektřinu z palivových článků a tankující dejme tomu ethanol nebo methanol.

+1/0
8.8.2016 10:05

K27a84r19e70l 89B11l69á91h22a 1415926251529

Já si třeba umím docela dobře představit denní dojíždění do práce elektromobilem. Přes noc bych ho nabil doma a u továrny by byly dobíjecí stanice, které by dotovala továrna.

0/0
8.8.2016 13:14

K39a80r49e45l 83B59l39á28h63a 1805206361739

I kdyby Musk zkrachoval, všechny velké automobilky už konečně nastartovaly své vývoje směrem k elektromobilům, takže by se nic tak strašného nestalo.

+2/0
7.8.2016 23:03

R22a86d45e29k 30H72o51l85e55c88e90k 3516890318521

Všiml jste si, jak se prodávají hybridní auta? Jejich prodej už dávno překročil 10 milionů kusů. A víte proč automobilky rvou do těch aut ten spalovací motor místo pořádných baterek (což by bylo mimochodem výrazně jednodušší)? Je to proto, že rvát tam baterky je ekonomický nesmysl.

Pokud se někdy tento fakt změní, ty automobilky na to budou připraveny. A nebude to proto, že existovala nějaká Tesla, ale proto, že to dává ekonomický smysl.

+1/−1
7.8.2016 23:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.