Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Slovenskou strelu „přivezl“ legendární motorák. Expres slaví 80 let

Expresní spojení slovenské a české metropole slaví letos 80 let. V roce 1936 spojil Bratislavu a Prahu velmi rychlý vlak Slovenská strela. České dráhy a Železničná společnost Slovensko si toto jubileum připomínají neobvyklým výročním designem expresní lokomotivy řady 380, kterou ve čtvrtek slavnostně pokřtily.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P35a76v69e86l 98M70a85t49o50u37š76e82k 5680487918454

To, že na Strele začala jezdit souprava od Hamburgu, má bohužel i své stinné stránky. Jednak v ní je často bordel a jednak přijíždí dost často z Německa zpožděná (zejména v poslední době), což má vliv i na odjezd Strely. Aneb v Praze vlak sice rozdělili na dvě ramena (Do Hamburgu a do Bratislavy), ale souprava jede stejná, takže výhoda tohoto rozdělení je ta tam.

0/0
12.8.2016 8:14

D75a54v76i62d 60B94a28d18u88r51a 6365183471356

Už tam jenom chybí státní znak Československé republiky.

0/0
11.8.2016 22:12
Foto

J94a30r17o68s58l74a78v 39B73e58ň38o 2716687307100

Táto krásna, dizajnovo nadčasová lahôdka, bola vyrobená v roku 1936. Pôvodné bola poháňaná dvoma dieselovými motormi, ktoré boli neskôr kvôli hlučnosti nahradené agregátmi benzínovými. Bola osadená na tú dobu nevídanou novinkou, kotúčovými brzdami. Mašina dosiahla najvyššiu rýchlosť 148 km/h.

Maximálnu cestovnú rýchlosť však stanovili na 130 km/h. A jej priemerná rýchlosť do Prahy bola 92 km/h. Tento vlak urobil trasu Bratislava-Praha za 4hod 51 min s tým, že v Brne mal povinnú zastávku v trvaní 35 minút! Ešte hádam aj v dnešnej dobe obdivuhodné. Cez Druhú Svetovú Vojnu boli oba vlaky kvôli nedostatku pohonných hmôt odstavené.

Po ukončení vojny, oba vlaky používala ČS vláda. Vrátane prepráv na norimberský proces, kde pri príjazdoch budili skutočný ohlas. V roku 2010 bol tento voz vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku. Čiže aspoň nejaká satisfakcia umu stvoriteľov...

+12/−2
11.8.2016 22:00

R82o78m41a96n 75J80e89s18c84h45k73e 9818515787205

Nemáte moc přesné informace. Při zkouškách dosáhla rychlosti 160/ hod. strojvedoucí pan Rožnovský. V Brně byla zastávka 3 minuty. O rekonstrukci motorů také píšete nepřesnosti.

+1/0
12.8.2016 10:29
Foto

J29a58r40o12s11l81a62v 60B78e42ň69o 2956257137140

Info mám priamo z múzea v Koprivnici, kde som o tom robil článok. Aké mi kurátorka info dala, také som posunul ďalej:

http://www.ephoto.sk/photopointy/photopointy-cz/moravskoslezsky-kraj/tatra-koprivnice/

0/0
12.8.2016 11:26

J32a32n59a 86L87a67n57g76o50v59á 2235396970833

Loni v létě jsem jela Strelou z Berlína do Brna, hrozný zážitek. Vagóny i WC špinavé, odrbané, zanedbané, zapáchající... Tak odpudivý vlak jsem viděla naposledy za socialismu. Tahle nová vypadá velmi dobře - snad jí to vydrží.

0/0
11.8.2016 21:19

P22a11v95e87l 93M48a18t23o38u27š98e11k 5250797278434

V Německu umějí udělat ve vlaku pěknej chlív, to jako ne že ne.

+1/0
12.8.2016 8:15

J21i93ř92í 81E41r51b59e90n 1913324616107

Cože? Pořádkumilovní Němci, nejspořádanější a nejčistotnější národ v Evropě - oproti naší slovanské nemyté zapáchající bandě? Není možná! ;-D

0/0
12.8.2016 14:07

R63o61b51e67r32t 61P93r29a68ž98á36k 4188646235180

̈Vzhledem k tomu, jak jsou Němci kulturně obohacení...

0/0
12.8.2016 17:03

I31v68a88n 66B42u95b32l26a 3112455155124

Úžasné! Mašina že by odtáhla nádraží i s přednostou a dva vagonky.

+1/−1
11.8.2016 17:56

K80a58r46e95l 12Ř26e56h23á74č65e56k 9422920281322

Po příjezdu vlaku EC 282 Slovenská strela pokračuje za 17 minut celá souprava (vyjma lokomotivy a prvního vozu) jako vlak EC 174 do Ústí nad Labem, Berlína a Hamburku. Lokomotiva a jeden vůz jedou do depa. Dnes byl mimořádně za lokomotivou přidán ještě jeden vůz pro pozváné hosty, proto to odjelo do depa se dvěma vagóny.

+7/0
11.8.2016 18:03

M23i52l93a65n 72W76e38l50s69e33r 5422938678661

Proc to ma jen dva vagony?

0/0
11.8.2016 17:28

K39a35r66e85l 56Ř91e48h19á62č40e16k 9482650941552

Jednoduché vysvětlení. Po příjezdu vlaku EC 282 Slovenská strela pokračuje za 17 minut celá souprava (vyjma lokomotivy a prvního vozu) jako vlak EC 174 do Ústí nad Labem, Berlína a Hamburku. Lokomotiva a jeden vůz jedou do depa. Dnes byl mimořádně za lokomotivou přidán ještě jeden vůz pro pozváné hosty, proto to odjelo do depa se dvěma vagóny.

+3/0
11.8.2016 18:03

M12i41l33a48n 77W98e12l58s51e49r 5382138308941

Rozumim. Diky.

0/0
11.8.2016 18:07

K35a78r82e61l 54Ř17e36h30á75č16e70k 9402730421402

Nemáte zač.

0/0
11.8.2016 18:14

V35l66a37s71t54a 23V30r10á70n28o88v39á 7328183445167

to je jako muzeum veteranu

0/0
11.8.2016 17:21

J63a44n 88B66a14r36t64u14š49k48a 7756201561423

Těm, co chtějí poukazovat na cestovní rychlost tehdejší Slovenské strely a nynějšího vlaku, říkám že je to jako když chtějí porovnávat cestovní rychlost moderního sporťáku a autobusu pro 54 osob ( pro rejpaly : nemám na mysli cestu do D1 ani D2 :-P )

+3/0
11.8.2016 15:56

T16o68m38á25š 20M24o70r75a58v49č22í58k 3817906363275

Nevím, zda je to nej srovnání, prostě je to 130 vs 160 km/h, s tím, že nynější vlaky by daly v pohodě 200 km/h, kdyby se "trošku" upravila trať.

0/0
11.8.2016 15:59

T95o97m67á70š 64M76o38r53a73v30č40í71k 3667146743535

Ale na tu dobu to bylo fakt kvalitní výrobek, nadprůměr, dnes 160 km/h nikoho nevzrušuje.

+4/0
11.8.2016 16:01

P88a23v84e82l 70B93o91u34c90n91í68k 4402271913775

Slovenska strela je podle mě to nejpohodlnější cestování u nás. Modernizované, původně rakouské vozy, ale v interieru jako nové. Klimatizované, kupečká 3+3 místa i ve 2.třídě, s dostatkem místa pro nohy i zavazadla. A pro zajimavost, protože vlak jezdí z Prahy v čase večeře, uvítal jsem, že v jídelním voze. který je trochu retro, akceptují i platební karty. A osobně doporučuji svíčkovou se šesti :-)

+17/0
11.8.2016 15:48

J82i22ř23í 31E79r22b88e71n 1503904986707

A k tomu jedno malé pivo - a jak je krásně na světě. :-)

+3/0
11.8.2016 21:31

M46i92r40o13s90l44a46v 14Z91i76k51m43u35n13d 6748452727848

Prakticky každý vlak s modernizovanými ojetinami poskytuje cestujícímu standardní (západo)evropský komfort cestování ... luxusní vlaky v (ani západní) Evropě neexistují, tento ideologický výraz zneužívají ČD pro vlaky - ve srovnání s Evropou takové třetí nebo čtvrté třídy ... inu "poslední" luxusní souprava Transalpin ÖBB (řada 4010) nebo švýcarská "šedá myš" jsou hlubokou minulostí, kterou dnešní manageři a "ideologové" pro své mládí nepamatují.

Tož platí "věta Dukátova" z období po pádu železné opony "Nejlepší jednička je rakouská dvojka ..."

0/0
12.8.2016 12:13

M69i23l55a38n 61K88a53s90a52l 1738769345235

Ale railjet je railjet :-)

0/−1
12.8.2016 12:52

L41i78b94o31r 87Z97a60v65ř48e81l 8549726891452

to je prasečák jak všechny soupravy bez kupé !!;-O

0/−1
13.8.2016 2:07

M70i86l53a19n 23K35a77s16a38l 1568899635775

A to je dobře, nemám rád kupéčka.

+1/0
13.8.2016 11:01

P23e46t53r 93B40e25z52s37t11a55r18o53s57t74i 2339146733731

Dneska už jde na lince do Budapešti cestovat trochu spolehlivěji než dříve... Na většinu vlaku české 380, jo to ještě nedávno to bylo stylem dojedeme/nedojedeme, bude zpoždění jen 40 minut nebo dvě hodiny... Jojo, Slováci a jejich starostlivost o lokomotivy 350, kdy z 18 strojů nedokázali postavit ani 12 potřebných do turnusu... Nepamatuji snad den, kdy by nevyjely všechny nebo kdy by nějaká nechcipla na trati...

+4/−4
11.8.2016 15:32

S83t88a98n18i29s65l29a67v 20P87ř63i72b65y73l 1979438821516

Za posledních 70 let se doba cesty z Prahy do Bratislavy zkrátila o neuvěřitelných 20 minut 8-o

+1/−5
11.8.2016 15:25

P12e38t59r 42N73o92v43o84t97n10y 1691760121

Ale přibylo 4-5 zastávek, jestli to srovnáváte s původní Slovenskou strelou.

+11/0
11.8.2016 15:43

T82o34m82á25š 79M88o23r37a33v37č21í57k 3417496473825

To si pletete rekordní jízdní řád 38/39....jinak to běžně bylo 4h52min. Novodobý rekordní jízdní řád je 3h45(8) s tím, že se častěji zastavuje. Tudíž to není jen 20 minut, ale 30 minut s více zastávkami. Nevím, kolik by to dělalo, kdyby Pendolino stavělo jen v Brně. Jinak je asi pravda, že v té době si určitě lidé mysleli, že dnes už to budeme jezdit za 2 hodiny:)

+6/−1
11.8.2016 16:10

R51o78m59a41n 50J61e71s45c33h56k34e 9258855797315

Jadranský rychlík "Balkán jezdil před válkou pod 4 hodiny s jednou zastávkou kvůli braní vody. Na lopatu parní stroj. Řada 375.0 a 387.0

0/0
12.8.2016 10:34

J66i50ř20í 60E88r40b90e81n 1633924376737

Byl by někde ten jízdní řád k nahlédnutí? To by mě zajímalo, pokud to třínápravové lokomotivy Hrbatá a později Mikádo s nejvyšší konstrukční rychlostí "jen" 100 a 110 km/h skutečně stihly z Prahy do Blavy tak rychle...

0/0
12.8.2016 14:27

R15o31m30a26n 61J92e47s24c57h89k27e 9708425727205

Uvedená jízdní doba se týká úseku Brno - Praha. Já mám jízdní řád monarchii 1913, kolega prvorepublikové. Měl jsem kamoše, ten měl komplet od roku 1919 do současnosti. Bohužel už nežije.

Paradoxní je, že jsou dnes trati, kde se jezdí dnes pomaleji než za Rakouska. Například Znojmo - Okříšky. Také na trati Pardubice - Liberec jezdil v roce 1932 parní rychlík pouze 2 a 3/4 hodiny. Dnes je jízdní doba 3 hodiny.

0/0
12.8.2016 16:12

F79r55a42n88t22i46š57e89k 89K89u39l85d92a21n 5876767764564

Ohledně trati Pardubice - Liberec souhlasím. Jenomže tehdy asi rychlíky nestavěli v Bílé Třemešné a na Malé Skále a donedávna taky ve Smiřicích. Vůbec nejlepší k takovéto fabulaci je říct že expres z Prahy do Trutnova jezdil tolik hodin a tolik minut, když v roce xy jezdil o hodinu a půl míň. A jaksi zapomenout napsat že sice z Prahy do Hradce nikde nestaví, ale z Hradce do Trutnova staví všude kde jsou výhybky ( vyjma Rychnovku ), což znamená taková velkoměsta jako Předměřice nad Labem nebo třeba Starkoč.....

0/0
12.8.2016 17:40

R33a96d40e12k 35J18a63n92a42t16a 9185606914882

Však se taky trasování trati Pardubice-Liberec v podstatě nezměnilo. A největší vliv na dosažitelnou rychlost má právě poloměr oblouků ...

+1/0
12.8.2016 23:15

R56o67m79a12n 18J59e48s61c67h73k40e 9368705637605

Myslím si, že je ostuda s dnešní technikou jezdit pomaleji. Trati jsou kvalitnější, lepší zabezpečovací zařízení, do Hradce dvoukolejka. Také vozidla jsou rychlejší. Tehdy jezdily kouřovky 80 - 90 max. Kde udělali odborníci CHYBU ?

0/0
13.8.2016 21:27

R31o46m11a49n 93J84e49s22c49h53k17e 9808585527255

Dosažitelná rychlost je pouze jedna část. Pak jsou také pobyty ve stanici a ty jsou zbytečně dlouhé. Jak je potom možné, že kouřovka s maximem 80 - 90 km/hod byla rychlejší než dnešní motoráky s rychlostí 100 km/hod ?

V letech 1961 - 63 jezdila parní mikáda řada 387.0 náhradou za poruchové motorové Ganzy na rychlíku Hungaria. Jízdní doba Břeclav - Česká Třebová 2 hodiny 7 minut. To byli mistři, jeden doháněl zpoždění a jel přes Vranovice 135 km. Byl za to pochválen přednostem-náčelníkem výtopny- depa. Rychloměrný pásek byl mnoho let v kanceláři.

Trať Brno - Česká Třebová se také trasováním nezměnila. Přesto vlaky jezdí rychleji ? Jak mne to vysvětlíte ?

0/0
14.8.2016 7:24

P82e80t38r 46V96i46n53a17ř 6743683963837

Ten záchod na fotce vypadá jako současnost Českých drah, moc se toho za ty desetiletí nezměnilo.. ;-D

+1/−16
11.8.2016 15:19

J45i71ř37í 93E80r91b39e80n 1833714586527

Zjevně jste vlakem posledních deset let nejel.

+6/0
11.8.2016 21:32

P94e70t27r 66V61i64n52a67ř 6133253583567

Ale soudruhu režijko, nechme těch laškování..

0/−7
11.8.2016 21:44

M54a42t26ě63j 84V92o92n74d34ř87i64č76k76a 4254230988656

Tak jel? :)

+4/0
11.8.2016 22:22

J23i43ř98í 19E78r93b11e74n 1353494226147

?

0/0
11.8.2016 22:27

L53i25b42o56r 78Z46a36v59ř22e27l 8989786651772

no jo,alkáč,to je podržtaška a nefachčenko!!

0/0
13.8.2016 2:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.