Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Slovenskou strelu „přivezl“ legendární motorák. Expres slaví 80 let

Expresní spojení slovenské a české metropole slaví letos 80 let. V roce 1936 spojil Bratislavu a Prahu velmi rychlý vlak Slovenská strela. České dráhy a Železničná společnost Slovensko si toto jubileum připomínají neobvyklým výročním designem expresní lokomotivy řady 380, kterou ve čtvrtek slavnostně pokřtily.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P59a65v32e23l 75M52a19t91o85u36š11e61k 5620127158904

To, že na Strele začala jezdit souprava od Hamburgu, má bohužel i své stinné stránky. Jednak v ní je často bordel a jednak přijíždí dost často z Německa zpožděná (zejména v poslední době), což má vliv i na odjezd Strely. Aneb v Praze vlak sice rozdělili na dvě ramena (Do Hamburgu a do Bratislavy), ale souprava jede stejná, takže výhoda tohoto rozdělení je ta tam.

0/0
12.8.2016 8:14

D69a15v20i67d 89B68a40d39u96r23a 6565143121136

Už tam jenom chybí státní znak Československé republiky.

0/0
11.8.2016 22:12
Foto

J24a88r46o13s92l19a62v 61B11e50ň39o 2406187937350

Táto krásna, dizajnovo nadčasová lahôdka, bola vyrobená v roku 1936. Pôvodné bola poháňaná dvoma dieselovými motormi, ktoré boli neskôr kvôli hlučnosti nahradené agregátmi benzínovými. Bola osadená na tú dobu nevídanou novinkou, kotúčovými brzdami. Mašina dosiahla najvyššiu rýchlosť 148 km/h.

Maximálnu cestovnú rýchlosť však stanovili na 130 km/h. A jej priemerná rýchlosť do Prahy bola 92 km/h. Tento vlak urobil trasu Bratislava-Praha za 4hod 51 min s tým, že v Brne mal povinnú zastávku v trvaní 35 minút! Ešte hádam aj v dnešnej dobe obdivuhodné. Cez Druhú Svetovú Vojnu boli oba vlaky kvôli nedostatku pohonných hmôt odstavené.

Po ukončení vojny, oba vlaky používala ČS vláda. Vrátane prepráv na norimberský proces, kde pri príjazdoch budili skutočný ohlas. V roku 2010 bol tento voz vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku. Čiže aspoň nejaká satisfakcia umu stvoriteľov...

+12/−2
11.8.2016 22:00

R76o88m75a34n 14J74e89s87c93h23k89e 9348925257625

Nemáte moc přesné informace. Při zkouškách dosáhla rychlosti 160/ hod. strojvedoucí pan Rožnovský. V Brně byla zastávka 3 minuty. O rekonstrukci motorů také píšete nepřesnosti.

+1/0
12.8.2016 10:29
Foto

J94a15r89o82s21l21a24v 59B19e95ň37o 2176147687380

Info mám priamo z múzea v Koprivnici, kde som o tom robil článok. Aké mi kurátorka info dala, také som posunul ďalej:

http://www.ephoto.sk/photopointy/photopointy-cz/moravskoslezsky-kraj/tatra-koprivnice/

0/0
12.8.2016 11:26

J59a59n45a 14L30a34n79g78o96v37á 2335116520893

Loni v létě jsem jela Strelou z Berlína do Brna, hrozný zážitek. Vagóny i WC špinavé, odrbané, zanedbané, zapáchající... Tak odpudivý vlak jsem viděla naposledy za socialismu. Tahle nová vypadá velmi dobře - snad jí to vydrží.

0/0
11.8.2016 21:19

P12a83v69e45l 48M54a34t50o35u82š23e61k 5380667388764

V Německu umějí udělat ve vlaku pěknej chlív, to jako ne že ne.

+1/0
12.8.2016 8:15

J67i85ř28í 64E63r40b88e88n 1943384256357

Cože? Pořádkumilovní Němci, nejspořádanější a nejčistotnější národ v Evropě - oproti naší slovanské nemyté zapáchající bandě? Není možná! ;-D

0/0
12.8.2016 14:07

R91o54b86e20r70t 69P16r21a67ž70á64k 4248146185340

̈Vzhledem k tomu, jak jsou Němci kulturně obohacení...

0/0
12.8.2016 17:03

I62v89a67n 94B22u50b29l69a 3462815875364

Úžasné! Mašina že by odtáhla nádraží i s přednostou a dva vagonky.

+1/−1
11.8.2016 17:56

K71a93r79e50l 19Ř39e97h57á80č94e13k 9902680591262

Po příjezdu vlaku EC 282 Slovenská strela pokračuje za 17 minut celá souprava (vyjma lokomotivy a prvního vozu) jako vlak EC 174 do Ústí nad Labem, Berlína a Hamburku. Lokomotiva a jeden vůz jedou do depa. Dnes byl mimořádně za lokomotivou přidán ještě jeden vůz pro pozváné hosty, proto to odjelo do depa se dvěma vagóny.

+7/0
11.8.2016 18:03

M18i95l30a14n 59W54e15l35s97e37r 5422128838711

Proc to ma jen dva vagony?

0/0
11.8.2016 17:28

K84a50r37e82l 42Ř44e27h86á30č55e83k 9152600531672

Jednoduché vysvětlení. Po příjezdu vlaku EC 282 Slovenská strela pokračuje za 17 minut celá souprava (vyjma lokomotivy a prvního vozu) jako vlak EC 174 do Ústí nad Labem, Berlína a Hamburku. Lokomotiva a jeden vůz jedou do depa. Dnes byl mimořádně za lokomotivou přidán ještě jeden vůz pro pozváné hosty, proto to odjelo do depa se dvěma vagóny.

+3/0
11.8.2016 18:03

M86i75l35a61n 33W21e72l25s77e37r 5812658688801

Rozumim. Diky.

0/0
11.8.2016 18:07

K22a75r36e24l 84Ř94e54h74á18č35e25k 9982310751742

Nemáte zač.

0/0
11.8.2016 18:14

V29l54a92s61t67a 21V60r17á50n59o60v21á 7348593545607

to je jako muzeum veteranu

0/0
11.8.2016 17:21

J78a57n 15B17a78r57t90u74š57k23a 7216671981463

Těm, co chtějí poukazovat na cestovní rychlost tehdejší Slovenské strely a nynějšího vlaku, říkám že je to jako když chtějí porovnávat cestovní rychlost moderního sporťáku a autobusu pro 54 osob ( pro rejpaly : nemám na mysli cestu do D1 ani D2 :-P )

+3/0
11.8.2016 15:56

T34o89m95á49š 57M82o87r13a10v68č60í68k 3857636333825

Nevím, zda je to nej srovnání, prostě je to 130 vs 160 km/h, s tím, že nynější vlaky by daly v pohodě 200 km/h, kdyby se "trošku" upravila trať.

0/0
11.8.2016 15:59

T29o25m62á73š 45M50o25r67a95v70č62í27k 3147546103925

Ale na tu dobu to bylo fakt kvalitní výrobek, nadprůměr, dnes 160 km/h nikoho nevzrušuje.

+4/0
11.8.2016 16:01

P17a13v35e70l 25B83o11u71c72n74í56k 4452561193715

Slovenska strela je podle mě to nejpohodlnější cestování u nás. Modernizované, původně rakouské vozy, ale v interieru jako nové. Klimatizované, kupečká 3+3 místa i ve 2.třídě, s dostatkem místa pro nohy i zavazadla. A pro zajimavost, protože vlak jezdí z Prahy v čase večeře, uvítal jsem, že v jídelním voze. který je trochu retro, akceptují i platební karty. A osobně doporučuji svíčkovou se šesti :-)

+17/0
11.8.2016 15:48

J37i51ř73í 92E94r15b34e10n 1823734376527

A k tomu jedno malé pivo - a jak je krásně na světě. :-)

+3/0
11.8.2016 21:31

M85i29r69o98s55l68a67v 60Z81i37k62m67u45n23d 6898112707928

Prakticky každý vlak s modernizovanými ojetinami poskytuje cestujícímu standardní (západo)evropský komfort cestování ... luxusní vlaky v (ani západní) Evropě neexistují, tento ideologický výraz zneužívají ČD pro vlaky - ve srovnání s Evropou takové třetí nebo čtvrté třídy ... inu "poslední" luxusní souprava Transalpin ÖBB (řada 4010) nebo švýcarská "šedá myš" jsou hlubokou minulostí, kterou dnešní manageři a "ideologové" pro své mládí nepamatují.

Tož platí "věta Dukátova" z období po pádu železné opony "Nejlepší jednička je rakouská dvojka ..."

0/0
12.8.2016 12:13

M78i21l86a98n 35K75a39s60a14l 1878819135515

Ale railjet je railjet :-)

0/−1
12.8.2016 12:52

L95i86b40o25r 51Z12a74v10ř76e88l 8579886981882

to je prasečák jak všechny soupravy bez kupé !!;-O

0/−1
13.8.2016 2:07

M16i57l81a24n 33K38a88s94a26l 1658869935935

A to je dobře, nemám rád kupéčka.

+1/0
13.8.2016 11:01

P69e94t63r 78B77e77z85s65t79a14r97o47s97t94i 2929116323381

Dneska už jde na lince do Budapešti cestovat trochu spolehlivěji než dříve... Na většinu vlaku české 380, jo to ještě nedávno to bylo stylem dojedeme/nedojedeme, bude zpoždění jen 40 minut nebo dvě hodiny... Jojo, Slováci a jejich starostlivost o lokomotivy 350, kdy z 18 strojů nedokázali postavit ani 12 potřebných do turnusu... Nepamatuji snad den, kdy by nevyjely všechny nebo kdy by nějaká nechcipla na trati...

+4/−4
11.8.2016 15:32

S19t36a86n32i13s32l73a58v 73P62ř11i70b74y38l 1579188151156

Za posledních 70 let se doba cesty z Prahy do Bratislavy zkrátila o neuvěřitelných 20 minut 8-o

+1/−5
11.8.2016 15:25

P23e19t78r 20N23o32v35o53t82n75y 1341420951

Ale přibylo 4-5 zastávek, jestli to srovnáváte s původní Slovenskou strelou.

+11/0
11.8.2016 15:43

T92o92m36á76š 66M16o47r91a40v15č29í14k 3337636193395

To si pletete rekordní jízdní řád 38/39....jinak to běžně bylo 4h52min. Novodobý rekordní jízdní řád je 3h45(8) s tím, že se častěji zastavuje. Tudíž to není jen 20 minut, ale 30 minut s více zastávkami. Nevím, kolik by to dělalo, kdyby Pendolino stavělo jen v Brně. Jinak je asi pravda, že v té době si určitě lidé mysleli, že dnes už to budeme jezdit za 2 hodiny:)

+6/−1
11.8.2016 16:10

R69o88m89a89n 86J87e22s58c98h23k63e 9968585497965

Jadranský rychlík "Balkán jezdil před válkou pod 4 hodiny s jednou zastávkou kvůli braní vody. Na lopatu parní stroj. Řada 375.0 a 387.0

0/0
12.8.2016 10:34

J33i40ř65í 17E76r47b60e89n 1113664226817

Byl by někde ten jízdní řád k nahlédnutí? To by mě zajímalo, pokud to třínápravové lokomotivy Hrbatá a později Mikádo s nejvyšší konstrukční rychlostí "jen" 100 a 110 km/h skutečně stihly z Prahy do Blavy tak rychle...

0/0
12.8.2016 14:27

R14o59m16a89n 68J26e23s23c85h44k52e 9198145797765

Uvedená jízdní doba se týká úseku Brno - Praha. Já mám jízdní řád monarchii 1913, kolega prvorepublikové. Měl jsem kamoše, ten měl komplet od roku 1919 do současnosti. Bohužel už nežije.

Paradoxní je, že jsou dnes trati, kde se jezdí dnes pomaleji než za Rakouska. Například Znojmo - Okříšky. Také na trati Pardubice - Liberec jezdil v roce 1932 parní rychlík pouze 2 a 3/4 hodiny. Dnes je jízdní doba 3 hodiny.

0/0
12.8.2016 16:12

F77r53a52n49t42i90š17e94k 72K66u55l41d90a18n 5986887324734

Ohledně trati Pardubice - Liberec souhlasím. Jenomže tehdy asi rychlíky nestavěli v Bílé Třemešné a na Malé Skále a donedávna taky ve Smiřicích. Vůbec nejlepší k takovéto fabulaci je říct že expres z Prahy do Trutnova jezdil tolik hodin a tolik minut, když v roce xy jezdil o hodinu a půl míň. A jaksi zapomenout napsat že sice z Prahy do Hradce nikde nestaví, ale z Hradce do Trutnova staví všude kde jsou výhybky ( vyjma Rychnovku ), což znamená taková velkoměsta jako Předměřice nad Labem nebo třeba Starkoč.....

0/0
12.8.2016 17:40

R15a18d98e91k 32J94a80n45a36t21a 9885876564132

Však se taky trasování trati Pardubice-Liberec v podstatě nezměnilo. A největší vliv na dosažitelnou rychlost má právě poloměr oblouků ...

+1/0
12.8.2016 23:15

R96o69m82a45n 57J27e79s90c95h63k42e 9328225837325

Myslím si, že je ostuda s dnešní technikou jezdit pomaleji. Trati jsou kvalitnější, lepší zabezpečovací zařízení, do Hradce dvoukolejka. Také vozidla jsou rychlejší. Tehdy jezdily kouřovky 80 - 90 max. Kde udělali odborníci CHYBU ?

0/0
13.8.2016 21:27

R14o86m54a29n 44J98e70s77c84h31k57e 9688965637955

Dosažitelná rychlost je pouze jedna část. Pak jsou také pobyty ve stanici a ty jsou zbytečně dlouhé. Jak je potom možné, že kouřovka s maximem 80 - 90 km/hod byla rychlejší než dnešní motoráky s rychlostí 100 km/hod ?

V letech 1961 - 63 jezdila parní mikáda řada 387.0 náhradou za poruchové motorové Ganzy na rychlíku Hungaria. Jízdní doba Břeclav - Česká Třebová 2 hodiny 7 minut. To byli mistři, jeden doháněl zpoždění a jel přes Vranovice 135 km. Byl za to pochválen přednostem-náčelníkem výtopny- depa. Rychloměrný pásek byl mnoho let v kanceláři.

Trať Brno - Česká Třebová se také trasováním nezměnila. Přesto vlaky jezdí rychleji ? Jak mne to vysvětlíte ?

0/0
14.8.2016 7:24

P15e84t20r 52V44i31n34a62ř 6403153933247

Ten záchod na fotce vypadá jako současnost Českých drah, moc se toho za ty desetiletí nezměnilo.. ;-D

+1/−16
11.8.2016 15:19

J22i45ř58í 10E81r95b22e31n 1333434686227

Zjevně jste vlakem posledních deset let nejel.

+6/0
11.8.2016 21:32

P13e35t91r 97V24i10n57a82ř 6363103573577

Ale soudruhu režijko, nechme těch laškování..

0/−7
11.8.2016 21:44

M22a68t48ě10j 78V34o24n23d50ř84i58č42k35a 4304740728836

Tak jel? :)

+4/0
11.8.2016 22:22

J41i71ř71í 25E97r48b19e38n 1363474406577

?

0/0
11.8.2016 22:27

L21i86b22o86r 11Z87a22v57ř21e52l 8989296541702

no jo,alkáč,to je podržtaška a nefachčenko!!

0/0
13.8.2016 2:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.