Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nemáme díly, nevyrábíme. Potíže Volkswagenu cítí i v Mladé Boleslavi

Koncern Volkswagen musí po mnoha letech zastavit výrobu v některých závodech. VW řeší problém se dvěma dodavateli, kteří automobilce přestali dodávat své díly. Problém se zastavováním výroby už pocítila i Škoda Auto, v jejímž závodě může dojít k zastavení výroby vozidel již tento týden.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P80a23v40e15l 17H17o12d67r 8489729877

Anebo je to jinak, trh se zadrhl a tak vymysleli fintu, aby byli lidi doma, a nemuseli dělat na sklad......

+1/−1
22.8.2016 13:50

O29n40d39ř32e46j 17L85o63š84o84t13h 1725505555431

Kdyby to tak bylo, tak by to určitě vyřešili jinak a ne zastavením výroby. Došlo by pouze k omezení linek zvýšením taktu nebo omezení směn.

+1/−1
22.8.2016 15:20

P40e61t55r 38P34ř73i77k51r64y19l 1628135493

tak už Prevent žaluje i s mercedes :-) Vor dem Landgericht Braunschweig wolle Prevent 40 Millionen Euro Schadenersatz erstreiten, gab ein Sprecher des Gerichts am Montag bekannt. Prevent sehe Verträge von Daimler als nicht erfüllt und nicht wirksam beendet an

0/0
22.8.2016 13:32

L84u88k24á60š 12Š28l78e13h28o50f64e32r 1833499695539

Zdá se že v Preventu někomu ve vedení slušně "hráblo" ;-D

+5/0
22.8.2016 13:33

M40a66r96e74k 55H60r72a42d73i94l 3452637302752

Já jsem sice drobný živnostníček, ale pro automobilky jsem vyráběl v minulosti také. Ne přímo, ale přes dodavatelskou firmu. Naposledy pro Mercedes. Byla to neuvěřitelná administrace, protokoly, certifikáty... Pak mě byla dodavatelskou firmou, jako stálému výrobci, předložena rámcová smlouva. Povinnosti na několik stránek A4, jako například vyřídit reklamaci do 3 dnů (výroba trvá třeba měsíc), jinak musím uhradit veškeré škody a pod. Moje právo se smrsklo na pár řádek, v podstatě jsem měl jen právo, že dostanu někdy zaplaceno. Bylo to likvidační a nikdy jsem to nepodepsal, tím také moje spolupráce skončila, protože jsem nechtěl prožívat bezesné noci. Velice se divili, proč to nepodepíšu, že to mají všichni, tak je otázkou, k čemu se ty firmy upsaly a proč se teď diví.

+4/0
22.8.2016 13:12

P29e95t31r 95P49ř33i81k83r93y47l 1378915743

takže hra na soudce: dle toho co čtu v tisku, bych dal za pravdu VW

+3/−1
22.8.2016 12:56

J38a70n 87P64r30i46c83h67y44s17t51a75l 8521258283

Pokud lze tyto zpravy povazovat za stejne verohodne jako zpravy od panu Palaty a Manerta, tak bude mit ve skutecnosti pravdu dodavatel.

+1/0
25.8.2016 19:35

B25ř47e96t12i83s31l28a67v 82Č60e67r84n59í92k 4392144108262

Neni to nahodou ta spolecnost? Kterw musi dodavatele pristavovat kamiony se soucastkami v presne stanovenou dobu a rovnou je z nich odebiraji do vyroby, protoze nechteji platit vlastni skladove prostory a zasoby a toto brime v podobe pokut za nedodani v presnem case prenaseji na dodavatele?

0/0
22.8.2016 12:31

L89u83k76á53š 57Š61l95e85h68o77f29e78r 1803309185439

Říká se tomu just-in-time a je to běžný způsob zásobování kontinuální výroby ;-)

+7/0
22.8.2016 12:45

J86a90n 63N15e72m16e55c 9208306797690

Samozřejmě - jenže nedržení skladu znamená zvýšení rizika nedodávky (i kamion může "mít nehodu") - bohužel mnoho rádobymanažerů tohle chtělo spláchnout jen na dodavatele - je to riziko, které se musí pojistit - zvýší se náklady dodavatele - odběratel tomu musí přizpůsobit cenu - v podstatě musí část toho "pojištění zaplatit". To už mnohde dělat nechtějí. Obecně jsem měl v automotive pocit, že se mnohde zapomnělo, že dlouhodobá spolupráce leží na férovosti jednání a stabilitě - vycucat druhého krátkodobě zisk přinese, ale dlouhodobě to není dobrá strategie. Podobně se chovají obchodní řetězce a dnes začínají mít problémy ...

V každém případě tohle asi bude rozhodovat soud, uvidíme, komu dá za pravdu. VW je samozřejmě "těžší váhová kategorie v tomto souboji ... jenže zároveň může přijít o mnohem mnohem více. Možná sice vyhrají soud, ale více než je majetek té firmy stejně nedostanou a náklady na zastavené linky mohou být řádově větší ...

0/0
22.8.2016 16:31

L53u53k62á43š 89Š60l91e74h71o69f62e51r 1213429155119

Vyjmenoval jste jen negativa JIT. Pozitivem je mj. nižší finanční nároky na výrobu u dodavatele, protože nemusí vyrábět na sklad atd. Navíc, opět nikdo nenutí dodavatele na JIT přistoupit.

+1/0
22.8.2016 18:09

J49a86n 61N51e33m97e67c 9398346407920

No na výrobu asi ne. Ono často dodavatel ten sklad musí držet. Výhoda je především na straně odběratele. Obecně souhlas - v pravidelné a "stabilní výrobě" má JIT své opodstatnění a výhody ... jen je třeba si uvědomit i ty nevýhody a zajistit se proti nim. Není to bílá/černá.

0/0
23.8.2016 7:46

P70a78t63r95i82k 14Z17a42b51r77a26n37s13k19y 1591549915743

ty znas jednu jedinou automobilku co to dela jinak ? prvni s tim prisla kdysi toyota

0/0
22.8.2016 13:51

L58u57k13á33š 29Š92l67e95h81o12f24e29r 1323509295809

Dodavatelské firmy se tímhle odepsaly. I kdyby byla vina na straně VW (což pochybuji), od firmy s takovýmto jednáním nikdo nekoupí ani šroubek...

+1/−1
22.8.2016 12:20

R37i77c87h65a55r19d 68P63l88o73č46i77c12a 7968410320193

Jake to ale muselo byt jednanie zo strany VW ked dodavatel si radsej vybral likvidaciu ako spolupracu s nim ?

+1/−1
22.8.2016 12:38

L80u30k17á72š 76Š21l66e24h80o88f86e20r 1103589445109

Někdo snad dodavatele nutil s VW spolupracovat?

+3/0
22.8.2016 12:46

A34n30t92o97n81í16n 93Z67e39l86e51n90ý 2704643581916

Samozřejmě že nenutil. Ale když přestali, tak je z toho poprask.

0/0
22.8.2016 13:22

L42u97k24á77š 52Š69l69e63h17o76f67e98r 1673159535729

Když má firma smlouvu, ke které se dobrovolně zavázala, musí dodržet smluvní podmínky včetně výpovědních lhůt. Fakt nemůže jen tak ze dne na den přestat dodávat...

+2/0
22.8.2016 13:29
Foto

J21a56n18a 97K58o26z25á22k90o30v30á 84V49o12l64r87á56b88o94v32á 9163734395701

Jak vidíte, muže.

+1/0
23.8.2016 6:44

P22e26t40r 82M47a87r24e65č74e93k 1823721159428

Samozřejmě , že může ;-D . Nikdo k nim ozbrojené komando nepošle. Ovšem musí počítat s ekonomickými následky.

0/0
24.8.2016 17:52

J76a29n 17P93r56i66c30h67y97s29t30a78l 8131448983

Pokud jim zmenili podminky likvidacnim zpusobem, tak uz nemaji co ztratit.

+1/0
25.8.2016 19:36

M79a43r50t44i90n 67H75r78o36u97d35n54ý 5367122764957

Budou se muset s nimi domluvit.

A ROZUMNĚ.

Jinak to dopadnout nemůže. Všichni výrobci jedou na plné obrátky, nikde nejsou lidi nazbyt. A ani nemluvím o know how a výrobních strojích. Nikdo jiný jim tudíž a zkrátka v horizontu několika měsíců náhradou ty díly nevyrobí a neprodá. A VW za této situace nemá měsíce, ale jen týdny. Moc bych se nedivil, kdyby tu dodavatelskou firmu VW nakonec musel za solidní peníze z donucení (od)koupit.

Zabavit jim vyrobené díly ve skladě nemohou. Ty skladové zásoby slouží jako záruka na provozní úvěry od bank, dnes vyrábí všichni v režimu provozního úvěrování. Defacto by hrábli na záruky zasmluvněné ve prospěch 3. a 4. subjektu. Takže zabavování si žádný soud na triko nevezme ani omylem, to by byl megahumbuk. Ta dodavatelská firma musí být fakt zoufalá, když už šáhla k tomuto bezprecedentnímu kroku, který nepovede k ničemu jinému než k naprosté ztrátě důvěry.

+2/−1
22.8.2016 12:05

J32a21n 36Š80e11s75t48á53k 3718719929954

No jo. to je tak když se nejedná o automobilku ale jen o montovnu;-D

0/−2
22.8.2016 11:57

T60o78m12á88š 44L31u34d59v90í15k 1380637494302

Tak to je asi konec pro VW už teď na většině aut prodělává. Průměrný zaměstnanec stojí VW 250 tisíc měsíčně i když nic nedělá a nemůžou mu snížit plat ani ho vyhodit.

+1/−9
22.8.2016 11:40

V80a48š30e64k 53Ř70í75h18a 2923963128682

co to plácáte za hovadiny. Momentáoním problémenm rozhodně nejsou zaměstnanci, ale podnikatelské vztahy.

+3/−1
22.8.2016 11:47

R60a35d71e77k 51N94e16u96m75a47n63n 5132302758205

"plácal" naznačuje, že když VW stojí fabrika, tak ho začnou pokládat náklady na zaměstnance

ale to asi nechápeš

+1/−2
22.8.2016 11:54

S71t67a68n70i15s10l61a55v 82S10e10d95l84á12k 1625759427

Je ptázkou, zda velmi nadstandardní platy u VW nevedou k odírání dodavatelských firem.

0/0
22.8.2016 11:57

R38i18c59h55a18r94d 97P40l86o12č65i77c28a 7538540810133

Vysoke platy su konkurencna nevyhoda. Nic viac nic menej. Tu sa v plnej miere potvrdzuje porekadlo ze aj maly ko**t dokaze spravit velky problem. Zatrasie sa strom, manazeri VW spadnu na zem a spamataju sa raz dva. A ten najvyssi si konecne spomenie za co je plateny.

0/0
22.8.2016 13:00

T17o46m86á96š 49L22u76d35v70í81k 1650917534312

Vysoké platy mohou být konkurenční výhoda pokud je používáte jako motivaci k tomu aby jste měl a udržel dobré zaměstnance. Pokud chcete např. nejlepší designéry nebo techniky budete jim muset platit líp než průměrným jinak od Vás odejdou. VW je takový socialistický skanzen. Ty dvěstětisícové platy tam pobírají lidé jejichž jediná alternativa je pracovat na pokladně v Tescu.

+1/0
22.8.2016 13:58

V43l18a55d52i73m67í24r 72D36y80t67r48y31c43h 2121383289962

Si delaj randu, VW bude diktovat vyrobcum ceny a nutit je zlevnovat. Soud naridil vyrobcum vyrabet, pripadne zabavit vyrobky. Co mi to pripomina....... ;-ORv

+1/−3
22.8.2016 11:37

T88o47m24á64š 36P30í60c82l 3876733511127

Což o to. Zabavit se může, dokud je co. Ale co když je dodavatel ani nevyrobil, zabavíme mu továrnu? :-)

0/0
22.8.2016 11:59

J53a19n 53P92r20i35c53h84y39s18t75a35l 8781478753

Ta tovarna ve skutecnosti nejspis patri bance.

0/0
25.8.2016 19:40

A15n20t48o16n73í91n 28Z77e87l93e22n57ý 2714633101266

Proč si nejdou stoupnout do fronty před Mototechnou? V úterý chodí zboží.

+3/0
22.8.2016 11:00

M21i29l26o37š 73A38d95á89m26e97k 5204300636686

Copak jste ten článek nikdo nečetl?

VW zrušil část smluv. Dodavatelé přestali plnit zbylé zbylé smlouvy.

A teď můžeme spekulovat.

1. Při takto velkých obchodech je běžné, že část smluv je prodělečná a část výdělečná. Kontrakt se počítá jako celek.

Je možné, že právě zrušená část smluv byla pro dodavatele výdělečná. Co jiného dodavatelům zbývá? V podstaně je zlikviduje ať dodávat budou a nebo nebudou. Ale pokud nebudou, mohou svou činnost alespoň ukončit bez dluhů nebo alespoň se vztyčenou hlavou. Možná. Možná jen VW jen sklízí co zasel, když spustu nárožných prací outsourcuje a přitom se k dodavatelům chová, jak se k nim chová.

2. Copak si tady opravdu někdo myslí, že takové objemy dodávek, takto speciálních a specifických dílů lze snadno objednat někde jinde? Příprava takové výroby trvá měsíce. Příprava strojů, nákupo materiálu, lidi... Navíc, firmy které by zvládly tyto komponenty vyrobit mají nejspíš plně vytíženou výrobu.

3. Cílená likvidace VW? Občas to tak může vypadat. VW má posledních pár měsíců problémy. Tak se zkusme zamyslet nad tím, kdo by mohl mít zájem.

USA? VW léta provokovala Americké automobilky, jak je disel nejleší a amíci nejsou schopní ani vyrobit ČISTÝ dieselový motor. A pak se ukáže, že lhali. No, řekněte sami, být na straně amíků? :-) No, ale v USA nemá VW výrazný podíl. Ale kam hrne VW pod tlakem? Co třeba Asie? :-) Navíc v Číne vzniká spousta nových velkých automobilek...

Jen spekuluji :-)

+12/−1
22.8.2016 10:08

M75i88c30h19a22l 75Š24e81v32č34í65k 8243406454

Nezrusili žádné smlouvy ale odstoupili od plánovaného projektu. Tzn. že např. nezačnou vyrábět nějaký model motoru atd. Tato firma se asi podílela na vývoji a plánovala dodávky. Nakoupila a předstihem stroje atd. Teď chce kompenzace ztracených investic. Což je obvyklé a VW je samozřejmě platí, dle smluv. Soudí se právě kvůli jejich výši. Zastavení dodávky dílů, které s tím nesouvisí, jsou jen nástroj vydírání a porušení dodavatelských smluv. To zcela jistě firmu položí. Na to stačí jeden idiot vysoko ve vedení firmy a odnesou to stovky zaměstnanců.

+2/0
22.8.2016 10:16

M47i70l53o67š 27A88d59á96m14e19k 5784250926496

Problém je, že kompenzace nemusí být dostatečná, vzhledem k tomu, že nabídka se kalkulovala jako celek a případná kompenzace se bude týkat jen zrušené dohody, nikoli dílů na které VW dostal dumpingové ceny. Ale je to jen spekulace. VW v tomto případu dost mlží a to i v interní komunikaci.

+1/0
22.8.2016 10:28

J95a53n 38P59r11i98c73h13y45s95t49a28l 8931858623

Pokud vedeni vi, ze ta nedostatecna kompenzace firmu taky polozi, tak jedna spravne. Firmu to polozi v kazdem pripade, ale takhle se o tom aspon verejnost dozvi.

0/0
25.8.2016 19:43

J12a95n 38S89k35ý46p58a80l31a 7707652632661

Tak to chodí, když si firma zničí dodavatele neustálým tlakem. Znám jiný případ, kdy firma dohnala svého dodavate do takové ztráty, že ho musela koupit, jinak by zkrachoval jak dodavatel, tak i samotná firma odběratel, protože jiného dodavatele by nesehnala.

+5/−1
22.8.2016 10:05

L19u14k25á71š 78Š69l52e71h33o66f50e37r 1103519305349

Vedení dodavatele bylo zřejmě neschopné vést svou firmu. Každou smlouvu musí podepsat obě strany...

+2/0
22.8.2016 12:18

J73a40r35o56s11l75a29v 53K78l44í67m74a 7825715953

Pracoval jsem v automotive jako rezident 7 let. Tedy člověk který přímo vyřizuje veškeré problémy dodavetele na půdě zákazníka a pomáhá např. náběhu nových modelů apod. Většinu času jsem dělal pro Ford (Neměcko, Belgie), ale byl jsem i kratší časy (řádově měsíce) vypomáhat pro VW koncern, BMW či M.Benz. Moje zkušenost je tedy osobní a mohu srovnávat. Tedy k věci. Koncern VW to je MAFIE !!! Dělají si naprosto co chtějí a jsou schopni reklamovat a buzerovat i za zcela zdravé díly, jejich argumentem je potom "máme z dílu špatný pocit". Naprosto prasácké chování. Byl jsem ve Wolfsburgu, Hannoveru ale i Ingolstadtu dohromady asi půl roku. Audi, neskutečná komedie, když už nenašli vadný díl, tak nám ty zdravé prostě začli ničit (odtrhávat konektory). Oni prostě museli alespoň jednou za měsíc s něčím přijít aby dostali bakšiš. Celé se to uklidnilo když se tam najal mafián rumunského původu a z jejich řad, který za úplatu sobě i té mafii celou situaci jako zázrakem sklidnil. VW koncern to je prostě dobytek. Těch tragikomických historek mám povícero, každopádně ten vztah VW versus dodavatel je čistě feudální. A já mám radost, že jim to konečně někdo ukázal. Přitom BMW, FORD i Mercedes férová spolupráce...

+31/−1
22.8.2016 10:04

E44d88a 68S86t72á26r79e74k 6316624952616

Díky za info, my to známe jen jakožto ti buzerovaní, když vracejí či reklamují absolutní kravinu např. v podobě lehce rozmazeného značení, člověk má pak pocit, že kvůli tomu budou muset v Emdenu zastavit výrobu alespoň na měsíc...

0/0
22.8.2016 11:31

P68e38t48r 14M21a83r49e94č23e64k 1873461649358

Neuvěřitelné. :-/

0/0
22.8.2016 11:35

O80n13d14ř86e79j 75L88o76š80o49t36h 1345505595521

Renault je taky velmi dobrý zákazník, za prvé dokáže zaplatit naší práci mnohem lépe než VW a za druhé nereklamuje všechno, často pošle jen fotky jako upozornění na neshodný díl a pak nám je vrátí.

Ale musím říci, že třeba vztahy s VW Bratislava jsou taky velmi dobré a nemáme s nim žádné problémy, jen ta rentabilita není tak vysoká.

0/0
22.8.2016 15:33

M77a38r94e41k 46W79o49l66f 3609287784692

Pokud to majitel firmy plánoval dlouho dopředu tak ačkoliv to firmu muže potopit jeho osobně se to dost možná ani nedotkne. Nikdo nevíme kdo za tim stojí a z osobní zkušenosti vím ze šéfové zejména menších firem jsou pohaneni různými motivy a zdaleka ne vzdy jsou to čistě jen peníze.

0/0
22.8.2016 9:43

V17l17a96d34i42m16í69r 22F92i93b54i72g29e79r 5294111241624

Vloni když se objevila aféra s podvodným software VW prohlásil, že přispět na odškodnění budou muset všichni, tedy i dodavatelé dílů. Asi se jim nějak vzepřeli a je pro ně snažší zastavit výrobu, než dodávat za 0 nebo se ztrátou. Smlouvy jsou nastaveny hodně přísně a VW z pozice megafirmy nevyjednává. Toto je asi jediná možnost.

+12/0
22.8.2016 9:41

M61i41c71h66a27l 32Š50e66v25č68í29k 8843346264

Přečtěte si článek, je tam jasně uvedeno, že jde o spor ohledně zrušení plánovaného projektu. Na dílech jistě vydělávali dostatečně, když měli na investice v řádu desítek milionů euro. Díly jsou jen prostředek k vydírání. Asi se majitel rozhodl vysoudit odškodné za zrušený projekt za cenu, že zavře krám.

+1/0
22.8.2016 10:03

S72t67a91n52i47s43l66a21v 57S64e96d14l19á25k 1225459657

Jen spekuluješ a nic nevíš. Já také ne, ale dokáži si představit několik scénářů, které posílají za dané situace firmu do kytek.

Stačí jen, pokud si firma na rozvoj (technologie, budovy, nová pracovní síla) vzala úvěr, který měla splácet z realizace projektů. To by byla jistě kdekterá banka zafinancovat, když klient má tak bonitního odběratele, že? Pokud by se dostal dodavatel i v průběhu času do neřešitelné situace, tak by věc měl řešit právě takto. Do problémů ho někdo dostal a ten někdo musí nést následky bez možnosti si najít jiného soumara.

0/0
22.8.2016 11:56

F15r29a55n22t51i83š66e40k 18P73á85p83a86y 2752319857807

V podstate ste povedali, že dodávateľ nie je svojprávny a nevie, čo mu vyplýva zo zmlúv, ktoré uzavrie.

Ale aj tak sa čudujem, že VW nepočítal s takýmto scenárom.

0/0
23.8.2016 7:14

O76n42d84ř44e12j 15L95o43š66o56t12h 1205155105381

Jsou projekty, které jsou ziskové a pak takové, které nejsou. Ty si dodavatel bere proto, aby dostal ty ziskové. Problém pak je, když ty ziskové z nějakého důvodu ukončí a zbyde jen to, co si na sebe nevydělá.

0/−1
22.8.2016 15:36

V63i10k38t22o74r 87N11á61r43o73ž56n81ý 3339812438

O čem to všechno je ? VW je nejméně efektivní výrobce aut. Když se dá do poměru počet zaměstnanců a počty vyrobených aut , nevychází z tohoto poměru nijak dobře ve srovnání s ostatními automobilkami. Totální přezaměstnanost a socialismus. Vliv odborů obrovský.. A aby tento koncern mohl fungovat , musí odírat své dodavatele mnohem více než ostatní automobilky. Většinou dodavatelé drží hubu a krok . Tito se dokázali vzepřít a díky tomu mají můj obdiv R^

+23/−2
22.8.2016 9:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.