Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nemáme díly, nevyrábíme. Potíže Volkswagenu cítí i v Mladé Boleslavi

Koncern Volkswagen musí po mnoha letech zastavit výrobu v některých závodech. VW řeší problém se dvěma dodavateli, kteří automobilce přestali dodávat své díly. Problém se zastavováním výroby už pocítila i Škoda Auto, v jejímž závodě může dojít k zastavení výroby vozidel již tento týden.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P49a36v44e20l 98H71o69d80r 8849859367

Anebo je to jinak, trh se zadrhl a tak vymysleli fintu, aby byli lidi doma, a nemuseli dělat na sklad......

+1/−1
22.8.2016 13:50

O92n84d83ř32e59j 68L59o15š94o65t58h 1175975655491

Kdyby to tak bylo, tak by to určitě vyřešili jinak a ne zastavením výroby. Došlo by pouze k omezení linek zvýšením taktu nebo omezení směn.

+1/−1
22.8.2016 15:20

P41e33t15r 51P64ř23i15k69r78y65l 1548825103

tak už Prevent žaluje i s mercedes :-) Vor dem Landgericht Braunschweig wolle Prevent 40 Millionen Euro Schadenersatz erstreiten, gab ein Sprecher des Gerichts am Montag bekannt. Prevent sehe Verträge von Daimler als nicht erfüllt und nicht wirksam beendet an

0/0
22.8.2016 13:32

L83u30k87á79š 24Š79l59e36h48o38f86e66r 1673809715469

Zdá se že v Preventu někomu ve vedení slušně "hráblo" ;-D

+5/0
22.8.2016 13:33

M29a46r53e58k 39H45r75a42d30i23l 3872247142662

Já jsem sice drobný živnostníček, ale pro automobilky jsem vyráběl v minulosti také. Ne přímo, ale přes dodavatelskou firmu. Naposledy pro Mercedes. Byla to neuvěřitelná administrace, protokoly, certifikáty... Pak mě byla dodavatelskou firmou, jako stálému výrobci, předložena rámcová smlouva. Povinnosti na několik stránek A4, jako například vyřídit reklamaci do 3 dnů (výroba trvá třeba měsíc), jinak musím uhradit veškeré škody a pod. Moje právo se smrsklo na pár řádek, v podstatě jsem měl jen právo, že dostanu někdy zaplaceno. Bylo to likvidační a nikdy jsem to nepodepsal, tím také moje spolupráce skončila, protože jsem nechtěl prožívat bezesné noci. Velice se divili, proč to nepodepíšu, že to mají všichni, tak je otázkou, k čemu se ty firmy upsaly a proč se teď diví.

+4/0
22.8.2016 13:12

P15e84t58r 31P74ř76i78k91r28y16l 1228925943

takže hra na soudce: dle toho co čtu v tisku, bych dal za pravdu VW

+3/−1
22.8.2016 12:56

J28a83n 95P41r42i33c88h46y18s39t50a53l 8831218463

Pokud lze tyto zpravy povazovat za stejne verohodne jako zpravy od panu Palaty a Manerta, tak bude mit ve skutecnosti pravdu dodavatel.

+1/0
25.8.2016 19:35

B92ř66e71t22i43s71l81a80v 19Č59e95r68n21í36k 4272474468462

Neni to nahodou ta spolecnost? Kterw musi dodavatele pristavovat kamiony se soucastkami v presne stanovenou dobu a rovnou je z nich odebiraji do vyroby, protoze nechteji platit vlastni skladove prostory a zasoby a toto brime v podobe pokut za nedodani v presnem case prenaseji na dodavatele?

0/0
22.8.2016 12:31

L50u57k57á33š 80Š54l89e25h30o95f55e18r 1763909645419

Říká se tomu just-in-time a je to běžný způsob zásobování kontinuální výroby ;-)

+7/0
22.8.2016 12:45

J98a61n 43N98e58m33e46c 9138866817460

Samozřejmě - jenže nedržení skladu znamená zvýšení rizika nedodávky (i kamion může "mít nehodu") - bohužel mnoho rádobymanažerů tohle chtělo spláchnout jen na dodavatele - je to riziko, které se musí pojistit - zvýší se náklady dodavatele - odběratel tomu musí přizpůsobit cenu - v podstatě musí část toho "pojištění zaplatit". To už mnohde dělat nechtějí. Obecně jsem měl v automotive pocit, že se mnohde zapomnělo, že dlouhodobá spolupráce leží na férovosti jednání a stabilitě - vycucat druhého krátkodobě zisk přinese, ale dlouhodobě to není dobrá strategie. Podobně se chovají obchodní řetězce a dnes začínají mít problémy ...

V každém případě tohle asi bude rozhodovat soud, uvidíme, komu dá za pravdu. VW je samozřejmě "těžší váhová kategorie v tomto souboji ... jenže zároveň může přijít o mnohem mnohem více. Možná sice vyhrají soud, ale více než je majetek té firmy stejně nedostanou a náklady na zastavené linky mohou být řádově větší ...

0/0
22.8.2016 16:31

L63u76k19á89š 91Š14l17e42h63o87f69e84r 1263319285509

Vyjmenoval jste jen negativa JIT. Pozitivem je mj. nižší finanční nároky na výrobu u dodavatele, protože nemusí vyrábět na sklad atd. Navíc, opět nikdo nenutí dodavatele na JIT přistoupit.

+1/0
22.8.2016 18:09

J84a35n 10N81e14m13e79c 9378656137460

No na výrobu asi ne. Ono často dodavatel ten sklad musí držet. Výhoda je především na straně odběratele. Obecně souhlas - v pravidelné a "stabilní výrobě" má JIT své opodstatnění a výhody ... jen je třeba si uvědomit i ty nevýhody a zajistit se proti nim. Není to bílá/černá.

0/0
23.8.2016 7:46

P87a27t21r54i45k 97Z18a35b48r20a16n63s13k69y 1571119525383

ty znas jednu jedinou automobilku co to dela jinak ? prvni s tim prisla kdysi toyota

0/0
22.8.2016 13:51

L75u27k77á40š 81Š61l77e85h98o41f60e96r 1813349875679

Dodavatelské firmy se tímhle odepsaly. I kdyby byla vina na straně VW (což pochybuji), od firmy s takovýmto jednáním nikdo nekoupí ani šroubek...

+1/−1
22.8.2016 12:20

R28i25c51h43a33r85d 18P95l78o40č77i71c96a 7228550120363

Jake to ale muselo byt jednanie zo strany VW ked dodavatel si radsej vybral likvidaciu ako spolupracu s nim ?

+1/−1
22.8.2016 12:38

L97u88k85á68š 57Š44l59e76h58o98f75e74r 1513389815749

Někdo snad dodavatele nutil s VW spolupracovat?

+3/0
22.8.2016 12:46

A45n50t42o58n19í15n 88Z18e81l60e50n82ý 2164883861846

Samozřejmě že nenutil. Ale když přestali, tak je z toho poprask.

0/0
22.8.2016 13:22

L57u69k82á44š 12Š97l70e79h91o65f74e86r 1423309375129

Když má firma smlouvu, ke které se dobrovolně zavázala, musí dodržet smluvní podmínky včetně výpovědních lhůt. Fakt nemůže jen tak ze dne na den přestat dodávat...

+2/0
22.8.2016 13:29
Foto

J94a95n61a 70K23o52z27á92k98o76v86á 96V92o75l70r69á22b90o26v80á 9543474715461

Jak vidíte, muže.

+1/0
23.8.2016 6:44

P78e61t66r 52M40a12r75e60č32e48k 1863191379258

Samozřejmě , že může ;-D . Nikdo k nim ozbrojené komando nepošle. Ovšem musí počítat s ekonomickými následky.

0/0
24.8.2016 17:52

J70a15n 51P89r44i35c21h73y85s25t94a14l 8741508133

Pokud jim zmenili podminky likvidacnim zpusobem, tak uz nemaji co ztratit.

+1/0
25.8.2016 19:36

M55a56r57t34i24n 91H61r85o74u62d96n11ý 5357732544887

Budou se muset s nimi domluvit.

A ROZUMNĚ.

Jinak to dopadnout nemůže. Všichni výrobci jedou na plné obrátky, nikde nejsou lidi nazbyt. A ani nemluvím o know how a výrobních strojích. Nikdo jiný jim tudíž a zkrátka v horizontu několika měsíců náhradou ty díly nevyrobí a neprodá. A VW za této situace nemá měsíce, ale jen týdny. Moc bych se nedivil, kdyby tu dodavatelskou firmu VW nakonec musel za solidní peníze z donucení (od)koupit.

Zabavit jim vyrobené díly ve skladě nemohou. Ty skladové zásoby slouží jako záruka na provozní úvěry od bank, dnes vyrábí všichni v režimu provozního úvěrování. Defacto by hrábli na záruky zasmluvněné ve prospěch 3. a 4. subjektu. Takže zabavování si žádný soud na triko nevezme ani omylem, to by byl megahumbuk. Ta dodavatelská firma musí být fakt zoufalá, když už šáhla k tomuto bezprecedentnímu kroku, který nepovede k ničemu jinému než k naprosté ztrátě důvěry.

+2/−1
22.8.2016 12:05

J61a41n 96Š29e21s38t63á12k 3468359159744

No jo. to je tak když se nejedná o automobilku ale jen o montovnu;-D

0/−2
22.8.2016 11:57

T50o57m35á37š 34L56u75d91v39í83k 1220337194292

Tak to je asi konec pro VW už teď na většině aut prodělává. Průměrný zaměstnanec stojí VW 250 tisíc měsíčně i když nic nedělá a nemůžou mu snížit plat ani ho vyhodit.

+1/−9
22.8.2016 11:40

V76a37š47e33k 84Ř98í41h36a 2433713778312

co to plácáte za hovadiny. Momentáoním problémenm rozhodně nejsou zaměstnanci, ale podnikatelské vztahy.

+3/−1
22.8.2016 11:47

R91a27d91e54k 86N88e85u85m44a27n36n 5692752778965

"plácal" naznačuje, že když VW stojí fabrika, tak ho začnou pokládat náklady na zaměstnance

ale to asi nechápeš

+1/−2
22.8.2016 11:54

S62t58a76n28i73s19l90a61v 36S64e22d49l15á42k 1245239627

Je ptázkou, zda velmi nadstandardní platy u VW nevedou k odírání dodavatelských firem.

0/0
22.8.2016 11:57

R59i12c64h58a98r83d 96P33l46o33č84i59c10a 7768570170123

Vysoke platy su konkurencna nevyhoda. Nic viac nic menej. Tu sa v plnej miere potvrdzuje porekadlo ze aj maly ko**t dokaze spravit velky problem. Zatrasie sa strom, manazeri VW spadnu na zem a spamataju sa raz dva. A ten najvyssi si konecne spomenie za co je plateny.

0/0
22.8.2016 13:00

T78o76m66á53š 14L22u10d65v65í89k 1740497794522

Vysoké platy mohou být konkurenční výhoda pokud je používáte jako motivaci k tomu aby jste měl a udržel dobré zaměstnance. Pokud chcete např. nejlepší designéry nebo techniky budete jim muset platit líp než průměrným jinak od Vás odejdou. VW je takový socialistický skanzen. Ty dvěstětisícové platy tam pobírají lidé jejichž jediná alternativa je pracovat na pokladně v Tescu.

+1/0
22.8.2016 13:58

V29l13a73d20i72m23í48r 62D74y79t94r36y85c16h 2111363869642

Si delaj randu, VW bude diktovat vyrobcum ceny a nutit je zlevnovat. Soud naridil vyrobcum vyrabet, pripadne zabavit vyrobky. Co mi to pripomina....... ;-ORv

+1/−3
22.8.2016 11:37

T41o13m62á46š 56P19í55c89l 3636923421927

Což o to. Zabavit se může, dokud je co. Ale co když je dodavatel ani nevyrobil, zabavíme mu továrnu? :-)

0/0
22.8.2016 11:59

J31a83n 65P79r64i56c35h66y83s93t62a25l 8111868573

Ta tovarna ve skutecnosti nejspis patri bance.

0/0
25.8.2016 19:40

A76n35t93o63n39í12n 20Z17e76l88e81n55ý 2644643821586

Proč si nejdou stoupnout do fronty před Mototechnou? V úterý chodí zboží.

+3/0
22.8.2016 11:00

M54i30l81o57š 21A69d16á50m54e10k 5304790476496

Copak jste ten článek nikdo nečetl?

VW zrušil část smluv. Dodavatelé přestali plnit zbylé zbylé smlouvy.

A teď můžeme spekulovat.

1. Při takto velkých obchodech je běžné, že část smluv je prodělečná a část výdělečná. Kontrakt se počítá jako celek.

Je možné, že právě zrušená část smluv byla pro dodavatele výdělečná. Co jiného dodavatelům zbývá? V podstaně je zlikviduje ať dodávat budou a nebo nebudou. Ale pokud nebudou, mohou svou činnost alespoň ukončit bez dluhů nebo alespoň se vztyčenou hlavou. Možná. Možná jen VW jen sklízí co zasel, když spustu nárožných prací outsourcuje a přitom se k dodavatelům chová, jak se k nim chová.

2. Copak si tady opravdu někdo myslí, že takové objemy dodávek, takto speciálních a specifických dílů lze snadno objednat někde jinde? Příprava takové výroby trvá měsíce. Příprava strojů, nákupo materiálu, lidi... Navíc, firmy které by zvládly tyto komponenty vyrobit mají nejspíš plně vytíženou výrobu.

3. Cílená likvidace VW? Občas to tak může vypadat. VW má posledních pár měsíců problémy. Tak se zkusme zamyslet nad tím, kdo by mohl mít zájem.

USA? VW léta provokovala Americké automobilky, jak je disel nejleší a amíci nejsou schopní ani vyrobit ČISTÝ dieselový motor. A pak se ukáže, že lhali. No, řekněte sami, být na straně amíků? :-) No, ale v USA nemá VW výrazný podíl. Ale kam hrne VW pod tlakem? Co třeba Asie? :-) Navíc v Číne vzniká spousta nových velkých automobilek...

Jen spekuluji :-)

+12/−1
22.8.2016 10:08

M47i44c69h60a77l 63Š69e38v13č90í21k 8753886894

Nezrusili žádné smlouvy ale odstoupili od plánovaného projektu. Tzn. že např. nezačnou vyrábět nějaký model motoru atd. Tato firma se asi podílela na vývoji a plánovala dodávky. Nakoupila a předstihem stroje atd. Teď chce kompenzace ztracených investic. Což je obvyklé a VW je samozřejmě platí, dle smluv. Soudí se právě kvůli jejich výši. Zastavení dodávky dílů, které s tím nesouvisí, jsou jen nástroj vydírání a porušení dodavatelských smluv. To zcela jistě firmu položí. Na to stačí jeden idiot vysoko ve vedení firmy a odnesou to stovky zaměstnanců.

+2/0
22.8.2016 10:16

M81i10l70o12š 10A44d17á94m29e38k 5464160296526

Problém je, že kompenzace nemusí být dostatečná, vzhledem k tomu, že nabídka se kalkulovala jako celek a případná kompenzace se bude týkat jen zrušené dohody, nikoli dílů na které VW dostal dumpingové ceny. Ale je to jen spekulace. VW v tomto případu dost mlží a to i v interní komunikaci.

+1/0
22.8.2016 10:28

J19a38n 81P39r68i36c51h46y85s13t85a29l 8881268263

Pokud vedeni vi, ze ta nedostatecna kompenzace firmu taky polozi, tak jedna spravne. Firmu to polozi v kazdem pripade, ale takhle se o tom aspon verejnost dozvi.

0/0
25.8.2016 19:43

J89a46n 44S80k25ý67p53a39l27a 7797132422511

Tak to chodí, když si firma zničí dodavatele neustálým tlakem. Znám jiný případ, kdy firma dohnala svého dodavate do takové ztráty, že ho musela koupit, jinak by zkrachoval jak dodavatel, tak i samotná firma odběratel, protože jiného dodavatele by nesehnala.

+5/−1
22.8.2016 10:05

L25u40k24á70š 43Š26l29e73h18o80f17e61r 1473449245669

Vedení dodavatele bylo zřejmě neschopné vést svou firmu. Každou smlouvu musí podepsat obě strany...

+2/0
22.8.2016 12:18

J26a80r55o90s78l39a91v 12K34l13í84m65a 7985635593

Pracoval jsem v automotive jako rezident 7 let. Tedy člověk který přímo vyřizuje veškeré problémy dodavetele na půdě zákazníka a pomáhá např. náběhu nových modelů apod. Většinu času jsem dělal pro Ford (Neměcko, Belgie), ale byl jsem i kratší časy (řádově měsíce) vypomáhat pro VW koncern, BMW či M.Benz. Moje zkušenost je tedy osobní a mohu srovnávat. Tedy k věci. Koncern VW to je MAFIE !!! Dělají si naprosto co chtějí a jsou schopni reklamovat a buzerovat i za zcela zdravé díly, jejich argumentem je potom "máme z dílu špatný pocit". Naprosto prasácké chování. Byl jsem ve Wolfsburgu, Hannoveru ale i Ingolstadtu dohromady asi půl roku. Audi, neskutečná komedie, když už nenašli vadný díl, tak nám ty zdravé prostě začli ničit (odtrhávat konektory). Oni prostě museli alespoň jednou za měsíc s něčím přijít aby dostali bakšiš. Celé se to uklidnilo když se tam najal mafián rumunského původu a z jejich řad, který za úplatu sobě i té mafii celou situaci jako zázrakem sklidnil. VW koncern to je prostě dobytek. Těch tragikomických historek mám povícero, každopádně ten vztah VW versus dodavatel je čistě feudální. A já mám radost, že jim to konečně někdo ukázal. Přitom BMW, FORD i Mercedes férová spolupráce...

+31/−1
22.8.2016 10:04

E65d93a 10S31t54á88r24e84k 6726964522806

Díky za info, my to známe jen jakožto ti buzerovaní, když vracejí či reklamují absolutní kravinu např. v podobě lehce rozmazeného značení, člověk má pak pocit, že kvůli tomu budou muset v Emdenu zastavit výrobu alespoň na měsíc...

0/0
22.8.2016 11:31

P64e37t29r 77M32a39r72e11č97e57k 1503721859488

Neuvěřitelné. :-/

0/0
22.8.2016 11:35

O22n45d40ř41e62j 73L54o31š50o66t46h 1235685765111

Renault je taky velmi dobrý zákazník, za prvé dokáže zaplatit naší práci mnohem lépe než VW a za druhé nereklamuje všechno, často pošle jen fotky jako upozornění na neshodný díl a pak nám je vrátí.

Ale musím říci, že třeba vztahy s VW Bratislava jsou taky velmi dobré a nemáme s nim žádné problémy, jen ta rentabilita není tak vysoká.

0/0
22.8.2016 15:33

M95a82r93e35k 57W36o73l15f 3359617354362

Pokud to majitel firmy plánoval dlouho dopředu tak ačkoliv to firmu muže potopit jeho osobně se to dost možná ani nedotkne. Nikdo nevíme kdo za tim stojí a z osobní zkušenosti vím ze šéfové zejména menších firem jsou pohaneni různými motivy a zdaleka ne vzdy jsou to čistě jen peníze.

0/0
22.8.2016 9:43

V62l60a18d53i37m45í15r 76F78i53b40i43g77e36r 5434851611404

Vloni když se objevila aféra s podvodným software VW prohlásil, že přispět na odškodnění budou muset všichni, tedy i dodavatelé dílů. Asi se jim nějak vzepřeli a je pro ně snažší zastavit výrobu, než dodávat za 0 nebo se ztrátou. Smlouvy jsou nastaveny hodně přísně a VW z pozice megafirmy nevyjednává. Toto je asi jediná možnost.

+12/0
22.8.2016 9:41

M19i70c94h10a11l 73Š56e46v37č22í47k 8403156784

Přečtěte si článek, je tam jasně uvedeno, že jde o spor ohledně zrušení plánovaného projektu. Na dílech jistě vydělávali dostatečně, když měli na investice v řádu desítek milionů euro. Díly jsou jen prostředek k vydírání. Asi se majitel rozhodl vysoudit odškodné za zrušený projekt za cenu, že zavře krám.

+1/0
22.8.2016 10:03

S37t47a91n69i42s23l19a76v 62S98e32d51l51á59k 1575309927

Jen spekuluješ a nic nevíš. Já také ne, ale dokáži si představit několik scénářů, které posílají za dané situace firmu do kytek.

Stačí jen, pokud si firma na rozvoj (technologie, budovy, nová pracovní síla) vzala úvěr, který měla splácet z realizace projektů. To by byla jistě kdekterá banka zafinancovat, když klient má tak bonitního odběratele, že? Pokud by se dostal dodavatel i v průběhu času do neřešitelné situace, tak by věc měl řešit právě takto. Do problémů ho někdo dostal a ten někdo musí nést následky bez možnosti si najít jiného soumara.

0/0
22.8.2016 11:56

F87r52a93n51t64i40š62e58k 43P95á89p17a92y 2392479487617

V podstate ste povedali, že dodávateľ nie je svojprávny a nevie, čo mu vyplýva zo zmlúv, ktoré uzavrie.

Ale aj tak sa čudujem, že VW nepočítal s takýmto scenárom.

0/0
23.8.2016 7:14

O15n39d44ř72e53j 48L30o41š17o95t76h 1585325955871

Jsou projekty, které jsou ziskové a pak takové, které nejsou. Ty si dodavatel bere proto, aby dostal ty ziskové. Problém pak je, když ty ziskové z nějakého důvodu ukončí a zbyde jen to, co si na sebe nevydělá.

0/−1
22.8.2016 15:36

V17i29k58t86o20r 36N72á17r38o20ž97n26ý 3289682698

O čem to všechno je ? VW je nejméně efektivní výrobce aut. Když se dá do poměru počet zaměstnanců a počty vyrobených aut , nevychází z tohoto poměru nijak dobře ve srovnání s ostatními automobilkami. Totální přezaměstnanost a socialismus. Vliv odborů obrovský.. A aby tento koncern mohl fungovat , musí odírat své dodavatele mnohem více než ostatní automobilky. Většinou dodavatelé drží hubu a krok . Tito se dokázali vzepřít a díky tomu mají můj obdiv R^

+23/−2
22.8.2016 9:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.