Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přivolat si aplikací auto řízené počítačem? Uber už to začíná testovat

Taxikáři všude na světě nesnášejí Uber kvůli tomu, že jim jejich řidiči berou práci. Samotný Uber ale nyní vyjíždí na cestu, na jejímž konci nebude potřebovat ani svoje řidiče. Začíná totiž v zákaznickém provozu testovat autonomní auta - tedy taková, která dovedou řídit i sama.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L77u96d78ě50k 96N65e30k63u17d20a 4657186583274

Já bych se nenervoval.

Tohle, hned tak fungovat nebude.

0/0
29.8.2016 19:51

J97a84r59o30s71l12a64v 46Š79k70o68d45a 6114548339941

Uber je černá taxisluzba.

0/0
24.8.2016 22:54
Foto

R77a47d89i46m 72K25r92o50u54t46i58l 7210541326699

No a to si pak budou moci radnice v Praze malovat na zemi lajny všech různých barev... :-) Krásná představa: ráno vyjedu ze své vlastní garáže, odvezu se autem do centra města a pak auto vyšlu na cestu domů zpátky do garáže. A po práci si ho zase přivolám a odvezu se domů sám. Krásné.

A vzhledem k tomu, že to bude snižovat příjmy z parkovného (mimochodem, ty obdivované Helsinky si účtují na hodinu parkování 8 €), tak se to bude muset zakázat zákonem.

0/0
24.8.2016 17:38

J86i86ř61í 69K54o73c78u88r12e86k 6965364205148

Zakázal bych MHD. Víte kolik taxikářů by našlo práci, dkyby se to všechno muselo odvozit jen a jen autem? A kdyby ta auta byla jen a pouze dvojmístná, to by bylo pracovních příležitostí.

No a pak samozřejmě vlaky. Jeden strojvedoucí veze 2000 tun. To by našlo práci 400 až 500 řidičů náklaďáků.

A mosty, berou práci převozníkům. Ve starém Egyptě žili snad tisíc roků bez nich.

0/0
24.8.2016 14:45

M20a95r68t39i72n 75K70a84r12á14s43e14k 9838233908208

No ja si neumim moc predstavit, jak muze byt jizda uberem kdy levnejsi nez vlastni auto (za prepokladu ze to auto je nejak vytizene, rekneme cca 20 000km za rok), s ohledem na to, ze drtiva vetsina nakladu na auto odpovida tomu kolik najede kilometru (mimo pojistku), a radobytaxi, vzdya najede soustu prazdnych kilometru...

0/0
24.8.2016 13:33

L24u20k82a80s 83P41a10v58l26i88c44e12k 4498461150886

No v prumeru je dnes auto pouzivano 5% za den. Pokud Uber zvisi pouzivatelnost na 50%+ a stlaci marze automobilek diky nakupu millionu aut najednou tak cena na kilometr muze opravdu byt velmi vyrazne nizsi nez u auta ktrere bude osoba vlastnit sama. Nehlede na to ze auta budou pravdepodobne vselijaka a kdyz pojedete s jednim kamaradem na pivo tak nebudete potrebovat auto vetsi ktere byste pravdepodobne vlastnil, protoze vozite rodinu. Jinymi slovy vam Uber dava flexibilitu abyste mel pristup k ruznym autum podle potreby. Naklady na opravu pravdepodobne klesnou, protoze vse bude vice centralizovane. Uber bude vlastnit velikou halu za mestem kde budou opravy probihat a auta se budou skladovat a v dusledku budou auta pro zakazniky spolehlivejsi protoze budou prochazet castejsi kontrolou. Tento system bude vyhra pro koncove zakazniky, ale velmi negativne to muze ovlivnit samotne automobilky diky snizenim ci eliminovanim marzi (auta se muzou stat "lost leaderem"), masovym rusenim auto-servisu, umyvaren aut atd.

0/0
24.8.2016 17:03

M54a43r49t89i81n 80K56a98r11á84s56e35k 9498883648968

No cenu u automobilky snizit nijak vyrazne nemuzou, marze automobilky na jedno auto je tak nizka, ze to neni kam snizovat, samozrejme se muze pir tak masivnich nakupech usetrit tim, ze se obejde distribuce (v nejlepsim kolem 20% porizovaci ceny auta).

Dalsi uspora bude v tom, ze to auto asi najede za svuj zivot realne vice kilometru, nez pri osobni vlastnictvi (tj se porizovacka rozpocitana na km bude mensi). Na servisu se taky da neco usetrit, ale to uz jsou male castky relativne. Na druhou stranu je treba ty auta daleko casteji myt a cistit, coz radu uspor vykompenzuje, i opotrebeni interieru asi bude intenzivnejsi nez ve vlastnim aute.

Na druhou stranu je treba vzit v potaz to, ze na kazdy placeny kilometr auto najede cca 1 neplaceny kilometr (coz razem zvysuje naklady na dvojnasobek), firma ma nejake dalsi administrativni, propagacni a dalsi naklady apod....

Jasne tak jako jsou uz dneska lidi, kterym by se kvuli nizkemu najezdu vyplatilo jezdit taxikem, tak pri takove "revoluci" a snizeni cen se ten pocet lidi vyrazne zvysi (hlavne asi lide zijici ve mestech, kteri jezdi hlavne MHD, nebo jen par km a auto maji na obcasne vylety), ale pro clovek co auto pozuiva s nejakou roumnou intenzitou si to moc predstavi neumim.

Samozrejme je tam i jisty efekt toho komfortu - tak jako dneska operativni leasing neni financne levnejsi, nez koupe auta, tak je to pro soustu lidi zajimave z jinych duvodu...

0/0
24.8.2016 18:10

M90a71r86t52i38n 29Š62t20r47o51s 4499377720318

Nesohlasím příliš s tím počtem najetých kilometrů. Auto vás odveze z bodu A do bodu B, v bodě B pak počká na dašího zákazníka, co bude chtít jet ca opačným směrem. Samozřejmě nějaké přejíždění bude, ale určitě to nebude dvojnásobek. Dále pak komfort v podobě toho, že nebudete muset řešit parkování a nebudete se muset o auto starat, bát se že vám ho ukradnou nebo zničí, atd. Vlastní auta pořád asi někteří mít budou, ale bude jich opradu minimum.

0/0
24.8.2016 20:21

M48a96r24t88i69n 44K33a19r38á67s20e80k 9958363168598

Ano taxi funguje teoreticky stejne, v realu ti nej taxikari maji 40 % placneych kilometru, i nekterych appek jako Uber se dari dokonce i 50%.

Ono problem je v tom, ze proste doprava je v jednu dobu casto prevazne jednim smerem (rano smerem do center, odpoledne pryc - viz napriklad i vlaky, ktere jezdi ve spicce v jednom smeru narvane, v opacne prazdne)...

0/0
24.8.2016 22:39

L68u60k90a53s 39P61a93v75l68i90c33e12k 4478411530826

Je plno mist kde muzou automobilky snizovat naklady. Pokud by se zakaznici opravdu odklonili od modelu vlastnictvy tak neni duvod proc by automobilka mela drzet tak veliky marketingovy tym. Ono jaksi nepostrebujete kupovat reklami v televizi kdyz prodavate jednomu ci dvoum zakaznikum, protoze z auta by se stala komodita a automobilky by nemohli prodavat "lifestyle" produkt. To same bude platit o modelu prodeje pres dealery kteri v podstate nebudou potreba. V tu chvili si muzete predstavit ze by Uber a jim podobni koupili ci se spojili s automobilkou X (nedavno GM koupili podil v Lyftu) a zisk pri vyrobe aut by byl nepodstatny. Predstavte si jak lukrativni bude cas kdy budete sedet v aute a pojdete hodinu ci dve z jednoho mista na druhe a kolik vam toho bude moci v tu dobu ta firma prodat. Na tohle dnes sazi treba Google a Apple. Muj nazor je ten ze v budocnu se budou penize vydelavat spise na vasem zabaveni po tu dobu kdy budete v aute nez na aute samotnem.

0/0
24.8.2016 21:47

L76u62k87a41s 45P79a54v41l87i62c14e75k 4708421920566

Uffff - reklamy :-/

0/0
24.8.2016 21:55

M59a77r90t58i83n 42K68a53r30á55s96e45k 9428843778848

No rekneme ze naklady na marketing jsou u automobilek velmi mala cast nakladu (marketing z velke casti plati az lokalni distribuce.

Napr u VW, jestlize automobilka prodava auto za 100 jednotek, tak cca 70 stoji na to auto jen nakupovane dily, jen zbylych 30 % z prodejni ceny jsou naklady na mzdy, vyvoj, vlastni vyrobni naklady na stroje, budovy, zisk a vse okolo....

0/0
24.8.2016 22:18

M84a42r27t17i93n 69Š79t24r29o13s 4899357850328

Samořídící auta přinesou úplnou revoluci v dopravě. Bude to asi ještě hezkých pár let trvat, ale lidi u nebudou mít svoje auta, nebudou mít garáže ani parkovací místa. Když budu chtít jet, zavolám si auto, a ono mě odveze, a pak zase odjede. Když budu chtít na nákup, objednám si malé auto, když na dovolenou s rodinou, objednám si větší :) A když budu chtít ušetřit, pojedu hromadně linkovým autobusem, který bude taky levnější, protože bude rovněž bez řidiče :-)

0/0
24.8.2016 12:58

M43a75r43t73i33n 56K81a68r49á18s19e66k 9858483438218

No mensi problem bude s tim, ze by to zasadne zhustilo provoz (ale zas usetrilo parkovaci mista)...

0/0
24.8.2016 13:34

M55a20r76t28i42n 53Š34t98r86o78s 4629707540928

Tak mimo město by to moc nevdailo, a ve městě se kromě ušetřených míst a tedy většího prostoru pro provoz ušetřilo tím, že auta do města budou podstatně menší. Zároveń ale myslím, že podpora hromadné dopravy bude přetrvávat.

0/0
24.8.2016 20:24

K17a82r31e86l 78U62r71b18a38n 2944264441349

R^

0/0
24.8.2016 11:44
Foto

M18a50r17t31i45n 13R72y92š23a16v52ý 1776185763562

Knight rider bude v dohledné době realitou :)

,,KITTe? Přijeď pro mě." ;-D

+1/0
24.8.2016 9:41

A93n70t84o37n74í42n 35S86c79h16i84n71d12l27e24r 8603837185449

Až takové auto způsobí nehodu, tak se bude těžko dokazovat, kdo zrovna v daný moment ovládal aplikci... a jestli měl popito :-P

0/−1
24.8.2016 9:20

L83u90k64á43š 58O97m61á79č10k39a 5521774121156

Pokud se taxikář neumí uživit, ať jde dělat něco jiného.

+1/0
24.8.2016 9:16

R76a47d52o67s50l12a97v 30K69l10a46u72d10a 5544778624322

Technických problémů to má celou řadu, nepředpokládám že se jen tak vyřeší. A až se vyřeší, bude tady psychologická bariéra. Navíc tohle auto bude velmi pomalé, protože bude jezdit předpisově. Ve tři ráno se bude šourat u školy třicítkou.... to by taxikář nikdy neudělal.

+1/−1
24.8.2016 8:10

P44e43t34r 84N90i60v21n85i74c94k41ý 3942444115147

Psychologicky měli lidé strach jezdit prvními vlaky, pak prvními automobily, natož létat prvními letadly.

0/0
24.8.2016 9:11

R78a94d64o73s56l19a81v 19K24l23a89u28d69a 5584528834272

S tímto žvástem jsem počítal. Člověk - řidič se musí ve zlomku sekundy rozhodnout, co je v danou chvíli lepší.... napasovat do srnky, nebo do příkopu.... Napasovat to do dítěte, nebo do příkopu.... Jak se rozhodne počítač v autě?

0/0
24.8.2016 11:41

K77a94r19e53l 26U24r26b35a65n 2914544691139

Podle předem naprogramované instrukce.

0/0
24.8.2016 11:45

R85a68d95o66s77l45a79v 30K52l49a35u28d20a 5944728894622

Těch instrukcí by musely být miliardy. Lidský mozek je daleko výkonnější než nejlepší počítač. Počítači chybí inteligence. Nemá pud sebezáchovy....

0/0
24.8.2016 11:59

M42a90r77t63i10n 34K57a86r64á77s38e18k 9648633228168

No "pud sebezachovy" to auto ma samozrejme naprogramovany. V zasade se pocita s tim, ze ochrana posadky bude mit v autonomnim aute prednost, pred jinymi (tj auto se s vama nepusti ze srazu, aby zachranilo chodce ve vozovce)...

0/0
24.8.2016 13:36

J37i54ř93í 61K91o23c72u62r73e37k 6695894425318

Zajímavé. Jaktože Kasparov nedokázal porazit BlueGene?

0/0
24.8.2016 14:47

J50a35n 72V32e11s76e15l12ý 5604203182121

Ještě dodám, že počítač s výpočetním výkonem 1 teraflop, dnes mají stejný výkon grafické karty za 150 USD.

0/0
24.8.2016 15:59

M98a16r71t65i87n 37K28a90r65á10s21e97k 9498693378138

A dale - uz dnesni samoriditelna vozitka (testovaci verze v ranem stadiu vyvoje) maji nesrvonatelne mensi nehodovost nez prumerny ridic (ono i ten blby tesla autopilot, coz neni zdaleka neco, cemu by se dalo rika autonomni rizeni, jezdi bezpecneji nez prumerny ridic)...

0/0
24.8.2016 16:14

P35a40v43e24l 65Ř23a51p65e84k 7622866169145

Taxikáři a nutnost licence jsou jednou z největších brz ve vývoji dopravy.

+1/0
24.8.2016 7:49

P75a43v84e58l 91Ř16a10p96e85k 7102506989755

d

0/0
24.8.2016 7:49

R30a39d37o33s61l73a72v 79K70l26a94u52d88a 5564508864122

8-o

0/0
24.8.2016 8:05

J10a30n 24V24a32l25o61u15c42h 6692397278350

Přivolat si apkou auto bez řidiče - to je ukázkový příklad SPOLUJÍZDY...

0/0
24.8.2016 7:25

L89u44k48á44š 82O24m41á32č88k24a 5361424591476

To není zrovna ukázkový příklad.

0/0
24.8.2016 9:17
Foto

D15a42v18i63d 22S85c93h81n63e83b82e90r68g76e56r 9445428553633

Tohle už používá James Bond sakra dlouho :))

0/0
24.8.2016 6:50

L93u39k14á90š 51A40d54a68m81e61c 3767903330637

Hlavně by se měla akutně začít řešit otázka, co budou v době autonomních technologií dělat ty masy lidí, které přijdou o práci. Na začátku 20. století se zkrátila pracovní doba na 8 hodin, po válce se zkrátil pracovní týden na 5 dní. Teď bych si dovedl docela dobře představit třeba zavedení odchodu do důchodu po 30 odpracovaných letech.

+3/−1
24.8.2016 5:56
Foto

K12a57r58e81l 97M83o53u30r68e32k 9851624233441

To same co ted. Nic

+2/0
24.8.2016 6:18

K98a22r97e27l 33Z61a78v10ř50e65l 2337674270

buď jim vytvoříte úřad, kterým budou otravovat a svazovat život zbytku, nebo nudou dělat bordel....to máte už dnes. Na začátku minulého století pracovalo v zemědělství 50% populace, aby tu druhou polovinu uživili, dnes tam pracuje cca 5% lidstva. 45% je v úřadech, neziskovkách, nebo dělají "výzkumy veřejného mínění, prodávají Vám pojistky a podobně.

0/0
24.8.2016 6:22

P22e30t86r 92N58i36v66n28i97c62k43ý 3712194375357

Ano, historie zná přesun pracovní síly od zemědělství, přes průmysl a služby až do finální fáze státní zaměstnancí a nezaměstnaní (obě platí stát z daní, jedny za "práci" druhé za nic nedělání). Díky extrémnímu nárustu produktivity práce, už nebude tolik lidí třeba ani v zemědělství, ani v průmyslu, ani ve službách (všechny potřeby zvládne vyprodukovat relativně malé množství kvalifikovaných lidí), takže zůstane spousta lidí, pro které nebude práce. ale stát už neutáhne živit ani jako své zaěmstnance ani jako "nezaměstnané" na pracáku nebo na sociálce.

0/0
24.8.2016 7:40

P16a28v38e37l 95Ř55a55p82e43k 7532386549635

Nebude to tak horké. Extrémní produktivita v zemědělství např. způsobila, že namísto kupování průmyslového hnusu v obchodech si spoustu věcí začínáme pěstovat sami.

0/0
24.8.2016 7:54

P61e90t34r 24N80i70v33n43i75c72k58ý 3952934455467

Kolik lidí je díky svému pěstování potravinově soběstační? Zcela bezvýznamný počet. To, že si vypěstují pár rajčat nic neznamená. Stejně 99% potravin nakupují od těch vysoce produktivních zemědělských firem.

+1/0
24.8.2016 9:13

J78i36ř17í 94P36l71a81v22s38k37ý 9210706381859

lidi je proste moc ... ti, co se nedokazi na trhu prosadit docela obycejne umrou hlady, zimou, nebo na nejakou banalni nemoc.

0/0
24.8.2016 7:30

P42a63v14e72l 15Ř37a72p48e61k 7102856939595

Já žádný úbytek práce nevidím.

0/0
24.8.2016 7:49

M43a68r41t42i59n 19Š76t56r36o58s 4129827800488

To se řeší při nástupu jakékoliv technologie. Dřív pracovalo v zemědělství vlastně 100 % lidí. Dnes jsou to tak 4 %. Máme snad ale 96 % nezaměstnanost?

0/0
24.8.2016 12:22

R61a96d12o20s41l47a10v 21K68l84a90u66d71a 5974268364302

V zemědělství 100% lidí nikdy nepracovalo. Skutečná nezaměstnanost by u nás byla cca 30%, pokud by byly zrušeny zbytečné úřady, nadace a pod. Kvůli robotizaci a automatizaci přirozeně o práci v budoucnu přijde obrovské množství lidí. Zmizí pokladní, skladníci, řidiči, většina bankovních úředníků...

0/0
24.8.2016 12:36

M10a75r37t22i80n 94K76a12r92á81s58e83k 9618313918658

No ale tak ono ta produkce porad roste a potrebuje dalsi lidi.

Priklad - drive mela fabrika na auta 10 000 zamestnancu a vyrobila za rok 100 000 aut, dneska ma podobna fabrika jen 1000 zamestnancu a taky vyrobi 100 000 auto, na druhou stranu dneska je takovych fabrik 10 a ne jedna...

0/0
24.8.2016 13:40

M74a75r45t50i67n 48K92a48r74á82s50e75k 9868203598308

Zajimalo by me co delaji lidi dneska, kdyz misto nejakych 90% lidi dela v zemedelstvi s bidou 3%...

+1/0
24.8.2016 13:37

J16o57s35e54f 67Š67o66l29t98e27s 8594878250583

Ehm, započítejte si tam také, že po druhé světové válce se v podstatě zdvojnásobila pracovní síla...

0/0
25.8.2016 18:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.