Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Osobní vlaky zabírají na tratích zbytečně místo, tvrdí nákladní dopravci

Nákladní železniční dopravci v Česku se poprvé spojili a založili oborové sdružení Žesnad.cz. U státu chtějí prosadit zrovnoprávnění podmínek se silniční nákladní dopravou. „V Rakousku je méně kolejí než u nás, ale odveze se po nich mnohem více nákladu, než u nás,“ říká Oldřich Sládek, výkonný ředitel Žesnad.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M37i31r95o45s13l96a20v 94Z36i77k47m24u61n51d 6248922747338

Problém je v investičních úsporách. Na zhlaví stanice trati s rychlostí 160 km/h jsou pomalé výhybky, třeba jen pro rychlost 50 km/h, protože výhybky na rychlost 120 jsou "drahé" ...

Prostorové oddíly na tratích s trojznakým autoblokem se prodloužily, takže do mezistaničního úseku se vejde méně vlaků. Pokud pojedou všechny vlaky stejnou rychlostí, např. 120 km/h, pak se při provozním intervalu 3 minuty proveze 20 vlaků za hodinu.

Pokud některé vlaky jedou rychleji = 160 km/h nebo naopak pomaleji = 100 km/h nebo ještě méně, pak logicky provozní interval narůstá a počet vlaků, který se do mezistaničního prostoru vejde klesá - tohle sladké tajemství zjistili ve Francii někdy v 70. letech minulého století, když na trati z Paříže do Marseille začal jezdit jediný vlak Le Mistral rychlostí 160 km/h. Propustnost trati klesla, protože rychlému vlaku se musela uvolnit cesta ... v pražském metru jsou krátké prostorové oddíly, zabezpečovací zařízení je homologováno na provozní interval 90 vteřin a za hodinu tak může projet 40 vlaků ... přitom se jezdí rychlostí "jen" 80 km/h ...

+1/0
30.8.2016 12:29

L75u16k60á91š 45K79m18e63n11t 5379387934950

Po pravdě, ono je obecně třeba tlačit v rámci celé EU na to, aby se více využívala nákladní železniční doprava. U nás je to potřeba už jen proto, že jsme tranzitní země, kamiony tu kdo ví jaké mýto neplatí a zdevastované silnice po nich se platí z našich daní.

Navíc mě třeba osobně vadí, kdy se 40km od našeho města pěstují třeba meruňky ve velkém, ale už dva měsíce nabízí místní Globus meruňky výhradně dovezené z Francie a za dvojnásobnou cenu. Přitom jsou nedozrálé, kyselé a postupně je na nich vidět, že toho dovezli kvanta, nemohou to za tu cenu udat a nedá se o tom mluvit jako o čerstvém ovoci.

Obecně EU pořád mele plno nesmyslů o ekologii, zakazuje žárovky, vysavače, teď financuje vývoj šetrnějších kávovarů, ale tyhle věci absolutně neřeší. Protože holt se na tom nedá tak vydělat jako na dotovaných energiích.

+1/0
29.8.2016 7:41

R44a11d71e82k 52J89a17n45a54t78a 9345346794402

Ale EU želeniční dopravu podporuje, je to v tzv. bílé knize EU a projevuje se to tak, že projekty modernizace železnic stávají vyšší EU příspěvky (až 80-85%). Mnoho států toho využívá (nejvíc asi Španělé).

Taky jsou na ně ve fondech EU vyčleněny zvláštní peníze, které nejdou použít na nic jiného. Ministr Bárta se svého času snažil EU "ukecat" a za ty peníze stavět více svých oblíbených dálnic, nepovedlo se mu to. Dnešní vláda, jelikož nemá dost projektů nových tratí připravené, se ty peníze snaží použít na nákup vlaků, což patrně projde.

0/0
29.8.2016 14:41

A72l48e31n52a 46R73y32s58k85o15v73á 9306683175195

kdyby auta TIR museli přes naší republiku jezit jen vlaky,to by se ušetřilo !!!

0/0
29.8.2016 7:13

M10i74c93h64a94l 93G34r53e15g69o24r 8506984950742

V článku se zapomělo na jednu věc. Vlaky platí nesmyslné dotace na solární energii.

Proč relativně ekologická doprava platí tuto daň? Zbytečně ztrácí vůči konkurenci.

+1/0
28.8.2016 21:54

V86a52l24o36u70c89h 77Z78d52e87n32ě24k 2417635727511

Vlády potřebují zaměstnat lidi prodávat phm (nejen řidiče ale i v motelech, servisech,ve výrobě pneumatik a vozů ...).Nepotřebují jednoho strojvůdce a 50sát vagonů.

+1/−4
28.8.2016 16:06

B23o80h58u83s10l79a73v 70K58r97á32l56í71k 2851780439586

"50sát" se vám povedlo, už jsem viděl ledacos, ale tohle snad může člověk napsat opravdu jenom ze srandy.

+4/0
29.8.2016 4:58

D44a83v51i88d 64P31e77c60a 1625104321516

Pan Valouch to možná vyjádřil špatně, ale dávám mu palec hore. Jde o to, že politik buď bude vybírat spotřební a DPH daně vyplývající ze silniční dopravy a nebo mnohem menší častku vyplývající ze šetrné železniční dopravy. A to je hned rozhodnutý napříč politickýcm spektrem, jak se říká.

0/0
29.8.2016 12:55

T19o40m34á20š 39T49a28t32í13č38e54k 5910792970138

Zajímavé čtení. R^ Je vidět, že nákladní dopravce, který nemusí v prvé řadě myslet na dotace a na oblíbenost značky u snadno zmanipulovatelných obyvatel, má na věc střízlivý pohled.

0/0
28.8.2016 13:45

K97a44r92e52l 48H71o52r98á51k 2738639593803

Měli by zavést mýto i na železnici, protože koleje se také opotřebovávají.

0/−7
28.8.2016 12:51

O36n42d89ř49e48j 60P29l57í13v33a 9680575341513

??? Ale tam se přece mýto platí a ne jen na koridorech, ale všude a víc než kamiony!!

+9/0
28.8.2016 13:40

T77o45m79á53š 54T70a77t38í87č20e10k 5790772540798

Na železnici neujdeš ani metr, aniž by sis to zaplatil.

+7/0
28.8.2016 13:41

J52o82s96e58f 78H82o51n18e96š 7871562390543

Řešením je vytlačit krátké rychlíkové vlaky-třeba,že by se učtovalo za použití trati min.za 6-8 vagonů.U osobáků asi krátké vlaky zůstanou

0/−1
28.8.2016 12:49

B73o92h24u16s67l27a97v 37K72r44á74l49í79k 2551640459686

Jako že rychlíky s méně než 6 vagóny by měly užívání trati zadarmo? To by asi nemělo kýžený efekt. ;-D

0/0
29.8.2016 4:59

J95o77s32e97f 34H49o26n49e36š 7621312160343

Ne platilo by se za min 6 vagonů i když má vlak třeba 4 vagony.Tím budou provozovatelé se víc starat o větší vytížení

0/0
29.8.2016 19:14

P79a60v56e70l 70S70t22a71v17j42a78n39í72k 6368415237191

No tak budou tahat deset prázdných vagonů.

0/0
30.8.2016 21:22

J86o73s85e97f 63H16o23n15e46š 7391912100423

Tahat můžou,ale pokud nebudou mít cestující,tak břímě poplatků za použití tratě zůstane na dopravci

0/0
31.8.2016 10:58

J47i46r80i 11Z73u14z37a17ň48á31k 4658380333506

Jen hlupák si může myslet,že rychlost více dopravců v tak malé zemi se může uživit a stát se milionářem?Ano v CR je to asi možné.;-D

0/−3
28.8.2016 12:16
Foto

M89a84r24t62i51n 62K37o98k25e92š 3298424301630

Bydlím vedle koridoru Praha-Pardubice a to co si tam nákladní dopravci dovolí provozovat za šrot, to nemá obdoby, např. dva staré brejlovce vytvářející kouřovou clonu jak dvoutakty někde na Sibiři vlečou vagóny s hnědým uhlím, sotva jim stačí dech. Nedivím se, že je pak trať na Českou Třebovou přeplněná, protože když už se po rovině sunou jak šneci, přes Havlíčkův Brod by to asi nedali vůbec.

+2/0
28.8.2016 11:38

P70e37t32r 74K90o15r68b74e11l 9646867200572

Po této trati jezdí brejlovce, které mají motory poměrně moderní.

0/0
28.8.2016 12:21

J80a63n 32J94e23m48e53l70k51a 1185390

V nějaké SŽDC aplikaci bylo zobrazení dopravců. Asi 30 jich bylo. Z toho osobní jsou LE, RJ a velmi sporadicky Ariva. Tedy to samé můžeme tvrdit o nákladních. Taky můžeme zavést monopol. Mě se taky nemusí líbit, že se některé nakladní vlaky plouží po koridoru tak 50. Na dálnici je taky min 80.

Když vstupovali soukromí na Prahu Ostravu, vědělo se, že kolik párů souprav bude jezdit. Všichni věděli, že to bude dost, že se těžko uživí. Kapacita byla přidělena. Velmi pozitivní je ovšem nárůst cestujících, zvýšení kvality.

A to je problém pouze této tratě v některých úsecích této tratě a údajně ve špičce. Pak ještě trať na Ústí. Jinde problém přece není. Myslím, že se ten problém jednak časem vyřeší sám trhem. Navíc s novými technologiemi se bude zlepšovat propustnost. Není to rozhodně tak, že by jezdil jeden vlak za druhým a trať byla 100% využita.

Posle mě nové tratě by se měly stavět i pro cargo, aby mohlo jezdit až 160 (jako v Německu, Rakousku) a být i časově konkurenceschopné. Ne, že jako dnes máme nákladní trať kde jsou ze 120 často omezení na 50, 40. atd. Ve výsledku jede nákladní vlak max 70. Průjezd nákladních vlaků kolem perónů s lidmi..

+2/0
28.8.2016 10:30

M76a17r23t15i25n 27N40o46v81o62t26n42ý 3626906361674

Je sice hezké (a nic proti tomu nemám), aby se stavěly tratě na 160, ale absolutní většina nákladních vozů není stavěná na 160, takže by většina nákladních vlaků stejně musela jezdit nižší rychlostí.

0/0
28.8.2016 11:52

J62a78n 36J43e97m28e67l23k60a 1705310

To je pravda, na druhou stranu věřím, že se zákazníci na rychlé cargo najdou.

0/0
28.8.2016 12:03

P76e33t90r 85K63o23r27b59e72l 9746327910482

Dost jich umí 100, zbytek 90 či 80. 70kových je pár za den, nižší rychlost je výjimečná.

0/0
28.8.2016 12:23
Foto

Z47d54e56n65ě53k 94W68o25l85f 6151549512833

Nákladní vlaky provozovat na vyšší rychlost než 120 km/h je nesmysl. Extrémně se zde zvyšuje jízdní odpor a tím i všechny provozní náklady. Nikde v Evropě, kromě pár speciálních tratí, kde ovšem jezdí i speciálně konstruované vozy, se vyšší rychlostí nejezdí.

0/0
29.8.2016 14:59

M94a78r16t84i45n 80R34u40z76i32c63k13a 1522678406977

Problem je s nosnosti, prakticky pouze koridory maji max. unosnost, jine trate na ni nebyly rekonstruovany, takze pri vyluce, nehode nemaji kudy tezke vlaky jet, chybi objizdne trate...

Koridoru na Ostravu by vyrazne ulehcila prave VRT smer Berlin-Praha-Brno-Viden, stahla by velkou cast osobni dopravy mimo koridor. Cast lehkych nakladnich vlaku by take na VRT mohla, navic to chce i paralelni trate pro nakladni dopravu, v CR to neni problem, rada jich existuje, byt jsou to lokalni a regionalni trate...

0/0
29.8.2016 19:16

P87e30t18r 32N70o89v12a59k 8511363555256

Účelové argumenty, jak jsou všichni špatní, ne už jen silniční doprava, ale nově i osobní železniční (ale samozřemě tam je potřeba si rýpnout hlavně do soukromých dopravců), celkově Žesnad je trapná agitky za lepší kšefty nákladních dopravců. Přitom většina nákladů, co vozí kamiony v rámci ČR, na vlaky nikdy nepůjde, nikdy nebude čekat x dní na zboží než mu to vagonek doručí, navíc to stejně bude muset jen část cesty kamionem...

+1/−1
28.8.2016 10:28

L79i92b38o21r 79V77e77s46e34l42ý 2979986382452

Jde na to nějak po odborářsku.

+2/−2
28.8.2016 8:24

R94a85d26e67k 65J74a59n92a25t24a 9525916424672

Tenhle pán nemá s odbory nic společného. Právě naopak - zastupuje majitele firem.

+2/0
28.8.2016 9:33

L33i89b15o52r 51V22e60s97e54l27ý 2779206682402

O to vůbec nešlo, ale běloch pochopí.

0/0
28.8.2016 9:48

P69e51t34r 32N15o12v33a37k 8981573205406

R^ Přesně tak, ta rétorika je úplně stejná

+1/0
28.8.2016 10:28

J72a86n 59K70r87p88e72c 5346933214802

na jednu stranu mluvi o svobode podnikani, ale na druhou stranu place za vyssi poplatky aby zdrazily kamionovou dopravu tak, aby se mu zaplnily vlaky. a zaplati to zvyseni kdo? no prece spotrebitel.

+1/−4
28.8.2016 8:16

P98e54t20r 67Š83i27m85e97k 2239497376878

VRT - Norimberk, VRT - Drážďany, VRT - Mnichov, VRT, Linec, VRT - Vídeň, VRT - Bratislava, VRT - Katovice, u nás Plzeň, ČB, Ústí, Brno, Praha, Olomouc, Přerov, Ostrava, Zlín. Sjednotit trakci v celé ČR a elektrifikovat zbytek. To by na příští rok na zahájení projekčních prací mohlo stačit. Pravdou je, že vlaky jezdí krátké.

+3/0
28.8.2016 8:04

D23a90v24i92d 83V56a91c27h27t91a80r34č70í34k 8299332655398

Každá firma se dívá na cenu dopravy a cena na železnici je extrém...tak se nedivte že kamiony mají prim

+4/−5
28.8.2016 7:58

M68i84r59e83k 50Z15á29v14o20d86n70ý 7692967490578

Ano a přesně na to si ve článku stěžují.

+3/0
28.8.2016 8:10

V93á75c24l94a71v 55P41o23u86s19t74k35a 3850111542

Vy myslíte že zvednutím mýta se to vyřeší?

0/−4
28.8.2016 9:17

R57a10d48e39k 98J32a68n19a79t37a 9325246584522

Častečně ano. Ovšem nejvíce by pomohlo zvýšení kapacity tratí a více překladišť.

+1/0
28.8.2016 9:32

V68á32c26l65a38v 98P78o86u20s77t29k93a 3580721822

Jo? A kdo to zaplatí?

0/−2
28.8.2016 10:05

R95a56d28e65k 80J87a47n11a87t68a 9305716604642

Je to investice do infrastruktury, od starověku jedna ze základních funkcí státu. Takové se (kromě více vybraných poplatků za dopravní cestu) zaplatí vyšší prosperitou, růstem ekonomiky, tj. i více vxbraných daní. Navíc, narozdíl od silnic, investice do železnic EU proplácí klidně z 80%.

+4/0
28.8.2016 11:17

T52o13m33á25š 56T58a20t94í47č75e32k 5350622500748

Sice pravdu máš, ale ty dotace jsi připomínat nemusel. :-P;-)

0/0
28.8.2016 13:50

P56e13t74r 49J53u98r48č83e23k 4709834470

Ale o tom celý článek je! Železniční dopravce musí platit za věci, které kamionový dopravce dostane od státu zdarma.

+5/0
28.8.2016 10:16

P59e64t11r 84N95o55v71a62k 8291183985216

Co dostane zdarma?

+1/−3
28.8.2016 10:30

R96a59d69e93k 76J89a34n84a71t60a 9445686804872

Například jízdu po komunikacích nižších tříd.

+4/0
28.8.2016 11:18

M47i93c68h64a72l 59G55r72e24g49o75r 8226124260632

Na silnicích nižších tříd je PHM bez daní? Opravdu? Jezdím po okreskách dost a taky bych měl velmi rád benzín za polovinu.

+1/0
28.8.2016 21:53

R39a77d95e42k 80J72a62n74a63t21a 9615366244652

Daně z PHM platí i vlaky. Navíc platí ten poplatek za koleje.

+1/0
28.8.2016 22:30

L71e26o16p26o40l81d 21P17r56o93k58e44š 8839564537

Když to shrnu - Dejte nám další dotace a zlikvidujte konkurenci

+4/−10
28.8.2016 6:27

R40a46d21e37k 51J90a87n80a92t27a 9755856674532

Škoda, že jste si článek nepřečetl. Nákladní dopravci žádné dotace nedostávají. Naopak: státu platí za koleje, a to více než osobní vlaky a více než kamiony za silnice.

+9/0
28.8.2016 8:28

P97e10t43r 48A55g83u67l64á14r 4557318150944

Když jsem byl malý, na kopci proti nám jezdily nákladní vlaky i s těmi osobními. Když jsem se učil počítat, počítali jsme vagóny. Osobáky měly vždy tak nějak podobně šest až osm vagónů. Nákladní, to se dost lišilo, ale byla jich spousta. Pokud si dobře vzpomínám, tak pod 35 vagónů to byla spíš výjímka. Má dojem, že dnes jezdí soupravy o dost kratší. Nákladní vagóny vidím spíše postávat prázdné na ostavných kolejích, než že by stály soupravy u stavědel a čekaly, až budou moci na kolej.

+12/0
27.8.2016 22:49
Foto

M93i48c87h50a35e50l 47D21o30s73t54a31l 8483951407485

No dřív to byla jedna firma a dnes je rozdělená.Tu lukrativní a výdělečnou stát prodal a tu nevýdělečnou si nechal.Dřív na D1 stačili 2pruhy a aut bylo na ní zadarmo pomálu.Dnes i po modernizaci jsou 2 pruhy ale aut se prudce navýšil.Tak je to i u železnice.Kolejí je stejně ale vlakových souprav je mnoho.Nehledě na to že se po nich jezdí několik samostatných dopravců a každý chce být nejrychlejší.Kapacita tak nestačí a myslet si že jedna mašina poveze vagony několika společností je přinejmenším naivní.Jiná doba jiné podmínky.Nyní každý chce jeden den odeslat zboží a druhý den doručit na druhé straně evropy a při našich kapacitách železniční sítě to nejde.Když to vezou kamiony tak je taky oheň na střeše.Těžko najít řešení aby byli spokojeni všichni.

+1/0
28.8.2016 5:22

R72a41d81e77k 68H10o20l90e78c78e11k 3326340518271

Oponujete, ale argumenty máte úplně zcestné. Jestliže je vlakových souprav mnoho, tak by právě bylo logičtější, aby byly delší. Spojení dvou vlaků je záležitost pár minut. To nemá nic společného s kamiony, tak je do toho nemotejte. A dokonce to nemá ani nic společného s rozdělením ČD, protože těžko budete tahat osobní vagóny společně s nákladními.

+2/0
28.8.2016 8:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.