Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Osobní vlaky zabírají na tratích zbytečně místo, tvrdí nákladní dopravci

Nákladní železniční dopravci v Česku se poprvé spojili a založili oborové sdružení Žesnad.cz. U státu chtějí prosadit zrovnoprávnění podmínek se silniční nákladní dopravou. „V Rakousku je méně kolejí než u nás, ale odveze se po nich mnohem více nákladu, než u nás,“ říká Oldřich Sládek, výkonný ředitel Žesnad.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M25i47r86o50s39l25a24v 58Z33i46k38m15u94n84d 6928712377168

Problém je v investičních úsporách. Na zhlaví stanice trati s rychlostí 160 km/h jsou pomalé výhybky, třeba jen pro rychlost 50 km/h, protože výhybky na rychlost 120 jsou "drahé" ...

Prostorové oddíly na tratích s trojznakým autoblokem se prodloužily, takže do mezistaničního úseku se vejde méně vlaků. Pokud pojedou všechny vlaky stejnou rychlostí, např. 120 km/h, pak se při provozním intervalu 3 minuty proveze 20 vlaků za hodinu.

Pokud některé vlaky jedou rychleji = 160 km/h nebo naopak pomaleji = 100 km/h nebo ještě méně, pak logicky provozní interval narůstá a počet vlaků, který se do mezistaničního prostoru vejde klesá - tohle sladké tajemství zjistili ve Francii někdy v 70. letech minulého století, když na trati z Paříže do Marseille začal jezdit jediný vlak Le Mistral rychlostí 160 km/h. Propustnost trati klesla, protože rychlému vlaku se musela uvolnit cesta ... v pražském metru jsou krátké prostorové oddíly, zabezpečovací zařízení je homologováno na provozní interval 90 vteřin a za hodinu tak může projet 40 vlaků ... přitom se jezdí rychlostí "jen" 80 km/h ...

+1/0
30.8.2016 12:29

L62u41k23á30š 58K68m93e42n22t 5419507884890

Po pravdě, ono je obecně třeba tlačit v rámci celé EU na to, aby se více využívala nákladní železniční doprava. U nás je to potřeba už jen proto, že jsme tranzitní země, kamiony tu kdo ví jaké mýto neplatí a zdevastované silnice po nich se platí z našich daní.

Navíc mě třeba osobně vadí, kdy se 40km od našeho města pěstují třeba meruňky ve velkém, ale už dva měsíce nabízí místní Globus meruňky výhradně dovezené z Francie a za dvojnásobnou cenu. Přitom jsou nedozrálé, kyselé a postupně je na nich vidět, že toho dovezli kvanta, nemohou to za tu cenu udat a nedá se o tom mluvit jako o čerstvém ovoci.

Obecně EU pořád mele plno nesmyslů o ekologii, zakazuje žárovky, vysavače, teď financuje vývoj šetrnějších kávovarů, ale tyhle věci absolutně neřeší. Protože holt se na tom nedá tak vydělat jako na dotovaných energiích.

+1/0
29.8.2016 7:41

R63a88d17e84k 67J48a25n18a39t24a 9955476934412

Ale EU želeniční dopravu podporuje, je to v tzv. bílé knize EU a projevuje se to tak, že projekty modernizace železnic stávají vyšší EU příspěvky (až 80-85%). Mnoho států toho využívá (nejvíc asi Španělé).

Taky jsou na ně ve fondech EU vyčleněny zvláštní peníze, které nejdou použít na nic jiného. Ministr Bárta se svého času snažil EU "ukecat" a za ty peníze stavět více svých oblíbených dálnic, nepovedlo se mu to. Dnešní vláda, jelikož nemá dost projektů nových tratí připravené, se ty peníze snaží použít na nákup vlaků, což patrně projde.

0/0
29.8.2016 14:41

A43l49e12n47a 76R63y70s45k60o12v94á 9876283565965

kdyby auta TIR museli přes naší republiku jezit jen vlaky,to by se ušetřilo !!!

0/0
29.8.2016 7:13

M12i82c17h43a55l 73G25r87e10g35o32r 8216964320262

V článku se zapomělo na jednu věc. Vlaky platí nesmyslné dotace na solární energii.

Proč relativně ekologická doprava platí tuto daň? Zbytečně ztrácí vůči konkurenci.

+1/0
28.8.2016 21:54

V26a81l63o36u59c91h 20Z92d73e34n29ě27k 2387145887781

Vlády potřebují zaměstnat lidi prodávat phm (nejen řidiče ale i v motelech, servisech,ve výrobě pneumatik a vozů ...).Nepotřebují jednoho strojvůdce a 50sát vagonů.

+1/−4
28.8.2016 16:06

B30o68h20u37s40l87a13v 47K66r27á61l11í22k 2531510729236

"50sát" se vám povedlo, už jsem viděl ledacos, ale tohle snad může člověk napsat opravdu jenom ze srandy.

+4/0
29.8.2016 4:58

D43a84v22i34d 90P95e14c90a 1885434191366

Pan Valouch to možná vyjádřil špatně, ale dávám mu palec hore. Jde o to, že politik buď bude vybírat spotřební a DPH daně vyplývající ze silniční dopravy a nebo mnohem menší častku vyplývající ze šetrné železniční dopravy. A to je hned rozhodnutý napříč politickýcm spektrem, jak se říká.

0/0
29.8.2016 12:55

T56o86m82á20š 55T12a52t85í94č85e38k 5770252680428

Zajímavé čtení. R^ Je vidět, že nákladní dopravce, který nemusí v prvé řadě myslet na dotace a na oblíbenost značky u snadno zmanipulovatelných obyvatel, má na věc střízlivý pohled.

0/0
28.8.2016 13:45

K40a18r80e29l 82H55o14r94á28k 2768549383713

Měli by zavést mýto i na železnici, protože koleje se také opotřebovávají.

0/−7
28.8.2016 12:51

O16n45d50ř54e93j 21P20l40í77v90a 9650515971853

??? Ale tam se přece mýto platí a ne jen na koridorech, ale všude a víc než kamiony!!

+9/0
28.8.2016 13:40

T27o56m56á43š 19T32a63t72í82č18e23k 5350802510908

Na železnici neujdeš ani metr, aniž by sis to zaplatil.

+7/0
28.8.2016 13:41

J63o43s11e72f 80H79o59n44e82š 7831142570113

Řešením je vytlačit krátké rychlíkové vlaky-třeba,že by se učtovalo za použití trati min.za 6-8 vagonů.U osobáků asi krátké vlaky zůstanou

0/−1
28.8.2016 12:49

B61o27h25u76s83l68a85v 47K71r42á45l16í17k 2421620429406

Jako že rychlíky s méně než 6 vagóny by měly užívání trati zadarmo? To by asi nemělo kýžený efekt. ;-D

0/0
29.8.2016 4:59

J67o39s67e49f 24H56o64n78e27š 7161672220723

Ne platilo by se za min 6 vagonů i když má vlak třeba 4 vagony.Tím budou provozovatelé se víc starat o větší vytížení

0/0
29.8.2016 19:14

P59a14v73e62l 20S64t91a46v51j21a65n52í91k 6108655667731

No tak budou tahat deset prázdných vagonů.

0/0
30.8.2016 21:22

J47o95s12e52f 25H73o88n61e47š 7691592970653

Tahat můžou,ale pokud nebudou mít cestující,tak břímě poplatků za použití tratě zůstane na dopravci

0/0
31.8.2016 10:58

J62i27r35i 97Z82u40z41a54ň31á96k 4498930253276

Jen hlupák si může myslet,že rychlost více dopravců v tak malé zemi se může uživit a stát se milionářem?Ano v CR je to asi možné.;-D

0/−3
28.8.2016 12:16
Foto

M12a95r32t55i98n 22K53o68k70e20š 3308444401830

Bydlím vedle koridoru Praha-Pardubice a to co si tam nákladní dopravci dovolí provozovat za šrot, to nemá obdoby, např. dva staré brejlovce vytvářející kouřovou clonu jak dvoutakty někde na Sibiři vlečou vagóny s hnědým uhlím, sotva jim stačí dech. Nedivím se, že je pak trať na Českou Třebovou přeplněná, protože když už se po rovině sunou jak šneci, přes Havlíčkův Brod by to asi nedali vůbec.

+2/0
28.8.2016 11:38

P11e72t93r 42K47o85r58b47e26l 9936277350342

Po této trati jezdí brejlovce, které mají motory poměrně moderní.

0/0
28.8.2016 12:21

J29a25n 98J61e57m98e55l86k64a 1255240

V nějaké SŽDC aplikaci bylo zobrazení dopravců. Asi 30 jich bylo. Z toho osobní jsou LE, RJ a velmi sporadicky Ariva. Tedy to samé můžeme tvrdit o nákladních. Taky můžeme zavést monopol. Mě se taky nemusí líbit, že se některé nakladní vlaky plouží po koridoru tak 50. Na dálnici je taky min 80.

Když vstupovali soukromí na Prahu Ostravu, vědělo se, že kolik párů souprav bude jezdit. Všichni věděli, že to bude dost, že se těžko uživí. Kapacita byla přidělena. Velmi pozitivní je ovšem nárůst cestujících, zvýšení kvality.

A to je problém pouze této tratě v některých úsecích této tratě a údajně ve špičce. Pak ještě trať na Ústí. Jinde problém přece není. Myslím, že se ten problém jednak časem vyřeší sám trhem. Navíc s novými technologiemi se bude zlepšovat propustnost. Není to rozhodně tak, že by jezdil jeden vlak za druhým a trať byla 100% využita.

Posle mě nové tratě by se měly stavět i pro cargo, aby mohlo jezdit až 160 (jako v Německu, Rakousku) a být i časově konkurenceschopné. Ne, že jako dnes máme nákladní trať kde jsou ze 120 často omezení na 50, 40. atd. Ve výsledku jede nákladní vlak max 70. Průjezd nákladních vlaků kolem perónů s lidmi..

+2/0
28.8.2016 10:30

M60a85r22t93i55n 25N76o48v98o57t52n58ý 3126176551394

Je sice hezké (a nic proti tomu nemám), aby se stavěly tratě na 160, ale absolutní většina nákladních vozů není stavěná na 160, takže by většina nákladních vlaků stejně musela jezdit nižší rychlostí.

0/0
28.8.2016 11:52

J68a63n 78J37e38m73e86l33k52a 1715570

To je pravda, na druhou stranu věřím, že se zákazníci na rychlé cargo najdou.

0/0
28.8.2016 12:03

P72e44t83r 96K45o56r79b80e61l 9726647910112

Dost jich umí 100, zbytek 90 či 80. 70kových je pár za den, nižší rychlost je výjimečná.

0/0
28.8.2016 12:23
Foto

Z26d78e35n76ě75k 65W95o53l12f 6681869322853

Nákladní vlaky provozovat na vyšší rychlost než 120 km/h je nesmysl. Extrémně se zde zvyšuje jízdní odpor a tím i všechny provozní náklady. Nikde v Evropě, kromě pár speciálních tratí, kde ovšem jezdí i speciálně konstruované vozy, se vyšší rychlostí nejezdí.

0/0
29.8.2016 14:59

M86a84r86t97i87n 50R82u66z14i13c24k60a 1172118326357

Problem je s nosnosti, prakticky pouze koridory maji max. unosnost, jine trate na ni nebyly rekonstruovany, takze pri vyluce, nehode nemaji kudy tezke vlaky jet, chybi objizdne trate...

Koridoru na Ostravu by vyrazne ulehcila prave VRT smer Berlin-Praha-Brno-Viden, stahla by velkou cast osobni dopravy mimo koridor. Cast lehkych nakladnich vlaku by take na VRT mohla, navic to chce i paralelni trate pro nakladni dopravu, v CR to neni problem, rada jich existuje, byt jsou to lokalni a regionalni trate...

0/0
29.8.2016 19:16

P93e66t13r 71N77o21v59a47k 8201573865756

Účelové argumenty, jak jsou všichni špatní, ne už jen silniční doprava, ale nově i osobní železniční (ale samozřemě tam je potřeba si rýpnout hlavně do soukromých dopravců), celkově Žesnad je trapná agitky za lepší kšefty nákladních dopravců. Přitom většina nákladů, co vozí kamiony v rámci ČR, na vlaky nikdy nepůjde, nikdy nebude čekat x dní na zboží než mu to vagonek doručí, navíc to stejně bude muset jen část cesty kamionem...

+1/−1
28.8.2016 10:28

L14i69b75o96r 73V59e68s94e93l62ý 2839246182432

Jde na to nějak po odborářsku.

+2/−2
28.8.2016 8:24

R75a20d25e68k 63J73a27n18a11t83a 9605176754352

Tenhle pán nemá s odbory nic společného. Právě naopak - zastupuje majitele firem.

+2/0
28.8.2016 9:33

L48i87b40o62r 17V62e43s36e27l85ý 2569416372412

O to vůbec nešlo, ale běloch pochopí.

0/0
28.8.2016 9:48

P40e81t87r 63N43o97v82a37k 8931883325126

R^ Přesně tak, ta rétorika je úplně stejná

+1/0
28.8.2016 10:28

J85a61n 73K22r23p51e92c 5686553744532

na jednu stranu mluvi o svobode podnikani, ale na druhou stranu place za vyssi poplatky aby zdrazily kamionovou dopravu tak, aby se mu zaplnily vlaky. a zaplati to zvyseni kdo? no prece spotrebitel.

+1/−4
28.8.2016 8:16

P60e10t79r 78Š48i91m39e21k 2319457856768

VRT - Norimberk, VRT - Drážďany, VRT - Mnichov, VRT, Linec, VRT - Vídeň, VRT - Bratislava, VRT - Katovice, u nás Plzeň, ČB, Ústí, Brno, Praha, Olomouc, Přerov, Ostrava, Zlín. Sjednotit trakci v celé ČR a elektrifikovat zbytek. To by na příští rok na zahájení projekčních prací mohlo stačit. Pravdou je, že vlaky jezdí krátké.

+3/0
28.8.2016 8:04

D29a94v95i72d 77V51a20c93h51t40a15r76č80í62k 8159722145488

Každá firma se dívá na cenu dopravy a cena na železnici je extrém...tak se nedivte že kamiony mají prim

+4/−5
28.8.2016 7:58

M67i84r65e38k 37Z62á63v29o44d44n64ý 7762107650988

Ano a přesně na to si ve článku stěžují.

+3/0
28.8.2016 8:10

V83á54c27l26a77v 25P26o44u79s12t30k93a 3120961852

Vy myslíte že zvednutím mýta se to vyřeší?

0/−4
28.8.2016 9:17

R86a65d17e82k 77J11a21n89a66t43a 9195586174742

Častečně ano. Ovšem nejvíce by pomohlo zvýšení kapacity tratí a více překladišť.

+1/0
28.8.2016 9:32

V38á74c40l49a77v 95P17o86u56s35t33k51a 3490841352

Jo? A kdo to zaplatí?

0/−2
28.8.2016 10:05

R17a68d61e31k 58J57a98n68a27t87a 9975726634592

Je to investice do infrastruktury, od starověku jedna ze základních funkcí státu. Takové se (kromě více vybraných poplatků za dopravní cestu) zaplatí vyšší prosperitou, růstem ekonomiky, tj. i více vxbraných daní. Navíc, narozdíl od silnic, investice do železnic EU proplácí klidně z 80%.

+4/0
28.8.2016 11:17

T82o68m65á19š 69T51a37t88í54č34e11k 5770102180808

Sice pravdu máš, ale ty dotace jsi připomínat nemusel. :-P;-)

0/0
28.8.2016 13:50

P58e35t60r 36J64u59r73č57e36k 4589274390

Ale o tom celý článek je! Železniční dopravce musí platit za věci, které kamionový dopravce dostane od státu zdarma.

+5/0
28.8.2016 10:16

P15e22t61r 79N33o53v36a73k 8661663415796

Co dostane zdarma?

+1/−3
28.8.2016 10:30

R43a97d27e23k 37J30a79n57a89t87a 9675616464462

Například jízdu po komunikacích nižších tříd.

+4/0
28.8.2016 11:18

M98i10c18h21a39l 60G51r21e31g76o91r 8536774340722

Na silnicích nižších tříd je PHM bez daní? Opravdu? Jezdím po okreskách dost a taky bych měl velmi rád benzín za polovinu.

+1/0
28.8.2016 21:53

R44a24d90e93k 80J92a65n42a59t30a 9165776684492

Daně z PHM platí i vlaky. Navíc platí ten poplatek za koleje.

+1/0
28.8.2016 22:30

L26e53o10p43o86l53d 35P65r54o37k80e37š 8329754507

Když to shrnu - Dejte nám další dotace a zlikvidujte konkurenci

+4/−10
28.8.2016 6:27

R31a82d52e54k 84J55a73n76a66t65a 9525436674572

Škoda, že jste si článek nepřečetl. Nákladní dopravci žádné dotace nedostávají. Naopak: státu platí za koleje, a to více než osobní vlaky a více než kamiony za silnice.

+9/0
28.8.2016 8:28

P90e33t81r 82A71g15u32l90á20r 4897798460774

Když jsem byl malý, na kopci proti nám jezdily nákladní vlaky i s těmi osobními. Když jsem se učil počítat, počítali jsme vagóny. Osobáky měly vždy tak nějak podobně šest až osm vagónů. Nákladní, to se dost lišilo, ale byla jich spousta. Pokud si dobře vzpomínám, tak pod 35 vagónů to byla spíš výjímka. Má dojem, že dnes jezdí soupravy o dost kratší. Nákladní vagóny vidím spíše postávat prázdné na ostavných kolejích, než že by stály soupravy u stavědel a čekaly, až budou moci na kolej.

+12/0
27.8.2016 22:49
Foto

M68i63c22h52a70e88l 90D38o46s63t33a83l 8923521767425

No dřív to byla jedna firma a dnes je rozdělená.Tu lukrativní a výdělečnou stát prodal a tu nevýdělečnou si nechal.Dřív na D1 stačili 2pruhy a aut bylo na ní zadarmo pomálu.Dnes i po modernizaci jsou 2 pruhy ale aut se prudce navýšil.Tak je to i u železnice.Kolejí je stejně ale vlakových souprav je mnoho.Nehledě na to že se po nich jezdí několik samostatných dopravců a každý chce být nejrychlejší.Kapacita tak nestačí a myslet si že jedna mašina poveze vagony několika společností je přinejmenším naivní.Jiná doba jiné podmínky.Nyní každý chce jeden den odeslat zboží a druhý den doručit na druhé straně evropy a při našich kapacitách železniční sítě to nejde.Když to vezou kamiony tak je taky oheň na střeše.Těžko najít řešení aby byli spokojeni všichni.

+1/0
28.8.2016 5:22

R76a43d20e67k 17H63o14l98e54c59e70k 3286390718611

Oponujete, ale argumenty máte úplně zcestné. Jestliže je vlakových souprav mnoho, tak by právě bylo logičtější, aby byly delší. Spojení dvou vlaků je záležitost pár minut. To nemá nic společného s kamiony, tak je do toho nemotejte. A dokonce to nemá ani nic společného s rozdělením ČD, protože těžko budete tahat osobní vagóny společně s nákladními.

+2/0
28.8.2016 8:21







Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.