Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Z Berlína do Mnichova za čtyři hodiny. Rychlovlaky zkrátí cestu o třetinu

Klíčový projekt na německé železnici je hotový. Stavbaři dokončili poslední úsek rychlodráhy mezi Berlínem a Mnichovem, který má přitáhnout do vlaků další cestující. Tento týden stavbaři dokončili poslední úsek mezi Erfurtem a Entfeldem přes Durynský les.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M55a27r91e14k 34Š16i17m60o33n 2974907548918

Je smutné, že cesta z Berlina do Mnichova a dokonce i z Berlina do Vídně je rychlejší bez jízdy po českém území.

+1/−2
4.9.2016 21:44

R78a91d90e65k 90J22a28n30a48t38a 9865266444292

Z Berlína do Mnichova přes Prahu to ani v případě srovnatelné infrastruktury nemá význam. Který dopravce by chtěl půlku cesty vozit chudé Čechy, kteří jsou ochotni platit za jízdné pouze cca čtvrtinu co Němci?

Z Berlína do Vídně by se přes Prahu jezdit mohlo. To by mohlo být (postavíme-li konečně VRT) o tolik rychlejší, že to snížení tržeb dopravce zkousne.

0/0
6.9.2016 15:46

J17i13ř11í 11K92l68o72f43e42r28a 3845554677486

a mají tam někde přejezd se závorami? ;-D Co na to ředitelé ČD a SŽ?

0/−4
4.9.2016 13:59

J74i89ř52í 95K17o49c45u39r73e77k 6835334135748

Zkuste google earth a dívejte se blízko stanic.

+1/0
4.9.2016 17:29

J16i87ř15í 86E89r85b10e57n 1313954966857

No vzhledem k tomu, že jde o NOVOSTAVBU trvající 25 let, tak zřejmě ne.

Česká železnice novostavby téměř nezdá, téměř vždy jde o rekonstrukce původní trati ve 120-160 let staré stopě...

+2/0
4.9.2016 21:01

M28a44r58t72i79n 45C54h79o55v58a84n89e19c 3931826761386

Genevè – Zürich je relativně pomalá trať, kromě úseku mezi Bernem a Oltenem, kde je 200 km/h (ale plánuje se víc a dál).

A ten úspěch – oni tam lidi ani moc na výběr nemaji. Letadlo, vlak, auto.

Dálkové busy jsou zakázané.

+3/−1
4.9.2016 7:05

T32o26m69á65š 96M37o54r22a97v64č80í48k 3277676553985

Proč jsou dálkové busy zakázané? Pro podporu železnice?

+2/0
4.9.2016 8:55

R31a31d11e79k 11J97a48n77a33t29a 9565126254772

Ano - bus jedoucí paralelně k vlaku se považuje za nesystémový. Donenávna tak tomu bylo i v Německu.

+8/0
4.9.2016 10:04

M94a13r32t28i97n 78C36h29o30v17a14n59e81c 3791726401386

Doprava ve Švýcarsku je silně regulovaná. Existuje národní tarif na veškerou veřejnou dopravu (jedna jízdenka na skoro všechno krom horských lanovek a letadel). Daní za to je to, že na jedné trase (třeba Genève – Zürich) jezdí typicky jen jedna firma, přičemž tam, kde je železnice, není autobus. Tomu bohužel odpovídají i ceny, které i některým Švýcarům připadají velmi vysoké. Něco na způsob dálových autobusů je tam, kde to vlakem už opravdu nejde, protože nevedou koleje přímo.

Ale samozřejmě existují linky typu Regiojet Praha – Genève, ty mají v zemi víc zastávek, ale smí se na nich jen vystupovat (a v opačném směru nastupovat).

Proč to tak přesně je, nevím. Donedávna to tak bylo i v Německu.

+2/−1
4.9.2016 10:07

R90a39d90e86k 72J81a95n37a34t77a 9905416774792

Ano, ceny jednorázového jízdného jsou vysoké i pro Švýcary.

Ovšem hodně z nich si koupí kartu GeneralABO (něco jako naše IN100) nebo HalbtaxAbo (něco jako naše IN50), které, vzhledem k tomu, že platí na veškerou veřejnou dopravu v zemi, se docela vyplatí a ty karty má několik desítek procent lidí (zatímco u nás má inkartu jen 1-2 procenta obyvatel - odhaduju).

Je to tak proto, že nějaký "autobusový vyzobávač rozinek" by bral tržby drahám, které jsou ve veřejném vlastnictví - tj. vlastně by bral peníze všem. Ve Švýcarsku panuje důvěra ve veřejný sektor, oni vědí, že o co více SBB vyberou, to není "ztraceno", ale o to se zlepší jejich služby.

U nás je to v krajích obdobné. Myslím, že v Libereckém kraji platí, že pokud vede dálková autobusová linka v souběhu se spojem objednaným krajem, musí se ta linka buď nebrat cestující po území kraje, nebo se v tomto úseku integrovat do IDS IDOL.

+4/0
4.9.2016 10:39

J51i96ř30í 69K77o25c98u68r75e72k 6115104935758

No jo, ale zksute vysvětlit cestujícím, třeba v trase Liberec-Praha, že nemají jet s vyzobávačem rozinek, ale vlakem o 2 hodiny dýl. Vezmou auto.

0/0
4.9.2016 16:59

R25a67d15e91k 89J65a72n34a89t31a 9315356894732

V takovém případě, kdy přímé koleje nevedou, i ve Švýcarsku jede bus.

Za jednotný tarif samozřejmě, tj. držitelé HalbtaxAbo za polovic, držitelé GeneralABO zdarma.

Ale takové nesmysly, jako autobusy Praha-Brno po D1, když vlak jede stejnou dobu, si tam nepěstují.

+4/0
4.9.2016 17:54

J11a44n 86H51a36v62r61d61a 2198936241398

A kolik vlaků za den jede tu stejnou dobu jako bus?

0/0
4.9.2016 20:56

R32a62d27e85k 71J87a30n85a18t20a 9855496864242

Myslíte Praha-Brno? Jízdní dobu 2,5 hodiny má 18 párů vlaků denně.

Základní interval je jedna hodina (odjezd vždy X:52). Ve špičce jedou ještě 2 posilové páry.

+1/0
5.9.2016 0:47

P78e72t39r 47N56e88c18h94a74n37i24c58k66ý 7223876638580

Jenže takto to jde jen, pokud bychom přebrali skutečně celý systém a ne jedno pravidlo. Musíme také vyřešit problém: Polohy železničních stanic, návazností vlak-bus a té zmíněné tarifní integrace. Představte si, kdyby byla třeba povinnost při trase Harrachov - Trutnov jet busem do Jablonce n.J., pak vlakem do Martinic a přestoupit na vlak do Trutnova. Nebo by museli v takových Vojicích chodit pěšky na vlak do Hořic.

0/0
5.9.2016 12:19

M21a76t60ě42j 20V16o14n58d43ř15i13č64k89a 4584470638226

Dálkové busy jsou tam zakázané a s VHD tam jezdí nejvíce lidí v Evopě, něco na tom asi bude.

0/0
4.9.2016 20:23

R83o88m31a70n 46P34o30l37á86č89e71k 5236309185

Oblíbenost bude podle toho, jak DB nastaví cenovou politiku. :-).

Navíc ono i ted docela rapidně kolisá jízdní doba... Třeba ICE v 5:45 z Berlína je v Mnichově za 8 hodin 15 minut, další za 6 hodin a 49 minut a další to dá dokonce za 6 hodin 19 minut.:-).

Jak už zaznělo i níže. Když se porovná cena VRT vs. její přínos pro ČR tak opravdu minimální...A při pohledu do Idosu mezinárodní vlaky spíš trpí odpojováním vagonů než tím, že by nemohly jet rychle...:-)

+1/−2
3.9.2016 22:59

R97a54d61e73k 71J36a80n68a66t35a 9885236834152

"mezinárodní vlaky spíš trpí odpojováním vagonů "

------

Nechápu, co tim myslíte. Jak to souvisí s VRT?

+2/0
4.9.2016 1:28

R40o84m77a75n 93P53o38l98á42č86e73k 5526399155

Že v rámci ČR je rychlost moc nevytrhne resp. získají díky rychlosti např. 5 minut a pak stejně půl hodiny stojí v nějaké stanici, kde se přepojuje loko a nebo odpojují vagony a u vnitrostátních to zabije počet stanic.

Např. Praha - Ova vychází cca 40km na jednu stanici. U ICE je průměr 55km

0/−5
4.9.2016 2:28

R32a25d42e45k 22J96a15n19a38t83a 9755376404252

"půl hodiny stojí v nějaké stanici"

Můžete uvést příklad? Kde se dnes u mezinárodních vlaků u nás přepojují vagony/lokomotivy? Napadá měl jen noční Metropol (kde to nevadí, ten nespěchá) a vlaky přes Plzeň do Německa (kde v Plzni končí dráty).

Jenže to vůbec nesouvisí s VRT. Po VRT jezdí téměř vždy ucelené jednotky, které v provozu rozpojit nejdou a v případě potřeby jsou vícesystémové.

"Praha - Ova vychází cca 40km na jednu stanici. U ICE je průměr 55km"

A to je podle vás problém? Už dnes u nás jezdí vlaky, které mají zastávku co 100 km (EC na ose Ústí-Praha-Ostrava/Brno). Přesto nikdo nevolá po jejich zrušení, že by jim jako byla ČR moc malá.

+4/0
4.9.2016 10:45

J31i94ř81í 33K50o25c96u12r21e94k 6295764785978

Na trase Brno-Praha by VRT zkrátila jízdní dobu o pouhých 5 minut. A jezdí po ní vlaky s lokomotivou, která se musí přepřahat.

Vyjdeme ze lživých předpokladů, abychom dokázali, že u nás to nemá smysl.

+1/−1
4.9.2016 17:01

M21a73t98ě29j 95V75o45n50d92ř52i11č86k10a 4304550928106

K vašim 5-ti minutám, uvedu jízdní doby dnes a po výstavbě VRT:

Praha-Ústí nad Labem 1 hod 15 min / 0 hod 30 min

Praha-Plzeň 1 hod 36 min / 0 hod 30 min

Praha-Brno 2 hod 30 min / 1 hod 0 min

Praha-Ostrava 3 hod 22 min (3 hod 1 min Pendolino) / 1 hod 35 min

+4/0
4.9.2016 20:36

M66a22r23e76k 46M14a50l12ý 1242188291140

Jasně, je to tak teoreticky, průměrná rychlost kolem 150 by se dala dodržet opravdu těžko.

0/0
3.9.2016 21:42

J46i25ř44í 27K16o97c63u83r55e40k 6645784805128

Záleží na počtu zastávek. EC Praha-Brno udrží průměr lehce nad 90 km/h, ikdyž může jet až 160. Rychík na téže trase je o 20 minut pomalejší, přestože může jet taky až 160. Nezastavující nákladní express bude stejně rychlý jako to EC a udrží průměr lehce nad 90 km/h, ikdyž více než 120 km/h jet nemůže.

+2/0
4.9.2016 17:29

J38a32n 62J25e75m56e27l94k62a 1635650

4 hodiny? 580 km? To je průměr cca 150 km/h. Pendolíno má cca 123 km/h. Není to zas tak špatné a velký rozdíl na max 330 a 160 :-)

Třeba Ženeva Zurich mi vycházela na průměr cca 100 km/h. Kupodivu. Přesto mají nejúspěšnější železnici.

+3/0
3.9.2016 21:24

J31o74s69e58f 27V81a66l25a 9460553363653

tady je videt, jak spatne jsou vztahy s Nemeckem. Varianta pres Drazdany a Prahu a eventuelne Strakonice a Deggendorf by spojila mnohem vice aglomeraci a potencialnich cestujicich, ale byla vybrana trasa pres Erfurt, kde zije maximalne 200.000 obyvatel a i jinak okolo trasy chcipnul pes . Ale Nemci se nechteji spolehat na ceske "zlate rucicky"

0/−3
3.9.2016 21:03

P68e92t32r 90J18u53r35č56e43k 4959434740

A já se jim vůbec nedivím. Existuje nějaká dopravní stavba v Česku, která neskončila ostudou (zpoždění, předražení atd.)?

+2/−6
3.9.2016 21:37

R27o48m98a41n 72P85o51l62á79č61e84k 5326929355

Četl jste vůbec článek?

Cenu mají 2x větší než se plánovalo a zpoždění 7 let... Takže zase na tom špatně nejsme...

+10/0
3.9.2016 22:08

D38a57n96i62e43l 56S12c66h92n31i53t64z18e50r 5361174311346

ČR by je v tom min. 10x překonala

+2/−3
4.9.2016 1:38

M54a76r86t18i77n 10K36a72r39á59s90e97k 9928593748718

Presne taky, kazdy vi ze v VR je vsechno nejhorsi na svete ne?

+1/−1
4.9.2016 9:58

D20a82n51i37e80l 85S24c54h66n34i36t57z57e50r 5711524321796

v VR?8-o

0/0
4.9.2016 16:46

M33a16t47ě43j 82V13o46n21d77ř57i17č98k89a 4634130868686

Dálnice nejsou bez zpoždění a předražení? Zrovna jednu mám za oknem (České Středohoří).

0/0
4.9.2016 20:39

P78e44t44r 78M68a61r42e50č52e73k 1773251879878

Nojo :-) sedm let protože si dali pár let pauzu . No a během těch pár let se ceny trošičku pohnuly.

+1/0
4.9.2016 11:02
Foto

I48v75a22n 36K67o34p76t10a 5487902681177

No Erfurt ma zhruba 200.000 ale Thüringen zhruba 2.000.000. A trasa zda se mi celkem logicka. Chtej zivot kolem trasy podporit, proto ji stavi. Jinak treba lipsko je dost prumyslove mesto. Stejne tak Erfurt.

+4/0
4.9.2016 0:08

J65o46s67e44f 71V54a70l81a 9910183863103

jak se podporuje zivot kolem ICE trasy, kdyz z principu stavi kazdych 100 km ? Erfurt je konec sveta a Coburg jako dalsi stanice neni na tom o moc lip - a to uz je Bavorsko. Pocet obyvatel Thúringen s im nema co delat. Kdyby to tak bylo a rizli to pres CR, tak by meli stanice Usti n.l., Praha a eventuelne Strakonice se spadovou oblasti nad 5 mil

0/−3
4.9.2016 10:39

J64i53ř14í 91K39o39c67u95r89e69k 6685324765378

Hmm jezdí tam i "vymetáky", které staví každých cca 20-30 km. Prostě si přestoupíte.

+3/0
4.9.2016 17:03
Foto

I44v61a91n 78K95o53p20t60a 5957952821187

No víte, v německu není výjimkou dojíždět do práce denně několik desítek km (jedna cesta). Je to tzv. spádová oblast. Dojet někam 100km to není bráno jako daleko.

Jak podporuje život? Třeba zjednoduší dopravu tam a zpět? Stejný důvod jako se stavějí dálnice.

0/0
7.9.2016 10:32

S11e32i53d16l 94P39e88t21r 1701241295834

S těmi osobními kontrolami to buď už je , nebo velmi brzo bude naprosto stejné ..:-/

+1/0
3.9.2016 20:29

M69a19r32e71k 27K95l76u44f67a 3448204184886

Tak to už je čas konkurující leteckému spoji. Domnívám se, že je to po započtení všech časových faktorů dokonce i rychlejší než letadlo. A rozhodně komfortnější, protože při nástupu do vlaku se nemusí chodit s rukama držícíma padající kalhoty skrz rámy. Nehledě na to, že si lze do vlaku vzít i vodu k pití.

+1/0
3.9.2016 20:24
Foto

M23i21r43o89s14l57a17v 19S31t37e44i52n83e73r 4380432640656

Momentálně ještě.Ale budoucnost není hezká, kvůli muslimům budou i na nádražích nutné přísné kontroly.

+4/−5
3.9.2016 20:41

R30o42m18a19n 86P30o47l42á98č28e47k 5496669225

To je otázka času...

Do letadla si taky můžete vzít pití, akorát ho musíte koupit za kontrolou.

0/0
3.9.2016 22:09

M44a26r81e28k 54K30l66u65f21a 3738484804866

Ale já ho nechci kupovat, nelidsky předražné pití se dá koupit i v letadle přímo na palubě. Ale pitný režim (tím myslím i klidně jen obyčejnou vodu) je nezbytně nutný pro lidský organismus a v tom hnusném klima, které panuje v kabině letadel, je pití ještě důležitější. Proto by ta základní tekutina (= voda) měla být na palubě podávána zdarma jako základní lidská potřeba. Ne že bych na ten nápoj neměl, ale jde mi o princip. Jak mi můžou neposkytnout zdarma základní lidskou potřebu, kterou mi zakázali vzít na palubu, když jsem si ji chtěl zajistit svépomocí. Chápu, že je třeba zajistit bezpečnost letu, ale tohle je dle mého už opravdu za hranou. Nebo mám na každém letu začít předstírat záchvat a mdloby, aby mi pak tu vodu konečně podali? Opravdu chtějí kvůli takové banalitě (jako je trocha vody) vracet a divertovat lety .....? 8-o

0/0
15.9.2016 21:08

J29a43k31u48b 11Š12e78n89k 5750804144347

V roce 2017 v Německu, v ČR SNAD 2030, ale známe to...

http://skypaper.cz/novinky/vysokorychlostni-trat-praha-drazdany-ma-stat-kolem-135-miliard-kc/

To jen pro představu...

0/0
3.9.2016 19:12

M22a52r70t58i88n 71K80o70l32l17e66r 7911203875434

2030 se možná začne stavět, ale hotovo určitě nebude.

+2/−1
3.9.2016 20:38

J97a63n 30J43e70m15e42l27k98a 1765790

Drážďany 135, Brno 200. A stát evidentně z bídou opravil za 25 let koridory, které se už zase budou muset začít opravovat. A zbytek je v žalostném stavu.

A to to teď platí navíc všechno platí EU. Takže mi není jasné, z čeho to chtějí financovat.

K tomu většina ostatních tratí nemá vlakový zabezpečovač. Tedy nemá opakování návěstidla. Nemá hlídání červené. Jezdí se na světla a možná vysílačku.

V době 2016, kdy každý důchodce má gps v kapse, datový přenos, mapy.

+1/−2
4.9.2016 9:30

J45a47n 86V32a68l45o77u92c41h 6772957178320

Zbytek v žalostném stavu - když se tady musí udržovat lokálky, které jinde kvůli nevyužití dávno zrušili (ale u nás jen někde zastavit provoz znamená histerii a odborářské bububu), když se provozuje jen několik párů vlaků o víkendu, protože si je bývalý odborářský boss v krajském zastupitelstvu vydupe (a s-prostý lid jásá, jak jsme to těm autíčkářům natřeli, byť pak stejně jede autem, protože obecní nádraží je v poli za lesem), tak pak logicky není na opravu páteřních regionálních tratí...

0/−3
4.9.2016 10:44

J12a66n 19N64o22v76á39k 7375224688797

no jo ale u nás je všechno kousek,

0/−4
3.9.2016 18:57

R35a55d46e42k 29J79a35n71a81t18a 9355436824102

V Německu se běžně po VRT jezdí na vzdálenost pár set nebo i pár desítek km. Například úsek Ingolstadt-Norimberk využívají RegionalExpresy (něco jako naše rychlíky) a lidi tím denně jezdí do práce.

Dnes je služebka z Prahy do Brna nebo do Ostravy akce na celý den. S VRT by se do zvládlo i za půl dne.

+7/0
3.9.2016 19:04

V48i30k24t27o56r 65N12á56r96o41ž13n94ý 3779152328

Když se to zvládne za půl dne , bude třeba méně lidí , tudíž vyšší nezaměstnanost. Takže větší výdaje ze staátního rozpočtu...tedy pokud se z těch lidí neudělají zbyteční paraziti-úředníci...

0/−2
4.9.2016 8:44

R47a51d33e77k 17J95a22n97a44t72a 9615516344342

Nezaměstnanost u nás v zásadě neexistuje. Je tak nízká, že to odpovídá tzv. přirozené míře nezaměstnanost - nepracuje jen ten, kdo nechce, nebo ten kdo zrovna mění práci.

+3/0
4.9.2016 10:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.