Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kraje hledají miliardu korun na vyšší mzdy řidičů, nejspíš přispěje vláda

Řidičům autobusů výrazně vzroste příjem. Dopravci na to chtějí připlatit od krajů, ty zase od vlády. Premiér Sobotka již přislíbil, že s kraji jednat bude. Regiony odhadují, že budou potřebovat miliardu korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D32a47l16i88b65o58r 66R59o41z78s23y56p66a86l 7560223306759

Jen připomenul, že min. mzda je necelých 59 Kč na hod. Za tuto mzdu musí lidé pracovat, nikoli čekat. Mnozí navíc i noční, často i 12 hodinové směny.

+1/0
13.9.2016 22:52

I13v26a66n 41B70u46b82l41a 3842285765404

Na mzdy jsou odbory a zaměstnavatel. Nikoli vláda. Ta pokud chce, ať si založí opět ČSAD, zavede mzdové tarify, ale ať také soutěží o zakázky.

+2/0
13.9.2016 21:29

V84í39t 37K13o17u66b21a 6536290254658

Věci mají stát, to co stojí, takže hlavně je asi čas zvýšit jízdné. Přijde mi směšné, když někde na výletě zaplatím za pár km jízdy busem 12 Kč. To snad není ani na pohonné hmoty, natož na slušnou mzdu řidičů. V Praze ba mne to stálo min. 24 za nejlevnější lístek.

Zde je vlastně z daní těch úspěšných dotována doprava ostatních.

+1/0
13.9.2016 12:27

A74l49e21x57a73n75d61e40r 73N41o26v12á95k 2718895754694

Takhle rozdrbanou zemi, která zůstane po socialistech, po jejich sociálním inženýrství, budou dávat jen těžko dohromady. Navíc, ne každy k tomu bude mít odvahu a chuť obětovat politickou kariéru. Snad pouze Kalousek, popr.nekdo podobný.

+4/−3
12.9.2016 17:41

J15i33n72d48ř81i10c92h 82Š28k63o78p89e11k 4765561860595

Kalousek ;-D;-D;-D

Tak to je ten pravý ;-D

+2/−1
12.9.2016 17:51

J90a90n 59D87l19o65u33h86ý 8136980683360

No o tom to je. Linkové spoje hradí dopravním společnostem právě kraje a obce. ;-)

0/0
12.9.2016 12:56

J40i40ř27í 89P51l47a94v52s26k91ý 9480276731549

nejspise to bude mit neco spolecneho s tim, ze soukromi dopravci nejsou zadna charita, a linkove spoje se ve vetsine pripadu nevyplati provozovat na komercni riziko ... tedy pokud nekdo (kraj, obec, mdcr ... ) tu linkovou dopravu provozovat chce, musi za ni zaplatit. pokud pak zaroven chce, aby takovy dopravce platil ridicum minimalne x penez, zatimco cenova nabidka dopravce byla nastavena na x - y, pak holt je treba dorovnat i ten rozdil ... zadny dopravce to ze sveho sponzorovat nebude.

+3/0
12.9.2016 14:04

L21u81k50á72š 63Š68m25a45h79e98l 2267804952674

Mnozí diskutéři oprávněně píší, že stát by neměl co mluvit do platů v soukromé sféře. Ano, to by byla úplná pravda, pokud by nešlo o veřejnou službu. Bohužel zde tomu tak je a situace se stala neudržitelnou poté, co díky nadstandardním vztahům vedení krajů a vedení těch správných "soukromých" firem získaly ty správné firmy lukrativní zakázky na veřejnou dopravu (např. v jihočeském kraji byl zrušen provoz na dvou železničních tratích a dán "levnějším" autobusům, bez VŘ a zcela ve spřáteleném režimu té "správné" firmě), se soukromé firmy stávají v podstatě propojené se samosprávou.

No a ten, kdo to odnese, je prostý občan, protože doprava je provozována plečkami s řidiči cizinci neznalými situace (které musí cestující navádět do zastávek), důchodci, co nezvládnou jet v hustém provozu apod. Zpoždění či dřívější jízda, spoje nejedoucí do zastávek, kam mají... Nicméně pokuty se neudělují, kvůli zmíněnému vztahu vedení firem - kraj. A jiná firma to neodjezdí, když pochopitelně nemůže mít tolik autobusů (jako že by je zcela provozuschopné vytáhla z kopřiv, nebo by se jich ta stávající dobrovolně vzdala?).

Takže problém je dost složitý a nemá moc rozumné řešení. (Rezignovat na veřejnou dopravu jako veřejnou službu také není řešení.)

0/0
12.9.2016 10:53

J49i61ř78í 11P34l55a86v32s61k10ý 9590396611449

stat by nemel co mluvit do platu v soukrome sfere, ale kdyz uz moudry strycek stat naridi povinne zvyseni mzdovych nakladu o tretinu, mel by ten samy moudry strycek stat ty zvysene naklady stavajicim dopravcum nejak kompenzovat ... nelze vyzadovat plneni nejake socialni politiky statu od soukromych firem, a rict "hele franto, ted jste nam jezdili kilometr za x penez, vydelali na tom balik, tak pojdte, doplacejte tedy tedka na kazdy ujety kilometr y korun, a neco z tech vydelanych penez do toho koukejte vrazit zpatky ..."

0/0
12.9.2016 11:02

K42a97r51e41l 24F63u53k51s46a 3404440980213

Podnikání je činnost s rizikem. Taková rizika jsou různého druhu, vč. změny veřejnoprávní regulace. Občanský zákoník má ustanovení o podstatné změně okolností, kdy může být obnoveno jednání o smlouvě (předpokládám, že zrovna ty jsi tu jistě jindy řval o tom, jak je třeba dodržovat pacta sunt servanda). Pro změnu okolností je třeba naplnit několik podmínek - zejm. že se to nedalo rozumně předpokládat. Pak je otázkou co se předpokládat dalo a mělo být zahrnuto v rizikové přirážce podnikatele a co ne.

Navíc rozumné kraje (resp. rozumní lidé tam, o jednom vím) daly do smluv mzdově-inflační doložku (bohužel ČSU sleduje jen oborovou mzdu obecně - řidič), takže nárůst mezd řidičů autobusů je v úplatě částečně zohledněn. Tudíž se tím alespoň částečně eliminuje to riziko podnikatele. Ale pořád je to podnikatel a ne svěřenec zaopatřovacího ústavu.

+2/0
12.9.2016 13:53

J93i60ř27í 72P69l50a37v12s64k23ý 9470916281669

podnikatelske riziko nemuze spocivat v tom, ze predseda vlady se blbe vyspi a mavnutim ruky zvysi mzdove naklady o tretinu ... neco takoveho se rozumne predpokladat opravdu neda.

ano, takoveto narizeni vlady skutecne je podstatnou zmenou okolnosti, a pokud by kraje nepristoupily na zvyseni uhrady pro dopravce, dopravce takovou smlouvu vypovi, a lidi muzou stepovat na zastavkach treba do jara. schvalne, kdo to vydrzi dele, dopravci, nebo hejtman par dni pred volbama ?

+1/0
12.9.2016 14:09

K87a29r50e22l 34F17u79k13s80a 3564840660413

Teď mluvíš jako filosof.

Já ti říkám jaká je realita života.

0/0
12.9.2016 14:18

J23i96ř24í 48P66l35a44v91s71k43ý 9360886871349

realita je takova, ze kraje to samozrejme zaplati, dluhos jim na to tu miliardu najde, a holt se postavi o par set metru dalnice mene, no ... protoze volic cekajici na autobus, ktery jaksi neprijede je nastvany volic.

0/0
12.9.2016 14:52

D41a77n84a 14K48o94c95i64á31n95o27v19á 2903408909788

Miliarda na řidiče se "hledá", na připrchlíky leží na ulici???

+3/−1
12.9.2016 10:01

L70u87b13o19š 23D14o49l73e79ž66a83l 4745264853234

Danko, to jsou "invazisté" a na to se dívá jinak.....a Dluhoš Neplatič je tak vstřícný....a milý člověk...ten by se rozdal....(z cizího);-O;-€Rv

0/0
12.9.2016 13:52

D33a46v82i48d 34M95a51l45i70n44a 1570753280313

Zase na druhou stranu, když má stát peníze na "uprchlíky", jejich " začleňování", pro různé "neziskovky", předražené " sociální" ubytování atd...., tak alespoň jednou udělají něco málo pro normální lidi. Ačkoli také zastávám názor, že je to starost managementu firmy, která domlouvá přepravní podmínky, včetně ceny. A jediné místo k úspoře nachází na zaměstnancích.

0/0
12.9.2016 9:49

P56e43t13r 11N92i72v48n84i77c20k36ý 3372204335817

Pro "normální lidi" udělá stát nejlépe to, že eliminuje neshopné firmy, které si neumí spočítat náklady. Pak na trhu zůstanou jen ty schopné a zodpovědné, které budou spolehlivě zajišťovat služby, které si stát koupil a platí.

+1/0
12.9.2016 10:08

J21i31ř48í 45P81l93a72v18s91k65ý 9810296511429

ale tem ridicum neslibil zvyseni mezd jejich zamestnavatel, tedy dopravce, nybrz vlada ... takze je naprosto logicke, ze zamestnavatel chce ty zvysene naklady od te vlady uhradit. dopravcu se nikdo neptal, jestli svym zamestnancum chteji, nebo snad dokonce mohou zvysit mzdy, ty mzdy jim zvysil dluhos ... tak at si tedy dluhos ty penize na ty zvysene mzdy nekde najde. spolecnou recnasli odborari a stat, o zamestnavatelich tam neni jedine slovo ... takze nevidim duvod, proc by mel zamestnavatel jakkoliv doplacet na socanskou predvolebni kampan.

+3/0
12.9.2016 10:15

J73a64n 38K30r52á33s32a 9793726334

Ne že bych řidičům nepřál slušné platy. Ale problém je v tom, že u nás jsou všeobecně nízké platy - v podstatě nikdo nemá plat takový jako by měl být, pokud normálně pracuje.

0/0
12.9.2016 9:31

J23i74ř47í 67P71l21a96v85s27k63ý 9580236191409

o tom, jaky by nekdo "mel mit plat" rozhoduje hentyn onen trh, neboli nabidka a poptavka ...

+2/0
12.9.2016 9:51

P46e37t83r 35D20r44a20p52a95l 3525148553975

no, potom se řidičům divím, že vyměkli a nejdou do stávky, jak tvrdili před prázdninami

+1/0
12.9.2016 9:54

J16i66ř10í 58P41l57a24v32s17k55ý 9140456801689

zrejme zjistili, ze do stavky by jich sel natolik marginalni pocet, ktery lze nejakym zpusobem nahradit ... a pak se velmi rychle stane stavkujici ridic byvalym stavkujicim ridicem.

0/0
12.9.2016 10:20

J95i11n87d82ř60i54c96h 83Š25k49o96p68e38k 4225691770935

nesmysl.

Pokud by tzv. trh fungoval, nebyl by nedostatek řidičů, případně by nedělali za 15 000 měsíčně

0/0
12.9.2016 10:58

J62i26ř22í 89P28l27a14v27s64k93ý 9180396801789

jedine, co kazi trh, jsou dotace ...

0/0
12.9.2016 11:11

J89a39n 74D24l51o18u68h53ý 8106100323510

No pak by ale do mnoha obcí skončila obslužnost... ;-D

+2/0
12.9.2016 12:58

L60u61k71á29š 11Š61m38a61h50e28l 2677784762834

No, jenže tohle nejsou dotace v pravém slova smyslu. Je to platba za objednaný výkon. (Jinak byste podle stejné logiky musel za dotaci prohlásit i situaci, kdy kraj opraví silnici - protože tu opravu silnice "zadotoval".)

0/0
12.9.2016 14:13

J82i65n94d59ř88i54c43h 69Š17k39o62p97e27k 4695341190265

takže bez dotací by řidiči měli vyšší platy ?

Zajímavé, kamiony žádné dotace nedostávají a řidiči za 15 000 dělají

+1/0
12.9.2016 17:52

Z22d67e76n65e52k 54K44o92z55á10k 1291371703717

Když si kraj vybral provozovatele podle nejnižší ceny tak ať to doplatí kraj. Stát nic nedomlouval tak proč by platil. Jako u kamionů nalákat a pak neplatit. Dřív bylo státní ČSAD a všichni chtěli soukromníky že to bude levnější a jak to dopadá.

+3/0
12.9.2016 9:30

P95e46t67r 34D13r57a49p21a76l 3175898543425

kraj si ho vybrat musel na pokyn státu o zadávání veřejných zakázek...to není problém jen dopravy, ale veřejných zakázek obecně

0/0
12.9.2016 9:53

P65e13t44r 67N36i41v12n54i20c10k27ý 3402204595667

Výběr nejlevnějšího dodavatele, který splňuje požadovanou kvalitu je naprosto v pořádku. Chyba je, že se firmy nebojí podat podceněnou nabídku. A to musí skončit. Jestliže firma není schopna plnit uzavřenou smlouvu, musí být tvrdě trestána (pokutami), až zkrachuje. To bude pořádna výstraha pro další firmy, aby si moc dobře spočítaly, jakou nabídku podají.

0/0
12.9.2016 10:02

J43i53ř24í 42P45l66a66v61s59k45ý 9310606751109

firma podala nabidku, ktera odpovidala tehdejsim podminkam ... ze jim moudry strycek stat mavnutim ruky zvysi mzdove naklady o tretinu, to firmy v dobe podani nabidek vedet opravdu nemohly. ty nabidky nebyly podcenene, odpovidaly tehdy platnym podminkam ... a na zmenu tech podminek nemaji dopravci zadny vliv. proc by tedy na tu zmenu meli dopravci nejakym zpusobem doplacet ?

+2/0
12.9.2016 10:25

V89í68t 74P97r22č78í88k 9208410914940

Plat řidičů autobusů by měl přibližně odpovídat příjmům řidičů kamiónů včetně diet. Je sice fakt, ze řidič autobusu netráví celé dny mimo domov ani nemusí nic moc na vozidle sám opravovat, ale zase má mnohem větší zodpovednost.

0/0
12.9.2016 9:23

M68a26r85t46i49n 93K91a97r82á77s33e92k 9578183748988

No tak kdyby to bylo tak svetoborne, tak ti ridici asi davnou jezdi ty dalky kamionem ne?

0/0
12.9.2016 11:30

J51i84ř32í 15E80r35b54e29n 1403514416977

A kam si myslíte, že ti řidiči autobusů prchají? Ano, právě na náklaďáky, kde mají mnohem větší volnost a menší zodpovědnost...

0/0
12.9.2016 14:11

D80a76v32i22d 31M46a76l49i80n25a 1190513380623

Jen pro "vzdálenou" představu, plat řidiče autobusu v Londýně. Medián 10,- GBP/hod. Nepočítám příplatky. http://www.payscale.com/research/UK/Job=Bus_Driver/Hourly_Rate/4d7c97e4/London

0/0
12.9.2016 9:16

M92a32r66t75i27n 88K46a79r47á35s18e86k 9248423718658

Jo, ale taky pronajem 3+1, 30 kilometru od centra vyjde na cca 1 500 liber + sluzby

+2/0
12.9.2016 11:26

D15a96v61i92d 27M15a55l21i71n20a 1410343280363

Také vyjde nájem třeba v Dagenhamu na 700,- GBP. + služby.

0/0
12.9.2016 12:51

M74a80r75t27i42n 31D62y64t33r52y60c10h 7394954138431

Je to divný, že nikdo nechce pracovat za minimální mzdu...

+3/0
12.9.2016 8:54

J32i43ř77í 24K19o21c88u44r45e87k 6765554145178

Jsou firmy, které nabízí i pětinásobek. Ale mají taky poněkud jiné požadavky než "umí se podepsat písmem, ne jen otiskem palce, lopatu už držel"

0/−1
12.9.2016 22:51

J57a21n 61D21a60t37e21l 7956107508122

Něco je špatně odkdy Stát/kraje musí doplácet mzdu řidičům?? Odbory nejsou schopné se domluvit se zaměstnavatelem (provozovatel autobusové dopravy) tak budou tlačit na kraje, aby zvýšili řidičům mzdu. No to je hnus.

+3/0
12.9.2016 8:21

P49e73t19r 42D26r74a59p18a37l 3875968563135

nebude doplácet mzdu řidičům, ale zvýšené náklady provozovateli nad rámec toho, co bylo vysoutěženo

0/−2
12.9.2016 8:28

P26e63t90r 40N81i53v54n16i60c26k93ý 3492484275457

Nezájem. Firmy si měly rozmyslet, kolik ve svých nákladech vyhradí na mzdy řidičů. Jestliže to podcenily, je to JEJICH problém, ať si zvýšení náklady platí ze svého.

To se to podniká, když náklady se platí z veřerjného a zisky jdou do soukromého.

+1/0
12.9.2016 8:42

M74a32r35e43k 37K22a69l47i79n12a 3289224275478

Presne...

0/0
12.9.2016 8:49

J75i29ř59í 64P58l94a96v45s79k24ý 9550956941879

firmy si to samozrejme pred podanim nabidky rozmyslely ... ale tezko mohly ocekavat, ze moudry strycek stat mavnutim ruky naridi zvyseni mzdovych nakladu o tretinu. takovy krok zadny dusevne pricetny manazer predpokladat nemuze ...

pokud budu dodavat obedy za x penez a v prubehu trvani smlouvy se potraviny zdrazi o polovinu, tezko muze druha strana ocekavat, ze bude mit obedy porad za x penez.

0/0
12.9.2016 11:30

M56a24r91t76i57n 23D42y15t62r63y29c89h 7554254218371

A to jako proč? nějaký legitimní důvod?

0/0
12.9.2016 8:59

J62i41ř36í 68P84l95a44v84s89k32ý 9470396511209

protoze jinak rekne dopravce "nazdar, od zitra vam tuhle linku nejezdim".

0/0
12.9.2016 9:52

P86e41t26r 80N89i65v19n51i64c13k15ý 3702664955447

Tím ale skončí. Kraj uplatní smluvní pokuty a firma zkrachuje. A bude to dobře. Žádná firma si to nesmí dovolit říct ani udělat. Musí být zpodpovědna za své kalkulace a podání nabídky. Špatné firmy musí opustit trh, který se tím pročistí.

+1/0
12.9.2016 10:03

J67i48ř80í 34P51l60a23v68s36k13ý 9590796171869

predpokladam, ze vladou narizene navyseni mzdovych prostredku o tretinu bude dostatecnym duvodem pro vypoved smlouvy o poskytovani prepravy v rezimu verejne sluzby ... dopravci na to navyseni nemaji zadny vliv, to je dohoda odboraru a vlady, potazmo mdcr, dopravcu se nikdo neptal ... jenom po nich chteji o tretinu vyssi vyplaty, cz v dobe podani nabidky nemohl zadny dopravce ocekavat. ma snad smluvni strana pri podani obchodni nabidky ocekavat, ze predsedovi vlady hrabne, a mavnutim ruky zasadnim zpusobem zmeni podminky ?

ta kalkulace nebyla spatna, nebyla ani podcenena ... odpovidala podminkam platnym v dobe podani nabidky. na nahaneni politickych bodu v socanske predvolebni kampani tezko muze nejaka nabidka brat zretel. maji se snad ted pekari obavat, ze v ramci predvolebni kampane jim vlada naridi rozdavat koblihy zdarma ?

0/−1
12.9.2016 10:35

M34a75t13ě62j 51K75o87n73v73a35l55i27n21a 8769335633

Trochu tuhle pseudokauzu nechápu. Kraje vypíšou tendry na provozování autobusové dopravy. Vyhrajou nejlevnější a následně se začne řešit, že řidiči dostávají málo. A stát (nebo kraje to je v podstatě jedno) těmto řidičům mzdu doplatí. Je to trochu postavené na hlavu. Myslím, že jako podmínka tendrů mzda řidiče být může, byť by to znamenalo, že kraj zaplatí za službu více, ale řešit to zpětně? To zavání čirým populismem před volbami.

A to nemluvím o tom, že teď by se mohli ozvat stavaři, právníci, popeláři, pracovníci údržby zeleně, programátoři a mnoho dalších, že taky dělají pro veřejný sektor a že jejich mzda taky za moc nestojí....

+6/0
12.9.2016 8:10

M23a39r47e49k 32K83a66l15i98n59a 3739714895778

Kraj ma fungovat hako radny hospodar a neplatit soukrome firme vic nez musi...

+1/0
12.9.2016 8:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.